Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2020, 68749 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2020, 68749 | Overig |
Richtlijnen voor het aanvragen van financiering voor een haalbaarheidsstudie voor een startup gebruikmakend van resultaten voortkomend uit onderzoek van een TO2-instelling
Ronde: voorjaar 2021
Website: https://www.nwo.nl/onderzoeksprogrammas/take
Email: take-off@nwo.nl
Utrecht, 05-01-2021
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Domein Toegepaste en Technische wetenschappen
|
Inhoud |
1 |
||
|
1 |
Inleiding |
1 |
|
|
1.1 |
Achtergrond |
1 |
|
|
1.2 |
Beschikbaar budget |
2 |
|
|
1.3 |
Geldigheidsduur call for proposals |
2 |
|
|
1.4 |
Scope en duur |
2 |
|
|
2 |
Doelstelling Take-off fase 1 – haalbaarheidsstudies TO2 |
3 |
|
|
3 |
Richtlijnen voor aanvragers fase 1 – haalbaarheidsstudies |
4 |
|
|
3.1 |
Wie kan aanvragen |
4 |
|
|
3.2 |
Wat kan worden aangevraagd |
4 |
|
|
3.3 |
Wanneer kan worden aangevraagd |
5 |
|
|
3.4 |
Het opstellen van een aanvraag |
5 |
|
|
3.5 |
Subsidievoorwaarden |
6 |
|
|
3.6 |
Het indienen van een aanvraag |
6 |
|
|
3.7 |
Vormeisen m.b.t. opmaak en aantal pagina’s |
7 |
|
|
4 |
Beoordelingsprocedure fase 1 – haalbaarheidsstudies |
7 |
|
|
4.1 |
Algemeen |
7 |
|
|
4.2 |
Adviescommissie |
8 |
|
|
4.3 |
Code Omgaan met Persoonlijke Belangen NWO |
8 |
|
|
4.4 |
Intentieverklaring: bevestiging van indiening |
8 |
|
|
4.5 |
Volledige aanvraag: toets op ontvankelijkheid |
8 |
|
|
4.6 |
Schriftelijke beoordeling |
9 |
|
|
4.7 |
Interviews en rangschikking |
9 |
|
|
4.8 |
Besluitvorming en bekendmaking |
9 |
|
|
5 |
Contact en overige informatie |
10 |
|
|
Contact |
10 |
||
|
Overige informatie |
11 |
||
|
6 |
Bijlagen |
11 |
|
|
6.1 |
Richtlijnen voor het opstellen van een aanvraag voor een haalbaarheidsstudie (HS) |
11 |
|
|
6.2 |
Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) |
11 |
|
|
6.3 |
Speciale subsidievoorwaarden haalbaarheidsstudies |
12 |
|
|
6.4 |
Handleiding document kennisoverdracht en voorwaarden |
12 |
|
|
7 |
Informatie over NWO |
13 |
|
Het programma Take-off TO2 richt zich op het faciliteren en stimuleren van bedrijvigheid en ondernemerschap vanuit de Nederlandse TO2-instellingen. Het gaat daarbij om het creëren van Innovatieve nieuwe bedrijvigheid die volgt op kennisontwikkeling en -benutting door onderzoekers aan deze kennisinstellingen.
Take-off is een wetenschaps-breed programma dat open staat vooraanvragen uit alle wetenschapsgebieden (bèta/techniek, life sciences en alfa/gamma). Medewerkers van NWO-domein TTW (TTW), NWO-domein SGW (SGW) en ZonMw zijn betrokken bij de uitvoering.
Het Take-off programma bestaat uit twee onderdelen: fase 1 – haalbaarheidsstudies en fase 2 – vroegefasetrajecten. In deze call for proposals wordt fase 1 – haalbaarheidsstudies TO2 toegelicht.
Het onderdeel fase 1 – haalbaarheidsstudies TO2 wordt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)1 gefinancierd, via de Raad van Bestuur van NWO(RvB NWO). De besluiten over de toekenningen worden genomen door het bestuur van NWO-domein TTW, in ondermandaat van de RvB-NWO, namens de Minister van EZK. Titel 3.16 paragraaf 3a van de regeling Nationale EZK en LNV-subsidies geeft demogelijkheid tot het uitvoeren van Take-off haalbaarheidsstudies voor TO2-Innovatieve starters.
In 2021 is indiening ook mogelijk wanneer er op het moment van indiening nog geen sprake is van een formele oprichting van de start-up. Uiterlijk 8 weken na de honorering moet de start-up opgericht zijn (zie ook 6.4).
Het programma bouwt samen met de betrokkenen aan een Take-off community waarin kennis en ervaring kan worden gedeeld.
|
Totaal beschikbaar budget |
€ 500.000 |
|
Minimaal aan te vragen |
€ 20.000,– |
|
Maximaal aan te vragen |
€ 40.000,– |
|
Datum |
Tijdstip |
Deadline |
|---|---|---|
|
5 januari 2021 |
Openstelling call |
|
|
9 februari 2021 |
14:00:00u CET |
Deadline indiening intentieverklaring |
|
12 februari 2021 |
Verwachte datum van reactie Take-off team met link naar ISAAC |
|
|
9 maart 2021 |
14:00:00u CET |
Deadline indiening volledige aanvragen |
|
11 maart 2021 |
Verwachte datum van reactie Take-off team over ontvankelijkheid |
|
|
16 maart 2021 |
14:00:00u CET |
Deadline eventuele correctie voorstel |
|
3 t/m 24 mei 2021 |
Periode interviewdagen |
|
|
18 juni 2021 |
Bekendmaking van het besluit (onder voorbehoud) |
Deze call for proposals is geldig tot en met de datum waarop door het bestuur van NWO-domein TTW (in ondermandaat van de RvB-NWO, namens de Minister van EZK) het besluit over de volledige aanvragen wordt genomen. Voor gehonoreerde projecten binnen deze call for proposals blijven de vermelde voorwaarden van toepassing tijdens de volledige looptijd van het project.
Take-off TO2 is een programma met jaarlijkse tenders, een voorjaarsronde en een najaarsronde. Na iedere ronde wordt het verloop ervan geëvalueerd en, indien nodig, onderdelen van het programma verduidelijkt.

Figuur 1: Fase 1 tijdslijn
Bij de haalbaarheidsstudie gaat het om een studie naar de technische- en commerciële haalbaarheid van een product, proces of service. Dit is inclusief de ontwikkeling naar, maar niet verder dan, een commercieel verkoopbaar product, proces of service. Binnen de studie dient een inschatting te worden gegeven van de belangrijkste vooronderstellingen om een kansrijke business case voor de startup te kunnen ontwikkelen. Hiervoor is gerichte feedback uit de markt nodig (potentiële klanten, zakelijke partners en investeerders), en dient een itererende ontwikkel- en ontwerpaanpak te worden gemaakt die het mogelijk maakt om binnen een periode van maximaal 2 jaar te komen tot commercialisatie door de startup.
Een haalbaarheidsstudie bevatten minste:
1. Een onderzoek naar de technische haalbaarheid van een product, proces of service voor een of meerdere potentiele afzetmarkten.
2. Een eventuele ontwikkeling die nodig is om het product, proces of service klaar te maken voor een specifieke doelgroep in een specifieke markt.
3. Een inschatting van de commerciële haalbaarheid op basis van gesprekken met potentiele klanten, ondersteund dooreen systematische analyse.
4. Een inschatting van de benodigdheden om van het product, proces of service een commercieel succes te maken.
5. Een inschatting van de vaardigheden van het team om een startup te lanceren en te laten groeien.
6. Een heldere en expliciete conclusie over de technische en commerciële haalbaarheid.
Aan het eind van de studie dienen 2 documenten te worden opgeleverd:
Een inhoudelijke rapportage die:
1. De bovenstaande punten in 1.4.1. beschreven.
2. De uitvoering van het project samenvat door o.a. te beschrijven welke doelen gehaald zijn, wat de staat van de beoogde onderneming is, waaraan de subsidie is uitgegeven, eventuele aanpassingen die zijn gemaakt, en of de onderneming naar de markt zal gaan op basis van de huidige mensen, middelen, en tijd. Voor meer informatie zie de Take-off website: onder ‘Documenten, ‘Richtlijn eindrapportagehaalbaarheidsstudie’2.
Een financiële eindrapportage die:
1. Het aangevraagde budget weergeeft.
2. Het gerealiseerde budget weergeeft. Afwijkingen van de begroting zoals opgenomen inde gehonoreerde subsidieaanvraag zijn toegestaan tot maximaal €1.000,– of 10% per kostensoort. Voor grotere afwijkingen moet vooraf schriftelijke toestemming van NWO-domein TTW worden verkregen. U kunt hiervoor een gemotiveerd verzoek indienen via take-off@nwo.nl. Het aangevraagde budget in de studie is een beoogd budget, dat pas achteraf wordt omgezet in een subsidiemiddels een subsidievaststelling.
Het Take-off TO2-programma, onderdeel haalbaarheidsstudies, verstrekt subsidies met een maximale omvang van € 40.000 aan TO2-innovatie starters3 voor het doen van een haalbaarheidsstudie naar de kans op commerciële toepassing van innovatieve onderzoeksresultaten die ontwikkeld zijn binnen onderzoeksinstellingen.
Het gaat bij de haalbaarheidsstudie om een strategische rapportage waarin na een systematisch opgezette en afgeronde analyse, een reële inschatting van de praktische en commerciële mogelijkheden van de door de startup voorgenomen activiteiten worden beschreven. Het uiteindelijke doel van het programma is om op basis van die ontwikkelde kennis nieuweactiviteiten inde startup te starten. Daarbij dient de binnen de TO2-instelling ontwikkelde kennis als uniek een expliciete basis voor dein deze haalbaarheidsstudie onderzochte toepassing mogelijkheden door een innovatieve startup. Ook dient bij aanvang van de haalbaarheidsstudie de instelling expliciet de intentie te hebben om de ontwikkelde kennis in gebruik te geven aan of over te dragen, onder nader overeen te komen randvoorwaarden, aan de innovatieve startup.
In de rapportage van de haalbaarheidsstudie dient aandacht te worden besteed aan de belangrijkste vooronderstellingen van de technische en commerciële case, gerichte feedback uit de markt (potentiële klanten, zakelijke partners en investeerders) en met een itererende ontwikkel- en ontwerpaanpak waarmee de onderzoeksresultaten doorontwikkeld kunnen worden tot een (schaalbare) realistische technische uitvoeringen toepassing.
Voorts kan de subsidie worden gebruikt vooropleiding in ondernemersvaardigheden en/of het ontwikkelen van tools die gebaseerd zijn op onderzoek (bijv. het ontwikkelen van een game).
De haalbaarheidsstudies kunnen bij positieve resultaten aanleiding zijn voor het indienen van een aanvraag voor een vroegefasetraject (fase2), het andere onderdeel van het programma Take-off.
Financiering voor de haalbaarheidsstudie(fase1) kan worden aangevraagd door een startende onderneming die kennis heeft overgenomen of bezit van een TO2-instelling. Er dient sprake te zijn van een sterkeverstandshouding tussen onderzoekers van TO2-instellingen en een startende onderneming (jonger dan 5 jaar)of onderneming in oprichting4. Bij elke aanvraag zijn minimaal twee entiteiten betrokken, waarvan de hoofdaanvrager afkomstig is van de startup. De hoofdaanvrager is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project, zowel in inhoudelijke als in financiële zin.
Een aanvraag kan worden ingediend dooreen TO2-innovatieve starter die voldoet aan de volgende voorwaarden. De TO2-innovatie starter is:
• een natuurlijke persoon of een rechtspersoon, die voldoet aan de vereisten voor een innovatieve onderneming als bedoeld in artikel 2, onderdeel 80, van de algemene groepsvrijstellingsverordening van de commissienr. 651/2014, en die tevens starter is, als bedoeld in artikel 22, tweede lid, van die verordening, zie bijlage 6.3;
• de (mede)oprichter vaneen startende onderneming die minder dan 5 jaarstaat ingeschreven bij de KvK. Een B.V. heeft voorkeur i.v.m. aansprakelijkheid en persoonlijk risico. De onderneming moet – of bestaan, – of in oprichting zijn danwel uiterlijk binnen 8 weken na de honorering zijn opgericht. De onderneming kan alleen “in oprichting” zijn als reeds een KvK nummer is toegekend.
