Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Berg en Dal | Staatscourant 2019, 63399 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Berg en Dal | Staatscourant 2019, 63399 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van gemeente Berg en Dal
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Beschrijving van het gebied en achtergrond
De Dorpsstraat maakt onderdeel uit van de hoofdstraat in het centrum van Groesbeek.
Bij Bellevue bevindt zich een concentratie van winkels en voorzieningen.
Met het oog op veelvuldig laden en lossen is het wenselijk om hier een voorziening te creëren, om dit zoveel mogelijk in goede banen te leiden zonder overlast voor het overige verkeer.
De Dorpsstraat in Groesbeek is in eigendom, en tevens in beheer en onderhoud bij de gemeente Berg en Dal.
De Dorpsstraat betreft een weg binnen de bebouwde kom met de categorisering ‘Erftoegangsweg+’; krachtens het onderdeel ‘categorisering wegennet’ in de Integrale mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal.
De Dorpsstraat vormt, samen met de Pannenstraat en Molenweg de hoofdstraat door het centrum van Groesbeek. Deze route wordt onder andere gebruikt door bestemmingsverkeer (bezoekers en bevoorrading) voor de winkels en voorzieningen. Daarnaast ook door bestemmingsverkeer door de aan het centrum grenzende wijken. En in mindere mate door doorgaand verkeer dat géén herkomst of bestemming in het centrum of de direct aangrenzende wijken heeft.
Voor laden/lossen bij de winkels ter hoogte van Bellevue, inclusief enkele winkels aan weerszijden van de Dorpsstraat, zijn nu geen aparte laadlosplaatsen op of langs de weg aangewezen. Laden en lossen gebeurt gedeeltelijk op de rijbaan; hetgeen hier ook is toegestaan. Gedeeltelijk gebeurt het laden/lossen ook op de trottoirs, wat uiteraard niet is toegestaan.
In het laatste geval gebeurt het laden/lossen op verschillende plekken, ook op plekken waar het trottoir relatief smal is.
Gevolgen van het huidige weggedrag
Door het ongestructureerde parkeren van voertuigen op de soms smalle trottoirs, kunnen voetgangers soms niet goed meer passeren.
Gezien het bovenstaande achten wij het wenselijk om een laadlosplaats aan te duiden ter hoogte van het breedste stuk trottoir langs de Dorpsstraat, voor Bellevue.
Dit kan gebeuren door het plaatsen van verkeersbord E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Deze maatregel genomen wordt genomen in het belang van:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub a van de WVW 1994;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, zoals genoemd in artikel 2, lid 2, sub b van de WVW 1994.
Horen betrokkenen en afweging belangen
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft
overleg plaatsgevonden met de daartoe gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid
Oost-Nederland, afdeling DROS, werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. De
verkeersadviseur heeft positief geadviseerd.
Een aantal varianten voor het (al dan niet) reguleren van het laden lossen aan dit gedeelte van de Dorpsstraat zijn voorgelegd aan ondernemers. De hier voorgestelde variant (het aanduiden van een laadlosplaats ter hoogte van Bellevue) had bij hen de voorkeur.
Het (legaal) halteren van voertuigen ten behoeve van laden en lossen op het bedoelde stuk trottoir langs de Dorpsstraat, neemt een stuk van het trottoir in gebruik. Het trottoir is hier relatief breed, waardoor dit de meest geschikte locatie is, en er nog een breedte overblijft die voldoende is om voetgangers te laten passeren.
Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal zijn gemachtigd tot het nemen
van dit besluit ingevolge artikel 15 en artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994.
Daarnaast is artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer van toepassing.
Namens het college van burgemeester en wethouders,
Manager afdeling Openbare Ruimte
Reageert u op deze brief? Vermeld dan altijd het zaaknummer.
Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u tevens – indien onverwijlde spoed dat vereist – tegen betaling van griffierechten een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
U kunt ook digitaal beroep instellen of een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-63399.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.