Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 16 februari 2019, nr. WJZ/18091464, tot wijziging van de Regeling identificatie en registratie van dieren en de Regeling bestuurlijke boetes Gwwd

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op de artikelen 94, 94b, 120a en 120b van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren en artikel 3 van het Besluit identificatie en registratie van dieren;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling identificatie en registratie van dieren wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt in de begripsbepaling van ‘I&R-systeem’, ‘ of artikel 5 van verordening 21/2004;’ vervangen door ‘, artikel 5 van verordening 21/2004, of artikel 39 van verordening 262/2015;’.

B

Artikel 8, vierde lid, komt te luiden:

  • 4. Het merk waarmee slachtvarkens worden gemerkt, is het door de minister toegelaten slachtmerk, bedoeld in artikel 12k, dat voldoet aan de eisen van artikel 12l, tweede lid.

C

Artikel 10, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanhef komt te luiden:

  • 2. Het verbod, bedoeld in het eerste lid, geldt niet indien het merken of hermerken van een rund, varken, schaap of geit gebeurt door:.

2. Onderdeel a komt te luiden:

  • a. de houder van de te merken dieren, tenzij deze een vervoerder van, runderen, varkens, schapen of geiten, een eigenaar of exploitant van een runder-, varkens-, schapen- en geitenverzamelcentrum, of van een slachthuis voor runderen, varkens, schapen of geiten is;.

D

In artikel 13, tweede lid, onderdeel a, wordt ‘artikel 5, derde lid, van richtlijn 2008/71/EG;’ vervangen door ‘artikel 5 van richtlijn 2008/71/EG;’.

E

Artikel 12o vervalt.

F

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede tot en met tiende lid worden vernummerd tot het derde tot en met elfde lid.

2. Na het eerste lid wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Nadat het rund is gemerkt overeenkomstig artikel 15, eerste lid, wordt van de geboorte kennisgeving gedaan als bedoeld in het eerste lid.

3. In het tiende lid (nieuw) wordt ‘achtste lid’ vervangen door ‘negende lid’.

4. In het elfde lid (nieuw) wordt ‘achtste lid’ vervangen door ‘negende lid’.

G

Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘artikel 20, eerste, vijfde, zesde en achtste lid’ vervangen door ‘artikel 20, eerste, zesde, zevende en negende lid’.

2. In het tweede lid wordt ‘artikel 20, eerste en achtste lid’ vervangen door ‘artikel 20, eerste en negende lid’.

H

In artikel 22, tweede lid, wordt ‘artikel 20, eerste en vijfde lid’ vervangen door ‘artikel 20, eerste en zesde lid’.

I

Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid vervalt: ‘, onderdeel a’.

2. Het vijfde lid vervalt onder vernummering van het zesde lid tot vijfde lid.

J

Na artikel 38f wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 38fa

Indien de houder een kennisgeving als bedoeld in artikel 38d, eerste tot en met zevende lid, of artikel 38e, eerste tot en met derde lid niet heeft gedaan of bij deze kennisgeving onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt, kan hierin door de minister worden voorzien.

K

In artikel 38w wordt ‘artikel 38v, derde tot en met zevende lid,’ vervangen door ‘artikel 38v, derde tot en met vijfde lid,’.

L

In artikel 38y, eerste lid, wordt na ‘ongeldig is gemaakt wordt’ ingevoegd ‘uiterlijk 30 dagen daarna’.

M

Artikel 38z komt te luiden:

Artikel 38z

  • 1. Het I&R-systeem paard wordt beheerd door de minister.

  • 2. De gegevens, bedoeld in artikel 38, derde lid, Verordening (EU) nr. 262/2015 worden, met gebruikmaking van een daartoe beschikbaar gesteld middel, aan de minister verstrekt.

N

In artikel 38bba, tweede lid, wordt ‘artikel 38v, tweede of derde lid,’ vervangen door ‘artikel 38v, derde of vierde lid’.

O

In artikel 39a, eerste lid, onderdeel e, wordt na ‘het rund’ ingevoegd ‘, het schaap of de geit’.

P

Aan artikel 43i wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 7. De houder namens wie de minister de kennisgeving, bedoeld in artikel 38fa, heeft verricht, is de volgende vergoeding per kennisgeving per schaap of geit van:

    • a. ingeval aanvullend onderzoek nodig is: € 27,91, of

    • b. ingeval geen aanvullend onderzoek nodig is: € 16,84.

ARTIKEL II

De Regeling bestuurlijke boetes Gwwd wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 komt de begripsbepaling van ‘Minister’ te luiden:

Minister:

Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

B

Na artikel 4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 4a

Indien een overtreding is begaan van de voorschriften in de Regeling identificatie en registratie van dieren, anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt het voor die overtreding op grond van de artikelen 2, 3 en 4 op te leggen boetebedrag gehalveerd.

C

Bijlage 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het onderdeel aangeduid met het tweede gedachtestreepje in de aanhef vervalt.

2. De tabel komt te luiden:

Titel

Artikel

Normadressaat

Omschrijving normoverschrijding

Categorieindeling

overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 2, eerste lid

Houder van dieren, met uitzondering van de houder van paardachtigen

Het na 3 werkdagen bij de minister melden, of het niet melden dat dieren worden gehouden.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 2, derde lid

Houder van dieren, met uitzondering van de houder van paardachtigen

Het niet, onvolledig of onjuist melden van de gegevens, bedoeld in artikel 2, derde lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 2, zesde lid

Houder van schapen en geiten

Het niet, onvolledig, of onjuist melden van de gegevens bedoeld in artikel 2, zesde lid, met uitzondering van het bepaalde in deel D, onderdeel 1, punt b, tweede zinsnede, van de bijlage bij verordening (EG) 21/2004.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 2, zevende lid

Houder van gevogelte

Het niet, onvolledig, of onjuist melden van de gegevens bedoeld in artikel 2, zevende lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 4, eerste lid

Houder van dieren, met uitzondering van de houder van paardachtigen

Het na 30 dagen opgave doen, of geen opgaven doen van gewijzigde gegevens als bedoeld in artikel 4, eerste lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 4, tweede lid

Houder van schapen of geiten

Het na 30 dagen opgave doen, of geen opgave doen van gewijzigde gegevens als bedoeld in artikel 4, tweede lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 4, derde lid

Houder van gevogelte

Het na 30 dagen opgave doen, of geen opgave doen van gewijzigde gegevens als bedoeld in artikel 4, derde lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 5a

Degene die eieren, afkomstig van gevogelte die bestemd zijn om te worden bebroed, onder zich houdt en verhandelt en indien Vo 617/2008 van toepassing is een capaciteit heeft voor 1.000 of meer eieren

Het niet, onvolledig of onjuist melden van de gegevens bedoeld in artikel 2, eerste, derde en zevende lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 5a

Degene die eieren, afkomstig van gevogelte die bestemd zijn om te worden bebroed, onder zich houdt en verhandelt en indien Vo 617/2008 van toepassing is een capaciteit heeft voor 1.000 of meer eieren

Het na 30 dagen opgave doen, of geen opgave doen van gewijzigde gegevens als bedoeld in artikel 4, eerste, derde en vierde lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 8, eerste lid

Houder van runderen

Een rund is niet geïdentificeerd met een merk dat voldoet aan artikel 4 van verordening 1760/2000, de artikelen 1, 2 en 3 en in voorkomend geval artikel 4 van verordening 911/2004 en voor zover het rund in Nederland is geboren aan de eisen in artikel 12a.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 8, tweede lid

Houder van varkens

Een varken is niet geïdentificeerd met een merk dat voldoet aan artikel 12k.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 8, derde lid

Houder van raszuivere fokvarkens en hybride fokvarkens

Een raszuiver fokvarken of een hybride fokvarken is niet geïdentificeerd met een merk dat voldoet aan artikel 12k of een tatoeage dat voldoet aan artikel 12m.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 8, vierde lid

Houder van slachtvarkens

Een slachtvarken is niet geïdentificeerd met een slachtmerk als bedoeld in artikel 12k.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 8, vijfde lid

Houder van varkens

Een zeug, gelt of beer die wordt aangeboden voor de slacht is niet gemerkt met een door de minister toegelaten gebruiksmerk, bedoeld in artikel 12l, derde lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 8, zesde lid

Houder van schapen en geiten

Een schaap of geit is niet geïdentificeerd met een merk als bedoeld in artikel 12e.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 9, derde lid, onderdeel a

Een geregistreerde leverancier van merken en slachtmerken

Het niet, onvolledig, of onjuist bijhouden van een administratie met daarin de gegevens, bedoeld in artikel 9, derde lid, onderdeel a.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

9, derde lid, onderdeel b

Een geregistreerde leverancier van merken en slachtmerken

De merken zijn geleverd aan een houder van runderen, schapen of geiten of varkens die die merken niet overeenkomstig artikel 9, tweede lid, heeft besteld.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 9, derde lid, onderdeel c

Een geregistreerde leverancier van merken en slachtmerken

Merken en slachtmerken zijn geleverd die niet zijn voorzien van een UBN van het betrokken bedrijf.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 9, derde lid, onderdeel d

Een geregistreerde leverancier van merken en slachtmerken

Er wordt niet maandelijks een overzicht van bestelde en geleverde merken en slachtmerken en de daarop geregistreerde gegevens verstrekt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 10, eerste lid

Eenieder

Dieren worden gemerkt of hermerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 11, eerste lid

Houder van dieren

De houder van dieren draagt er geen zorg voor dat de merken aan of in de dieren die hij houdt, bevestigd, onderscheidenlijk aanwezig blijven.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 11, tweede lid

Eenieder

Een merk wordt hergebruikt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12, eerste lid

Eenieder

Het, zonder toestemming van de minister, verstrekken van merken aan derden, dan wel het aannemen of voorhanden hebben van merken van derden.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12, tweede lid

Houder van runderen, varkens, schapen of geiten

De houder merkt andere dieren dan die hij houdt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12, tweede lid

Houder van runderen, varkens, schapen of geiten

De houder gebruikt merken die door de minister aan derden ter beschikking zijn gesteld.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12, tweede lid

Houder van runderen, varkens, schapen of geiten

De houder gebruikt merken die niet afkomstig zijn van een geregistreerde leverancier, of in het geval van varkens die niet afkomstig zijn van de minister of geregistreerde leverancier.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12j, eerste lid

Eenieder

De tatoeage bij schapen en geiten komt niet overeen met artikel 12j, eerste lid.

overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12j, tweede lid

Eenieder

De tatoeage bij schapen en geiten is niet aangebracht in de kleuren zwart of groen.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12j, derde lid

Eenieder

Er wordt een tang gebruikt die niet geschikt is voor het aanbrengen van een tatoeage en daardoor blijven de tekens van de tatoeage niet goed leesbaar.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12m, eerste lid

stamboekhouder

Het unieke nummer van de tatoeage is in het geautomatiseerde gegevensbestand van de stamboekhouder niet gekoppeld aan het UBN van het bedrijf waar de fokvarkens zijn geboren.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12m, tweede lid

Eenieder

De tatoeage is niet aangebracht in de kleuren zwart of groen.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 12m, derde lid

Eenieder

Er wordt een tang gebruikt die niet geschikt is voor het aanbrengen van een tatoeage en daardoor blijven de tekens van de tatoeage niet goed leesbaar.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 15, eerste lid

Houder van runderen

Het niet binnen 3 werkdagen aanbrengen van een merk.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 15, tweede lid

Houder van uit een derde land ingevoerde runderen

Het niet binnen 3 werkdagen na aanvoer op het bestemmingsadres aanbrengen van een merk.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 16

Houder van runderen

Het niet binnen 3 werkdagen na het verlies van het merk bestellen van een vervangend merk.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 16

Houder van runderen

Het niet binnen 10 werkdagen na het geconstateerde verlies van het merk het hermerken van het betreffende rund.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 19, eerste lid

Houder van runderen

Het niet, of onvolledig binnen 3 dagen in het bedrijfsregister bijhouden van de gegevens, bedoeld in artikel 19, eerste lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 19, tweede lid

Houder van runderen

Het bedrijfsregister is niet in schriftelijke of elektronische vorm.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 19, derde lid

Houder van runderen die een schriftelijk bedrijfsregister bijhoudt

Het bedrijfsregister komt niet overeen met het model in bijlage III, onderdeel A.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 19, vierde lid

Houder van runderen die een elektronisch bedrijfsregister bijhoudt

Het bedrijfsregister brengt de gegevens per rund niet inzichtelijk in beeld en kan niet ter plekke worden geprint.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 19, vijfde lid

Houder van runderen

Het bedrijfsregister is minder dan 3 jaar bewaard.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, eerste lid

Houder van runderen

De minister is niet binnen 3 werkdagen in kennis gesteld van een gebeurtenis als bedoeld in artikel 20, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, tweede lid

Houder van runderen

De geboortemelding, bedoeld in artikel 20, eerste lid, is gedaan voordat het rund is gemerkt.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, derde lid

Houder van runderen

De gegevens, bedoeld in artikel 20, derde lid, zijn niet, onvolledig of onjuist verstrekt bij de kennisgeving, bedoeld in artikel 20, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, vierde lid

Houder van runderen

De gegevens, bedoeld in artikel 20, vierde lid, zijn niet, onvolledig of onjuist verstrekt bij de kennisgeving, bedoeld in artikel 20, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, vijfde lid

Houder van runderen

De gegevens, bedoeld in artikel 20, vijfde lid, zijn niet, onvolledig of onjuist verstrekt bij de kennisgeving, bedoeld in artikel 20, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, zesde lid

Houder van runderen

De gegevens, bedoeld in artikel 20, zesde lid, zijn niet, onvolledig of onjuist verstrekt bij de kennisgeving, bedoeld in artikel 20, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, zevende lid

Houder van runderen

De gegevens, bedoeld in artikel 20, zevende lid, zijn niet, onvolledig of onjuist verstrekt bij de kennisgeving, bedoeld in artikel 20, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, achtste lid

Houder van runderen

De gegevens, bedoeld in artikel 20, achtste lid, zijn niet, onvolledig of onjuist verstrekt bij de kennisgeving, bedoeld in artikel 20, eerste lid jo. derde tot en met vijfde lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, negende lid

Houder van runderen

De minister niet, onvolledig of onjuist in kennis stellen, bedoeld in artikel 20, achtste lid, bij een doodgeboorte.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 20, tiende lid

Houder van runderen

Het niet binnen 3 werkdagen, onjuist of onvolledig de minister in kennis stellen van een doodgeboorte.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 21a, eerste lid

Houder van runderen

Het niet binnen 5 werkdagen vanaf de dag van aanvoer van het rund versturen van het originele paspoort.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 25

Slachthuis

Karkassen van runderen zijn niet geïdentificeerd in de periode tot en met het tijdstip van de weging na slachting.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 26, eerste lid

Slachthuis

Na aanvoer op het slachthuis zijn de aangevoerde runderen niet gecontroleerd op juiste identificatie en registratie als bedoeld in artikel 26, eerste lid.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 26, tweede lid

Slachthuis

Bij een onjuiste identificatie en registratie als bedoeld in artikel 26, eerste lid, wordt niet terstond melding gedaan aan de NVWA.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 26, derde lid

Slachthuis

Runderen bedoeld in artikelen 26, tweede lid, worden niet, of niet terstond afgezonderd.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 26, vierde

Slachthuis

Runderen worden geslacht die niet overeenkomstig artikel 13, eerste lid, onderdeel a, zijn geïdentificeerd of geregistreerd.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 29, eerste lid

Houder van varkens

Varkens worden niet gemerkt binnen de op die varkens van toepassing zijnde termijnen, bedoeld in artikel 29, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 29, tweede lid

Houder van varkens

Varkens uit een derde land zijn niet binnen 3 werkdagen na de aanvoer op het bestemmingsadres gemerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 29, derde lid

Slachthuis

Uit een derde land aangevoerde varkens op een slachthuis zijn niet binnen 3 werkdagen na aanvoer geslacht.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 29, vierde lid

Houder van varkens

Varkens zijn niet gemerkt met een slachtmerk als bedoeld in artikel 8, vierde lid of met een gebruiksmerk als bedoeld in artikel 8, vijfde lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

artikel 29, vijfde lid

Houder van varkens met uitzondering van slachthuizen of verzamelcentra.

Varkens zijn niet binnen 3 werkdagen na de dag waarop het merkverlies is geconstateerd hermerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 29, vijfde lid

Houder van varkens met uitzondering van slachthuizen of verzamelcentra

Het merk waarmee een varken wordt hermerkt bevat niet, of niet juist het UBN van het bedrijf waarop het varken op dat moment verblijft.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 30, eerste lid

Houder van varkens

Varkens worden niet vergezeld door een vervoersdocument of op elektronische wijze kunnen de gegevens, bedoeld in artikel 30, eerste lid, niet worden getoond.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 30, tweede lid

Houder van varkens

Het vervoersdocument is niet in drievoud opgemaakt.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 30, derde lid

Houder van varkens

De gegevens, bedoeld in het derde lid, zijn niet of onvolledig vermeld op het vervoersdocument.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 31, eerste lid

Houder van varkens

Het bedrijfsregister is niet in schriftelijke of elektronische vorm.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 31, eerste lid

Houder van varkens

De gebeurtenissen, bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder a en b zijn niet, onvolledig, of na 3 werkdagen in het bedrijfsregister gemeld.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 31, tweede lid

Houder van varkens

Vervoersdocumenten en gezondheids-certificaten worden niet bij het bedrijfsregister bewaard.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 31, derde lid

Houder van varkens

Het bedrijfsregister, de vervoersdocumenten en de gezondheids-certificaten worden minder dan 3 jaar bewaard.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 31, vierde lid

Houder van varkens

Het elektronische bedrijfsregister brengt de gegevens, bedoeld in artikel 30, derde lid en artikel 31, eerste lid, niet overzichtelijk in beeld of kan niet ter plekke worden geprint.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 32, eerste lid

Houder van varkens

De houder meldt niet of te laat de aan- en afvoer van varkens of de afvoer van dode varkens aan de minister.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 32, tweede lid

Houder van varkens

De gegevens, bedoeld in artikel 32, tweede lid, worden niet of onjuist gemeld.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 32, negende lid

Houders van varkens

De gecorrigeerde gegevens worden niet binnen de termijn van twee werkdagen als bedoeld in artikel 31, negende lid, geregistreerd.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 33, eerste lid

Slachthuis

Na aanvoer op het slachthuis zijn de aangevoerde varkens niet gecontroleerd op juiste identificatie en registratie als bedoeld in artikel 33, eerste lid.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 33, tweede lid

Slachthuis

Bij een onjuiste identificatie en registratie als bedoeld in artikel 33, eerste lid, is niet terstond melding gedaan aan de NVWA.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 35, eerste lid

Houder van schapen en geiten

Schapen en geiten geboren op of voor 9 juli 2005 zijn niet met tenminste één merk gemerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 35, tweede lid

Houder van schapen en geiten

Een schaap of geit is niet gemerkt binnen de termijn, bedoeld in artikel 35, tweede lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 35, vierde lid

Houder van schapen en geiten

Schapen of geiten als bedoeld in artikel 35, vierde lid, zijn niet of na 3 werkdagen gemerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 36, eerste lid

Houder van schapen en geiten geboren op of voor 9 juli 2005

Een schaap of geit als bedoeld in artikel 36, eerste lid, is bij merkverlies niet binnen 3 werkdagen hermerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 36, tweede lid

Houder schapen en geiten geboren na 9 juli 2005

De houder bestelt niet, of niet binnen drie werkdagen een vervangend merk in geval van merkverlies als bedoeld in artikel 36, tweede lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 36, tweede lid

Houder schapen en geiten geboren na 9 juli 2005

De houder van schapen en geiten hermerkt het betreffende schaap of geit niet zodra het merk in zijn bezit is.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 36, vijfde lid

Houder van schapen en geiten

Schapen of geiten met een tijdelijk merk die niet worden afgevoerd naar een slachthuis zijn niet hermerkt overeenkomstig artikel 36, tweede lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 36, zesde lid

Eenieder

Schapen of geiten zijn omgemerkt op een verzamelcentrum.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 36, zevende lid

Eenieder

Schapen of geiten als bedoeld in artikel 39a zijn omgemerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 37, eerste lid

Houder van schapen en geiten geboren op of voor 9 juli 2005

Het tweede merk voldoet niet aan artikel 12f, eerste lid, onderdeel b.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 37, tweede lid

Houder van schapen en geiten geboren op of voor 9 juli 2005

Het tweede merk is geen conventioneel merk.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38, eerste lid

Houder van schapen en geiten

De schapen of geiten die zijn omgemerkt waren niet gemerkt met een conventioneel merk.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38, tweede lid

Houder van schapen en geiten

Het ommerken als bedoel in artikel 38, tweede lid, geschiedt niet overeenkomstig artikel 12e, eerste lid, onderdelen a tot en met h.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38b, eerste lid

Houder van schapen en geiten

Op het verplaatsings-document als bedoeld in artikel 38b, eerste lid, staat niet de identificatiecode van de verplaatste schapen en geiten vermeld.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38b, tweede

Houder van schapen en geiten

Het verplaatsings-document is niet in drievoud opgemaakt.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38b, vierde lid

Houder van schapen en geiten

Het verplaatsings-document wordt minder dan 3 jaar bewaard.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, eerste lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, eerste lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, tweede lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, tweede lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, derde lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, derde lid, is onvolledig of onjuist.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, vierde lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, vierde lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, vijfde lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, vijfde lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, zesde lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, zesde lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, zevende lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, zevende lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, achtste lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, achtste lid, is niet of na 7 dagen gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38d, negende lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38d, negende lid, is niet of na de in dat lid bedoelde termijn gedaan.

Overtreding.

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38e, eerste lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38e, eerste lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38e, tweede lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38e, tweede lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38e, derde lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgeving, bedoeld in artikel 38e, derde lid, is onvolledig of onjuist gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38e, vierde lid

Houder van schapen en geiten

De kennisgevingen, bedoeld in artikel 38e, eerste tot en met derde lid, zijn niet of niet binnen de in artikel 38e, vierde lid, gestelde termijn gedaan.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38h

Houder van schapen en geiten

Overtreding van de artikelen 4, eerste, vierde en vijfde lid of 6, eerste lid, van Vo 21/2004.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38h

Houder van schapen en geiten

Overtreding van de artikelen 5, vijfde lid, 6, derde lid of 8, tweede lid, van Vo 21/2004.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38j, eerste lid

Slachthuis

Na aanvoer op het slachthuis zijn de aangevoerde schapen en geiten niet gecontroleerd op juiste identificatie en registratie als bedoeld in artikel 38j, eerste lid.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38j, tweede lid

Slachthuis

Bij een onjuiste identificatie en registratie als bedoeld in artikel 33, eerste lid, is niet terstond melding gedaan aan de NVWA

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38j, derde lid

Slachthuis

Schapen en geiten bedoeld in artikelen 38j, tweede lid, worden niet, of niet terstond afgezonderd.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38j, vierde

Slachthuis

Schapen en geiten worden geslacht die niet overeenkomstig artikel 13, eerste lid, onderdeel c, zijn geïdentificeerd en geregistreerd.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38j, zesde lid

Houder van schapen en geiten

Het niet, of niet onder toezicht van een officiële dierenarts vernietigen van de merken, bedoeld in artikel 38j, zesde lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38s

Houder van paardachtigen

Overtreding van de artikelen 23, 27, tweede en derde lid of 35 van Verordening 2015/262.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38s

