De Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van
Defensie,
Gelet op artikel 5.10, eerste lid,
van de Wet luchtvaart, de artikelen 14, vijfde lid, en 16 van het Besluit
bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, en de artikelen 6 en 12 van het
Besluit luchtverkeer 2014;
BESLUITEN:
ARTIKEL I
In het Examenreglement voor luchtvarenden 2004
wordt artikel 8, tweede lid, als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b vervalt ‘, BPL’.
2. In onderdeel c wordt voor ‘voor het examen’ ingevoegd ‘voor BPL
en’.
ARTIKEL II
In de Regeling beperking of verbod uitoefening
burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 wordt aan artikel 3, onder
vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma, een
onderdeel toegevoegd, luidende:
-
e. EHTSA 21 (Westerbork)
het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met
een straal van 1,5 nautische mijl vanuit positie 52°55'15.53"N 006°34'10.71"E
tot 3.000 ft AMSL, van 19.00 uur tot 21.00 uur plaatselijke tijd.
ARTIKEL III
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt
als volgt gewijzigd:
A
Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘onderdeel a’ vervangen door
‘onderdeel b’.
2. In het tweede lid wordt ‘onderdeel b, onder 3°’ vervangen door
‘onderdeel c, onder 2°’.
B
Na artikel 21 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 21a
Voor een politievlucht, HEMS-vlucht of SAR-vlucht uitgevoerd
als bijzondere VFR-helikoptervlucht kan, in afwijking van paragraaf SERA.5010,
onderdeel c, onder 2°, een klaring worden gegeven voor een start of een landing
op een burgerluchthaven bij een wolkenbasis minder dan 180 meter (600ft).
C
Bijlage 2, onderdeel 6. Zweefvlieggebieden Castricum 1 en
Castricum 2, wordt als volgt gewijzigd:
1. De subonderdelen 2 en 1 worden vernummerd tot subonderdelen 1
en 2.
2. In subonderdeel 2 (nieuw) worden de aanduidingen C en D
verletterd tot A en B.
ARTIKEL IV
In de Regeling valschermspringen 2010 komen in de
tabel in bijlage 1 de coördinaten in de rij die begint met de aanduiding Rhoon
te luiden:
ARTIKEL V
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.
TOELICHTING
Algemeen
Inleiding
Deze regeling strekt tot wijziging van:
-
– het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 in verband met
het kunnen afleggen van het BPL theorie-examen in het Engels;
-
– de Regeling beperking of verbod uitoefening
burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 in verband met een jaarlijkse
herdenking;
-
– de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met een
reparatie en een toestemming op grond van verordening (EU) nr. 923/20121; en
-
– de Regeling valschermspringen 2010 in verband met
verplaatsing van een valschermspringgebied.
De wijziging van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004
betreft een beleidsinhoudelijke wijziging en deze wordt hieronder
toegelicht.
In het artikelsgewijze deel van de toelichting wordt nader
ingegaan op de overige wijzigingen.
Wijziging Examenreglement voor luchtvarenden 2004
Met de onderhavige wijziging wordt het mogelijk om het BPL
theorie-examen niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels af te
kunnen leggen.
Met de wijziging van de regeling van 19 april 2017 (Stcrt. 2017, 22561) is bij het
vastleggen van het Nederlands als taal waarin het theorie-examen wordt afgelegd
uitgegaan van het veronderstelde recreatieve karakter van het ballonvaren.
Echter, in de praktijk wordt het BPL-brevet ook vaak aangewend voor
professionele, commerciële doeleinden: zo zijn er momenteel in Nederland 105
ballonbedrijven actief met in het totaal 260 commerciële piloten die met elkaar
75.000 passagiers vervoeren en internationaal lesgeven, vliegen en op
evenementen aanwezig zijn. Hiertoe worden ook niet-Nederlandstaligen opgeleid
tot ballonpiloot. Met de verplichting het theorie-examen in het Nederlands af
te leggen wordt hen onnodig beperkingen opgelegd. Daarom wordt nu met de
onderhavige wijziging geregeld dat de BPL theorie-examens zowel in het
Nederlands als het Engels kunnen worden afgenomen.
