Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van 28 juni 2019, 2019-0000026367, tot wijziging van de Regeling ketenbepaling bijzondere functies en hogere vergoeding kantonrechter in verband met het aanwijzen van de functie van civiele expert die tijdelijk wordt uitgezonden voor een internationale civiele missie

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 668a, achtste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek;

Besluit:

ARTIKEL 1

Aan artikel 1 van de Regeling ketenbepaling bijzondere functies en hogere vergoeding kantonrechter wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • i. de functie van civiele expert die, namens de Staat, tijdelijk door de Minister van Buitenlandse Zaken wordt uitgezonden voor een civiele missie bij een ontvangende organisatie.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 28 juni 2019

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

TOELICHTING

Afwijking ketenbepaling

Civiele experts die tijdelijk door de Minister van Buitenlandse Zaken worden uitgezonden voor een civiele missie bij een ontvangende organisatie (internationale organisaties en buitenlandse overheden) verrichten arbeid op basis van een arbeidsovereenkomst met de Staat. Op deze werknemers is op grond van artikel 615 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek titel 10 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (Arbeidsovereenkomst) niet van toepassing. Voor deze civiele experts geldt de Regeling ‘civiele experts en verkiezingswaarnemers BZ’1. In deze regeling is bepaald dat uitzending van civiele experts plaatsvindt op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van maximaal twaalf maanden die maximaal zes keer voor die periode verlengd kan worden2.

Het is gewenst dat Nederland kan bijdragen aan het leveren van civiele experts aan civiele missies voor zover deze het Nederlands belang dienen. Na inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (hierna: Wnra waarvan de beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari 2020 is) komt de Regeling civiele experts en verkiezingswaarnemers BZ met ingang van 1 januari 2020 van rechtswege te vervallen. Dit betekent dat titel 10 van Boek 7 BW dan ook van toepassing zal zijn op civiele experts (waaronder dus ook de ketenbepaling).

Op grond van de ketenbepaling geldt bij de arbeidsovereenkomst vanaf 1 januari 2020 dat na drie elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten, of bij een minder aantal, na drie jaar, een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat. Voor een specifieke groep werknemers is een afwijkingsmogelijkheid van de ketenbepaling gecreëerd om te voorkomen dat toepassing van de ketenbepaling tot onaanvaardbare consequenties zou leiden. Dit betreft werknemers die functies vervullen in bedrijfstakken waarvoor het bestendig gebruik is en vanwege de intrinsieke aard van de bedrijfsvoering noodzakelijk is de arbeid uitsluitend te verrichten op grond van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd en waarvoor de gemaximeerde afwijkingsgrond in artikel 7:668a, vijfde lid, BW van ten hoogste zes arbeidsovereenkomsten in een periode van ten hoogste vier jaar onvoldoende soelaas biedt. Artikel 7:668a, achtste lid, van het Burgerlijk Wetboek (BW) bepaalt dat bij collectieve arbeidsovereenkomst (cao) of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan de ketenbepaling buiten toepassing kan worden verklaard voor bij ministeriële regeling aangewezen functies in een bedrijfstak.

Aanwijzing bij ministeriële regeling kan plaatsvinden indien het voor die functies in die bedrijfstak bestendig gebruik is en vanwege de intrinsieke aard van de bedrijfsvoering en van die functies noodzakelijk is de arbeid uitsluitend op grond van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd te verrichten. De functies, bedoeld in artikel 7:668a, achtste lid, BW zijn aangewezen in de Regeling ketenbepaling bijzondere functies en hogere vergoeding kantonrechter (hierna: de regeling).

De partijen betrokken bij de totstandkoming van een dergelijke cao kunnen bij de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een gezamenlijk schriftelijk verzoek indienen om de ketenbepaling buiten toepassing te verklaren voor bepaalde functies in hun bedrijfstak. Naar aanleiding van een verzoek daartoe wordt in deze regeling, met ingang van 1 januari 2020, een uitzondering getroffen.

Met de onderhavige wijziging wordt aan artikel 1, onderdeel i, van de regeling, die is gebaseerd op artikel 7:668a, achtste lid, BW, als functie toegevoegd:

de functie van civiele expert die, namens de Staat, tijdelijk door de Minister van Buitenlandse Zaken wordt uitgezonden voor een civiele missie bij een ontvangende organisatie3.

Civiele expert

De uitzonderingsmogelijkheid van de ketenbepaling voor de functie van ‘civiele expert die, namens de Staat, tijdelijk door de Minister van Buitenlandse Zaken, wordt uitgezonden voor een civiele missie bij een internationale organisatie’ wordt gerechtvaardigd geacht. Het is bestendig gebruik dat de functie van civiele expert uitsluitend op basis van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd wordt verricht. Sinds 2007 is vanuit de internationale organisaties een uitzendingsduur van een jaar de norm voor civiele experts, met mogelijkheid tot verlenging met telkens maximaal een jaar. Een civiele missie heeft een tijdelijk karakter en zal op enig moment eindigen. Het sluiten van een tijdelijk contract voor een langere duur is niet mogelijk, omdat bij aanvang van een missie niet duidelijk is of de inzet van civiele experts voor een langere periode mogelijk is en zo ja voor hoe lang de internationale organisatie om verlenging van de missie zal verzoeken.

De internationale organisaties geven aan voor welke missie ze welke expertise zoeken en het is vervolgens aan de lidstaten om de geschikte civiele experts voor te dragen en te bevorderen dat de internationale organisatie hun expert uitkiest. Civiele experts hebben doorgaans een afwisselende internationale carrière bij verschillende maatschappelijke organisaties, NGO’s, denktanks, onderzoeksinstituten en internationale organisaties (zoals de VN, OVSE en EU). De kandidaten worden voorgedragen op basis van schaarse, vakmatige en specialistische kwaliteiten en persoonlijkheid. Vanuit de lidstaat is het dus van belang dat de gevraagde expertise en ervaring aanwezig is optimaal aansluitend bij de vraag van de internationale organisaties.

Ook de intrinsieke aard van de bedrijfsvoering rechtvaardigt om de functie van de

civiele expert uit te zonderen van de ketenbepaling. Bij aanvang van een missie is niet bekend (conflictgebieden worden gekarakteriseerd door onvoorspelbaarheid) of en zo ja voor hoe lang de internationale organisatie om verlenging van de missie zal verzoeken. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd geven de Nederlandse Staat de mogelijkheid om een aanstellingsbeleid te hanteren passend bij de uitzending van de civiele experts op internationaal niveau en de specifieke kennis die civiele experts hebben.

Nederland kan met de aanwijzing van genoemde experts blijven bijdragen aan het leveren van civiele experts aan civiele missies voor zover deze het Nederlands belang dienen. Dit leidt ertoe dat het uitvoeren van het buitenlandse beleid en het benutten van de opgedane kennis en ervaring van civiele experts op dezelfde wijze kan worden voortgezet als vóór de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees


X Noot
3

Onder de reikwijdte van een ontvangende organisaties vallen: buitenlandse overheden en internationale organisaties.

Naar boven