Houder van paardachtigen

Overtreding van de artikelen 3, eerste of tweede lid, 11, eerste lid, 12, derde lid, laatste volzin, eerste deel, 15, eerste lid, 26, eerste lid, 24, derde lid, 27, eerste lid, onder b, c, en d, of 34, eerste lid, van Verordening 2015/262.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38s

Degene die beroepsmatig subcutaan of intramusculair een transponder aanbrengt bij paardachtigen

Overtreding van artikel 18, tweede lid, van Verordening 2016/262.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38s

Een organisatie als bedoeld in artikel 38v, derde of vierde lid

Overtreding van de artikelen 12, derde lid, laatste volzin, tweede deel en 38, derde lid van Verordening 2015/262

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38s

Houder van paardachtigen en slachthuis

Overtreding van de artikelen 24, tweede lid, 27, eerste lid, onder a, of 34, tweede lid, van Verordening 2015/262.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38s

Verantwoordelijke dierenarts en houder van paardachtigen

Overtreding van artikel 37, eerste lid, onder b en het tweede tot en met zesde lid van Verordening 2015/262.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38u, eerste lid

Houder van paardachtigen

Een paardachtige is niet geïdentificeerd overeenkomstig artikel 18, eerste lid, Vo 2015/262.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38u, tweede lid

Degene die beroepsmatig subcutaan of intramusculair een transponder aanbrengt bij paardachtigen

De maatregelen, bedoeld in artikel 16 in samenhang met artikel 17, eerste lid, Vo 2015/262, zijn niet of niet voorafgaande aan het inbrengen van de transponder genomen.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38u, derde lid

Degene die beroepsmatig subcutaan of intramusculair een transponder aanbrengt bij paardachtigen

De transponder wordt niet in de linkerkant van de hals van een paardachtige aangebracht.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38u, vijfde lid

Degene die beroepsmatig subcutaan of intramusculair een transponder aanbrengt bij paardachtigen

Indien een transponder niet werkt, is er niet gehandeld als bedoeld in artikel 38u, vijfde lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38v, eerste lid

Houder van paardachtige

Een paardachtige, bedoeld in artikel 38v, eerste lid, is na zes maanden geïdentificeerd.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38v, tweede lid

Houder van paardachtige

De aanvraag van het identificatiedocument vindt meer dan 7 dagen na identificatie plaats.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38v, derde lid, en 38w

Houder van geregistreerde paardachtige en houder van ingevoerde paardachtige

De aanvraag bedoeld in artikel 38, tweede lid, wordt niet gedaan bij een organisatie als bedoeld in artikel 38v, derde lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38v, vierde lid, en 38w

Houder van een niet-geregistreerde paardachtige en houder van ingevoerde paardachtige

De aanvraag bedoeld in artikel 38, tweede lid, wordt niet gedaan bij een organisatie als bedoeld in artikel 38v, vierde lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38v, vijfde lid, en 38w

Houder van paardachtige en houder van ingevoerde paardachtige

Er wordt, behoudens het bepaalde in artikel 38x, meer dan één aanvraag om een identificatiedocument gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38y, eerste lid

Slachthuis

Een identificatiedocument dat overeenkomstig artikel 34, eerste lid, onderdeel b, van Vo 2015/262 ongeldig is gemaakt, is niet of niet binnen 30 dagen naar de minister gestuurd.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38z, tweede lid

De instanties, bedoeld in artikel 38v, derde en vierde lid

De gegevens, bedoeld in artikel 38, derde lid, Verordening (EU) nr. 262/2015 zijn niet, onjuist of onvolledig aan de minister verstrekt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38z, tweede lid

De instanties, bedoeld in artikel 38v, derde en vierde lid

De gegevens, bedoeld in artikel 38, derde lid, Vo 262/2015 zijn niet met gebruikmaking van een daartoe beschikbaar gesteld middel verstrekt.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38aa, eerste lid

Degene die de transponder, bedoeld in artikel 2, onderdeel n, van Vo 2015/262 ten behoeve van de identificatie van paardachtigen vervaardigt of laat vervaardigen.

Er is geen gebruik gemaakt van unieke diernummers die door de minister zijn verstrekt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38aa, tweede lid

Degene die de transponder, bedoeld in artikel 2, onderdeel n, van Vo 2015/262 ten behoeve van de identificatie van paardachtigen vervaardigt of laat vervaardigen.

Er is geen administratie als bedoeld in het tweede lid bijgehouden.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38aa, derde lid

Een persoon of onderneming waaraan transponders worden geleverd en die levert aan een andere persoon of onderneming

Er is geen administratie als bedoeld in het tweede lid, onder a, bijgehouden.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38aa, vierde lid

Degene die de transponder, bedoeld in artikel 2, onderdeel n, van Vo 2015/262 ten behoeve van de identificatie van paardachtigen vervaardigt of laat vervaardigen

De administratie is minder dan 30 jaar bewaard.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38aa, vijfde lid

Degene die de transponder, bedoeld in artikel 2, onderdeel n, van Vo 2015/262 ten behoeve van de identificatie van paardachtigen vervaardigt of laat vervaardigen.

De melding, bedoeld in artikel 38aa, vijfde lid, is niet, onjuist of onvolledig gedaan.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38bb, eerste lid

Slachthuis

Na aanvoer op het slachthuis zijn de aangevoerde paardachtigen niet gecontroleerd op juiste identificatie en registratie als bedoeld in artikel 38bb eerste lid.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38bb, tweede lid

Slachthuis

Er is niet terstond melding aan de NVWA gedaan in de gevallen, bedoeld in artikel 38bb, tweede lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38bb, derde lid

Slachthuis

Paardachtigen, bedoeld in artikel 38bb, tweede lid, zijn niet, of niet terstond afgezonderd.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38bba, eerste en tweede lid

Verantwoordelijke dierenarts

Er is geen, onjuist, onvolledig, of na 14 dagen na ondertekening in deel II van sectie II van het identificatiedocument melding gedaan als bedoeld in artikel 38bba, eerste lid bij de minister of bij een organisatie als bedoeld in artikel 38v, derde en vierde lid.

