De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
Gelet op de artikelen 2, eerste lid, 5, eerste en tweede lid, en 16 van het Kaderbesluit
nationale EZ-subsidies;
Besluit:
ARTIKEL I
In de artikelen 3.13.5, tweede lid, en 3.14.5, tweede lid, en in de bijlagen 3.13.1,
artikel 3, onderdeel h, en 3.14.1, artikel 3, onderdeel f, van de Regeling nationale
EZK- en LNV-subsidies wordt ‘€ 50.000.000’ telkens vervangen door ‘€ 150.000.000’.
ARTIKEL II
In de tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2020
wordt in de rij betreffende titel 3.13, artikelen 3.13.2 en 3.14.2, ‘€ 200.000.000’
vervangen door ‘€ 1.500.000.000’.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Aanleiding
Deze wijzigingsregeling voorziet in de wijziging van de subsidiemodules Garantie ondernemingsfinanciering
en Garantstelling gericht op bankgaranties (hierna samen aangeduid als de GO), opgenomen
in titels 3.13 respectievelijk 3.14 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies,
en verhoging van het subsidieplafond hiervan.
2. De GO
De GO beoogt de toegang tot bankkrediet voor het Nederlandse bedrijfsleven te verbeteren.
Op grond van de GO kunnen banken een garantstelling van de Nederlandse staat verkrijgen
voor kredieten die zij verstrekken aan ondernemers. De GO geldt zowel voor MKB-bedrijven
als niet MKB-bedrijven. Ook bevat de GO een faciliteit ter zake van bankgaranties
die ervoor zorgt dat de Nederlandse staat garant kan staan voor door banken af te
geven garanties voor de nakoming van contractuele verplichtingen van de desbetreffende
onderneming. Voor de garantstelling wordt een kostendekkende premie geheven.
Vanwege de effecten van de Coronacrisis wordt de GO aangepast. Door de Coronacrisis
worden ondernemingen uit diverse sectoren direct dan wel indirect getroffen, doordat
bijvoorbeeld goederen niet uitgeleverd kunnen worden of productielijnen stilvallen
door een gebrek aan onderdelen. Hierdoor kunnen liquiditeitsproblemen ontstaan, bij
in principe economisch gezonde ondernemingen. Mogelijk zal een financier, zoals een
bank, zelfstandig aan de tijdelijke extra financieringsvraag van zo’n onderneming
kunnen en willen voldoen. Er wordt gekeken naar diverse maatregelen die dit kunnen
stimuleren. In dit kader zal ook de garantstelling door de Nederlandse Staat onder
de GO verruimd worden.
Allereerst wordt de hoogte van de lening waarvoor garant wordt gestaan, verhoogd van
€ 50.000.000 naar € 150.000.000. Omdat leningen voor de helft gegarandeerd worden,
wordt hiermee het maximale garantiebedrag van de GO verhoogd van € 25.000.000 naar
€ 75.000.000.
Ook wordt het subsidieplafond verhoogd van € 200.000.000 naar € 1.500.000.000. Hiermee
kan tegemoetgekomen worden aan de toenemende vraag van de (potentiële) gebruikers
van de GO. De vraag van de gebruikers van de GO is vanwege de Coronacrisis namelijk
toegenomen en de verwachting is dat deze vraag nog verder zal toenemen.
3. Staatssteun
De GO bevat geen staatssteun (zie de artikelen 3.13.12 en 3.14.12 van de Regeling
nationale EZK- en LNV-subsidies). De wijzigingen van de GO en ophoging van het subsidieplafond
brengen hierin geen verandering, omdat de overige voorwaarden van de GO ongewijzigd
blijven.
4. Regeldruk
De wijzigingen van de GO en ophoging van het subsidieplafond leiden niet tot het wijzigen
van informatieverplichtingen en daarom ook niet tot een toe- of afname van de regeldruk
bij de gebruikers van de GO.
5. Vaste verandermomenten
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met de datum van inwerkingtreding wordt
afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële
regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en twee
maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd,
omdat de doelgroep van de GO gebaat is bij spoedige inwerkingtreding. Op deze wijze
kan geanticipeerd worden op de effecten van de Coronacrisis voor ondernemingen. Omdat
de openstellingsperiode van de GO pas op 31 mei 2020 zal eindigen, heeft de doelgroep
echter voldoende tijd om een aanvraag voor te bereiden en in te dienen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer