ARTIKEL I
De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 3.13.13 wordt ‘1 juli 2020’ vervangen door ‘1 april 2021’.
B
In artikel 3.14.13 wordt ‘1 juli 2020’ vervangen door ‘1 april 2021’.
ARTIKEL II
In de tabel in artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2020 wordt
in de rij betreffende titels 3.13, 3.13b en 3.14 ‘Voor titel 3.13 en 3.14 01-01-2020
t/m 31-05-2020’ vervangen door ‘Voor titel 3.13 en 3.14 01-01-2020 t/m 31-12-2020’.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Aanleiding
Deze regeling voorziet in de verlenging van de vervaldata van de subsidiemodules Garantie
ondernemingsfinanciering en Garantstelling gericht op bankgaranties (hierna samen
aangeduid als de GO), en de verlenging van de openstellingsperiode hiervan.
2. Verlenging van de GO
In artikel 4.10, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 is bepaald dat subsidieregelingen
een vervaltermijn van maximaal vijf jaren bevatten. De titels 3.13 (Garantie ondernemingsfinanciering)
en 3.14 (Garantstelling gericht op bankgaranties) van de Regeling nationale EZK- en
LNV-subsidies hebben een vervaldatum van 1 juli 2020. Om hieronder vermelde redenen
is besloten de vervaldatum voor de GO te verlengen tot 1 april 2021. Op grond van
artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016 is het ontwerp van deze
wijzigingsregeling op 20 april 2020 aan de Tweede Kamer overgelegd.1
De GO beoogt de toegang tot bankkrediet voor het Nederlandse bedrijfsleven te verbeteren.
Op grond van de GO kunnen banken een garantstelling van de Nederlandse Staat verkrijgen
voor kredieten die zij verstrekken aan ondernemers. De GO geldt zowel voor MKB-bedrijven
als grote bedrijven. Ook bevat de GO een faciliteit ter zake van bankgaranties die
ervoor zorgt dat de Nederlandse Staat garant kan staan voor door banken af te geven
garanties voor de nakoming van contractuele verplichtingen van de desbetreffende onderneming.
Voor de garantstelling wordt een kostendekkende premie geheven.
Eind 2019 is gestart met de GO-evaluatie. De definitieve afronding van de evaluatie,
inclusief inhoudelijke beleidsreactie aan de Tweede Kamer, was voorzien in mei 2020.
Vanwege de Coronacrisis zal de aanbieding van deze evaluatie en de beleidsreactie
op een later moment dit jaar plaatsvinden. Omdat het onwenselijk is dat de GO in afwachting
van de afronding van het evaluatieproces niet opengesteld zou kunnen worden, wordt
de horizonbepaling van de GO verlengd. Indien later dit jaar uit de evaluatie blijkt
dat aanpassing van de GO noodzakelijk is, zullen deze aanpassingen worden doorgevoerd.
Tot dusverre zijn er vanuit de doelgroep en de uitvoering geen signalen gekomen waaruit
zou volgen dat het doel van de GO bij (ongewijzigde) voortzetting niet zou worden
bereikt. Daarbij is het van belang de horizonbepaling van de GO te verlengen om ondernemingen
tijdens de Coronacrisis te ondersteunen, los van eventuele aanvullende maatregelen
die gerelateerd zijn aan de GO.
Door de Coronacrisis worden ondernemingen uit diverse sectoren direct dan wel indirect
getroffen, doordat bijvoorbeeld goederen niet uitgeleverd kunnen worden of productielijnen
stilvallen door een gebrek aan onderdelen. Hierdoor kunnen liquiditeitsproblemen ontstaan,
bij in principe economisch gezonde ondernemingen. Mogelijk zal een financier, zoals
een bank, zelfstandig aan de tijdelijke extra financieringsvraag van zo’n onderneming
kunnen en willen voldoen. In dit kader is ook de garantstelling door de Nederlandse
staat onder de GO verruimd.2 Om de GO in de komende periode, waar nodig, ook tijdens de Coronacrisis in te kunnen
zetten voor ondernemingen, wordt de horizonbepaling van de GO dan ook verlengd met
9 maanden tot 1 april 2021.
3. Verlenging openstellingsperiode GO
In de tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2020
is aangegeven in welke periode de diverse subsidiemodules van de RNES worden opengesteld
en wat het subsidieplafond bedraagt. Voor de GO loopt de openstellingsperiode van
1 januari 2020 tot en met 31 mei 2020. De openstellingsperiode van de GO wordt verlengd
tot 31 december 2020, zodat voor een langere periode tegemoet wordt gekomen aan de
toenemende vraag van de gebruikers van de GO.
4. Staatssteun
De GO bevat geen staatssteun (zie de artikelen 3.13.12 en 3.14.12 van de Regeling
nationale EZK- en LNV-subsidies). De verlenging van de vervaltermijn van de GO, alsook
verlenging van de openstellingsperiode, brengt hierin geen verandering, omdat de (overige)
voorwaarden van de GO ongewijzigd blijven.
5. Regeldruk
De verlenging van de vervaltermijn van de GO en verlenging van de openstellingsperiode
leiden niet tot het wijzigen van informatieverplichtingen en daarom ook niet tot een
toe- of afname van de regeldruk bij de gebruikers van de GO.
6. Vaste verandermomenten
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met de datum van inwerkingtreding wordt
afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële
regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en twee
maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd,
omdat de doelgroep van de GO gebaat is bij spoedige inwerkingtreding. Op deze wijze
kan ingespeeld worden op de effecten van de Coronacrisis voor ondernemingen. De bepalingen
van deze regeling inzake de vervaldata zijn op 20 april 2020 aan de Tweede Kamer overgelegd.
Hierdoor is de inhoud van de regeling al openbaar bekend gemaakt. De doelgroep heeft
voldoende tijd om te anticiperen op de verlenging van de openstelling van de GO, omdat
aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 31 december 2020.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer