De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
Gelet op de artikelen 2 en 16 van het Kaderbesluit nationale EZ-subsidies;
Besluit:
's-Gravenhage, 12 januari 2021
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
TOELICHTING
1. Aanleiding en doel
Deze wijzigingsregeling voorziet in de openstelling van de subsidiemodule Duurzame
innovatieve scheepsbouw (SDS), die is opgenomen in titel 3.19 van de Regeling nationale
EZK- en LNV-subsidies, door middel van wijziging van de Regeling openstelling EZK-
en LNV-subsidies 2021. De subsidiemodule zelf wordt niet gewijzigd.
De subsidiemodule heeft tot doel bij te dragen aan het stimuleren van innovatieve
manieren om verduurzaming in de scheepsbouw te realiseren. De regeling is bedoeld
om de introductie van vernieuwende, experimentele technologieën in de markt voor scheepsnieuwbouw
en -ombouw mogelijk te maken die bijdragen aan duurzame ontwikkeling op het gebied
van emissievermindering, alternatieve brandstoffen, geluid of een duurzame levenscyclus.
In 2020 is de subsidiemodule gewijzigd (Regeling van de Staatssecretaris van Economische
Zaken en Klimaat van 24 juni 2020, houdende wijziging van de Regeling nationale EZK-
en LNV-subsidies en de Regeling openstelling EZK en LNV-subsidies 2020 in verband
met de wijziging van de subsidiemodule Duurzame innovatieve scheepsbouw (Stcrt. 2020, 35522)), met als voornaamste verandering dat de toekenning van subsidies voortaan geschiedt
op basis van rangschikking van de aanvragen (tenderprocedure). In de periode van 15 juli
tot en met 6 oktober 2020 heeft de eerste openstelling met deze nieuwe opzet plaatsgevonden.
De subsidiemodule Duurzame innovatieve scheepsbouw wordt in 2021 tweemaal opengesteld.
De periodes waarin de subsidiemodule wordt opengesteld, lopen van 25 januari tot en
met 2 april 2021 en van 14 juni tot en met 1 oktober 2021. Voor elk van deze periodes
wordt het subsidieplafond vastgesteld op € 2.300.000.
2. Staatssteun
De subsidie die op grond van de subsidiemodule wordt toegekend bevat staatssteun.
Van deze module is op grond van artikel 11 van de algemene groepsvrijstellingsverordening
een kennisgeving gedaan (SA.48475). Vanwege de verlenging van de module is in 2020
opnieuw een kennisgeving gedaan (SA.58379). Voor een verdere toelichting op de staatssteunaspecten
van deze subsidiemodule wordt verwezen naar de toelichting bij de regeling waarmee
de subsidiemodule tot stand is gebracht (Regeling van de Minister van Economische
Zaken van 1 juni 2017, houdende wijziging van de Regeling nationale EZ-subsidies en
de Regeling openstelling EZ-subsidies 2017 in verband met subsidie voor op een verbetering
van de duurzame ontwikkeling gerichte innovatieve scheepsbouw (Stcrt. 2017, 29443)).
3. Regeldruk
In het kader van de totstandkoming van de subsidiemodule Duurzame innovatieve scheepsbouw
is de regeldruk als gevolg van deze module berekend. Blijkens de toelichting bij deze
eerder genoemde regeling bedragen de administratieve lasten € 25.344,-. Met onderhavige
regeling, die slechts een openstelling betreft, worden geen wijzigingen in de subsidiemodule
aangebracht en zijn er geen gevolgen voor de administratieve lasten.
4. Vaste verandermomenten
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met deze datum wordt afgeweken van de
systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen
met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden
voordien worden bekendgemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat
de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding. Op deze wijze kunnen zij namelijk
spoedig subsidieaanvragen indienen. Daarbij komt dat de doelgroep al bekend is met
de subsidiemodule en dat bij de wijziging in 2020 al het voornemen kenbaar was gemaakt
de module in 2021 tweemaal open te stellen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer