De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 3, eerste lid, onder b en f, 4 eerste en tweede lid, en 5 van
de Kaderwet subsidies I en M;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren wordt als volgt gewijzigd:
A
Onder vernummering van het vijfde lid tot vierde lid vervalt artikel 1.8, vierde lid.
B
Artikel 1.9 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder vervanging van de punt in een komma, wordt aan het eerste lid toegevoegd:
‘met dien verstande dat de aanvraag tot subsidieverlening uitsluitend kan worden ingediend
voor overeenkomsten tot lease of koop die zijn gesloten in het kalenderjaar waarin
de aanvraag wordt ingediend.’.
2. Het derde lid komt te luiden:
3. Het vierde lid komt te luiden:
C
Aan artikel 2.1.1 wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
D
Aan artikel 2.2.1 wordt een lid toegevoegd, luidende:
E
Aan artikel 2.3.1 wordt een lid toegevoegd, luidende:
F
Aan artikel 2.4.1 wordt een lid toegevoegd, luidende:
ARTIKEL II
Op aanvragen die zijn ingediend tot de dag van inwerkingtreding van deze regeling
blijft de Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren, zoals deze luidde
op de dag voorafgaande aan de inwerkingtreding van deze regeling, van toepassing.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 30 oktober 2020.
TOELICHTING
Inleiding
Op 1 juli 2020 is de Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren in
werking getreden. Op grond van deze regeling kan subsidie worden verstrekt voor de
aanschaf en lease van nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s. Het subsidieplafond
van 2020 voor de aanschaf en lease van nieuwe elektrische personenauto’s is op 8 juli
2020 bereikt. Voor aanvragen die tot op heden werden ingediend, geldt dat zij op grond
van artikel 1.8, vierde lid, worden ‘doorgeschoven’ naar het volgende kalenderjaar
(2021) voor zover er in dat jaar nog budget beschikbaar is. Deze wijzigingsregeling
strekt ertoe deze bepaling te schrappen in verband met beheersbaarheid van de jaarbudgetgrenzen
van de regeling. Verder wordt om dezelfde reden geregeld dat het in een kalenderjaar
beschikbare subsidiebudget uitsluitend beschikbaar is voor in dat jaar ondertekende
lease- en koopovereenkomsten.
Inhoud van de wijziging
Wijziging proces aanvragen na bereiken subsidieplafond
Op grond van artikel 1.8 vierde lid, van de regeling gold voor een volledige aanvraag
die is ingediend nadat het subsidieplafond voor het betreffende jaar is bereikt, 1 januari
van het daaropvolgende jaar als tijdstip van indiening.
Bij de start van de regeling was de verwachting dat het ‘doorschuiven’ van deze aanvragen
een beperkte groep aanvragen zou betreffen aan het einde van het kalenderjaar. Inmiddels
is echter gebleken dat voor een aanzienlijk deel van het subsidiebudget van 2021 aanvragen
zijn ingediend. Dit zou er toe kunnen leiden dat reeds eind 2020 of in het begin van
2021 het jaarbudget opnieuw uitgeput zal zijn. Dit effect wordt onwenselijk geacht
en vormt de aanleiding om deze bepaling te schrappen. De reden is dat daarmee wordt
verzekerd dat de grenzen van de jaarbudgetten beter worden aangehouden in de resterende
looptijd van de regeling. Particulieren krijgen zo ieder kalenderjaar opnieuw de mogelijkheid
om subsidie aan te vragen, waarbij de aanvraag ook op korte termijn wordt behandeld
en bij goedkeuring uitbetaald voor een elektrische personenauto die dat jaar is aangeschaft
of geleased. Als een aanvraag wordt ingediend nadat het subsidieplafond is bereikt,
wordt deze afgewezen.
Aanvraagtermijn
Aansluitend wordt met deze wijzigingsregeling in artikel 1.9, derde en vierde lid,
de data en tijden aangepast waarop een aanvraag kan worden ingediend. Er zullen naar
verwachting veel aanvragen ingediend worden bij de start van het nieuwe kalenderjaar.
Dit leidt dan echter ook tot een toename van vragen bij de uitvoeringsorganisatie
RVO. Aangezien 1 januari een nationale feestdag is, wordt de start van de aanvraagtermijn
aangepast zodat jaarlijks de aanvragen ingediend kunnen worden op de eerste werkdag
in het nieuwe jaar zodat ook de helpdesk bereikbaar is om desgewenst vragen van aanvragers
bij het indienen van hun subsidieaanvraag te beantwoorden.
Koppeling jaarbudget en ondertekening overeenkomst
Tenslotte worden de artikelen 2.1.1, 2.2.1, 2.3.1 en 2.4.1 van de Subsidieregeling
elektrische personenauto’s particulieren gewijzigd (voorwaarden subsidie). Geregeld
wordt dat de in een kalenderjaar beschikbare subsidiegelden slechts worden verstrekt
voor zover een lease- of koopovereenkomst in het kalenderjaar is ondertekend waarin
ook de aanvraag is ingediend. Dat komt tot uitdrukking in het toevoegen van een extra
lid aan de genoemde artikelen van de regeling. Daarnaast wordt in artikel 1.9, eerste
lid, de verhouding tussen de regel dat de aanvraag binnen 60 dagen na het sluiten
van de koop- of leaseovereenkomst wordt ingediend en de voorwaarde dat de koop of
lease plaatsvindt in hetzelfde kalenderjaar als de aanvraag, verduidelijkt. Een aankoop
die bijvoorbeeld in november van een bepaald kalenderjaar wordt gedaan komt het volgende
kalenderjaar niet voor subsidie in aanmerking. Hiermee wordt geregeld dat het budget
wordt besteed in een bepaald kalenderjaar voor aankopen die in dat kalenderjaar zijn
gedaan.
Uitvoering
Deze regeling wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, onderdeel
van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. RVO ziet risico’s in de korte
termijn waarop de wijziging van de regeling moet worden doorgevoerd, de effecten van
de wijziging op de markt, het doel en de uitvoering van de regeling. Echter gelet
op het belang van de beheersbaarheid van de jaargrenzen van de regeling is het doorvoeren
van deze wijziging op de korte termijn noodzakelijk.
Consultatie en regeldruk
De onderhavige wijziging heeft geen aanmerkelijke gevolgen voor de regeldruk voor
burgers en bedrijven. De regeling is dan ook niet voorgelegd aan het Adviescollege
Toetsing Regeldruk (ATR) voor consultatie. Om zo snel mogelijk de beheersbaarheid
van de jaargrenzen van de regeling op orde te krijgen is afgezien van internetconsultatie.
De partijen van het Formule e-Team (FET)1 hebben zich desgevraagd tegen de voorliggende wijziging uitgesproken omdat er nu
onwenselijke ‘stop & go’ effecten in de regeling gaan optreden voor nieuwe elektrische
personenauto’s. Dit effect wordt erkend, echter het belang van de beheersbaarheid
van de jaargrenzen van de regeling wordt belangrijker geacht.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 30 oktober 2020. Daarmee wordt afgeweken
van de vaste verandermomenten voor regelgeving en van de minimale invoeringstermijn
tussen publicatie van de regeling en inwerkingtreding. Hiermee kunnen echter publieke
(budgettaire) nadelen worden voorkomen. Er geldt een periode van veertien dagen tussen
publicatie en inwerkingtreding zodat particulieren die al een auto gekocht of geleaset
hebben, of midden in een aankoop- of leaseproces zitten, nog tijd hebben om dit proces
af te ronden en een aanvraag in te kunnen dienen. Een langere periode tussen publicatie
en inwerkingtreding zou anticiperend handelen kunnen bevorderen en het beoogde effect
van de wijziging van deze regeling ongedaan maken. Wel wordt er een overgang in acht
genomen voor aanvragen die reeds zijn binnen gekomen bij RVO voor inwerkingtreding
van deze wijziging. Zij zullen worden afgehandeld zoals de subsidieregeling luidde
voor inwerkingtreding van deze wijziging (artikel II).
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer