Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 17 april 2021, nr. IENW/BSK-2021/106971 tot wijziging van de Regeling onbemande luchtvaartuigen, de Regeling modelvliegen en de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen in verband met het herstellen van enkele omissies

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 1.5 van de Wet luchtvaart, artikel 4a van het Besluit luchtverkeer en artikel 9 van het Besluit vluchtuitvoering;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 15, eerste lid, van de Regeling onbemande luchtvaartuigen komt te luiden:

  • 1. De paragrafen 1, 2, 3 en 4 van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen, zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Regeling onbemande luchtvaartuigen, blijven tot 1 januari 2022 van toepassing op de behandeling van de aanvraag van respectievelijk een RPA-L, speciaal-BvL, bewijs van inschrijving en geluidverklaring of een ontheffing voor een RPA-L of een speciaal-BvL, indien de aanvraag is ingediend voor 31 december 2021.

ARTIKEL II

Artikel 2 van de Regeling modelvliegen wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel e vervalt ‘gebieden met’.

2. In onderdeel i wordt ‘vluchten binnen het verband van een bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart of de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers aangesloten vereniging’ vervangen door ‘vluchten binnen het verband van een bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers of de Samenwerkende Nederlandse Modelvlieg Verenigingen aangesloten vereniging’.

ARTIKEL III

De Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, wordt ‘de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:’ vervangen door ‘de zone, begrensd door 1 NM aan weerszijde van de lijn die achtereenvolgens door de volgende posities loopt:’ en vervalt ‘terug naar beginpunt;’.

2. Onderdeel j komt te luiden:

GLV IX (Maas/Waal) de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

51°52'19.76"N 005°37'16.51"E;

51°48'00.40"N 005°39'00.31"E;

51°46'59.97"N 005°34'59.93"E;

51°47'30.07"N 005°32'30.07"E;

51°46'59.97"N 005°28'59.79"E;

51°45'00.44"N 005°28'59.79"E;

51°45'00.41"N 005°20'13.29"E;

51°44'47.75"N 005°19'29.50"E;

51°44'37.65"N 005°19'02.93"E;

51°44'18.74"N 005°18'21.24"E;

51°44'09.90"N 005°17'53.45"E;

51°44'10.07"N 005°17'36.94"E;

51°44'19.66"N 005°17'06.45"E;

51°44'21.74"N 005°16'46.05"E;

51°44'19.14"N 005°15'56.79"E;

51°44'02.09"N 005°15'23.33"E;

51°43'59.29"N 005°15'06.15"E;

51°43'59.80"N 005°14'42.65"E;

51°44'26.16"N 005°13'49.49"E;

51°44'34.72"N 005°13'12.56"E;

51°44'32.32"N 005°12'52.42"E;

51°44'26.54"N 005°12'26.74"E;

51°44'22.22"N 005°11'59.54"E;

51°44'22.91"N 005°11'32.97"E;

51°44'29.07"N 005°11'03.87"E;

51°44'32.32"N 005°10'36.45"E;

51°44'31.98"N 005°09'53.09"E;

51°44'20.51"N 005°08'27.76"E;

51°44'06.48"N 005°07'09.98"E;

51°43'53.30"N 005°06'18.79"E;

51°43'26.90"N 005°05'15.36"E;

51°43'15.48"N 005°05'01.07"E;

51°42'51.42"N 005°04'31.87"E;

51°42'39.65"N 005°04'00.40"E;

51°42'34.52"N 005°03'43.79"E;

51°42'29.17"N 005°03'18.78"E;

51°42'25.96"N 005°02'45.38"E;

51°42'24.78"N 005°02'18.63"E;

51°42'25.32"N 005°01'54.85"E;

51°42'26.92"N 005°01'23.03"E;

51°42'31.52"N 005°00'40.71"E;

51°42'33.88"N 005°00'26.55"E;

51°42'36.01"N 004°59'50.01"E;

51°42'40.40"N 004°59'15.73"E;

51°42'32.60"N 004°58'71.75"E;

51°42'23.18"N 004°57'33.44"E;

51°42'24.04"N 004°56'56.37"E;

51°42'31.14"N 004°55'53.44"E;

51°42'44.78"N 004°54'58.17"E;

51°42'49.94"N 004°54'24.60"E;

51°42'55.27"N 004°54'06.77"E;

51°43'01.04"N 004°53'54.53"E;

51°43'31.85"N 004°53'57.32"E;

51°43'51.74"N 004°54'42.44"E;

51°44'31.10"N 004°55'26.15"E;

51°45'16.77"N 004°55'59.02"E;

51°45'50.89"N 004°56'04.62"E;

51°46'15.70"N 004°56'06.37"E;

51°47'20.52"N 004°56'23.50"E;

51°47'45.97"N 004°56'19.83"E;

51°48'40.73"N 004°57'53.03"E;

51°49'03.94"N 004°59'35.49"E;

51°49'10.93"N 005°00'24.83"E;

51°48'52.25"N 005°02'14.91"E;

51°49'29.60"N 005°04'49.16"E;

51°49'28.94"N 005°05'35.96"E;

51°48'46.54"N 005°07'34.61"E;

51°48'43.46"N 005°08'28.01"E;

51°48'55.11"N 005°09'55.90"E;

51°48'48.52"N 005°10'59.84"E;

51°48'30.50"N 005°13'10.14"E;

51°48'55.77"N 005°14'52.53"E;

51°49'19.50"N 005°18'14.68"E;

51°49'15.32"N 005°18'51.37"E;

51°48'57.30"N 005°19'27.41"E;

51°48'37.75"N 005°19'47.62"E;

51°48'20.61"N 005°20'07.18"E;

51°48'07.65"N 005°20'55.30"E;

51°48'13.40"N 005°21'47.81"E;

51°49'13.12"N 005°22'49.12"E;

51°50'39.48"N 005°24'46.45"E;

51°52'09.56"N 005°25'39.62"E;

51°52'59.88"N 005°26'39.39"E;

51°53'15.70"N 005°27'45.09"E;

51°53'17.90"N 005°30'39.99"E;

51°53'58.99"N 005°33'26.32"E;

51°52'31.87"N 005°34'47.79"E;

terug naar beginpunt;

3. onderdeel l komt te luiden:

  • l. GLV XI (Wieringermeerpolder) de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    52°56'15.66"N 005°01'51.18"E;

    52°56'00.50"N 005°02'17.11"E;

    52°55'24.68"N 005°02'20.84"E;

    52°55'26.66"N 005°02'56.00"E;

    52°53'36.58"N 005°04'31.80"E;

    52°53'20.76"N 005°04'46.96"E;

    52°50'46.07"N 005°06'51.55"E;

    52°46'30.31"N 005°06'15.51"E;

    52°45'30.54"N 004°57'25.53"E;

    52°52'20.33"N 004°56'16.54"E;

    52°52'49.12"N 004°56'05.55"E;

    52°52'57.69"N 004°55'56.32"E;

    52°53'04.94"N 004°56'06.43"E;

    52°53'12.85"N 004°55'59.18"E;

    52°53'02.74"N 004°55'38.31"E;

    52°53'02.08"N 004°55'23.80"E;

    52°53'02.74"N 004°55'07.98"E;

    52°53'11.31"N 004°54'57.88"E;

    52°53'20.10"N 004°54'47.11"E;

    52°53'25.15"N 004°54'35.02"E;

    52°53'35.92"N 004°54'27.77"E;

    52°53'45.15"N 004°54'41.40"E;

    52°53'48.88"N 004°54'54.36"E;

    52°53'56.13"N 004°55'06.66"E;

    52°54'16.13"N 004°56'19.39"E;

    52°55'00.07"N 004°57'16.96"E;

    52°55'17.43"N 004°57'26.19"E;

    52°55'28.86"N 004°57'29.93"E;

    52°55'46.87"N 004°58'00.91"E;

    52°55'50.61"N 004°58'11.67"E;

    52°55'52.59"N 004°58'33.87"E;

    52°55'54.13"N 004°58'47.71"E;

    52°55'55.66"N 004°59'14.30"E;

    52°56'05.55"N 004°59'53.19"E;

    52°56'07.75"N 005°00'08.35"E;

    52°56'08.63"N 005°00'19.12"E;

    52°56'04.23"N 005°00'32.74"E;

    52°56'02.04"N 005°00'44.38"E;

    52°56'05.55"N 005°01'12.29"E;

    52°56'13.46"N 005°01'34.04"E;

    terug naar beginpunt;

4. In onderdeel s wordt ‘de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:’ vervangen door ‘de zone, begrensd door 1 NM aan weerszijde van de lijn die achtereenvolgens door de volgende posities loopt:’ en vervalt ‘terug naar beginpunt;’.

B

Artikel 4, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. onderdeel e komt te luiden:

Rotterdam

de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

51°54’25.68209400”N 004°32’23.96169960”E;

51°54’29.53329120”N 004°32’53.21664240”E;

51°54’29.16656280”N 004°33’35.63277840”E;

51°54’24.37266960”N 004°34’14.33449560”E;

51°54’18.56103480”N 004°34’18.36492960”E;

51°54’05.60149200”N 004°34’13.50874200”E;

51°53’59.67934080”N 004°34’11.07079680”E;

51°54’01.87811280”N 004°33’48.83645880”E;

51°54’08.21140200”N 004°33’28.65718440”E;

51°54’08.63397360”N 004°33’19.68468120”E;

51°54’05.49910440”N 004°32’55.46145840”E;

51°53’56.88622680”N 004°32’45.76556760”E;

51°54’04.85925480”N 004°32’39.01635960”E;

51°53’52.01378880”N 004°31’48.61914600”E;

51°53’50.34657120”N 004°31’49.91965680”E;

51°53’42.80489160”N 004°31’49.01082240”E;

51°53’42.86527440”N 004°31’45.31361880”E;

51°53’55.16404080”N 004°30’50.88510360”E;

51°54’07.73925480”N 004°30’37.30568040”E;

51°54’26.80620840”N 004°30’35.48198160”E;

51°54’40.03758360”N 004°30’33.77182320”E;

51°54’44.81501400”N 004°30’12.26321640”E;

51°54’31.18424400”N 004°29’50.75483640”E;

51°53’56.24747520”N 004°29’56.33271960”E;

51°53’43.70726040”N 004°29’46.08791520”E;

51°53’31.33404600”N 004°28’36.18131160”E;

51°53’34.08755640”N 004°28’17.08370400”E;

51°53’39.40458360”N 004°28’06.29262840”E;

51°53’39.62259240”N 004°27’57.55324680”E;

51°52’38.40298320”N 004°27’21.95546040”E;

51°52’12.53659080”N 004°27’24.27214320”E;

51°52’04.25424360”N 004°27’11.78714160”E;

51°51’59.62103280”N 004°26’37.22367120”E;

51°51’54.44698680”N 004°25’17.05972800”E;

51°51’53.66466000”N 004°24’31.61048400”E;

51°51’58.85431920”N 004°24’27.56023560”E;

51°52’17.46314760”N 004°24’25.25226480”E;

51°52’12.68558760”N 004°23’29.65596360”E;

51°52’12.00387360”N 004°23’00.19635000”E;

51°52’25.36407840”N 004°22’09.99588720”E;

51°52’26.87901960”N 004°21’07.57848600”E;

51°52’10.87247280”N 004°20’05.05011480”E;

51°51’51.75241200”N 004°19’47.62656120”E;

51°51’52.51924440”N 004°18’19.74977280”E;

51°51’52.31212200”N 004°17’38.21166240”E;

51°51’51.92430840”N 004°16’01.98608160”E;

51°51’54.16658640”N 004°15’42.90676920”E;

51°52’25.33017000”N 004°14’12.30762840”E;

51°52’43.83587280”N 004°13’51.96531720”E;

51°53’14.66827800”N 004°13’41.34333720”E;

51°53’49.04906280”N 004°13’08.57447760”E;

51°54’19.95153480”N 004°12’07.55140680”E;

51°54’43.68855960”N 004°11’09.85086960”E;

51°54’56.76739200”N 004°10’43.59966960”E;

51°55’13.65491640”N 004°10’12.92370600”E;

51°55’37.62203160”N 004°09’38.68960680”E;

51°55’43.26160080”N 004°09’10.70724960”E;

51°55’56.58026880”N 004°08’11.80067280”E;

51°56’10.26042360”N 004°06’24.88551120”E;

51°55’53.71665960”N 004°06’15.16491000”E;

51°55’52.60904040”N 004°05’58.90229880”E;

51°55’56.98111440”N 004°05’32.49708360”E;

51°56’01.25836080”N 004°04’55.90895160”E;

51°56’00.86168400”N 004°04’26.14760040”E;

51°55’58.55480400”N 004°04’04.59474600”E;

51°55’32.07921960”N 004°02’08.53522800”E;

51°55’08.11218720”N 004°00’16.08473520”E;

51°55’04.93944600”N 003°59’59.39328120”E;

51°55’07.19176440”N 003°59’39.45488280”E;

51°55’20.13496680”N 003°59’06.59675760”E;

51°56’01.18406400”N 003°58’41.00148840”E;

51°56’16.88691840”N 003°58’21.27351720”E;

51°57’17.68679640”N 003°57’44.11684800”E;

51°57’37.52149320”N 003°57’40.88652840”E;

51°58’03.98154000”N 003°57’49.90434840”E;

51°58’59.59553160”N 003°58’49.93286880”E;

51°59’08.31817320”N 003°59’11.28006960”E;

51°59’18.85402320”N 003°59’59.68157640”E;

51°59’18.30929280”N 004°00’38.10183840”E;

51°59’10.91801400”N 004°01’10.59898440”E;

51°59’13.69026240”N 004°01’34.87892160”E;

51°59’15.80348040”N 004°01’45.15512520”E;

51°59’16.37926800”N 004°01’54.31650960”E;

51°59’16.20670560”N 004°02’06.54604080”E;

51°59’14.48373480”N 004°02’15.69209280”E;

51°59’40.27605360”N 004°02’51.81234720”E;

51°59’12.86122200”N 004°05’02.01398280”E;

51°59’08.63011320”N 004°05’22.14878640”E;

51°59’05.52947640”N 004°05’57.82171560”E;

51°58’58.68354720”N 004°06’33.79992480”E;

51°58’21.93376800”N 004°08’15.97116840”E;

51°56’47.84681400”N 004°11’24.44097480”E;

51°56’07.18079280”N 004°13’15.33072720”E;

51°55’48.35806680”N 004°13’46.30374840”E;

51°55’08.90365800”N 004°14’41.82516600”E;

51°54’26.81120520”N 004°16’34.95155880”E;

51°54’02.37232440”N 004°18’28.67099760”E;

51°54’16.53438240”N 004°20’51.12561120”E;

51°54’37.62980280”N 004°21’44.81174160”E;

51°54’38.43420480”N 004°22’40.29518280”E;

51°54’24.53616360”N 004°23’52.15428960”E;

51°54’07.95694680”N 004°24’11.79104760”E;

51°54’11.16357480”N 004°24’24.60565800”E;

51°54’46.35275040”N 004°24’23.12208360”E;

51°54’53.14827600”N 004°24’41.58997560”E;

51°54’53.12437200”N 004°25’44.96469960”E;

51°54’37.71991440”N 004°26’11.05911960”E;

51°54’16.82358480”N 004°26’55.52549880”E;

51°54’30.37617720”N 004°27’57.52611360”E;

51°54’32.40096120”N 004°28’30.05859720”E;

51°54’47.05469280”N 004°28’52.95060120”E;

51°55’09.05572920”N 004°29’30.82058880”E;

51°55’17.11184160”N 004°29’55.92771240”E;

51°55’16.30241040”N 004°30’08.84963880”E;

51°55’10.28909280”N 004°30’38.25625320”E;

51°55’03.69513120”N 004°30’53.92944360”E;

51°54’49.10984640”N 004°31’20.45994240”E;

51°54’20.61897840”N 004°31’30.53769600”E;

51°54’10.67767920”N 004°31’36.36777360”E;

51°54’21.07599840”N 004°32’02.23255320”E;

51°54’25.68209400”N 004°32’23.96169960”E:

2. Onderdeel g komt te luiden:

Dordrecht/Papendrecht

de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

51°51’18.02023560”N 004°38’31.90662960”E;

51°51’20.21291280”N 004°39’00.14724360”E;

51°51’28.76367600”N 004°39’54.56193840”E;

51°51’27.32164200”N 004°40’12.10240560”E;

51°51’20.43625320”N 004°40’26.47553520”E;

51°51’10.23453720”N 004°40’30.64057320”E;

51°50’54.26360160”N 004°40’28.89138000”E;

51°50’42.67917600”N 004°40’09.56057880”E;

51°50’25.57237200”N 004°40’24.84222240”E;

51°50’06.67879440”N 004°40’26.64207120”E;

51°49’51.45814200”N 004°40’20.88042960”E;

51°49’36.58234080”N 004°40’20.86615560”E;

51°49’25.03471440”N 004°40’33.05204760”E;

51°49’21.14054040”N 004°40’55.36823520”E;

51°49’25.87968840”N 004°41’36.55411440”E;

51°49’28.47064080”N 004°41’55.51914480”E;

51°49’28.57002600”N 004°42’12.52199520”E;

51°49’55.53714360”N 004°42’40.12482600”E;

51°49’58.23868080”N 004°42’51.83946360”E;

51°49’56.59129200”N 004°43’29.13000240”E;

51°49’51.83758200”N 004°44’05.71439400”E;

51°49’48.01809720”N 004°44’15.52330680”E;

51°49’35.38042680”N 004°44’27.95902080”E;

51°49’35.37597000”N 004°44’55.46721120”E;

51°49’35.05310400”N 004°45’21.72948480”E;

51°49’32.79380160”N 004°46’03.02260800”E;

51°49’12.90729360”N 004°46’22.54891440”E;

51°48’46.93055400”N 004°46’03.65279520”E;

51°48’54.05484600”N 004°45’33.80374800”E;

51°48’48.20235480”N 004°45’11.63512440”E;

51°48’36.84413880”N 004°45’03.04534080”E;

51°48’42.52426920”N 004°44’24.96633360”E;

51°48’41.15873160”N 004°44’02.23677240”E;

51°48’46.66002840”N 004°43’20.90722080”E;

51°48’51.13159920”N 004°42’49.84052760”E;

51°48’52.66714680”N 004°42’20.56656240”E;

51°49’04.32212880”N 004°41’33.38534760”E;

51°49’08.64728400”N 004°41’05.06488200”E;

51°49’08.49690120”N 004°40’40.06382520”E;

51°49’09.17762160”N 004°40’24.55093560”E;

51°49’12.62834040”N 004°40’05.99331360”E;

51°49’22.24652160”N 004°39’42.58481760”E;

51°49’33.33406800”N 004°39’31.40326080”E;

51°49’54.35147640”N 004°39’22.30998840”E;

51°50’16.17301320”N 004°39’17.95389840”E;

51°50’30.07537800”N 004°39’10.97372520”E;

51°50’37.29796440”N 004°39’01.34955360”E;

51°50’44.66580360”N 004°38’50.22104280”E;

51°51’01.69014960”N 004°38’46.93898400”E;

51°51’18.02023560”N 004°38’31.90662960”E

3. Onderdeel l komt te luiden:

Kanaalhavens (Terneuzen)

de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

51°17' 38.77397411" N 003° 50' 12.06116761" E;

51°17' 01.03348230" N 003° 50' 26.47444237" E;

51°17' 16.91139362" N 003° 50' 48.60817049" E;

51°16' 57.91984602" N 003° 51' 06.54752967" E;

51°16' 39.74457258" N 003° 51' 54.67327254" E;

51°15' 59.63425316" N 003° 52' 32.24205734" E;

51°15' 56.34216357" N 003° 51' 30.56730325" E;

51°15' 24.60336199" N 003° 51' 07.75466861" E;

51°15' 19.05432795" N 003° 50' 27.55859645" E;

51°15' 30.97697605" N 003° 49' 53.52030902" E;

51°14' 18.31786698" N 003° 48' 40.97324999" E;

51°12' 55.17050036" N 003° 48' 17.91122628" E;

51°12' 56.11587599" N 003° 47' 52.80553901" E;

51°13' 23.77222034" N 003° 47' 52.64189374" E;

51°13' 24.25674244" N 003° 48' 15.02611931" E;

51°13' 55.59281468" N 003° 48' 25.93696532" E;

51°14' 06.65110743" N 003° 48' 29.43362145" E;

51°14' 07.53215047" N 003° 48' 23.30566231" E;

51°13' 57.76892509" N 003° 48' 15.64948327" E;

51°14' 05.26743338" N 003° 47' 40.18927344" E;

51°14' 37.76830738" N 003° 47' 54.96413745" E;

51°14' 41.08671400" N 003° 48' 54.07485711" E;

51°15' 21.42794635" N 003° 49' 33.48184756" E;

51°16' 43.68976199" N 003° 50' 22.53658855" E;

51°18' 37.76106277" N 003° 49' 43.60784502" E;

51°19' 57.16049965" N 003° 49' 14.75694590" E;

51°20' 02.34584174" N 003° 49' 35.11815558" E;

51°20' 00.76091358" N 003° 49' 36.04290436" E;

51°19' 56.61827109" N 003° 49' 29.97468135" E;

51°19' 34.39432422" N 003° 49' 37.72350384" E;

51°19' 06.05394449" N 003° 49' 52.62824116" E;

51°18' 49.07747277" N 003° 50' 25.99957899" E;

51°18' 12.28309416" N 003° 50' 42.10718642" E;

51°17' 50.88443286" N 003° 50' 43.27406355" E;

51°17' 38.77397411" N 003° 50' 12.06116761" E.

4. Onderdeel m komt te luiden:

Moerdijk

de zone, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

51°41'19.50"N 004°31'33.93"E;

51°41'25.68"N 004°32'39.43"E;

51°41'41.90"N 004°34'11.97"E;

51°41'50.97"N 004°35'24.52"E;

51°41'54.22"N 004°35'42.67"E;

51°42'5.48"N 004°36'13.9"E;

51°42'17.2"N 004°36'38.83"E;

51°42'24.73"N 004°36'56.1"E;

51°42'18.82"N 004°37'10.94"E;

51°42'9.22"N 004°37'21.99"E;

51°41'55.42"N 004°37'23.8"E;

51°41'52.13"N 004°37'33.32"E;

51°41'45.54"N 004°37'35.94"E;

51°41'38.62"N 004°37'32.71"E;

51°41'28.14"N 004°37'24.68"E;

51°41'19.78"N 004°37'39.54"E;

51°41'12.98"N 004°37'50.17"E;

51°41'22.19"N 004°38'3.89"E;

51°41'26.38"N 004°38'10.13"E;

51°41'28.34"N 004°38'13.6"E;

51°41'31.69"N 004°38'18.5"E;

51°41'34.34"N 004°38'21.100"E;

51°41'37.87"N 004°38'15.87"E;

51°41'40.2"N 004°38'12.13"E;

51°41'46.45"N 004°38'21.70"E;

51°41'41.40"N 004°38'31.54"E;

51°41'42.28"N 004°38'38.39"E;

51°41'39.7"N 004°38'46.37"E;

51°41'44.25"N 004°39'11.38"E;

51°41'15.7"N 004°39'36.30"E;

51°41'10.85"N 004°39'39.91"E;

51°41'8.20"N 004°39'42.17"E;

51°41'12.29"N 004°39'54.58"E;

51°41'4.35"N 004°40'1.36"E;

51°40'55.30"N 004°39'31.21"E;

51°40'54.11"N 004°39'27.87"E;

51°40'47.68"N 004°39'22.24"E;

51°40'47.32"N 004°39'8.77"E;

51°40'43.37"N 004°38'25.97"E;

51°40'41.44"N 004°38'6.42"E;

51°40'51.69"N 004°37'40.9"E;

51°40'34.41"N 004°37'18.62"E;

51°40'7.35"N 004°36'59.40"E;

51°40'0.81"N 004°36'45.11"E;

51°39'52.100"N 004°36'41.38"E;

51°39'43.53"N 004°36'16.28"E;

51°39'42.92"N 004°36'4.64"E;

51°38'57.41"N 004°34'27.24"E;

51°39'5.20"N 004°33'2.50"E;

51°39'13.63"N 004°32'55.67"E;

51°39'32.58"N 004°32'55.44"E;

51°39'54.27"N 004°32'50.82"E;

51°40'25.62"N 004°32'11.15"E;

51°40'35.86"N 004°31'58.19"E;

51°40'31.92"N 004°31'42.50"E;

51°40'39.85"N 004°31'37.6"E;

51°40'51.8"N 004°31'40.91"E;

51°41'14.70"N 004°31'35.10"E;

51°41'19.50"N 004°31'33.93"E.

C

Artikel 6, tweede lid, onderdeel z, komt te luiden:

51°39'52.42"N 05°15'24.42"E;

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Inleiding

Deze ministeriële regeling strekt tot wijziging van de Regeling onbemande luchtvaartuigen, de Regeling modelvliegen en de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen. Met deze wijzigingen worden enkele omissies verholpen.

a. Wijziging van de Regeling onbemande luchtvaartuigen

Met artikel 15 van de Regeling onbemande luchtvaartuigen wordt uitvoering gegeven aan artikel 21 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/9471 inzake onbemande luchtvaartuigen. In artikel 21 van deze verordening is namelijk bepaald dat op basis van nationaal recht afgegeven vergunningen, vaardigheidscertificaten en gelijkwaardige documenten geldig blijven tot 1 januari 2022 en voor die tijd moeten worden omgezet overeenkomstig de bepalingen in de verordening. Om dit mogelijk te maken, is in artikel 15 van de Regeling onbemande luchtvaartuigen bepaald dat de paragrafen 1, 2, 3 en 4 van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen, zoals deze luidden voorafgaande aan de inwerkingtreding van de onderhavige regeling, van toepassing blijven op onder meer de behandeling van de aanvraag van een ROC, een RPA-L of een speciaal-BvL, indien deze aanvraag vóór 31 december 2020 is ingediend. Dit is noodzakelijk om te verzekeren dat bestaande aanvragen volgens de nationale procedure kunnen worden afgehandeld. Hierbij was het uitgangspunt dat nieuwe aanvragen voor nationale producten na 31 december 2020 niet in behandeling zouden kunnen worden genomen, omdat het Europese recht na die datum vanwege de rechtstreekse werking onverkort van toepassing is. In de praktijk is echter gebleken dat er situaties mogelijk zijn waarin exploitanten ook na 31 december 2020 een nieuwe aanvraag moeten indienen voor nationale documenten. Dit betreffen specifiek de documenten die noodzakelijk zijn voor de instandhouding van reeds afgegeven ROC’s of ROC-lights. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een nieuw bewijs van inschrijving na de aanschaf van een nieuw onbemand luchtvaartuig. Om dit alsnog mogelijk te maken is met artikel I van de onderhavige regeling geregeld dat nieuwe aanvragen voor documenten die noodzakelijk zijn voor de instandhouding van een ROC of een ROC-light tot 31 december 2021 kunnen worden ingediend. Ten overvloede wordt opgemerkt dat deze wijziging dan ook niet ziet op nieuwe aanvragen voor een ROC of ROC-light, maar enkel op (nieuwe) aanvragen voor de documenten die noodzakelijk zijn voor de instandhouding van een ROC of een ROC-light.

