De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikel 51, tweede lid, van de Binnenvaartwet, artikel 49, tweede lid, onder
a, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, artikel 62, aanhef en de onderdelen c,
d, g, h, j en k van de Wet zeevarenden, artikel 8, vierde lid, van het Besluit bewijzen
van bevoegdheid voor de luchtvaart en artikel 2.4:12 van het Arbeidstijdenbesluit vervoer;
BESLUIT:
ARTIKEL I
In artikel 5, eerste lid, van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt ‘€ 235’ vervangen
door ‘€ 40’.
ARTIKEL II
De Regeling tarieven scheepvaart 2005 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1.24, onderdeel b, wordt ‘€ 560’ vervangen door ‘€ 448’.
B
Artikel 2.25 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 127’ vervangen door ‘€ 118’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 231’ vervangen door ‘€ 161’.
C
In artikel 2.27 wordt ‘€ 120’ vervangen door ‘€ 118’.
D
Artikel 3.6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 119’ vervangen door ‘€ 118’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 139’ vervangen door ‘€ 118’.
E
In artikel 3.7 wordt ‘€ 119’ vervangen door ‘€ 118’.
F
In artikel 3.8 wordt ‘€ 69’ vervangen door ‘€ 50’.
ARTIKEL III
In artikel 4, tweede lid, van de Regeling tachograafkaarten wordt ‘€ 101,–’ vervangen
door ‘€ 92,–’.
ARTIKEL IV
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2020. Indien de Staatscourant
waarin deze regeling wordt geplaatst wordt uitgegeven na 30 juni 2020, treedt zij
in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin
zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 1 juli 2020.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
TOELICHTING
Algemeen
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008, de Regeling
tarieven scheepvaart 2005 en de Regeling tachograafkaarten in verband met de verlaging
van enkele tarieven tot kostprijsniveau.
Tarieven Kiwa
Per brief van 17 december 20191 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Kamer de stand van zaken
met betrekking tot het nieuwe tariefstelsel transportsectoren toegelicht. Daarbij
heeft de minister verwezen naar het rijksbrede kader voor de doorberekening van toelatings-
en handhavingskosten.2 Het uitgangspunt van het genoemde kader is dat de kosten voor de dienstverlening
worden doorberekend, waarbij tarieven worden vastgesteld die de kosten dekken. In
de brief van 17 december 2019 heeft de minister aangekondigd de tarieven boven de
kostprijs in één keer te willen verlagen naar een kostendekkend niveau. Ten aanzien
van de tarieven die zich bevinden op een niveau onder de kostendekkendheid, heeft
de minister het voornemen uitgesproken deze geleidelijk naar een kostendekkend niveau
te willen verhogen. Met onderhavige wijzigingsregeling zijn de door Kiwa te hanteren
tarieven op het terrein van de lucht- en scheepvaart en de tarieven voor tachograafkaarten
die hoger zijn dan de kostprijs, per 1 juli 2020 verlaagd naar de kostprijs. Gelet
op de aanzienlijke economische gevolgen van de Corona-crisis is ervan afgezien om
per 1 juli 2020 een eerste stap in de verhoging van tarieven te realiseren die zich
bevinden onder een kostendekkend niveau
Effecten op de administratieve lasten en de nalevingskosten
De voorgenomen wijziging betreft de verlaging van de tarieven per 1 juli 2020 naar
de kostprijs van door Kiwa verstrekte vergunningen op het terrein van de luchtvaart
en de scheepvaart en tachograafkaarten. Aangezien hierbij de informatie- en inhoudelijke
verplichtingen niet wijzigen, is ook geen sprake van verandering in de administratieve
lasten en de nalevingskosten. De aanvraagprocedures voor vergunningen blijven ongewijzigd
en de kennisnamekosten zijn verwaarloosbaar laag. Deze regeling leidt niet tot extra
administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Het Adviescollege Toetsing Regeldruk
(ATR) deelt deze analyse. Om die reden heeft het ATR geen formeel advies uitgebracht.
Internetconsultatie
De internetconsultatie heeft geleid tot één opmerking over de opbouw van de tarieven.
Daarvoor zij verwezen naar het rapport van PwC getiteld “Rapportage validatie-onderzoek
kostprijsmodellen van ILT en Kiwa” van 22 december 2015. Ten aanzien van de tachograafkaarten
is opgemerkt dat de tarieven, ook na de verlaging die met deze regeling is gerealiseerd,
als te hoog worden beoordeeld ten opzichte van andere EU-lidstaten. In een door het
ministerie uitgevoerde internationale benchmark is naar voren gekomen dat in andere
EU-lidstaten er inderdaad vaak sprake is van een lager tarief dan in Nederland. Bij
de vaststelling van het Nederlandse tarief is het eerder aangehaalde rijksbrede kader
voor de doorberekening van toelatings- en handhavingskosten als uitgangspunt genomen.
Het verschil in tariefhoogten tussen verschillende lidstaten zou verklaard kunnen
worden door het hanteren van andere uitgangspunten bij de tariefvaststelling door
andere EU-lidstaten.
Vaste verandermomenten
De regeling treedt conform de vaste verandermomenten in werking per 1 juli 2020, of
ten minste zo spoedig mogelijk na deze datum. Omdat deze regeling niet voor 1 mei
2020 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken
van de daarvoor geldende twee maanden. De reden hiervoor zijn eerder gedane toezeggingen
dat de tarieven per 1 juli 2020 verlaagd zullen worden en dat de verlaagde tarieven
ten voordele van de gebruiker is. In verband met de gedane toezeggingen over de verlaging
van de tarieven per 1 juli 2020, is ervoor gekozen om, in geval dat de Staatscourant
waarin deze regeling wordt geplaatst wordt uitgegeven na 1 juli 2020, deze regeling
terug te laten werken tot en met 1 juli 2020.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga