Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2022, 10541 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2022, 10541 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs;
Gelet op de artikelen 8, vierde lid, en 12, zesde lid, van de Wet register onderwijsdeelnemers,
Besluit:
De Regeling register onderwijsdeelnemers wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De begripsbepaling van het begrip ‘teldatum’ komt te luiden:
– 1 februari van enig jaar, indien het een onderwijsinstelling als bedoeld in de WPO, de WEC of de WPO BES betreft;
– 1 oktober van enig jaar, indien het een onderwijsinstelling als bedoeld in de WVO, de WVO BES, de WEB of de WEB BES betreft;.
2. In de begripsbepaling van het begrip ‘teldatum’ wordt ‘de WVO, de WVO BES’ vervangen door ‘WVO 2020’.
B
Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Paragraaf 1.1 wordt als volgt gewijzigd:
a. Voor de zinsnede ‘– voor- en vroegschoolse educatie (artikel 6, eerste lid, onderdeel b, van het besluit);’ wordt ingevoegd:
− de begin- en einddatum van de periode waarvoor de onderwijsdeelnemer toelaatbaar is verklaard tot een speciale school voor basisonderwijs (artikel 5, tweede lid, onderdeel a, van het besluit);
− indien het een inschrijving betreft op een speciale school voor basisonderwijs het registratienummer van het samenwerkingsverband dat de onderwijsdeelnemer toelaatbaar heeft verklaard tot het onderwijs aan een speciale school voor basisonderwijs en het volgnummer van de toelaatbaarheidsverklaring, bedoeld in artikel 40, achtste lid, WPO (artikel 5, tweede lid, onderdeel c, van het besluit).
b. Na de zinsnede ‘– voor- en vroegschoolse educatie (artikel 6, eerste lid, onderdeel b, van het besluit);’ wordt ingevoegd:
− de aanduiding dat de onderwijsdeelnemer deelneemt aan een bij ministeriële regeling aangewezen experiment als bedoeld in artikel 2 van de Experimentenwet onderwijs (artikel 6, eerste lid, onderdeel c, van het besluit);
− de aanduiding van het pedagogisch-didactisch onderwijsconcept waaraan de onderwijsdeelnemer deelneemt (artikel 6, eerste lid, onderdeel d, van het besluit).
c. Na de zinsnede ‘– het profiel van het onderwijs, bedoeld in artikel 14a WEC (artikel 6, tweede lid, onderdeel g, van het besluit);’ wordt ingevoegd:
− de aanduiding dat de onderwijsdeelnemer aan een doorlopende leerroute vmbo-mbo als bedoeld in artikel 10b10 WVO of de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, bedoeld in artikel 10b21 WVO deelneemt (artikel 6, tweede lid, onderdeel h, van het besluit);
− de aanduiding dat de onderwijsdeelnemer deelneemt aan een bij ministeriële regeling aangewezen experiment als bedoeld in artikel 2 van de Experimentenwet onderwijs (artikel 6, tweede lid, onderdeel i, van het besluit);
− de aanduiding van het pedagogisch-didactisch onderwijsconcept waaraan de onderwijsdeelnemer deelneemt (artikel 6, tweede lid, onderdeel j, van het besluit).
d. de zinsnede ‘een doorlopende leerroute vmbo-mbo als bedoeld in artikel 10b10 WVO of de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, bedoeld in artikel 10b21 WVO’ wordt vervangen door ‘een doorlopende leerroute vmbo-mbo als bedoeld in artikel 2.107a WVO 2020 of de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, bedoeld in artikel 2.107l WVO 2020’
e. De zinsnede ‘, dan wel het cluster, bedoeld in artikel 2, vierde lid, WEC’ vervalt.
f. De zinsnede ‘het niveau waarop de eindtoets is afgelegd en’ vervalt.
g. De zinsnede ‘– de bekostigingsindicatie (artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van het besluit);’ vervalt.
h. De zinsnede ‘de bekostigingscategorie, bedoeld in de artikelen 118, tiende lid, en 132, vierde lid, WPO en de artikelen 85b, derde lid, en 89a, derde lid, WVO (artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van het besluit)’ wordt vervangen door ‘de bekostigingscategorie, bedoeld in artikel 124, vierde en vijfde lid, WPO en artikel 86, vierde en vijfde lid, WVO (artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van het besluit)’.
i. De zinsnede ‘artikel 86, vierde en vijfde lid, WVO’ wordt vervangen door ‘artikel 5.15, vierde en vijfde lid, WVO 2020’.
2. Hoofdstuk 2 wordt als volgt gewijzigd:
a. De definities van de begrippen ‘Aanleverpunt’, ‘Bekostigingscategorie’, ‘BRINnummer’ en ‘WOT’ vervallen.
b. De definitie van begrip ‘Register onderwijsdeelnemers’ wordt geplaatst na die van het begrip ‘Referentietabel’.
c. In de definitie van het begrip ‘Deelnamegegevens’ vervalt ‘(aanleverpunt van een)’.
d. In de definitie van het begrip ‘Melding’ wordt ‘aanleverpunt’ telkens vervangen door ‘PO-school’.
e. De definitie van het begrip ‘OPDC’ komt te luiden:
OPDC |
Een orthopedagogisch en -didactisch centrum voor leerlingen die tijdelijk het onderwijs niet (volledig) op een WPO-school kunnen volgen. |
f. in de definitie van het begrip ‘Samenwerkingsverband passend onderwijs’ wordt ‘het BRIN register’ vervangen door ‘RIO’.
g. in de alfabetische volgorde worden de volgende begrippen ingevoegd:
Instellingscode |
Administratienummer van een PO-school (code bestaand uit twee cijfers en twee hoofdletters) waarmee de PO-school uniek wordt geïdentificeerd binnen RIO. |
Ondersteuningscategorie |
– wat betreft een WPO-school: de bekostigingsindicatie, die aangeeft of de leerling door het samenwerkingsverband toelaatbaar is verklaard tot een speciale school voor basisonderwijs; – wat betreft een WEC-school: de bekostigingscategorie die door het samenwerkingsverband is aangegeven op de toelaatbaarheidsverklaring voor een leerling voor de plaatsing op een school voor (v)so. Er zijn drie niveaus; hoog, middel of laag. De categorie wordt bepaald op basis van de ondersteuning die een leerling nodig heeft. |
Onderwijslocatie |
De plek of de plekken waar onderwijsinstellingen het onderwijs aanbieden. |
RIO |
Registratie Instellingen en Opleidingen |
Hieronder staat de complete set van identificerende gegevens die kunnen voorkomen. Deels betreft het gegevens die door de PO- of (V)SO-school kunnen worden aangeleverd, deels betreft het ook BRP-gegevens die alleen in de terugkoppeling aan de PO-school kunnen voorkomen.
Persoonsgegevens |
||
---|---|---|
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
1 |
Burgerservicenummer |
Het burgerservicenummer (BSN) is het nummer dat de natuurlijke persoon uniek identificeert in overheidsadministraties. Toelichting: Het burgerservicenummer moet 9 cijfers bevatten en voldoen aan de 11 proef. Eventuele voorloopnullen dienen altijd aangeleverd te worden. |
2 |
Onderwijsnummer |
Het uniek identificerende nummer dat aan een onderwijsontvanger wordt toegekend indien deze niet of niet verifieerbaar over een BSN beschikt. Toelichting: Het onderwijsnummer moet 9 cijfers bevatten en voldoen aan een aangepaste 11 proef. Eventuele voorloopnullen dienen altijd aangeleverd te worden. |
3 |
Geboortedatum |
De datum waarop de natuurlijke persoon is geboren. |
4 |
Geboorteplaats |
De aanduiding van de plaats waar de leerling is geboren (zie artikel 4, vierde lid, van de regeling). |
5 |
Geslacht |
De aanduiding van het geslacht van de natuurlijke persoon. Waardenlijst: Geslacht. |
6 |
Achternaam |
De naamgegevens van de persoon met uitzondering van de voornamen. |
7 |
Voorvoegsels |
Het deel van de geslachtsnaam dat voorkomt in de voorvoegseltabel en door een spatie van de geslachtsnaam is gescheiden Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP. |
8 |
Voornamen |
De verzameling namen, die gescheiden door spaties, aan de geslachtsnaam voorafgaat. |
9 |
Datum overlijden BRP |
De datum waarop de natuurlijke persoon is overleden. |
10 |
Geboorteland |
De landcode van het land waarin de persoon is geboren Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP. |
11 |
Indicatie geheim |
Een aanduiding die aangeeft dat adresgegevens wel of niet verstrekt mogen worden. |
12 |
Straatnaam |
De straatnaam zoals die officieel is vastgesteld door de gemeente |
13 |
Huisnummer |
De numerieke aanduiding zoals deze door het gemeentebestuur aan het object is toegekend |
14 |
Huisletter |
De alfabetische aanduiding zoals deze door het gemeentebestuur aan de locatie is toegekend ter aanvulling op het huisnummer |
15 |
Huisnummer toevoeging |
Die letters of tekens die noodzakelijk zijn om, naast het juiste huisnummer en -letter de brievenbus te vinden |
16 |
Huisnummer aanduiding |
De aanduiding dat het opgenomen adres niet het feitelijke woonadres van de persoon is, maar het adres tegenover (to) of waarbij (by) zijn verblijfplaats zich bevindt. Waardenlijst: Huisnummer aanduiding. |
17 |
Locatie omschrijving |
De nadere aanduiding van de locatie waar de persoon is ingeschreven of het adres indien daarbij geen officiële straatnaam hoort. |
18 |
Postcode |
De door de PostNL vastgestelde code behorende bij de straatnaam en het huisnummer. |
19 |
Plaatsnaam |
De naam van de woonplaats van de leerling. Toelichting: indien de PO-school een plaatsnaam heeft geregistreerd groter dan 24 posities, dan dient zij hiervan de eerste 24 posities in dit veld te vullen. |
20 |
Adresregel buitenland 1 |
De eerste adresregel van het woonadres van de leerling, indien in het buitenland woonachtig. |
21 |
Adresregel buitenland 2 |
De tweede adresregel van het woonadres van de leerling, indien in het buitenland woonachtig. |
22 |
Adresregel buitenland 3 |
De derde adresregel van het adres van de leerling, indien in het buitenland woonachtig. |
23 |
Landcode |
De code van het land Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP. |
24 |
Geboorteland ouder |
Landcode van het land waarin de ouder van de leerling geboren is (0 t/m 2 waarden) Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP. |
25 |
Datum vestiging in Nederland |
De oudste datum van inschrijving in Nederland. |
26 |
Datum vertrek uit Nederland |
De meest recente datum van vertrek naar het buitenland |
27 |
Code nationaliteit |
Een code voor de nationaliteit van een natuurlijke persoon. Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP. |
28 |
Datum ingang nationaliteit |
Eerste dag dat de nationaliteit geldig is. Toelichting: De dag of de dag en maand of de dag, de maand en het jaar kunnen onbekend zijn. De onbekende delen worden dan gevuld met nullen. Bijvoorbeeld: • 2000-12-00 • 2000-00-00 • 0000-00-00. |
29 |
Verblijfstitel |
Een code die aangeeft over welke verblijfsrechtelijke status de natuurlijke persoon beschikt. Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP. |
30 |
Verblijfstitel datum begin |
De datum waarop de verblijfstitel zijn geldigheid krijgt. |
31 |
Verblijfstitel datum einde |
De datum waarop de verblijfstitel zijn geldigheid verliest. |
Een inschrijving WPO kent diverse gegevensgroepen die de inschrijving kenmerken. Hieronder staat de totale lijst van gegevensgroepen en gegevens die kunnen voorkomen bij een inschrijving WPO. De gegevens en gegevensgroepen zijn niet allemaal in alle situaties verplicht.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
Inschrijving WPO |
Vaste gegevens |
|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode van de school in RIO |
3 |
Datum inschrijving |
Datum inschrijving is de datum van de daadwerkelijke aanvang van het volgen van onderwijs bij de PO-school. Echter, als dit de eerste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 1 augustus als datum genomen (maar registratie volgens opgave door school). |
4 |
Datum uitschrijving |
Datum uitschrijving is de laatste datum waarop de inschrijving werkelijk actief was. Echter, als dit de laatste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 31 juli als datum genomen (registratie volgens opgave door school). |
5 |
NNCA |
Aanduiding NNCA WPO is de aanduiding van een leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond bedoeld in artikel 1 van het Besluit bekostiging WPO. Toelichting: ‘J’ indien het een niet Nederlandse culturele achtergrond betreft. |
Inschrijvingsperiode BO |
Periode gegevens |
|
6 |
Datum begin |
De datum die het begin van de periode aangeeft (inclusief). |
7 |
Onderwijsaanbieder |
De code van de onderwijsaanbieder waar de leerling onderwijs ontvangt. |
8 |
Onderwijslocatie |
De code van de onderwijslocatie waar de leerling onderwijs ontvangt. |
9 |
Vestigingscode |
De code van de vestiging waar de leerling onderwijs ontvangt |
10 |
Afdeling |
Specifieke vormen van onderwijs die gelden bij een WPO inschrijving om zo per inschrijvingsperiode aan een school onderscheid te maken wat voor onderwijs de leerling volgt. Waardenlijst: Afdeling. |
11 |
Beschikkingsnummer |
Het nummer dat door het samenwerkingsverband is afgegeven voor het registreren van de toelaatbaarheidsverklaring van de leerling. Geldt alleen voor SBO leerlingen. |
Een registratie van de inschrijvingsgegevens SO. Hieronder staat de totale lijst van gegevensgroepen en gegevens die kunnen voorkomen bij een inschrijving SO. De gegevens en gegevensgroepen zijn niet allemaal in alle situaties verplicht.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
Inschrijving SO |
Vaste gegevens |
|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling. |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode van de school in RIO. |
3 |
Datum inschrijving |
Datum inschrijving is de datum van de daadwerkelijke aanvang van het volgen van onderwijs bij de SO-school. Echter, als dit de eerste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 1 augustus als datum genomen (maar registratie volgens opgave door school). |
4 |
Datum uitschrijving |
Datum uitschrijving is de laatste datum waarop de inschrijving werkelijk actief was. Echter, als dit de laatste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 31 juli als datum genomen (maar registratie volgens opgave door school). |
5 |
NNCA |
Aanduiding NNCA WPO is de aanduiding van een leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond bedoeld in artikel 1 Besluit bekostiging WEC. Toelichting: ‘J’ indien het een niet Nederlandse culturele achtergrond betreft. |
Inschrijvingsperiode SO |
Periode gegevens |
|
6 |
Datum begin |
De datum die het begin van de periode aangeeft (inclusief). |
7 |
Onderwijsaanbieder |
De code van de onderwijsaanbieder waar de leerling onderwijs ontvangt. |
8 |
Onderwijslocatie |
De code van de onderwijslocatie waar de leerling onderwijs ontvangt. |
9 |
Vestigingscode |
De code van de vestiging waar de leerling onderwijs ontvangt. |
10 |
Soort verblijf |
De aanduiding van een leerling van wie de toelating is gericht op een verblijf op de po-school van korter dan een schooljaar en een leerling die is opgenomen in een residentiële instelling waarbij behandeling of opvang en onderwijs vanuit één plan noodzakelijk is vanwege de aard of de duur van de behandeling of opvang. Waardenlijst: Verblijfsoort. |
11 |
Beschikkingsnummer |
Het nummer dat door het samenwerkingsverband is afgegeven voor het registreren van de toelaatbaarheidsverklaring van de leerling. |
Een registratie van de inschrijvingsgegevens VSO. Hieronder staat de totale lijst van gegevensgroepen en gegevens die kunnen voorkomen bij een inschrijving VSO. De gegevens en gegevensgroepen zijn niet allemaal in alle situaties verplicht.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
Inschrijving VSO |
Vaste gegevens |
|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling. |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode van de school in RIO. |
3 |
Datum inschrijving |
Datum inschrijving is de datum van de daadwerkelijke aanvang van het volgen van onderwijs bij de VSO-school. Echter, als dit de eerste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 1 augustus als datum genomen (maar registratie volgens opgave door school). |
4 |
Datum uitschrijving |
Datum uitschrijving is de laatste datum waarop de inschrijving werkelijk actief was. Echter, als dit de laatste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 31 juli als datum genomen (registratie volgens opgave door school). |
5 |
NNCA |
Aanduiding NNCA WPO is de aanduiding van een leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond bedoeld in artikel 1 Besluit bekostiging WEC. Toelichting: ‘J’ indien het een niet Nederlandse culturele achtergrond betreft. |
Inschrijvingsperiode VSO |
Periode gegevens |
|
6 |
Datum begin |
De datum die het begin van de periode aangeeft (inclusief). |
7 |
Onderwijsaanbieder |
De code van de onderwijsaanbieder waar de leerling onderwijs ontvangt. |
8 |
Onderwijslocatie |
De code van de onderwijslocatie waar de leerling onderwijs ontvangt. |
9 |
Vestigingscode |
De code van de vestiging waar de leerling onderwijs ontvangt. |
10 |
Soort verblijf |
De aanduiding van een leerling van wie de toelating is gericht op een verblijf op de po-school van korter dan een schooljaar en een leerling die is opgenomen in een residentiële instelling waarbij behandeling of opvang en onderwijs vanuit één plan noodzakelijk is vanwege de aard of de duur van de behandeling of opvang. Waardenlijst: Verblijfsoort. |
11 |
Beschikkingsnummer |
Het nummer dat door het samenwerkingsverband is afgegeven voor het registreren van de toelaatbaarheidsverklaring van de leerling. |
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Groep/leerjaar |
Groep/leerjaar is de codering van het leerjaar of het niveau waarin de leerling onderwijs volgt. Toelichting: alleen 0 t/m 8 is toegestaan. |
2 |
Groepsspecificatie |
Groepsspecificatie is de (per vestiging) unieke aanduiding van de verzameling leerlingen waarbinnen de leerling gedurende een schooljaar de meeste onderwijstijd doorbrengt. |
3 |
Pedagogisch didactisch onderwijsconcept |
Kenmerk dat aangeeft of de leerling onderwijs krijgt volgens een specifiek pedagogisch-didactisch onderwijsconcept. Waardenlijst: Pedagogisch didactisch onderwijsconcept. |
4 |
Vroegschools programma |
Vroegschools programma is de aanduiding van het gevolgde onderwijsprogramma van vroegschoolse educatie. Waardenlijst: Vroegschools programma. |
5 |
Experiment |
De naam van het experiment waaraan de leerling in de inschrijvingsperiode deelneemt. Meerdere waarden mogelijk. Waardenlijst: Experimentnaam. |
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Soort onderwijs |
Specifieke onderwijssoorten die gelden bij een WEC inschrijving om zo onderscheid te maken wat voor onderwijs de leerling volgt. Waardenlijst: Soort onderwijs. |
2 |
Groepsspecificatie |
Groepsspecificatie is de (per vestiging) unieke aanduiding van de verzameling leerlingen waarbinnen de leerling gedurende een schooljaar de meeste onderwijstijd doorbrengt. |
3 |
Pedagogisch didactisch onderwijsconcept |
Kenmerk dat aangeeft of de leerling onderwijs krijgt volgens een specifiek pedagogisch-didactisch onderwijsconcept. Waardenlijst: Pedagogisch didactisch onderwijsconcept. |
4 |
Experiment |
De naam van het experiment waaraan de leerling in de inschrijvingsperiode deelneemt. Meerdere waarden mogelijk. Waardenlijst: Experimentnaam. |
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Soort onderwijs |
Specifieke onderwijssoorten die gelden bij WEC inschrijving om zo onderscheid te maken wat voor soort onderwijs de leerling volgt. Waardenlijst: Soort onderwijs. |
2 |
Leerroute fase |
De fase geeft aan tot hoever de leerling gevorderd is in de doorlopende leerroute en welke onderwijsinstelling (VO of MBO) verantwoordelijk is voor de leerling Waardenlijst: Leerroutefase. |
3 |
Doorlopende leerroute |
De doorlopende leerroute betreft de mogelijke vormen van doorlopende leerlijnen tussen vmbo en mbo. Waardenlijst: Doorlopende Leerroute. |
4 |
Pedagogisch didactisch onderwijsconcept |
Kenmerk dat aangeeft of de leerling onderwijs krijgt volgens een specifiek pedagogisch-didactisch onderwijsconcept. Waardenlijst: Pedagogisch didactisch onderwijsconcept. |
5 |
Experiment |
De naam van het experiment waaraan de leerling in de inschrijvingsperiode deelneemt. Meerdere waarden tegelijkertijd mogelijk. Waardenlijst: Experimentnaam. |
6 |
Leerjaar |
Het niveau tot waar de leerling is gevorderd in een meerjarige opleiding. Alleen voor uitstroomprofiel vervolgonderwijs. Toelichting: Mogelijke waarden: 1 t/m 6. |
7 |
Erkende opleidingscode |
De code zoals gebruikt wordt in elementcodetabel VO en VSO. Meerdere waarden tegelijkertijd mogelijk. Toelichting: De code volgens de regeling codetabellen van het betreffende school- en studiejaar. |
Een toelaatbaarheidsverklaring is een verklaring afgegeven door een samenwerkingsverband passend onderwijs. Met deze verklaring is een leerling toelaatbaar tot speciale scholen voor basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. De toelaatbaarheidsverklaring wordt geregistreerd door de school.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling. |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode in RIO van de school die de TLV voor de leerling heeft geregistreerd. |
3 |
Datum begin |
De datum vanaf wanneer toelaatbaarheidsverklaring geldig is. |
4 |
Datum einde |
De laatste dag waarop de toelaatbaarheidsverklaring van de leerling nog geldig is. |
5 |
Nummer samenwerkingsverband |
Het administratienummer van het samenwerkingsverband welke de Toelaatbaarheidsverklaring van de leerling heeft afgegeven. |
6 |
Beschikkingsnummer |
Het nummer dat door het Samenwerkingsverband is afgegeven voor het registreren van de Toelaatbaarheidsverklaring van de leerling. Toelichting: pos 1 t.m. 6 = Samenwerkingsverband nummer pos 7 = koppelteken pos 8 t.m. 11 = jaartal van afgifte pos 12 = koppelteken pos 13 t.m. 17 = volgnummer met voorloopnullen. Voor SBO geldt vrije invoer tot 1/2/2022. |
7 |
Ondersteuningscategorie |
De aanduiding van de Ondersteuningscategorie van de leerling. Waardenlijst: Ondersteuningscategorie. |
Een arrangement is registratie door de instellingen uit cluster 1 & 2 en de WEC scholen ‘De Waterlelie’ te Cruquius en ‘De Berkenschutse’ van leerlingen die gebruik maken van een onderwijsarrangement.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling. |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode in RIO van de instelling die het arrangement verzorgt. |
3 |
Datum begin |
De datum vanaf wanneer het arrangement geldig is. |
4 |
Datum einde |
De laatste dag waarop het arrangement van de leerling nog geldig is. |
5 |
Instellingcode van inschrijving |
Instellingscode in RIO waar de leerling ingeschreven is die de ondersteuning ontvangt. |
Registratie van het eventueel gevolgde voorschools programma.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling. |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode in RIO van de school die het voorschools programma heeft geregistreerd. |
3 |
Aantal maanden |
Programma duur in aantal maanden van 1 tot en met 24 maand. |
4 |
Voorschools programma |
Voorschools programma is de aanduiding van het gevolgde onderwijsprogramma van voorschoolse educatie. Waardenlijst: Voorschools programma. |
Registratie van het eerste of tweede advies VO van de leerling.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling. |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode in RIO van de school. |
3 |
Onderwijsaanbieder |
De code van de onderwijsaanbieder waar de leerling onderwijs ontvangt. |
4 |
Onderwijslocatie |
De code van de onderwijslocatie waar de leerling onderwijs ontvangt. |
5 |
Vestigingscode |
De code van de vestiging waar de leerling onderwijs ontvangt. |
6 |
Adviesjaar |
Tijdvak dat aanvangt op 1 augustus van enig kalenderjaar en eindigt op 31 juli daaropvolgend. Toelichting: Kalenderjaar waarin het schooljaar eindigt. |
7 |
Advies 1 |
Het schooladvies voor het aansluitend volgen van voortgezet onderwijs zoals bedoeld in het besluit register onderwijsdeelnemers. Toelichting: Dit is een gecombineerd veld waarin bij een aanlevering zowel Advies als de adviesdatum gevuld moeten worden. |
8 |
Advies |
Codering van het advies. Waardenlijst: Advies-vo. |
9 |
Adviesdatum |
De datum waarop het advies bepaald is |
10 |
Advies 2 |
Het op basis van het op de eindtoets behaalde resultaat, herziene schooladvies voor het aansluitend volgens van voortgezet onderwijs. Advies 2 moet hoger zijn dan advies 1. Toelichting: Dit is een gecombineerd veld waarin bij een aanlevering zowel Advies als de adviesdatum gevuld moeten worden. |
11 |
Advies |
Codering van het advies. Waardenlijst: Advies-vo. |
12 |
Adviesdatum |
De datum waarop het advies bepaald is. |
Registratie van de resultaten van de eindtoets PO.
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
---|---|---|
1 |
Persoonsgebonden nummer |
Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling. |
2 |
Instellingscode |
De instellingscode in RIO van de school. |
3 |
Onderwijsaanbieder |
De code van de onderwijsaanbieder waar de leerling onderwijs ontvangt. |
4 |
Onderwijslocatie |
De code van de onderwijslocatie waar de leerling onderwijs ontvangt. |
5 |
Vestigingscode |
De code van de vestiging waar de leerling onderwijs ontvangt. |
6 |
Toetsjaar |
Tijdvak dat aanvangt op 1 augustus van enig kalenderjaar en eindigt op 31 juli daaropvolgend. Toelichting: Kalenderjaar waarin het schooljaar eindigt. |
7 |
Verhinderd |
Indicatie of een leerling is verhinderd bij de toetsafname. |
8 |
Reden ontheffing |
Mogelijke Redenen waarom de leerling een ontheffing heeft voor het afleggen van de eindtoets. Waardenlijst: Reden ontheffing. |
Periode toetsresultaat |
Periode gegevens per toets |
|
9 |
Datum afname |
De datum waarop de toets is afgenomen. |
10 |
Toetscode |
Unieke codering van de eindtoets. Waardenlijst: Toetscode. |
11 |
Uitslag |
Het aantal punten dat de leerling heeft behaald op een afgelegde eindtoets basisonderwijs. Waardenlijst: Uitslagwaarden per toetscode. |
Periode toetsonderdeel |
Periode gegevens per toets |
|
12 |
Onderdeel |
Een unieke identificatie voor een onderdeel van een toets. Waardenlijst: Toetsonderdeel. |
13 |
Referentieniveau |
Mogelijke referentieniveaus die kunnen worden toegekend als resultaat van een toetsonderdeel in het basisonderwijs. Waardenlijst: Toetsonderdeelreferentieniveau. |
Periode toetsdomein |
Periode gegevens per toetsonderdeel |
|
14 |
Domein |
Een unieke identificatie voor een deel van het toetsonderdeel Nederlandse taal. Waardenlijst: Toetsdomein. |
15 |
Referentieniveau |
De mogelijke niveaus van beheersing van de toetsonderdelen van Nederlandse Taal aan het einde van het basis onderwijs. Waardenlijst: Toetsdomeinrefenretieniveau. |
Nr |
Omschrijving |
Definitie/Toelichting |
|
---|---|---|---|
Ontwikkelingsperspectief |
Periode gegeven |
||
1 |
Datum begin |
De datum begin OPP is de datum vanaf wanneer het ontwikkelingsperspectief voor de leerling van kracht is. |
|
2 |
Datum einde |
Datum einde OPP is de laatste datum waarop het ontwikkelingsperspectief werkelijk actief is. |
|
Onderwijs op een andere locatie (OPDC) |
|||
3 |
Instellingscode Inschrijving |
De instellingscode van de school waar de leerling staat ingeschreven. |
|
4 |
Vestigingscode |
Een unieke code waarmee een erkende vestiging van een onderwijsinstelling kan worden geïdentificeerd. |
|
5 |
Soort ondersteuning |
Waardenlijst: Soort ondersteuning. |
|
6 |
Datum inschrijving |
De datum vanaf wanneer de leerling (tijdelijk) onderwijs op een andere locatie onderwijs volgt. |
|
7 |
Datum uitschrijving |
De laatste dag waarop de leerling onderwijs op een andere locatie volgt. |
4. Paragraaf 7.1 komt te luiden:
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
IGBO |
Internationaal georiënteerd basisonderwijs |
01-08-2012 |
Waarde |
Ingangsdatum |
Einddatum |
|
---|---|---|---|
AGORA |
|||
DALTON |
|||
FREINET |
|||
JENAPLAN |
|||
MONTESSORI |
Waarde |
Ingangsdatum |
Einddatum |
|
---|---|---|---|
Kaleidoscoop |
01-01-1995 |
||
Piramide |
01-01-1995 |
||
Startblokken en Basisontwikkeling |
01-01-2000 |
||
Doe meer met Bas/ Bas in de klas |
01-08-2018 |
||
Peuterplein en Kleuterplein |
01-08-2018 |
||
Speelplezier |
01-01-2022 |
||
Sporen |
01-01-2022 |
||
Ander of eigen programma voor vroegschoolse educatie |
01-01-1995 |
||
Een combinatie van programma’s |
01-01-1995 |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
PILOT_TPO |
Pilot tweetalig primair onderwijs |
01-08-2014 |
|
EUROPESE_SCHOOL |
Experiment Europese school |
01-08-2021 |
|
DAMU |
Dans en muziekschool |
01-08-2021 |
Waarde |
Betekenis |
Einddatum |
---|---|---|
DOOF |
Onderwijs aan dove leerlingen |
|
DOOF_EN_VISUEEL_GEHANDICAPT |
Onderwijs aan leerlingen met doof/blindheid |
|
DOOF_EN_ZEER_MOEILIJK_LEREND |
Onderwijs aan dove leerlingen die tevens zeer moeilijk lerend zijn |
|
ERNSTIGE_SPRAAK_MOEILIJKHEDEN |
Onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis |
|
SLECHT_HOREND |
Onderwijs aan slechthorende leerlingen |
|
SLECHT_HOREND_EN_ZEER_MOEILIJK_LEREND |
Onderwijs aan slechthorende leerlingen die tevens zeer moeilijk lerend zijn |
|
VISUEEL_GEHANDICAPT |
Onderwijs aan leerlingen met visuele beperkingen |
|
VISUEEL_GEHANDICAPT_EN_ZEER_MOEILIJK_LEREND |
Onderwijs aan leerlingen met visuele beperkingen die tevens zeer moeilijk lerend zijn |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
JJI_GJI |
Gesloten of een justitiële jeugdinrichting |
01-08-2002 |
31-07-2022 |
GJI |
leerling opgenomen in een gesloten jeugdinrichting |
01-08-2002 |
|
JJI |
leerling opgenomen in een justitiële jeugdinrichting |
01-08-2002 |
|
IGZ |
leerling opgenomen in een instelling voor gehandicaptenzorg |
01-08-2002 |
|
IJH |
leerling opgenomen in een instelling voor jeugdhulpverlening |
01-08-2002 |
|
IJG |
leerling opgenomen in een instelling voor jeugdgezondheidszorg |
01-08-2002 |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
MBO |
Middelbaar Beroepsonderwijs |
01-08-2020 |
|
VO |
Voortgezet Onderwijs |
01-08-2020 |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
DLR |
Doorlopende leerroute vmbo-mbo |
01-08-2020 |
|
GLR |
Geïntegreerde leerroute vmbo-mbo |
01-08-2020 |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
OPDC |
Orthopedagogisch en -didactisch centrum |
01-08-2000 |
Waarde |
Betekenis |
---|---|
SBO |
Standaard voor SBO |
SO_VSO_LAAG |
Laag voor SO en VSO |
SO_VSO_MIDDEN |
Midden voor SO en VSO |
SO_VSO_HOOG |
Hoog voor SO en VSO |
Waarde |
Ingangsdatum |
Einddatum |
|
---|---|---|---|
Kaleidoscoop |
01-01-1995 |
||
Piramide |
01-01-1995 |
||
Startblokken en Basisontwikkeling |
01-01-2000 |
||
Ben ik in Beeld |
01-08-2018 |
||
Doe meer met Bas/ Bas in de klas |
01-08-2018 |
||
Peuterplein en Kleuterplein |
01-08-2018 |
||
Uk en Puk |
01-08-2018 |
||
Sporen |
01-01-2022 |
||
Speelplezier |
01-01-2022 |
||
Startblokken en Basisontwikkeling |
01-01-2022 |
||
Ander of eigen programma voor voorschoolse educatie |
01-01-1995 |
||
Een combinatie van programma's |
01-01-1995 |
Waarde |
Sortering |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|---|
GEEN_SPECIFIEK_ADVIES_MOGELIJK |
00 |
Geen specifiek advies mogelijk |
01-01-2000 |
|
VSO |
05 |
Voortgezet Speciaal Onderwijs |
01-01-2000 |
|
PRAKTIJKONDERWIJS |
10 |
Praktijkonderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_BB |
15 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – basisberoepsgerichte leerweg |
01-01-2000 |
|
VMBO_BB_MET_LWOO |
15 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – basisberoepsgerichte leerweg met leerwegondersteunend onderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_BB_TM_VMBO_KL |
20 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – basisberoepsgerichte leerweg tot en met kaderberoepsgerichte leerweg |
01-01-2000 |
|
VMBO_BB_TM_VMBO_KL_MET_LWOO |
20 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – basisberoepsgerichte tot en met kaderberoepsgerichte leerweg met leerwegondersteunend onderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_KB |
30 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – kaderberoepsgerichte leerweg |
01-01-2000 |
|
VMBO_KB_MET_LWOO |
30 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – kaderberoepsgerichte leerweg met leerwegondersteunend onderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_KB_TM_VMBO_GL |
35 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – kaderberoepsgerichte leerweg tot en met gemengde leerweg |
01-01-2000 |
|
VMBO_KB_TM_VMBO_GL_MET_LWOO |
35 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – kaderberoepsgerichte leerweg tot en met gemengde leerweg met leerwegondersteunend onderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_KB_TM_VMBO_TL |
40 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – kaderberoepsgerichte leerweg tot en met theoretische leerweg |
01-01-2000 |
|
VMBO_KB_TM_VMBO_TL_MET_LWOO |
40 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – kaderberoepsgerichte leerweg tot en met theoretische leerweg met leerwegondersteunend onderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_GL |
50 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – gemengde leerweg |
01-01-2000 |
|
VMBO_GL_MET_LWOO |
50 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – gemengde leerweg met leerwegondersteunend onderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_GL_TM_VMBO_TL |
55 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – gemengde leerweg tot en met theoretische leerweg |
01-01-2000 |
|
VMBO_GL_TM_VMBO_TL_MET_LWOO |
55 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – gemengde leerweg tot en met theoretische leerweg met leerwegondersteunend onderwijs |
01-01-2000 |
|
VMBO_GL_TM_HAVO |
60 |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs – gemengde leerweg tot en met hoger algemeen vormend onderwijs |
01-01-2000 |
|
HAVO |
70 |
Hoger algemeen vormend onderwijs |
01-01-2000 |
|
HAVO_TM_VWO |
75 |
Hoger algemeen vormend onderwijs tot en met voorbereidend wetenschappelijk onderwijs |
01-01-2000 |
|
VWO |
80 |
Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs |
01-01-2000 |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
LEERLING_TE_KORT_IN_NEDERLAND |
Leerling korter dan 4 jaar in Nederland verblijven en de Nederlandse taal onvoldoende beheersen |
01-08-2014 |
|
MEERVOUDIG_GEHANDICAPT |
Meervoudig gehandicapte leerlingen voor wie het zeer moeilijk lerend zijn een van de handicaps is. |
01-08-2014 |
|
ZEER_MOEILIJK_LEREND |
Zeer moeilijk lerende kinderen |
01-08-2014 |
Waarde |
Ingangsdatum |
Einddatum |
|
---|---|---|---|
CENTRALE_EINDTOETS |
01-08-2017 |
||
ROUTE_8 |
01-08-2017 |
||
ICE |
01-08-2017 |
||
DIA |
01-08-2017 |
||
AMN |
01-08-2017 |
Waarde |
Uitslag waarden |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
CENTRALE_EINDTOETS |
501–550 |
01-08-2017 |
|
ROUTE_8 |
100–300 |
01-08-2017 |
|
ICE |
50–100 |
01-08-2017 |
|
DIA |
321–390 |
01-08-2017 |
|
AMN |
300–500 |
01-08-2017 |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
NEDERLANDSE_TAAL |
Nederlandse Taal |
01-08-2015 |
|
REKENEN |
Rekenen |
01-08-2015 |
Waarde |
Betekenis |
Ingangsdatum |
Einddatum |
---|---|---|---|
1S |
1S |
01-08-2015 |
|
L1F |
Lager dan 1F |
01-08-2015 |
|
1F |
Basisschool |
01-08-2015 |
5. Paragraaf 7.2.2 komt te luiden:
Voor de gegevens met betrekking tot de Basisregistratie Personen (BRP) wordt verwezen naar de site van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, http://publicaties.rvig.nl/Landelijke_tabellen.
Het betreft hier de volgende tabellen:
− BRP landentabel;
− BRP voorvoegseltabel;
− Huisnummer aanduiding;
− BRP nationaliteitentabel.
De referentietabellen van de BRP zijn te vinden op: http://publicaties.rvig.nl/Landelijke_tabellen/Landelijke_tabellen_32_t_m_60_excl_tabel_35/Landelijke_Tabellen_32_t_m_60_in_csv_formaat?pagenr=1
1. Deze regeling treedt, met uitzondering van het bepaalde in het tweede lid, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 april 2022.
2. Artikel I, onderdelen A, onder 2, en B, onder 1, onderdelen d en i, treden in werking met ingang van 1 augustus 2022.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
Met deze wijziging wordt de Regeling register onderwijsdeelnemers in lijn gebracht met de actuele informatiebehoefte in de praktijk. Er worden een aantal nieuwe gegevens in het register opgenomen, in lijn met de grondslag die daarvoor reeds bestaat in het Besluit register onderwijsdeelnemers (hierna: BRO). Daarnaast worden er ook een aantal gegevens uit deze regeling geschrapt, omdat deze niet langer verwerkt worden en/of omdat de noodzaak bestaat om dit gegeven te vervangen voor een ander gegeven.
Het bestuur van een school als bedoeld in de WPO levert over de leerlingen in groep 1 en 2, indien van toepassing, gegevens aan over twee zaken. Ten eerste, indien van toepassing, over het gevolgd hebben van voorschoolse educatie, voorafgaand aan de basisschool. Ten tweede, indien van toepassing, over het volgen van of gevolgd hebben van vroegschoolse educatie op de basisschool. Zowel voor voorschoolse educatie als voor vroegschoolse educatie wordt gevraagd welk programma is gevolgd, en hoeveel maanden de leerling daaraan heeft deelgenomen.
De door de schoolbesturen te verstrekken gegevens over voor- en vroegschoolse educatie (vve) zijn gewijzigd omdat in de nieuwe regeling een onderscheid wordt gemaakt tussen voor- en vroegschoolse educatie. Voorschoolse educatie valt onder de verantwoordelijkheid van gemeenten en wordt aangeboden door kinderopvanginstellingen. Vroegschoolse educatie valt onder de verantwoordelijkheid van een schoolbestuur en wordt door de basisschool aangeboden, als onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid waarvoor scholen met een positieve achterstandsscore, extra geld ontvangen. In de oude regeling werd tussen voor- en vroegschoolse educatie geen onderscheid gemaakt, waardoor de geleverde informatie niet goed kon worden geïnterpreteerd. Daardoor ging beleidsinformatie verloren die van belang is voor het monitoren van onderwijsachterstandenbeleid. In de nieuwe regeling levert het schoolbestuur daarom, indien van toepassing, over beide educaties informatie aan.
In het kader van de vereenvoudiging van de bekostiging in het primair onderwijs (Wet van 25 februari 2021 tot wijziging van onder meer de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra, de Wet primair onderwijs BES, de Wet op het voortgezet onderwijs en enkele andere wetten vanwege de vereenvoudiging van de bekostiging van de scholen voor primair onderwijs en samenwerkingsverbanden; Stb. 2021, 171) zijn twee aanpassingen aangebracht in bijlage 1. Zo is het met de aanpassing van de ondersteuningsbekostiging voor speciale scholen voor basisonderwijs voortaan nodig dat de toelaatbaarheidsverklaringen (tlv’s) worden uitgewisseld met DUO. Op basis van deze tlv’s wordt de ondersteuningsbekostiging die aan de speciale scholen voor basisonderwijs wordt uitbetaald in mindering gebracht op het budget voor lichte ondersteuning van het samenwerkingsverband dat de tlv heeft afgegeven. Het format geldt direct voor tlv’s die vanaf 1 februari 2022 worden afgegeven. Voor bestaande tlv’s kan gekozen worden om te wachten op het moment dat de tlv moet worden verlengd, mits het beschikkingsnummer uniek is. De tweede wijziging is dat scholen aan kunnen geven of een leerling onderwijs volgt aan een afdeling voor internationaal georiënteerd basisonderwijs (IGBO), zoals bedoeld in artikel 85a WPO. Op basis van deze informatie kan DUO de extra bekostiging voor IGBO ambtshalve toekennen. Er hoeft dus geen aanvraag meer ingediend te worden door de scholen met een IGBO-afdeling. Voor leerlingen die geen onderwijs volgen op een IGBO-afdeling, hoeft hier niets ingevuld te worden.
Met het Besluit van 1 september 2021 tot wijziging van het Besluit register onderwijsdeelnemers in verband met de uitbreiding van de gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers ten behoeve van de uitvoering van wettelijke taken door bestuursorganen (Stb. 2021, 423) is de set basisgegevens in het register onderwijsdeelnemers uitgebreid met onder andere gegevens over het pedagogisch-didactisch onderwijsconcept en deelname aan experimenten op grond van artikel 2 van de Experimentenwet. In de onderhavige wijzigingsregeling worden deze gegevens nader gespecificeerd voor zover het gegevens over het primair onderwijs betreft. Nieuw is de registratie van experimenten op basis van artikel 2 van de Experimentenwet. Alsook de mogelijkheid om het pedagogisch-didactisch onderwijsconcept te registreren. Deze gegevens zijn nodig voor een goede beleidsvoorbereiding door het ministerie en voor het houden van toezicht door de Inspectie van het Onderwijs. Dit past binnen de doelen van de Wet register onderwijsdeelnemers.
Monitoring en evaluatie van beleid is essentieel. Momenteel gebeurt dit door onderzoeksbureaus in te schakelen en ad hoc dataverzamelingen bij onderwijsinstellingen te doen. Dit leidt tot verhoogde regeldruk en administratieve lasten bij onderwijsinstellingen.
In het kader van het toezicht door de Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) vragen bepaalde onderwijskenmerken – zoals deelname aan een experiment of specifiek onderwijsconcept – om maatwerk in het toezicht. Scholen kunnen onderwijs geven volgens een bepaald pedagogisch-didactisch onderwijsconcept. Daarbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld Dalton, Jenaplan of Montessori. Onderwijsconcepten worden niet altijd op de gehele school toegepast, maar soms slechts op een of enkele klassen. Ook kunnen er op één school meerdere pedagogisch-didactische concepten toegepast worden. Dit maakt het noodzakelijk om dit gegeven op leerling-niveau te registreren. De inspectie baseert zich bij het toezicht op scholen in het funderend onderwijs mede op het onderwijsconcept volgens welke het onderwijs aan de school wordt vormgegeven. Daartoe verzamelt de inspectie momenteel zelf bij de betreffende scholen aanvullende gegevens op leerling-niveau. Hetgeen tot verhoogde administratieve lasten leidt voor scholen. Door de registratie van deze gegevens te centraliseren bij DUO, is een aparte bevraging door de inspectie niet meer nodig, vermindert de administratieve last van de scholen en is de beveiliging en privacybescherming structureel goed geregeld.
Deze wijziging betreft een nadere invulling van de grondslag uit artikel 6, tweede lid, onderdeel h, van het BRO. Dat onderdeel regelt dat, voor zover van toepassing, de aanduiding dat de onderwijsdeelnemer die is of was ingeschreven aan een onderwijsinstelling als bedoeld in de WEC, die deelneemt aan een doorlopende leerroute vmbo-mbo als bedoeld in artikel 10b21 WVO, of de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, bedoeld in artikel 10b21 WVO, onderdeel uitmaakt van de basisgegevens.
Met de Wet sterk beroepsonderwijs1 is het ook voor vso-scholen mogelijk gemaakt om, in samenwerking met een reguliere vmbo-school en mbo-instelling, een doorlopende leerroute naar mbo niveau 2, 3 of 4 en/of de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding in te richten voor jongeren die in het VSO het uitstroomprofiel vervolgonderwijs volgen2. Om effectief beleid te maken hiervoor is beleidsinformatie nodig. Daarvoor dient in het register herkenbaar te zijn of een jongere een doorlopende leerroute volgt. Op deze manier wordt inzicht verkregen in de effecten van deze leerroutes. Deze kennis is nodig om beleid te evalueren en waar nodig te verbeteren, teneinde leerlingen beter te kunnen voorbereiden op de overstap van het vmbo naar het mbo en verbetering van de aansluiting tussen het vmbo en het vervolgonderwijs.
Tot slot zijn er tekstuele wijzigingen aangebracht. Dit betreft met name het vervallen van bepaalde (element)codes en andere gegevens omdat die niet langer gebruikt worden.
Deze regeling wordt van toepassing op scholen in Caribisch Nederland op het moment dat de scholen daadwerkelijk zijn aangesloten op het Register Onderwijsdeelnemers. Die aansluiting vindt plaats via het programma Doorontwikkelen BRON, een ketensamenwerking tussen scholen, de leveranciers van administratiesystemen van scholen en DUO.
Deze wijzigingsregeling is onderdeel van de juridische borging van het meerjarig programma Doorontwikkelen BRON. In dit programma werken scholen, de leveranciers van administratiesystemen van scholen en DUO al een aantal jaar nauw samen aan de modernisering en verbetering van de registratie en uitwisseling van gegevens. Resultaat van het programma is een real-time veilige uitwisseling en een registratie die beter aansluit bij de wijze waarop scholen hun onderwijs hebben ingericht. De registratie vindt plaats op nadrukkelijk verzoek van de scholen zelf en heeft positieve gevolgen voor de regeldruk. Scholen leveren gegevens aan het register en hoeven deze niet meer te leveren aan andere partijen zoals de Inspectie of onderzoeksbureaus volgens het principe eenmalige registratie, meervoudig gebruik.
Het genoemde programma Doorontwikkelen BRON is een groot vernieuwingsprogramma binnen DUO en is juist bedoeld om door modernisering de uitvoeringslasten ten gevolge van verouderde systemen (BRON en BRIN) te beperken. Het programma realiseert het Register Onderwijsdeelnemers (ROD) en de registratie van instellingen, opleidingen en vormen van opleidingen in de Registratie Instellingen en Opleidingen (RIO). De wijzigingsregeling specificeert in welke gevallen de vorm van onderwijs (in RIO) ook per leerling geregistreerd mag worden in ROD.
Daarnaast heeft deze wijzigingsregeling als doel om het houden van toezicht door de Inspectie eenvoudiger te maken. Dankzij deze regeling hoeft de Inspectie niet apart bij scholen op te vragen welke leerlingen een uitzondering zijn op het standaard curriculum en kan de Inspectie de kwaliteit en effectiviteit van bepaalde onderwijsvormen beter monitoren.
De kosten van het programma Doorontwikkelen BRON zijn al opgenomen in de rijksbegroting. Deze wijzigingsregeling heeft geen aanvullende financiële gevolgen voor de rijksbegroting.
In dit onderdeel wordt het begrip ‘teldatum’ in de begripsbepaling aangepast omdat de teldatum met de vereenvoudiging van de bekostiging in het primair onderwijs is gewijzigd.
In dit onderdeel wordt bijlage 1 gewijzigd.
1. Dit artikel bevat wijzigingen in paragraaf 1.1, van de basisgegevens die besturen van onderwijsinstellingen in de zin van de WPO en de WEC met het persoonsgebonden nummer leveren aan de minister:
– Vanwege de vereenvoudiging van de bekostiging in het primair onderwijs wordt de ondersteuningsbekostiging voor speciale scholen voor basisonderwijs aangepast. Als gevolg daarvan moeten de toelaatbaarheidsverklaringen worden uitgewisseld met DUO. Daarom is in deze regeling de verplichting voor besturen van onderwijsinstellingen opgenomen de begin- en einddatum van de periode waarvoor de onderwijsdeelnemer toelaatbaar is verklaard tot een speciale school voor basisonderwijs (artikel 5, tweede lid, onderdeel a, van het BRO) te leveren.
– Om dezelfde reden moet, indien het een inschrijving betreft op een speciale school voor basisonderwijs, het bestuur van een onderwijsinstelling het registratienummer van het samenwerkingsverband dat de onderwijsdeelnemer toelaatbaar heeft verklaard tot speciaal school voor basisonderwijs en het volgnummer van de toelaatbaarheidsverklaring, bedoeld in artikel 40, achtste lid, WPO leveren (artikel 5, tweede lid, onderdeel c, van het BRO).
– Ten behoeve van een goede beleidsvoorbereiding door de minister en het toezicht door de Inspectie wordt van besturen gevraagd door te geven de aanduiding dat de onderwijsdeelnemer deelneemt aan een bij ministeriële regeling aangewezen experiment als bedoeld in artikel 2 van de Experimentenwet onderwijs (artikel 6, tweede lid, onderdeel i, van het BRO) en de aanduiding van het pedagogisch-didactisch onderwijsconcept waaraan de onderwijsdeelnemer deelneemt (artikel 6, tweede lid, onderdeel j, van het BRO);
– Ook is het ten behoeve van een goede beleidsvoorbereiding door de minister nodig dat, voor zover het betreft een onderwijsdeelnemer die is of was ingeschreven aan een onderwijsinstelling als bedoeld in de WEC, het bestuur de aanduiding dat de onderwijsdeelnemer deelneemt aan een doorlopende leerroute vmbo-mbo als bedoeld in artikel 10b10 WVO of de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, bedoeld in artikel 10b21 WVO (artikel 6, tweede lid, onderdeel h, van het BRO) levert;
– Sinds de vereenvoudiging van de bekostiging in het primair onderwijs wordt er niet meer gesproken van de term ‘bekostigingsindicatie’, of ‘bekostigingscategorie’, maar van ‘ondersteuningscategorie’. De tekst in deze paragraaf is daar op aangepast.
– Het gegeven ‘het niveau waarop de eindtoets is afgelegd’ hoeft niet meer te worden aangeleverd aangezien de eindtoetsen geen verschillende niveaus meer kennen. In het besluit is deze wijziging doorgevoerd in artikel 7, tweede lid, onderdeel a, onder 1°.
– De artikelen waarnaar wordt verwezen in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van het BRO zijn vernummerd door de Wet vereenvoudiging bekostiging po en de Wet vereenvoudiging grondslagen bekostiging voortgezet onderwijs. Die vernummering is overgenomen in paragraaf 1.1 van de bijlage bij deze regeling.
2. In dit onderdeel wordt hoofdstuk 2 gewijzigd.
Hoofstuk 2: Definities.
Dit hoofdstuk bevat definities van de begrippen die worden gebruikt in bijlage 1 bij de regeling.
Komen te vervallen zijn de begrippen ‘aanleverpunt’, omdat er geen aanleverpunten meer worden gehanteerd en ‘WOT’, omdat dit begrip niet meer voorkomt in de regeling.
Toegevoegd is het begrip ‘RIO’ en waar voorheen ‘BRIN’ stond is dat begrip vervangen door ‘RIO’.
Verder is het begrip ‘BRIN’ vervangen door ‘instellingscode’. Ook is in de definitie van het begrip ‘bekostigingscategorie’ vervangen door ’ondersteuningscategorie’. Onder dit bredere begrip wordt zowel verstaan de bekostigingsindicatie (waarmee wordt bepaald welke leerlingen zijn toegelaten tot een speciale school voor basisonderwijs), als de bekostigingscategorie (waarmee de mate van ondersteuning voor leerlingen in het (v)so wordt aangeduid).
3. In dit onderdeel wordt hoofdstuk 3 opnieuw vastgesteld.
Dit hoofdstuk bevat de set van basisgegevens uit hoofdstuk 3 van bijlage 1. Deze set bevat het totaal aan gegevens die in de administratie de minister is opgenomen en bestaat uit de gegevens die worden aangeleverd door de besturen van de onderwijsinstellingen, de gegevens die kunnen worden ontleend aan de basisregistratie personen en een nadere precisering van die gegevens.
Deze wijzigingsregeling wijzigt de gegevensset op de volgende punten:
– Er is een aantal tekstuele wijzigingen aangebracht. Zo is een aantal begrippen in lijn gebracht met de begrippen uit het BRO, zoals ’basis-‘, ‘identificerende-’, ‘opleidings-’, en ‘overige’ gegevens. Uit die aanpassing van begrippen volgt een herschikking van verschillende tabellen.
– De WPO en het BRO kennen de term ‘leerjaar’ niet. Het begrip ‘leerjaar’ is daarom voor de WPO gewijzigd in ‘groep’ en het begrip ‘groep’ in ‘groepsspecificatie’.
– De gegevens die in artikel B1 van deze regeling zijn toegevoegd aan de gegevens die het bestuur van een onderwijsinstelling levert aan de minister zijn in deze gegevensset opgenomen.
– Het gegeven ‘afdeling’ is toegevoegd aan de inschrijvingsgegevens. In paragraaf 1.1 van de bijlage bij deze regeling is bepaald dat een bestuur van een onderwijsinstelling ‘het registratienummer van de onderwijsinstelling of, indien van toepassing, van het onderdeel daarvan waar de onderwijsdeelnemer onderwijs volgt’ levert aan de minister (artikel 5, eerste lid, onderdeel a, van het BRO). Het gegeven ‘afdeling’ valt onder de zinssnede ‘het onderdeel daarvan waar de onderwijsdeelnemer onderwijs volgt’. Onder het begrip ‘afdeling’ wordt het gegeven ‘internationaal georiënteerd basisonderwijs (IGBO)’ geplaatst. Dit naar aanleiding van de vereenvoudiging van de bekostiging in het primair onderwijs. Op basis daarvan kan DUO de extra bekostiging die schoolbesturen ontvangen voor IGBO-leerlingen ambtshalve toekennen.
4. In dit onderdeel wordt paragraaf 1 van hoofdstuk 7 gewijzigd.
De aanpassingen in dit hoofdstuk volgen uit de wijzigingen die voortvloeien uit hoofdstuk 1 en 3 van bijlage 1 bij deze regeling.
Nieuw in dit hoofdstuk zijn de specifieke experimenten waarover gegevens worden opgevraagd. Dat zijn de experimenten ‘Pilot TPO’(Pilot tweetalig primair onderwijs), 'Europese school’ (Europese school Den Haag) en ‘DAMU’ (Dans- en muziekscholen).
Daarnaast is in dit hoofdstuk nieuw dat de categorie ‘voor- en vroegschools programma’ is uitgesplitst in ‘voorschools programma’ en ‘vroegschools programma’. Op die manier wordt duidelijk of de aangeleverde gegevens betrekking hebben op een voorschools- dan wel een vroegschools programma en die informatie is nodig voor het kunnen monitoren van het onderwijsachterstandenbeleid.
5. De link die in dit onderdeel aan paragraaf 2 van hoofdstuk 7 is toegevoegd, is verplaatst, omdat deze hier meer aansluit op de tekst van de paragraaf.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
Wet van 20 mei 2020 tot wijziging van onder andere de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Leerplichtwet 1969 in verband met de versterking van het beroepsonderwijs, door het wettelijk mogelijk maken van doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs) (Stb 2020, 157).
Gegevens over doorlopende leerroutes konden voor het vso tot nu toe nog niet in het register onderwijsdeelnemers opgenomen worden. Eerst was aanpassing van de achterliggende systemen (BRON-po) nodig. Met ingang van 1 januari 2022 kunnen en moeten deze gegevens ook voor het vso geregistreerd worden. Daarbij wordt aangesloten op hoe gegevens over de doorlopende leerroutes voor het voortgezet onderwijs nu al geregistreerd worden (op grond van bijlage 2 bij de Regeling register onderwijsdeelnemers).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-10541.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.