ARTIKEL I
De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 3.7.8 vervalt ‘, met inbegrip van een vergelijking van die uitvoering met
het projectplan en de bij de subsidieverlening vermelde raming van de subsidiabele
kosten’.
B
In de aanhef van bijlage 1.1, behorende bij artikel 1.2, eerste lid, wordt ‘overeenkomstig
de Nadere voorschriften controle- en overige standaarden (ex Artikel A-130.7 VGC)
van het NIVRA’ vervangen door ‘in overeenstemming met de Nederlandse Standaard 4400N
‘Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden’’.
C
In bijlage 1.3, behorende bij artikel 1.5, bijlage 3.16.2, behorende bij artikel 3.16.20,
en bijlage 3.16.3, behorende bij artikel 3.16.20, komen de paragrafen 2.2 telkens
te luiden:
2.2. Betrouwbaarheid en materialiteit controleverklaring
Bij zijn oordeelsvorming over de naleving van de subsidievoorwaarden streeft de accountant
naar een redelijke mate van zekerheid. Indien dit begrip voor het gebruik van statistische
technieken gekwantificeerd moet worden, wordt een betrouwbaarheid van 95 procent gehanteerd.
Een controleverklaring met een goedkeurende strekking impliceert dat, gegeven eerder
genoemde betrouwbaarheid, de som van de afwijking en de onzekerheid niet groter is
dan twee procent van het totaalbedrag aan subsidiabele kosten dat in het financieel
verslag wordt verantwoord. De hierna vermelde goedkeuringstoleranties zijn in dit
kader van toepassing voor de bepaling van de strekking van de af te geven controleverklaring.
Materialiteitstabel
|
Goedkeurende
controleverklaring
|
Verklaring met beperking
|
Verklaring van oordeelonthouding/
Afkeurende verklaring
|
Fouten (afwijkingen) in het financieel verslag en onzekerheden in de controle
|
≤ 2%
|
> 2% en ≤ 4%
|
> 4%
|
ARTIKEL II
De tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2021 wordt
als volgt gewijzigd:
A
Na de laatste rij betreffende titel 3.8, Internationaal innoveren, artikel 3.8.2,
onderdeel a, wordt een rij ingevoegd, luidende:
B
Na de laatste rij betreffende titel 3.23, Venture Challenge, wordt een rij ingevoegd,
luidende:
Titel 3.24: Mkb-werkplaatsen
|
3.24.2
|
|
|
01-09-2021 t/m 15-10-2021
|
€ 2.000.000
|
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Aanleiding en inhoud regeling
Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies
(RNES) en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2021 respectievelijk gewijzigd
voor drie technische wijzigingen en het openstellen van twee subsidiemodules.
1.1 Wijziging vereiste voor schriftelijk verslag bij Eurostarsprojecten
In de praktijk bleek er voor het schriftelijk verslag in artikel 3.7.8 van de RNES
geen behoefte aan een (halfjaarlijkse) vergelijking met het projectplan en de bij
de subsidieverlening vermelde raming van de subsidiabele kosten. Daarvoor volstaat
de meldingsplicht voor de subsidieontvanger, indien de subsidiabele kosten meer dan
25 procent afwijken van de begroting (artikel 37, tweede lid, van het Kaderbesluit
nationale EZK- en LNV-subsidies) en het verplichte ontheffingsverzoek bij essentiële
wijzigingen in de uitvoering van het projectplan (artikel 37, derde lid, van het Kaderbesluit
nationale EZK- en LNV-subsidies). Door het laten vervallen van de verplichting tot
een vergelijking met de raming van de subsidiabele kosten in artikel 3.7.8 van de
RNES worden de administratieve lasten voor de subsidieontvanger verminderd en wordt
ook beter aangesloten bij de uitgangspunten van uniformeren en vereenvoudigen van
de regels voor de uitvoering en verantwoording zoals vastgelegd in de Aanwijzingen
voor subsidieverstrekking.
1.2 Wijziging standaard voor rapport van feitelijke bevindingen naar nieuwste versie
Per 1 januari 2018 is voor het rapport van feitelijke bevindingen de Standaard 4400N
'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden' van de
Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants van kracht. Deze standaard
wordt in de praktijk al gebruikt maar de verwijzing naar de geldende standaard was
nog niet aangepast in de RNES. Met deze wijziging wordt dit hersteld.
1.3 Wijziging rapporteringstoleranties voor fouten en onzekerheden
Subsidieverstrekkende departementen hebben met de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie
van Accountants afgesproken de rapporteringstoleranties voor fouten en onzekerheden
te harmoniseren naar 2 procent voor fouten en onzekerheden samen. Hiermee sluiten
die toleranties aan op wat binnen de Europese Unie gebruikelijk is. Met onderstaande
aanpassing wordt hier invulling aan gegeven.
1.4 Openstelling subsidiemodule Internationaal innoveren voor AI-innovatieprojecten
De subsidiemodule Internationaal innoveren (titel 3.8 van de RNES) bevat een aantal
programma’s die mogelijk worden gemaakt door het EUREKA-netwerk. EUREKA is een intergouvernementeel
programma van meer dan 40 landen en de Europese Unie die de leden van het EUREKA-netwerk
vormen. Het EUREKA-netwerk is verdeeld in clusters waar voormelde landen ook lid van
kunnen worden.
Kunstmatige intelligentie is een zich snel ontwikkelende technologie met het potentieel
om bijna elk aspect van de economie en de samenleving te beïnvloeden of te transformeren.
Diepgaande kennis en leiderschap bij het ontwikkelen en toepassen van deze krachtige
technologie is een essentieel vereiste als de industrie haar leiderschap op meerdere
toepassingsgebieden wil behouden of wil profiteren van nieuwe kansen.
Deze tweede call is gebaseerd op de getoonde belangstelling voor de eerste Eureka
Clusters AI Call in 2020 en de nationale prioriteiten gesteld door de EUREKA-lidstaten.
Deze prioriteiten omvatten het ondersteunen van de ontwikkeling, aanpassing en gebruik
van opkomende kunstmatige intelligentie capaciteiten in meerdere verticale en technologische
domeinen. De 2021 call voor innovatieve projecten in het AI-domein wordt gelanceerd
door de Eureka-clusters CELTIC-NEXT, EURIPIDES2, PENTA/XECS, EUROGIA, ITEA3 en SMART,
in nauwe afstemming met de nationale overheden van 13 EUREKA-lidstaten.
Deelnemers worden uitgenodigd om voorstellen voor toegepast onderzoek en innovatieprojecten
op het gebied van kunstmatige intelligentie in te dienen, waarbij, waar mogelijk,
wordt aangegeven hoe deze verband houden met het technologische aandachtsgebied van
de deelnemende clusters die het meest relevant zijn voor hun voorstel.
De call waar deze openstelling op ziet, betreft een cluster overkoepelende call. De
openstelling loopt van 15 september 2021 tot en met 12 oktober 2021. Het subsidieplafond
dat vanuit Nederland beschikbaar wordt gesteld, is voor deze AI-innovatieprojecten
vastgesteld op € 4.000.000. Bovenop deze nationale middelen komt een aanvullend budget
van andere deelnemende landen.
1.5 Openstelling subsidiemodule Mkb-werkplaatsen
Met subsidiemodule Mkb-werkplaatsen, die per 1 april 2020 als titel 3.24 toegevoegd
is aan de RNES, worden onderwijsinstellingen (zijnde universiteiten, hogescholen en
MBO-instellingen) gestimuleerd om een mkb-werkplaats op te richten, waarbinnen studenten
kunnen leren en oefenen in de beroepspraktijk, rekening houdend met de toenemende
digitalisering, en mkb’ers worden geholpen met het maken van een digitaliseringsslag.
Dit enerzijds door studenten in te zetten die in het kader van onderwijs scans maken
voor mkb-bedrijven om te bezien hoe zij digitalisering in hun bedrijf kunnen inzetten
(een concreet en praktisch stappenplan, een zogenoemde ‘roadmap’) en anderzijds door
actief algemene kennis te delen met mkb’ers met betrekking tot digitalisering (zoals
het breed delen van kennis over digitalisering middels een openbaar toegankelijk digitaal
platform en het aanbieden van seminars en webinars). Onderwijsinstellingen (al dan
niet in samenwerkingsverband) kunnen een subsidie van maximaal € 450.000 krijgen voor
het initiëren en oprichten van een mkb-werkplaats en voor het verrichten van een aantal
activiteiten daarbinnen (opgenomen in artikel 3.24.2 van de RNES).
Met de onderhavige wijzigingsregeling wordt in de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies
2021 een derde tender opgenomen van de subsidiemodule Mkb-werkplaatsen. De derde openstellingsperiode
loopt van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021, met een subsidieplafond van
€ 2.000.000.
2. Staatssteun
De subsidiemodule Internationaal Innoveren bevat staatssteun die wordt gerechtvaardigd
door artikel 25 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.1
De subsidie die op grond van de subsidiemodule mkb-werkplaatsen wordt verstrekt bevat
geen staatssteun. Dit is reeds toegelicht in de toelichting bij de regeling waarmee
deze subsidiemodule tot stand is gebracht (Stcrt. 2020, 11733).
3. Regeldruk
De wijziging van artikel 3.7.8 van de RNES betreft een verlichting van de informatie
die geleverd moet worden in het schriftelijk verslag bij Eurostarsprojecten en derhalve
ook niet tot een toename van de administratieve lasten bij de gebruikers onder de
regeling. De wijziging heeft geen effect op de regeldruk per aanvraag.
De wijziging van de standaard in bijlage 1.1, behorende bij artikel 1.2, van de RNES,
leidt niet tot een toename van de informatieverplichtingen en van de administratieve
lasten bij de gebruikers onder de regeling. De wijziging heeft geen effect op de regeldruk.
Met deze wijzigingsregeling wijzigt de regeldruk voor de subsidiemodule Mkb-werkplaatsen
(opgenomen in Stcrt. 2020, 11733) en subsidiemodule Internationaal innoveren per aanvraag in zeer beperkte mate. Het
betreffen nieuwe openstellingen. Voor de module Mkb-werkplaatsen geldt dat er circa
8 aanvragen worden verwacht, waarbij per aanvraag circa 33 uur vereist is. Totale
verwachte regeldrukkosten 10 * 0,5 * 47 €/uur = € 12.408. Voor de module Internationaal
innoveren worden circa 15 aanvragen verwacht, die elk 10 uur kosten. Totale verwachte
regeldrukkosten 15 * 10 * 47 €/uur = € 7.050.
Totale regeldrukkosten: ca € 19.458
4. Vaste verandermomenten
De onderhavige regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant, waarin zij wordt geplaatst. Met de datum van inwerkingtreding
wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële
regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en twee
maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd,
omdat de doelgroep van deze regeling gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer