TOELICHTING
1. Aanleiding
Met de onderhavige regeling worden de subsidiemodule Internationaal innoveren (titel
3.8 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidie (RNES)) voor het uitvoeren van
Global Stars-innovatieprojecten en de subsidiemodule Opschaling supportprogramma’s
startups en scale-ups (titel 3.17 van de RNES) opnieuw opengesteld.
2. Inhoud regeling
2.1 Internationaal innoveren voor het uitvoeren van Global Stars-innovatieprojecten
Met de onderhavige regeling wordt de subsidiemodule Internationaal innoveren voor
het uitvoeren van Global Stars-innovatieprojecten opengesteld (artikel 3.8.2, onderdeel
b, van de RNES). Hiermee worden Nederlandse partijen ondersteund voor hun deelname
aan Global Stars-innovatieprojecten.
Het Global Stars-programma faciliteert innovatieprojecten die uitgevoerd worden door
deelnemers die gevestigd zijn in Nederland (eventueel aangevuld met andere deelnemers
die gevestigd zijn in een ander land dat is aangesloten bij het EUREKA netwerk) samen
met ten minste één deelnemer die gevestigd is in een land dat geen lid is van het
EUREKA netwerk.
Voor iedere deelnemer geldt dat deze subsidie moet aanvragen in het land waar deze
gevestigd is. Het land van herkomst ondersteunt de desbetreffende deelnemer als deze
zowel voldoet aan de voorwaarden die opgenomen zijn in de internationale Global Stars-innovatiecall
als aan de nationale voorwaarden.
De Global Stars-innovatiecall waar de onderhavige openstelling op ziet, heeft betrekking
op projecten die uitgevoerd worden in samenwerking met een deelnemer uit Brazilië.
De subsidiemodule Internationaal innoveren wordt voor Global Stars-innovatieprojecten
opengesteld van 20 mei 2022 tot en met 19 oktober 2022. Het subsidieplafond dat vanuit
Nederland beschikbaar wordt gesteld, is voor Global Stars-innovatieprojecten vastgesteld
op € 925.000.
De internationale beoordeling van het project en de nationale beoordeling zullen gelijktijdig
worden uitgevoerd. Dit betekent dat de deelnemers aan een Global Stars-innovatieproject
alleen voor subsidie in aanmerking kunnen komen, indien zij een subsidieaanvraag indienen
op het moment dat nog niet bekend is of de internationale beoordeling positief zal
uitvallen. De gelijktijdige beoordeling (zowel internationaal als nationaal) zorgt
ervoor dat de doorlooptijd van de totale aanvraagprocedure korter zal zijn. Hierdoor
kunnen de Global Stars-innovatieprojecten waaraan subsidie verstrekt wordt (mogelijk)
spoedig van start gaan.
2.2 Opschaling supportprogramma’s startups en scale-ups
Op grond van de subsidiemodule Opschaling supportprogramma’s startups en scale-ups,
opgenomen in titel 3.17 van de RNES, wordt subsidie verstrekt aan (private) partijen
die zogenaamde opschalingsprojecten uitvoeren. Een opschalingsproject bestaat uit
het opschalen van één of meer bewezen succesvolle supportprogramma’s.
De subsidiabele activiteiten bestaan uit het verzorgen van communicatie, coördinatie,
kennisdeling, procesmanagement, advisering inzake de opschaling en overige projectactiviteiten
die bijdragen aan het (doel van het) desbetreffende opschalingsproject. Met deze subsidiemodule
wordt dus voorzien in financiering van de kosten van de subsidiabele activiteiten
behorend bij de opschalingsprojecten. De kosten voor de uitvoering van het op te schalen
supportprogramma zelf zijn niet subsidiabel.
Voor een uitgebreidere achtergrond van deze subsidiemodule wordt verwezen naar paragraaf
1 van de algemene toelichting bij de wijzigingsregeling1, waarmee deze subsidiemodule is ingevoerd.
De subsidiemodule Opschaling supportprogramma’s startups en scale-ups wordt opengesteld
van 7 juni 2022 tot en met 15 september 2022 met een subsidieplafond van € 2.500.000.
3. Staatssteun
3.1 Subsidiemodule Internationaal innoveren
De subsidie die op grond van de subsidiemodule Internationaal innoveren voor Global
Stars-innovatieprojecten verstrekt wordt bevat staatsteun die wordt gerechtvaardigd
door artikel 25 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (zie artikel 3.8.14
van de RNES). Global Stars-innovatieprojecten betreffen onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten.
3.2 Subsidiemodule Opschaling supportprogramma’s startups en scale-ups
De subsidie die op grond van de subsidiemodule Opschaling supportprogramma’s startups
en scale-ups wordt verstrekt bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd door de algemene
de-minimisverordening voor subsidie verleend op grond van artikel 3.17.2, derde lid,
onderdeel a, en door artikel 27 van de algemene groepsvrijstellingsverordening voor
subsidie verleend op grond van artikel 3.17.2, derde lid, onderdeel b (zie artikel
3.17.11 van de RNES).
4. Regeldruk
4.1 Openstelling subsidiemodule Internationaal innoveren
De openstelling van de subsidiemodule Internationaal innoveren heeft regeldrukeffecten.
De administratieve lasten voor de openstelling voor Global Stars-innovatieprojecten
bedragen naar verwachting in totaal € 24.834. De regeldruk is dus 2,68 procent ten
opzichte van het beschikbaar gestelde budget van € 925.000. De berekening is gebaseerd
op de inschatting dat 6 aanvragen worden ingediend, waarvan 3 gehonoreerd worden.
De administratieve lasten voor een aanvrager bestaan uit de kosten voor de nationale
aanvraag. Echter moet er vooraf ook een internationale aanvraag (‘het EUREKA project
form’) gedaan zijn, dit brengt ook administratieve lasten voor een aanvrager mee maar
komen niet voort uit de nationale regeling dus die zijn niet meegenomen in de berekening.
Het internationale aanvraagformulier wordt niet alleen gebruikt om te toetsen of het
project aan de EUREKA-voorwaarden voldoet, maar ook bij de nationale beoordeling om
het project op inhoudelijke gronden te beoordelen.
Uitgegaan wordt van een gemiddeld tarief van € 60. Er zijn administratieve lasten
te verwachten bij de aanvraag, bij het leveren van tussen- en eindrapportages en bij
de vaststelling van de subsidie. Met een verwachte tijdsbesteding van 82 uur per gehonoreerde
aanvraag komen de regeldrukkosten per onderneming uit op € 4.920 per aanvraag. Hier
komt nog de kosten van een accountantsverklaring bij (€ 2.000). Met een verwachte
tijdsbesteding van 12 uur per niet-gehonoreerde aanvraag komen de regeldrukkosten
per onderneming uit op € 720 per aanvraag.
4.2 Openstelling subsidiemodule Opschaling supportprogramma’s startups en scale-ups
De openstelling van de subsidiemodule Opschaling supportprogramma’s startups en scale-ups
heeft regeldrukeffecten. De administratieve lasten voor de openstelling bedragen naar
verwachting in totaal € 40.014. De regeldruk is dus 1,60 procent ten opzichte van
het beschikbaar gestelde budget van € 2.500.000 in de derde openstelling. De berekening
is gebaseerd op de inschatting dat 25 aanvragen worden ingediend, waarvan 12 gehonoreerd
worden. In de eerste twee tenders zijn 29 en 31 aanvragen ingediend, waarvan er beide
keren 9 zijn gehonoreerd. We verwachten dat er bij de derde openstelling iets minder
voorstellen worden ingediend, namelijk 25, omdat in informatiebijeenkomsten zal worden
benadrukt dat alleen opschalingskosten worden vergoed en niet de uitvoeringskosten
van het supportprogramma zelf. Uitgegaan wordt van een standaarduurtarief van € 54.
Er zijn administratieve lasten te verwachten bij de aanvraag, bij het leveren van
tussen- en eindrapportages en bij de vaststelling van de subsidie. Met een verwachte
tijdsbesteding van 35 uur en 24 uur per aanvraag komen de regeldrukkosten per onderneming
uit op respectievelijk € 1.890 per gehonoreerde aanvraag en op € 1.296 per niet-gehonoreerde
aanvraag.
We verwachten dat 3 van de gehonoreerde voorstellen worden ingediend door beheerders
van innovatieclusters, waarvoor met een verwachte tijdsbesteding van 38 uur per aanvraag
komen op regeldrukkosten van € 2.052 per aanvraag.
4.3 Adviescollege toetsing regeldruk
Een concept van deze regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk
(ATR). Het ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat
het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
5. Inwerkingtreding
De onderhavige regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant, waarin zij wordt geplaatst. Met de datum van inwerkingtreding
wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële
regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en twee
maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd,
omdat de doelgroep van deze regeling gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens