Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Staatscourant 2021, 22742 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Staatscourant 2021, 22742 | Verkeersbesluiten |
(Tijdelijke verkeersmaatregelen Nieuwe Tielseweg en omliggende straten i.v.m. werkzaamheden Beursplein te Tiel)
College van B urgemeester en wethouders van de gemeente Tiel ,
- Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Tiel.
- Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.
- Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:
De werkzaamheden gaan hinder met zich brengen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Er zal enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid slechter kan worden.
Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De gemeente heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden.
Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door dat de bereikbaarheid via andere straten gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.
Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.
Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant. Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:
tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 50 km/u naar 30 km/u op de Nieuwe Tielseweg tussen de rotondes Brugstraat en Heiligestraat vanaf heden t/m 23-12-2022 of zoveel eerder of langer als het werk vereist, door het plaatsen van de verkeersborden A0130 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
tot het tijdelijke afsluiten van het fietspad parallel aan de Nieuwe Tielsedijk tussen de rotondes Brugstraat en Heiligestraat vanaf heden t/m 23-12-2022 of zoveel eerder of langer als het werk vereist, door het plaatsen van verkeersbord C14 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
tot het tijdelijke afsluiten van het voetpad parallel aan de Nieuwe Tielsedijk tussen de rotondes Brugstraat en Heiligestraat vanaf heden t/m 23-12-2022 of zoveel eerder of langer als het werk vereist, door het plaatsen van verkeersbord C16 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
tot het instellen van een tijdelijke in- en uitrit aan de Nieuwe Tielseweg bedoeld voor werkverkeer gedurende de bouwwerkzaamheden, door het plaatsen van de verkeersborden C01 met onderbord ‘uitgezonderd werkverkeer’ conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen. In het bezwaarschrift vermeldt u:
Vergeet niet uw handtekening op het bezwaarschrift te zetten.
Burgemeester en wethouders gemeente Tiel
Een onafhankelijke bezwarencommissie behandelt uw bezwaarschrift. Deze commissie bepaalt ook of u gelegenheid krijgt om uw bezwaren mondeling toe te lichten. De wettelijke termijn voor het afhandelen van uw bezwaarschrift bedraagt twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan in sommige gevallen verlengd worden.
Ondanks uw bezwaarschrift treedt het besluit wel in werking. Als u dat tegen wilt houden en u hebt daarvoor een dringende reden, dan kunt u de rechtbank in Arnhem vragen om een voorlopige voorziening te treffen. Dat kunt u pas doen nadat u uw bezwaarschrift bij de gemeente hebt ingediend. De behandeling van een verzoek door de voorzieningenrechter is niet gratis. U betaalt € 150,-- als u particulier bent. In andere gevallen (bijvoorbeeld voor een stichting) bedragen de kosten € 297,--.
Het postadres van de rechtbank is: rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Aldus besloten te Tiel, 29 april 2021
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-22742.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.