Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 9 oktober 2019, nr. IENW/BSK-2019/205563, tot wijziging van de Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen en de Regeling MLA’s, MLH’s en schermvliegtuigen in verband met gewijzigde categorisering van de lichte gyrokopter

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 3.2, tweede lid, van de Wet luchtvaart en de artikelen 2, vierde lid, 9, en 13, aanhef en onderdelen a, b en c, van het Besluit luchtvaartuigen 2008, en artikel 7 van het Besluit vluchtuitvoering;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In de Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen wordt artikel 14, tweede lid, als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘een zweef- en motorzweefvliegtuig’ vervangen door ‘zweef- en motorzweefvliegtuigen’.

2. Onderdeel b komt te luiden:

  • b. een cijfer-letter-cijfercombinatie voor MLA’s, MLH’s, lichte gyrokopters en gemotoriseerde schermvliegtuigen;

ARTIKEL II

De Regeling MLA’s, MLH’s en schermvliegtuigen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt na ‘MLH’ ingevoegd ‘, lichte gyrokopter’.

2. In onderdeel a wordt na ‘MLH’ ingevoegd ‘, lichte gyrokopter’.

3. In onderdeel b wordt ‘het desbetreffende MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig’ vervangen door ‘de desbetreffende MLA, MLH, lichte gyrokopter of het desbetreffende gemotoriseerde schermvliegtuig’.

4. In onderdeel c wordt na ‘MLH’ ingevoegd ‘, lichte gyrokopter’.

5. In onderdeel d, onder ii, wordt na ‘MLH’ ingevoegd ‘ of lichte gyrokopter’.

6. Onderdeel e komt te luiden:

  • e. een verklaring, in tweevoud, overeenkomstig de bij deze regeling behorende bijlage 2 van een door de minister erkende of geaccepteerde organisatie of persoon, dat de desbetreffende MLA, MLH, lichte gyrokopter, of het desbetreffende gemotoriseerde schermvliegtuig voor wat betreft de voor de geluidsproductie van belang zijnde aspecten overeenstemt met de MLA, MLH, lichte gyrokopter, of het gemotoriseerde schermvliegtuig waaraan de geluidsmetingen zijn uitgevoerd.

B

In artikel 4, tweede lid, wordt in de onderdelen a, c, en e ‘het MLA, de MLH of het gemotoriseerd schermvliegtuig’ telkens vervangen door ‘de MLA, MLH, lichte gyrokopter of het gemotoriseerde schermvliegtuig’.

C

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘het MLA, de MLH of het gemotoriseerd schermvliegtuig’ telkens vervangen door ‘de MLA, MLH, lichte gyrokopter of het gemotoriseerde schermvliegtuig’.

2. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. ‘het MLA, de MLH of het gemotoriseerd schermvliegtuig’ wordt vervangen door ‘de MLA, MLH, lichte gyrokopter of het gemotoriseerde schermvliegtuig’.

b. ‘dat MLA, die MLH of dat gemotoriseerd schermvliegtuig’ wordt vervangen door ‘die MLA, MLH, lichte gyrokopter of dat gemotoriseerde schermvliegtuig’.

D

Het opschrift van Hoofdstuk III komt te luiden:

HOOFDSTUK III. GEBRUIK VAN EEN MLA, MLH, LICHTE GYROKOPTER, OF SCHERMVLIEGTUIG

E

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel b wordt ‘een MLH of een gemotoriseerd schermvliegtuig’ vervangen door ‘een MLH, lichte gyrokopter of gemotoriseerd schermvliegtuig’.

2. In onderdeel c wordt de zinsnede ‘een MLA of MLH’ telkens vervangen door ‘een MLA, MLH, of lichte gyrokopter’.

F

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt na ‘MLH’s’ ingevoegd ‘, lichte gyrokopters’.

2. In onderdeel c wordt ‘het MLA, de MLH of het schermvliegtuig’ vervangen door ‘de MLA, MLH, lichte gyrokopter of het schermvliegtuig’.

G

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘een MLH of een gemotoriseerd schermvliegtuig’ vervangen door ‘een MLH, lichte gyrokopter of gemotoriseerd schermvliegtuig’.

2. In het tweede lid wordt ‘het MLA, de MLH of het schermvliegtuig’ vervangen door ‘de MLA, MLH, lichte gyrokopter of het schermvliegtuig’.

3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De zinsnede ‘De houder van een MLA is verplicht’ wordt vervangen door ‘De houder van een MLA, MLH, lichte gyrokopter of gemotoriseerd schermvliegtuig is verplicht’.

b. De zinsnede ‘Deze MLA’ wordt vervangen door ‘Dit luchtvaartuig’.

4. Het vierde en vijfde lid vervallen.

H

In de aanhef van artikel 9a wordt na ‘MLH’s’ ingevoegd ‘, lichte gyrokopters’.

I

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De zinsnede ‘een MLA, een MLH of een gemotoriseerd schermvliegtuig’ wordt vervangen door ‘een MLA, MLH, lichte gyrokopter of gemotoriseerd schermvliegtuig’.

2. De zinsnede ‘Het MLA, de MLH of het gemotoriseerd schermvliegtuig’ wordt vervangen door ‘De MLA, MLH, lichte gyrokopter of het gemotoriseerde schermvliegtuig’.

3. De zinsnede ‘het MLA, de MLH of het gemotoriseerd schermvliegtuig’ wordt telkens vervangen door ‘de MLA, MLH, lichte gyrokopter of het gemotoriseerde schermvliegtuig’.

J

Bijlage 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. De zinsnede ‘De eerste foto is van het gehele (opgebouwde) toestel; het op het MLA, MLH en het gemotoriseerd schermvliegtuig aangebrachte kenmerk’ wordt vervangen door ‘De eerste foto is van het gehele, opgebouwde toestel; het op de MLA, MLH, lichte gyrokopter en het gemotoriseerde schermvliegtuig aangebrachte kenmerk’.

2. De zinsnede ‘De tweede foto is van de propeller; de foto is gemaakt van recht voor of recht achter (al naar gelang een trek- of duwschroef) het MLA, de MLH, of het gemotoriseerd schermvliegtuig’ wordt vervangen door ‘De tweede foto is van de propeller; de foto is gemaakt van recht voor of recht achter, al naar gelang een trek- of duwschroef, de MLA, MLH, lichte gyrokopter, of het gemotoriseerde schermvliegtuig’.

3. De zinsnede ‘De foto’s worden gemaakt van zo dicht bij het desbetreffende MLA, de desbetreffende MLH en gemotoriseerd schermvliegtuig’ wordt vervangen door ‘De foto’s worden gemaakt van zo dicht bij de desbetreffende MLA, MLH, lichte gyrokopter, of het desbetreffende gemotoriseerde schermvliegtuig’.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Algemeen

De onderhavige regeling wijzigt de Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen (hierna: de Regeling inschrijving) en de Regeling MLA’s, MLH’s en schermvliegtuigen (hierna: de Regeling MLA’s) in verband met de inschrijvingskenmerken en de afgifte en verlenging van de geldigheidsduur van het speciaal-bewijs van luchtwaardigheid (hierna: speciaal-BvL) voor lichte gyrokopters.

Deze aanpassingen vloeien voort uit de wijziging van het Besluit luchtvaartuigen 2008 van 1 april 2019 (Stb. 2019, 154) waarbij als gevolg van Europese regelgeving, een categoriewijziging van de gyrokopter heeft plaatsgevonden. De lichte gyrokopter valt hierdoor niet langer onder de categorie Micro Light Helicopters (MLH’s), maar wordt in de nationale regelgeving als aparte categorie luchtvaartuigen benoemd. De eisen voor de gyrokopter voor wat betreft de technische veiligheid veranderen inhoudelijk niet. Ten aanzien van de inschrijvingskenmerken en het speciaal-Bvl voor deze luchtvaartuigen behoeven de Regeling inschrijving en de Regeling MLA’s wel enkele minimale, niet-inhoudelijke, aanpassingen. Abusievelijk zijn deze regelingen niet eerder aangepast. Met onderhavige regeling wordt dit hersteld.

In de artikelsgewijze toelichting worden de aanpassingen verder uitgelegd.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt enkele redactionele aanpassingen aan te brengen.

Financiële gevolgen

De financiële gevolgen van deze regeling zijn nihil. De categorie wijziging van de lichte gyrokopter als gevolg van de wijziging van het Besluit luchtvaartuigen 2008 van 1 april 2019 maakte het juridisch onmogelijk om een lichte gyrokopter in het Nederlandse burgerluchtvaartuigenregister in te schrijven en van een speciaal-BvL te voorzien, dan wel de geldigheidsduur van een afgegeven speciaal-BvL te verlengen. Met de onderhavige aanpassing wordt dit weer mogelijk. Voor de administratieve lasten en nalevingskosten heeft deze aanpassing geen gevolgen. De ontwerpregeling is voorgelegd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR). De ATR deelt de analyse dat er geen gevolgen zijn voor de regeldruk en heeft dan ook geen formeel advies uitgebracht.

