Regeling van de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs van 16 mei 2022, nr. 32561416, tot het verstrekken van aanvullende bekostiging voor het primair en voortgezet onderwijs voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs voor het schooljaar 2022–2023 (Regeling aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO 2022–2023)

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,

Gelet op artikel 119, tweede lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 117, tweede lid, van de Wet op de expertisecentra, artikel 5.9, eerste lid, van de Wet voortgezet onderwijs 2020, artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs, artikel 103, tweede lid, van de Wet primair onderwijs BES, artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs BES en artikel C 12, tweede lid, van het Besluit trekkende bevolking WPO;

Besluit:

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

aanvullende bekostiging:

aanvullende bekostiging als bedoeld in artikel 119, eerste lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 117, eerste lid, van de Wet op de expertisecentra, artikel C 12, eerste lid, van het Besluit trekkende bevolking WPO, artikel 5.9, eerste lid, in samenhang met artikel 5.15, zevende lid, van de Wet voortgezet onderwijs 2020, artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs, artikel 103, eerste lid, van de Wet primair onderwijs BES of artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs BES;

achterstandsscore:
  • a. wat betreft een basisschool, niet zijnde een school voor varende kinderen: de achterstandsscore, bedoeld in artikel 18 van het Besluit bekostiging WPO 2022;

  • b. wat betreft een school voor voortgezet onderwijs: de in de bijlage opgenomen achterstandsscore per school voor voortgezet onderwijs;

algemeen vormend onderwijs

vwo, havo, mavo of vbo, met uitzondering van leerlingen in het derde en vierde leerjaar van de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg van het vbo;

basisschool:

basisschool als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs, een school voor varende kinderen of een school als bedoeld in artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES;

beroepsgericht onderwijs:

praktijkonderwijs en het derde en vierde leerjaar van de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg van het vbo;

bevoegd gezag:

bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, artikel 1.1 van de Wet voortgezet onderwijs 2020, artikel 1 van de Wet educatie en beroepsonderwijs, artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES of artikel 1.1.1 van de Wet educatie beroepsonderwijs BES;

havo:

hoger algemeen voortgezet onderwijs;

hoofdvestiging:

hoofdvestiging als bedoeld in artikel 4.13 van de Wet voortgezet onderwijs 2020;

kalenderjaar:

tijdvak van 1 januari tot en met 31 december daaropvolgend;

leerling:

leerling als bedoeld in artikel 1 van het Besluit bekostiging WPO 2022, artikel 1 van het Besluit bekostiging WEC 2022, artikel 6.7 van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 of artikel 2.1.2, onderdeel g, van het Uitvoeringsbesluit WEB;

leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond:

leerling als bedoeld in artikel 1 van het Besluit bekostiging WPO 2022 of artikel 1 van het Besluit bekostiging WEC 2022;

mavo:

middelbaar algemeen voortgezet onderwijs;

minister:

Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs;

Nationaal Programma Onderwijs:

het programma dat zich richt op het herstel van de als gevolg van en tijdens de covid-19-pandemie opgelopen vertraging in de ontwikkeling van het onderwijs aan leerlingen;

nevenvestiging:

nevenvestiging als bedoeld in artikel 4.14 en 4.16 van de Wet voortgezet onderwijs 2020;

praktijkonderwijs:

praktijkonderwijs als bedoeld in artikel 2.8 van de Wet voortgezet onderwijs 2020;

samenwerkingsverband vo:

samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet voortgezet onderwijs 2020;

schooljaar:

tijdvak van 1 augustus tot en met 31 juli daaropvolgend;

school voor (voortgezet) speciaal onderwijs:

school als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;

school voor varende kinderen:

school voor varende kinderen als bedoeld in artikel C 1 van het Besluit trekkende bevolking WPO;

school voor voortgezet onderwijs:

school als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet voortgezet onderwijs 2020;

speciale school voor basisonderwijs:

speciale school voor basisonderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs;

vbo:

voorbereidend beroepsonderwijs;

vwo:

voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.

Artikel 2. Doel van de aanvullende bekostiging

  • 1. De minister verstrekt aan het bevoegd gezag van een basisschool, speciale school voor basisonderwijs, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs, of school voor voortgezet onderwijs aanvullende bekostiging voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs.

  • 2. De minister verstrekt aan een samenwerkingsverband vo aanvullende bekostiging in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs als gevolg van covid-19.

Artikel 3. Reikwijdte Caribisch Nederland

De artikelen 4, 5, 7, 8 en 10 zijn niet van toepassing op het bevoegd gezag van een school in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.

HOOFDSTUK 2. PRIMAIR ONDERWIJS

Artikel 4. Aanvullende bekostiging scholen voor primair onderwijs

  • 1. De minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een basisschool, speciale school voor basisonderwijs of school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

  • 2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling.

  • 3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2021. Voor per 1 augustus 2022 gestarte scholen wordt de aanvullende bekostiging berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2022.

  • 4. Het bedrag per leerling is € 500,00 voor basisscholen, € 750,00 voor speciale scholen voor basisonderwijs en € 1.000,00 voor scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

  • 5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt, met uitzondering van de bekostiging voor per 1 augustus 2022 gestarte basisscholen, in augustus 2022 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in augustus 2022.

  • 6. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt voor de per 1 augustus 2022 gestarte basisscholen in januari 2023 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in januari 2023. In deze maand wordt ook de bekostiging voor de maanden augustus 2022 tot en met december 2022 betaald.

  • 7. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, kan worden aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsbijstelling. De aanvullende bekostiging wordt in dat geval uiterlijk in juli 2023 gewijzigd vastgesteld.

Artikel 5. Aanvullende bekostiging scholen voor primair onderwijs met veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand

  • 1. De minister verstrekt aanvullende bekostiging aan:

    • a. het bevoegd gezag van een basisschool; en

    • b. het bevoegd gezag van een speciale school voor basisonderwijs of een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs waar op 1 oktober 2021 meer dan 4 leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond staan ingeschreven.

  • 2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore, op basis van de onderwijsscore van de leerlingen die op 1 oktober 2021 zijn ingeschreven op een basisschool.

  • 3. Het bedrag per eenheid achterstandsscore is € 463,78.

  • 4. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, bestaat boven het aantal van vier uit een bedrag per leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond die op 1 oktober 2021 stond ingeschreven op een speciale school voor basisonderwijs of een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

  • 5. Het bedrag per leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond is € 989,60.

  • 6. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt in augustus 2022 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in augustus 2022.

  • 7. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, kan worden aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsbijstelling. De aanvullende bekostiging wordt in dat geval uiterlijk in juli 2023 gewijzigd vastgesteld.

Artikel 6. Aanvullende bekostiging scholen voor primair onderwijs in Caribisch Nederland

  • 1. De minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een basisschool in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.

  • 2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling.

  • 3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2021.

  • 4. Het bedrag per leerling is:

    • a. USD 1.333,84 per leerling ingeschreven op een basisschool gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire; en

    • b. USD 1.547,26 per leerling ingeschreven op een basisschool gevestigd in het openbaar lichaam Sint Eustatius of Saba.

  • 5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt in oktober 2022 vastgesteld en in één termijn in oktober 2022 uitbetaald.

HOOFDSTUK 3. VOORTGEZET ONDERWIJS

Artikel 7. Aanvullende bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs

  • 1. De minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs.

  • 2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling.

  • 3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2021.

  • 4. De bekostiging is € 820,00 per leerling in het algemeen vormend onderwijs en € 1.230,00 per leerling in het beroepsgericht onderwijs.

  • 5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in november 2022 vastgesteld en berekend op basis van het door de accountant gevalideerde aantal leerlingen. Betaling vindt plaats in twee termijnen, waarbij 5/12e deel van het vastgestelde bedrag uiterlijk in november 2022 wordt betaald en het resterende gedeelte in februari 2023.

  • 6. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, kan worden aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsbijstelling. De aanvullende bekostiging wordt in dat geval uiterlijk in juli 2023 gewijzigd vastgesteld.

Artikel 8. Aanvullende bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs met veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand

  • 1. De minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs.

  • 2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore.

  • 3. De achterstandsscore is voor elke school eenmalig berekend door het Centraal bureau voor de statistiek op basis van de onderwijsscore van de leerlingen die op 1 oktober 2021 zijn ingeschreven op een school voor voortgezet onderwijs. Het Centraal bureau voor de statistiek verstrekt de achterstandsscores van de scholen voor voortgezet onderwijs aan de minister, in voorkomend geval uitgesplitst naar hoofdvestiging en nevenvestiging, en maakt deze zo spoedig mogelijk daarna openbaar. De achterstandsscores zijn opgenomen in de bijlage.

  • 4. Het bedrag per eenheid achterstandsscore is € 1.887,84.

  • 5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in november 2022 vastgesteld. Betaling vindt plaats in twee termijnen, waarbij 5/12e deel van het vastgestelde bedrag uiterlijk in november 2022 wordt betaald en het resterende gedeelte in februari 2023.

  • 6. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, kan worden aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsbijstelling. De aanvullende bekostiging wordt in dat geval uiterlijk in juli 2023 gewijzigd vastgesteld.

Artikel 9. Aanvullende bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs in Caribisch Nederland

  • 1. De minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.

  • 2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling.

  • 3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2021. Wat betreft de school voor voortgezet onderwijs in het openbaar lichaam Bonaire worden bij het bepalen van het aantal leerlingen tevens de studenten die staan ingeschreven aan de instelling als bedoeld in de Wet educatie en beroepsonderwijs BES meegeteld.

  • 4. Het bedrag per leerling is:

    • a. USD 1.333,84 per leerling ingeschreven op een school voor voortgezet onderwijs gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire; en

    • b. USD 1.547,26 per leerling ingeschreven op een school voor voortgezet onderwijs gevestigd in het openbaar lichaam Sint Eustatius of Saba.

  • 5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt in oktober 2022 vastgesteld en in één termijn in oktober 2022 uitbetaald.

HOOFDSTUK 4. AANVULLENDE BEKOSTIGING SAMENWERKINGSVERBANDEN

Artikel 10. Aanvullende bekostiging aan samenwerkingsverbanden vo ten behoeve van leerlingen in het praktijkonderwijs

  • 1. De minister verstrekt aanvullende bekostiging aan een samenwerkingsverband vo in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs.

  • 2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling in het praktijkonderwijs.

  • 3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen, bedoeld in artikel 6.7 van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020, dat op 1 oktober 2021 is ingeschreven in het praktijkonderwijs op een vestiging in het gebied van het samenwerkingsverband vo.

  • 4. Het bedrag per leerling is € 237,67.

  • 5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in september 2022 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in de maand waarin de vaststelling plaatsvindt. Bij vaststelling in september 2022 wordt ook de bekostiging voor de maand augustus van het jaar 2022 betaald.

  • 6. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, kan worden aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsbijstelling. De aanvullende bekostiging wordt in dat geval uiterlijk in juli 2023 gewijzigd vastgesteld.

HOOFDSTUK 5. SLOTBEPALINGEN

Artikel 11. Besteding en verantwoording

  • 1. De verantwoording van de besteding van de bekostiging geschiedt in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs. De verklaring van de accountant bij de jaarrekening bevat tevens een oordeel over de rechtmatige besteding van de aanvullende bekostiging.

  • 2. Het bevoegd gezag verstrekt via XBRL aanvullende informatie over de activiteiten die met de bekostiging, bedoeld in de artikelen 4, 5, 7 en 8 zijn verricht voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs.

  • 3. In afwijking van het eerste en tweede lid geschiedt de verantwoording van de besteding van de bekostiging door het bevoegd gezag van een school in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs BES. In een apart overzicht verstrekt het bevoegd gezag aanvullende informatie over de activiteiten die met de bekostiging, bedoeld in de artikelen 6 en 9, zijn verricht.

  • 4. De aanvullende bekostiging voor de doelen, genoemd in artikel 2, kan ook worden besteed aan andere activiteiten waarvoor bekostiging wordt verstrekt.

Artikel 12. Monitoring

  • 1. De minister monitort periodiek de implementatie en effecten van deze regeling op landelijk niveau.

  • 2. Ten behoeve van de in het eerste lid bedoelde monitor zorgt het bevoegd gezag desgevraagd voor een samenhangend overzicht van de gepleegde inspanningen en uitkomsten daarvan ten behoeve van de in artikel 2 bedoelde doelen.

Artikel 13. Wijziging Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO

In artikel 15, tweede lid, van de Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO wordt ‘1 augustus 2023’ vervangen door ‘1 augustus 2025’.

Artikel 14. Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2022.

  • 2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 augustus 2025.

Artikel 15. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO schooljaar 2022–2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma

BIJLAGE, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 8 VAN DE REGELING AANVULLENDE BEKOSTIGING UITVOERING NATIONAAL PROGRAMMA ONDERWIJS PO EN VO 2022–2023

In de tabel staan de vestigingen met een achterstandsscore >0 na aftrek van de drempel.

Achterstandsscores per schoolvestiging voor vo op basis van 1 oktober 2021

BRIN

Score

BRIN

Score

BRIN

Score

BRIN

Score

00AH07

208,61

02VT02

88,01

17DN01

37,98

20RC00

42,52

00AH08

35,48

02VT04

2,57

17GM00

45,64

20RF00

69,91

00AH09

0,57

02VT06

28,97

17GM02

56

20TZ04

124,92

00AH11

149,95

02XJ02

118,66

17GT02

33,15

20TZ07

196,36

00AH17

218,83

02ZR03

8,26

17HB00

469,32

20TZ12

10,34

00AH18

16,89

03AQ00

457,42

17HB06

432,32

20WI00

25,91

00AQ00

8,9

03FO01

117,45

17HB07

98,93

20ZK00

370,38

00BD00

131,04

03FO04

11,7

17HH00

64,6

20ZK02

57,76

00DI00

39,4

03JY02

30,73

17HN02

37,08

21AS00

97,24

00DI03

0,69

03JY03

16,09

17HR00

407,64

21AS03

108,69

00DI04

35,37

03JY06

35,62

17HR02

416,87

21AS07

240,75

00DI06

17,21

03JY08

1,95

17HR05

337,65

21AS09

7,4

00EF00

98,37

03KN00

59,73

17HX00

4,47

21CY03

45,75

00HI03

104,72

03KZ00

70,32

17IM02

182,79

21CY05

25,94

00JR00

11,2

03RR04

84,87

17IR00

65,04

21ET02

141,3

00JT02

23,16

03RU02

78,09

17IR01

5,89

21ET04

301,77

00LJ01

0,7

03SX00

71,89

17JB00

15,25

21ET07

75,08

00LJ05

18,36

03WO01

39,82

17JB01

150,85

21ET08

16,02

00ML02

23,89

03WO02

7,5

17JB02

99,46

21ET11

92,03

00ML09

133,97

03WO03

29,11

17JI00

99,42

21FF00

424,04

00MV01

35,78

03XF00

2,99

17KF00

42,57

21GD00

665,76

00MV02

137,43

03XF04

51,85

17KY00

83,32

21GD01

469,24

00MV07

173,86

03XF05

170,25

17MA00

172,67

21GD02

1,4

00NE00

28,17

03XS02

74,46

17SG00

127,13

21GU00

601,25

00NE02

114,66

03XS03

11,92

17UX00

182,29

21GU04

75,56

00OB03

114,36

03XS08

100,8

17VF00

259

21GU06

280,68

00PF00

52,48

03ZY00

64,2

17VF02

282,17

21GU08

97,26

00PG02

14,41

04DF01

17,15

17VF03

224,19

21GU09

124,31

00PG08

0,5

04FR00

76,97

17VF06

75,71

21GU11

82,06

00PS04

118,81

04GU06

48,01

17VN00

127,36

21GW03

144,2

00PS05

51,38

04GU08

28,92

17VN01

101,74

21GZ00

69,45

00PS06

3,55

04HR04

113,78

17VN05

6,91

21GZ06

110,05

00PS10

7,5

04HR07

159,94

17VN08

1,48

21HC01

91,71

00RZ01

25,39

04IK00

153,54

17VN09

235,82

21HC04

14,55

00RZ07

81,18

04IX01

121,97

17VP02

87,88

21HC08

129,84

00TM00

4,45

04NF00

242,76

17VP05

32,22

21KM00

155,9

00TU01

20,85

04OY00

35,49

17VS02

9,22

21SK00

20,01

00UZ04

85,2

04OY06

46,61

17WQ00

127,22

21SK01

226,67

00VR00

38,34

04SU02

202,98

17WQ08

384,1

21WE02

12,7

00VY04

166,77

04XU00

105,87

17XU00

65,81

23AP00

142,27

00WD00

226,14

04YE00

128,96

17XU01

102,73

23DB00

101,61

00WH02

5,61

04YE01

24,96

17YF00

447,59

23EJ00

99,04

00WI04

45,01

04YE02

65,42

17YF02

286,77

23FY00

388,9

00XA01

131,63

04YE08

222,36

17YS00

744,48

23HC00

281,15

00XK00

75,85

04YE09

115,77

17YS02

152,16

23HC01

34,64

00XK02

182,48

04YX00

76,76

17YS03

71,21

23HC02

77,02

00YH00

43,39

04YX02

52,08

17YS04

320,06

23HC04

138,71

00YH01

37,35

05AC00

32,21

17YS08

161,07

23HH00

115,48

00YH05

16,77

05AV00

64,36

17YS12

1,59

23JA01

91,33

00YH06

34,56

05AV03

27,5

17YS22

37,44

23VD00

110,71

00YO00

3,14

05AV05

56,15

18AN00

599,65

23VL01

22,39

00ZO00

166,08

05AX00

177,71

18BR00

99,56

23VL02

64,71

00ZV02

33,4

05EA14

124,34

18CH02

250,21

23VL03

2,18

00ZV05

1,63

05EA16

154,25

18CH03

86,07

23WU00

73,09

00ZX02

5,48

05FB01

4,19

18CH09

315,55

23YU00

145,98

00ZX03

38,25

05FB07

5,03

18CV00

49,5

23YU01

198,82

01AA60

44,3

05FB08

18,24

18DD00

37,02

23YU02

454,98

01AA62

74,69

05FE00

129,02

18DD02

191,5

23YU08

55,89

01BE00

18,02

05FF00

238,05

18DD06

126,42

24PY00

30,09

01EK00

187,14

05FJ00

139,34

18DO00

21,35

24PY02

205,38

01EO01

110,29

05FJ01

43,04

18DQ00

356,91

24PY05

254,59

01EO06

157,43

05FJ11

21,71

18PR00

130,22

24PY08

134,16

01EO08

16,73

05FJ12

112,64

18TR00

248,15

24RW00

77,6

01EO12

11,22

05GV00

95,87

18TR01

59,11

24RW03

308,46

01FP00

175,72

05NE00

81,08

18TR02

99,04

24RW04

17,44

01FP01

121,01

05NV00

80,32

18TR03

121,95

24TF02

11,11

01FP05

31,24

05OH00

87,51

18TR10

37,46

24TG04

100,91

01FP06

23,68

05OP00

113,86

18TR11

109,15

24TJ00

394,62

01FU00

87,91

05VN00

95,09

18TR12

26,09

24TP02

140,28

01FU04

20,24

06DT00

40,73

18UZ00

90,44

24TP03

85,12

01GH01

49,93

06HF02

167,96

18VA00

99,1

24TP05

65,37

01GH04

65,38

06WY00

59,62

18VX00

225,17

24TR02

231,37

01GN00

94,8

06XL00

150,68

18WS00

2,22

24TR03

88,74

01GV00

55,97

07BM00

104,3

18WS04

20,9

24TR05

240,72

01GX02

21,39

07FO00

120,11

18XU01

25,03

24TR10

189,29

01GX03

86,46

07HF00

167,71

18XX00

92,19

24TR12

99,8

01HQ00

82,41

07KP00

32,31

19DH00

86,01

25CL01

56,79

01IW03

29,36

07MZ00

151,25

19EN00

60,58

25CL04

5,39

01KD00

63,41

07PK05

113,57

19EO00

2,69

25CM00

33,22

01KF00

167,67

07PK07

63,2

19EW01

26,9

25CM10

39,4

01KL06

31,91

07YU00

121,08

19EW05

42,79

25CR07

4,54

01KL07

4,34

07ZI00

51,32

19FF04

20,59

25CV02

6,68

01KL08

90,09

08PS00

64,8

19GY00

188,01

25CV05

32,99

01KL09

19,52

08SG01

151,16

19GY05

50,94

25DA02

4,72

01KL14

29,74

08UV00

76,58

19HG02

26,41

25DA04

64,93

01LZ01

19,13

09PY00

94,7

19HG04

0,03

25DA08

222,42

01MB00

8,09

09VG00

80,99

19HG06

36,2

25DA09

23,51

01MU00

153,48

09VS00

151,61

19HG10

140,24

25EF01

17,73

01NJ01

5,71

10AN00

16,54

19HR00

317,99

25EF03

111,43

01NJ02

9,17

10AN03

79,96

19HY00

2,39

25EF04

60,55

01NJ08

11,67

10JY00

158,64

19IP00

38,76

25EF05

24,87

01NJ10

48,84

10LU00

198,62

19IW02

13,49

25EF06

32,12

01NJ12

2,61

11AI00

159,49

19IW04

167,99

25EF08

27,29

01NJ15

4,45

11ZH00

35,5

19IW05

25,28

25EF09

12,91

01NJ16

45,46

12IR00

131,4

19KM00

406,68

25FU00

120,43

01OE03

35,23

12IR11

59,46

19KZ00

40,12

25FX01

20,22

01OE05

31,96

12NW00

133,29

19NG00

123,39

25FY00

229,95

01OE06

95,97

12PR00

198,26

19PV00

90,89

25GA01

97,68

01OE07

74,16

12RB00

104,59

19QA04

94,83

25GB02

12,58

01OE12

149,01

13EB00

99,56

19QC00

7,97

25GC01

186,25

01OE13

25,7

13FB00

148,45

19RX00

52,58

25GC03

1,64

01OE16

48,76

13JF00

69,96

19RX01

30,96

25GC09

84,64

01OE18

179,05

13JO00

55,29

19RX02

22,65

25GD00

126,15

01OE21

61,91

13OR01

79,49

19RX05

157,94

25GD01

38,91

01OE22

178,36

13OR03

40,87

19SQ00

50,03

25GE02

276,9

01OE23

222,49

13PE01

68

19TI00

4,07

25GF01

51,06

01OE25

33,65

13VV00

74,43

19TI03

150,95

25GL04

426,39

01OE27

13,24

13WH00

90,81

19TI06

40,22

25GM00

86

01OE28

94,63

13ZU00

27,5

19TQ00

35,87

25GM02

64,84

01OE30

15,52

13ZU02

118,98

19UO00

77,12

25GM04

57,84

01OE32

14,57

13ZU03

57,17

19UP00

100,31

25GV01

43,66

01OE33

25,67

14AP00

16,08

19UR00

61,99

25GV05

73,35

01OE37

58,7

14DC02

14,55

19XH01

55,1

25GV07

40,09

01OE49

53,83

14FW02

28,89

19XH04

181,93

25GV08

54,42

01OE50

31,53

14LF00

82,25

19XH05

116,59

25GV09

27,2

01OE51

134,71

14NS00

10

19XH08

129,46

25GV10

26,48

01OE54

24,87

14OY00

215,08

19XV00

110,37

25GV30

33,73

01OE57

11,45

14PS00

69,26

19XV01

12,15

25GV31

15,34

01OE58

138,87

14PS03

43,28

19XV02

29,16

25GV32

6,92

01OE59

129,65

14RC00

10,28

19YT00

107,7

25GV34

16,02

01TC00

602,45

14RC03

66,53

19ZP00

278,51

25LV00

473,59

01VJ00

127,55

14RC06

218,52

19ZP03

85,27

25LV19

85,95

01VJ03

99,29

14RC14

31,35

19ZP04

133,94

25LX33

200,66

01VJ05

151,82

14RF00

200,37

19ZP05

59,74

25LX41

54,93

01VJ06

150,52

14RF03

177,52

19ZP06

96,83

25LX48

264,85

01VJ12

98,78

14RF04

309,3

19ZP07

31,42

25MB36

145,13

01VN03

182,78

14RF05

122,36

19ZQ02

9,91

25MG02

88,99

01VN04

146,46

14RF08

70,73

19ZX01

32,49

26HD00

42,2

01WM00

15,32

14RL00

193,22

20AB00

25,95

26HD01

76,63

01XF01

38,1

14RL03

27,27

20AB04

103,97

26HF00

69,98

01XN00

10,31

14RL06

126,33

20AB05

136,61

26HL00

167,25

01XN02

61,38

14RP02

42,99

20AB08

84,63

26HN00

89,5

01XN07

50,32

14RP03

85,99

20AE00

90,78

26HP00

139,18

01XN08

51,79

14RR01

71,91

20AE01

26,23

26HR00

113,82

01XN09

53,01

14SF00

188,37

20AM00

337,97

26HU00

74,99

01XN10

153,79

14SM04

4,04

20AM04

34

26HV00

86,96

02CI01

161,37

14SM05

87,05

20AT01

20,25

26HX00

181,08

02CI02

106,73

14SM14

63,28

20AT03

135,06

26HY00

43,1

02DC00

82,68

14TA00

99,9

20AT04

30,55

26HY02

55,75

02DF00

9,33

14UM02

135,67

20AT05

207,2

26JE00

38,46

02DO01

109,18

14VY00

115,44

20BC00

43,93

26JE02

34,65

02DO02

16,75

14YD03

124,14

20BC01

414,7

26JR00

167,89

02DO03

88,93

14YD06

69,76

20BH00

222,48

26JR01

30,68

02DZ02

165,55

15BH00

113,43

20BH02

124,74

26JT00

154,3

02DZ04

35,85

15DN00

44,62

20BK00

74,09

26JV00

37,7

02DZ10

25,65

15EO00

103,23

20BK01

404,55

26JY00

108,11

02EA02

1,98

15EO01

122,51

20BK03

41,17

26JZ00

141,55

02EA05

14,73

15HX00

84,12

20CJ00

94,56

26KA00

82,67

02EB04

14,56

15HX02

170,39

20CJ04

250,67

26KH00

161,4

02EK00

13,49

15IS00

149,4

20CJ10

122,1

26KP00

81,38

02EK01

106,85

15KR00

158,63

20CJ11

103,42

26KR00

36,4

02EX00

149,03

15KR05

40,87

20CM00

4,3

26KV00

114,78

02EX04

7,67

15KR09

57,76

20CM01

41,92

26KY00

34,72

02EX05

28,01

15KR10

394,26

20CM03

14,57

26KZ00

214,15

02EX07

118,98

15KR11

21,89

20CM07

15,74

26LL00

29,05

02FO00

54,47

15KR12

74,12

20CM09

54,74

26LL01

32,71

02FY01

139,12

15KR14

7,11

20CM10

5,82

26LR00

72,69

02FY02

75,54

15NE00

120,03

20CN02

103,42

26LT00

118,07

02GJ01

20,08

15NY00

231,63

20CP00

120,04

26LU00

52,17

02GP05

60,3

15OM01

91,39

20CQ00

722,75

26MD00

79,49

02GP06

11,95

15QW00

12

20CQ01

111,94

26MJ00

61,64

02HI00

120,89

15XV01

49,8

20CQ04

404,45

26MP00

57,38

02HI06

43,89

16AW00

326,18

20CR01

39,76

26MV00

19,78

02HI08

124,72

16AW01

72,59

20CR03

9,98

26MZ00

67,43

02IB00

127,86

16AW06

72,49

20CR06

104,72

26NH00

53,88

02IB05

63,35

16CX04

53,88

20CR07

18,13

27MD00

28,16

02IB07

73,34

16EI00

243,85

20CS04

77,16

27MD01

100,06

02IC00

71,87

16FP05

92,29

20DB03

188,83

27MD02

247,85

02IC01

5,52

16GZ01

4,92

20DF01

181,43

27PM00

68,78

02JG04

64,9

16GZ03

19,73

20DF09

156,44

27VD00

69,84

02JG05

19,4

16IH00

41,44

20DH06

101,31

27VF00

154,32

02JG06

1,61

16IH03

82,85

20DH11

65,18

27VG01

52,01

02KB00

30,73

16MQ00

127,69

20DH13

2,06

27VG04

102,03

02KB06

99,86

16OX02

75,42

20DL03

84,34

27VH00

114,56

02KM00

342,95

16OX04

40,11

20DL04

18,25

27ZH00

87,58

02KR00

17,14

16OX09

102,98

20DL13

74,09

27ZH03

187,29

02LB00

473,22

16OX10

148,28

20DL16

70,46

27ZJ00

98,57

02LB01

372,31

16PE01

44,58

20DL21

60,56

27ZJ01

31,31

02LB08

430,58

16PI00

28,36

20EI01

174,53

28BN00

110,71

02LG00

78,88

16PI02

45,7

20EI02

6,84

28BU00

122,9

02LG08

108,78

16PI03

42,85

20EI04

93,68

28CA00

110,15

02ME00

120,3

16PI04

24,29

20EK00

36,89

28DF00

107,23

02MF00

249,42

16PJ00

39,72

20EK04

8,23

28DH00

273,11

02NZ01

188,47

16PJ01

24,37

20EK07

28,22

29VW00

150,95

02NZ10

84,93

16PK05

110,99

20EK08

106,51

29VX00

172,44

02NZ12

1,86

16PK07

131,58

20EM01

97,08

29VY00

43,47

02PA00

89,8

16PK08

107,37

20EM04

109,35

29VZ00

183,46

02QX01

33,57

16PK10

214,8

20EO00

5,48

29YT00

415,9

02QX03

132,78

16PS07

61,03

20ER08

27,38

30AU00

37,19

02RA01

151,98

16PS08

517,25

20ER09

10,66

30BE00

49,64

02ST00

38,99

16PS16

53,68

20EY07

184,63

30FF00

92,84

02ST04

2,72

16QA01

84,38

20EY10

76,71

30JM00

72,58

02TC03

255,81

16QH00

3,45

20FF00

34,26

30MM00

46,26

02TC04

68,84

16RT01

27,7

20FR02

32,46

30PP00

127,11

02TD03

14,5

16SK01

12,49

20FR04

185,23

30PP01

4,96

02UV10

14,4

16SK05

117,86

20FR07

14,72

30PP02

65,49

02UX00

8,17

16SK07

33,05

20FR12

16,52

30PP04

8,59

02UX01

4,15

16SW00

52,09

20GD00

280,02

30UB01

31,53

02VA01

147,29

16VK01

62,53

20GD01

286,15

30UD00

75,48

02VB07

51,65

16VK02

21,34

20IB03

112,15

30WH00

639,82

02VB16

22,24

16VM00

210,81

20JX00

270,69

30WH02

97,23

02VC02

211,51

16VM07

31,96

20JX04

67,27

31CG01

11,4

02VC03

32,08

16VP00

93,44

20JX11

150,81

31CG03

13,85

02VD02

19,66

16XD00

169,78

20KD00

64,07

31CH01

211,87

02VD04

11,3

16YC00

147,75

20KD01

103,47

31EW01

80,87

02VD05

2,29

16YV01

161,9

20KQ00

14,36

31EW02

0,35

02VG04

179,52

16YV02

28,2

20KQ04

117,64

31EX00

16,92

02VG05

381,34

16YV04

21,17

20KQ06

74,59

31EX01

132,12

02VG08

449,25

16YV10

74,65

20LA02

57,79

31FG00

27,65

02VG10

90,94

16YV11

10,09

20LA03

12,35

31FH00

5,13

02VG11

78,26

16ZK02

30,24

20LA05

51,77

31GM00

219,47

02VG14

8,69

17AA00

40,79

20LA06

21,14

31HN01

291,95

02VG22

172,57

17AA03

71,83

20LO04

81,01

31HN02

170,83

02VG25

74,03

17AN01

64,48

20LO08

107,73

31JC01

61,46

02VJ01

81,44

17AO00

181,62

20MA00

197,38

31JC02

0,75

02VJ03

41,54

17AY00

2,67

20MA01

235,83

31JC03

35,26

02VJ06

4,02

17AY04

92,74

20MJ00

671,33

31JC04

101,39

02VJ07

57,22

17BI06

137,9

20MJ04

274,29

31JW00

11,2

02VJ08

8,81

17BZ00

16,32

20MJ05

437,45

31JW01

222,05

02VN01

105,22

17BZ02

0,41

20MJ12

136

31MD00

33,96

02VQ00

131,66

17BZ03

16,85

20MJ13

5,65

31MD02

266,03

02VQ01

248,92

17BZ04

10,38

20MJ14

116,57

31MD03

67,61

02VR02

93,87

17CR00

136,55

20MM00

396,11

31RY00

63,39

02VR08

0,58

17DD00

14,92

20MM01

236,24

 

02VT01

53,15

17DN00

311,16

20MM06

343,84

TOELICHTING

I Algemeen

Inleiding

Op 17 februari 2021 is de Tweede Kamer geïnformeerd over het Nationaal Programma Onderwijs.1 De middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs zijn bestemd voor het gehele onderwijsveld van basisscholen tot en met universiteiten en zijn gericht op herstel en ontwikkeling van het onderwijs. Het doel van het programma is om de vertragingen, die als gevolg van de covid-19 crisis en het sluiten van scholen en instellingen zijn ontstaan, in te lopen. Deze regeling is specifiek gericht op het primair en voortgezet onderwijs (hierna: po en vo). De regeling zorgt ervoor dat de scholen en samenwerkingsverbanden in het schooljaar 2022–2023 aanvullende bekostiging krijgen, aansluitend op de Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO voor schooljaar 2021–2022.

Doel van de regeling

Met deze regeling worden de volgende onderdelen uit het Nationaal Programma Onderwijs doorgevoerd:

  • 1. Bekostiging voor scholen in het po en vo ten behoeve van de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs;

  • 2. Bekostiging voor samenwerkingsverbanden vo in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs als gevolg van covid-19.

Voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs verstrekt de minister aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school (artikelen 4 tot en met 9). Het doel van het Nationaal Programma Onderwijs is drieledig: herstel van corona-gerelateerde vertragingen van leerlingen op de diverse terreinen, herstel van kansengelijkheid en het duurzaam borgen van de met het Nationaal Programma Onderwijs op korte termijn te behalen resultaten.

Met deze regeling wordt scholen extra financiële armslag geboden om hier op hun eigen manier en met gebruikmaking van aangetoond effectieve interventies werk van te maken. Daartoe wordt van scholen gevraagd een schoolprogramma op te stellen. Dat schoolprogramma is hun plan van aanpak voor de inzet van interventies en de financiering daarvan, inclusief duurzame borging van de resultaten van die inzet in de periode daarna. Het schoolprogramma bevat bovendien afspraken over de monitoring van de uitvoering en de resultaten op schoolniveau. De aanvullende bekostiging op grond van deze regeling is beschikbaar voor interventies gericht op het doel van het Nationaal Programma Onderwijs die worden gepleegd in aanvulling op het reguliere (onderwijs-)programma en die een extra investering vergen in termen van tijd en geld.

Aan een schoolprogramma ligt een schoolscan ten grondslag: een door de school uitgevoerde probleem- en behoefteanalyse op leerling- en schoolniveau die zich richt op de cognitieve, sociaal-emotionele en executieve voortgang van de leerling. Op basis van deze analyse dient een beredeneerde en onderbouwde keuze gemaakt te worden voor passende interventies uit een landelijke ‘menukaart’ met verschillende soorten geaccepteerde interventies. Deze menukaart met effectieve interventies is grotendeels ontleend aan de ‘teaching en learning toolkit’ van de Education Edowment Foundation (EEF), waarin de effectiviteit, kosten en bruikbaarheid van interventies op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek zijn onderbouwd en in kaart zijn gebracht. Hieraan zijn enkele interventies toegevoegd waarvan in de Nederlandse onderwijspraktijk is aangetoond dat ze effectief zijn. De menukaart is vóór vaststelling voor praktische uitvoerbaarheid en compleetheid voorgelegd aan partijen in het onderwijs, en vervolgens na validatie door onderwijskundig wetenschappers vastgesteld door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De aanvullende bekostiging wordt aangewend voor typen interventies die voorkomen op de menukaart. In de looptijd van het Nationaal Programma Onderwijs kunnen interventies die nog niet op de menukaart voorkomen bij daadwerkelijk gebleken effectiviteit en na validatie door onderwijskundig wetenschappers, worden toegevoegd aan de menukaart.

De medezeggenschapsraad moet binnen de kaders van de Wet medezeggenschap op scholen instemmen met het schoolprogramma. Het schoolprogramma kan ook als tijdelijke aanvulling worden toegevoegd aan het schoolplan van de school. Hiermee wordt de medezeggenschapsraad van de school ook formeel in positie gebracht. Dit waarborgt draagvlak voor de gekozen interventies in het schoolprogramma. Het waarborgt ook dat aanvullende middelen die scholen op grond van deze regeling ontvangen alleen worden ingezet voor interventies waarmee de medezeggenschapsraad instemt.2 De organisatie en uitvoering van interventies mag (deels) worden uitbesteed aan derden, zoals huiswerkbegeleidingsdiensten, lerarenopleidingen, sportverenigingen, bibliotheken of culturele instellingen, en hier mogen dan ook middelen voor worden ingezet. Het is daarbij mogelijk om de samenwerking aan te gaan met andere scholen binnen of buiten het eigen bestuur. Gezien de hoge werkdruk die de eigen docenten veelal ervaren kan dit hen ontlasten. Hier moet de medezeggenschapsraad wel mee instemmen. Ook als derden worden ingezet is het bevoegd gezag verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op de organisatie en uitvoering van de interventie. Als eigen leraren worden ingezet, kan de aanvullende bekostiging ook worden gebruikt om hen een passende financiële vergoeding te geven voor het (extra) werk.

Componenten van de regeling

De regeling heeft zowel betrekking op het po als het vo. Voor beide sectoren geldt dat de regeling voorziet in een aantal aanvullende bekostigingsstromen:

  • a) Aanvullende bekostiging voor alle leerlingen in het po en vo.

  • b) Een extra bijdrage voor scholen met veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand.

Hieronder worden deze componenten verder uitgewerkt.

Aanvullende bekostiging voor alle leerlingen in het po en vo

In het schooljaar 2022–2023 ontvangen scholen in het po en het vo per leerling aanvullende bekostiging om het schoolprogramma uit te voeren. In het po wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Voor leerlingen in het speciaal basisonderwijs wordt een hogere bijdrage ontvangen dan voor leerlingen in het basisonderwijs. Voor leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs wordt een nog hogere bijdrage ontvangen. Daarmee wordt rekening gehouden met de gemiddelde klassengrootte van de school en met de kwetsbaarheid van leerlingen.

In het vo wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het algemeen vormend onderwijs en leerlingen in het beroepsgericht onderwijs. Onder het algemeen vormend onderwijs wordt verstaan het gehele vwo, het gehele havo, het gehele mavo en de eerste twee leerjaren van het vbo. Onder het beroepsgericht onderwijs wordt verstaan het derde en vierde leerjaar van het vbo (de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen in het vmbo) en het gehele praktijkonderwijs. Met dit onderscheid wordt rekening gehouden met de gemiddelde klassengrootte. Klassen in het beroepsgericht onderwijs zijn vaak kleiner, waardoor er gemiddeld genomen meer personele inzet (en dus bekostiging) nodig is om invulling te geven aan het schoolprogramma.

Extra bijdrage voor scholen met veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand

De aanvullende bekostiging voor alle leerlingen in het po en vo is een generieke maatregel, die voor alle scholen geldt. Er zijn echter scholen waar er grotere risico’s zijn op onderwijsachterstanden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij scholen met een uitdagende leerlingenpopulatie of scholen waarop veel leerlingen met ouders met een lage sociaaleconomische status zitten. Deze scholen ontvangen een extra bijdrage. Hoe groter het risico op onderwijsachterstanden op de school is, hoe hoger de extra bijdrage is. Hiermee wordt rekening gehouden met verschillen tussen scholen als het gaat om de opgaven waar zij voor staan.

Voor basisscholen en scholen in het voortgezet onderwijs wordt gewerkt met CBS-indicatoren voor onderwijsachterstanden. Deze is in het po al staande praktijk; in het vo is deze systematiek relatief nieuw, maar een continuering van de systematiek in de Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO voor schooljaar 2021–2022. Op basis van de CBS-indicatoren krijgt iedere school een achterstandsscore. De extra bijdrage voor scholen met veel leerlingen met risico op een onderwijsachterstand bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore. Voor het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs wordt aangesloten bij de CUMI-regeling. De scholen met meer dan vier leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond op 1 oktober 2021 krijgen aanvullende middelen.

Caribisch Nederland

De po- en vo-scholen in Caribisch Nederland ontvangen vanuit deze regeling ook aanvullende bekostiging.

Samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs

Binnen het vo is er nog een specifieke maatregel waarvoor aanvullende bekostiging wordt toegekend. Het budget van samenwerkingsverbanden vo wordt tijdelijk verhoogd. De reden hiervoor is dat het verblijf van leerlingen in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs langer is dan gebruikelijk, bijvoorbeeld doordat er geen stage gevonden kon worden. Het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het praktijkonderwijs wordt geregeld in deze regeling middels een bedrag per pro-leerling, het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs is geregeld in de reguliere personele bekostigingsregeling po middels een extra bedrag per vo-leerling.3

Nieuwkomers voortgezet onderwijs

De extra aanvullende bekostiging voor nieuwkomers in het voortgezet onderwijs is niet geregeld in onderhavige regeling, maar die is voor zowel schooljaar 2021–2022 als schooljaar 2022–2023 geregeld in artikel 10 van de Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO.

II Artikelsgewijs

Artikel 2

Met deze regeling ontvangen po- en vo-scholen aanvullende bekostiging voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs. Het doel van het Nationaal Programma Onderwijs is beschreven in het algemeen deel van de toelichting. Met deze regeling wordt er ook extra bekostiging verstrekt aan een samenwerkingsverband vo in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs als gevolg van covid-19.

Artikel 3

Deze regeling geldt voor alle scholen in het po en vo, ook die in Caribisch Nederland. Omdat de bekostiging voor scholen in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba anders is geregeld, zijn de artikelen 4, 5, 7, 8 en 10 niet van toepassing. In plaats daarvan is de aanvullende bekostiging voor Caribisch Nederland geregeld in de artikelen 6 en 9.

