Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2021, 50732 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2021, 50732 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, vierde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 8, vierde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede en derde lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen worden drie begripsbepalingen ingevoegd:
gedelegeerde verordening (EU) 2020/723 van de Commissie van 4 maart 2020 tot vaststelling van gedetailleerde regels met betrekking tot de erkenning van pilootcertificaten van derde landen en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 (PbEU 2020, L 170);
uitvoeringsverordening (EU) 2018/1976 van de Commissie van 14 december 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met zweefvliegtuigen (PbEU 2018, L 326);
verordening (EU) 2018/395 van de Commissie van 13 maart 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met ballonnen (PbEU 2018, L 71);
B
In artikel 2, eerste lid, vervalt de derde zin en komt de tweede zin te luiden:
‘Een aanvraag bij andere verstrekkers dan de ILT wordt pas in behandeling genomen wanneer het verschuldigde tarief is voldaan.’
C
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 41’ vervangen door ‘€ 42’.
2. In het tweede lid komt de tabel te luiden:
Examen ATPL |
€ 172,45 |
Examen CPL |
€ 172,45 |
Examen IR (A/H) |
€ 172,45 |
Examen EIR |
€ 116,25 |
Examen PPL (A/H) |
€ 116,25 |
Examen LAPL |
€ 116,25 |
Examen OPPL |
€ 116,25 |
Examen RT |
€ 116,25 |
Examen Military Bridge |
€ 231,50 |
3. In het derde lid vervalt ‘CPL(FB), LAPL(B) en’.
4. In het vierde lid vervalt ‘GPL, LAPL(S) en’.
D
Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na ‘verordening (EU) nr. 1178/2011,’ ingevoegd ‘uitvoeringsverordening (EU) 2018/1976 en verordening (EU) 2018/395’ en wordt ‘€ 335’ vervangen door ‘€ 343’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 264’ vervangen door ‘€ 270’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 81’ vervangen door ‘€ 83’.
E
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 557’ vervangen door ‘€ 568’.
2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt na ‘verordening (EU) nr. 1178/2011’ ingevoegd ‘, uitvoeringsverordening (EU) 2018/1976 en verordening (EU) 2018/395’ en wordt ‘€ 536’ vervangen door ‘€ 547’.
3. In het derde lid vervalt onderdeel b onder verlettering van de onderdelen c en d tot b en c en wordt in onderdeel c (nieuw) ‘€ 536’ vervangen door ‘€ 547’.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 113’ vervangen door ‘€ 115’.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 144’ vervangen door ‘€ 147’.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 58’ vervangen door ‘€ 59’.
7. Het zevende lid komt te luiden:
7. Voor de behandeling van een aanvraag voor validatie en conversie van bewijzen van bevoegdheid als bedoeld in gedelegeerde verordening (EU) nr. 2020/723 is een vast tarief verschuldigd van € 67.
8. In het achtste lid wordt ‘€ 66’ vervangen door ‘€ 67’.
9. In het negende lid vervalt ‘LAPL(S), LAPL(B) of’ en wordt ‘€ 65’ vervangen door ‘€ 67’.
10. In het tiende lid wordt ‘€ 131’ vervangen door ‘€ 134’.
11. In het elfde lid wordt ‘€ 99’ vervangen door ‘€ 101’.
F
In artikel 7 komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte |
---|---|
Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat |
€ 96 |
Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat |
€ 39 |
Afgifte duplicaat medisch dossier |
€ 0,29 per pagina |
Doorsturen medisch dossier, in verband met conversie van een bewijs van bevoegdheid, door of naar een andere bevoegde autoriteit |
€ 59 |
G
In artikel 8 komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Initiële afgifte |
Verlenging |
Wijziging |
Hernieuwde afgifte |
---|---|---|---|---|
Certificatie AeMC |
€ 3.355 |
€ 317 |
||
Extra vestigingsplaats AeMC |
€ 1.060 |
€ 317 |
||
Extra vestigingsplaats zelfstandig AME |
€ 1.060 |
€ 317 |
€ 317 |
€ 317 |
Certificatie AME |
€ 324 |
€ 317 |
€ 317 |
€ 317 |
Certificatie zelfstandig AME |
€ 2.472 |
€ 317 |
€ 317 |
€ 317 |
Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten klasse 1 |
€ 93 |
|||
Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig AME of AME (per wijzigingsaanvraag) |
€ 93 |
€ 93 |
||
Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC waarvoor vooraf goedkeuring is vereist (per wijzigingsaanvraag) |
€ 317 |
€ 317 |
H
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 141’ vervangen door ‘€ 144’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 571’ vervangen door ‘€ 585’.
I
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 105’ vervangen door ‘€ 107’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 150’ vervangen door ‘€ 153’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 105’ vervangen door ‘€ 107’.
3. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€153’ telkens vervangen door ‘€ 156’.
4. In het zesde lid wordt ‘€ 1.655’ vervangen door ‘€ 1.695’.
J
In artikel 10a wordt in het eerste en tweede lid ‘€ 49’ telkens vervangen door ‘€ 50’.
K
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Registratie opleidingsinstelling/ Aangewezen entiteit voor de onbemande luchtvaart / Erkende entiteit voor de onbemande luchtvaart (basistarief, eerste afgifte) |
€ 317 |
Registratie opleidingsinstelling / Aangewezen entiteit voor de onbemande luchtvaart / Erkende entiteit voor de onbemande luchtvaart (basistarief, herafgifte) |
€ 317 |
Goedkeuring opleidingsinstelling voor Cabin Crew Initial Training |
€ 3.999 |
Goedkeuring voor afgifte Cabin Crew Attestation |
€ 1.044 |
Opleidingsmodule RFI |
€ 1.587 |
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar |
€ 951 |
Opleidingsmodule RPL |
€ 951 |
Wijzigingen in aangeboden opleidingen |
€ 160 |
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt) |
€ 151 |
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en locaties niet wijzigen) |
€ 151 |
Registratie opleidingsinstelling RT-only |
€ 317 |
Module radiotelefonie met standaard handboek |
€ 176 |
Module radiotelefonie zonder standaard handboek |
€ 635 |
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX) |
€ 317 |
Opleidingsmodule theorie RPA-L / Opleidingsmodule theorie UAS |
€ 951 |
Opleidingsmodule praktijk RPA-L |
€ 951 |
Variant op praktijk RPA-L (per categorie of bevoegdverklaringen) |
€ 228 |
Opleidingsmodule class rating MLA/MLH/GC |
€ 454 |
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen) |
Initiële afgifte |
---|---|
DTO |
€ 317 |
ATO complex basistarief |
€ 4.995 |
ATO niet-complex basistarief |
€ 4.164 |
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator |
€ 311 |
Opleidingsmodule MPL |
€ 6.352 |
Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR, per module |
€ 3.175 |
Opleidingsmodule praktijk IR |
€ 1.587 |
Opleidingsmodule praktijk EIR, BIR |
€ 1.271 |
Variant op opleidingsmodule IR, EIR, BIR |
€ 479 |
Opleidingsmodule FI1 |
€ 1.587 |
Opleidingsmodule FI-refresher seminar1 |
€ 951 |
Overige opleidingsmodule instructeurs |
€ 1.086 |
Opleidingsmodule praktijk CPL |
€ 1.270 |
Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, BIR per module |
€ 1.111 |
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module1 |
€ 951 |
Opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft, per module |
€ 1.111 |
Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft |
€ 479 |
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module1 |
€ 794 |
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft |
€ 479 |
Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk |
€ 794 |
Opleidingsmodule ratings - night, aerobatic, towing, mountain- per module1 |
€ 951 |
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module1 |
€ 951 |
Aanvullende opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland |
€ 1.428 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU |
€ 13.474 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU |
€ 26.946 |
Taalbeoordelingsinstantie |
€ 5.241 |
Beperkte taalbeoordelingsinstantie (voor herbeoordeling LPE level 4) |
€ 1.906 |
Uitbreiding beperkte taalbeoordelingsinstantie naar volledige taalbeoordelingsinstantie |
€ 3.334 |
Overige aanvragen per besluit |
€ 479 |
Praktische instructie examinatoren |
€ 796 |
Ontheffing per onderwerp2 |
€ 1.596 |
Herhaling ontheffing per onderwerp3 |
€ 353 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.044 |
Opleidingsmodule extension privilege from sailplane to TMG on SPL, Opleidingsmodule extension privilege from TMG to Sailplanes on SPL1 |
€ 775 |
Additionele startmethodes - sailplanes1 |
€ 151 |
Opleidingsmodule cloud flying privilege1 |
€ 929 |
Class extension – balloons1 |
€ 467 |
Group extension – balloons1 |
€ 467 |
Tethered hot-air balloon flight rating1 |
€ 467 |
Opleidingsmodule advanced UPRT course – aeroplanes |
€ 454 |
Opleidingsmodule upset recovery instructor training course |
€ 454 |
Opleidingsmodule Basic aerobatic privilege – Sailplanes, Basic aerobatic privilege on TMG with engine power – sailplanes1 |
€ 471 |
Opleidingsmodule Advanced aerobatic privilege – sailplanes, Advanced aerobatic privilege On TMG with engine power – sailplanes1 |
€ 935 |
Aanvullende opleidingsmodule instructeurs – sailplanes en ballonnen1 |
€ 224 |
Commercial operation rating – Refresher course1 |
€ 224 |
3. In het vierde lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v. |
€ 2.336 |
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt) |
€ 161 |
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en locaties niet wijzigen) |
€ 151 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 1.428 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 13.474 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 26.946 |
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel |
€ 499 |
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator |
€ 317 |
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT)1 |
€ 317 |
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit |
€ 499 |
Verwijderen van een simulator van de erkenning |
€ 151 |
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken) |
€ 477 |
Ontheffing per onderwerp2 |
€ 1.596 |
Herhaling ontheffing per onderwerp3 |
€ 353 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.044 |
4. In het vijfde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie) |
€ 6.713 |
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie) |
€ 6.398 |
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie) |
€ 8.389 |
FSTD-A BITD (per kwalificatie) |
€ 4.211 |
5. In het zesde lid komt tabel 5 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS |
€ 4.043 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD |
€ 4.043 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT |
€ 3.030 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD |
€ 2.524 |
Wijziging operator |
€ 1.189 |
Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging |
€ 317 |
L
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Erkenning opleidingsinstelling: |
|
– basisopleiding |
€ 29.263 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10 |
€ 32.532 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1> 10 |
€ 45.689 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland |
€ 4.088 |
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie |
€ 4.906 |
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie |
€ 7.358 |
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 2.503 |
Bijschrijven limitation (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 1.193 |
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd |
€ 4.136 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 760 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 136 |
