Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2021, 39244 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2021, 39244 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
Gelet op de artikelen 116, eerste lid, en 123, eerste lid, van de Wet op het primair onderwijs, de artikelen 113, eerste lid, en 120, eerste lid, van de Wet op de expertisecentra, de artikelen 85a, eerste lid, en 89, eerste lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs, de artikelen 98, eerste lid, en 103, eerste lid, van de Wet primair onderwijs BES, de artikelen 155, eerste lid, en 157, eerste lid, van de Wet voortgezet onderwijs BES, artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs BES en artikel 4, eerste en tweede lid, van de Wet overige OCW-subsidies;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
aanvullende bekostiging als bedoeld in artikelen 116, eerste lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 113, eerste lid, van de Wet op de expertisecentra, de artikelen 85a, eerste lid, in samenhang met 85b, zesde lid, en 89, eerste lid, in samenhang met 89a, vijfde lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs, artikel 98, eerste lid van de Wet primair onderwijs BES, de artikelen 155, eerste lid en 157, eerste lid, van de Wet voortgezet onderwijs BES of artikel 2.2.3, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs BES en voor een school voor varende kinderen een subsidie als bedoeld in artikel 2, in samenhang met artikel 4, van de Wet overige OCW-subsidies;
a. wat betreft een basisschool, niet zijnde een school voor varende kinderen: de achterstandsscore, bedoeld in artikel 27 van het Besluit bekostiging WPO;
b. wat betreft een school voor voortgezet onderwijs: de in de bijlage opgenomen achterstandsscore per school voor voortgezet onderwijs;
vwo, havo, mavo of vbo, met uitzondering van leerlingen in het derde en vierde leerjaar van de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg van het vbo;
basisschool als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs, een school voor varende kinderen of een school als bedoeld in artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES;
praktijkonderwijs en het derde en vierde leerjaar van de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg van het vbo;
bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 1 van de Wet educatie en beroepsonderwijs, artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES, artikel 1 van de Wet voortgezet onderwijs BES of artikel 1.1.1 van de Wet educatie beroepsonderwijs BES;
bijzondere bekostiging als bedoeld in artikel 123, eerste lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 120, eerste lid, van de Wet op de expertisecentra en artikel 103, eerste lid, van de Wet primair onderwijs BES;
hoger algemeen voortgezet onderwijs;
hoofdvestiging als bedoeld in artikel 73a van de Wet op het voortgezet onderwijs;
tijdvak van 1 januari tot en met 31 december daaropvolgend;
leerling als bedoeld in artikel 1 van het Besluit bekostiging WPO, artikel 1 van het Besluit bekostiging WEC, artikel 7 van het Bekostigingsbesluit WVO of artikel 2.1.2, onderdeel g, van het Uitvoeringsbesluit WEB;
leerling als bedoeld in artikel 1 van het Besluit bekostiging WPO of artikel 1 van het Besluit bekostiging WEC;
middelbaar algemeen voortgezet onderwijs;
Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media;
het programma dat zich richt op het herstel van de als gevolg van en tijdens de COVID-19-pandemie opgelopen vertraging in de ontwikkeling van het onderwijs aan leerlingen;
nevenvestiging als bedoeld in artikel 73b en artikel 73d van de Wet op het voortgezet onderwijs;
leerling die:
a. vreemdeling is als bedoeld in artikel 1 van de Vreemdelingenwet 2000;
b. geen internationaal georiënteerd voortgezet onderwijs of Europees secundair onderwijs volgt;
c. als werkelijk schoolgaand staat ingeschreven bij een school; en
d. op één van de betreffende peildata korter dan twee jaar in Nederland verblijft;
praktijkonderwijs als bedoeld in artikel 10f van de Wet op het voortgezet onderwijs;
samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs;
tijdvak van 1 augustus tot en met 31 juli daaropvolgend;
school als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;
school voor varende kinderen als bedoeld in artikel C 1 van het Besluit trekkende bevolking WPO;
school als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs, daaronder mede begrepen het voorbereidend beroepsonderwijs aan een agrarisch opleidingscentrum als bedoeld in artikel 1.3.3 van de Wet educatie en beroepsonderwijs of een school als bedoeld in artikel 1 van de Wet voortgezet onderwijs BES;
speciale school voor basisonderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs;
voorbereidend beroepsonderwijs;
voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
1. De Minister verstrekt aan het bevoegd gezag van een basisschool, speciale school voor basisonderwijs, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs, of school voor voortgezet onderwijs bijzondere en aanvullende bekostiging voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs.
2. De Minister verstrekt extra aanvullende bekostiging voor nieuwkomers voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs.
3. De Minister verstrekt aan een samenwerkingsverband vo aanvullende bekostiging in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs als gevolg van COVID-19.
De artikelen 4, 5, 7, 8, 10 en 11 zijn niet van toepassing op het bevoegd gezag van een school in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
1. De Minister verstrekt bijzondere en aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een basisschool, speciale school voor basisonderwijs of school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
2. De bijzondere en aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling.
3. De hoogte van de bijzondere en aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2020 als bedoeld in artikel 121 van de Wet op het primair onderwijs of artikel 118 van de Wet op de expertisecentra. Voor per 1 augustus 2021 gestarte scholen wordt de bijzondere en aanvullende bekostiging berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2021.
4. Het bedrag per leerling bedraagt € 701,16 voor basisscholen, € 1.051,74 voor speciale scholen voor basisonderwijs en € 1.402,31 voor scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
5. De bijzondere en aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt in september 2021 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in september 2021. In deze maand wordt ook de bekostiging voor de maand augustus van het jaar 2021 betaald.
6. De bijzondere en aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in juli 2022 definitief vastgesteld en aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsbijstelling.
1. De Minister verstrekt bijzondere bekostiging aan:
a. het bevoegd gezag van een basisschool; en
b. het bevoegd gezag van een speciale school voor basisonderwijs of een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs waar op 1 oktober 2020 meer dan 4 leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond staan ingeschreven.
2. De bijzondere bekostiging, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore, op basis van de onderwijsscore van de leerlingen die op 1 oktober 2020 zijn ingeschreven op een basisschool en voor per 1 augustus 2021 gestarte basisscholen op basis van de onderwijsscore van de leerlingen die op 1 oktober 2021 zijn ingeschreven.
3. Het bedrag per eenheid achterstandsscore bedraagt € 251,16.
4. De bijzondere bekostiging, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, bestaat boven het aantal van vier uit een bedrag per leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond.
5. Het bedrag per leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond bedraagt € 548,56.
6. De bijzondere bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt, met uitzondering van de bekostiging voor per 1 augustus 2021 gestarte basisscholen, in september 2021 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in september 2021. In deze maand wordt ook de bekostiging voor de maand augustus van het jaar 2021 betaald.
7. De bijzondere bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt voor de per 1 augustus 2021 gestarte basisscholen in maart 2022 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in maart 2022. In deze maand wordt ook de bekostiging voor de maanden augustus 2021 tot en met februari 2022 betaald.
8. De bijzondere bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in juli 2022 definitief vastgesteld en aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsbijstelling.
1. De Minister verstrekt bijzondere en aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een basisschool in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
2. De bijzondere en aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling.
3. De hoogte van de bijzondere en aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2020 als bedoeld in artikel 102 van de Wet primair onderwijs BES.
4. Het bedrag per leerling bedraagt:
a. USD 1.435,51 per leerling ingeschreven op een basisschool gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire; en
b. USD 1.665,19 per leerling ingeschreven op een basisschool gevestigd in het openbaar lichaam Sint Eustatius of Saba.
5. De bijzondere en aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt in oktober 2021 vastgesteld en in één termijn in oktober 2021 uitbetaald.
1. De Minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs.
2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling in het beroepsgericht onderwijs.
3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen in het beroepsgericht onderwijs dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2020.
4. De bekostiging bedraagt € 350,58 per leerling in het beroepsgericht onderwijs.
5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in juni 2022 vastgesteld en berekend op basis van het door de accountant gevalideerde aantal leerlingen en in één termijn uiterlijk in juni 2022 uitbetaald. De aanvullende bekostiging wordt rekenkundig afgerond op twee decimalen.
6. De bekostiging voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt voor de periode van schooljaar 2021-2022. Er wordt beschikt voor het kalenderjaar 2022.
7. De aanvullende bekostiging wordt uiterlijk in juli 2022 definitief vastgesteld en aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsontwikkeling.
1. De Minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs.
2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore.
3. De achterstandsscore is voor elke school eenmalig berekend door het Centraal bureau voor de statistiek op basis van de onderwijsscore van de leerlingen die op 1 oktober 2020 zijn ingeschreven op een school voor voortgezet onderwijs. Het Centraal bureau voor de statistiek verstrekt de achterstandsscores van de scholen voor voortgezet onderwijs aan de Minister, in voorkomend geval uitgesplitst naar hoofdvestiging en nevenvestiging, en maakt deze zo spoedig mogelijk daarna openbaar. De achterstandsscores zijn opgenomen in de bijlage.
4. Het bedrag per eenheid achterstandsscore bedraagt € 1.038,63.
5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in juni 2022 vastgesteld en in één termijn uiterlijk in juni 2022 uitbetaald. De aanvullende bekostiging wordt rekenkundig afgerond op twee decimalen.
6. De bekostiging voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt voor de periode van schooljaar 2021-2022. Er wordt beschikt voor het kalenderjaar 2022.
7. De aanvullende bekostiging wordt uiterlijk in juli 2022 definitief vastgesteld en aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsontwikkeling.
1. De Minister verstrekt aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba; en
2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling.
3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen dat staat ingeschreven op de school op 1 oktober 2020. Wat betreft de school voor voortgezet onderwijs in het openbaar lichaam Bonaire worden bij het bepalen van het aantal leerlingen tevens de studenten die staan ingeschreven aan de instelling als bedoeld in de Wet educatie en beroepsonderwijs BES meegeteld.
4. Het bedrag per leerling bedraagt:
a. USD 1.435,51 per leerling ingeschreven op een school voor voortgezet onderwijs gevestigd in het openbaar lichaam Bonaire; en
b. USD 1.665,19 per leerling ingeschreven op een school voor voortgezet onderwijs gevestigd in het openbaar lichaam Sint Eustatius of Saba.
5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt in oktober 2021 vastgesteld en in één termijn in oktober 2021 uitbetaald.
1. De Minister verstrekt voor de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 aan het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs die onderwijs aan nieuwkomers verzorgt extra aanvullende bekostiging voor de extra ondersteuning bij het onderwijs aan nieuwkomers in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs.
2. De extra aanvullende bekostiging wordt per school berekend op basis van het aantal nieuwkomers dat op een of meer van de peildata 1 april 2020, 1 juli 2020, 1 oktober 2020, 1 januari 2021 en 1 april 2021 aan de school staat ingeschreven.
3. Bij de vaststelling van de extra aanvullende bekostiging wordt uitgegaan van de aantallen nieuwkomers die op de peildata, genoemd in het tweede lid, ingeschreven staan aan de school en waarvan de basisgegevens, bedoeld in artikel 8, eerste lid, onderdeel b, van de Wet register onderwijsdeelnemers, uiterlijk op 16 april 2020, 16 juli 2020, 16 oktober 2020, 16 januari 2021 respectievelijk 16 april 2021 zijn opgenomen in het register onderwijsdeelnemers overeenkomstig artikel 14 van de Wet register onderwijsdeelnemers.
4. De extra aanvullende bekostiging bedraagt € 2.619,47 per nieuwkomer, voor elk van de peildata waarop de nieuwkomer aan de school staat ingeschreven en wordt uiterlijk in juni 2022 voor alle peildata eenmalig vastgesteld en ineens uitbetaald.
5. De bekostiging voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt voor de periode van schooljaren 2021-2022 en 2022-2023. Er wordt beschikt voor het kalenderjaar 2022.
1. De Minister verstrekt aanvullende bekostiging aan een samenwerkingsverband vo in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs.
2. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit een bedrag per leerling in het praktijkonderwijs.
3. De hoogte van de aanvullende bekostiging wordt berekend op grond van het aantal leerlingen, bedoeld in artikel 7 van het Bekostigingsbesluit WVO, in het praktijkonderwijs dat is ingeschreven op vestigingen in het gebied van het samenwerkingsverband vo op 1 oktober 2020.
4. Het bedrag per leerling bedraagt € 237,02.
5. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt in september 2021 vastgesteld en uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang. De eerste betaling vindt plaats in september 2021. In deze maand wordt ook de bekostiging voor de maand augustus van het jaar 2021 betaald.
6. De aanvullende bekostiging, bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk in december 2021 vastgesteld en berekend op basis van het door de accountant gevalideerde aantal leerlingen. De aanvullende bekostiging wordt uiterlijk in juli 2022 definitief vastgesteld en aangepast op basis van de bijdrage voor loon- en prijsontwikkeling.
1. De verantwoording van de besteding van de bekostiging geschiedt in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs. De verklaring van de accountant bij de jaarrekening bevat tevens een oordeel over de rechtmatige besteding van de aanvullende bekostiging.
2. Het bevoegd gezag verstrekt via XBRL aanvullende informatie over de activiteiten die met de bekostiging, bedoeld in de artikelen 4, 5, 7 en 8, zijn verricht voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs.
3. In afwijking van het eerste en tweede lid geschiedt de verantwoording van de besteding van de bekostiging door het bevoegd gezag van een school in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs BES. In een apart overzicht verstrekt het bevoegd gezag aanvullende informatie over de activiteiten die met de bekostiging, bedoeld in de artikelen 6 en 9, zijn verricht.
4. De bijzondere en aanvulling bekostiging voor de doelen, genoemd in artikel 2, kan ook worden besteed aan andere activiteiten waarvoor bekostiging wordt verstrekt.
1. De Minister monitort periodiek de implementatie en effecten van deze regeling op landelijk niveau.
2. Ten behoeve van de in het eerste lid bedoelde monitor zorgt het bevoegd gezag desgevraagd voor een samenhangend overzicht van de gepleegde inspanningen en uitkomsten daarvan ten behoeve van de in artikel 2 bedoelde doelen.
De Regeling aanvullende bekostiging strategisch personeelsbeleid, begeleiding en verzuim vo wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3, onderdeel a, komt te luiden:
a. het verbeteren van strategisch personeelsbeleid, de begeleiding van startende leraren en schoolleiders alsmede de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Regeling bijzondere en aanvullende bekostiging uitvoering Nationaal Programma Onderwijs PO en VO; en
B
In artikel 4, onderdeel a, wordt ‘€ 93,90’ vervangen door ‘€ 795,06’.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob
In de tabel staan de vestigingen met een achterstandsscore >0 na aftrek van de drempel.
Achterstandsscores per schoolvestiging voor vo. 1 oktober 2020 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BRIN |
Score |
BRIN |
Score |
BRIN |
Score |
BRIN |
Score |
|||
00AH07 |
193,58 |
03JY02 |
20,21 |
17DN01 |
39,71 |
20TZ04 |
114,56 |
|||
00AH08 |
56,83 |
03JY03 |
17,62 |
17GM00 |
54,78 |
20TZ07 |
236,05 |
|||
00AH09 |
14,25 |
03JY06 |
23,06 |
17GM02 |
70,8 |
20TZ12 |
10,93 |
|||
00AH11 |
138,83 |
03KN00 |
70,59 |
17GT02 |
34,04 |
20WI00 |
14,62 |
|||
00AH17 |
246,86 |
03KZ00 |
66,27 |
17HB00 |
455,15 |
20ZK00 |
385,24 |
|||
00AH18 |
25,34 |
03RR04 |
61,9 |
17HB06 |
469,3 |
20ZK02 |
49,59 |
|||
00BD00 |
116,75 |
03RU00 |
58,4 |
17HB07 |
110,78 |
21AS00 |
90,96 |
|||
00DI00 |
33,57 |
03SX00 |
64,89 |
17HH00 |
76,05 |
21AS03 |
115,51 |
|||
00DI04 |
37,21 |
03WO01 |
38,19 |
17HN02 |
43,97 |
21AS07 |
259,57 |
|||
00DI06 |
15,31 |
03WO02 |
12,55 |
17HR00 |
405,37 |
21AS09 |
0,02 |
|||
00EF00 |
102,04 |
03WO03 |
30,16 |
17HR02 |
389,27 |
21CS01 |
7,84 |
|||
00HI03 |
112,43 |
03XF04 |
92,21 |
17HR05 |
359,05 |
21CS02 |
118,29 |
|||
00JR00 |
1,52 |
03XF05 |
227,79 |
17HX00 |
12,22 |
21CS03 |
144,53 |
|||
00JT02 |
17,65 |
03XS02 |
71,6 |
17IM02 |
170,93 |
21CY03 |
44,81 |
|||
00LJ05 |
12,13 |
03XS03 |
14,53 |
17IR00 |
75,54 |
21CY05 |
45,15 |
|||
00ML02 |
29,53 |
03XS08 |
53,36 |
17JB01 |
153,86 |
21ET02 |
163,05 |
|||
00ML09 |
145,41 |
03ZY00 |
54,56 |
17JB02 |
107,3 |
21ET04 |
341,99 |
|||
00MV01 |
56,54 |
04DF01 |
16,14 |
17JI00 |
125,34 |
21ET07 |
89,74 |
|||
00MV02 |
146 |
04FR00 |
65,68 |
17KF00 |
37,45 |
21ET08 |
24,44 |
|||
00MV07 |
64,15 |
04GU06 |
49 |
17KY00 |
73,36 |
21ET11 |
83,47 |
|||
00NE00 |
30,23 |
04GU08 |
45,03 |
17MA00 |
158,34 |
21FF00 |
414,61 |
|||
00NE02 |
121,47 |
04HR04 |
117,48 |
17SG00 |
121,4 |
21GD00 |
664,04 |
|||
00OB03 |
110,52 |
04HR07 |
115,51 |
17UX00 |
200,96 |
21GD01 |
432,87 |
|||
00PF00 |
48,71 |
04IK00 |
164,71 |
17VF00 |
228,49 |
21GU00 |
597,44 |
|||
00PG02 |
23,54 |
04IX01 |
142,71 |
17VF02 |
312,46 |
21GU04 |
75,87 |
|||
00PG08 |
0,28 |
04NF00 |
249,14 |
17VF03 |
234,01 |
21GU06 |
264,44 |
|||
00PS04 |
128,68 |
04OY00 |
46,28 |
17VF06 |
107,04 |
21GU08 |
103,32 |
|||
00PS05 |
56,03 |
04OY06 |
43,78 |
17VN01 |
87,98 |
21GU09 |
128,11 |
|||
00PS06 |
0,24 |
04SU02 |
201,11 |
17VN05 |
20,18 |
21GU11 |
78,14 |
|||
00PS10 |
2,98 |
04XU00 |
108,04 |
17VN08 |
142,25 |
21GW03 |
136,13 |
|||
00RZ01 |
42,33 |
04YE00 |
126,58 |
17VN09 |
270,85 |
21GZ00 |
47,14 |
|||
00RZ07 |
81,21 |
04YE01 |
27,22 |
17VP02 |
114,98 |
21GZ06 |
119,83 |
|||
00TM00 |
3,06 |
04YE02 |
67,85 |
17VP05 |
29,92 |
21HC01 |
88,61 |
|||
00TQ00 |
3,59 |
04YE08 |
146,25 |
17VS02 |
14,98 |
21HC04 |
11,3 |
|||
00TU01 |
7,9 |
04YE09 |
109,11 |
17WQ00 |
137,42 |
21HC08 |
106,9 |
|||
00UZ04 |
84,82 |
04YX00 |
81,38 |
17WQ08 |
453,29 |
21HC12 |
17,17 |
|||
00VR00 |
51,83 |
04YX02 |
57,6 |
17XU00 |
54,65 |
21KM00 |
142,62 |
|||
00VY04 |
179,99 |
05AC00 |
27,61 |
17XU01 |
109,86 |
21SK00 |
42,77 |
|||
00WD00 |
248,89 |
05AV00 |
55,14 |
17YF00 |
540,98 |
21SK01 |
241,88 |
|||
00WH02 |
13,93 |
05AV03 |
33,38 |
17YF02 |
293,74 |
23AP00 |
137,41 |
|||
00WI04 |
50,28 |
05AV05 |
49,72 |
17YS00 |
735,51 |
23DB00 |
104,24 |
|||
00XA01 |
145,31 |
05AX00 |
183,26 |
17YS02 |
135,96 |
23EJ00 |
111,63 |
|||
00XK00 |
85,02 |
05EA14 |
121,19 |
17YS03 |
100,82 |
23FY00 |
323,07 |
|||
00XK02 |
182,94 |
05EA16 |
197,7 |
17YS04 |
375,64 |
23HC00 |
198,82 |
|||
00YH00 |
51,83 |
05FB01 |
2 |
17YS08 |
165,25 |
23HC01 |
39,35 |
|||
00YH01 |
36,37 |
05FB08 |
9,44 |
17YS12 |
0,59 |
23HC02 |
76,64 |
|||
00YH05 |
28,77 |
05FE00 |
140,56 |
17YS18 |
33,29 |
23HC04 |
142,53 |
|||
00YH06 |
36,17 |
05FF00 |
232,2 |
18AN00 |
618,38 |
23HC05 |
85,32 |
|||
00ZO00 |
215,46 |
05FJ00 |
155,31 |
18BR00 |
88,74 |
23HH00 |
113,93 |
|||
00ZV02 |
22,4 |
05FJ01 |
54,25 |
18CH02 |
241,53 |
23JA01 |
80,35 |
|||
00ZV05 |
6,7 |
05FJ11 |
27,23 |
18CH03 |
85,48 |
23VD00 |
110,18 |
|||
00ZX02 |
10,62 |
05FJ12 |
90,67 |
18CH09 |
311,85 |
23VL00 |
17,53 |
|||
00ZX03 |
30,1 |
05GV00 |
107,91 |
18CV00 |
41,63 |
23VL01 |
23,95 |
|||
01AA60 |
45,41 |
05NE00 |
74,42 |
18DD00 |
36,47 |
23VL02 |
77,12 |
|||
01AA62 |
57,34 |
05NV00 |
68,59 |
18DD02 |
201 |
23VL03 |
0,9 |
|||
01BE00 |
24,99 |
05OH00 |
66,85 |
18DD06 |
131,2 |
23WU00 |
69,91 |
|||
01EK00 |
180,33 |
05OP00 |
115,23 |
18DO00 |
16,15 |
23YU00 |
156,19 |
|||
01EO01 |
146,75 |
05VN00 |
95,99 |
18DQ00 |
93,24 |
23YU01 |
212,59 |
|||
01EO06 |
146,22 |
06DT00 |
42,28 |
18GC00 |
168,66 |
23YU02 |
453,97 |
|||
01EO08 |
23,27 |
06HF02 |
172,75 |
18PR00 |
131,58 |
23YU08 |
71,84 |
|||
01FP00 |
155,77 |
06WY00 |
70,36 |
18TR00 |
236,35 |
24PY00 |
32,86 |
|||
01FP01 |
80,66 |
06XL00 |
109,34 |
18TR01 |
48,74 |
24PY02 |
218,55 |
|||
01FP05 |
25,73 |
07BM00 |
104,35 |
18TR02 |
85,24 |
24PY05 |
267,18 |
|||
01FP06 |
26,15 |
07FO00 |
132,67 |
18TR03 |
113,24 |
24PY08 |
111,22 |
|||
01FU00 |
98,9 |
07HF00 |
219,16 |
18TR10 |
39,48 |
24RW00 |
79,05 |
|||
01FU04 |
15,43 |
07KP00 |
34,45 |
18TR11 |
98,93 |
24RW03 |
311,75 |
|||
01GH01 |
47,42 |
07MZ00 |
163,18 |
18TR12 |
30,97 |
24RW04 |
15,41 |
|||
01GH04 |
68,07 |
07PK05 |
133,54 |
18UZ00 |
97,99 |
24TF02 |
16,16 |
|||
01GN00 |
64,66 |
07PK07 |
53,56 |
18VA00 |
116,74 |
24TG04 |
98,7 |
|||
01GV00 |
60,61 |
07YU00 |
129,24 |
18VA01 |
4,89 |
24TJ00 |
454,88 |
|||
01GX02 |
19,85 |
07ZI00 |
39,3 |
18VX00 |
260,88 |
24TP02 |
161,16 |
|||
01GX03 |
103,27 |
08PS00 |
63,88 |
18WS04 |
35,92 |
24TP03 |
91,77 |
|||
01HQ00 |
93,34 |
08SG00 |
6,81 |
18XU01 |
18,93 |
24TP05 |
52,52 |
|||
01IW03 |
15,23 |
08SG01 |
156,67 |
18XX00 |
85,96 |
24TR02 |
193,31 |
|||
01KD00 |
73,72 |
08UV00 |
69,59 |
19DH00 |
78,67 |
24TR03 |
75,88 |
|||
01KF00 |
263,27 |
09PY00 |
98,43 |
19EN00 |
64,25 |
24TR05 |
289,31 |
|||
01KL06 |
30,54 |
09VG00 |
87,52 |
19EO00 |
3,76 |
24TR10 |
184,25 |
|||
01KL07 |
6,25 |
09VS00 |
146,57 |
19EW01 |
50,6 |
24TR12 |
96,85 |
|||
01KL08 |
82,88 |
10AN00 |
31,87 |
19EW05 |
35,28 |
25CL01 |
52,98 |
|||
01KL09 |
19,77 |
10AN03 |
58,72 |
19FF04 |
4,92 |
25CL04 |
0,86 |
|||
01KL10 |
8,39 |
10JY00 |
181,32 |
19GY00 |
162,26 |
25CM00 |
24,96 |
|||
01KL14 |
29,31 |
10LU00 |
155,01 |
19GY05 |
52,05 |
25CM10 |
37,35 |
|||
01LZ01 |
15,05 |
11AI00 |
143,79 |
19HG02 |
3,08 |
25CR07 |
4,98 |
|||
01MU00 |
169,9 |
11ZH00 |
21,32 |
19HG06 |
45,56 |
25CV02 |
0,97 |
|||
01NJ01 |
9,73 |
12IR00 |
114,62 |
19HG10 |
159,22 |
25CV05 |
22,41 |
|||
01NJ02 |
12,44 |
12IR11 |
45,07 |
19HR00 |
330,48 |
25DA04 |
56,08 |
|||
01NJ10 |
47,49 |
12NW00 |
120,98 |
19HY00 |
4,84 |
25DA08 |
165,34 |
|||
01NJ11 |
7,84 |
12PR00 |
183,96 |
19IP00 |
27,3 |
25DA09 |
36,26 |
|||
01NJ12 |
12,76 |
12RB00 |
89,42 |
19IW02 |
7,45 |
25EF01 |
15,6 |
|||
01NJ15 |
9,54 |
12VI01 |
49,39 |
19IW04 |
165,28 |
25EF02 |
5,16 |
|||
01NJ16 |
45,04 |
12VI02 |
25,74 |
19IW05 |
31,54 |
25EF03 |
93,56 |
|||
01OE03 |
41,94 |
12VI08 |
20,51 |
19KM00 |
380,87 |
25EF04 |
50,98 |
|||
01OE05 |
35,51 |
12VI13 |
24,34 |
19KZ00 |
31,39 |
25EF05 |
37,97 |
|||
01OE06 |
69,05 |
13EB00 |
126,71 |
19NG00 |
130,39 |
25EF06 |
40,71 |
|||
01OE07 |
75,9 |
13FB00 |
162,3 |
19PV00 |
104,98 |
25EF08 |
25,86 |
|||
01OE12 |
141,28 |
13JF00 |
61,08 |
19QA04 |
108,62 |
25EF09 |
23,18 |
|||
01OE13 |
16,98 |
13JO00 |
61,37 |
19QC00 |
7,25 |
25FU00 |
98,16 |
|||
01OE16 |
24,7 |
13OR01 |
87,46 |
19RX00 |
58,96 |
25FX01 |
16,25 |
|||
01OE18 |
190,25 |
13OR03 |
24,15 |
19RX01 |
29,5 |
25FY00 |
208,91 |
|||
01OE21 |
52,06 |
13PE01 |
70,59 |
19RX02 |
27,11 |
25GA01 |
78,58 |
|||
01OE22 |
165,53 |
13VV00 |
79,33 |
19RX05 |
86,17 |
25GA06 |
18,05 |
|||
01OE23 |
220,28 |
13WH00 |
110,94 |
19SQ00 |
44,68 |
25GB02 |
10,32 |
|||
01OE25 |
25,35 |
13ZU00 |
27,32 |
19TI03 |
129,31 |
25GC01 |
198,89 |
|||
01OE27 |
30,54 |
13ZU02 |
117,63 |
19TI06 |
53,09 |
25GC03 |
2,69 |
|||
01OE28 |
73,16 |
13ZU03 |
54,23 |
19TQ00 |
39,83 |
25GC09 |
80,06 |
|||
01OE30 |
12,82 |
14AP00 |
22,81 |
19UO00 |
64,54 |
25GD00 |
121,77 |
|||
01OE32 |
20,8 |
14DC02 |
6,66 |
19UP00 |
128,33 |
25GD01 |
33,61 |
|||
01OE33 |
27,65 |
14FW02 |
39,76 |
19UR00 |
60 |
25GE02 |
284,69 |
|||
01OE37 |
68,14 |
14LF00 |
61,83 |
19XH01 |
49,17 |
25GF01 |
37,28 |
|||
01RL02 |
7,81 |
14NS00 |
14,42 |
19XH04 |
197,86 |
25GL04 |
409,56 |
|||
01TC00 |
623,77 |
14OY00 |
193,61 |
19XH05 |
106,71 |
25GM00 |
84,62 |
|||
01VJ00 |
129,67 |
14PS00 |
57,87 |
19XH08 |
137,23 |
25GM02 |
63,79 |
|||
01VJ03 |
112,71 |
14PS03 |
39,75 |
19XV00 |
101,76 |
25GM04 |
57,96 |
|||
01VJ05 |
169,45 |
14RC03 |
56,16 |
19XV01 |
7,43 |
25GV01 |
50,68 |
|||
01VJ06 |
156,44 |
14RC06 |
197,98 |
19XV02 |
37,97 |
25GV05 |
50,87 |
|||
01VJ12 |
57,36 |
14RC14 |
43,88 |
19YT00 |
110,19 |
25GV07 |
48,1 |
|||
01VN03 |
126,29 |
14RF00 |
186,75 |
19ZP00 |
238,9 |
25GV08 |
73,01 |
|||
01VN04 |
154,47 |
14RF03 |
184,85 |
19ZP03 |
71,83 |
25GV09 |
36,74 |
|||
01WM00 |
18,44 |
14RF04 |
331,3 |
19ZP04 |
106,23 |
25GV10 |
45,09 |
|||
01XF01 |
32,44 |
14RF05 |
152,94 |
19ZP05 |
64,67 |
25LV00 |
527,91 |
|||
01XN02 |
50,76 |
14RF08 |
80,61 |
19ZP06 |
102,92 |
25LV19 |
88,34 |
|||
01XN07 |
28,37 |
14RL00 |
181,71 |
19ZP07 |
58,85 |
25LX33 |
215,81 |
|||
01XN08 |
35,16 |
14RL03 |
25,25 |
19ZQ02 |
2,8 |
25LX41 |
50,37 |
|||
01XN09 |
41,13 |
14RL06 |
143,34 |
19ZX00 |
7,69 |
25LX48 |
202,42 |
|||
01XN10 |
102,91 |
14RP02 |
59,11 |
19ZX01 |
41,96 |
25MB36 |
123,2 |
|||
02CI01 |
163,28 |
14RP03 |
88,69 |
20AB00 |
46,96 |
25MG02 |
81,03 |
|||
02CI02 |
109,97 |
14RR01 |
68,08 |
20AB04 |
98,09 |
25MG03 |
7,08 |
|||
02DC00 |
104,19 |
14SF00 |
224,46 |
20AB05 |
134,7 |
26CC05 |
38,1 |
|||
02DF00 |
27,45 |
14SM02 |
0,79 |
20AB08 |
71,95 |
26CC06 |
25,42 |
|||
02DO01 |
112,33 |
14SM04 |
6,81 |
20AE00 |
63,53 |
26CC08 |
124,34 |
|||
02DO02 |
20,51 |
14SM05 |
103,94 |
20AE01 |
35,42 |
26CC13 |
27,18 |
|||
02DO03 |
91,86 |
14SM14 |
45,06 |
20AM00 |
297,93 |
26HD00 |
41,38 |
|||
02DZ02 |
160,63 |
14TA00 |
94,59 |
20AM04 |
34,99 |
26HD01 |
81,95 |
|||
02DZ04 |
53,75 |
14UM01 |
23,53 |
20AT01 |
27,18 |
26HF00 |
60,34 |
|||
02DZ10 |
8,17 |
14UM02 |
129,06 |
20AT03 |
120,76 |
26HL00 |
162,93 |
|||
02EA02 |
3,15 |
14VY00 |
103,51 |
20AT04 |
30,97 |
26HN00 |
77,37 |
|||
02EA05 |
12,78 |
14WJ00 |
10,74 |
20AT05 |
198,21 |
26HP00 |
150,95 |
|||
02EB04 |
18,55 |
14YD03 |
98,94 |
20BC00 |
65,43 |
26HR00 |
126,69 |
|||
02EB07 |
9,44 |
14YD06 |
58,81 |
20BC01 |
404,07 |
26HU00 |
80,36 |
|||
02EK00 |
3,61 |
15BH00 |
111,06 |
20BH00 |
261,62 |
26HV00 |
96,36 |
|||
02EK01 |
110,07 |
15DN00 |
54,68 |
20BH02 |
144,37 |
26HX00 |
182,82 |
|||
02EX00 |
134,71 |
15EO00 |
88,64 |
20BK00 |
71,95 |
26HY00 |
55,28 |
|||
02EX04 |
12,92 |
15EO01 |
122,96 |
20BK01 |
385,66 |
26HY02 |
42,19 |
|||
02EX05 |
34,73 |
15HX00 |
21,33 |
20BK03 |
24,39 |
26JE00 |
35,96 |
|||
02EX07 |
107,6 |
15HX02 |
171 |
20CJ00 |
105,33 |
26JE02 |
36,55 |
|||
02FO00 |
44,46 |
15HX03 |
2,66 |
20CJ04 |
263,28 |
26JR00 |
178,5 |
|||
02FY01 |
152,18 |
15HX07 |
42,11 |
20CJ10 |
96,96 |
26JR01 |
34,19 |
|||
02FY02 |
69,95 |
15IS00 |
146,99 |
20CJ11 |
117,32 |
26JT00 |
141,92 |
|||
02GJ01 |
22,89 |
15KR00 |
109,33 |
20CM00 |
19,67 |
26JV00 |
31,18 |
|||
02GP05 |
46,26 |
15KR05 |
32,08 |
20CM01 |
46,7 |
26JY00 |
98,71 |
|||
02GP06 |
26,08 |
15KR09 |
48,05 |
20CM03 |
19,68 |
26JZ00 |
120,97 |
|||
02HI00 |
104,12 |
15KR10 |
436,53 |
20CM07 |
24,07 |
26KA00 |
98 |
|||
02HI06 |
36,99 |
15KR11 |
22,63 |
20CM09 |
50,56 |
26KH00 |
167,28 |
|||
02HI08 |
125,91 |
15KR12 |
67,3 |
20CM10 |
2,02 |
26KP00 |
79,09 |
|||
02IB00 |
141,8 |
15KR14 |
10,73 |
20CN02 |
89,56 |
26KR00 |
34,22 |
|||
02IB05 |
57,92 |
15NE00 |
117,55 |
20CN05 |
10,49 |
26KV00 |
100,58 |
|||
02IB07 |
72,62 |
15NY00 |
213,07 |
20CN06 |
48,87 |
26KY00 |
31,8 |
|||
02IC00 |
66,97 |
15OM01 |
78,5 |
20CP00 |
113,67 |
26KZ00 |
200,92 |
|||
02IC01 |
5,98 |
15QW00 |
26,62 |
20CP07 |
55,55 |
26LL00 |
45,73 |
|||
02JG04 |
58,13 |
15XV01 |
55,9 |
20CQ00 |
788,73 |
26LL01 |
18,68 |
|||
02JG05 |
12,06 |
16AW00 |
314,04 |
20CQ01 |
109,49 |
26LR00 |
79,03 |
|||
02JG06 |
0,41 |
16AW01 |
63,06 |
20CQ04 |
397,74 |
26LT00 |
114,49 |
|||
02KB00 |
34,72 |
16AW06 |
66,97 |
20CR01 |
35,05 |
26LU00 |
43,8 |
|||
02KB06 |
86,6 |
16CX04 |
38,19 |
20CR06 |
90,83 |
26MD00 |
77,05 |
|||
02KM00 |
383,6 |
16CX09 |
14,56 |
20CR07 |
40,34 |
26MJ00 |
72,51 |
|||
02KR00 |
13,01 |
16EI00 |
285,17 |
20CS04 |
87,03 |
26MP00 |
57,42 |
|||
02LB00 |
443,5 |
16FP05 |
72 |
20DB03 |
178,61 |
26MV00 |
16,99 |
|||
02LB01 |
392,08 |
16GZ01 |
9,75 |
20DF01 |
190,23 |
26MZ00 |
69,57 |
|||
02LB08 |
424,43 |
16GZ03 |
24,82 |
20DF09 |
138,87 |
26NH00 |
51,18 |
|||
02LG00 |
105,47 |
16IH00 |
61,17 |
20DH06 |
98,14 |
27MD00 |
9,89 |
|||
02LG08 |
103,6 |
16IH03 |
117,32 |
20DH11 |
72,71 |
27MD01 |
91,49 |
|||
02ME00 |
121,98 |
16MQ00 |
121,97 |
20DL03 |
95,5 |
27MD02 |
250,52 |
|||
02MF00 |
281,76 |
16OX02 |
52,81 |
20DL04 |
19,12 |
27PM00 |
64,27 |
|||
02NZ01 |
191,32 |
16OX04 |
46,42 |
20DL12 |
7,77 |
27VD00 |
52,17 |
|||
02NZ10 |
80,23 |
16OX09 |
70,15 |
20DL13 |
88,33 |
27VF00 |
168,45 |
|||
02NZ12 |
1,07 |
16OX10 |
159,05 |
20DL16 |
67,48 |
27VG01 |
66,1 |
|||
02NZ13 |
6,36 |
16PE01 |
60,84 |
20DL21 |
60,71 |
27VG04 |
99,54 |
|||
02PA00 |
75,6 |
16PI00 |
72,84 |
20EI01 |
189,75 |
27VH00 |
130,79 |
|||
02QX01 |
22,04 |
16PI02 |
48,89 |
20EI02 |
19,07 |
27ZH00 |
255,84 |
|||
02QX03 |
117,46 |
16PI03 |
32,04 |
20EI04 |
103,6 |
27ZJ00 |
112,18 |
|||
02RA01 |
146,03 |
16PJ00 |
44,96 |
20EK00 |
33,92 |
28BN00 |
111,38 |
|||
02ST00 |
41,13 |
16PJ01 |
29,78 |
20EK04 |
11,42 |
28BU00 |
113,46 |
|||
02ST04 |
6,33 |
16PK00 |
85,09 |
20EK07 |
24,21 |
28CA00 |
115,28 |
|||
02TC03 |
247,92 |
16PK05 |
141,25 |
20EK08 |
101,36 |
28DF00 |
115,4 |
|||
02TC04 |
64,75 |
16PK07 |
148,34 |
20EM01 |
108,54 |
28DH00 |
290,87 |
|||
02TD03 |
26,38 |
16PK08 |
96,92 |
20EM04 |
117,83 |
29VW00 |
157,25 |
|||
02UV10 |
12,7 |
16PK10 |
262,25 |
20EO00 |
30,36 |
29VX00 |
173,59 |
|||
02UX00 |
14,03 |
16PK11 |
1,52 |
20ER08 |
17,09 |
29VY00 |
38,84 |
|||
02UX01 |
0,87 |
16PS07 |
101,15 |
20ER09 |
4,26 |
29VZ00 |
195,59 |
|||
02VA01 |
120,36 |
16PS08 |
448,67 |
20EY07 |
178,07 |
29YT00 |
428,86 |
|||
02VB07 |
67,16 |
16PS16 |
79,88 |
20FF00 |
45,04 |
30AU00 |
38,26 |
|||
02VB16 |
23,92 |
16PS17 |
1,4 |
20FR02 |
30,64 |
30BE00 |
65,97 |
|||
02VC02 |
193,38 |
16QA01 |
70,09 |
20FR04 |
201,33 |
30FF00 |
88,62 |
|||
02VC03 |
29,94 |
16QH00 |
0,59 |
20FR07 |
13,16 |
30JM00 |
74,01 |
|||
02VD02 |
17,37 |
16RT01 |
17,8 |
20FR12 |
17,02 |
30MM00 |
53,16 |
|||
02VD04 |
5,31 |
16SK01 |
6,19 |
20GD00 |
281,11 |
30PP00 |
143,83 |
|||
02VD05 |
6,24 |
16SK05 |
130,09 |
20GD01 |
249,18 |
30PP01 |
5,47 |
|||
02VG04 |
197,8 |
16SK07 |
21,46 |
20IB03 |
112,37 |
30PP02 |
43,45 |
|||
02VG05 |
423,2 |
16SW00 |
79,15 |
20IS04 |
31,83 |
30UB01 |
41,98 |
|||
02VG08 |
399,28 |
16VK01 |
50,48 |
20JX00 |
257,86 |
30UD00 |
97,28 |
|||
02VG10 |
68,94 |
16VK02 |
14,44 |
20JX04 |
101,19 |
30WH00 |
733,96 |
|||
02VG11 |
87,66 |
16VM00 |
228,42 |
20JX11 |
174,21 |
31CG01 |
22,63 |
|||
02VG14 |
14,93 |
16VM07 |
41,52 |
20KD00 |
178 |
31CG03 |
3,15 |
|||
02VG17 |
1,12 |
16VP00 |
111,57 |
20KQ04 |
140,45 |
31CH01 |
221,85 |
|||
02VG22 |
192 |
16XD00 |
196,74 |
20KQ06 |
79,61 |
31EW01 |
70,02 |
|||
02VG25 |
90,21 |
16YC00 |
153,14 |
20LA02 |
68,24 |
31EW02 |
4,72 |
|||
02VJ01 |
74,37 |
16YV01 |
171,06 |
20LA03 |
1,11 |
31EX01 |
158,02 |
|||
02VJ03 |
47,13 |
16YV02 |
25,6 |
20LA05 |
62,46 |
31FG00 |
8,42 |
|||
02VJ07 |
69,09 |
16YV04 |
19,39 |
20LA06 |
25,22 |
31FH00 |
3,08 |
|||
02VJ08 |
6,23 |
16YV10 |
51,03 |
20LO04 |
73,85 |
31GM00 |
188,25 |
|||
02VN01 |
109,43 |
16ZK02 |
35,99 |
20LO08 |
87,63 |
31HN01 |
288,87 |
|||
02VQ00 |
124,31 |
17AA00 |
57,75 |
20MA00 |
237,35 |
31HN02 |
174,87 |
|||
02VQ01 |
249,88 |
17AA03 |
72,75 |
20MA01 |
232,05 |
31JC01 |
64,96 |
|||
02VR02 |
101,24 |
17AN01 |
69,73 |
20MJ00 |
739,06 |
31JC02 |
0,92 |
|||
02VT01 |
65,04 |
17AO00 |
194,08 |
20MJ04 |
271,47 |
31JC03 |
32,67 |
|||
02VT02 |
93,89 |
17AY04 |
103 |
20MJ05 |
337,75 |
31JC04 |
115,82 |
|||
02VT04 |
2,56 |
17BI02 |
2,01 |
20MJ12 |
292,68 |
31JC06 |
3,34 |
|||
02VT06 |
22,43 |
17BI06 |
149,56 |
20MJ13 |
4,15 |
31JW00 |
11,57 |
|||
02XJ02 |
118,59 |
17BZ00 |
3,79 |
20MM00 |
435,88 |
31JW01 |
184,82 |
|||
02XQ00 |
0,95 |
17BZ03 |
9,52 |
20MM01 |
224,28 |
31MD00 |
25,13 |
|||
02ZR03 |
5,34 |
17BZ04 |
0,66 |
20MM06 |
377,72 |
31MD02 |
321,68 |
|||
03AQ00 |
459,12 |
17CR00 |
132,6 |
20RC00 |
5,03 |
31MD03 |
66,02 |
|||
03FO01 |
131,05 |
17DD00 |
10,24 |
20RF00 |
45,91 |
|||||
03FO04 |
17,4 |
17DN00 |
291,91 |
20SY00 |
1,18 |
Op 17 februari 2021 is de Tweede Kamer geïnformeerd over het Nationaal Programma Onderwijs.1 De middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs zijn bestemd voor het gehele onderwijsveld van basisscholen tot en met universiteiten en zijn gericht op herstel en ontwikkeling van het onderwijs. Het doel van het programma is om de vertragingen, die als gevolg van de COVID-19 crisis en het sluiten van scholen en instellingen zijn ontstaan, in te lopen. Deze regeling is specifiek gericht op het primair en voortgezet onderwijs (hierna: po en vo). De regeling zorgt er voor dat de scholen en samenwerkingsverbanden in het schooljaar 2021-2022 bijzondere of aanvullende bekostiging krijgen.
Met deze regeling worden drie onderdelen uit het Nationaal Programma Onderwijs doorgevoerd:
1. Bekostiging voor scholen in het po en vo ten behoeve van de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs;
2. Bekostiging voor nieuwkomers vo ten behoeve van de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs;
3. Bekostiging voor samenwerkingsverbanden vo in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs als gevolg van COVID-19.
Voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs verstrekt de Minister bijzondere of aanvullende bekostiging aan het bevoegd gezag van een school (artikelen 4 tot en met 9 en 14). Het doel van het Nationaal Programma Onderwijs is drieledig: herstel van corona-gerelateerde vertragingen van leerlingen op de diverse terreinen, herstel van kansengelijkheid en het duurzaam borgen van de met het Nationaal Programma Onderwijs op korte termijn te behalen resultaten.
Met deze regeling wordt scholen extra financiële armslag geboden om hier op hun eigen manier en met gebruikmaking van aangetoond effectieve interventies werk van te maken. Daartoe wordt van scholen gevraagd een schoolprogramma op te stellen. Dat schoolprogramma is hun plan van aanpak voor de inzet van interventies en de financiering daarvan, inclusief duurzame borging van de resultaten van die inzet in de periode daarna. Het schoolprogramma bevat bovendien afspraken over de monitoring van de uitvoering en de resultaten op schoolniveau. De bijzondere of aanvullende bekostiging op grond van deze regeling is beschikbaar voor interventies gericht op het doel van het Nationaal Programma Onderwijs die worden gepleegd in aanvulling op het reguliere (onderwijs-)programma en die een extra investering vergen in termen van tijd en geld.
Aan een schoolprogramma ligt een schoolscan ten grondslag: een door de school uitgevoerde probleem- en behoefteanalyse op leerling- en schoolniveau die zich richt op de cognitieve, sociaal-emotionele en executieve voortgang van de leerling. Op basis van deze analyse dient een beredeneerde en onderbouwde keuze gemaakt te worden voor passende interventies uit een landelijke ‘menukaart’ met verschillende soorten geaccepteerde interventies. Deze menukaart met effectieve interventies is grotendeels ontleend aan de ‘teaching en learning toolkit’ van de Education Edowment Foundation (EEF), waarin de effectiviteit, kosten en bruikbaarheid van interventies op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek zijn onderbouwd en in kaart zijn gebracht. Hieraan zijn enkele interventies toegevoegd waarvan in de Nederlandse onderwijspraktijk is aangetoond dat ze effectief zijn. De menukaart is vóór vaststelling voor praktische uitvoerbaarheid en compleetheid voorgelegd aan partijen in het onderwijs, en vervolgens na validatie door onderwijskundig wetenschappers vastgesteld door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De bijzondere of aanvullende bekostiging wordt aangewend voor typen interventies die voorkomen op de menukaart. In de looptijd van het Nationaal Programma Onderwijs kunnen interventies die nog niet op de menukaart voorkomen bij daadwerkelijk gebleken effectiviteit en na validatie door onderwijskundig wetenschappers, worden toegevoegd aan de menukaart.
De medezeggenschapsraad moet binnen de kaders van de Wet medezeggenschap op scholen instemmen met het schoolprogramma. Het schoolprogramma kan ook als tijdelijke aanvulling worden toegevoegd aan het schoolplan van de school. Hiermee wordt de medezeggenschapsraad van de school ook formeel in positie gebracht. Dit waarborgt draagvlak voor de gekozen interventies in het schoolprogramma. Het waarborgt ook dat aanvullende middelen die scholen op grond van deze regeling ontvangen alleen worden ingezet voor interventies waarmee de medezeggenschapsraad instemt.2 De organisatie en uitvoering van interventies mag (deels) worden uitbesteed aan derden, zoals huiswerkbegeleidingsdiensten, lerarenopleidingen, sportverenigingen, bibliotheken of culturele instellingen, en hier mogen dan ook middelen voor worden ingezet. Het is daarbij mogelijk om de samenwerking aan te gaan met andere scholen binnen of buiten het eigen bestuur. Gezien de hoge werkdruk die de eigen docenten veelal ervaren kan dit hen ontlasten. Hier moet de medezeggenschapsraad wel mee instemmen. Ook als derden worden ingezet is het bevoegd gezag verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op de organisatie en uitvoering van de interventie. Als eigen leraren worden ingezet, kan de bijzondere of aanvullende bekostiging ook worden gebruikt om hen een passende financiële vergoeding te geven voor het (extra) werk.
De regeling heeft zowel betrekking op het po als het vo. Voor beide sectoren geldt dat de regeling voorziet in een aantal bijzondere of aanvullende bekostigingsstromen:
a) Bijzondere of aanvullende bekostiging voor alle leerlingen in het po en vo.
b) Een extra bijdrage voor scholen met veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand
Hieronder worden deze componenten verder uitgewerkt.
In het schooljaar 2021-2022 ontvangen scholen in het po en het vo per leerling bijzondere of aanvullende bekostiging om het schoolprogramma uit te voeren. In het po wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Leerlingen in het speciaal basisonderwijs ontvangen een hogere bijdrage dan leerlingen in het basisonderwijs. Leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs ontvangen een nog hogere bijdrage. Daarmee wordt rekening gehouden met de gemiddelde klassengrootte van de school en met de kwetsbaarheid van leerlingen.
In het vo wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het algemeen vormend onderwijs en leerlingen in het beroepsgericht onderwijs. Onder het algemeen vormend onderwijs wordt verstaan het gehele vwo, het gehele havo, het gehele mavo en de eerste twee leerjaren van het vbo (de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen in het vmbo). Onder het beroepsgericht onderwijs wordt verstaan het derde en vierde leerjaar van het vbo (de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen in het vmbo) en het gehele praktijkonderwijs. Met dit onderscheid wordt rekening gehouden met de gemiddelde klassengrootte. Klassen in het beroepsgericht onderwijs zijn vaak kleiner, waardoor er gemiddeld genomen meer personele inzet (en dus bekostiging) nodig is om invulling te geven aan het schoolprogramma.
De bijzondere of aanvullende bekostiging voor alle leerlingen in het po en vo is een generieke maatregel, die voor alle scholen geldt. Er zijn echter scholen waar er grotere risico’s zijn op onderwijsachterstanden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij scholen met een uitdagende leerlingenpopulatie of scholen waarop veel leerlingen met ouders met een lage sociaaleconomische status zitten. Deze scholen ontvangen een extra bijdrage. Hoe groter het risico op onderwijsachterstanden op de school is, hoe hoger de extra bijdrage is. Hiermee wordt rekening gehouden met verschillen tussen scholen als het gaat om de opgaven waar zij voor staan.
Voor basisscholen en scholen in het voortgezet onderwijs wordt gewerkt met CBS-indicatoren voor onderwijsachterstanden. Deze is in het po al staande praktijk; in het vo is deze systematiek nieuw. Op basis van de CBS-indicatoren krijgt iedere school een achterstandsscore. De extra bijdrage voor scholen met veel leerlingen met risico op een onderwijsachterstand bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore. Voor het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs wordt aangesloten bij de CUMI-regeling. De scholen met meer dan vier leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond op 1 oktober 2020 krijgen aanvullende middelen.
De po- en vo-scholen in Caribisch Nederland ontvangen vanuit deze regeling ook bijzondere of aanvullende bekostiging.
Binnen het vo is er nog een specifieke maatregel waarvoor aanvullende bekostiging wordt toegekend. Het budget van samenwerkingsverbanden vo wordt tijdelijk verhoogd. De reden hiervoor is dat het verblijf van leerlingen in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs langer is dan gebruikelijk, bijvoorbeeld doordat er geen stage gevonden kon worden. Het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het praktijkonderwijs wordt geregeld in deze regeling middels een bedrag per pro-leerling, het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs is geregeld in de reguliere personele bekostigingsregeling po middels een extra bedrag per vo-leerling.3
De eerste opvang nieuwkomers vo wordt aangepast als gevolg van de uitbraak van COVID-19. Door de uitbraak van COVID-19 moe(s)ten scholen in het voortgezet onderwijs sinds 16 maart 2020 onderwijs (grotendeels) op afstand verzorgen. Door de wisselende combinatie van afstandsonderwijs en fysiek onderwijs, is het voor nieuwkomers extra moeilijk geweest om de Nederlandse taal te leren. Omdat nieuwkomers door deze omstandigheden langer de tijd nodig hebben om de Nederlandse taal te leren, zijn zij een aparte groep van aandacht binnen het Nationaal Programma Onderwijs.
Vanwege de vereenvoudiging bekostiging vo zal deze regeling gewijzigd worden. Per 1 januari 2022 wordt de vereenvoudiging bekostiging vo van kracht en zullen onder andere een aantal verwijzingen naar de Wet op het voortgezet onderwijs worden aangepast.
Met deze regeling ontvangen po- en vo-scholen bijzondere of aanvullende bekostiging voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs. Het doel van het Nationaal Programma Onderwijs is beschreven in de algemene toelichting. Daarnaast wordt er extra aanvullende bekostiging verstrekt voor nieuwkomers voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs. Met deze regeling wordt er ook extra bekostiging verstrekt aan een samenwerkingsverband vo in verband met de hogere kosten door de aanwezigheid van extra leerlingen in het praktijkonderwijs als gevolg van COVID-19.
Deze regeling geldt voor alle scholen in het po en vo, ook op Caribisch Nederland. Echter is voor scholen in het openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba de bekostiging anders geregeld en daarom zijn er een aantal artikelen niet van toepassing, namelijk de artikelen 4, 5, 7, 8, 10 en 11.
In het schooljaar 2021-2022 ontvangen scholen in het po en het vo per leerling bijzondere of aanvullende bekostiging om het schoolprogramma uit te voeren.
In het po wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. De bijzondere en aanvullende bekostiging voor het schooljaar 2021-2022 wordt berekend op basis van de leerlingentelling van 1 oktober 2020. De bekostiging wordt uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang, met de eerste betaling in september 2021. Er is sprake van voorlopige bekostigingsbedragen die gedurende het jaar kunnen worden aangepast als gevolg van de kabinetsbijdrage voor loon- en prijsontwikkeling, als ’s Rijks kas dat toelaat.
In het vo wordt onderscheid gemaakt tussen leerlingen in het algemeen vormend onderwijs en leerlingen in het beroepsgericht onderwijs. Voor het vo geldt dat de aanvullende bekostiging wordt berekend op basis van de definitieve leerlingentelling van 1 oktober 2020. Ook is er dan nog sprake van voorlopige bekostigingsbedragen, omdat gedurende het jaar de bekostigingsbedragen kunnen worden aangepast als gevolg van de kabinetsbijdrage voor loon- en prijsontwikkeling, als ’s Rijks kas dat toelaat.
Scholen in het vo ontvangen via de Regeling strategisch personeelsbeleid, begeleiding en verzuim vo voor alle leerlingen per leerling een bedrag van € 701,16 voor het wegwerken van corona-gerelateerde achterstanden. Daarnaast ontvangen scholen voor leerlingen in het beroepsgericht onderwijs hier bovenop via deze regeling nog een bedrag van € 350,58 per leerling. De bekostiging voor vo-scholen van € 701,16 per leerling wordt in één keer uiterlijk in december 2021 uitgekeerd.4 De extra bijdrage voor leerlingen in het beroepsgerichte onderwijs van € 350,58 wordt op grond van artikel 7 uiterlijk in juni 2022 uitgekeerd.
Hoewel er door corona op alle scholen leerlingen met grote achterstanden zijn, heeft onderzoek laten zien dat die achterstanden bij leerlingen met ouders met een lagere sociaaleconomische status beduidend groter is. Daarom ontvangen scholen die veel leerlingen hebben met een risico op een onderwijsachterstand extra middelen. De extra middelen kunnen zij inzetten om deze leerlingen extra ondersteuning te bieden om de opgelopen leervertragingen in te lopen.
Voor de verdeling van deze middelen wordt gewerkt met de CBS-indicatoren voor onderwijsachterstanden. De CBS-indicator is in het po voor basisscholen al staande praktijk; in het vo is deze systematiek nieuw. Op basis van de CBS-indicatoren po en vo krijgt iedere school een achterstandsscore. De extra bijdrage voor scholen met veel leerlingen met risico op een onderwijsachterstand bestaat uit een bedrag per eenheid achterstandsscore. Hoe groter het risico op onderwijsachterstanden op de school is, hoe hoger de extra bijdrage dus is. Hiermee wordt rekening gehouden met verschillen tussen scholen als het gaat om de opgaven waar zij voor staan.
Voor het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs wordt aangesloten bij de CUMI-regeling.5 Een speciale school voor basisonderwijs of school voor (voortgezet) speciaal onderwijs met meer dan vier leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond op 1 oktober 2020 krijgt bijzondere bekostiging. Ook cluster 1 en 2 lopen mee in deze bekostiging. De bekostiging wordt uitbetaald in maandelijkse termijnen van gelijke omvang, met de eerste betaling in september 2021.
De aanvullende bekostiging voor vo-scholen met veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand wordt berekend en beschikt op basis van een nieuwe indicator voor het vo. Deze indicator is ontwikkeld door het CBS in afstemming met het veld en experts. De indicator is een op het vo herijkte versie van de indicator die ook in het po wordt gebruikt voor de verdeling van achterstandsmiddelen.6 De indicator geeft voor elke leerling aan hoe groot het risico is dat die leerling een onderwijsachterstand heeft. Dat gebeurt op basis van de volgende kenmerken: opleidingsniveau vader, opleidingsniveau moeder, herkomstgroepering, verblijfsduur moeder en schuldsanering ouders. De indicator levert voor elke leerling een onderwijsscore op7. Vervolgens worden de leerlingscores geaggregeerd naar het niveau van de schoolvestiging. Dat gebeurt volgens de volgende formule, die analoog is aan de formule die ook in het po wordt gebruikt.
De achterstandsscore van een school voor voortgezet onderwijs is de uitkomst van de formule A−B en wordt als volgt berekend:
A = som van de uitkomsten van de formule C – D voor alle leerlingen van de school voor voortgezet onderwijs die behoren tot de 15% van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs met de laagste onderwijsscore, waarbij
C = landelijk gemiddelde onderwijsscore van alle leerlingen van alle
scholen voor voortgezet onderwijs;
D = onderwijsscore van de leerling;
B = E x F x (C – G) waarbij
E = aantal leerlingen van de school voor voortgezet onderwijs;
F = 12%;
C = landelijk gemiddelde onderwijsscore van alle leerlingen van alle
scholen voor voortgezet onderwijs;
G = landelijk gemiddelde onderwijsscore van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs die behoren tot de 15% van alle leerlingen van alle scholen voor voortgezet onderwijs met de laagste onderwijsscore.
Omdat onderwijs aan nieuwkomersleerlingen complex is, zeker wanneer dat bij een leerling of op een school cumuleert met overige achterstanden, zijn alle nieuwkomersleerlingen (ook zij die op 1 oktober korter dan een jaar in Nederland zijn) in de berekening van de achterstandsscore per vestiging meegenomen. Deze leerlingen krijgen daarnaast extra aanvullende nieuwkomersbekostiging (artikel 10).
Voor elke school voor voortgezet onderwijs is op basis van bovenstaande aggregatiesystematiek een achterstandsscore berekend. De lijst met achterstandsscores is te vinden in de bijlage bij deze regeling. Alle vestigingen met een score boven 0 (een positieve achterstandsscore) ontvangen extra middelen. Het bedrag dat scholen ontvangen is bepaald door de (positieve) achterstandsscore te vermenigvuldigen met het bedrag in artikel 8. De bekostiging voor schooljaar 2021-2022 wordt in één keer uiterlijk in juni 2022 uitbetaald.
De lijst met scholen die in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs extra middelen ontvangen voor de leerlingen met een groot risico op onderwijsachterstanden, is niet gelijk aan die van scholen die in aanmerking komen voor de middelen vanuit het Leerplusarrangement (LPA). Hiervoor is gekozen omdat er momenteel gewerkt wordt aan een vernieuwing van het LPA. Zeer recent is in dat kader een nieuwe indicator voor het LPA in het vo vastgesteld. Deze nieuwe indicator brengt veel beter in kaart waar de leerlingen met een groot risico op onderwijsachterstanden op school zitten dan de apcg-indicator zoals die nu nog in het LPA wordt gebruikt.8 Het traject van vernieuwing van het LPA bevindt zich nu in de fase van het vaststellen van een nieuwe verdeelsystematiek. Voor het Nationaal Programma Onderwijs wordt daarom voor het vo gebruik gemaakt van een systematiek die analoog is aan de po-systematiek voor de verdeling van het budget. Om voor het LPA te komen tot een zo goed mogelijk passende en stabiele systematiek die voor langere tijd goed bruikbaar voor de verdeling van de structurele middelen, zal parallel aan het Nationaal Programma Onderwijs worden gewerkt aan een optimale aggregatiesystematiek voor de onderwijsachterstandsgelden in het vo.
Aan de basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs in Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) wordt in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs bijzondere en aanvullende bekostiging verstrekt. Naast het feit dat de bedragen in dollars worden verstrekt, is het bedrag per leerling anders opgebouwd omdat een aantal onderwerpen zoals passend onderwijs, achterstandenbeleid en nieuwkomers in Caribisch Nederlands door de kleinschaligheid van het onderwijs anders is ingevuld. In Caribisch Nederland is sprake van inclusief onderwijs. Hierdoor is het bedrag dat als aanvullende bekostiging wordt verstrekt hoger dan in Europees Nederland. Voor Sint Eustatius en Saba is dit bedrag daarnaast nog eens verhoogd met 16% ten opzichte van Bonaire in verband met een hoger prijspeil.
Op Bonaire is een school voor zowel voortgezet onderwijs als beroepsonderwijs. Het bedrag per ingeschreven leerling en ingeschreven student is gelijk. Op Sint Eustatius en Saba verzorgen de scholen onderwijs conform de CXC-systematiek. Deze systematiek kent geen onderscheid tussen vo en mbo. Alle leerlingen op de scholen worden als vo-leerlingen beschouwd. De bekostiging wordt in één keer in oktober 2021 uitbetaald.
Scholen krijgen via het Nationaal Programma Onderwijs extra aanvullende bekostiging om nieuwkomers, die op 1 april 2020, 1 juli 2020, 1 oktober 2020, 1 januari 2021 of 1 april 2021 korter dan twee jaar in Nederland waren, extra te ondersteunen zowel op de Internationale Schakelklas (ISK) als in het reguliere onderwijs. Door deze extra ondersteuning krijgen nieuwkomers de tijd om alsnog de Nederlandse taal machtig te worden.
Deze aanvullende bekostiging kan worden ingezet voor:
• Nieuwkomers, die op de ISK op 1 april 2020, 1 juli 2020, 1 oktober 2020, 1 januari 2021 of 1 april 2021 zijn geteld en nog op een ISK onderwijs ontvangen,
• Leerlingen, die op 1 april 2020, 1 juli 2020, 1 oktober 2020, 1 januari 2021 of 1 april 2021 onderwijs op de ISK ontvingen en inmiddels zijn doorgestroomd naar het reguliere (vervolg)onderwijs.
Met deze aanvullende middelen kunnen ISK’s hun NT2-expertise en ervaring met het begeleiden van nieuwkomers inzetten op de ISK en delen met het reguliere (vervolg)onderwijs.
Wanneer de school, waar de nieuwkomer op 1 april 2020, 1 juli 2020, 1 oktober 2020, 1 januari 2021 of 1 april 2021 is geteld, van mening is dat de school, waar de doorgestroomde nieuwkomer nu onderwijs ontvangt, de expertise heeft om zelf aanvullende ondersteuning te bieden aan de nieuwkomer, dan kunnen de middelen voor deze nieuwkomer overgemaakt worden aan de instelling die het onderwijs verzorgt.
De aanvullende bekostiging wordt in één keer uiterlijk in juni 2022 uitgekeerd. De bekostiging voor de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 wordt bepaald door het totaal aantal getelde nieuwkomers op de peildata 1 april 2020, 1 juli 2020, 1 oktober 2020, 1 januari 2021 en 1 april 2021 te vermenigvuldigden met een bedrag per keer dat een nieuwkomer is geteld. Hierbij gelden de definitie en de peildata, zoals deze gehanteerd worden in de Regeling aanvullende bekostiging eerste opvang nieuwkomers vo. Het bedrag staat los van het kwartaalbedrag, zoals dit is opgenomen in de Regeling aanvullende bekostiging eerste opvang nieuwkomers vo. Voor een nieuwkomer die op bijvoorbeeld drie van de bovengenoemde kwartalen is geteld, krijgt de school drie keer het bedrag in 2022. Voor de nieuwkomers die het zwaarst getroffen zijn door het afstandsonderwijs, komen op deze manier de meeste financiële middelen beschikbaar voor de scholen.
Voor deze middelen dienen scholen een verantwoording op te nemen in de jaarverslaggeving in overeenstemming met de Regeling jaarverslaggeving onderwijs. Hierbij is het van belang dat zij opnemen:
1. Wat zij hebben gedaan om nieuwkomers op de ISK extra te ondersteunen.
2. Wat zij hebben gedaan om de nieuwkomers, die zijn doorgestroomd naar het reguliere onderwijs, extra te ondersteunen.
In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs wordt het budget van samenwerkingsverbanden vo voor lichte en zware ondersteuning tijdelijk verhoogd. De reden hiervoor is dat het verblijf van leerlingen in het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) langer is dan gebruikelijk, bijvoorbeeld doordat er geen stage gevonden kon worden. Voor pro- en vso-leerlingen op een school aangesloten bij een samenwerkingsverband geldt een vast bedrag voor ondersteuning, dat direct vanuit het budget van samenwerkingsverbanden wordt bekostigd. Voor pro wordt dat uit het budget voor lichte ondersteuning bekostigd, bedoeld in artikelen 85b1 en 89a1 van de WVO, voor vso wordt dat uit het budget voor zware ondersteuning bekostigd, bedoeld in artikelen 85b en 89a van de WVO. Doordat leerlingen langer op het pro of vso verblijven, nemen de kosten voor ondersteuning vanuit het budget van samenwerkingsverbanden toe, terwijl het budget van samenwerkingsverbanden niet toeneemt. Hierdoor blijft er minder budget over voor bijvoorbeeld ondersteuning aan leerlingen op andere scholen in het vo. Met de tijdelijke ophoging van het budget van samenwerkingsverbanden wordt dit tegengegaan.
Het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het praktijkonderwijs wordt geregeld in deze regeling, het extra budget voor samenwerkingsverbanden vo voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs is geregeld in de reguliere personele bekostigingsregeling po.9
Het is cruciaal dat het schoolteam het voortouw heeft voor de inzet van de middelen, uiteraard in samenspraak met het bestuur en de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad. Ook betrekken scholen de ouders en leerlingen bij de invulling van het Nationaal Programma Onderwijs. De medezeggenschapsraad heeft, conform de Wet medezeggenschap op scholen, instemmingsrecht op het schoolprogramma. Op de beschikking van DUO is zichtbaar welke middelen op schoolniveau beschikbaar zijn. Het bestuur kan, in samenspraak met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR), een deel van de middelen bovenschools op bestuursniveau inzetten, maar alleen als de medezeggenschapsraad op schoolniveau vooraf aangeeft welke deel van de schoolmiddelen daarvoor in aanmerking komt en ermee instemt dat deze middelen bovenschools worden ingezet. Over de wijze van bovenschools inzetten van de middelen heeft de GMR instemmingsrecht. Indien er minder middelen nodig zijn voor het oplossen van de vertragingen dan een school heeft gekregen, kan er voor worden gekozen om de extra middelen voor een andere school in te zetten, waar de extra middelen wel nodig zijn. Per school stemt de medezeggenschapsraad dan in met de inzet van de middelen. Het is dus nodig dat een reallocatie van middelen met wederzijds goedvinden plaatsvindt en dat de medezeggenschapsraad en het bestuur hier samen afspraken over maken. Het bestuur blijft verantwoordelijk voor een rechtmatige en doelmatige besteding van de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs. De middelen kunnen ook worden teruggestort aan OCW.
De bekostiging op grond van deze regeling wordt verantwoord in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs of de Regeling jaarverslaggeving onderwijs BES.
Op grond van artikel 4 lid 6 van de Regeling jaarverslaggeving onderwijs wordt het Nationaal Programma Onderwijs aangewezen als maatschappelijk thema voor het bestuursverslag. Schoolbesturen moeten zich hierover in het bestuursverslag verantwoorden.
Schoolbesturen dienen daarnaast aanvullende informatie te verstrekken over de verrichte activiteiten via XBRL. Het bevoegd gezag verantwoordt zich via XBRL op schoolniveau over de instemming van de medezeggenschapsraad op de besteding van middelen en gekozen interventies uit de menukaart. Ook wordt gevraagd of er een schoolscan heeft plaatsgevonden. Voor deze vragen wordt een format in XBRL beschikbaar gesteld. Voor schoolbesturen in Caribisch Nederland geldt dat het bevoegd gezag in een apart overzicht aanvullende informatie verstrekt over de activiteiten die met de bekostiging zijn verricht. Dit overzicht moet worden ingezonden naar de dienstpostbus caribisch.nederland@duo.nl.
Scholen monitoren op schoolniveau. Zij brengen allereerst de door corona opgelopen vertragingen in kaart (schoolscan) en bepalen aan de hand daarvan met instemming van de medezeggenschapsraad welke interventies zij zullen inzetten om de vertraging in te halen. Dit leggen zij vast in een schoolprogramma. Scholen houden daarnaast gedurende de looptijd van dit programma zicht op de ontwikkeling van leerlingen. Ten behoeve van de landelijke monitoring van het Nationaal Programma Onderwijs zal aan scholen in het funderend onderwijs aan het begin van het programma (september 2021) gevraagd worden om op hoofdlijnen te rapporteren aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het proces, de uitkomsten van de schoolscan en de gekozen interventies. Deze informatie geeft Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een beeld van de implementatie van het programma en de keuzes die scholen maken. Tussentijds zal nogmaals een korte vragenlijst worden voorgelegd.
Scholen ontvangen het bedrag van € 701,16, voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs, voor alle vo-leerlingen uiterlijk in december 2021 middels de Regeling strategisch personeelsbeleid, begeleiding en verzuim vo. Om dit mogelijk te maken, zijn enkele wijzigingen nodig in die regeling. Allereerst is verduidelijkt dat het bedrag in artikel 4, onderdeel a, ook bedoeld is voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs. Ten tweede is het bedrag van € 701,16 toegevoegd aan het reeds bestaande bedrag in artikel 4, onderdeel a.
Het bedrag van € 795,06 in artikel 4, onderdeel a, van de Regeling strategisch personeelsbeleid, begeleiding en verzuim vo bestaat dus uit € 701,16 voor het Nationaal Programma Onderwijs, en € 93,90 voor het verbeteren van strategisch personeelsbeleid en de begeleiding van startende leraren en schoolleiders. Naast de € 701,16 per leerling voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs ontvangen voor leerlingen in het beroepsgericht onderwijs nog een bedrag van € 350,58 per leerling (zie artikel 7).
Voor de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs die zijn toegevoegd aan de Regeling strategisch personeelsbeleid, begeleiding en verzuim vo dient het bevoegd gezag, in aanvulling op de verantwoording bedoeld in artikel 12, op grond van artikel 6 van de regeling aanvullende informatie te verstrekken via XBRL over de verrichte activiteiten voor de doelen van het Nationaal Programma Onderwijs. Deze verantwoording valt onder het maatschappelijke thema Nationaal Programma Onderwijs. De verantwoording over de oorspronkelijke doelen van de regeling Strategisch personeelsbeleid, begeleiding en verzuim vo is ongewijzigd.
Vanwege de urgentie van de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs wordt afgeweken van de vaste verandermomenten en de minimale invoeringstermijn van twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding van de regeling. Door de regeling direct na publicatie in werking te laten treden en terug te laten werken tot en met 1 augustus 2021, kan de aanvullende bekostiging deels nog in 2021 worden uitbetaald.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob
Meer informatie over de rol van de medezeggenschapsraad is te vinden op www.sterkmedezeggenschap.nl
Artikel 23 uit de Tweede Regeling bekostiging personeel PO 2021–2022 en vaststelling bedragen voor ondersteuning van leerlingen in het PO en VO 2021–2022
De aanvullende bekostiging is opgenomen in de Regeling strategisch personeelsbeleid, begeleiding en verzuim vo, zie artikel 14.
Bekostiging voor leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond op grond van artikel 41 van het Besluit bekostiging WEC
Voor een gedetailleerde beschrijving van de indicator, zie CBS (2021) ‘Naar een alternatieve indicator voor onderwijsachterstanden in het voortgezet onderwijs’, Herziening onderwijsachterstandenindicator vo (cbs.nl)
Voor een gedetailleerde beschrijving van de aggregatiesystematiek, zie CBS (2021) Herziening onderwijsachterstandenindicator vo (cbs.nl).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-39244.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.