Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 13 december 2021, nr. IENW/BSK-2021/314107, tot wijziging van de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, onder b en f, 4, eerste en tweede lid, en 5 van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

In de alfabetische volgorde worden de volgende begripsbepalingen en bijbehorende omschrijvingen ingevoegd:

kleine onderneming:

onderneming die aan de criteria voldoet voor kleine onderneming in de zin van artikel 2, tweede lid, van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening;

verstrekkingsvoorbehoud:

registratie als bedoeld in artikel 25 van het Kentekenreglement, van de rechtspersoon of natuurlijk persoon die over de tenaamstellingscode van een voertuig in het kentekenregister kan beschikken;.

B

Aan artikel 1.4 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. Het percentage, genoemd in lid 1, onderdelen a en b, wordt met 2 procentpunten verhoogd voor subsidie aan een kleine onderneming of non-profitinstelling.

C

Artikel 1.5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede lid en derde lid tot het derde en het vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. Het subsidieplafond voor 2022 is € 22.000.000.

2. In het derde lid (nieuw) wordt ‘2021’ vervangen door ‘2022’.

D

Artikel 1.9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘is verleend’ vervangen door ‘of 2022 is aangevraagd’.

2. Er wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

  • 3. De aanvrager kan in afwijking van het tweede lid, indien de subsidie is aangevraagd in 2021 of 2022, bij RVO een verzoek doen tot uitstel van maximaal 7 maanden van de indiening van de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, indien hij kan aantonen dat de levertijd van de bedrijfsauto of bedrijfsauto’s, langer is dan de van toepassing zijnde periode, bedoeld in het eerste lid.

E

Artikel 2.4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt na ‘stellen’ ingevoegd ‘of een verstrekkingsvoorbehoud op zijn naam te registreren in het kentekenregister’.

b. In onderdeel b wordt na ‘tenaamstelling’ ingevoegd ‘of registratie van het verstrekkingsvoorbehoud’ en na ‘gesteld’ ingevoegd ‘of een verstrekkingsvoorbehoud op zijn naam is geregistreerd in het kentekenregister’.

c. in onderdeel c wordt na ‘tenaamstelling’ ingevoegd ‘of registratie van een verstrekkingsvoorbehoud’.

2. In het tweede lid wordt na ‘gesteld’ ingevoegd ‘in het kentekenregister’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022, met uitzondering van artikel 1.9, dat in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg

TOELICHTING

Inleiding

Op 15 maart 2021 is de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (hierna: de subsidieregeling) in werking getreden. Op grond van deze subsidieregeling kunnen subsidies worden verstrekt aan ondernemingen en non-profitinstellingen voor de aanschaf van één of meerdere emissieloze bedrijfsauto’s.

Inhoud van de wijzigingen

Deze wijzigingsregeling wijzigt een aantal elementen in de subsidieregeling:

Begripsbepalingen

In artikel 1 zijn de begripsbepalingen kleine onderneming en verstrekkingsvoorbehoud aan de regeling toegevoegd. Deze begrippen komen terug in de gewijzigde artikelen 1.4 en 2.4. Onder kleine onderneming in de zin van de AGVV1 wordt verstaan: een onderneming waar minder dan 50 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet of het jaarlijkse balanstotaal 10 miljoen EUR niet overschrijdt.

Extra steuntje

In de Motie Ziengs2 (VVD) is de regering verzocht om, in het vervolgtraject de mogelijkheden te onderzoeken om ondernemers met voertuigen in Emissieklasse 4 te ondersteunen bij de overstap naar zero emissie voertuigen.

De intentie van de motie is om vooral kleinere ondernemers extra te stimuleren. Door het huidige subsidiepercentage van 10% dat geldt voor alle bedrijven, voor kleine-ondernemingen en non-profitinstellingen in artikel 1.4, lid 1, onder c, van de regeling te verhogen naar 12% van de catalogusprijs, wordt invulling gegeven aan de intentie van de motie Ziengs. Daarnaast wordt het MIA-percentage voor bedrijven verhoogd.

Subsidieplafond 2022

In artikel 1.5 is het subsidieplafond voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 aan de regeling toegevoegd.

Langere vaststellingstermijn

Op 8 juli 2021 is artikel 1.9 van de subsidieregeling waarin de termijn is vastgelegd waarbinnen de aanvraag tot vaststelling van de subsidie moet zijn ingediend, gewijzigd3. Aanleiding voor de wijziging was het mondiale tekort aan microchips vanwege de coronapandemie. Hierdoor loopt onder meer de levering van emissieloze bedrijfsauto’s aan de Nederlandse markt forse vertraging op. Om te voorkomen dat subsidieaanvragers vanwege de vertraagde levering hun recht op subsidie verliezen, is besloten de termijn voor het indienen van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie tijdelijk te verlengen van 4 naar 7 maanden. De verlenging gold alleen voor zover in 2021 subsidie is verleend. Bij deze wijziging van de subsidieregeling is artikel 1.9 opnieuw gewijzigd. De wijziging houdt in dat de verlenging geldt voor zover in 2021 of 2022 subsidie is aangevraagd. Bovendien kan voor subsidies die in 2021 of 2022 zijn aangevraagd, een extra verlenging worden aangevraagd bij RVO van 7 maanden, indien aangetoond kan worden dat de levertijd langer is dan 7 maanden. Anders dan verwacht is de levering van bedrijfsauto’s vanwege het chiptekort nog steeds vertraagd. De verwachting is dat het chiptekort na 2022 zal zijn opgelost.

Tenaamstelling in kentekenregister

In artikel 2.4, eerste lid, onderdelen a en b, is de verplichting opgenomen dat de bedrijfsauto op naam van de subsidieontvanger moet staan. Deze verplichting is, zoals ook uiteen is gezet in de toelichting, opgenomen om voor langere termijn milieuwinst in Nederland te realiseren. Hieruit volgt logischerwijs dat de tenaamstelling plaats moet vinden in het Nederlandse kentekenregister. Ter verduidelijking dat het moet gaan om het Nederlandse kentekenregister zijn aan dit artikel de woorden ‘in het kentekenregister’ toegevoegd. Uit de begripsomschrijving in artikel 1 van kentekenregister volgt dat dit het Nederlandse kentekenregister betreft.

Om de regeling aantrekkelijker te maken voor operational leasemaatschappijen wordt het eigendom van het voertuig en de tenaamstelling van het voertuig (zoals opgenomen in artikel 2.4) ontkoppeld. Naast de tenaamstelling kan ook gekozen worden voor het registreren van een verstrekkingsvoorbehoud in het kentekenregister. Hiermee kan de instandhoudingstermijn van drie jaar afdoende worden gecontroleerd.

Gevolgen

Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor bedrijven en burgers en brengt ook geen hogere nalevingskosten met zich mee. Daarnaast heeft de wijziging ook geen bestuurlijke lasten tot gevolg. RVO is nauw betrokken geweest bij het opstellen van de wijzigingen. De wijzigingen zijn goed uitvoerbaar tegen aanvaardbare uitvoeringskosten en administratieve lasten. De wijziging brengt geen verandering in het toezicht op en/of de naleving van de regeling.

Vanwege het ontbreken van deze gevolgen is de ontwerpregeling niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk. Vanwege het feit dat deze wijzigingsregeling geen ingrijpende verandering teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en evenmin ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk, is er voor gekozen af te zien van internetconsultatie.

Inwerkingtreding

Deze wijziging van de subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022 met uitzondering van artikel 1.9, dat in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst

Bij de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de vaste verandermomenten (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, tweede lid) en de minimuminvoeringstermijn van twee maanden (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vierde lid). De reden van deze afwijking is dat hiermee, gelet op de doelgroep, aanmerkelijke ongewenste private nadelen worden voorkomen (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vijfde lid, onderdeel a). Een snelle inwerkingtreding zorgt ervoor dat ook de aanvragers aan wie reeds subsidie is verleend voldoende tijd hebben voor het indienen van een aanvraag tot vaststelling van de subsidie en niet hun recht op subsidie verliezen door een vertraagde levering van de bedrijfsauto.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg


X Noot
1

artikel 2, tweede lid, gelezen in samenhang met bijlage I, artikel 2, van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening

X Noot
2

Kamerstukken II 2020 – 2021 35 570 XII, nr. 21

X Noot
3

Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 24 juni 2021, nr. IENW/BSK-2021/174332, houdende wijziging van de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s in verband met verlenging indieningstermijn aanvraag tot vaststelling subsidie, Staatscourant, 7 juli 2021, 32634

Naar boven