Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Soest | Staatscourant 2020, 28748 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Soest | Staatscourant 2020, 28748 | Verkeersbesluiten |
Overwegende dat er verzoeken zijn binnengekomen tot het plaatsen van een elektrische laadpaal in de openbare ruimte;
dat alle aanvragen voldoen aan eisen zoals opgenomen in de concessie die door MRA-E is afgegeven aan Pitpoint;
de procedure voor het beoordelen van de aanvraag voor plaatsing van een laadpaal verkort kan worden door het gelijktijdig nemen van een verkeersbesluit voor alle mogelijke locaties;
overwegende dat de intentie is uitgesproken voor het plaatsen van een of meerdere laadpalen op 98 locaties in de gemeente Soest;
dat bij de laadpaal twee reeds bestaande openbare parkeerplaatsen op de betreffende locatie aangewezen worden voor het uitsluitend opladen van elektrische auto’s;
dat de laadplekken pas worden ingericht als er een aanvraag voor wordt ingediend;
dat de locaties waar middels dit verkeersbesluit vier parkeerplaatsen worden gereserveerd gelden als mogelijke laadpleinen;
dat bij mogelijke laadpleinen in eerste instantie twee parkeerplaatsen als laadplek worden ingericht;
dat de laadpaal op een mogelijk laadpleinen wordt uitgebreid wanneer de laadcapaciteit van de laadpaal aanduidt dat daar behoefte is, zoals bepaald in de beleidsregels voor oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen in de openbare ruimte;
overwegende dat elektrisch vervoer een bijdrage levert aan de verbetering van de luchtkwaliteit en stiller en zuiniger is dan de conventionele aandrijftechnieken voor voertuigen;
dat de gemeente Soest het van belang acht elektrisch vervoer binnen haar gemeentelijke grenzen te bevorderen om het gebruik van fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot te beperken;
dat de gemeente Soest verwacht dat plaatsing van oplaadpalen het elektrisch vervoer zal stimuleren;
dat de gemeente Soest beleidsregels heeft vastgesteld voor oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen in de openbare ruimte;
dat de verzoeken voor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte getoetst zijn aan deze beleidsregels;
dat de locatie van de laadpaal in de openbare ruimte op basis van de gestelde criteria in deze beleidsregels tot stand is gekomen;
dat de locatie van de laadpaal voldoende zichtbaar en vindbaar is;
dat de locatie van de laadpaal geen belemmering vormt voor andere weggebruikers;
dat om de bruikbaarheid van de laadpaal te waarborgen twee openbare parkeerplaatsen aangewezen worden voor het uitsluitend opladen van elektrische auto’s;
dat het aannemelijk is dat de locatie door meerdere gebruikers van elektrische auto’s (bewoners en bezoekers) gedeeld kan worden;
dat de voertuigen die gebruik gaan maken van de parkeerplaatsen, die uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische auto’s, in de huidige situatie reeds in de omgeving geparkeerd staan;
dat de maatregel naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen, omdat de elektrische auto’s in de huidige situatie nu ook in de omgeving in de openbare ruimte geparkeerd staan;
dat de gemeente Soest bij locatiebepaling van oplaadpalen in principe duurzaamheid boven parkeerdruk plaatst om een zo groot mogelijk gebruikerspotentieel te bewerkstelligen;
dat de laadpaal met de twee parkeerplaatsen 24 uur per dag en 7 dagen per week voor een ieder met een elektrische auto vrij toegankelijk zijn;
dat het bevorderen van elektrisch vervoer zwaarder weegt dan de beperkte afname van het parkeerareaal voor niet elektrisch aangedreven voertuigen;
dat de op basis van beleidsregels van de gemeente Soest en eisen van MRA-E geselecteerde locaties aan omwonenden kenbaar zijn gemaakt en zijn voorgelegd;
dat als gevolg van de reacties hierop voor acht locaties een wijziging is doorgevoerd en vier locaties zijn toegevoegd op basis van een nieuwe aanvraag;
Gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het Mandaatbesluit van de gemeente Soest;
overwegende dat dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen en het doelmatig en zuinig energiegebruik te bevorderen;
dat het op grond van artikel 15, eerste en tweede lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor het treffen van fysieke maatregelen als deze maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
dat het op grond van artikel 37 van het BABW vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke verkeersmaatregelen als deze maatregelen langer duren dan vier maanden of zich regelmatig voordoen;
dat de genoemde wegen in de gemeente Soest liggen;
dat deze wegen bij de gemeente Soest in eigendom en beheer zijn;
dat het college van burgemeester en wethouders overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;
dat deze bevoegdheid op grond van het Mandaatbesluit van de gemeente Soest door het college van burgemeester en wethouders is gemandateerd aan ondergetekende;
dat overleg is gevoerd met (de gemachtigde van) de korpschef van de politie, overeenkomstig artikel 24 van het BABW en dat de politie positief heeft geadviseerd over dit verkeersbesluit;
dat het ontwerpverkeersbesluit van 17 maart tot en met 28 april 2020 ter visie heeft gelegen;
dat hierop 6 zienswijzen zijn ingediend en deze zijn gebundeld en van een reactie voorzien in de nota Beantwoording zienswijzen verkeersbesluit 102 laadpalen;
dat naar aanleiding van de ingediende zienswijzen een locatie is vervallen en een locatie is gewijzigd;
dat op grond van het bepaalde in artikel 27 van het BABW dit verkeersbesluit op zijn vroegst zes weken na publicatie in werking treedt, omdat het een fysieke maatregel betreft;
Het college van burgemeester en wethouders besluit:
Twee openbare parkeerplaatsen aan te wijzen voor het uitsluitend opladen van elektrische auto’s door middel van plaatsing van de borden:
E04 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
onderbord met de tekst “uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s”;
onderbord OB504, met de pijlaanduidingen schuin naar links- en rechtsonder, voor het aanwijzen van de twee parkeerplaatsen;
Batenburgweg ter hoogte van Sterrenbergweg 50 Soesterberg
Beckeringhstraat ter hoogte van Koninginnelaan 171 Soest
Inspecteur Schreuderlaan 1 Soest
Nachtegaallaan ter hoogte van Beetzlaan 46 Soest
Raadhuisplein ter hoogte van Heetakker 22 (2) Soest
St. Willibrordusstraat 10 Soest
Titus Brandsmalaan t.h.v Wijnand Toplaan 20 Soest
Vier openbare parkeerplaatsen aan te wijzen voor het uitsluitend opladen van elektrische auto’s door middel van plaatsing van de borden:
E04 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
onderborden met de tekst “uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s”;
onderborden OB504, met de pijlaanduidingen schuin naar links- en rechtsonder, voor het aanwijzen van de twee parkeerplaatsen;
Antonie van Leeuwenhoeklaan 89 Soesterberg
Buys Ballotlaan 17 Soesterberg
Christiaan Huygenslaan 35 Soesterberg
Generaal Spoorstraat 1 Soesterberg
Oude El ter hoogte van Hofstedering 96 Soest
Parkeerplaats De Lange Duinen Soest
Plesmanstraat ter hoogte van Fokkerstraat 27 Soesterberg
Prof. Lorentzlaan 165 Soesterberg
Prof. Lorentzlaan ter hoogte van Buys Ballotlaan 8 Soesterberg
Raadhuisplein ter hoogte van Heetakker 22 (1) Soest
Tromslagerpad t.h.v Van der Weydenstraat 33 Soest
Versteeghlaan ter hoogte van Rademakerstraat 48 Soesterberg
Wiardi Beckmanstraat 222 Soest
Willem de Zwijgerlaan 19 Soest
een en ander volgens de bijgevoegde overzichtskaarten.
Namens burgemeester en wethouders,
(Energietransitie, Circulaire economie, Mobiliteit, Economische zaken en Planeconomie)
Dit besluit wordt op grond van artikel 26 van de Wegenverkeerswet 1994 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een kennisgeving van de bekendmaking in de Staatscourant vermeld op de website van de gemeente Soest, in de Soester Courant en op de gemeentelijke informatieborden naast het carillon aan het Raadhuisplein.
Dit besluit wordt op grond van artikel 26 van de WVW 1994 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een kennisgeving van de bekendmaking in de Staatscourant vermeld op de website van de gemeente Soest, in de Soester Courant en op de gemeentelijke informatieborden naast het carillon aan het Raadhuisplein.
Tegen dit besluit kan gedurende 6 weken na publicatie beroep worden aangetekend bij de Rechtbank Utrecht, sector Bestuursrecht, postbus 13023, 3507 LA Utrecht. Het beroepschrift moet de naam en het adres van de indiener vermelden, zijn ondertekend en zijn voorzien van de datum waarop het is ondertekend en moet vermelden tegen welk besluit beroep wordt aangetekend. Het beroepschrift heeft geen opschortende werking. U kunt, indien u een beroepschrift indient, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen. Voor het indienen van een beroepsschrift of het aanvragen van een voorlopige voorziening is griffiegeld verschuldigd
De bepalingen over de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing, Rechtbank Utrecht, sector Bestuursrecht, postbus 13023, 3507 LA Utrecht.
Een afschrift van dit besluit wordt per e-mail gezonden aan “0-wegafsluiting” (verzendlijst). In deze verzendlijst zijn onder andere politie, Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en RAVU opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-28748.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.