ARTIKEL I
Artikel 11, onderdeel u, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen
komt te luiden:
ARTIKEL II
In artikel 18, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt de tabel
als volgt gewijzigd:
1. ‘Nieuw Milligen TMA C2 boven FL 055 en op of beneden FL 095****’ wordt vervangen
door ‘Nieuw Milligen TMA C2 boven FL 055 en op of beneden FL 095*****’.
2. ‘Nieuw Milligen TMA E boven FL 055 en op of beneden FL 095****’ wordt vervangen door
‘Nieuw Milligen TMA E boven FL 055 en op of beneden FL 095*****’.
3. Voetnoot **** komt te luiden:
**** Voor Nieuw Milligen TMA B geldt tussen FL 055 en FL 065 luchtruimclassificatie
E van 22.00 uur - 18.00 uur lokale tijd.
4. Aan de voetnoten bij de tabel wordt een voetnoot toegevoegd, luidende:
***** Voor Nieuw Milligen TMA’s C2 en E geldt tussen FL 055 en FL 065 luchtruimclassificatie
E van 22.00 uur - 18.00 uur lokale tijd, en op zaterdag, zondag en op erkende feestdagen
tussen FL 055 en FL 095 luchtruimclassificatie E van 00.00 uur - 18.00 uur en van
22.00 tot 24.00 lokale tijd.
ARTIKEL III
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
-
2. Artikel 11, onderdeel u, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen,
zoals dat luidde onmiddellijk voorafgaand aan inwerkingtreding van deze regeling,
kan tot 1 juli 2021 worden toegepast.
TOELICHTING
Inleiding
Deze regeling wijzigt de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen (hierna:
de regeling) met betrekking tot de voorziening van brandweer op luchthavens. Met deze
wijziging wordt aansluiting gezocht bij de geldende internationale normering voor
het bepalen van het minimumaantal personeel voor de brandweertaken op luchthavens
van regionaal belang. Daarnaast wordt met deze regeling een omissie in de Regeling
luchtverkeersdienstverlening hersteld.
Wijziging Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen
In onderdeel 9.2.44 van bijlage 14, deel I, van de internationale burgerluchtvaartorganisatie
(ICAO) staat dat er op een luchthaven voldoende getraind en competent brandweerpersoneel
aanwezig moet zijn. De (nationale) regeling bevatte als invulling van dit criterium
“voldoende getraind en competent personeel” een zogenaamde manschappentabel. Hierin
werden concrete aantallen en kwalificaties van benodigd brandweerpersoneel genoemd.
Deze manschappentabel betreft een nationale kop op de internationale voorschriften
over dit onderwerp. De bepalingen uit bijlage 14 van het Verdrag schrijven geen concrete
kwalificaties en aantallen voor. Hierdoor kende Nederland met betrekking tot regionale
luchthavens een meer rigide regelgeving dan op internationaal niveau is vastgelegd.
Met het van kracht worden van de Europese regelgeving voor de veiligheid van luchthavens1 in 2014 is voor de grotere luchthavens van nationaal belang de manschappentabel niet
meer van toepassing. Deze regelgeving is niet van toepassing op luchthavens van regionaal
belang.
De Europese regelgeving werkt rechtstreeks door en nationale implementatie van de
voorschriften is dan ook niet toegestaan. Op Europees niveau is dezelfde systematiek
als in bijlage 14, deel I, van toepassing geworden. De exploitant van de luchthaven
moet een zogeheten ‘task resource analysis’ uitvoeren om zelf de benodigde kwalificaties en aantallen te bepalen aan de hand
van het soort operaties en het soort luchtvaartuigen die van de luchthaven gebruik
maken. De task resource analysis is aldus een middel om te bepalen hoeveel personeel
en welke kwalificaties er nodig zijn op de luchthaven. In deze systematiek is de exploitant
van de luchthaven verantwoordelijk voor de adequate invulling van het benodigde brandweerpersoneel
met behulp van de taakanalyse. De door de exploitant bepaalde aantallen en bijbehorende
kwalificaties moeten in het luchthavenbedrijfshandboek worden gedocumenteerd.
De Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL) heeft verzocht om een gelijkstelling
in regelgeving tussen de grotere luchthavens van nationaal belang en de kleinere luchthavens
van regionaal belang en de nationale kop uit de regelgeving te verwijderen.
De exploitant van een luchthaven van regionaal belang is door de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) gecertificeerd en beschikt over een aantoonbaar werkend veiligheidsmanagementsysteem.
Daarom moet ook op het punt van het bepalen van de adequate invulling van het brandweerpersoneel
op regionale luchthavens de verantwoordelijkheid bij de exploitant van de luchthaven
liggen. Rigide voorschriften over aantal en kwalificaties passen niet in deze systematiek.
Om de exploitanten van de luchthaven van regionaal belang te ondersteunen in hun taak
heeft de NVL het document ‘RFF-analyse GA-luchthavens’ opgesteld waarin is aangegeven hoe de luchthavens de taakanalyse zouden kunnen uitvoeren.
Om een eenduidig kader voor de verschillende luchthavens te ontwikkelen is artikel
11, onderdeel u, van de regeling gewijzigd. De manschappentabel is vervallen en in
plaats daarvan is in de regeling een opsomming met onderwerpen opgenomen waar de exploitant
minimaal aandacht aan moet besteden bij het bepalen van het minimumaantal personeel
bij het opstellen van de task resource analysis. Hierdoor wordt de kwaliteit van de
uitgevoerde taakanalyse gewaarborgd. De internationale burgerluchtvaartorganisatie
heeft in een apart document (ICAO, Airport Services Manual, Doc 9137, Part 1) nadere
richtlijnen én aandachtspunten opgenomen over hoe de ‘task resource analysis’ moet
worden uitgevoerd. Een aantal van deze aandachtspunten is in de opsomming opgenomen
en met het begrip ‘ten minste’ wordt aangegeven dat het geen uitputtende opsomming
is. Het document ‘RFF analyse GA-luchthavens’ van de NVL bevat soortgelijke aandachtspunten voor het opstellen van de taakanalyse
voor het bepalen van het benodigde brandweerpersoneel. De nieuwe structuur biedt de
mogelijkheid om per luchthaven op basis van de gebruikers en operaties op een luchthaven
en de uitgevoerde risicoanalyse maatwerk vast te stellen.
De exploitant moet ten aanzien van de brandweerdekking op de luchthaven aan een aantal
harde voorschriften voldoen. Zo wordt er voorgeschreven hoeveel blusmiddel en hoeveel
voertuigen aanwezig moeten zijn. Daarnaast wordt bepaald dat een bepaalde hoeveelheid
blusmiddel uiterlijk binnen een bepaalde tijdsperiode moet kunnen worden opgebracht.
Deze voorschriften vormen een ondergrens voor het benodigde brandweerpersoneel. Het
uiteindelijke doel is het redden van levens in het geval van een ongeval of incident
met een luchtvaartuig op of in de directe nabijheid van een luchthavens. Om dit doel
te bereiken moet een aantal taken worden uitgevoerd. De exploitant moet met behulp
van de taakanalyse aantonen dat er op de luchthaven voldoende getraind brandweerpersoneel
aanwezig is om de noodzakelijke taken adequaat te kunnen uitvoeren.
In het kader van de certificering van de luchthaven en het verplichte veiligheidsmanagementsysteem
wordt door de ILT getoetst of met het in de task resource analysis opgenomen aantal
snel ter plaatse zijnde brandweerlieden redelijkerwijs de in bijlage 14 voorgeschreven
hoeveelheid blusmiddel kan worden opgebracht. De verantwoordelijkheid dat met de opgestelde
task resource analysis de postcrashveiligheid voldoende is geborgd berust in de gekozen
systematiek echter bij de exploitant van de luchthaven. Het gebruik van de task resource
analysis is voorgeschreven door de internationale burgerluchtvaart organisatie en
het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart en daarmee is het door
de NVL ontwikkelde document ‘RFF analyse GA-luchthavens’ binnen het systeemtoezicht op het veiligheidsmanagementsysteem handhaafbaar door
de ILT.
Wijziging Regeling luchtverkeersdiensteverlening
In de Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 22 maart 2020,
nr. IENW/BSK-2020/53334, tot wijziging van de Regeling boorduitrusting, de Regeling
luchtverkeersdienstverlening en de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen
in verband met enkele reparaties en wijzigingen met betrekking tot het luchtruim (Stcrt. 2020, 18618), is voor enkele naderingsverkeersleidingsgebieden (TMA’s) gedurende bepaalde perioden
van de dag de luchtruimklasse teruggebracht van D naar E. Per abuis is met deze omzetting
de luchtruimklasse van de betreffende militaire Nieuw Milligen TMA’s C2 en E buiten
de afhandelingstijden van CLSK, in het weekend, niet verwerkt in de tabel. Deze omissie
is met deze wijziging gecorrigeerd.
Administratieve lasten en nalevingskosten
De onderhavige regeling leidt tot een beperkte toename van de administratieve lasten
voor het bedrijfsleven doordat de exploitant van de luchthaven een task resource analysis
moet uitvoeren. Dit is noodzakelijk om de hoeveelheid en kwalificaties van het brandweerpersoneel
te bepalen aan de hand van het soort operaties en het soort luchtvaartuigen die van
de luchthaven gebruik maken.
Het is van tevoren niet aan te geven of er sprake is van een toename of afname van
de nalevingskosten, aangezien dit wordt bepaald door de uitkomst van de task resource
analysis van de exploitant van de luchthaven.
Consultatie
Het aantal betrokkenen dat direct te maken krijgt met de wijzigingen is beperkt. Deze
betrokkenen zijn direct aangeschreven en van internetconsultatie is om die reden afgezien.
De Nederlandse Vereniging van Luchthavens is akkoord met de concept wijzigingsregeling.
Uitvoering en handhaving
De wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid, Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheidstoets
(HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd dat de in deze regeling
opgenomen bepalingen handhaafbaar, uitvoerbaar en fraudebestendig zijn.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiervoor is gebruik gemaakt van de uitzonderingsgrond
(Hoge c.q. buitensporige) private of publiek voor- of nadelen van vertragingen of
vervroeging van invoering, omdat de betrokkenen baat hebben bij snelle inwerkingtreding.
Daar komt bij dat deze regeling verder geen gevolgen heeft voor burgers en bedrijven.
Om de exploitanten van luchthavens de tijd te geven een ‘task resource analysis’ uit
te voeren is opgenomen dat tot 1 juli 2021 de inhoud van de manschappentabel mag worden
toegepast voor het bepalen van de benodigde hoeveelheid en kwalificaties van het brandweerpersoneel.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga