Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2021, 45515 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2021, 45515 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Defensie,
Gelet op artikel 5.10, eerste lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 14, vijfde lid, en 16 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, en de artikelen 6 en 12 van het Besluit luchtverkeer 2014;
BESLUITEN:
In het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 wordt artikel 8, tweede lid, als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b vervalt ‘, BPL’.
2. In onderdeel c wordt voor ‘voor het examen’ ingevoegd ‘voor BPL en’.
In de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 wordt aan artikel 3, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
e. EHTSA 21 (Westerbork)
het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1,5 nautische mijl vanuit positie 52°55'15.53"N 006°34'10.71"E tot 3.000 ft AMSL, van 19.00 uur tot 21.00 uur plaatselijke tijd.
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘onderdeel a’ vervangen door ‘onderdeel b’.
2. In het tweede lid wordt ‘onderdeel b, onder 3°’ vervangen door ‘onderdeel c, onder 2°’.
B
Na artikel 21 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Voor een politievlucht, HEMS-vlucht of SAR-vlucht uitgevoerd als bijzondere VFR-helikoptervlucht kan, in afwijking van paragraaf SERA.5010, onderdeel c, onder 2°, een klaring worden gegeven voor een start of een landing op een burgerluchthaven bij een wolkenbasis minder dan 180 meter (600ft).
C
Bijlage 2, onderdeel 6. Zweefvlieggebieden Castricum 1 en Castricum 2, wordt als volgt gewijzigd:
1. De subonderdelen 2 en 1 worden vernummerd tot subonderdelen 1 en 2.
2. In subonderdeel 2 (nieuw) worden de aanduidingen C en D verletterd tot A en B.
In de Regeling valschermspringen 2010 komen in de tabel in bijlage 1 de coördinaten in de rij die begint met de aanduiding Rhoon te luiden:
51°51'07"NB 004°28'02"OL
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
De Minister van Defensie, H.G.J. Kamp
Deze regeling strekt tot wijziging van:
– het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 in verband met het kunnen afleggen van het BPL theorie-examen in het Engels;
– de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 in verband met een jaarlijkse herdenking;
– de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met een reparatie en een toestemming op grond van verordening (EU) nr. 923/20121; en
– de Regeling valschermspringen 2010 in verband met verplaatsing van een valschermspringgebied.
De wijziging van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 betreft een beleidsinhoudelijke wijziging en deze wordt hieronder toegelicht.
In het artikelsgewijze deel van de toelichting wordt nader ingegaan op de overige wijzigingen.
Met de onderhavige wijziging wordt het mogelijk om het BPL theorie-examen niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels af te kunnen leggen.
Met de wijziging van de regeling van 19 april 2017 (Stcrt. 2017, 22561) is bij het vastleggen van het Nederlands als taal waarin het theorie-examen wordt afgelegd uitgegaan van het veronderstelde recreatieve karakter van het ballonvaren. Echter, in de praktijk wordt het BPL-brevet ook vaak aangewend voor professionele, commerciële doeleinden: zo zijn er momenteel in Nederland 105 ballonbedrijven actief met in het totaal 260 commerciële piloten die met elkaar 75.000 passagiers vervoeren en internationaal lesgeven, vliegen en op evenementen aanwezig zijn. Hiertoe worden ook niet-Nederlandstaligen opgeleid tot ballonpiloot. Met de verplichting het theorie-examen in het Nederlands af te leggen wordt hen onnodig beperkingen opgelegd. Daarom wordt nu met de onderhavige wijziging geregeld dat de BPL theorie-examens zowel in het Nederlands als het Engels kunnen worden afgenomen.
Voor de andere commerciële brevetten ATPL en CPL is het Engels reeds de voorgeschreven taal waarin het theorie-examen wordt afgelegd.
Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de ministeriële regelingen die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid-, Uitvoerbaarheid- en Fraudebestendigheidtoets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is.
De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee. De wijzigingen zijn louter technisch of operationeel van aard.
Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen ingrijpende veranderingen teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.
Deze regeling treedt met ingang van 1 januari 2022 in werking. Dit is het eerstvolgende vaste verandermoment. Omdat deze regeling niet voor 1 november 2021 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor geldende twee maanden. Dit is niet bezwaarlijk, omdat hier sprake is van reparatieregelgeving en regelgeving waarbij belanghebbenden baat hebben bij spoedige inwerkingtreding.
Met deze wijziging wordt het mogelijk het BPL theorie-examen zowel in het Nederlands als in het Engels af te nemen.
Met deze wijziging wordt een nieuw gebied geïntroduceerd boven Herinneringscentrum Kamp Westerbork waar één keer per jaar, op 4 mei, tussen 19.00-21.00 uur vanaf de grond tot 3000 ft (ongeveer 900 meter) het burgerluchtverkeer wordt verboden ten behoeve van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei.
Met de wijziging van uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 (hierna: SERA-verordening) door uitvoeringsverordening (EU) 2016/11852 is SERA.5010 gewijzigd, waardoor sindsdien de verwijzingen naar de SERA-verordening in artikel 21 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening niet meer kloppen. Met de onderhavige wijziging wordt dit hersteld.
In de SERA-verordening is in bepaling SERA.5010 vastgelegd dat in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied bijzondere VFR-vluchten (ook: special VFR) mogen worden uitgevoerd mits de luchtverkeersleiding een luchtverkeersleidingsklaring heeft verleend. Hiervoor geldt een aantal voorwaarden. In onderdeel c, onder 2, van SERA.5010 is bepaald dat de luchtverkeersleidingseenheid geen klaring afgeeft voor het starten en landen op een gecontroleerde luchthaven indien de laagste wolkenlaag die minimaal de helft van de lucht bedekt, zich op minder dan 180 meter hoogte bevindt.
Tot op heden gaf de ILT hiervoor ontheffingen af aan de LVNL, zodat de LVNL toch een klaring kon verlenen zonder dat aan deze voorwaarde werd voldaan. Vanwege het terugkerend karakter hiervan wordt met de onderhavige wijziging deze afwijking om een klaring te mogen verlenen zonder aan genoemde voorwaarde te voldoen nu in de regeling bestendigd. Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de luchtvaartveiligheid omdat het alleen politie-, SAR- (reddingsvluchten) en medische traumavluchten betreft, waarbij de piloten getraind zijn om bij slecht weer te vliegen.
Dit betreft de correctie van een foutieve nummering en aanduiding.
In de tabel zijn de gewijzigde coördinaten van het valschermspringgebied Rhoon opgenomen, dat deels overlapt met het oude springgebied. De reden dat de coördinaten nu wijzigen is dat een gedeelte van het oude landingsgebied tot stiltegebied is verklaard en daar niet meer geland mag worden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
De Minister van Defensie, H.G.J. Kamp
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 van de Commissie van 26 september 2012 tot vaststelling van gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures en tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1035/2011 en Verordeningen (EG) nr. 1265/2007, (EG) nr. 1794/2006, (EG) nr. 730/2006, (EG) nr. 1033/2006 en (EU) nr. 255/2010 (PbEU 2012, L 281).
Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1185 van de Commissie van 20 juli 2016 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 wat betreft de actualisering en voltooiing van de gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures (SERA deel C) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 730/2006 (PbEU 2016, L 196).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-45515.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.