Afsluiten toerit van de Nijverheidstraat naar de Algeraweg - gemeente Capelle aan den IJssel

Logo Capelle aan den IJssel

Het college van burgemeester en wethouders;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Capelle aan den IJssel. Bij collegebesluit d.d. 11 oktober 2011, is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling, en onder gemandateerd aan het Unithoofd Ruimtelijke Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

 

Doelstelling;

Overeenkomstig artikel 2, eerste lid, sub. A t/m D, van de wegenverkeerswet 1994 dienen de maatregelen op de Nijverheidstraat genomen te worden met als doel;

  • A.

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • B.

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • C.

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • D.

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Motivering;

Overwegende dat:

  • De Algeraweg onderdeel is van de N210;

  • De N210 een belangrijke verkeersader is voor gemeente Krimpen aan den IJssel en de gemeente Krimpenerwaard;

  • De Algeraweg door de functie als belangrijke verkeersader een drukke weg is met hoge verkeersintensiteiten;

  • Er op de Algeraweg en Algerabrug beperkte ruimte is om de capaciteit van de weg te vergroten;

  • Het autoverkeer vanaf het Capelseplein, het autoverkeer vanaf de Nijverheidstraat en het busverkeer allemaal vlak voor de brug bij elkaar komen en gebruik maken van één rijstrook;

  • Lijnbussen (lijnen 96, 97, 98, 194, 196, 292, 293, 295 en 383) op de Algeraweg op dit moment absolute prioriteit hebben en dat het autoverkeer door middel van het verkeerslicht voor iedere lijnbus 6 tot 10 seconden moet wachten;

  • In het drukste uur er gemiddeld 30 lijnbussen passeren op de Algeraweg richting de Krimpenerwaard;

  • Het doorgaande verkeer op de Algeraweg richting Krimpen aan den IJssel en Krimpenerwaard door middel van het verkeerslicht ook moet wachten op het invoegende verkeer vanaf de Nijverheidstraat;

  • Dit verkeerslicht negatieve invloed heeft op de doorstroming van het doorgaande verkeer op de Algeraweg;

  • De Algeraweg hier licht hellend omhoog loopt en hierdoor het vrachtverkeer moeite heeft om weer om gang te komen. Hierdoor neemt de terugslag en vertraging verder toe voor het verkeer wat achter het vrachtverkeer rijdt;

  • Het verkeerslicht uitgeschakeld kan worden als het autoverkeer en de lijnbussen met elkaar ritsen zoals weergegeven in de bijgevoegde overzichtstekening Algeraweg;

  • Hiervoor de toerit vanaf de Nijverheidstraat afgesloten moet worden, omdat dit verkeer een verkeerslicht nodig heeft om (verkeers)veilig te kunnen invoegen in de stroom auto- en busverkeer op de Algeraweg. De maatregel om het autoverkeer met het busverkeer te laten risten is niet mogelijk zonder de afsluiting van de toerit vanaf de Nijverheidstraat;

  • De toerit van de Nijverheidstraat op dit moment al afgesloten is van maandag tot en met vrijdag van 14:00 uur tot 18:30 uur door middel van een slagboom en verkeersborden;

  • Deze afsluiting van de toerit van de Nijverheidstraat tijdens de middag-/ avondspits een positieve invloed heeft op de doorstroming op de Algeraweg;

  • Een afsluiting van de toerit van de Nijverheidstraat gedurende de gehele dag de verkeersbewegingen richting de Krimpenerwaard op de Rivium Boulevard, IJsseldijk, Nijverheidstraat, Ketensedijk en Slotlaan ernstig vermindert en dit een positieve invloed het op de leefbaarheid op deze wegen (deze verkeersbewegingen zijn dan zonder vrachtverkeer alleen nog aanwezig bij een geopende wisselstrook van 14:00 uur tot 19:50 uur);

  • Gemeente Krimpen aan den IJssel grote werkzaamheden uitvoert op de kruising C.G. Roosweg met de Industrieweg/ Nieuwe Tiendweg, ook wel Grote Kruising genoemd;

  • Door de werkzaamheden extra verkeershinder op de Algeraweg te verwachten valt door doorstromingsproblemen en extra omleidingen over de Algeraweg;

  • Deze verkeersproblemen op de Algeraweg te verwachten zijn vanaf april 2021 t/m juni 2022;

  • Afsluiting van de toerit van de Nijverheidstraat gedurende de gehele dag en het ritsen van het autoverkeer met de lijnbussen als een proefperiode van vijftien maanden opgestart kan worden;

  • Bij een positief resultaat de pilot van vijftien maanden omgezet kan worden naar een periode voor onbepaalde tijd.

Overleg;

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de verkeersadviseur van Politie Eenheid Rotterdam, district Oost. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Besluit;

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit, eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel niet in overeenstemming zijn;

  • 2.

    Het plaatsen van twee verkeersborden C01 (Gesloten verklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) van Bijlage I van Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 ter hoogte van het begin van de toerit Nijverheidstraat naar de Algeraweg;

  • 3.

    Het plaatsen van het verkeersbord D04 (verplichte rijrichting rechtdoor) van Bijlage I van Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 ter hoogte van de linksaf voorsorteerstrook van de Nijverheidstraat in de richting van de Algeraweg;

  • 4.

    Het plaatsen van het verkeersbord D04 (verplichte rijrichting rechtdoor) van Bijlage I van Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 ter hoogte van de rechtsaf voorsorteerstrook van de Nijverheidstraat in de richting van de Algeraweg;

  • 5.

    De maatregelen uit te voeren zoals in het bijgevoegde bebordingstekening Algeraweg – N210 - Nijverheidstraat.

Capelle aan den IJssel, 22 februari 2021

namens het college van burgemeester en wethouders,

namens het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling,

het hoofd van de unit Ruimtelijke Ontwikkeling:

R.M. Kandel

Bezwaarclausule;

Dit verkeersbesluit ligt vanaf 24 februari 2021 gedurende 6 weken ter inzage in het gemeentehuis van Capelle aan den IJssel. Tegen het verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie schriftelijk bezwaar instellen bij het college van burgemeester en wethouders van gemeente Capelle aan den IJssel Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel). Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • Naam en adres van de indiener

  • De dagtekening

  • Vermelding van het verkeersbesluit waartegen bezwaar wordt ingediend

  • De gronden van het bezwaar

Daarnaast kan degene die tijdig een bezwaarschift heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Rotterdam sector Bestuursrecht, postbus 50951 Rotterdam. Voor het verzoek wordt griffierecht geheven.

Overzichtstekening Algeraweg

Bebordingstekening Algeraweg – N210 - Nijverheidstraat

Naar boven