• de TO2-innovatieve starter is een persoon die economische activiteiten verricht en aldus een ondernemer is, op voorwaarde dat voldaan is aan deze verordening(nr. 641/2014). Het kan ook een kleine onderneming zijn die minder dan vijf jaar bestaat op het tijdstip dat de steun wordt toegekend en die innovatief is5. De innovativiteit van de starter zal expliciet beoordeeld worden in de Take-off-aanvraagprocedure. Als de starter een ‘verklaringspeur- en ontwikkelingswerk’ (S&O-verklaring, WBSO-subsidie) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft, kan deze als bewijs van noviteit aan de aanvraag toegevoegd worden.
De economische activiteiten van de TO2-innovatieve starter komen rechtstreeks en onmiddellijk voort uit onderzoek vanéén van onderstaande kennisinstellingen:
• Deltares;
• WUR: Wageningen University & Research centre;
• MARIN: Maritime Research Institute Netherlands;
• NLR: NationaalLucht- en Ruimtevaartlaboratorium;
• TNO: Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek.
Deze relatie blijkt uit een overeenkomst tussen beiden die bij de aanvraag dient te worden meegestuurd. De starter bouwt specifiek voort op deze kennis.
Er worden subsidies aan de startup verstrekt tot maximaal € 40.000,– ter vergoeding van tot maximaal 100% van de gemaakte projectkosten. De volgende kostensoorten worden geaccepteerd:
• eigen arbeidskosten van de aanvrager en loonkosten van personeel in dienst van de onderneming/startup, maximaal € 35,– per uur;
• kosten van derden, voor zover zij projectactiviteiten uitvoeren in opdracht van de aanvrager, maximaal € 125,– per uur. Onder kosten van derden wordt verstaan: kosten die gemaakt worden voor het aanschaffen van diensten van personen die geen werk verrichten als onderdeel van de start-up. Dit kunnendiensten zijn van(TO2) kennisinstellingen, commerciële instellingen, coaches, consultants en/of zzp-ers;
• kosten van gebruiksgoederen, kleine instrumenten en hulpmiddelen;
• investeringen in apparatuur en uitrusting. Deze dienen eigendom te worden van de start-up;
• reis- en verblijfskosten;
• kosten voor octrooibescherming gedurende de looptijd van de studie, mits het octrooi in bezit is van de start-up;
• kosten voor onderzoek naar de kennispositie van de startup tot aan een eventuele octrooiaanvraag;
• overige direct aan het project gerelateerde kosten. Onder deze post vallen ook studiekosten zoals het opdoen van ondernemersvaardigheden.
Betaalde BTW over bijvoorbeeld ingekochte goederen, diensten en investeringen wordt alleen vergoed voor zover dit onderdeel uitmaakt van de kosten van de aanvrager. Dit betekent dat bovenstaande kosten mogelijk inclusief BTW zijn. Alleen kosten gemaakt tijdens de looptijd van het haalbaarheidsstudieproject mogen worden opgegeven. Kosten voorafgaand aan of na afloop van de looptijd zijn niet subsidieerbaar/declarabel.
De genoemde kostensoorten dienen in de aanvraag nader gespecificeerd te worden. De volgende kostensoorten worden niet vergoed:
• algemene bedrijfskosten (zoals oprichtings-, notaris-, accountant- en administratiekosten, etc.);
• kosten gemaakt buiten de looptijd van het gehonoreerde project;
• kosten voor huisvesting;
• kosten voor het aanvragen van een octrooi.
Take-off is een programma met jaarlijkse tenders, een voorjaarsronde en een najaarsronde. Na iedere ronde wordt het verloop ervan geëvalueerd en worden, indien nodig, onderdelen van het programma aangepast. Alle documenten voor het indienen vaneen aanvraag zijn te vinden op onze website, bij het financieringsinstrument Take-off fase 1 TO2 haalbaarheidsstudie.
De voorjaarsronde 2021 Take-offfase 1 TO2 wordt op 5 januari 2021 opengesteld. Voor het tijdspad van de call, zie 1.3 Geldigheidsduur call for proposals.
Het opstellen van een aanvraag bestaat uit twee stappen:
1. het indienen vaneen intentieverklaring via mail naar aanvragentake-off@nwo.nl (3.6, stap1);
2. het indienen van de volledige aanvraag via ISAAC (3.6, stap 2).
Stap 1: De intentieverklaring
De intentieverklaring betrefteen “expression of interest” bedoeld om:
• een contactmoment met de aanvragers te creëren waardoor het voor NWO-domein TTW mogelijk wordt om eerder de volledigheid/ontvankelijkheid van de voorgenomen aanvraag te kunnen toetsen;
• de aanvrager in de gelegenheid te stellen de bij indiening benodigde informatie te completeren voor de definitieve deadline, zoals onder meer een voorgenomen intentie van de kennisinstelling om de kennis over te willen dragen danwel onder licentie uit te geven of te laten gebruiken, hetgeen over het algemeen een behoorlijke doorlooptijd vergt;
• eerder inzicht te krijgen in het aantal en de aard van de in behandeling te nemen aanvragen zodat de capaciteitsplanning daar op kan worden afgestemd.
Een intentieverklaring bestaat uit het intentieverklaringsformulier ‘Take-off-intentieverklaring-fase1 – haalbaarheidsstudie-voorjaar 2021 TO2’’ met:
• gegevens over de hoofdaanvrager (werkzaam in de start-up);
• gegevens over de kennisinstelling en de connectie met destart-up;
• een getekend document tussen de TO2-instelling en de start-up: een overeenkomst of getekende brief waarmee de TO2-kennisinstelling verklaart de kennis aan de start-up beschikbaar te willen stellen of over te dragen. Voor meer informatie zie bijlage 5.
Zonder ingediende intentieverklaring kan geen volledige aanvraag worden ingediend. Het e-mail adres waarnaar de intentieverklaring opgestuurd dient te worden is aanvragentake-off@nwo.nl.
Stap 2: De volledige aanvraag
Uw volledige aanvraag bestaat uit twee delen:
1. Een volledig ingevuld en van alle benodigde handtekeningen voorzien aanvraagformulier, met inbegrip van alle verplichtteen eventuele optionele bijlagen;
Het aanvraagformulier ‘Take-off-aanvraagformulier-fase1-haalbaarheidsstudie-voorjaar 2021-TO2’, kunt u downloaden van dewebsitehttps://www.nwo.nl/onderzoeksprogrammas/take. Alleen aanvragen die met behulp van het aanvraagformulier zijn ingevuld worden in behandeling genomen. Het complete aanvraagformulier dient als één PDF bestand via ISAAC te worden ingediend. Het pdf-document mag op geen enkele wijze beveiligd zijn om een goede verwerking van uw aanvraag te garanderen.
2. Een volledig ingevulde factsheet.
Deze kunt u bij het indienen van de aanvraag direct in het elektronisch aanvraagsysteem ISAAC invullen. Er is geen separaat formulier.
Looptijd
Voor duur en beëindiging van het project geldt dat de maximale duur van een Take-off haalbaarheidsstudieproject een half (0,5) jaar is. De financiering vangt aan op de startdatum en eindigt uiterlijk een half (0,5) jaar na de startdatum. Maximale doorlooptijd bedraagt 1 jaar.
De startdatum van een Take-offhaalbaarheidsstudieproject zal binnen 6 maanden na de dagtekening van het honoreringsbesluit zijn, tenzij TTW schriftelijk toestemming geeft voor een laterestartdatum.
Overeenkomst met de kennisinstelling
Voorafgaand aan de start van een haalbaarheidsstudie dient de TO2-innovatieve starter overlegd te hebben met de eigenaar (de kennisinstelling of een derde) van reeds bestaand Intellectueel Eigendom (IE) dat hij van plan is te valoriseren. Deze eigenaar dient a priori bereid te zijnde TO2-innovatieve starter zodanige rechten op de IE te verlenen zodat dit later in het proces geen belemmering vormt. De afspraken hierover tussen de kennisinstelling en de TO2-innovatieve starter dienen te zijn vastgelegd in een intentieverklaring die gedurende het proces zal leiden tot een commerciële IE-exploitatie overeenkomst danwel overdracht van de kennis. De aanwezigheid van dergelijke documenten wordt in de beoordeling van de aanvraag meegenomen.
Staatssteun
De subsidie voor haalbaarheidsstudies aan de TO2-innovatieve starter houdt geoorloofde staatssteun in. Deze staatssteun wordt met inachtneming van de relevante vereisten van de hiervoor genoemde algemene groepsvrijstellingsverordening van de commissienr. 651/2014 (AGVV) toegekend. Voor innovatieve starters zijn artikel 2, onderdeel 80 (innovativiteit), en artikel 22, tweede lid (starterssteun) van die verordening relevant.6
Voor de innovatieve starter geldt dat het maximum steunbedrag zoals benoemd in artikel 22 van de AGVV niet alleen betrekking heeft op een subsidie uit het Take-off programma, maar ook op andere mogelijke staatssteun die deze starter uit andere hoofde ontvangt als innovatieve starter.
Subsidie
De toegekende subsidie wordt in tweetranches uitbetaald naar de organisatie waar aan de aanvrager/projectleider verbonden is. De eerste tranche bedraagt 80% bij start van het project, en wordt overgemaakt nadat is voldaan aan alle gestelde honoreringsvoorwaarden waaronder het volledig ingevuld een voorakkoord ondertekende honoreringsbesluit. Voor de uitbetaling van de tweede tranche, resterende gemaakte kosten met een maximum van 20% van het totaal toegekende subsidie, dient een eindrapportage en een financiële verantwoording aan NWO-domein TTW te worden overlegt en goedgekeurd.
Ethische aspecten
Een aanvrager is er voor verantwoordelijk om na te gaan of voor de uitvoering van het voorgestelde onderzoek een ethische verklaring of vergunning noodzakelijk is, en dient er voor te zorgen dat deze tijdig wordt verkregen bij de relevante ethische commissie. Bij toewijzing wordt de subsidie verleend onder de voorwaarde dat de benodigde ethische verklaring of vergunning vóór de uiterste startdatum van het project is verkregen. Het onderzoeksproject kan niet starten voordat NWO een kopie van de ethische verklaring of vergunning heeft ontvangen.
Stap 1: De intentieverklaring
1. U dient uw intentieverklaring via e-mail te sturen. Stuur de email met de intentieverklaring en (getekende of ongetekende) brief naar aanvragentake-off@nwo.nl.
2. Na indiening van de intentieverklaring ontvangt de hoofdaanvrager uiterlijk 3 werkdagen na de deadline een replymail met hierin de link naar de ISAAC-pagina voor het indienen van de Volledige aanvraag.
Zie ook https://www.nwo.nl/onderzoeksprogrammas/take voor meer informatie.
Stap 2: De volledige aanvraag
U dient uw aanvraag bij NWO altijd in via ISAAC, ons elektronisch aanvraagsysteem. Aanvragen die niet via ISAAC zijn ingediend, nemen wij niet in behandeling.
U bent als hoofdaanvrager verplicht om uw aanvraag via uw eigen ISAAC-account in te dienen. Hebt u nog geen ISAAC-account? Maak deze dan minimaal een week voor het indienen aan. Dit is om eventuele aanmeldproblemen nog op tijd te kunnen verhelpen. Hebt u al een ISAAC-account? Dan hoeft u geen nieuw account aan te maken om een nieuweaanvraag in te dienen.
Als u uw aanvraag indient in ISAAC, moet u ook online nog gegevens invoeren. Begin daarom ten minste één dag vóór de deadline van deze call for proposals met het indienen van uw aanvraag. Aanvragen die na de deadline worden ingediend, nemen wij niet in behandeling.
Werkt een hoofd- en/of medeaanvrager bij een organisatie die niet is opgenomen in de database van ISAAC? U kunt dit dan melden via relatiebeheer@nwo.nl. Wij voegen de organisatie dan toe. Hier zijn enige dagen voor nodig. Meld dit daarom uiterlijk een week voor de deadline.
Hebt u technische vragen over ISAAC? Neem dan contact op met een medewerker van de ISAAC-helpdesk, zie hoofdstuk 5.
Belangrijk: U kunt alleen de door ons toegestuurde ISAAC link gebruiken om de volledige aanvraag in te dienen. Deze link is persoonlijk en mag niet overgedragen worden.
Om de leesbaarheid te bevorderen van alle fase 1 voorstellen gelden de volgende vormeisen met betrekking tot het maximumaantal pagina’s en lettertype.
Stap 1: De intentieverklaring
• een intentieverklaring mag maximaal 3 pagina’s zijn;
• een getekende brief van de TO2-instelling mag apart bijgevoegd worden en telt niet mee voor het pagina aantal.
Een concept overeenkomst is ook een mogelijkheid indien deze al beschikbaar is, zie stap 2.
Stap 2: De volledige aanvraag
• een volledig voorstel mag maximaal 20 pagina’s zijn;
• de voorpagina, de factsheet, de overeenkomst met deinstelling en de eventuele bijlagentellen niet mee voor het aantal pagina’s.
Let op dat:
1. het verplichte font Calibri is, tekengrootte 10;
2. de hoofdaanvrager van de startup het ISAAC-account aanmaakt;
3. alle documenten van stap 2 worden samengevoegd, en geüpload worden als één pdf bestand.
Het Take-off-budget voor haalbaarheidsstudies is afkomstig van het Ministerie van EZK en valt onder het ondermandaat van het bestuur van NWO-domein TTW. Om dier eden treedt het TTW-Bestuur op als besluitvormend orgaan van het Take-off programmaonderdeel haalbaarheidsstudies en vindt de uitvoering van het onderdeel plaats onder primaire verantwoordelijkheid van het TTW-Bestuur. Het TTW-Bestuur wordt ondersteund door het Take-off bureau, bestaande uit medewerkers van NWO-domein TTW, NWO-domein SGW en ZonMw.
Bij de beoordeling van de aanvragen geeft de Adviescommissieadvies aan het TTW-Bestuur. De Adviescommissie wordt bij het advieswerk ondersteund door een poule van onafhankelijke deskundigen. Het betreft onder meer ondernemende wetenschappers (uit verschillende wetenschapsgebieden), ondernemers en private financiers.
Voor alle bij de beoordelingen/of besluitneming betrokken personen en betrokken NWO-medewerkers is de NWO-code persoonlijke belangen van toepassing. Zie ook: https://www.nwo.nl/code-persoonlijke-belangen.
Na ontvangst van de intentieverklaring in de mailbox van aanvragentake-off@nwo.nl stuurt NWO-domein TTW een reactie met hierin de link naar de enige juiste ISAAC-pagina voor het indienen van de volledige aanvraag. NWO-domein TTW streeft ernaar om uiterlijk binnen 3 werkdagen ná de sluitingsdatum een reactie te geven op uw ingediende intentieverklaring met de link om in ISAAC in te dienen.
Het kan zijn dat u wij u een reactie sturen waarbij wij u aangeven dat u de volledige aanvraag in een ander instrument dient in te vullen. Gebruik daarom ALLEEN de door ons aangeleverde ISAAC-link.
In het uitzonderlijke geval dat er meer dan vier keer zoveel volledige voorstellen worden ingediend als kunnen worden gefinancierd, behoudt het Take-off-bureau zich het recht voor om een aangepaste procedure uit te voeren conform de gebruikelijke NWO-standaarden. Op hoofdlijnen betekent dit dat niet alle aanvragers voor een interview worden uitgenodigd. Wel worden alle aanvragers in de gelegenheid gesteld te reageren op een voorlopige beoordeling van hun aanvraag. Het besluit hierover wordt per email vanuit take-off@nwo.nl gecommuniceerd.
Na ontvangst van dein ISAAC ingediende volledige aanvragen worden deze getoetst op ontvankelijkheid, alvorens de aanvragen verder in het beoordelingsproces mee te nemen.
Daarbij wordt gekeken naar een aantal voornamelijk formele vereisten die aan de aanvraag worden gesteld, zijnde:
• de aanvraag is voor de deadline ingediend;
• de aanvraag is correct en volledig opgesteld;
• de aanvraag is volgens het opgegeven format en opmaak opgesteld;
• de aanvraag is door daartoe bevoegde instanties of personen ingediend (zie 3.1 Wie kan aanvragen);
• de aanvraag is gebaseerd op eerder uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek binnen een kennisinstelling;
• de aangevraagde kosten mogen niet lager dan € 20.000 en niet hoger dan € 40.000 zijn;
• de tarieven overschrijden niet de daartoe gestelde maxima (zie 3.2 Wat kan aangevraagd worden);
• binnen de aanvraag is er sprake van, of de intentie om, kennis, IE of technologie die ontwikkeld is aan een door NWO erkende TO2-kennisinstelling verder te ontwikkelen richting een product, proces of dienst en deze commercieel op de markt te zetten. Indien een innovatieve starter reeds betrokken is dient deze specifiek voort te bouwen op deze kennis, IE of technologie.
Indien uw voorstel wel aan alle gestelde voorwaarden voldoet wordt uw voorstel in behandeling genomen en wordt het meegenomen in het vervolg van de beoordelingsprocedure. De Ontvankelijkheid wordt in het ISAAC-systeem geregistreerd en uw aanvraag krijgt dan de status ‘ontvankelijk’. Het systeem ISAAC stuurt u een mail over de status van uw aanvraag.
Indien uw voorstel niet aan alle gestelde voorwaarden voldoet, of als de gevraagde informatie onvolledig is, wordt de aanvraag voorlopig niet ontvankelijk verklaarden niet in behandeling genomen. De indiener wordt hiervan binnen driewerkdagen na de sluitingsdatum middels een mail op de hoogte gesteld, waarbij de belangrijkste opmerkingen die hebben geleid tot de voorlopige niet-ontvankelijk verklaring in de mail worden uiteengezet. Deze mail wordt via het ISAAC-systeem verstuurd, uw aanvraag krijgt dan de status “niet-ontvankelijk”.
Mails over de status van de ontvankelijkheid van uw aanvraag worden via het ISAAC-systeem uitgestuurd.
Voorlopig niet-ontvankelijk verklaring:
Als de aanvraag voorlopig niet in behandeling wordt genomen krijgt de hoofdaanvrager de eenmalige mogelijkheid om een herziene en verbeterde aanvraag in te dienen.7 Voor deze indiening van de Aangepaste aanvraag heeft u, gerekend na dagtekening van onze berichtgeving, twee werkdagen de tijd, om éénmalig een herziene versie in te dienen. Uw aangepaste voorstel wordt wederom getoetst op ontvankelijkheid.
Indien uw voorstel nu wel aan alle gestelde voorwaarden voldoet wordt uw voorstel ontvankelijk verklaard en wordt het meegenomen in het vervolg van de beoordelingsprocedure.
Als bij de aangepaste aanvraag de benodigde informatie opnieuw onvolledig is of niet binnen de gestelde termijn ingediend is, wordt het onderzoeksvoorstel in de administratie verwerkt als ‘aanvraag wordt niet verder behandeld’.
U wordt weer op de hoogte gesteld van de ontvankelijkheid van uw voorstel middels een automatische reactie uit het ISAAC-systeem.
De aangepaste aanvraag dient u via hetzelfde account, onder het menu ‘niet-ontvankelijke verklaarde aanvraag’ in te dienen, tenzij u een ander bericht daaromtrent heeft ontvangen.
Nadat uw aanvraagontvankelijk is verklaard wordt het door de ingestelde Adviescommissie eerst schriftelijk beoordeeld aan de hand van de gestelde rangschikkingscriteria. Er wordt door de Adviescommissie een rapport met deze voorlopige, schriftelijke bevindingen opgesteld en deze voorlopige bevindingen worden u toegezonden. U kunt de voorlopige bevindingen gebruiken ter voorbereiding op het interview.
Na de schriftelijke beoordeling volgt een interviewronde. Hierin krijgen de aanvragers de gelegenheid om hun aanvraag te presenteren aan de Adviescommissie en de onafhankelijke deskundigen, die daarna de gelegenheid hebben tot het stellen van vragen ter nadere toelichting van de aanvraag. De commissie adviseert u op voorhand om tijdens uw presentatie in te gaan op het eerder ontvangen schriftelijke commentaar. Indien een video is ingestuurd kan deze, in overleg met de desbetreffende secretaris, tijdens het interview aan de commissie worden getoond. De leden van de Adviescommissie (onafhankelijke deskundigen) scoren individueel de aanvragen op de rangschikkingscriteria (zie 4.8) en geven hier een korte motivering bij. De gemiddelde cijfers zijn de basis voor een rangorde aan het eind van de interviews. Deze rangorde wordt door de Adviescommissie besproken, waarna de Adviescommissie een finale rangorde opstelt.
De Adviescommissie stelt een honoreringsadvies op aan het TTW-Bestuur met i nachtneming van de kwaliteit van de ingediende aanvragen en het voor de ronde gereserveerde budget. Het TTW-Bestuur toetst de gevolgde procedure en neemt – op basis van een door de Adviescommissie opgesteld honoreringsadvies – een besluit over de aanvragen. Vervolgens zullen de indieners binnen enkele dagen niet-officieel per e-mail over het besluit worden geïnformeerd. De officiële bekendmaking volgt later via een schriftelijk subsidieverlenings- of afwijzingsbesluit.
Indien de aanvraag van de start-up een positief advies ontvangt, maar de start-up is nog niet formeel opgericht danwel de afspraken tussen kennisinstellingen start-up zijn nog niet geformaliseerd, is sprake van een honoreringsbesluit, waarvan de gehonoreerde activiteit pas subsidiabel is als aan alle voorwaarden is voldaan. Als niet tijdig wordt voldaan aan alle voorwaarden, wordt het honoreringsbesluit ingetrokken.
Bezwaar maken
Indien u het niet eens bent met een beslissing over de toekenning van middelen, dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de raad van bestuur van NWO (https://www.nwo.nl/bezwaar-maken)
Voordat de aanvrager een bezwaar indient wordt geadviseerd om eerst contact op te nemen met de desbetreffende secretaris van de subsidieronde om nadere toelichting te krijgen over de toekenning van de middelen in de ronde.
Rangschikkingscriteria
De rangschikkingscriteria voor Take-off fase 1 – haalbaarheidsstudies TO2 zijn:
1. Kennisbasis en innovativiteit
• Kennis die aan de basis ligt van het bedrijfsidee;
• vernieuwende elementen.
2. Commercieel potentieel
• toepassingsmogelijkheden en toegevoegde waarde;
• markt- en commerciële perspectieven.
3. Kwaliteiten van het team
• wetenschappelijke expertise aanvrager(s) en ondersteunend personeel;
• ondernemers- en commerciële vaardigheden;
• motivatie en ambitieniveau van het betrokken team.
4. Kwaliteit van het projectplan
• praktische en economische aanpak;
• activiteitenplan;
• projectbegroting, opgesplitst naar projectactiviteit.
De rangschikking geschiedt middels weging van de 4 criteria met een onderlinge verhouding van 1:1:1:1.
Inhoudelijke vragen
Voor inhoudelijke vragen over Programma Take-off en deze call for proposals neemt u contact op met:
Voor algemene vragen en ontvangst van documenten maakt het Take-off team gebruik van:
E-mail: take-off@nwo.nl
Algemeen coördinator Take-off
Programmamedewerker: Xavier Weenink
Tel: 030-6001 242
E-mail: x.weenink@nwo.nl
Programma Assistent: Cora Heesakkers
Tel: 030 6001 304
E-mail: take-off@nwo.nl
Secretaris Take-off TO2
Programmamedewerker: Merlijn Jakobs
Tel: 030 6001 320
E-mail: m.jakobs@nwo.nl
Secretaris Take-off cluster Bèta & Techniek
Programmamedewerker: Richard Nievaart
Tel: 030 6001 302
E-mail: r.nievaart@nwo.nl
Secretaris Take-off cluster Life Sciences
Programmamedewerker: Ihaab Souissi
Tel: 070 3495 111
E-mail: take-off@zonmw.nl
Secretaris Take-off alfa/gamma cluster
Beleidsmedewerker: Douwevanden Bogaert
Tel: 070 344 0541
E-mail: d.vandenbogaert@nwo.nl
Technische vragen over het elektronisch aanvraagsysteem ISAAC
Bij technische vragen over het gebruik van ISAAC kunt u contact opnemen met de ISAAC-helpdesk. Raadpleeg eerst de handleiding voordat u de helpdesk om advies vraagt. De ISAAC-helpdesk is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 020-3467179.
U kunt uw vraag ook per e-mail stellen via isaac.helpdesk@nwo.nl. U ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.
Meer informatie over het programma Take-off kunt u vinden op de website https://www.nwo.nl/onderzoeksprogrammas/take.
De richtlijnen omtrent het opstellen van een aanvraag van een haalbaarheidsstudie zijn opgenomen in het aanvraagformulier. Hiervoor kunt u terecht op de website https://www.nwo.nl/onderzoeksprogrammas/take.
Relevante delen algemene groepsvrijstellingsverordening indien de subsidie aan een bedrijf wordt toegekend (AGVV nr. 651/2014)
Artikel 2, onderdeel 80:
„innovatieve onderneming”: een onderneming:
a. Die aan de hand van een door een externe deskundige uitgevoerde evaluatie kan aantonen dat zij in de voorzienbare toekomst producten, diensten of procedés zal ontwikkelen die in technologisch opzicht nieuw zijn of een wezenlijke verbetering inhouden ten opzichte van de huidige stand van de techniek in deze sector, en die een risico op technologische of industriële mislukking inhouden, of
b. Waarvan de kosten vooronderzoek en ontwikkeling ten minste 10% bedragen van haar totale exploitatiekosten in ten minste één van de drie jaren voorafgaande aan de toekenning van de steun of, in het geval vaneen startende onderneming zonder enige financiële voorgeschiedenis, bij de audit van haar lopende belastingjaar, gecertificeerd door een onafhankelijke accountant;
Artikel 22 Starterssteun
1. Regelingen inzake starterssteun zijn verenigbaar met de interne markt in de zin van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en zijn van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in dit artikel en in hoofdstuk I vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
2. In aanmerking komen niet-beursgenoteerde kleine ondernemingen tot vijf jaar na hun registratie, die nog geen winst hebben uitgekeerd en niet uit een fusiezijn ontstaan. Voor in aanmerking komende ondernemingen die zich niet hoeven te laten registreren, kan de periode van vijf jaar om in aanmerking te komen, geacht worden aan te vangen op het tijdstip dat de onderneming ofwel haar economische activiteiten aanvangt of belastingplichtig wordt voorhaar economische activiteiten.
3. Starterssteun heeft de vorm van:
a. leningen tegen een rente die niet marktconform is, met een looptijd van tien jaar en voor een nominaal bedrag van ten hoogste 1 miljoen EUR, of 1,5 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder c), van het Verdrag voldoen, of 2 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder a), van het Verdrag voldoen. Voor leningen met een looptijd tussenvijf en tien jaarkunnen de maximumbedragen worden bijgesteld door bovenstaande bedragen te vermenigvuldigen met een ratio tien jaar/daadwerkelijke looptijd van delening. Voorleningen met een looptijd van minder dan vijf jaar is het maximumbedrag hetzelfde als voorleningen met een looptijd van vijf jaar;
b. garanties met premies die niet marktconform zijn, met een looptijd van tien jaar en een gegarandeerd lening bedrag van ten hoogste 1,5 miljoen EUR, of 2,25 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder c), van het Verdrag voldoen, of 3 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder a), van het Verdrag voldoen. Voor garanties met een looptijd tussen vijf en tien jaar kan het maximaal gegarandeerde bedrag worden bijgesteld door bovenstaande bedragen te vermenigvuldigen met een ratio tien jaar/daadwerkelijke looptijd van de garantie. Voor garanties met een looptijd van minder dan vijf jaar is het maximaal gegarandeerde bedrag hetzelfde als voor leningen met een looptijd van vijf jaar. De garantie bedraagt ten hoogste 80% van de onderliggende lening.
c. subsidies, met inbegrip van eigenvermogens- of quasi-eigenvermogensinvesteringen, rentekortingen en kortingen op de garantiepremies tot maximaal 0,4 miljoen EUR brutosubsidie-equivalent, of 0,6 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder c), van het Verdrag voldoen, of 0,8 miljoen EUR voor ondernemingen gevestigd in steungebieden die aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder a), van het Verdrag voldoen.
4. Een begunstigde kan steun ontvangen via een mix van dein lid 3 van dit artikel bedoelde steuninstrumenten, mits het aandeel van de via één steuninstrument verleende steun, berekend op basis van het voor dat instrument toegestane maximale steunbedrag, in aanmerking wordt genomen voor het bepalen van het resterende deel van het maximale steunbedrag dat is toegestaan voor de overige instrumenten die onderdeel vormen van dit soort gemengde instrument.
5. Voor kleine en innovatieve ondernemingen kunnen dein lid 3 genoemde maximumbedragen worden verdubbeld.
Take-off haalbaarheidsstudies is een instrument gericht op het creëren van nieuwe innovatieve bedrijvigheid die het gevolg is van kennisbenutting bij universiteiten en publieke kennisinstellingen.
Take-off haalbaarheidsstudies is daarmee onderscheidend en aanvullend ten opzichte van andere instrumenten van TTW.
Speciale subsidievoorwaarden die van toepassing zijn:
• tijdelijke en vaste personeelsplaats en voorfinanciering komen in aanmerking tot een maximum van de duur van het project;
• te maken ‘out of pocket’ octrooikosten voorinstandhouding van bestaande octrooien gedurende de duur van het Take-offhaalbaarheidsstudieproject kunnen in aanmerking komen voor financiering voor zover onderdeel van de goedgekeurde begroting, mits het octrooi in bezit is van de startup;
• te maken kosten door derden voor zover deze projectactiviteiten betreffen die in opdracht van de projectleider door derden worden uitgevoerd kunnen in aanmerking komen voor financiering voor zover onderdeel van de goedgekeurde begroting;
• de projectleider rapporteert eenmaal per Take-off haalbaarheidsstudieproject schriftelijk over de voortgang van het project, middels een eindrapport;
• de Take-off financiering voorhaalbaarheidsstudies is een persoonsgebonden subsidie. TTW kan te allen tijde de financiering tussentijds beëindigen indien de projectleider niet meer in staat is het project te leiden en er geen geschikte vervanger kan worden gevonden door de projectleider en het projectteam in overleg met TTW;
• TTW is bevoegd de subsidie verlening in te trekken of te wijzigen indien de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden, dan wel de begunstigde niet heeft voldaan aan de voorwaarden, dan wel onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste gegevens tot een andere beschikking zou hebben geleid, dan wel de subsidieverlening onjuist was en begunstigde dit hoorde te weten;
• indien sprake is van gewijzigde omstandigheden waardoor kan worden gesproken overeen substantiële wijziging van het de haalbaarheidsstudie en niet meer wordt voldaan aan het honoreringsvoorwaarden dient hiervan melding te worden gemaakt bij TTW. Tedenken valt aan o.a.: een wijziging van het team dat van invloed is op de uitvoering van het projectplan.
Bij de intentieverklaring dient een getekende brief over de intentie tot kennisoverdracht van de kennisinstelling bijgevoegd te zijn. In deze brief wordt aangegeven dat de intentie bestaat de wetenschappelijk kennis, bij een positief advies van de haalbaarheidsstudie, over te dragen of onder licentie in gebruik te geven aan de innovatieve startup. Bij de volledige aanvraag dient een concept overeenkomst inzake de kennisoverdracht van de kennisinstelling bijgevoegd te zijn. Wanneer de start-up nog niet formeel is opgericht volstaat een getekende intentieverklaring. Indien de start-up reeds is opgericht geldt dat er 8 weken na honorering een getekende overeenkomst moet zijn ontvangen waarin de kennis of IE van de kennisinstelling ter beschikking aan de startup wordt gesteld. Wanneer de start-up nog moet worden opgericht na de honorering, dient dit uiterlijk binnen 8 weken na de honorering te zijn gebeurd.
Binnen maximaal 8 weken na de oprichting dient dan een getekende overeenkomst te zijn ontvangen waarin is vastgelegd dat de kennis of IE van de kennisinstelling beschikbaar wordt gesteld aan de startup. Zie onderstaand schema.
Tabel 1: Welk document is vereist in welke fase.

Indien de start-up niet binnen 8 weken na honorering is opgericht, en na maximaal 8 weken na oprichtingsdatum van de start-up geen getekende overeenkomst is overlegd, wordt niet aan de voorwaarden voor honorering voldaan en wordt de honorering ingetrokken.
Overeenkomst over de wijze waarop de kennis of IE aan startup wordt overgedragen:
Maximaal acht (8) weken na honorering moet een getekende juridische overeenkomst zijn opgesteld waarin wordt beschreven welke kennis op welke wordt overgedragen of beschikbaar wordt gesteld. Deze overeenkomst moet getekend worden door tekenbevoegde vertegenwoordigers van beide organisaties.
Het document tussen de kennisinstelling en de startup dient ten minste te beschrijven:
• Welke kennis of Intellectueel eigendom (IE)wordt overgedragen;
• tegen welke voorwaarden de overdracht plaatsvindt;
• welke rechten en plichten de startup verkrijgt;
• het medium van overdracht (licentie, verkoop, ander);
• de namen, titels, functies en contactgegevens van tekenbevoegden voor mogelijke verificatie.
In de overeenkomst met de kennisinstelling waarin IE-recht(en) in licentie worden verstrekt en/of overgedragen aan de innovatieve starter, wordt rekening gehouden met de door de overheid Vastgestelde principes voor Maatschappelijk Verantwoord Licentiëren (MVL) zoals vastgelegd in het rapport “Tien Principes voor Maatschappelijk Verantwoord Licentiëren” van 29 mei 2019. NWO onderschrijft het belang van MVL.
De tekenbevoegde van de kennisinstelling kan afwijken van de betrokkene bij de aanvraag van de kennisinstelling.
Algemene informatie kunt u verkrijgen bij:
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen
Bezoekadres:
Winthontlaan2
3526 KV Utrecht
Postadres:
Postbus 3021
3502 GA Utrecht
Telefoon:
030 6001211
E-mail:
take-off@nwo.nl
IBAN NWO
NL89ABNA0642330824
(BIC ABNANL2A)
Kamer van Koophandel
Den Haag 27367015
Btw
NL.002305884.B01
TTW-bureau
Bij verwijzing naar het TTW-bureau kunt u contact opnemen met de bij u bekende programma-medewerker of via het algemene telefoonnummer vragen naar een programmamedewerker op uw vakgebied.
Technische vragen over het online aanvraagsysteem ISAAC
Bij technische vragen over het gebruik van ISAAC kunt u contact opnemen met de ISAAC-helpdesk. Raadpleeg eerst de handleiding voordat u de helpdesk om advies vraagt. De ISAAC-helpdesk is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 020-3467179.
U kunt uw vraag ook per e-mail stellen via isaac.helpdesk@nwo.nl. U ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.
Het budget van Take-off fase 1 – Haalbaarheidsstudies TO2 wordt beschikbaar gesteld door het Ministerie van EZK.
Take-off is een van de instrumenten voor kennisbenutting dat NWO samen met ZonMw uitvoert.
Voor deze call betreft het EZK-financiering voor fase 1 – haalbaarheidsstudies. Zie voor meer informatie de publicaties in de Staatscourant. 2014, 20679 en Stcrt. 2017, 30743.
Een TO2-innovatieve starter is gedefinieerd als een innovatieve starter, van wie de economische activiteiten rechtstreeks en onmiddellijk voortkomen uit onderzoek van een TO2-instelling. Het betreft proof-of-principle-/proof-of-concept-financiering waarbij het gaat om commerciële toepassing van innovatieve kennis en de start van bedrijvigheid op basis van kennisinnovaties uit de kennisinstellingen. Het kan gaan om product-, proces-, zorg- of diensteninnovatie in de breedste zin van het woord.
In deze voorjaarsronde bestaat de mogelijkheid dat een start-up maximaal 8 weken na de honorering wordt opgericht.
De starter is innovatief in de zin van de algemene groepsvrijstellingsverordening blijkend uit een door een externe deskundige uitgevoerde evaluatie of als de onderzoeks- en ontwikkelingsuitgaven minstens 10% van haar totale exploitatiekosten bedragen.
LET OP: Die indiening van de aangepaste aanvraag dient eveneens in het ISAAC-systeem gedaan te worden. Let u daarbij op dat u éénmalig de kans krijgt nieuwe bijlagen te uploaden bij de aanvraag en dat u vervolgens opnieuw de aanvraag indient in ISAAC. Dit laatste is cruciaal en vergeet u dat alstublieft niet want anders is uw aanvraag NIET opnieuw ingediend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-68749.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.