Ernstige overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38bba, derde lid

Verantwoordelijke dierenarts

De melding is onjuist of bevat niet volledig de gegevens, bedoeld in artikel 38bba, derde lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38bba, vierde lid

Verantwoordelijke dierenarts

De melding is niet gedaan met een daartoe door de minister beschikbaar gesteld middel.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38dd, eerste lid

Houder van gevogelte

De verplaatsing van gevogelte van of naar een inrichting is niet geregistreerd.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38dd, tweede lid

Houder van gevogelte

De gegevens, bedoeld in artikel 38dd, tweede lid, zijn onvolledig of onjuist geregistreerd.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38dd, derde lid

Houder van gevogelte

De houder verstrekt geen gecorrigeerde gegevens ingeval van een niet juiste registratie van de gegevens, bedoeld in artikel 38dd, tweede lid.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38ee, eerste lid

Houder van gevogelte

De registratie van de gegevens, bedoeld in artikel 38dd, tweede lid, vindt niet plaats bij een databank, bedoeld in artikel 38ee, eerste lid.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38ff, eerste lid

Houder van gevogelte

De registratie, bedoeld in artikel 38dd, tweede lid, vindt niet of na vijf werkdagen plaats.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 38ff, tweede lid

Houder van gevogelte

De registratie, bedoeld in artikel 38dd, derde lid, vindt niet binnen de termijn, bedoeld in artikel 38ff, tweede lid, plaats.

Geringe overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 39

Handelaar of vervoerder, aanvoerder of vervoerder

Dieren die niet overeenkomstig de Regeling identificatie en registratie van dieren zijn geïdentificeerd of geregistreerd worden verhandeld, vervoerd, aangevoerd of afgevoerd

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 40, vierde lid

Houder of vervoerder van runderen of handelaar in runderen

Er wordt in strijd met het verbod bedoeld in artikel 40, eerste lid, of tweede lid, gehandeld

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 41, eerste en tweede lid

Houder van runderen, schapen en geiten

Er is in strijd met de toestemming, en de daaraan verbonden voorwaarden voor vervoer als bedoeld in artikel 41, eerste lid, gehandeld.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 41, derde lid

Houders van kadavers van runderen

De kadavers, bedoeld in artikel 41, derde lid, zijn niet rechtstreeks vervoerd naar een bestemming, bedoeld in artikel 41, derde lid, of de kadavers zijn niet tenminste in één oor gemerkt.

Overtreding

Regeling identificatie en registratie van dieren

Artikel 43, derde lid

Houders van runderen, varkens, schapen en geiten en paardachtigen

De gegevens, bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn, tenzij de uitzondering, bedoeld in artikel 43, derde lid, van toepassing is, geen drie jaar bewaard.

Geringe overtreding

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2019, met uitzondering van artikel I, onderdelen F, G en H, die in werking treden met ingang van 1 april 2019 en artikel II, dat in werking treedt met ingang van 1 juli 2019.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 16 februari 2019

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten

TOELICHTING

Aanleiding

Een goed functionerend systeem van identificatie en registratie (hierna: I&R-systeem) is van groot belang voor de traceerbaarheid van dieren bij een uitbraak van een dierziekte. Het systeem draagt bij aan de bescherming van de dier- en volksgezondheid. Daarnaast is de betrouwbaarheid van het I&R-systeem van belang voor het vertrouwen in de veiligheid van Nederlandse producten in Nederland en in het buitenland.

De geconstateerde onregelmatigheden in de identificatie en registratie van runderen in december 2017 zijn voor mij aanleiding geweest om het hele I&R-systeem voor runderen opnieuw te onderzoeken op zijn robuustheid (zie Kamerstukken II 2017/28, 33 037, nr. 269, 287 en 312). Daartoe heb ik in een werkgroep met vertegenwoordigers uit de rundersector een aantal mogelijke verbeteringen van het I&R-systeem voor runderen verkend. De werkgroep heeft diverse maatregelen in kaart gebracht die tot doel hebben om de kwaliteit van de gegevens in het I&R-systeem voor runderen te verhogen (zie onder meer Kamerstukken II 2017/18, 33 037, nr. 269, 275, 287 en 392. De uitkomsten van de werkgroep hebben zowel betrekking op maatregelen die door de betrokken sector worden ingevoerd, als op maatregelen die door de overheid worden ingevoerd. Een aantal van deze overheidsmaatregelen vergt aanpassing van regelgeving. De onderhavige wijzigingsregeling voorziet hierin.

Verder is van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele verduidelijkingen en wetstechnische aanpassingen in de Regeling identificatie en registratie van dieren (hierna: Regeling I&R) door te voeren.

Identificatie & registratie van runderen

Een belangrijk deel van de voorgestelde sectormaatregelen en de maatregelen die door mij worden genomen, richt zich op verbetering van de kwaliteit van de door houders van dieren geregistreerde gegevens. Het gaan er om dat de registratie van bijvoorbeeld geboortes en plaatsing van oormerken tijdig en correct plaatsvindt, dat het aantal herstelmeldingen vermindert, dat de voorwaarden voor afvoer van pas geboren kalveren worden aangescherpt, dat door middel van een bestuurlijke boete direct gehandhaafd kan worden in het geval van niet-naleving en dat er permanente voorlichting aan houders van dieren plaatsvindt om te zorgen voor een volledig en betrouwbaar I&R-systeem.

Voor houders van runderen wordt in de Regeling I&R op een onderdeel verbetering aangebracht ten aanzien van de identificatie en registratie van runderen.

De onderhavige wijzigingsregeling verplicht dat een nieuw geboren kalf eerst gemerkt wordt vóórdat de melding van de geboorte in het I&R-systeem gedaan wordt (artikel I, onderdeel F, tweede lid).

De onderhavige wijzingen zijn in overeenstemming met het bepaalde in Verordening 1760/2000 van het Europees Parlement en de Raad van 17 juli 2000 tot vaststelling van een identificatie- en registratieregeling voor runderen en inzake de etikettering van rundvlees en rundvleesproducten en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 820/97 van de Raad (PbEU L 204). Deze verordening biedt in de artikelen 4bis en 7 de ruimte om de verplichting op te nemen om eerst een rund te merken voordat de melding wordt gedaan.

Bestuurlijke boetes

Handhaving van voorschriften uit de Regeling I&R vindt door de minister plaats door middel van herstelmaatregelen zoals de last onder bestuursdwang. Deze maatregelen zijn bedoeld om de overtreding te herstellen. Het is evenwel wenselijk om in aanvulling daarop overtreders snel bestraffend aan te kunnen spreken op een niet-naleving. De bestaande handhavingsmogelijkheden voorzien hier niet in. Met deze wijzigingsregeling wordt daarom voorzien in de behoefte aan die lik-op-stuk afdoeningsmogelijkheid (artikel II, onderdeel B). Dit bevordert een effectieve handhaving.

Hiervoor wordt de bevoegdheid op grond van de artikelen 120a en 120b van de Gezondheid- en welzijnswet voor dieren (hierna: Gwwd) om bij een niet-naleving van de in dat artikel bepaalde voorschriften een bestuurlijke boete op te leggen verder ingevuld.

Bij de keuze voor de indeling van overtredingen in een boetecategorieën, bedoeld in artikel 2 van de Regeling bestuurlijke boetes GWWD, is gekeken naar de ernst van de overtreding en het belang dat met het overtreden voorschrift wordt beschermd.

In zijn algemeenheid zijn overtredingen van voorschriften die administratieve verplichtingen bevatten ingedeeld in de categorie ‘geringe overtredingen’ (€ 500,–). Voorschriften die de traceerbaarheid en daarmee de kern van het I&R-systeem raken, zoals het merken en hermerken van dieren, de eerste melding van een dier en de melding van verplaatsingen van dieren zijn ingedeeld in de categorie ‘overtredingen’ (€ 1500,–). Tot slot zijn overtredingen van voorschriften die de traceerbaarheid borgen in het geval er risico’s voor de volksgezondheid kunnen worden geconstateerd, geplaatst in de categorie ‘ernstige overtredingen’ (€ 2500). Een voorbeeld van een niet-naleving die wordt bestraft met de laatste genoemde categorie is het geval waarin een dier waarvan de registratie in het I&R-systeem onjuist is, in weerwil van de wettelijke bepalingen toch geslacht wordt.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) zal de bestuurlijke boete opnemen in het zogenoemde interventiebeleid voor toezicht en handhaving van de Regeling I&R. Dit interventiebeleid, dat de NVWA op haar website publiceert, zal inzichtelijk maken welke plaats de bestuurlijke boete heeft in het totale interventiebeleid.

Als gevolg van de reacties op dit voorstel in de internetconsultatie is er voor gekozen om een matigingsgrondslag op te nemen voor particulieren, zie hiervoor artikel II, onderdeel B. Deze matigingsgrondslag is vergelijkbaar met de grondslag in artikel 2.4 Besluit handhaving en overige zaken Wet dieren, met dien verstande dat deze matigingsgrondslag alleen betrekking heeft op overtredingen van de voorschriften van de Regeling identificatie en registratie van dieren door particulieren. Zie de Nota van Toelichting bij het Besluit handhaving en overige zaken Wet dieren (Stb. 2012, 603).

Uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets

De NVWA heeft de onderhavige regeling getoetst op uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en fraudebestendigheid (UHT). Uit deze toets komt naar voren dat de regeling in principe uitvoerbaar en handhaafbaar is. Ook zullen de onderhavige wijzigingen er naar verwachting toe leiden dat de effectiviteit van het toezicht verhoogd wordt. Wel heb ik naar aanleiding van de toets enkele aanpassingen in de conceptwijzigingsregeling doorgevoerd.

Ten eerste heb ik er voor gekozen om de bestuurlijke boete per 1 juli 2019 in werking te laten treden en niet per 1 januari 2019. Uit de UHT is namelijk gebleken dat de NVWA meer tijd nodig heeft om de uitvoering van de bestuurlijke boete te operationaliseren. Hiertoe behoort ook het ontwikkelen van een gedegen interventiebeleid.

Ten tweede gaf de UHT, in combinatie met de uitkomsten van de internetconsultatie, aanleiding om de voorgenomen maatregel over het hermerken van schapen en geiten niet door te voeren. In de conceptwijzigingsregeling werd voorgesteld om het hermerken van schapen en geiten met een nieuwe set oormerken met een nieuw identificatienummer te beperken tot één keer. In de praktijk zouden problemen met de uitvoerbaarheid kunnen optreden, omdat de houder zelf niet eenvoudig kan vaststellen of het betreffende dier al een keer hermerkt is. Daarnaast zijn oormerkleveranciers niet voldoende ingericht om tijdig nieuwe en juiste oormerken te leveren. Tot slot zou de maatregel een negatief effect kunnen hebben op de fraudebestendigheid, omdat het ertoe kan leiden dat houders ten onrechte een geboortemelding doen in plaats van een omnummering.

Tot slot kwam uit de UHT naar voren dat in de conceptwijzigingsregeling een niet goed uitvoerbare retributiegrondslag was opgenomen om de kosten in rekening te brengen van werkzaamheden die RVO.nl verricht in het kader van ambtshalve herstel van registratie van schapen en geiten. De voorgestelde retributiegrondslag bevatte namelijk geen vast tarief. Hierop heb ik de wijzigingsregeling aangepast, zie hiervoor artikel I, onderdeel P.

Administratieve lasten

De verplichting tot merken vóór het melden van de geboorte van een rund leidt niet tot extra administratieve lasten voor de houders van runderen. De afzonderlijke handelingen zijn immers al verplicht op grond van de Regeling I&R.

Ook de verduidelijkingen en wetstechnische aanpassingen in de Regeling I&R leiden niet tot extra regeldruk of administratieve lasten.

Consultatie

De conceptwijzigingsregeling is van eind augustus tot half september via internet geconsulteerd. In totaal zijn er 453 reacties binnengekomen, zowel van commerciële dierhouders als particulieren als koepelorganisaties. De reacties zijn geanalyseerd op de inhoud en er is bijgehouden hoe vaak vergelijkbare reacties zijn gegeven.

Ik heb deze reacties ter harte genomen en naar aanleiding hiervan de voorgestelde maatregelen heroverwegen.

Naar aanleiding van de reacties op de internetconsultatie heb ik besloten om voor de bestuurlijke boete een matigingsclausule op te nemen voor particulieren. Veel reacties kwamen van particulieren die voor de hobby één of enkele dieren houden, bijvoorbeeld ter behoud van een bijzonder ras of voor het beheer van een natuurgebied. Uit de reacties op de consultatie bleek dat sommige hobbyhouders de hoogte van de voorgestelde boetebedragen niet proportioneel vinden in relatie tot de hobbymatige wijze waarop zij hun dieren houden. Zoals hierboven vermeld, leidt niet iedere onjuiste registratie direct tot het opleggen van een bestuurlijke boete; het interventiebeleid van de NVWA speelt hierin een grote rol. Maar ook aan een particulier kan conform het interventiebeleid van de NVWA een bestuurlijke boete worden opgelegd. Ik vind dat de hoogte van de boete proportioneel moet zijn in relatie het hobbymatige karakter van de wijze waarop particulieren de dieren houden, daarom heb ik de wijzigingsregeling op dit punt aangepast en een matigingsclausule toegevoegd voor particulieren.

Tevens heb ik naar aanleiding van de reacties besloten om de voorgenomen maatregel die verplicht dat een kalf gemerkt moet worden voordat de geboortemelding wordt gedaan per 1 april 2019 in te voeren in plaats van per 1 januari 2019. De reden hiervoor is dat de sector zo meer tijd heeft om zich voor te bereiden op de maatregel.

Tot slot heb ik naar aanleiding van de reacties besloten om twee voorgenomen maatregelen niet door te voeren. Ten eerste heeft dit betrekking op de voorgenomen maatregel om de meldtermijn voor runderen te verkorten van drie werkdagen naar drie dagen. Hier bleken met name bij vleesvee praktische bezwaren aan te kleven, omdat vleesvee extensiever wordt gehouden en daardoor minder mak kan zijn. Dit heeft implicaties voor het merken van een pasgeboren kalf; vanwege het mogelijk beschermende gedrag van (moeder)dieren zijn hier vaak twee personen voor nodig. In combinatie met de voorgestelde verplichting om een kalf te merken voordat het wordt aangemeld in het I&R-systeem, maakt dat het voor een veehouder lastig kan zijn om binnen drie dagen voldoende mensen beschikbaar te hebben voor het merken van het kalf. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Ten tweede heb ik besloten de maatregel over het eenmalig hermerken van schapen en geiten niet door te voeren. Deze maatregel zou te veel praktische problemen in de praktijk opleveren. Zie hiervoor ook de paragraaf over de uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets.

Vaste verandermomenten

De regeling is in februari 2019 in de Staatscourant gepubliceerd. Artikel I, van deze regeling, met uitzondering van het bepaalde in de onderdelen F, G en H treden in werking op 1 maart 2019. Hiermee is niet voldaan aan het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309), de reden hiervoor is dat dit artikel hoofdzakelijk wetstechnische verbeteringen bevat. Artikel I, onderdelen F, G en H treden in werking op 1 april 2019. Hiermee is voldaan aan het beleid inzake de vaste inwerkingstredingsdata. Wel wordt er afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding van de regeling. De reden dat dit onderdeel toch in werking treedt is dat over de totstandkoming van dit onderdeel de vertegenwoordigers van de sector betrokken zijn geweest. Artikel II van deze regeling over de bestuurlijke boete treedt in werking op 1 juli 2019. Voor deze wijziging van de regeling is voldaan aan het bovengenoemde kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten.

Artikelen

Artikel I, onderdeel L

Met deze wijziging wordt aan het slachthuis de verplichting opgelegd om uiterlijk 30 dagen na het ongeldig maken van het identificatiedocument voor paardachtigen dit aan de minister op te sturen. De verplichting om de documenten op te sturen bestond al, maar daar was geen termijn aangekoppeld.

Artikel I, onderdeel M

Artikel 38, derde lid, van de Verordening (EU) nr. 262/2015 voorziet reeds in een grondslag op basis waarvan paspoort uitgevende instanties informatie moeten doorgeven aan de opgezette I&R-databank voor paarden. Hierbij moet gebruik worden gemaakt van een door de minister beschikbaar gesteld middel. Deze databank wordt beheerd door de minister.

Artikel I, onderdeel P

Artikel 43i, zevende lid, biedt een grondslag om het in dat artikel vastgestelde tarief in rekening te brengen bij de houder van schapen of geiten voor wie RVO.nl werkzaamheden verricht.

Indien RVO.nl I&R-meldingen doet in geval de houder zelf nalaat dit te doen, zijn de tarieven afhankelijk gesteld van de hoeveelheid onderzoek die nodig is voor het herstel. In geval van herstel zonder onderzoek (bijvoorbeeld in het geval van kennelijke fouten), wordt de betreffende situatie beoordeeld door een medewerker van RVO.nl en worden gegevens door RVO.nl hersteld in het I&R-systeem. Wanneer er sprake is van herstel met onderzoek, moet er nadere informatie ingewonnen worden bij de betrokken houders door deze telefonisch of per brief te benaderen, voor er gegevens ingevoerd kunnen worden. Op grond van de benodigde gemiddelde tijd vermenigvuldigd met de kosten per uur van RVO.nl is dit tarief berekend voor runderen en varkens. De werkzaamheden die Rvo.nl verricht in het kader van ambtshalve herstel van registratie van schapen en geiten zijn van dezelfde orde van grootte. Daarom wordt ook voor schapen en geiten deze tarieven aangehouden. De hoogte van het tarief is in overeenstemming met Maat Houden 2014 tot stand gekomen.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten

Naar boven