ARTIKEL I
De Regeling van de Staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van 21 januari 2019 tot vaststelling van de
formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019,
3951) wordt als volgt gewijzigd:
A
Bijlage 1. behorende bij artikel 1 van de regeling van de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van
de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019,
3951) wordt vervangen door bijlage I bij deze regeling.
B
Bijlage 2. behorende bij artikel 1 van de regeling van de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van
de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019,
3951) wordt vervangen door bijlage II bij deze regeling.
C
Bijlage 3. behorende bij artikel 1 van de regeling van de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van
de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019,
3951) wordt vervangen door bijlage III bij deze regeling.
D
Bijlage 4. behorende bij artikel 2 van de regeling van de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van
de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019,
3951) wordt vervangen door bijlage IV bij deze regeling.
E
Bijlage 5. behorende bij artikel 2 van de regeling van de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van
de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019,
3951) wordt vervangen door bijlage V bij deze regeling.
F
Bijlage 6. behorende bij artikel 2 van de regeling van de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van
de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019,
3951) wordt vervangen door bijlage VI bij deze regeling.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.
TOELICHTING
1. Inleiding
Deze regeling actualiseert de formulieren in de bijlagen bij de
Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van
21 januari 2019 tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het
landelijk register kinderopvang 2019 (Stcrt. 2019, 3951) (hierna: de Regeling
vaststelling formulieren landelijk register kinderopvang).
Het gaat om bijlagen 1 (Aanvraag exploitatie kinderdagverblijf of
buitenschoolse opvang), 2 (Aanvraag exploitatie gastouderbureau), 3 (Aanvraag
exploitatie gastouderopvang), 4 (Wijziging kinderdagverblijf of buitenschoolse
opvang), 5 (Wijziging gastouderbureau) en 6 (Wijziging gastouderopvang) bij de
Regeling vaststelling formulieren landelijk register kinderopvang.
De formulieren worden gebruikt voor aanvragen tot inschrijving in
het landelijk registeren kinderopvang, of voor het doorgeven van wijzigingen.
De grondslag daarvoor zijn de artikelen 1.45 en 1.47 van de Wet kinderopvang en
het Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang
en personenregister kinderopvang (hierna: het besluit).
Deze wijzigingen worden hieronder toegelicht.
2. Inhoud regeling
2.1 Verduidelijkingen
In het aanvraagformulier voor exploitatie van gastouderopvang is
verduidelijkt dat kinderen van een gastouder niet onder toezicht mogen staan.
De betreffende tekst is verplaatst van de algemene toelichting naar de
toelichting voor het invullen van de gegevens. Hierdoor wordt beter geborgd dat
er geen sprake is van ondertoezichtstelling bij een gastouder.
In de aanvraagformulieren voor exploitatie kinderdagverblijf of
buitenschoolse opvang en voor exploitatie gastouderopvang is verduidelijkt
wanneer sprake is van een wijziging van een reeds bestaande locatie. Zodoende
kunnen gemeente en Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) hiermee rekening
houden voor het inspecteren van deze locatie.
In de aanvraagformulieren voor exploitatie kinderdagverblijf of
buitenschoolse opvang en voor exploitatie gastouderbureau en de hieraan
gerelateerde wijzigingsformulieren wordt de verwijzing naar de overeenkomst met
de geschillencommissie vervangen. In de praktijk is immers geen sprake van een
overeenkomst. De tekst over de overeenkomst wordt gewijzigd in: ‘Een kopie van
het mailbericht met de titel: De bevestiging van uw aansluiting.’
Vanaf juli 2021 is het mogelijk om met een aanvraagformulier de
exploitatie van een OPC (ouderparticipatiecrèche) te starten. Om de invoering
van de OPC soepel te laten verlopen, hebben de Vereniging van Nederlandse
gemeenten (VNG) en GGD GHOR gevraagd te verduidelijken welk formulier bij een
verhuizing van een OPC gebruikt moet worden. In het wijzigingsformulier
kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang wordt een expliciete verwijzing
toegevoegd naar het onderdeel voor verhuizing van een OPC.
2.2 Administratieve aanpassingen
De tekst op het wijzigingsformulier voor gastouderbureau en voor
gastouderopvang wordt gelijkgetrokken met het wijzigingsformulier voor een
kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang. Het woord ‘wijziging’ wordt bij de
diverse onderdelen alleen genoemd als het noodzakelijk is. Bij uitschrijven van
een instelling wordt niet meer bij elk onderdeel genoemd dat het een wijziging
is, gevraagde gegevens zijn immers alleen nodig voor het uitschrijven en niet
het wijzigen van de instelling. Dit kon verwarrend zijn voor de persoon die het
invult.
In het aanvraagformulier voor een kinderdagverblijf of
buitenschoolse opvang staat een typefout: ‘aan te leveren’ wordt gewijzigd in:
‘aanleveren’.
In het wijzigingsformulier voor gastouderopvang staat een woord
te veel bij de toelichting op het onderdeel voor het verstrekken van een kopie
van het identiteitsbewijs. Het woord ‘betreft’ kan achterwege blijven.
3. Gevolgen
De hierboven genoemde aanpassingen hebben geen negatieve gevolgen
voor de regeldruk.
Het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) heeft het dossier niet
geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen gevolgen voor de regeldruk
heeft.
Er zijn enkele verduidelijkingen in de formulieren aangebracht. Dit
versoepelt het invullen van de desbetreffende formulieren. VNG en GGD GHOR
hebben veel contact met het werkveld. Signalen van het werkveld hebben geleid
tot het verzoek om de verduidelijkingen toe te passen.
Verder worden enkele administratieve aanpassingen in de teksten van
enkele formulieren doorgevoerd.
4. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2022. Behalve in de
Staatscourant zijn de aanvraag- en wijzigingsformulieren te vinden op
www.rijksoverheid.nl/kinderopvang.
Met de inwerkingtredingsdatum van 1 januari wordt aangesloten bij
het kabinetsbeleid van vaste verandermomenten voor regelgeving (aanwijzing 4.17
van de Aanwijzingen voor de regelgeving). Dat beleid houdt in dat ministeriële
regelingen in werking treden op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Van de
minimuminvoeringstermijn van twee maanden wordt afgeweken. Dat leidt niet tot
nadelen voor de doelgroep. De wijzigingen in de formulieren betreffen kleine
aanpassingen die geen voorbereidingstijd van betrokkenen vragen.
De Staatssecretaris van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A.D. Wiersma