Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Staatscourant 2020, 8280 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Staatscourant 2020, 8280 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Druten en Wijchen, ieder voor zover voor de eigen gemeente bevoegd;
dat op 11 april 2017 de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Druten-Wijchen is vastgesteld;
dat met ingang van 1 januari 2018 de ambtelijke organisaties van beiden gemeenten zijn gefuseerd en werkzaam zijn vanuit de Werkorganisatie Druten-Wijchen;
dat de regeling op enkele onderdelen aanpassing behoeft;
dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking treedt;
de toestemming van de gemeenteraden van Druten en Wijchen op grond van artikel 1, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
De Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Druten-Wijchen wordt gewijzigd als volgt:
(In de ‘bestaande tekst’ zijn de woorden en leestekens waaraan iets verandert, cursief gezet. In de ‘nieuwe tekst’ zijn de nieuwe woorden en leestekens vetgedrukt.)
Artikel 4, eerste lid wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 4, tweede lid wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 5, eerste lid, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 5, vierde lid wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 10, tweede lid wordt gewijzigd als volgt:
Toelichting bij artikel 5, vierde lid wordt gewijzigd als volgt:
Toelichting bij artikel 6 wordt gewijzigd als volgt:
Toelichting bij artikel 10 wordt gewijzigd als volgt:
“Binnen de directie is sprake van gelijkwaardigheid en nevengeschiktheid. De gemeentesecretarissen maken in gezamenlijk overleg een onderlinge taakverdeling op basis van portefeuilles.”
“Deze taakverdeling wordt vastgelegd in een directiestatuut.”
Toelichting bij artikel 12 wordt gewijzigd als volgt:
burgemeester en wethouders van Wijchen
R. Boer
gemeentesecretaris
mr. J.Th.C.M. Verheijen
burgemeester
burgemeester en wethouders van Druten
A.P.J.M. Litjens,
gemeentesecretaris (a.i.)
C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld,
burgemeester
A, B Artikel 4, eerste lid en tweede lid
Door de gemeente Wijchen worden werkzaamheden verricht voor aan de gemeente Wijchen gelieerde organisaties. Zoals de Stichting exploitatie van zwembaden in de gemeente Wijchen of de Gemeenschappelijke regeling Bijsterhuizen. Het gaat hierbij met name om het voeren van de administratie en het opstellen van begroting en jaarrekening. Hieraan ligt een dienstverleningsovereenkomst ten grondslag. Om te borgen dat deze werkzaamheden ook door de werkorganisatie voor de gemeente Wijchen mogen worden verricht, wordt voorgesteld dit expliciet te regelen. Deze werkzaamheden waren al bij aanvang van de werkorganisatie bekend.
Voor nieuwe werkzaamheden geldt dat een expliciet besluit van beide colleges nodig is.
Een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt in beginsel opgericht om taken uit te voeren voor zijn deelnemers, zo volgt uit artikel 8 lid 3 Wgr. Uit de parlementaire geschiedenis is echter niet op te maken dat artikel 8 lid 3 Wgr ook zo strikt moet worden uitgelegd dat werken voor derden niet mogelijk is. Als een rechtspersoon kan de bedrijfsvoeringsorganisatie immers privaatrechtelijke rechtshandelingen verrichten (art. 2:1 lid 3 jo. art. 2:5 BW), voor zover deze mogelijkheid bij de gemeenschappelijke regeling niet beperkt is (art. 31 Wgr). Daaronder valt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om dienstverleningsovereenkomsten met derden af te sluiten.
Van belang is wel dat deze dienstverleningsovereenkomsten er niet toe leiden dat meer dan 20% van de werkzaamheden van de bedrijfsvoeringsorganisatie voor derden (lees: niet-deelnemers) worden verricht. Op dat moment mogen de deelnemers namelijk niet meer aanbestedingsvrij diensten afnemen van de bedrijfsvoeringsorganisatie (art. 2.24b Aanbestedingswet 2012).
Deze norm wordt thans niet overschreden.
In de praktijk zijn de mandaten niet uitsluitend verleend aan de directeuren, maar juist ook aan de medewerkers. Daarom wordt dit aangepast.
Belastingambtenaren is niet een duidelijke omschrijving. Daarom is ervoor gekozen de twee soorten belastingambtenaren volgens de Gemeentewet hier te noemen, zodat duidelijk is om welke ambtenaren het gaat.
Vanuit het bestuur van de WDW is de wens gekomen om ook digitaal te kunnen vergaderen. Hoewel in de regeling de mogelijkheid is opgenomen om een bestuurslid te vervangen (art. 6, lid 2) heeft het bestuur de voorkeur dat de bestaande bestuursleden aan de besluitvorming deelnemen gelet op de dossierkennis.
In de Wgr is in artikel 22 lid 2 alleen voorgeschreven dat het bestuur van een bedrijfsvoeringsorganisatie ten minste tweemaal per jaar moet vergaderen.
Anders dan bij het openbaar lichaam gelden op grond van de Wgr geen andere eisen voor de vergaderingen van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Ook op grond van andere wetten gelden geen vereisten voor vergaderingen van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Dat maakt dat de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling afspraken kunnen maken omtrent de werkwijze in dat bestuur.
In het vijfde lid is nu bepaald dat ook digitaal vergaderd kan worden. Hierbij kan gedacht worden aan vergaderen middels digitale kanalen, zoals video-conference, face-time, skype, etc. Het is wel belangrijk dat aan het eind van de digitale vergadering een besluitenlijst wordt vastgesteld die openbaar gemaakt wordt. Dit is immers een openbaarmakingsplicht die ook op het college van burgemeester en wethouders rust (art. 60 lid 3 Gemeentewet). Uitgangspunt van de Wet gemeenschappelijke regelingen is dat het samenwerken in een gemeenschappelijke regeling dit soort uitgangspunten niet mag ondermijnen.
Ook bij digitaal vergaderen moeten de andere in de gemeenschappelijke regeling opgenomen waarborgen (zoals de in artikel 7 genoemde stemverhoudingen en quorum van 100%) gewaarborgd blijven. Die zijn immers vereist om tot besluitvorming te komen.
Het digitaal vergaderen moet in de gemeenschappelijke regeling zelf worden vastgelegd, omdat het hier gaat om belangrijke bevoegdheden over de werkwijze en daarmee van de controlemogelijkheden op dat bestuur. Een toelichting is daarvoor niet voldoende. Het bestuur heeft in elk geval geen eigen regelgevende bevoegdheid om dit in een reglement van orde te regelen.
Dit betreft een correctie. Er stond een verwijzing naar een verkeerd artikellid.
Dit betreft een verduidelijking.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wnra op 1 januari 2020 moet de verwijzing naar de CAR/UWO uit de gemeenschappelijke regeling worden verwijderd. De CAR/UWO bestaat op 1 januari 2020 niet meer. Op 1 januari 2020 gaat een nieuwe CAO voor personeel van gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen gelden, de Cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties.
Het streepje uit de naam van de Werkorganisatie Druten Wijchen wordt verwijderd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-8280.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.