Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Staatscourant 2020, 13126 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Staatscourant 2020, 13126 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders besluiten gelet op artikel 18 lid 1d Wegenverkeerswet 1994 en artikel 15 lid 1 en lid 2 Wegenverkeerswet 1994, tot:
het instellen van het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende wegen op Oudenmolen, Heezerenbosch, Ringgreppel, Lijkweg, Kruis, Kerkhof, Leenderweg, Hendric Everslaan, Buldersweg (Fietsstraat) door middel van plaatsing van de borden B06 (+OB503OB02 bij kruisingen waar tweerichtingsfietspaden liggen) en haaientanden van Bijlage 1 van het RVV 1990.
het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Uitgezonderd voor bestemmingsverkeer, tractoren of vrachtverkeer op Kruis (tussen Ringgreppel en Kruis) en Lijkweg door middel van plaatsing van de borden C01 + OB108 +OB55 + OB54 + (OB401-500) in combinatie met een tractorsluis. van Bijlage 1 van het RVV 1990.
het instellen van een éénrichtingsweg op Spieker, Schaverspad, Bree-eik(parallel aan Oudenmolen) en Buldersweg (fietsstraat) in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee uitgezonderd voor fietsers door middel van plaatsing van de borden C02 +OB52 van Bijlage 1 van het RVV 1990.
De betreffende wegen zijn in beheer van de gemeente Heeze-Leende. De politie adviseert positief over dit verkeersbesluit.
Volgens artikel 2 van de Wegenverkeerswet zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het instellen van de maatregelen:
het verzekeren van de verkeersveiligheid;
het beschermen van de weggebruikers en passagiers.
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Door de kern van Heeze rijden dagelijks ruim 10.000 motorvoertuigen. Hiervan is een gedeelte doorgaand (vracht) verkeer. De weg door het centrum is het enige alternatief voor dit verkeer om door Heeze te rijden. Om een alternatief te bieden voor het doorgaand verkeer legt de gemeente Heeze-Leende een randweg aan. Deze randweg over de Buldersweg, komt te liggen tussen de Muggenberg en de Leenderweg binnen de bebouwde kom van Heeze. Hier geldt een maximumsnelheid van 50km/uur. De randweg ontsluit de nieuwe woonwijk de Bulders en heeft een doorstroom functie. Tussen de randweg en Leenderweg ligt een buurtschap waar de wegen Kerkhof, Hazenhurk en Lijkweg liggen.
Bebording randweg en aansluitende wegen
De randweg over de Buldersweg is een nieuwe weg met de functie het verkeer veilig en zo goed mogelijk door te laten stromen. Tevens is het een ontsluitingsweg voor het aanliggende gebied en de nieuwe woonwijk de Bulders. Langs de nieuwe randweg komt een nieuwe fietsverbinding tussen de Muggenberg en Leenderweg.
Maximumsnelheid (A0130 en A0160)
De wegen binnen de woonwijk Bulders en Leenderweg 27 / 29 betreffen allen erftoegangswegen, waar een 30km/uur zone wordt ingesteld. De wegen in het buitengebied (Lijkweg, Kerkhof en Heezerenbosch) blijven een 60km/zone.
Voorrang (B01 en B06 met haaientanden)
Op de randweg geldt een maximale snelheid van 50km/uur. Om de doorstroming te benadrukken betreft de randweg een voorrangsweg en moet verkeer op aansluitende wegen voorrang verlenen. Het fietspad langs de randweg ligt in de voorrang.
Verplichte rijrichting (D02, D04,D05R, D06L)
Om zo min mogelijk aansluitingen te realiseren wordt bij de kruising Buldersweg en Kruis/Kerkhof een koude aansluiting aangelegd waarin een verplichte rijrichting is opgenomen. Hierdoor mag verkeer alleen kruisen en niet afslaan.
De randweg kent twee rijstroken die worden gescheiden door een middenberm. Om te voorkomen dat verkeer op de verkeerde rijstrook in tegengestelde richting gaat rijden wordt de bestuurder verplicht om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.
Ter hoogte van Leenderweg 27 wordt vrachtverkeer verplicht om op de fietsstraat naar rechts af te buigen richting Heeze, omdat het vanuit deze weg onmogelijk is om de draai richting Leende te maken.
Ter hoogte van de kruising Randweg en Lijkweg is verkeer verplicht om linksaf of rechtdoor te rijden aangezien hier alleen tractoren of fietsers en bromfietser mogen rijden.
Door de verandering van de aansluiting Buldersweg en Leenderweg wordt nabij Leenderweg 27 een laad- en losplaats gerealiseerd. Hier wordt voornamelijk geladen en gelost door vrachtwagens van de hier gevestigde bomenkwekerij.
Verplicht fietspad (G11 en G12)
Het fietspad wordt ter verduidelijking aangeduid als verplicht fietspad om andere weggebruikers (dan fietsers, snorfietsers en eventueel voetgangers) te weren.
Eénrichtingsweg Spieker, Schaverspad , Bree-eik (parallel Oudenmolen) en Buldersweg (fietsstraat)
In het plan woonwijk de Bulders wordt het westelijk deel (deelgebied 1 en 3) uitgevoerd. Daarnaast komt er een fietsstraat aan de Buldersweg. Deze wegen zijn te smal om auto- en vrachtverkeer in twee richtingen af te wikkelen. De woonstraten Spieker en Schaverspad, Bree-eik en Buldersweg (fietsstraat) worden uitgevoerd als éénrichtingsweg. Door het plaatsen van de borden C2, C3 en C4 zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, worden deze straten aangewezen als éénrichtingsweg met een verplichte rijrichting op de Bosmanstraat van oost naar west. Door het plaatsen van onderborden OB52 ‘’uitgezonderd fietsers’’ gelden deze éénrichtingswegen niet voor
Geslotenverklaring in combinatie met tractorsluis Kruis en Lijkweg
De bewoners en ondernemers uit het buurtschap ervaren sluipverkeer en verwachten dat door de aanleg van de randweg dit meer gaat worden. Zij hebben daarom een zienswijze ingediend bij de procedure van het bestemmingsplan de Bulders. De wegen binnen het buurtschap zijn niet geschikt voor doorgaand verkeer. Zij zijn gehoord tijdens een overleg en een tractorsluis om verkeer te weren werd als oplossing gedragen. Om sluipverkeer te weren uit het buurtschap tussen de Leenderweg en Buldersweg en Oudemolen worden daarom op strategische punten tractorsluizen aangelegd op de wegen Lijkweg en Kruis. Deze zijn alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer en gesloten voor motorvoertuigen. Dit betekent dat tractoren en fietsers in het gebied kunnen komen maar auto’s en vrachtverkeer niet. Dit zorgt ervoor dat wegen minder belast gaan worden en het vergroot de fietsveiligheid in het gebied. De tractorsluis op Kruis is gesitueerd tussen de nieuwe woonwijk en Kruis. De tractorsluis op de Lijkweg is gesitueerd tussen Randweg en Hazenhurk. Het buurtschap is voor hulpdiensten en bestemmingsverkeer (auto- en vrachtverkeer) bereikbaar via de Leenderweg en Kerkhof. De overweging om voor een tractorsluis te kiezen komt voort uit het feit dat ze relatief snel aan te leggen zijn en weinig tot geen onderhoud nodig hebben. De kosten die gemaakt moeten worden voor een tractorsluis wegen niet op tegen een mechanische maatregel zoals een verzinkbare paal. Door middel van het plaatsen van de borden C01 + OB108 +OB55 + OB54 in combinatie met een tractorsluis van Bijlage 1 van het RVV 1990 wordt sluipverkeer geweerd.
Om aan de bovengenoemde uitgangspunten te voldoen
moeten volgens artikel 2 van de Wegenverkeerswet verschillende borden met bijbehorende maatregelen langs de nieuwe randweg, aansluitingen en fietspaden worden geplaatst. De borden worden geplaatst zoals aangegeven in bijgevoegde situatietekening 1a, 1b en 2 behorend bij het verkeersbesluit.
26 februari 2020
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN HEEZE-LEENDE,
namens dezen
M. Tromp
Medewerker Ruimtelijk beleid
Ingevolge artikel 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending van deze beschikking bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar.
Na het indienen van een bezwaarschrift kunt u, indien - gelet op de betrokken belangen - onverwijlde spoed dat vereist, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
U kunt ook digitaal het verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor de behandeling van een voorlopige voorziening wordt griffierecht in rekening gebracht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-13126.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.