Artikelen 4 en 7

In het schooljaar 2022–2023 ontvangen scholen in het po en het vo per leerling aanvullende bekostiging om het schoolprogramma uit te voeren.

In het po wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. De aanvullende bekostiging voor het schooljaar 2022–2023 wordt berekend op basis van de leerlingentelling van 1 oktober 2021. De bekostiging voor po wordt uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang, met de eerste betaling in augustus 2022. De bekostiging voor vo wordt uiterlijk in november 2022 voor 5/12 deel betaald en voor 7/12 deel in februari 2023. Alle aanvullende bekostiging wordt rekenkundig afgerond op twee decimalen.

In het vo wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het algemeen vormend onderwijs en leerlingen in het beroepsgericht onderwijs. Voor het vo geldt dat de aanvullende bekostiging wordt berekend op basis van de definitieve leerlingentelling van 1 oktober 2021.

Artikelen 5 en 8

Hoewel er door corona op alle scholen leerlingen met grote achterstanden zijn, heeft onderzoek laten zien dat die achterstanden bij leerlingen met ouders met een lagere sociaaleconomische status beduidend groter is. Daarom ontvangen scholen die veel leerlingen hebben met een risico op een onderwijsachterstand extra middelen. De extra middelen kunnen zij inzetten om deze leerlingen extra ondersteuning te bieden om de opgelopen leervertragingen in te lopen.

Voor de verdeling van deze middelen wordt gewerkt met de CBS-indicatoren voor onderwijsachterstanden. De CBS-indicator is in het po voor basisscholen al staande praktijk; in het vo is deze systematiek relatief nieuw, maar een continuering van de systematiek in de Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO voor schooljaar 2021–2022. Op basis van de CBS-indicatoren po en vo krijgt iedere school een achterstandsscore. De extra bijdrage voor scholen met veel leerlingen met risico op een onderwijsachterstand bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore. Hoe groter het risico op onderwijsachterstanden op de school is, hoe hoger de extra bijdrage dus is. Hiermee wordt rekening gehouden met verschillen tussen scholen als het gaat om de opgaven waar zij voor staan.

Voor het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs wordt aangesloten bij de CUMI-regeling.4 Een speciale school voor basisonderwijs of school voor (voortgezet) speciaal onderwijs met meer dan vier leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond op 1 oktober 2021 krijgt aanvullende bekostiging. Ook cluster 1 en 2 lopen mee in deze bekostiging. De bekostiging voor po wordt uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang, met de eerste betaling in augustus 2022.

De aanvullende bekostiging voor vo-scholen met veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand wordt berekend en beschikt op basis van een relatief nieuwe indicator voor het vo. Deze indicator is ontwikkeld door het CBS in afstemming met het veld en experts. De indicator is een op het vo herijkte versie van de indicator die ook in het po wordt gebruikt voor de verdeling van achterstandsmiddelen.5 De indicator geeft voor elke leerling aan hoe groot het risico is dat die leerling een onderwijsachterstand heeft. Dat gebeurt op basis van de volgende kenmerken: opleidingsniveau vader, opleidingsniveau moeder, herkomstgroepering, verblijfsduur moeder en schuldsanering ouders. De indicator levert voor elke leerling een onderwijsscore op6. Vervolgens worden de leerlingscores geaggregeerd naar het niveau van de schoolvestiging. Dat gebeurt volgens de volgende formule, die analoog is aan de formule die ook in het po wordt gebruikt.

De achterstandsscore van een school voor voortgezet onderwijs is de uitkomst van de formule A−B en wordt als volgt berekend:

A = som van de uitkomsten van de formule C – D voor alle leerlingen van de school voor voortgezet onderwijs die behoren tot de 15% van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs met de laagste onderwijsscore, waarbij

C = landelijk gemiddelde onderwijsscore van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs;

D = onderwijsscore van de leerling;

B = E x F x (C – G) waarbij

E = aantal leerlingen van de school voor voortgezet onderwijs;

F = 12%;

C = landelijk gemiddelde onderwijsscore van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs;

G = landelijk gemiddelde onderwijsscore van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs die behoren tot de 15% van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs met de laagste onderwijsscore.

Omdat onderwijs aan nieuwkomersleerlingen complex is, zeker wanneer dat bij een leerling of op een school cumuleert met overige achterstanden, zijn alle nieuwkomersleerlingen (ook zij die op 1 oktober korter dan een jaar in Nederland zijn) in de berekening van de achterstandsscore per vestiging meegenomen.

Voor elke school voor voortgezet onderwijs is op basis van bovenstaande aggregatiesystematiek een achterstandsscore berekend. De lijst met achterstandsscores is te vinden in de bijlage bij deze regeling. Alle vestigingen met een score boven 0 (een positieve achterstandsscore) ontvangen extra middelen. Het bedrag dat scholen ontvangen is bepaald door de (positieve) achterstandsscore te vermenigvuldigen met het bedrag in artikel 8. De bekostiging voor vo wordt uiterlijk in november 2022 voor 5/12 deel betaald en voor 7/12 deel in februari 2023. Alle aanvullende bekostiging wordt rekenkundig afgerond op twee decimalen.

De lijst met scholen die in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs extra middelen ontvangen voor de leerlingen met een groot risico op onderwijsachterstanden, is niet gelijk aan die van scholen die in aanmerking komen voor de middelen vanuit het Leerplusarrangement (LPA). Hiervoor is gekozen omdat er momenteel gewerkt wordt aan een vernieuwing van het LPA. Recent is in dat kader een nieuwe indicator voor het LPA in het vo vastgesteld. Deze nieuwe indicator brengt veel beter in kaart waar de leerlingen met een groot risico op onderwijsachterstanden op school zitten dan de apcg-indicator zoals die nu nog in het LPA wordt gebruikt.7 Het traject van vernieuwing van het LPA bevindt zich nu in de fase van het vaststellen van een nieuwe verdeelsystematiek. Voor het Nationaal Programma Onderwijs wordt daarom voor het vo gebruik gemaakt van een systematiek die analoog is aan de po-systematiek voor de verdeling van het budget. Om voor het LPA te komen tot een zo goed mogelijk passende en stabiele systematiek die voor langere tijd goed bruikbaar voor de verdeling van de structurele middelen, zal parallel aan het Nationaal Programma Onderwijs worden gewerkt aan een optimale aggregatiesystematiek voor de onderwijsachterstandsgelden in het vo.

Artikel 6 en 9

Aan de basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs in Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) wordt in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs aanvullende bekostiging verstrekt. Naast het feit dat de bedragen in dollars worden verstrekt, is het bedrag per leerling anders opgebouwd omdat een aantal onderwerpen zoals passend onderwijs, achterstandenbeleid en nieuwkomers in Caribisch Nederlands door de kleinschaligheid van het onderwijs anders is ingevuld. In Caribisch Nederland is sprake van inclusief onderwijs. Hierdoor is het bedrag dat als aanvullende bekostiging wordt verstrekt hoger dan in Europees Nederland. Voor Sint Eustatius en Saba is dit bedrag daarnaast nog eens verhoogd met 16% ten opzichte van Bonaire in verband met een hoger prijspeil.

Op Bonaire is een school voor zowel voortgezet onderwijs als beroepsonderwijs. Het bedrag per ingeschreven leerling en ingeschreven student is gelijk. Op Sint Eustatius en Saba verzorgen de scholen onderwijs conform de CXC-systematiek. Deze systematiek kent geen onderscheid tussen vo en mbo. Alle leerlingen op de scholen worden als vo-leerlingen beschouwd. De bekostiging wordt in één keer in oktober 2022 uitbetaald.

Artikel 10

In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs wordt het budget van samenwerkingsverbanden vo voor lichte en zware ondersteuning tijdelijk verhoogd. De reden hiervoor is dat het verblijf van leerlingen in het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) langer is dan gebruikelijk, bijvoorbeeld doordat er geen stage gevonden kon worden. Voor pro- en vso-leerlingen op een school aangesloten bij een samenwerkingsverband geldt een vast bedrag voor ondersteuning, dat direct vanuit het budget van samenwerkingsverbanden wordt bekostigd. Voor pro wordt dat uit het budget voor lichte ondersteuning bekostigd, bedoeld in artikelen 5.15 van de WVO 2020, voor vso wordt dat uit het budget voor zware ondersteuning bekostigd, bedoeld in artikelen 5.13 van de WVO 2020. Doordat leerlingen langer op het pro of vso verblijven, nemen de kosten voor ondersteuning vanuit het budget van samenwerkingsverbanden toe, terwijl het budget van samenwerkingsverbanden niet toeneemt. Hierdoor blijft er minder budget over voor bijvoorbeeld ondersteuning aan leerlingen op andere scholen in het vo. Met de tijdelijke ophoging van het budget van samenwerkingsverbanden wordt dit tegengegaan.

Het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het praktijkonderwijs wordt geregeld in deze regeling, het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs is geregeld in de reguliere personele bekostigingsregeling po.8

Artikel 11

Het is cruciaal dat het schoolteam het voortouw heeft voor de inzet van de middelen, uiteraard in samenspraak met het bestuur en de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad. Ook betrekken scholen de ouders en leerlingen bij de invulling van het Nationaal Programma Onderwijs. De medezeggenschapsraad heeft, conform de Wet medezeggenschap op scholen, instemmingsrecht op het schoolprogramma. Op de beschikking van DUO is zichtbaar welke middelen op schoolniveau beschikbaar zijn. Het bestuur kan, in samenspraak met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR), een deel van de middelen bovenschools op bestuursniveau inzetten, maar alleen als de medezeggenschapsraad op schoolniveau vooraf aangeeft welke deel van de schoolmiddelen daarvoor in aanmerking komt en ermee instemt dat deze middelen bovenschools worden ingezet. Over de wijze van bovenschools inzetten van de middelen heeft de GMR instemmingsrecht. Indien er minder middelen nodig zijn voor het oplossen van de vertragingen dan een school heeft gekregen, kan er voor worden gekozen om de extra middelen voor een andere school in te zetten, waar de extra middelen wel nodig zijn. Per school stemt de medezeggenschapsraad dan in met de inzet van de middelen. Het is dus nodig dat een reallocatie van middelen met wederzijds goedvinden plaatsvindt en dat de medezeggenschapsraad en het bestuur hier samen afspraken over maken. Het bestuur blijft verantwoordelijk voor een rechtmatige en doelmatige besteding van de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs. De middelen kunnen ook worden teruggestort aan OCW.

De bekostiging op grond van deze regeling wordt verantwoord in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs of de Regeling jaarverslaggeving onderwijs BES.

Op grond van artikel 4, zesde lid, van de Regeling jaarverslaggeving onderwijs wordt het Nationaal Programma Onderwijs aangewezen als maatschappelijk thema voor het bestuursverslag. Schoolbesturen moeten zich hierover in het bestuursverslag verantwoorden.

Schoolbesturen dienen daarnaast aanvullende informatie te verstrekken over de verrichte activiteiten via XBRL. Het bevoegd gezag verantwoordt zich via XBRL op schoolniveau over de instemming van de medezeggenschapsraad op de besteding van middelen en gekozen interventies uit de menukaart. Ook wordt gevraagd of er een schoolscan heeft plaatsgevonden. Voor deze vragen wordt een format in XBRL beschikbaar gesteld. Voor schoolbesturen in Caribisch Nederland geldt dat het bevoegd gezag in een apart overzicht aanvullende informatie verstrekt over de activiteiten die met de bekostiging zijn verricht. Dit overzicht moet worden ingezonden naar de dienstpostbus caribisch.nederland@duo.nl.

Eerder is aangegeven dat in april 2022, bij de tweede voortgangsrapportage, een besluit zou worden genomen over de looptijd van het NP Onderwijs. Met de Kamerbrief van 25 februari 2022 is besloten de looptijd van het NP Onderwijs te verlengen met twee schooljaren.9 Het is de bedoeling dat de middelen die scholen ontvangen worden besteed in de schooljaren 2021–2022 tot en met 2024–2025 aan de interventies van de menukaart. Het blijft daarbij van belang dat scholen duidelijk verantwoorden in hun jaarverslag welke bewezen effectieve maatregelen zij hebben genomen.

Artikel 12

Scholen monitoren op schoolniveau. Zij brengen allereerst de door corona opgelopen vertragingen in kaart (schoolscan) en bepalen aan de hand daarvan met instemming van de medezeggenschapsraad welke interventies zij zullen inzetten om de vertraging in te halen. Dit leggen zij vast in een schoolprogramma. Scholen houden daarnaast gedurende de looptijd van dit programma zicht op de ontwikkeling van leerlingen.

Artikel 13

De Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO blijft langer in stand dan oorspronkelijk beoogd, omdat met de Kamerbrief van 25 februari 2022 ook de bestedingstermijn voor de middelen uit deze regeling zijn verruimd.10 Het is de bedoeling dat de middelen die scholen ontvangen worden besteed in de schooljaren 2021–2022 tot en met 2024–2025 aan de interventies van de menukaart.

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma


X Noot
1

Kamerstukken II 2020/21, 35 570-VIII, nr. 185.

X Noot
2

Meer informatie over de rol van de medezeggenschapsraad is te vinden op www.sterkmedezeggenschap.nl

X Noot
3

Artikel 23 uit de Regeling bekostiging personeel PO 2022–2023 en vaststelling bedragen voor ondersteuning van leerlingen in het PO en VO 2022–2023

X Noot
4

Bekostiging voor leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond op grond van artikel 14 van het Besluit bekostiging WPO 2022 en artikel 19 van het Besluit bekostiging WEC 2022

X Noot
5

Voor een gedetailleerde beschrijving van de indicator, zie CBS (2021) ‘Naar een alternatieve indicator voor onderwijsachterstanden in het voortgezet onderwijs’, Herziening onderwijsachterstandenindicator vo (cbs.nl)

X Noot
6

Voor een gedetailleerde beschrijving van de aggregatiesystematiek, zie CBS (2021) Herziening onderwijsachterstandenindicator vo (cbs.nl).

X Noot
7

Kamerstukken II, vergaderjaar 2019/20, 27 020, nr. 107.

X Noot
8

Regeling bekostiging personeel PO 2022–2023 en vaststelling bedragen voor ondersteuning van leerlingen in het PO en VO 2022–2023

X Noot
9

Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VIII, nr. 155

X Noot
10

Kamerstukken II 2021/22, 35 925 VIII, nr. 155

Naar boven