3. Het derde lid vervalt, onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot derde en vierde lid.
4. In het derde lid (nieuw) komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Goedkeuring theoretisch en praktisch deel |
€ 590 |
Goedkeuring theoretisch deel |
€ 354 |
Goedkeuring praktisch deel |
€ 243 |
M
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 161’ vervangen door ‘€ 165’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 80’ vervangen door ‘€ 82’.
3. In het derde lid komt tabel 1 te luiden:
MTOM |
Afgifte |
Verlenging |
---|---|---|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg |
€ 286 |
€ 96 |
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg |
€ 627 |
€ 210 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 2.150 |
€ 717 |
4. In het zesde lid en achtste lid wordt ‘€ 111’ telkens vervangen door ‘€ 114’.
5. In het zevende lid wordt ‘€ 327’ vervangen door ‘€ 343’.
6. In het negende lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
AMP initieel: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP initieel: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1 |
€ 581 |
€ 816 |
€ 888 |
€ 268 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 2.008 |
€ 2.930 |
€ 2.448 |
€ 581 |
7. In het tiende lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
AMP wijziging: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP wijziging: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1 |
€ 342 |
€ 421 |
€ 888 |
€ 268 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 581 |
€ 816 |
€ 2.448 |
€ 581 |
8. In het elfde lid wordt ‘€ 131’ vervangen door ‘€ 134’.
N
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 156’ vervangen door ‘€ 160’ en wordt ‘€ 161’ vervangen door ‘€ 165’.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 670’ telkens vervangen door ‘€ 707’.
O
In artikel 15 komt tabel 1 te luiden:
MTOM |
Afgifte |
---|---|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 1.636 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 5.233 |
P
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen de zes tabellen te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1 |
|
– A1 line maintenance2 |
€ 22.722 |
– A1 base maintenance |
€ 27.626 |
– A2, A4 |
€ 18.632 |
– A3 |
€ 18.632 |
– B1 |
€ 22.722 |
– B2, B3 |
€ 18.632 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 9.639 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 18.632 |
– D |
€ 16.180 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1) |
€ 1.636 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen |
€ 816 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 4.088 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 4.906 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 7.358 |
Toeslag line stations |
€ 418 x n2 |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 17 x p3 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland |
€ 1.308 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.636 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 2.452 |
Toeslag line stations |
€ 418 x n3 |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 17 x p3 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f). |
€ 2.793 |
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf: |
|
– A2, A4 |
€ 13.941 |
– A3 |
€ 13.941 |
– B1 |
€ 16.997 |
– B2, B3 |
€ 13.941 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 7.185 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 13.941 |
– D |
€ 12.092 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie |
€ 627 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 981 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.226 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 1.839 |
Toeslag line stations |
€ 307 x n2 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(e) |
€ 2.793 |
Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(f) |
€ 2.793 |
2. In het tweede lid komt tabel 7 te luiden:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie1 |
€ 2.503 |
€ 1.683 |
€ 1.235 |
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen) |
€ 2.503 |
€ 1.683 |
€ 1.235 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd |
€ 4136 |
€ 2.983 |
€ 2.216 |
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning. Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd. Bijschrijven line station (per line station). Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 1.192 |
€ 866 |
€ 635 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 760 |
€ 569 |
€ 406 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen2, doorhalingen op de vergunning) |
€ 136 |
€ 136 |
€ 136 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f) of Part M.A.615(e) |
€ 2.793 |
€ 2.793 |
|
Bijschrijven privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(f) |
€ 2.793 |
€ 2.793 |
|
Wijziging van Part MAF naar Part 145 |
€ 9.898 |
3. In het derde lid komen de tabellen 7a, 7b en 7c te luiden:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag 14 CFR Part 145 Repair Station Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non - A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling FAA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling FAA-supplement |
€ 623 |
€ 623 |
– Beoordeling FAA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag CAR 573 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling TCCA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement |
€ 311 |
€ 311 |
– Beoordeling TCCA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag RBAC 145 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling ANAC-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling ANAC-supplement |
€ 311 |
€ 311 |
– Beoordeling ANAC-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
4. In het vierde lid wordt ‘€ 15.801’ vervangen door ‘€ 16.180’.
5. In het vijfde lid komt tabel 8a te luiden:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1-classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1-classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component |
€ 2.503 |
€ 1.683 |
€ 1.235 |
6. In het zesde lid komt tabel 9 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied |
€ 2.993 |
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied |
€ 866 |
Wijziging nationale erkenning |
€ 1.683 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 569 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 136 |
7. In het zevende lid komt tabel 10 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.: |
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg |
€ 5.119 |
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg |
€ 1.521 |
8. In het achtste lid komen tabel 11 en tabel 12 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte POA (Subpart G) |
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F) |
---|---|---|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning: |
||
– Bedrijven ≤ 500 werknemers1 |
€ 27.626 |
€ 20.219 |
– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1 |
€ 44.003 |
€ 32.091 |
– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1 |
€ 84.860 |
€ 61.862 |
Omschrijving |
Eerste afgifte POA (Subpart G) |
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F) |
Herafgifte |
---|---|---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 4.088 |
€ 2.977 |
€ 317 |
Toeslag per nevenlocatie1 in de Europese Unie |
€ 4.906 |
€ 3.572 |
€ 317 |
Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie |
€ 7.358 |
€ 5.357 |
€ 317 |
9. In het negende lid komt tabel 13 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging POA (Subpart G) |
Wijziging akkoordverklaring (Subpart F) |
---|---|---|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie |
€ 2.503 |
€ 1.168 |
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd |
€ 4.136 |
€ 2.123 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 1.193 |
€ 1.168 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 760 |
€ 371 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning) |
€ 136 |
€ 126 |
10. In het twaalfde lid wordt ‘€ 1.785’ vervangen door ‘€ 1.828’.
11. In het dertiende lid wordt ‘€ 5.228’ vervangen door ‘€ 5.353’.
12. In het veertiende lid wordt ‘€ 1.045’ vervangen door ‘€ 1.070’.
13. In het vijftiende lid komt tabel 15 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte |
---|---|
Erkenning nationale ontwerporganisatie (>15 medewerkers) |
€ 19.449 |
Erkenning nationale ontwerporganisatie (≤15 medewerkers) |
€ 11.602 |
Bijschrijven nieuw privilege en acceptatie ‘significant change’, conform overeenkomstig Part 21, van verordening (EU) nr. 748/2012 |
€ 6.428 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek nationale ontwerporganisatie |
€ 760 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 136 |
Q
Artikel 16a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
|
---|---|---|
Classificatie erkenning bedrijf |
Onderhoud |
Beheer permanente luchtwaardigheid |
– A - Niet-complexe motoraangedreven vleugelvliegtuigen |
€ 13.941 |
€ 7.679 |
– A - Vliegtuigen met een MTOM van hoogstens 2.730 kg |
€ 13.941 |
€ 7.679 |
– A - Helikopters |
€ 13.941 |
€ 7.679 |
– A - Luchtschepen |
€ 13.941 |
€ 7.679 |
– A - Ballonnen |
€ 13.941 |
€ 7.679 |
– A - Zweefvliegtuigen |
€ 13.941 |
€ 7.679 |
– B - Turbinemotoren |
€ 16.997 |
|
– B - Zuigermotoren en elektrische motoren |
€ 13.941 |
|
– C - Andere componenten dan volledige motoren (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 7.185 |
|
– C - Andere componenten dan volledige motoren (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 13.941 |
|
– D - Niet-destructieve tests (NDT) |
€ 12.092 |
|
Alternative means of compliance |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie & beheer van permanente luchtwaardigheid |
€ 627 |
Toeslag indien luchtvaartmanagementtaken zijn uitbesteed |
€ 2.452 |
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 981 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.226 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 1.839 |
Toeslag line stations |
€ 307 x n2 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate |
€ 2.793 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een Permit to Fly |
€ 2.793 |
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie1 |
€ 1.235 |
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component |
€ 1.235 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd |
€ 2.216 |
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning – bijschrijving nieuwe of gewijzigde onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd. – bijschrijving line station (per line station). – alle overige wijzigingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 635 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 406 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen2, doorhalingen op de vergunning) |
€ 136 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review |
€ 2.793 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een Permit to Fly |
€ 2.793 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.044 |
R
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden
Producten |
Commercieel luchtvervoer (CAT) alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤19 pax, |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax |
---|---|---|---|---|
AOC (niet zijnde ROC) Basistarief2 |
€ 3.6523 |
€ 4.4584 |
€ 27.785 |
€ 28.895 |
Plus: |
||||
Pax |
€ 630 |
€ 630 |
€ 630 |
€ 630 |
Cargo |
€ 477 |
€ 630 |
€ 951 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type |
€ 2.120 |
|||
VFR night per class/type |
€ 317 |
€ 317 |
€ 317 |
|
IFR per class/type |
€ 630 |
€ 630 |
€ 630 |
|
Bijschrijving: |
||||
– Extra class/type5 |
€ 951 |
€ 951 |
€ 4.763 |
€ 9.527 |
– Extra luchtvaartuig registratie van aangevraagde class/type |
€ 80 |
€ 80 |
€ 160 |
€ 160 |
– Area of operation (per area)6 |
€ 317 |
€ 630 |
€ 630 |
€ 630 |
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6 |
€ 3.175 |
€ 3.175 |
€ 3.175 |
|
Special approval:7 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II ○ CAT III A or B or C ○ LVTO operation ○ Lower than standard CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilizing EVS |
€ 1.412 |
€ 1.412 |
€ 1.412 |
|
– MNPS per type |
€ 1.906 |
€ 1.906 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach) |
€ 1.906 |
€ 1.906 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach) |
€ 1.412 |
€ 1.412 |
||
– ETOPS per type |
€ 2.120 |
€ 2.120 |
||
– RVSM per type |
€ 707 |
€ 707 |
||
– Gevaarlijke stoffen |
€ 1.281 |
€ 1.281 |
€ 1.281 |
|
– Helicopter offshore operations per type |
€ 2.120 |
€ 2.120 |
||
– Helicopter Hoist operations per type |
€ 1.411 |
€ 1.411 |
||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 2.124 |
€ 2.124 |
||
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions (SET-IMC) |
€ 1.048 |
€ 1.048 |
€ 1.048 |
|
Eerste afgifte MEL (behalve voor CAT vluchtuitvoering) |
€ 317 |
€ 952 |
€ 952 |
|
SPO High Risk Autorisatie |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) |
€ 2.191 |
€ 2.191 |
||
– Flight time specification schemes8 |
€ 2.793 |
€ 2.793 |
||
– CS deviatie artikel 76, zevende lid, van de basisverordening |
€ 2.890 |
€ 2.890 |
||
– Fatigue Risk Management system |
€ 5.353 |
€ 5.353 |
||
– Electronic Flight Bag per type |
€ 2.540 |
€ 2.540 |
€ 2.540 |
€ 2.540 |
– Steep approach per type/runway |
€ 1.906 |
€ 1.906 |
€ 1.906 |
|
Alternative training and qualification programme per type |
€ 4.763 |
€ 4.763 |
||
Ontheffing per onderwerp9 |
€ 1.596 |
€ 1.596 |
€ 1.596 |
€ 1.596 |
Herhaling ontheffing per onderwerp10 |
€ 353 |
€ 353 |
€ 353 |
€ 353 |
Goedkeuring wet lease |
€ 477 |
€ 477 |
€ 477 |
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 1.968 |
€ 1.968 |
€ 1.968 |
€ 1.968 |
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 2.890 |
€ 2.890 |
€ 2.890 |
€ 2.890 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.246 |
€ 1.246 |
€ 1.246 |
€ 1.246 |
Overige goedkeuringen per onderwerp |
€ 584 |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
Verklaring NCC, Verklaring SPO |
€ 317 |
€ 317 |
€ 317 |
€ 317 |
Goedkeuring individuele vluchtsimulator |
€ 469 |
€ 469 |
€ 469 |
b. In de derde noot bij tabel 1 wordt ‘€ 9.099’ vervangen door ‘€ 9.317’.
c. In de vierde noot bij tabel 1 wordt ‘€ 9.855’ vervangen door ‘€ 10.092’.
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Wijzigingen |
Commercieel luchtvervoer alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤ 19 pax, |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax, |
---|---|---|---|---|
Pax |
€ 635 |
€ 635 |
€ 635 |
€ 2.659 |
Overgang van AOC (niet zijnde ROC) AtoA naar een AOC (niet zijnde ROC) AtoB2 |
||||
Cargo |
€ 477 |
€ 872 |
€ 951 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type |
€ 2.120 |
|||
VFR night per class/type |
€ 317 |
€ 317 |
€ 317 |
|
IFR per class/type |
€ 635 |
€ 635 |
€ 635 |
|
Bijschrijving: |
||||
– Extra class / type3 |
€ 951 |
€ 951 |
€ 4.763 |
€ 9.527 |
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag |
€ 80 |
€ 80 |
€ 166 |
€ 166 |
– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type3 |
€ 166 |
€ 166 |
€ 477 |
€ 477 |
– Extra registratie per dag |
€ 80 |
€ 80 |
€ 166 |
€ 166 |
Afschrijving class / type4 |
€ 317 |
€ 317 |
€ 674 |
€ 674 |
Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag |
€ 166 |
€ 166 |
€ 317 |
€ 317 |
Dry lease-out per dag |
€ 503 |
€ 503 |
||
Toeslag dry lease-in (goedkeuring) |
€ 167 |
€ 167 |
||
– Area of operation (per area)5 |
€ 317 |
€ 635 |
€ 635 |
€ 635 |
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag5 |
€ 3.175 |
€ 3.175 |
€ 3.175 |
|
Special approval:6 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II ○ CAT III A or B or C ○ LVTO operation ○ Lower than standard CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilizing EVS |
€ 1.412 |
€ 1.412 |
€ 1.412 |
|
– MNPS, per type |
€ 1.906 |
€ 1.906 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach) |
€ 1.906 |
€ 1.906 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach) |
€ 1.412 |
€ 1.412 |
||
– ETOPS, per type |
€ 2.120 |
€ 2.120 |
||
– RVSM, per type |
€ 707 |
€ 707 |
||
– Gevaarlijke stoffen |
€ 707 |
€ 707 |
€ 707 |
|
– Helicopter Offshore operations per type |
€ 2.021 |
€ 2.021 |
||
– Helicopter Hoist operations per type |
€ 1.412 |
€ 1.412 |
||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 2.120 |
€ 2.120 |
||
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions (SET-IMC) |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
|
SPO High Risk Autorisatie |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
€ 1.044 |
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) |
€ 2.190 |
€ 2.190 |
||
– Flight time specification schemes, inclusief wijziging op bestaande CS deviatie / Fatigue Risk Management system aanpassing |
€ 584 |
€ 584 |
||
– MEL revisie per type |
€ 160 |
€ 160 |
€ 795 |
€ 795 |
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging |
€ 2.540 |
€ 2.540 |
€ 2.540 |
€ 2.540 |
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging |
€ 1.906 |
€ 1.906 |
||
– Alternative training en qualification programme per type |
€ 5.081 |
€ 5.081 |
||
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class / type, per programma |
€ 160 |
€ 160 |
€ 477 |
€ 477 |
Goedkeuring / acceptatie personen7 (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per persoon |
€ 160 |
€ 160 |
€ 477 |
€ 477 |
Wijziging operator naam en / of principal place of business |
€ 160 |
€ 160 |
€ 160 |
€ 160 |
Ontheffing8 |
€ 1.596 |
€ 1.596 |
€ 1.596 |
€ 1.596 |
Herhaling ontheffing9 |
€ 353 |
€ 353 |
€ 353 |
€ 353 |
Goedkeuring wet lease |
€ 477 |
€ 477 |
€ 477 |
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 1.969 |
€ 1.969 |
€ 1.969 |
€ 1.969 |
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 2.890 |
€ 2.890 |
€ 2.890 |
€ 2.890 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.198 |
€ 1.198 |
€ 1.198 |
€ 1.198 |
Overige goedkeuringen per onderwerp |
€ 319 |
€ 638 |
€ 638 |
€ 638 |
Wijzigen Verklaring NCC, Verklaring SPO |
€ 80 |
€ 80 |
€ 80 |
€ 80 |
S
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Basisvergunning: |
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC) |
€ 25.947 |
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 16.800 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC) |
€ 18.108 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 11.578 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.452 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.452 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.906 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.906 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 7.358 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 7.358 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.452 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.452 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.906 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.906 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 7.358 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 7.358 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.722 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.722 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 7.358 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 7.358 |
Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 6.542 |
Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 3.269 |
Alternative means of compliance |
€ 1.246 |
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.792 |
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 3.156 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5.700 kg |
€ 539 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5.700 kg |
€ 376 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 6.428 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg |
€ 3.156 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg. |
€ 760 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg. Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’. |
€ 569 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning) |
€ 136 |
Toeslag Part-T (Aanvullende voorschriften voor CAMO’s ten behoeve van managen van luchtvaartuigen die geregistreerd zijn in een niet-EU-lidstaat) |
€ 1.968 |
Alternative means of compliance |
€ 1.198 |
3. In het derde lid wordt ‘€ 15.801’ vervangen door ’€ 16.180’.
4. In het vierde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.792 |
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 3.156 |
5. In het vijfde lid komt tabel 5 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Wijziging nationale erkenning |
€ 1.683 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 569 |
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning), per keer |
€ 136 |
T
Artikel 18a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 2.092’ vervangen door ‘€ 2.142’.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 261’ telkens vervangen door ‘€ 267’.
3. In het vierde lid wordt ‘€ 131’ vervangen door ‘€ 134’.
4. In het vijfde lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Tarief |
---|---|
UAS operational declaration |
€ 319 |
Operationele autorisatie op grond van een Predefined Risk Assessment (PDRA): |
|
• gelimiteerd t/m risiconiveau SAIL II |
€ 1.278 |
• gelimiteerd t/m risiconiveau SAIL IV |
€ 2.556 |
• inclusief risiconiveau SAIL V en VI |
€ 5.112 |
Operationele autorisatie op grond van een volledige specific operation risk assessment (SORA) volgens de JARUS-methode: |
|
• gelimiteerd t/m risiconiveau SAIL II |
€ 2.556 |
• gelimiteerd t/m risiconiveau SAIL IV |
€ 3.834 |
• inclusief risiconiveau SAIL V en VI |
€ 7.668 |
Acceptatie operationele autorisatie uit andere EU-lidstaat. |
€ 319 |
Light UAS Certificate (LUC): |
|
• gelimiteerd t/m risiconiveau SAIL II |
€ 3.834 |
• gelimiteerd t/m risiconiveau SAIL IV |
€ 6.390 |
• inclusief risiconiveau SAIL V en VI |
€ 7.668 |
5. In het zesde lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Tarief |
---|---|
Wijziging UAS operational declaration |
€ 319 |
Wijziging Operationele autorisatie op grond van een Predefined Risk Assessment (PDRA) |
€ 639 |
Wijziging Operationele autorisatie op grond van een volledige specific operation risk assessment (SORA) volgens de JARUS-methode: |
|
• risiconiveau SAIL I en II |
€ 639 |
• risiconiveau SAIL III en IV |
€ 958 |
• risiconiveau SAIL V en VI |
€ 799 |
Significante wijzigin g LUC-veiligheidsmanagement-systeem bij gelijkblijvend risiconiveau: |
|
• risiconiveau SAIL I of II |
€ 639 |
• risiconiveau SAIL III, IV, V of VI |
€ 958 |
Wijziging LUC-bevoegdheden: |
|
• van risiconiveau SAIL I of II naar SAIL III of IV |
€ 2.556 |
• van risiconiveau SAIL I of II naar SAIL V of VI |
€ 3.834 |
• van risiconiveau SAIL III of IV naar SAIL V of VI |
€ 1.278 |
• overige wijzigingen |
€ 2.556 |
U
In artikel 19 komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet): |
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t / < 20 passagiers) |
€ 3.368 |
– Grote typen luchtvaartuigen (MTOM ≥ 10t / > 19 passagiers) |
€ 8.833 |
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet) |
€ 167 |
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Exploitatievergunning: |
|
– Wijziging |
€ 336 |
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers) |
€ 5.052 |
V
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 695’ vervangen door ‘€ 712’.
2. In het eerste lid, onderdeel b, en in het derde lid wordt ‘€ 332’ telkens vervangen door ‘€ 340’.
3. In het tweede lid wordt ‘€ 3.705’ vervangen door ‘€ 3.794’.
W
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 145.102 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 29.424 |
– Wijzigingen waarvoor goedkeuring van is vereist als bedoeld in verordening (EU) nr. 139/2014 |
€ 160 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 6.356 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 29.424 |
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 145.102 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 29.424 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionale betekenis |
€ 6.356 |
3. In het derde lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
|
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 411 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 411 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 411 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 411 |
X
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 298’ vervangen door ‘€ 305’ en wordt ‘€ 156’ vervangen door ‘€ 160’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 973’ vervangen door ‘€ 996’ en wordt ‘€ 156’ vervangen door ‘€ 160’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 237’ vervangen door ‘€ 243’ en wordt ‘€ 973’ vervangen door ‘€ 996’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 71’ vervangen door ‘€ 73’.
e. In onderdeel e wordt ‘€ 656’ vervangen door ‘€ 672’.
f. In onderdeel f wordt ‘€ 1.852’ vervangen door ‘€ 1.896’.
g. In onderdeel g komt tabel 1 te luiden:
– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig) |
€ 569 |
– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 1.679 |
h. In onderdeel h wordt ‘€ 67’ vervangen door ‘€ 69’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 690’ vervangen door ‘€ 707’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 16.447’ vervangen door ‘€ 16.842’.
3. In het derde lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
Tarieven |
---|---|---|
Behandelingsduur aanvraag |
≤ 5 uren |
> 5 uren additioneel per uur |
t.a.v. luchtvaartuigen – voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg – voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 243 € 996 |
€ 160 € 160 |
t.a.v. overig |
€ € 996 |
€ 160 |
4. In het vierde lid wordt ‘€ 1.522’ vervangen door ‘€ 1.559’.
Y
In artikel 25a wordt ‘€ 156’ vervangen door ‘€ 160’.
Z
In artikel 25b wordt ‘€ 344’ vervangen door ‘€ 352’.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband met de inflatiecorrectie, het vervallen van enkele tarieven en gewijzigde Europese regelgeving. Zoals gebruikelijk is het voornemen de tarieven van de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verstrekte vergunningen jaarlijks per 1januari te verhogen, zodat de tariefhoogte wordt aangepast aan de ontwikkeling van de kosten van vergunningverlening. Het betreft tarieven voor de transportdomeinen: wegen, openbaar vervoer en spoor, maritieme sector en luchtvaart.
ILT
Voor de vergunningverlenende werkzaamheden van de ILT worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht. Met onderhavige wijzigingsregeling zal aan voornoemd uitgangspunt nog niet worden voldaan. De tarieven zullen slechts worden aangepast aan de ontwikkeling van de kosten van vergunningverlening. Door het toepassen van een gewogen gemiddelde van de percentages Prijs overheidsconsumptie netto materieel (IMOC) en CAO sector Overheid (publicatie CPB, september 2021) zullen de tarieven per 1 januari 2022 stijgen met 2,4%. Hierbij kan de tariefwijziging per product iets afwijken door het afronden van de bedragen.
KIWA
De door Kiwa gehanteerde tarieven zullen per 1 januari 2022 alleen worden aangepast aan de ontwikkeling van de kosten waarbij een inflatiecorrectie van 1,9% (CPI/CBS) van toepassing is.
CBR
De tarieven van het CBR worden per 1 januari 2022 verhoogd met gemiddeld 2%. Dit is het gevolg van onder andere indexatie, conjunctuurschommeling en structurele meerkosten.
In verband met gewijzigde Europese verordeningen zijn enkele tarieven vervallen of is de verwijzing ernaar in de productomschrijving gewijzigd. Daarnaast zijn twee tarieven met betrekking tot vergunningen voor onderhoudsorganisaties vervallen in verband met het ontbreken van een grondslag. Ook is het artikel met betrekking tot betaling gewijzigd omdat de ILT overgaat naar een systeem waarbij facturatie achteraf plaatsvindt. Op deze wijzigingen wordt in de artikelsgewijze toelichting nader ingegaan.
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
Voor de sector luchtvaart wordt het financiële kosteneffect van de wijziging van de tariefregeling in verband met de indexatie van de tarieven op ca. € 40.000 becijferd, op een totaal van jaarlijkse opbrengsten uit tarieven van luchtvaartvergunningen van ca. € 1,6 miljoen.
De ontwerpregeling is aangeboden voor internetconsultatie. De reacties op de internetconsultatie hebben niet geleid tot inhoudelijke wijzigingen.
De datum van inwerkingtreding is gelegen op het eerstvolgende vaste verandermoment (1 januari 2022), of ten minste zo spoedig mogelijk na deze datum. Omdat deze regeling niet voor 1 november 2021 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor normaal geldende twee maanden. De reden hiervoor is dat vertraging van de inwerkingtreding van de regeling zal leiden tot nadelige financiële gevolgen voor de ILT, CBR en Kiwa (art. 4.17, vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving).
Met verordening (EU) 2018/3951 en verordening 2018/19762 zijn alle bepalingen ten aanzien brevetten voor ballonvaren en zweefvliegen uit verordening 1178/2011 genomen en in aparte verordeningen opgenomen. Daarom wordt voor deze brevetten nu naar deze verordeningen verwezen en zijn zij opgenomen in de lijst van begripsbepalingen.
Met de inwerkingtreding van gedelegeerde verordening (EU) 2020/723 van de Commissie van 4 maart 2020 tot vaststelling van gedetailleerde regels met betrekking tot de erkenning van pilootcertificaten van derde landen en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 is bijlage III bij verordening 1178/2011 vervallen en wijzigt de verwijzing naar de Europese regelgeving in artikel 6, zevende lid.
De bepaling met betrekking tot de betaling van het tarief wordt aangepast omdat de ILT stapsgewijs overgaat naar een systeem waarbij achteraf gefactureerd wordt. Voor de overige verstrekkers blijft wel gelden dat betaling vooraf dient te geschieden.
Sinds 8 april 2021 vallen alle brevetten voor ballonvaren onder het bereik van de Europese regelgeving en is de nationale regelgeving met betrekking tot ballonvaren niet langer van toepassing. Daarom vervallen in de artikelen 5 en 6 de verwijzingen naar de nationale bewijzen van bevoegdheid CPL(FB), LAPL(B) en LAPL(S). Ook het GPL-brevet bestaat sinds geruime tijd niet meer en de verwijzing daarnaar dient derhalve ook verwijderd te worden.
Met de inwerkingtreding van verordening (EU) nr. 1149/20113 is Part 66.A.45 h2 vervallen en wordt op basis daarvan geen product meer afgegeven. Daarom vervalt dit tarief.
Op 24 maart 2020 is uitvoeringsverordening (EU) 2019/13834 in werking getreden. Als gevolg hiervan hebben onderhoudsorganisaties hun vergunning moeten omzetten naar een Part-CAMO vergunning voor de grote luchtvaart en een Part-CAO vergunning voor de general aviation. Voor het in behandeling nemen van beide typen vergunningen is een tarief vastgesteld en opgenomen in de Regeling tarieven luchtvaart 2008. Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1383 bepaalt echter dat de vergunning voor de omzetting wordt afgegeven nadat de aanvraag is ontvangen en dat controle of aan de eisen wordt voldaan pas later plaatsvindt. De controle maakt aldus geen deel uit van de werkzaamheden op basis waarvan de vergunning wordt afgegeven maar valt onder het toezicht op de naleving. Omdat de juridische basis ontbreekt vervallen nu de twee desbetreffende tarieven (omzetting van een huidige Part-M subpart G vergunning naar een Part-CAMO vergunning en omzetting vergunning voor een onderhoudsorganisatie in de general aviation naar Part-CAO).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
Verordening (EU) 2018/395 van de Commissie van 13 maart 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met ballonnen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (PbEU 2018, L 71).
Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1976 van de Commissie van 14 december 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met zweefvliegtuigen overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad (PbEU 2018, L 326).
Verordening (EU) nr. 1149/2011 van de Commissie van 21 oktober 2011 houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 2042/2003 betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten, -onderdelen en -uitrustingsstukken, en betreffende de goedkeuring van bij voornoemde taken betrokken organisaties en personen (PbEU 2011, L 298).
Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1383 van de Commissie van 8 juli 2019 tot wijziging en rectificatie van Verordening (EU) nr. 1321/2014 met betrekking tot managementsystemen in managementorganisaties voor permanente luchtwaardigheid en versoepeling van de regels inzake onderhoud en beheer van de permanente luchtwaardigheid voor luchtvaartuigen in de general aviation (PbEU 2019, L 228).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-50732.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.