Internetconsultatie

Met toepassing van de uitzonderingsgrond ‘ministeriële regelingen die geen ingrijpende verandering teweegbrengen in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen hebben voor de uitvoeringspraktijk’ is in dit geval afgezien van internetconsultatie. Consultatie zou niet in betekenende mate leiden tot aanpassing van het ontwerp. Het ontwerp behelst een beperkt aantal aanpassingen, waarmee de sector en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) duidelijkheid wordt geboden ten aanzien van de inschrijving in het burgerluchtvaartuigenregister en de afgifte van het speciaal-BvL en de verlenging van de geldigheidsduur daarvan en waarmee de regeling in lijn wordt gebracht met het Besluit luchtvaartuigen 2008.

Uitvoering en handhaving

De ILT houdt toezicht op de naleving van onder meer (veiligheids)wetten en regels voor de luchtvaart en handhaaft deze. In dat verband heeft de ILT de gebleken omissie gesignaleerd in de regelgeving ten aanzien van de inschrijving van gyrokopters en het BvL voor deze luchtvaartuigen. Teneinde de omissie te herstellen zijn de door de ILT aangedragen aanpassingen overgenomen in onderhavige regeling. De ILT heeft aangegeven dat de regeling geen gevolgen heeft voor de inzet van de inspectie. De ILT acht het voorstel uitvoerbaar en handhaafbaar.

Inwerkingtreding

Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2008/09, 29 515, nr. 270 en 2009/10, 29 515, nr. 309) treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Deze wijzigingsregeling treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant in werking. De datum van publicatie en inwerkingtreding brengt met zich mee dat is afgeweken van het systeem voor Vaste Verandermomenten. Teneinde onvolkomenheden en onduidelijkheden in de regelingen op zo kort mogelijke termijn weg te nemen door toevoeging van de ‘lichte gyrokopter’, is uitstel tot een eerstvolgend vast verandermoment, te weten 1 januari 2020 niet wenselijk. Duidelijkheid bij zowel de sector als de ILT is op zo kort mogelijke termijn gewenst teneinde de luchtvaartveiligheid optimaal te waarborgen. De regeling treedt daarom met toepassing van de uitzonderingsgrond ‘grote private en publieke nadelen’ reeds op de eerste dag na publicatie in de Staatscourant in werking.

Artikelsgewijs

Artikel I (wijziging Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen)

Voor de inschrijving van lichte gyrokopters in het Nederlandse register voor burgerluchtvaartuigen moeten deze specifieke kenmerken hebben. Deze zijn gelijkluidend aan die van de MLH’s. De lichte gyrokopters zijn nu als aparte categorie opgenomen in de Regeling inschrijving.

Artikel II (Wijziging Regeling MLA’s, MLH’s en schermvliegtuigen)

Onderdelen A tot en met J

De categoriewijziging heeft eveneens gevolgen voor de afgifte en verlenging van de geldigheidsduur van het zogenoemde speciaal-Bvl. Omdat de lichte gyrokopter niet meer onder de categorie MLH’s valt kon op basis van de Regeling MLA’s geen speciaal-BvL meer worden afgegeven en de geldigheidsduur van eerder afgegeven BvL’s ook niet worden verlengd. In verband hiermee is de Regeling MLA’s aangepast. Doordat de gyrokopter als aparte categorie is opgenomen in deze regeling is het weer mogelijk een speciaal-BvL voor deze luchtvaartuigen af te geven en de geldigheidsduur daarvan te verlengen. De aanpassingen in de Regeling MLA’s betreffen daartoe voor het overgrote deel toevoeging van de lichte gyrokopter waar nodig. Artikel 9 van de Regeling MLA’s heeft een wijziging in de structuur ondergaan (onderdeel G): omdat bij MLA’s, MLH’s, lichte gyrokopters en gemotoriseerde schermvliegtuigen het verplichte waarschuwingsplaatje in het luchtvaartuig gelijkluidend is, is in artikel 9 afgezien van de aparte benoeming van elke categorie afzonderlijk. Het vierde en vijfde lid zijn daarom vervallen.

Het model voor het uittreksel meetrapport geluidsemissie zoals opgenomen in bijlage 2 bij de regeling, is niet aangepast in verband met de categoriewijziging van de gyrokopter. Dit omdat de Regeling MLA’s naar verwachting binnen afzienbare termijn zal worden ingetrokken en vervangen door een nieuwe regeling betreffende luchtvaartuigen die niet onder het toepassingsbereik van de basisverordening vallen. Een geactualiseerd model zal deel uitmaken van de nieuwe regeling. Tot die tijd kan ook voor lichte gyrokopters het model worden gebruikt.

In verband met de te verwachten nieuwe regeling is evenmin de citeertitel van de Regeling MLA’s aangepast.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven