Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2021, 35005 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2021, 35005 | ander besluit van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
Gelet op de artikelen 2, eerste lid, 4, 16 en 50, vijfde lid, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV subsidies;
Besluit:
De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 3.7.8 vervalt ‘, met inbegrip van een vergelijking van die uitvoering met het projectplan en de bij de subsidieverlening vermelde raming van de subsidiabele kosten’.
B
In de aanhef van bijlage 1.1, behorende bij artikel 1.2, eerste lid, wordt ‘overeenkomstig de Nadere voorschriften controle- en overige standaarden (ex Artikel A-130.7 VGC) van het NIVRA’ vervangen door ‘in overeenstemming met de Nederlandse Standaard 4400N ‘Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden’’.
C
In bijlage 1.3, behorende bij artikel 1.5, bijlage 3.16.2, behorende bij artikel 3.16.20, en bijlage 3.16.3, behorende bij artikel 3.16.20, komen de paragrafen 2.2 telkens te luiden:
Bij zijn oordeelsvorming over de naleving van de subsidievoorwaarden streeft de accountant naar een redelijke mate van zekerheid. Indien dit begrip voor het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, wordt een betrouwbaarheid van 95 procent gehanteerd.
Een controleverklaring met een goedkeurende strekking impliceert dat, gegeven eerder genoemde betrouwbaarheid, de som van de afwijking en de onzekerheid niet groter is dan twee procent van het totaalbedrag aan subsidiabele kosten dat in het financieel verslag wordt verantwoord. De hierna vermelde goedkeuringstoleranties zijn in dit kader van toepassing voor de bepaling van de strekking van de af te geven controleverklaring.
Materialiteitstabel |
Goedkeurende controleverklaring |
Verklaring met beperking |
Verklaring van oordeelonthouding/ Afkeurende verklaring |
---|---|---|---|
Fouten (afwijkingen) in het financieel verslag en onzekerheden in de controle |
≤ 2% |
> 2% en ≤ 4% |
> 4% |
De tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2021 wordt als volgt gewijzigd:
A
Na de laatste rij betreffende titel 3.8, Internationaal innoveren, artikel 3.8.2, onderdeel a, wordt een rij ingevoegd, luidende:
3.8.2, onderdeel a |
AI-innovatieprojecten als bedoeld in de AI-innovatiecall te raadplegen via https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/eureka |
15-09-2021 t/m 12-10-2021 |
€ 4.000.000 |
B
Na de laatste rij betreffende titel 3.23, Venture Challenge, wordt een rij ingevoegd, luidende:
Titel 3.24: Mkb-werkplaatsen |
3.24.2 |
01-09-2021 t/m 15-10-2021 |
€ 2.000.000 |
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
's-Gravenhage, 1 juli 2021
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (RNES) en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2021 respectievelijk gewijzigd voor drie technische wijzigingen en het openstellen van twee subsidiemodules.
In de praktijk bleek er voor het schriftelijk verslag in artikel 3.7.8 van de RNES geen behoefte aan een (halfjaarlijkse) vergelijking met het projectplan en de bij de subsidieverlening vermelde raming van de subsidiabele kosten. Daarvoor volstaat de meldingsplicht voor de subsidieontvanger, indien de subsidiabele kosten meer dan 25 procent afwijken van de begroting (artikel 37, tweede lid, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies) en het verplichte ontheffingsverzoek bij essentiële wijzigingen in de uitvoering van het projectplan (artikel 37, derde lid, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies). Door het laten vervallen van de verplichting tot een vergelijking met de raming van de subsidiabele kosten in artikel 3.7.8 van de RNES worden de administratieve lasten voor de subsidieontvanger verminderd en wordt ook beter aangesloten bij de uitgangspunten van uniformeren en vereenvoudigen van de regels voor de uitvoering en verantwoording zoals vastgelegd in de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking.
Per 1 januari 2018 is voor het rapport van feitelijke bevindingen de Standaard 4400N 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden' van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants van kracht. Deze standaard wordt in de praktijk al gebruikt maar de verwijzing naar de geldende standaard was nog niet aangepast in de RNES. Met deze wijziging wordt dit hersteld.
Subsidieverstrekkende departementen hebben met de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants afgesproken de rapporteringstoleranties voor fouten en onzekerheden te harmoniseren naar 2 procent voor fouten en onzekerheden samen. Hiermee sluiten die toleranties aan op wat binnen de Europese Unie gebruikelijk is. Met onderstaande aanpassing wordt hier invulling aan gegeven.
De subsidiemodule Internationaal innoveren (titel 3.8 van de RNES) bevat een aantal programma’s die mogelijk worden gemaakt door het EUREKA-netwerk. EUREKA is een intergouvernementeel programma van meer dan 40 landen en de Europese Unie die de leden van het EUREKA-netwerk vormen. Het EUREKA-netwerk is verdeeld in clusters waar voormelde landen ook lid van kunnen worden.
Kunstmatige intelligentie is een zich snel ontwikkelende technologie met het potentieel om bijna elk aspect van de economie en de samenleving te beïnvloeden of te transformeren. Diepgaande kennis en leiderschap bij het ontwikkelen en toepassen van deze krachtige technologie is een essentieel vereiste als de industrie haar leiderschap op meerdere toepassingsgebieden wil behouden of wil profiteren van nieuwe kansen.
Deze tweede call is gebaseerd op de getoonde belangstelling voor de eerste Eureka Clusters AI Call in 2020 en de nationale prioriteiten gesteld door de EUREKA-lidstaten. Deze prioriteiten omvatten het ondersteunen van de ontwikkeling, aanpassing en gebruik van opkomende kunstmatige intelligentie capaciteiten in meerdere verticale en technologische domeinen. De 2021 call voor innovatieve projecten in het AI-domein wordt gelanceerd door de Eureka-clusters CELTIC-NEXT, EURIPIDES2, PENTA/XECS, EUROGIA, ITEA3 en SMART, in nauwe afstemming met de nationale overheden van 13 EUREKA-lidstaten.
Deelnemers worden uitgenodigd om voorstellen voor toegepast onderzoek en innovatieprojecten op het gebied van kunstmatige intelligentie in te dienen, waarbij, waar mogelijk, wordt aangegeven hoe deze verband houden met het technologische aandachtsgebied van de deelnemende clusters die het meest relevant zijn voor hun voorstel.
De call waar deze openstelling op ziet, betreft een cluster overkoepelende call. De openstelling loopt van 15 september 2021 tot en met 12 oktober 2021. Het subsidieplafond dat vanuit Nederland beschikbaar wordt gesteld, is voor deze AI-innovatieprojecten vastgesteld op € 4.000.000. Bovenop deze nationale middelen komt een aanvullend budget van andere deelnemende landen.
Met subsidiemodule Mkb-werkplaatsen, die per 1 april 2020 als titel 3.24 toegevoegd is aan de RNES, worden onderwijsinstellingen (zijnde universiteiten, hogescholen en MBO-instellingen) gestimuleerd om een mkb-werkplaats op te richten, waarbinnen studenten kunnen leren en oefenen in de beroepspraktijk, rekening houdend met de toenemende digitalisering, en mkb’ers worden geholpen met het maken van een digitaliseringsslag. Dit enerzijds door studenten in te zetten die in het kader van onderwijs scans maken voor mkb-bedrijven om te bezien hoe zij digitalisering in hun bedrijf kunnen inzetten (een concreet en praktisch stappenplan, een zogenoemde ‘roadmap’) en anderzijds door actief algemene kennis te delen met mkb’ers met betrekking tot digitalisering (zoals het breed delen van kennis over digitalisering middels een openbaar toegankelijk digitaal platform en het aanbieden van seminars en webinars). Onderwijsinstellingen (al dan niet in samenwerkingsverband) kunnen een subsidie van maximaal € 450.000 krijgen voor het initiëren en oprichten van een mkb-werkplaats en voor het verrichten van een aantal activiteiten daarbinnen (opgenomen in artikel 3.24.2 van de RNES).
Met de onderhavige wijzigingsregeling wordt in de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2021 een derde tender opgenomen van de subsidiemodule Mkb-werkplaatsen. De derde openstellingsperiode loopt van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021, met een subsidieplafond van € 2.000.000.
De subsidiemodule Internationaal Innoveren bevat staatssteun die wordt gerechtvaardigd door artikel 25 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.1
De subsidie die op grond van de subsidiemodule mkb-werkplaatsen wordt verstrekt bevat geen staatssteun. Dit is reeds toegelicht in de toelichting bij de regeling waarmee deze subsidiemodule tot stand is gebracht (Stcrt. 2020, 11733).
De wijziging van artikel 3.7.8 van de RNES betreft een verlichting van de informatie die geleverd moet worden in het schriftelijk verslag bij Eurostarsprojecten en derhalve ook niet tot een toename van de administratieve lasten bij de gebruikers onder de regeling. De wijziging heeft geen effect op de regeldruk per aanvraag.
De wijziging van de standaard in bijlage 1.1, behorende bij artikel 1.2, van de RNES, leidt niet tot een toename van de informatieverplichtingen en van de administratieve lasten bij de gebruikers onder de regeling. De wijziging heeft geen effect op de regeldruk.
Met deze wijzigingsregeling wijzigt de regeldruk voor de subsidiemodule Mkb-werkplaatsen (opgenomen in Stcrt. 2020, 11733) en subsidiemodule Internationaal innoveren per aanvraag in zeer beperkte mate. Het betreffen nieuwe openstellingen. Voor de module Mkb-werkplaatsen geldt dat er circa 8 aanvragen worden verwacht, waarbij per aanvraag circa 33 uur vereist is. Totale verwachte regeldrukkosten 10 * 0,5 * 47 €/uur = € 12.408. Voor de module Internationaal innoveren worden circa 15 aanvragen verwacht, die elk 10 uur kosten. Totale verwachte regeldrukkosten 15 * 10 * 47 €/uur = € 7.050.
Totale regeldrukkosten: ca € 19.458
De onderhavige regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant, waarin zij wordt geplaatst. Met de datum van inwerkingtreding wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep van deze regeling gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L 187).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-35005.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.