De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 3, eerste lid,
onder b en f, 4, eerste en tweede lid en 5 van de Kaderwet subsidies I en
M;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Subsidieregeling elektrische personenauto’s
particulieren wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1.4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid, onder a, wordt ‘€ 3.700’ vervangen door
‘€ 3.350’.
2. In het derde lid, onder a, wordt ‘€ 3.350’ vervangen door
‘€ 2.950’.
3. In het vierde lid, onder a, wordt ‘2.950’ vervangen door
‘€ 2.550’.
4. Het vijfde lid vervalt, onder vernummering van het zesde lid
tot vijfde lid.
B
Artikel 1.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het derde lid vervalt.
2. Onder vernummering van het vierde lid tot
het zesde lid worden drie nieuwe leden ingevoegd, luidende:
-
3. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2022 tot
en met 31 december 2022 zijn:
-
4. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2023 tot
en met 31 december 2023 zijn:
-
5. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2024 tot
en met 31 december 2024 zijn:
C
Artikel 1.9, wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt ‘binnen 60 dagen’.
2. Het tweede lid vervalt, onder vernummering van het derde en
vierde lid tot het tweede en het derde lid.
3. Onderdeel f van het tweede lid (nieuw) vervalt, onder
toevoeging aan het slot van onderdeel d van ‘en’ en vervanging van ‘uur en’
door ‘uur.’ aan het slot van onderdeel e.
D
Artikel 2.1.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt na ‘staan’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
b. In onderdeel b wordt na ‘gesteld’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
c. In onderdeel c wordt na ‘tenaamstelling’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
2. In het tweede lid wordt na ‘naam’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
E
Artikel 2.2.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt na ‘stellen’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
b. In onderdeel b wordt na ‘gesteld’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
c. In onderdeel c wordt na ‘tenaamstelling’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
2. In het tweede lid wordt na ‘naam’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
F
Artikel 2.3.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt na ‘staan’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
b. In onderdeel b wordt na ‘gesteld’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
c. In onderdeel c wordt na ‘tenaamstelling’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
2. In het tweede lid wordt na ‘naam’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
G
Artikel 2.4.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt na ‘stellen’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
b. In onderdeel b wordt na ‘gesteld’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
c. In onderdeel c wordt na ‘tenaamstelling’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
2. In het tweede lid wordt na ‘naam’ ingevoegd ‘in het
kentekenregister’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.
TOELICHTING
Inleiding
Op 1 juli 2020 is de Subsidieregeling elektrische personenauto’s
particulieren (hierna: SEPP) in werking getreden. Op grond van deze regeling
kan subsidie worden verstrekt voor de aanschaf en lease van nieuwe en gebruikte
elektrische personenauto’s. Het subsidieplafond van 2021 voor nieuwe
elektrische personenauto’s is op 6 juni 2021 bereikt en het subsidieplafond van
2021 voor gebruikte elektrische auto’s is op 28 augustus 2021 bereikt.
Inhoud van de wijziging
Deze wijzigingsregeling strekt ertoe de SEPP op de hierna te noemen
onderdelen te wijzigen.
Subsidiebedragen
In artikel 1.4 zijn de subsidiebedragen gewijzigd. Omdat zowel
het aanbod van meerdere typen elektrische auto’s in verschillende
prijssegmenten sneller stijgt dan verwacht (consumenten hebben sneller meer
keuze) en omdat de prijzen van elektrische auto’s sneller dalen dan bij de
start van de regeling werd gedacht, wordt de noodzakelijke prijsprikkel door
het verstrekken van een subsidie om de overgang naar elektrisch rijden te
stimuleren sneller kleiner.
Daarom gaat het subsidiebedrag voor nieuwe auto’s eerder omlaag.
Dit is in lijn met advies van het formule E-team (FET) in de
tussenevaluatie1. Door onder meer de verlaging van het subsidiebedrag voor
nieuwe elektrische personenauto’s kan een fors groter aantal particulieren
gebruik maken van de subsidieregeling.
Subsidieplafonds
In artikel 1.5 zijn de subsidieplafonds voor de periode 1 januari
2022 tot en met 31 december 2024 aan de regeling toegevoegd. Om meer
particulieren de kans te geven over te stappen naar een elektrische
personenauto, heeft het kabinet besloten meer middelen uit te trekken voor de
SEPP en reeds gepland subsidiebudget vanuit het Klimaatakkoord eerder
beschikbaar te stellen2. De komende drie jaar komt er € 90 miljoen voor particulieren
bij in de regeling. Hiervan is € 80 miljoen voor de subsidiëring van nieuwe en
€ 10 miljoen voor de subsidiëring van gebruikte elektrische personenauto’s. Met
deze extra subsidie draagt het kabinet bij aan het aantrekkelijker maken van
elektrisch rijden voor de particulieren die op zoek zijn naar een compacte of
kleinere middenklasse elektrische auto. Een snellere groei van het aantal
elektrische personenauto’s draagt bij aan het opvolgen van het Urgendavonnis en
het oplossen van de stikstofproblematiek.