Voor de andere commerciële brevetten ATPL en CPL is het Engels
reeds de voorgeschreven taal waarin het theorie-examen wordt afgelegd.
Toezicht en handhaving
Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de
ministeriële regelingen die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is
belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige
wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid-, Uitvoerbaarheid- en
Fraudebestendigheidtoets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft
geconcludeerd dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is.
Effecten op de administratieve lasten en
nalevingskosten
De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten
en nalevingskosten met zich mee. De wijzigingen zijn louter technisch of
operationeel van aard.
Internetconsultatie
Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling,
omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen ingrijpende
veranderingen teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven
en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt met ingang van 1 januari 2022 in werking.
Dit is het eerstvolgende vaste verandermoment. Omdat deze regeling niet voor
1 november 2021 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn
worden afgeweken van de daarvoor geldende twee maanden. Dit is niet
bezwaarlijk, omdat hier sprake is van reparatieregelgeving en regelgeving
waarbij belanghebbenden baat hebben bij spoedige inwerkingtreding.
Artikelsgewijs
ARTIKEL I (Wijziging Examenreglement voor luchtvarenden
2004)
Met deze wijziging wordt het mogelijk het BPL theorie-examen
zowel in het Nederlands als in het Engels af te nemen.
ARTIKEL II (Wijziging Regeling beperking of verbod
uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018)
Met deze wijziging wordt een nieuw gebied geïntroduceerd boven
Herinneringscentrum Kamp Westerbork waar één keer per jaar, op 4 mei, tussen
19.00-21.00 uur vanaf de grond tot 3000 ft (ongeveer 900 meter) het
burgerluchtverkeer wordt verboden ten behoeve van de Nationale Dodenherdenking
op 4 mei.
ARTIKEL III (Wijziging Regeling
luchtverkeersdienstverlening)
Onderdeel A
Met de wijziging van uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012
(hierna: SERA-verordening) door uitvoeringsverordening (EU) 2016/11852 is SERA.5010 gewijzigd, waardoor sindsdien de verwijzingen
naar de SERA-verordening in artikel 21 van de Regeling
luchtverkeersdienstverlening niet meer kloppen. Met de onderhavige wijziging
wordt dit hersteld.
Onderdeel B
In de SERA-verordening is in bepaling SERA.5010 vastgelegd
dat in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied bijzondere VFR-vluchten
(ook: special VFR) mogen worden uitgevoerd mits de
luchtverkeersleiding een luchtverkeersleidingsklaring heeft verleend. Hiervoor
geldt een aantal voorwaarden. In onderdeel c, onder 2, van SERA.5010 is bepaald
dat de luchtverkeersleidingseenheid geen klaring afgeeft voor het starten en
landen op een gecontroleerde luchthaven indien de laagste wolkenlaag die
minimaal de helft van de lucht bedekt, zich op minder dan 180 meter hoogte
bevindt.
Tot op heden gaf de ILT hiervoor ontheffingen af aan de LVNL,
zodat de LVNL toch een klaring kon verlenen zonder dat aan deze voorwaarde werd
voldaan. Vanwege het terugkerend karakter hiervan wordt met de onderhavige
wijziging deze afwijking om een klaring te mogen verlenen zonder aan genoemde
voorwaarde te voldoen nu in de regeling bestendigd. Deze wijziging heeft geen
gevolgen voor de luchtvaartveiligheid omdat het alleen politie-, SAR-
(reddingsvluchten) en medische traumavluchten betreft, waarbij de piloten
getraind zijn om bij slecht weer te vliegen.
Onderdeel C
Dit betreft de correctie van een foutieve nummering en
aanduiding.
ARTIKEL IV (Regeling valschermspringen 2010)
In de tabel zijn de gewijzigde coördinaten van het
valschermspringgebied Rhoon opgenomen, dat deels overlapt met het oude
springgebied. De reden dat de coördinaten nu wijzigen is dat een gedeelte van
het oude landingsgebied tot stiltegebied is verklaard en daar niet meer geland
mag worden.
De Minister van
Infrastructuur en Waterstaat,
B. Visser
De Minister van
Defensie,
H.G.J. Kamp