b. Wijziging van de Regeling modelvliegen

In de Regeling modelvliegen zijn luchtverkeersregels en vluchtuitvoeringsregels neergelegd die gelden voor vluchten met modelluchtvaartuigen die worden uitgevoerd in het verband van een modelluchtvaartuigclub of -vereniging, als bedoeld in artikel 2, onder 10, van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 2019/947. Met de onderhavige wijziging van de Regeling modelvliegen worden enkele van deze regels aangepast. Deze wijzigingen waren voorzien bij een eerdere wijziging van de regeling (Staatscourant 2020, 66578). Abusievelijk is dit niet gebeurd. Met de onderhavige regeling wordt deze omissie nu hersteld.

Op grond van artikel 2, onderdeel e, van de Regeling modelvliegen, zoals deze luidde voor inwerkingtreding van deze regeling, was het niet toegestaan om vluchten uit te voeren boven gebieden met aaneengesloten bebouwing. In de praktijk leverde het gebruik van het begrip ‘gebieden met’ onduidelijkheid op, zowel bij piloten op afstand als bij handhavende instanties. Om deze onduidelijkheid weg te nemen is besloten het gebruik van het begrip ‘gebieden met’ uit de regeling te laten vervallen. Hiermee wordt aangesloten bij de systematiek van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 waar tevens wordt uitgegaan van afstand tot bebouwing en niet tot gebieden met bebouwing.

Met onderdeel 2 van artikel II wordt geregeld dat de maximale vlieghoogte voor vluchten die worden uitgevoerd in het verband van een modelvliegvereniging die is aangesloten bij de Samenwerkende Nederlandse Modelvlieg Verenigingen (SNMV) wordt opgehoogd naar 300 meter. Een dergelijke mogelijkheid bestond reeds voor modelvliegverenigingen die zijn aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart of de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers. Dit onderscheid wordt echter niet langer wenselijk geacht. Daarom is besloten om de mogelijkheid om vluchten uit te voeren tot een hoogte van maximaal 300 meter open te stellen voor verenigingen die zijn aangesloten bij de SNMV. Ten overvloede wordt opgemerkt dat voor dergelijke vluchten geldt dat deze moeten worden uitgevoerd in luchtruimklasse G, dat voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven, respectievelijk de houder van de ontheffing, en dat er bij vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor andere luchtvaartuigen.

c. Wijziging van de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen.

In de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen zijn zones opgenomen zoals bedoeld in artikel 9 van het Besluit vluchtuitvoering. In deze zones kunnen afwijkende regels voor onbemande luchtvaartuigen worden vastgesteld. Abusievelijk zijn voor enkele zones onjuiste coördinaten opgenomen in de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen. Hierdoor beslaan de betreffende zones bijvoorbeeld niet het hele gebied dat was voorzien. Met artikel III worden deze foutieve coördinaten hersteld.

Toezicht en handhaving

Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de ministeriële regelingen die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige regeling is afgestemd met de ILT.

Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten

De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee en is dus niet voorgelegd aan de ATR.

Internetconsultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen ingrijpende verandering teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met deze regeling wordt dan ook op grond van aanwijzing 4.17, lid 5, onder c, van de Aanwijzingen voor de regelgeving, afgeweken van het systeem van vaste verandermomenten. Hiertoe is besloten omdat met de onderhavige regeling enkel omissies worden hersteld, waarmee sprake is van reparatieregelgeving, zoals bedoeld in aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder c, van de Aanwijzingen voor de regelgeving.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Uitvoeringsverordening (EU) nr. 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen (PbEU 2019, L 152).

Naar boven