Aanvraag binnen 60 dagen
In artikel 1.9 is de voorwaarde dat de aanvraag tot
subsidieverlening binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de
overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst wordt ingediend, komen te
vervallen. In de wijziging van de SEPP van 14 oktober 20203 is bepaald dat een subsidieaanvraag uitsluitend kan worden
ingediend voor overeenkomsten tot lease of koop die zijn gesloten in het
kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend. De uitvoeringspraktijk leert
dat het subsidiebudget ontoereikend is om aan de vraag te kunnen voldoen. De
regeling kent een verdelingssystematiek op volgorde van binnenkomst. Dit is
voldoende prikkel om de subsidieaanvraag snel in te dienen. De voorwaarde dat
binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de overeenkomst tot lease of
de koopovereenkomst de aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend is daarom
overbodig geworden.
Tenaamstelling in kentekenregister
In de artikelen 2.1.5, 2.2.5, 2.3.5 en 2.4.5 is de verplichting
opgenomen dat de personenauto onderscheidenlijk drie of vier jaar op naam van
de subsidieontvanger moet staan. Deze verplichting is, zoals ook uiteen is
gezet in de toelichting, opgenomen om voor langere termijn milieuwinst in
Nederland te realiseren. Hieruit volgt logischerwijs dat de tenaamstelling
plaats moet vinden in het Nederlandse kentekenregister. Ter verduidelijking dat
het moet gaan om het Nederlandse kentekenregister zijn aan deze artikelen de
woorden ‘in het kentekenregister’ toegevoegd. Uit de begripsomschrijving in
artikel 1 van de SEPP van kentekenregister volgt
dat dit het Nederlandse kentekenregister betreft.
Gevolgen
Deze wijziging heeft tot gevolg dat de administratieve lasten voor
burgers toenemen. De gewijzigde regeling laat een maximale toename van
gesubsidieerde elektrische auto’s zien van: 16.249 extra nieuwe elektrische
auto’s en 1.050 extra gebruikte elektrische auto’s. De verwachting is dat,
ondanks dat er meer aanvragen kunnen worden behandeld, de uitvoeringskosten
gelijk blijven door een doelmatige uitvoering van de regeling. Onder deze
omstandigheden is besloten de wijzigingsregeling niet voor te leggen aan het
Adviescollege toetsing regeldruk.
Zoals hiervoor genoemd maakt de sneller dalende prijsontwikkeling
van elektrisch rijden de noodzaak van een financiële prikkel in de vorm van een
subsidie eerder dan verwacht kleiner. In de afgelopen 2 jaren was de vraag naar
de subsidie hoger dan de beschikbare middelen. Om zoveel mogelijk particulieren
van de regeling gebruik te laten maken wordt het subsidiebedrag 1 jaar sneller
verlaagd dan eerder is vastgesteld.
Het belang van particulieren bij een hogere subsidie wordt
erkend. Echter aan het belang van een effectievere subsidieregeling wordt in
het licht van de hiervoor genoemde ontwikkelingen een zwaarder gewicht
toegekend. Een internetconsultatie zal niet in betekenende mate kunnen leiden
tot aanpassing van het voorstel. Om die reden is er voor gekozen af te zien van
internetconsultatie.
Inwerkingtreding
Deze wijziging van de SEPP treedt in werking op 1 januari 2022.
Burgers en het bedrijfsleven zijn reeds op 22 september 2021 met eerdergenoemde
brief aan de Tweede Kamer geïnformeerd over de wijzigingen wat betreft de
subsidiebedragen. De pers heeft hier aandacht aan besteed. De website van de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is vooruitlopend op deze wijziging
aangepast.
Bij de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is
afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van twee maanden (Aanwijzing voor de
regelgeving 4.17, vierde lid). De reden van deze afwijking is dat hiermee
aanmerkelijke ongewenste publieke nadelen worden voorkomen (Aanwijzing voor de
regelgeving 4.17, vijfde lid, onderdeel a). Door de verlaging van het
subsidiebedrag voor nieuwe elektrische personenauto’s kan een fors groter
aantal particulieren gebruik maken van de subsidieregeling, waardoor de
effectiviteit van de regeling wordt verhoogd.
De Staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat,
S.P.R.A. van Weyenberg