ACM Beleidsregel ontheffingen codes energie

De Autoriteit Consument en Markt;

gelet op de artikelen 37a, eerste en tweede lid, en 58 van de Elektriciteitswet 1998, de artikelen 12h, eerste en tweede lid, en 26 van de Gaswet, alsmede artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,

Besluit:

Artikel 1. Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

aanvrager:

degene die bij de ACM een aanvraag indient om een ontheffing;

ACM:

de Autoriteit Consument en Markt, genoemd in artikel 2, eerste lid, van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt;

NEDU:

De Vereniging Nederlandse Energie Data Uitwisseling bestaande uit ondernemingen die zich bezighouden met het transporteren, leveren of meten van elektriciteit als bedoeld in artikel 54, eerste lid, Elektriciteitswet 1998 en artikel 22, eerste lid, Gaswet;

netbeheerder:

een vennootschap als bedoeld in artikel 1, onderdeel k, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 1, onderdeel e, van de Gaswet.

ontheffing:

een ontheffing van de codes als bedoeld in de artikelen 37a, eerste lid, en 58 van de Elektriciteitswet 1998 of in de artikelen 12h, eerste lid, en 26 van de Gaswet.

Artikel 2. Ontheffing van de codes

De ACM verleent op aanvraag alleen een tijdelijke ontheffing, indien naar haar oordeel onverkorte toepassing van de codes in individuele gevallen of onder specifieke omstandigheden een ongewenste uitwerking heeft.

Artikel 3. Aanvraag

  • 1. De ACM stelt op haar website een aanvraagformulier ter beschikking voor het indienen van een ontheffingsaanvraag.

  • 2. De ACM neemt de aanvraag in behandeling als de aanvrager het onder het eerste lid genoemde aanvraagformulier volledig ingevuld en ondertekend heeft en heeft voorzien van alle gevraagde informatie en relevante stukken genoemd in het aanvraagformulier.

  • 3. De ACM zendt binnen vijf werkdagen na ontvangst van de aanvraag een ontvangstbevestiging, onder vermelding van de dag van ontvangst.

Artikel 4. Procedure

De ACM past de in afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht geregelde uniforme openbare voorbereidingsprocedure toe op de voorbereiding van besluiten op de aanvraag van een ontheffing, tenzij gelet op de aard van de ontheffing daarvan wordt afgezien of op korte termijn ontheffing noodzakelijk is.

Artikel 5. Zienswijze

De ACM kan de betreffende netbeheerder, de gezamenlijke netbeheerders, alsmede de NEDU verzoeken om een reactie te geven op een ontheffingsaanvraag.

Artikel 6. Intrekking

De Beleidsregel procedure voor ontheffingen ex artikel 37a Elektriciteitswet (Stcrt. 2004, 160, laatst gewijzigd Stcrt. 2013, 8686) wordt ingetrokken.

Artikel 7. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Artikel 8. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregel ontheffingen codes energie.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Overeenkomstig het door het bestuur op 15 december 2020 genomen besluit.

Den Haag, 15 december 2020

De Autoriteit Consument en Markt, namens deze, M.R. Leijten bestuurslid

TOELICHTING

In zowel de Elektriciteitswet 1998 (hierna: E-wet), als de Gaswet wordt verwezen naar tariefstructuren en voorwaarden. Voorbeelden hiervan zijn de tarievencodes, de technische codes en de Informatiecode elektriciteit en gas. Deze worden in onderhavige beleidsregel aangeduid als ‘codes’. De ACM kan op aanvraag ontheffing verlenen van de codes. Deze beleidsregel verschaft duidelijkheid over de procedure voor aanvraag van een ontheffing.

De ACM wenst over te gaan tot intrekking van de Beleidsregel procedure voor ontheffingen ex artikel 37a Elektriciteitswet en tot vaststelling van een nieuwe beleidsregel, die beoogt in een aantal hierna genoemde leemtes te voorzien. Tevens wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal verouderde onderdelen te schrappen en het beleid dat de ACM hanteert inzake ontheffingverlening kenbaar te maken.

In 2002 is de Beleidsregel procedure voor ontheffing ex artikel 37a Elektriciteitswet vastgesteld. Deze is laatstelijk geactualiseerd in 2013, maar nooit aangepast aan de inwerkingtreding van de Gaswet in 2004. Daarnaast deden zich de volgende nieuwe ontwikkelingen voor. Met de wetswijziging waarmee in 2013 de Informatiecode is geïntroduceerd, werd tevens voorzien in de artikelen 58 E-wet en 26 Gaswet. Beide bepalingen verwijzen terug naar de mogelijkheid tot ontheffingverlening op grond van de artikelen 37a E-wet en 12h Gaswet. Voorts bevat de huidige beleidsregel een regime voor openbaarmaking en vertrouwelijkheid van besluiten, maar daarvoor zijn met de Instellingswet ACM nieuwe kaders geschapen, die ook in de Werkwijze openbaarmaking ACM zijn opgenomen. De Werkwijze geldt voor openbaarmaking van besluiten van de ACM, zodat een apart regime hiervoor in een beleidsregel niet meer noodzakelijk is. Een actualisering van het huidige kader is derhalve gewenst.

De codes zijn algemeen verbindende voorschriften. Afwijking van deze voorschriften dient dan ook zorgvuldig te worden gewogen. De ACM is van oordeel dat ontheffingen alleen kunnen worden verleend, wanneer onverkorte toepassing van tariefstructuren en voorwaarden in individuele gevallen of onder specifieke omstandigheden een ongewenste uitwerking heeft. De ontheffingen worden alleen voor een bepaalde termijn verleend.

De procedure voor de verlening van een ontheffing vangt aan met de indiening van een schriftelijke aanvraag. Hiervoor is wordt door de ACM op haar website een webformulier ter beschikking gesteld. Voor de beoordeling van de aanvraag door de ACM is van belang dat de aanvrager voldoende gemotiveerd aangeeft waarom een ontheffing voor zijn specifieke geval en onder zijn specifieke omstandigheden verleend zou moeten worden, alsmede wat de termijn is waarvoor de ontheffing nodig is. Daarbij is tevens van belang welke gevolg(en) verlening van de gevraagde ontheffing voor de aanvrager en andere belanghebbenden heeft.

Wijzigingen van codes vinden plaats na overleg binnen de sector en meestal door toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (uov) op grond van afdeling 3.4 Awb. Mede om die reden en omdat op voorhand niet bekend is wie onder meer belanghebbende kan zijn, is er voor gekozen om de uov ook toe te passen bij aanvragen om een ontheffing. De ACM past de uov niet toe indien de aard van de ontheffing daartoe aanleiding geeft. Bijvoorbeeld indien inhoudelijk de gevolgen van de ontheffing gering zijn of indien verlening van de ontheffing binnen een korte termijn noodzakelijk is.

Bij de vaststelling van de codes energie is door de wetgever aan de netbeheerders en de Vereniging Nederlandse Energie Data Uitwisseling (NEDU) een belangrijke rol toebedeeld. Naar het oordeel van de ACM kan de zienswijze van de netbeheerders en NEDU op een gevraagde ontheffing dan ook van belang zijn. De ACM kan om die reden na ontvangst van een aanvraag om ontheffing de betreffende netbeheerder of de gezamenlijke netbeheerders, dan wel de NEDU om een reactie verzoeken.

Bekendmaking van het besluit van de ACM geschiedt door toezending aan de aanvrager en aan partijen die een zienswijze hebben ingediend. Tevens wordt het besluit openbaar gemaakt op de website van de ACM en wordt van het besluit mededeling gedaan in de Staatscourant.

Naar boven