Regeling van het College voor toetsen en examens van 19 april 2022, nummer CvTE-22.00548, houdende wijziging van de Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO, in verband met het na de afname van de centrale eindtoets po vaststellen van de toetsadviescategorieën

Het College voor toetsen en examens,

Gelet op artikel 2, zesde lid, onderdeel e, van de Wet College voor toetsen en examens;

Besluit:

ARTIKEL I WIJZIGING VAN DE REGELING

De bijlage van de Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO wordt als volgt gewijzigd:

  • In de voorlaatste alinea vervalt ‘Het schooljaar 2020-2021 kenmerkt zich door maatregelen die zijn genomen om verspreiding van het COVID-19 tegen te gaan, door afwijkingen in onderwijstijd en het curriculum in algemene zin. Voor alle leerlingen is sprake van een suboptimaal schooljaar waarin sprake kan zijn van leervertragingen, en dat kan betekenen dat een leerling op het moment van toetsafname over minder absolute kennis beschikt. Dit hoeft niet te betekenen dat een leerling ook over minder potentie beschikt in de doorstroom naar het vo. Daarom is in overleg met het Ministerie van OCW besloten de koppeling van de standaardscore-intervallen met de toetsadviezen op een later moment vast te stellen.’

ARTIKEL II INWERKINGTREDING

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na plaatsing in de Staatscourant.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Het College voor toetsen en examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

TOELICHTING

Algemeen

De bijlage bij de Regeling beoordelingsnormen en de daarbij behorende scores centrale eindtoets PO is reeds in het schooljaar 2020-2021 gewijzigd bij regeling van 19 april 2021 (Stcrt. 2021, 21799). Het College voor toetsen en examens regelde in de gewijzigde bijlage dat niet eerder dan na afname en normering van de centrale eindtoets in 2021 het onderwijs brugklastype werd verbonden aan een standaardscore-interval. Alleen dan kon immers voldoende rekening worden gehouden met de negatieve effecten van de maatregelen die werden getroffen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan op het onderwijs.

Het College overwoog toen dat pas na afname duidelijk wordt of sprake is van een leervertraging die is ontstaan door de maatregelen als het voor langere periode sluiten van de basisscholen. Door de wijze van normering waarbij een brugklastype wordt verbonden aan een standaardscore-interval pas vast te stellen nadat duidelijk is of sprake is van een leerachterstand, kan recht gedaan worden aan de potentie van deze leerlingen

Ook in schooljaar 2021-2022 zijn maatregelen getroffen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Niet uitgesloten is dat in schooljaar 2022-2023 opnieuw maatregelen moeten worden getroffen tegen de verspreiding van het virus die een negatief effect op de prestaties van de leerlingen kunnen hebben. Voor dit en komend jaar besluit het College het onderwijs brugklastype dat wordt verbonden aan een standaardscore-interval pas na de afname van de centrale eindtoets vast te stellen. Daarnaast zal een aanpassing van de grens van de toetsadviescategorie praktijkonderwijs/basisberoepsgericht (pro/bb) worden doorgevoerd. Een herberekening heeft plaatsgevonden, waardoor de grens beter aansluit op het niveau van deze groep leerlingen.

De grenzen van de toetsadviescategorieën worden in overleg met OCW en de andere toetsaanbieders besproken. Hoewel ieder van de toetsaanbieders zelf verantwoordelijk is voor het vaststellen van de normering en de grenzen voor de toetsadviescategorieën, wordt deze zo veel als mogelijk door het College en de andere aanbieders in overleg met OCW op elkaar afgestemd. Zodra de grenzen van de toetsadviescategorieën kunnen worden vastgesteld, worden zij gepubliceerd op de website www.centraleeindtoetspo.nl.

Het College voor toetsen en examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

Naar boven