Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 19 november 2020, nr. 2020-0000583004, tot wijziging van de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening in verband met het aanwijzen van twee civiele radarstations

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

Gelet op de artikelen 2.6.2, en 2.6.9, derde lid, van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.1 wordt aan de begripsomschrijving van ‘GML-bestand bij deze regeling’ onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel j door ‘, of’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

B

Artikel 2.5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid wordt na ‘de Minister van Defensie’ ingevoegd ‘en waar nodig aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat’.

2. In het vierde lid wordt na ‘de Minister van Defensie’ ingevoegd ‘, waar nodig in overleg met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,’.

C

Artikel 2.6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt na ‘De Minister van Defensie’ ingevoegd ‘, waar nodig in overleg met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,’.

2. In het zevende lid wordt na ‘De Minister van Defensie’ ingevoegd ‘, waar nodig in overleg met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,’.

D

Bijlage 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de tabel wordt ‘militair luchtvaartterrein’ vervangen door ‘een luchtvaartterrein’.

2. In de alfabetische opsomming worden in de categorie Radarstations de volgende rijen ingevoegd:

Schiphol Centrum

19 meter

8.4

Schiphol TAR West

37 meter

8.4

E

De kaart in bijlage 8.4 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage A bij de regeling.

F

In de alfabetische opsomming in bijlage 9 worden de volgende rijen ingevoegd:

radarstation Schiphol Centrum

8.4

radarstation Schiphol TAR West

8.4

G

In de alfabetische opsomming in bijlage 10 wordt de volgende rij ingevoegd:

Met een maximale bouwhoogte van 102 meter ten opzichte van NAP (Schiphol TAR West)

8.4

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

BIJLAGE A BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL E

BIJLAGE 8.4 BIJ REGELING ALGEMENE REGELS RUIMTELIJKE ORDENING

TOELICHTING

I. Algemeen deel

1. Inleiding

De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Rarro) geeft uitwerking aan enkele bepalingen in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Barro). Het Barro voorziet in de juridische borging van het nationaal ruimtelijk beleid. Het bevat regels die de beleidsruimte van andere overheden ten aanzien van de inhoud van ruimtelijke plannen inperken, daar waar nationale belangen dat noodzakelijk maken. Op een aantal onderdelen is het Barro gewijzigd met het besluit van 27 mei 2020 houdende wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (kustfundament, grote rivieren, radarstations en hoogspanningsverbindingen), (Stb. 2020, 204).

2. Inhoud van de regeling

Deze wijziging van de Rarro aanpassingen als gevolg van de hierboven genoemde wijziging van het Barro. De aanpassing van het Barro maakt het mogelijk dat civiele radarstations kunnen worden toegevoegd aan de Rarro, teneinde deze planologische bescherming te bieden. Deze wijziging van de Rarro voorziet daarin. Voor een inhoudelijke bespreking wordt verwezen naar het artikelsgewijze deel van deze toelichting.

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet vervalt de Rarro. De regels van de Rarro worden dan vervangen door regels in de Omgevingsregeling (hierna: Or) en het Besluit kwaliteit leefomgeving. Deze wijziging van het Rarro zal voor die tijd beleidsneutraal worden overgezet naar het stelsel van de Omgevingswet.

3. Gevolgen

Deze wijziging heeft geen gevolgen voor burgers, bedrijven en het milieu. Uit deze wijziging volgen wel bestuurslasten voor overheden, maar daar is pas sprake van bij de eerstvolgende herziening van een bestemmingsplan. Deze wijziging verplicht gemeenten namelijk niet tot het vroegtijdig aanpassen van geldende bestemmingsplannen.

4. Consultatie

De ontwerpregeling is van 1 tot 29 april 2020 voorgelegd aan een ieder in het kader van internetconsultatie, tezamen met enkele andere wijzigingen van de Rarro. Deze andere onderwerpen zijn op 1 oktober 2020 in werking getreden (Stcrt. 2020, 48054). Op de onderwerpen in de voorliggende wijziging van de Rarro zijn geen reacties binnengekomen.

5. Inwerkingtreding

Aangezien deze regeling samenhang heeft met het Besluit van 27 mei 2020 houdende wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (kustfundament, grote rivieren, radarstations en hoogspanningsverbindingen) (Stb. 2020, 204), is de datum van inwerkingtreding van deze regeling gekoppeld aan de inwerkingtreding van dat besluit. Dat besluit treedt in werking op 1 december 2020.

Omdat er geen directe gevolgen voor burgers, bedrijven of medeoverheden zijn, is geen rekening gehouden met de vaste verandermomenten of een invoeringstermijn gehanteerd.

II Artikelsgewijs deel

Artikel I

Onderdeel A

Artikel 2.1, twaalfde lid, van de Rarro bepaalt dat van alle aangewezen terreinen, gebieden, zones en objecten de geometrische plaatsbepalingen worden vastgelegd in GML-bestanden bij die regeling. Omwille van de kenbaarheid zijn die bestanden benoemd in artikel 1.1 van de Rarro, dat om die reden is aangevuld.

Onderdelen B en C

De wijziging van het Barro heeft het onder meer mogelijk gemaakt dat civiele radarstations kunnen worden toegevoegd aan de Rarro teneinde deze dezelfde planologische bescherming te bieden zonder dat deze een militaire bestemming dienen te krijgen. Door deze wijziging van de artikelen 2.5 en 2.6 van de Rarro krijgt de Minister van Infrastructuur en Waterstaat daarom ook een rol in het aldaar beschreven proces van toetsen en beoordelen van de verstoring van de radarbeelden door windturbines en hoogbouw. Deze onderdelen zijn vastgesteld in overeenstemming met de Ministers van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat.

Onderdelen D tot en met G

Door de wijziging van het Barro is het mogelijk civiele radarstations aan de Rarro toe te voegen. In bijlage 8 is daarom het onderscheid tussen militaire luchtvaartterreinen en luchtvaartterreinen weggehaald (onderdeel D, onder 1) Met de wijziging van bijlage 8 zijn daarbij ook de primaire radar van Schiphol (TAR West) en de secundaire radar van Schiphol toegevoegd aan het bestaande overzicht van radarsystemen (onderdeel D, onder 2). De kaart van bijlage 8.4 is opnieuw vastgesteld, om de locatie van deze radarstations daar op aan te geven (onderdeel E). Middels bijlage 9 zijn de bijbehorende radarverstoringsgebieden tevens vastgelegd (onderdeel F). De primaire radar van Schiphol (TAR West) is opgenomen met een 15 km- en 75 km-zone gelijk aan de militaire radarsystemen in de Rarro, in bijlage 10 (onderdeel G). De secundaire radar van Schiphol heeft slechts de 15 km-zone als bescherming nodig, waardoor deze radar niet opgenomen is in bijlage 10.

Artikel II

Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze regeling. Deze regeling treedt in werking op 1 december 2020.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

Naar boven