De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en
de Staatssecretaris van Defensie;
Gelet op de artikelen 2.6.2, 2.6.9, derde lid, en 2.7.2, eerste lid, van het Besluit
algemene regels ruimtelijke ordening;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1.1 wordt aan de begripsomschrijving van ‘GML-bestand bij deze regeling’
onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel i door ‘, of’ een onderdeel
toegevoegd, luidende:
B
De kaart in bijlage 1.47 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage A bij
deze regeling.
D
In bijlage 4 vervalt in de tabel de volgende rij:
Vliegbasis Brüggen (Ke)
|
3.1
|
E
In bijlage 5 vervalt in de tabel de volgende rij:
rondom Vliegbasis Brüggen
|
3.1
|
F
In de alfabetische opsomming in bijlage 6 worden de volgende rijen ingevoegd:
antennelocatie Scheveningen
|
6ba
|
antennelocatie Woensdrecht
|
6d
|
G
Na bijlage 6b wordt ingevoegd de bijlage, opgenomen in bijlage B bij deze regeling.
H
Na bijlage 6c wordt ingevoegd de bijlage, opgenomen in bijlage C bij deze regeling.
I
De kaart in bijlage 6.3 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage D bij
deze regeling.
J
In de alfabetische opsomming in bijlage 7 worden de volgende rijen ingevoegd:
rondom antennelocatie Scheveningen
|
6ba
|
rondom antennelocatie Woensdrecht
|
6d
|
K
In bijlage 8 word in de alfabetische opsomming de volgende rij ingevoegd in de categorie
Radarstations buiten een militair luchtvaartterrein gelegen:
L
Na bijlage 8.2 wordt ingevoegd de bijlage, opgenomen in bijlage E.
M
De kaart in bijlage 8.4 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage F bij
de regeling.
N
In de alfabetische opsomming in bijlage 9 wordt de volgende rij ingevoegd:
radarstation Wemeldinge
|
8.4
|
O
In de alfabetische opsomming in bijlage 10 wordt de volgende rij ingevoegd:
Met een maximale bouwhoogte van 95 meter ten opzichte van NAP (Wemeldinge)
|
8.4
|
P
Bijlage 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. De overzichtskaart wordt vervangen door de overzichtskaart opgenomen in bijlage G
bij deze regeling.
2. Na detailkaart 16.41 wordt detailkaart 16.41a opgenomen in bijlage H bij deze regeling
ingevoegd.
3. De detailkaarten 16.43 en 16.44 worden vervangen door de detailkaarten 16.43 en 16.44
opgenomen in bijlage I bij deze regeling.
4. Na detailkaart 16.85 worden de detailkaarten 16.86, 16.87, 16.88 en 16.89 opgenomen
in bijlage J bij deze regeling ingevoegd.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2020.
TOELICHTING
I. Algemeen deel
1. Inleiding
De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Rarro) geeft uitwerking
aan enkele bepalingen in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (hierna:
Barro). Het Barro voorziet in de juridische borging van het nationaal ruimtelijk beleid.
Het bevat regels die de beleidsruimte van andere overheden ten aanzien van de inhoud
van ruimtelijke plannen inperken, daar waar nationale belangen dat noodzakelijk maken.
2. Inhoud van de regeling
Deze wijziging van de Rarro betreft regulier onderhoud van de Rarro. Dit regulier
onderhoud is nodig om de Rarro te actualiseren om de aangewezen nationale ruimtelijke
belangen te kunnen blijven borgen. Dit betreft een grenswijziging van het militair
oefenterrein Vughtsche Heide, het vervallen van de aanwijzing van het militair luchtvaartterrein
Brüggen, het toevoegen van een aantal antennelocaties, het toevoegen van de radar
Wemeldinge met bijbehorend radarverstoringsgebied en het opnemen van de reserveringen
ten behoeve van verbreding van de rijkswegen A2, A15 en de A20. Voor een inhoudelijke
bespreking wordt verwezen naar het artikelsgewijze deel van deze toelichting.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet vervalt de Rarro. De regels van de Rarro
worden dan vervangen door regels in de Omgevingsregeling (hierna: Or) en het Besluit
kwaliteit leefomgeving. Deze wijziging van het Rarro zal voor die tijd beleidsneutraal
worden overgezet naar het stelsel van de Omgevingswet.
3. Gevolgen
Deze wijziging heeft geen gevolgen voor burgers, bedrijven en het milieu. Uit deze
wijziging volgen wel bestuurslasten voor overheden, maar daar is pas sprake van bij
de eerstvolgende herziening van een bestemmingsplan. Deze wijziging verplicht gemeenten
namelijk niet tot het vroegtijdig aanpassen van geldende bestemmingsplannen.
4. Consultatie
De ontwerpregeling is van 1 tot 29 april 2020 voorgelegd aan een ieder in het kader
van internetconsultatie. Er is één reactie binnengekomen. Daarin wordt gesteld dat
met de aanpassing van de regeling sprake is van doorkruising van het besluitvormingsproces
over het al dan niet uitbreiden van de A2 tussen Deil en Vught. Het toevoegen van
een reserveringsgebied in de Rarro betekent echter niet dat de A2 ter plaatse per
definitie zal worden verbreed, er wordt enkel planologisch een gebied gereserveerd.
Om over de daadwerkelijke uitbreiding een besluit te nemen volgen eerst nog de wettelijk
voorgeschreven procedures.
5. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 oktober 2020. Omdat er geen directe gevolgen
voor burgers, bedrijven of medeoverheden zijn, is geen invoeringstermijn gehanteerd.
II. Artikelsgewijs deel
Artikel I
Onderdeel A
Artikel 2.1, twaalfde lid, van de Rarro bepaalt dat van alle aangewezen terreinen,
gebieden, zones en objecten de geometrische plaatsbepalingen worden vastgelegd in
GML-bestanden bij die regeling. Omwille van de kenbaarheid zijn die bestanden benoemd
in artikel 1.1 van de Rarro, dat om die reden is aangevuld.
Onderdeel B
De gemeente Vught en het Ministerie van Defensie hebben gronden geruild om de lokale
wegenstructuur te kunnen verbeteren en om het oefenterrein Vughtsche Heide beter te
laten aansluiten aan een nieuw ontwikkelde wijk van Vught. De nieuwe kaart voor bijlage
1.47 geeft de nieuwe begrenzing van het oefenterrein Vughtsche Heide weer. Dit onderdeel
is vastgesteld in overeenstemming met de Minister van Defensie.
Onderdelen C, D en E
Het militaire luchtvaartterrein Brüggen dat bij Roermond over de grens in Duitsland
ligt, is reeds enkele jaren gesloten en als luchtvaartterrein opgeheven. De belemmeringen
die formeel nog steeds uitgingen van het obstakelbeheersgebied en de geluidszonering
in de Rarro kunnen derhalve geheel vervallen. Bijlage 3.1 van de Rarro is daarom vervallen
(onderdeel C), samen met de betreffende regels in de bijlagen 4 (onderdeel D) en 5
(onderdeel E) van de Rarro.
Onderdelen F, G, H en J
In het overzicht van zend- en ontvangstinstallaties buiten militaire luchtvaartterreinen
in bijlage 6 van de Rarro ontbraken de bestaande antennelocaties van Scheveningen
en Woensdrecht. De antenne in Scheveningen is bevestigd aan de vuurtoren aldaar. Vanwege
hoogbouwontwikkelingen wordt gezocht naar een nieuwe locatie, maar in afwachting daarvan
is bescherming noodzakelijk. Hiervoor dient de nieuwe bijlage 6ba (onderdeel G). De
antenne in Woensdrecht is gesitueerd op de vliegbasis aldaar, maar de beschermingszone
strekt zich uit buiten de basis. Vandaar dat een planologische aanduiding en daarmee
samenhangende bescherming gewenst is. Hiervoor dient de nieuwe bijlage 6d (onderdeel
H). Tevens zijn de beide antennelocaties ingevoegd in de overzichten van bijlagen
6 en 7 (onderdelen F en J).
Onderdeel I
De kustwacht-antennelocatie Huisduinen is in 2018 toegevoegd aan bijlage 6 van de
Rarro (Stcrt. 2018, 63092). De antenne is echter verplaatst naar de nabijgelegen vuurtoren van Huisduinen.
De nieuwe kaart in bijlage 6.3 dient ertoe om deze nieuwe locatie goed in kaart te
brengen.
Onderdelen K tot en met O
In bijlage 8 is het radarstation Wemeldinge opgenomen (onderdeel K). Op de radarpost
van Rijkswaterstaat te Wemeldinge (Schelde Radarketen) is een zogeheten ‘infill radar’
geplaatst. Deze radar ondersteunt de radar van Woensdrecht die anders te grote verstoringen
zal ondervinden van windparken in het westen van Zeeland. Door deze maatregel kunnen
de geplande windparken op en rond de Oosterscheldekering, maar ook elders in Zeeland,
worden gerealiseerd. Voor dit radarstation geldt dat de locatie ook is opgenomen in
bijlage 9 met radarverstoringsgebieden (onderdeel N) en in bijlage 10 in verband met
een eenduidige bescherming in de 15 km- en de 75 km-zone (onderdeel O).
Onderdeel P
Ten behoeve van de mogelijke uitbreiding van de A2, A15 en de A20 is bijlage 16 opnieuw
vastgesteld, zodat de reserveringsgebieden voor deze rijkswegen ook vaststaan op de
kaart. Deze wijziging is vastgesteld in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat.
Artikel II
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze regeling. Deze regeling treedt in
werking op 1 oktober 2020.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren