TOELICHTING
I. Algemene toelichting
De Subsidieregeling vervolgpilot tweetalig primair onderwijs is een vervolg op de
Subsidieregeling pilot tweetalig primair onderwijs (Stcrt. 24 april 2014, 11509).
Op grond van artikel 9, lid 13a, van de Wet op het primair onderwijs in samenhang
met artikel 34.12 van het Besluit bekostiging WPO kan ten hoogste 15% van het onderwijs
worden gegeven in de Engelse, Duitse of Franse taal. Binnen de pilot en de vervolgpilot
tweetalig primair onderwijs (tpo) bieden 19 scholen in het primair onderwijs (po)
30 tot 50 procent van de onderwijstijd in het Engels of Frans of Duits aan. Het doel
van de pilot en de vervolgpilot is om de uitvoerbaarheid en de effecten van deze uitbreiding
van onderwijstijd in de Engelse, Duitse of Franse taal in beeld te brengen. Op basis
hiervan kan worden afgewogen of het wenselijk is om dit voor alle scholen toegankelijk
te maken.
Aanvankelijk was de pilot ingesteld tot het einde van schooljaar 2018/2019. Omdat
scholen tpo hebben aangeboden vanaf groep 1, hebben leerlingen op de pilot-scholen
tot groep 5 gebruik kunnen maken van deze uitbreiding van onderwijstijd in de Engelse,
Duitse of Franse taal. Om ook zicht te krijgen op de effecten van de pilot in de bovenbouw
van het primair onderwijs is besloten om de pilot te verlengen tot en met schooljaar
2022/2023 en een vervolg te geven aan de subsidieregeling.
De Subsidieregeling vervolgpilot tweetalig primair onderwijs bevat de voorwaarden
en verplichtingen waaraan een bevoegd gezag moet voldoen om een financiële bijdrage
van de Minister van OCW te ontvangen voor de doorontwikkeling van tpo op hun school.
De Subsidieregeling vervolgpilot tweetalig primair onderwijs is uitsluitend bedoeld
voor de bevoegde gezagen van de 19 scholen die hebben deelgenomen aan de pilot tpo.
Deze scholen hebben expertise opgebouwd om tpo vorm te geven op hun scholen en krijgen
door deelname aan de vervolgpilot de mogelijkheid om hun expertise ook in te zetten
in de bovenbouw van het po.
Regeldrukparagraaf
De deelnemende scholen zullen administratieve lasten ondervinden voor het jaarlijks
invullen en indienen van het formulier van de aanvraag waarmee ze terugblikken op
de ondernomen activiteiten in het afgelopen schooljaar en vooruitblikken op de voorgenomen
activiteiten op het komende schooljaar. Het invullen en indienen van de aanvraag worden
geraamd op 3 uur per school per schooljaar. De administratieve lasten uitgedrukt tegen
het totale subsidiebedrag komen neer op minder dan 1%.
Om de noodzakelijke lasten zoveel mogelijk te beperken zijn bij de vormgeving alternatieven
overwogen en is, gegeven de noodzaak om een informatieverplichting op te leggen, voor
het minst belastende alternatief gekozen door een formulier ter beschikking te stellen
en deze voor het schooljaar 2019/2020 tevens te beschouwen als aanvraag op grond van
de Experimentenwet onderwijs om toestemming om af te mogen wijken van artikel 9, lid
13a, van de Wet op het primair onderwijs in samenhang met artikel 34.12 van het Besluit
bekostiging WPO.
II. Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
In dit artikel zijn de begripsbepalingen opgenomen. Zoals blijkt uit de begripsbepaling
van ‘school’ kunnen alleen de bevoegd gezagen van scholen die hebben deelgenomen aan
de pilot tweetalig primair onderwijs, aanspraak maken op de Subsidieregeling vervolgpilot
tweetalig primair onderwijs. Dit zijn de scholen met de brinnummers 03TF, 04YZ, 05VW,
07WT, 08YE, 12JJ, 12MQ, 13FM, 14HB, 14MR, 15PZ, 17MT, 18BL, 18RV, 19MW, 19NA, 27LH,
27YP, 30KD.
Het eerste cohort scholen is gestart in de pilot tweetalig primair onderwijs op 1 augustus
2014. Het tweede cohort is gestart op 1 augustus 2015. Aan de vervolgpilot tweetalig
primair onderwijs kunnen beide cohorten deelnemen. De scholen geven 30 tot 50 procent
van de onderwijstijd in het Engels of Frans of Duits, met een sterke internationale
oriëntatie. Dit betekent dat zij niet alleen experimenteren met meer onderwijstijd
in een vreemde taal, maar ook extra aandacht besteden in lessen en projecten aan wereldburgerschap,
internationale en Europese zaken.
Artikel 6
In artikel 6 wordt bepaald dat het bevoegd gezag middels het invullen van het formulier
de subsidie kan aanvragen. De aanvraag bestaat ten minste uit een terugblik op de
activiteiten van het afgelopen schooljaar en een vooruitblik op de voorgenomen activiteiten
voor het komende schooljaar. De aanvraag voor het schooljaar 2019/2020 bevat tevens
een verzoek om toestemming op grond van de Experimentenwet onderwijs om van de voorschriften
in artikel 9, lid 13a, van de Wet op het primair onderwijs in samenhang met artikel
34.12 van het Besluit bekostiging WPO te mogen afwijken. Dit betekent dat een bevoegd
gezag kan volstaan met het doen van één aanvraag, waarin ze vragen om te mogen afwijken
van de WPO en om subsidie te mogen ontvangen voor de vervolgpilot. De aanvraag kan
bij Nuffic worden ingediend, via tpo@nuffic.nl.
Artikel 9
Het tweede lid bepaalt dat de subsidieontvanger op verzoek van de minister aantoont
dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan
aan de verplichtingen die aan de subsidie is verbonden. Dit kan worden aangetoond
door middel van een lesrooster waarin de lessen zijn gepland of een ander document
waaruit blijkt dat de lessen zijn gegeven bijvoorbeeld foto’s en folders. DUO kan
dit door middel van een steekproef controleren.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob