TOELICHTING
Algemeen deel
1. Inleiding
De subsidiemodule beleidsexperiment menselijk kapitaal (MKB!dee) heeft als doel oplossingen
te vinden voor belemmeringen die mkb-ondernemers ervan weerhouden (meer) te investeren
in menselijk kapitaal. Op deze manier wordt bijgedragen aan verhoging van de arbeidsproductiviteit
en de duurzame inzetbaarheid van werkenden.
Gebleken is dat er bij mkb-ondernemers grote behoefte is aan deze subsidiemodule.
De eerste twee tenders waren zwaar overtekend en hebben veel innovatieve ideeën voor
Leven Lang Ontwikkelen opgeleverd, die het potentieel hebben om ook door andere ondernemers
toegepast te worden. De belangstelling voor de derde tender is onverminderd groot,
en er is voorzien in nog een vierde tender.
Een kenmerk van de subsidieregeling MKB!dee is dat bij elke tender een koppeling wordt
gelegd met relevante maatschappelijke ontwikkelingen. De eerste tender was uitsluitend
bedoeld voor menselijk kapitaal in de technische sectoren. De tweede tender was breder
van opzet door de rol van menselijk kapitaal bij de digitaliseringtransitie en de
energie- en klimaattransitie toe te voegen.
In de derde tender is er extra aandacht voor het versterken van de leercultuur bij
het kleinere mkb tot 50 werknemers, omdat bij deze groep de investeringen in menselijk
kapitaal achterblijven. De verlenging van de subsidiemodule maakt de uitvoering van
de derde tender MKB!dee mogelijk. Dit levert naar verwachting nieuwe inzichten op
over het bevorderen van de leercultuur bij deze kwetsbare categorie bedrijven, wat
zonder de verlenging niet mogelijk zou zijn. Bij de voorbereiding van de vierde tender
zal opnieuw bezien worden welke maatschappelijke ontwikkelingen gekoppeld gaan worden
aan het beleidsexperiment menselijk kapitaal.
De huidige corona-crisis betekent een extra uitdaging waarbij investeren in menselijk
kapitaal dringend noodzakelijk blijft. Bedrijven en werknemers zullen zich moeten
aanpassen aan een nieuwe economische realiteit en goed voorbereid moeten zijn op de
veranderingen die hen te wachten staan. Hiervoor is veel creativiteit van ondernemers
nodig. Deze omstandigheden maken voortzetting van het beleidsexperiment extra belangrijk.
Met het voortgezette beleidsexperiment wordt immers informatie verzameld over welke
creatieve ideeën van ondernemers goed of minder goed werken om de negatieve gevolgen
van de corona-crisis te boven te komen.
2. Verlenging subsidiemodule
Op grond van artikel 4.10, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 moet een subsidieregeling
een tijdstip bevatten waarop de regeling vervalt. Dat tijdstip mag niet later zijn
dan vijf jaar na inwerkingtreding van de regeling. De subsidiemodule Beleidsexperiment
menselijk kapitaal zou met ingang van 1 januari 2021 komen te vervallen. Met onderhavige
wijziging wordt de module met twee jaar verlengd. De verlenging is noodzakelijk om
zowel de derde als de vierde tender MKB!dee mogelijk te maken. De derde tender is
vanwege de corona-crisis enkele maanden uitgesteld, waardoor de uitvoering van de
regeling grotendeels in 2021 zal liggen. De verwachting is dat ondernemers nu beter
kunnen inschatten wat voor hen de gevolgen zijn van de coronacrisis. Hier kan dan
rekening mee worden gehouden bij het opstellen van een innovatieve aanpak van scholing
en ontwikkeling in hun onderneming. Op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de
Comptabiliteitswet 2016 moet de aanpassing van een vervaldatum bij de Tweede Kamer
worden voorgehangen. Onderhavige regeling is daarom aan de Tweede Kamer overgelegd
(Kamerstukken II 2019/20, 35 300 XIII, nr. 107).
3. Verlenging openstelling 2020
De openstelling van de subsidiemodule MKB!dee wordt verlengd tot 19 januari 2021.
Dit geeft ondernemers meer tijd om aanvragen in te dienen. Ook geeft het de Rijksdienst
voor Ondernemend Nederland meer tijd om het naar verwachting grote aantal aanvragen
te beoordelen.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om in de openstelling van de subsidiemodule
een verschrijving te corrigeren. Bij het bedrag dat als onderdeel van het totale budget
gereserveerd is voor kleine ondernemingen, is per abuis een 0 weggevallen (zie ook
paragraaf 3.1 van de toelichting bij de Regeling van de Staatssecretaris van Economische
Zaken en Klimaat tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en
de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2020 in verband met de wijziging en
openstelling van de subsidiemodule Beleidsexperiment menselijk kapitaal (Stcrt. 2020, 36646). Dit wordt thans gecorrigeerd door op te nemen dat van het totale budget ‘€ 2.700.000’
gereserveerd is voor aanvragen die gedaan zijn door een kleine onderneming of een
samenwerkingsverband waarvan ten minste één van de deelnemers een kleine onderneming
is.
4. Regeldruk
Deze wijzigingen in de MKB!dee subsidiemodule leiden niet tot wijziging van informatieverplichtingen
en daarom ook niet tot een toe- of afname van de regeldruk bij de gebruikers van deze
subsidiemodule.
5. Inwerkingtreding
Dit artikel regelt de inwerkingtreding. De regeling treedt in werking met ingang van
de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Omdat
deze regeling gepaard gaat met voordelen voor MKB-ondernemers, is besloten af te wijken
van de systematiek van vaste verandermomenten voor regelgeving. Opgemerkt wordt dat
de aanvraagperiode voor de subsidiemodule wordt verlengd. Aan potentiële aanvragers
wordt daarmee gelegenheid geboden om een aanvraag beter voor te bereiden. Reden voor
de snelle inwerkingtreding van deze regeling is de wens om zo snel mogelijk duidelijkheid
te geven over de aanvraagperiode.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer