Gemeente Den Haag, verkeersbesluit: Houtrustweg (diverse verkeersmaatregelen) BWT-00022VKZ19

Logo 's-Gravenhage

[BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen het op 15 februari 2019 ingekomen verzoek van de heer J. Jankie van het Ingenieursbureau

Den Haag, ingediend namens DSO/Grondzaken van de gemeente Den Haag, tot het nemen van een

verkeersbesluit voor het treffen van diverse verkeersmaatregelen op de Houtrustweg;

gelezen de op 4 april 2019  ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale

Operationele Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer, kenmerk 2019/-;

overwegende,

dat de Houtrustweg in de huidige situatie als een 30 km/uur-gebied geldt maar dat in verband met

de ontwikkeling van het voormalig Norfolk-terrein op het gedeelte van de Houtrustweg dat is

gelegen tussen de Pluvierstraat en het huidige Zuiderstrandtheater een maximum-snelheid van

50 km/uur wordt ingesteld met voor dit weggedeelte tevens een geslotenverklaring voor fietsers

op de hoofdrijbaan;

dat in verband hiermee voor dit gedeelte van de Houtrustweg alsmede op een gedeelte van de

Kranenburgweg tegenover de Zeezwaluwstraat aparte fietsvoorzieningen worden aangelegd en

wel in de vorm van vrijliggende fietspaden in twee richtingen, dit onder meer om goed aan te

sluiten op reeds bestaande fietsvoorzieningen tussen de Duindorpdam en de Sportlaan en om

het aantal oversteekbewegingen beperkt te houden;

dat het fietsverkeer komende vanaf beide tweerichtingenfietspaden voorrang dient te verlenen aan

het gemotoriseerd verkeer op de Houtrustweg;

dat onder meer gezien het beeldkwaliteitsplan op het gedeelte van de (verlengde) Pluvierstraat

tussen de Houtrustweg en de Kranenburgweg een 30 km/uur-gebied wordt ingesteld;

dat het beleid van de gemeente Den Haag om het autogebruik terug te dringen en de uitvoering

daarvan is vastgesteld door de gemeenteraad in de vergadering van 2 juli 1992 (rv 198, 1992);

dat het gemeentelijk beleid ten aanzien van de verkeersveiligheid er op is gericht om in de

zogenoemde verblijfsgebieden (woonbuurten) de verkeersonveiligheid zo veel mogelijk terug

te dringen door deze gebieden aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zones teneinde

aldus een optimale leefbaarheid te bereiken en de invloed van de auto op de woonomgeving

zo veel mogelijk te beperken;

dat het gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan onder meer strekt tot het op buurt- of wijkniveau

invoeren van 30 km/uur-zones;

dat dit aansluit bij de door de rijksoverheid voorgestane aanpak om binnen afzienbare tijd alle

stedelijke gebieden binnen Nederland aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zone;

dat het invoeren van 30 km/uur-zones is gebonden aan wettelijke eisen ter zake waaronder het

nemen van maatregelen die de snelheid fysiek afdwingen;

dat daartoe snelheidsbeperkende maatregelen op aansluitpunten van zijwegen en/of oversteek-

plaatsen van langzaam verkeer kunnen worden getroffen dan wel tot het aanleggen van smalle

rijbanen kan worden overgegaan;

dat het, gelet op de beperkte mogelijkheden die bestaande woonstraten veelal hebben en gezien

de vaak hoge parkeerdruk, niet gewenst is om straten te versmallen ten koste van parkeer-

plaatsen, zodat het aanbrengen van verkeersdrempels de meest geschikte mogelijkheid is;

dat de wegen dienen te voldoen aan de inrichtingseisen zoals die laatstelijk zijn vastgesteld bij

regeling van 22 september 1999, nr. CDJZ/WBI/1999-707 (Stcrt. 188): Uitvoeringsvoorschriften

BABW, paragraaf 4, punt 4:

dat er alleen dan een 30km/uur-regeling op wegvakken mag worden toegepast indien wordt

voldaan aan de volgende eisen;

- iedere weg in het betrokken gebied heeft voornamelijk een verblijfsfunctie;

- om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit

van het gemotoriseerde verkeer, is de weg met zijn omgeving waar nodig aangepast;

- met het oog op snelheidsbeperking en attentieverhoging is extra

aandacht besteed aan potentieel gevaarlijke punten, zoals:

a. plaatsen waar voetgangers, in het bijzonder schoolkinderen en bejaarden, plegen over te

steken;

b. kruispunten met een hoofdroute voor fietsers en eventueel bromfietsers;

c. kruispunten waar de voorrang door middel van borden geregeld is;

- de overgangen naar een andere maximumsnelheid zijn door de constructie duidelijk

herkenbaar;

- indien de overgang naar een hogere maximumsnelheid binnen 20 meter van een kruisende

weg ligt, dan is de voorrang geregeld door middel van verkeerstekens of een in- en uitrit-

constructie, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te

worden;

dat het, in het kader van het bevorderen van de verkeersveiligheid in de gemeente Den Haag,

gewenst is om de (verlengde) Pluvierstraat, tussen de Houtrustweg en de Kranenburgweg

aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-gebied;

dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen

van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid/doorstroming van het verkeerhet voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade voor de woonomgeving; dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te stellen op de voorgeschreven wijze is gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneindebelanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken; dat geen reactie is ingekomen; dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden; dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en gelegenbinnen de bebouwde kom van die gemeente; gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit; gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990); BESLUITEN:  door het plaatsen van borden volgens model A0130 zb en A0230 ze, waarop aangegeven het getal 30, van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) op de (verlengde) Pluvierstraat, tussen de Houtrustweg en de Kranenburgweg een 30 km/uur-gebied in te stellen zodat daar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening; door het plaatsen van borden volgens model G11 van Bijlage 1 van het Reglement verkeers-regels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderborden volgens model OB505,de onderstaande weggedeelten aan te wijzen als verplicht fietspad in twee richtingen, ditzoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening:II.01: Houtrustweg (westzijde), tussen de Pluvierstraat en het Zuiderstrandtheater;II.02: Kranenburgweg tegenover Zeezwaluwstraat:  het verbindingspad tussen deHoutrustweg en de Steigersstraat;  door het plaatsen van borden volgens model C014 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990 de Houtrustweg (tussen dePluvierstraat en het Zuiderstrandtheater) gesloten te verklaren voor fietsers, ditzoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van een bord volgens model B06 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) en door het overeenkomstigartikel 1, onder p, van genoemd Reglement aanbrengen van voorrangsdriehoeken(haaientanden) in of op het wegdek op de onderstaande weggedeelten een voorrangs-regeling te treffen, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening:IV.01: Houtrustweg, aan het einde van het tweerichtingenfietspad ter hoogte van de Boeistraat (het fietsverkeer komende vanaf het tweerichtingenfietspad moet voorrang verlenen);IV.02:   Houtrustweg, aan het einde van het tweerichtingenfietspad Kranenburgweg/    Houtrustweg aan de overzijde van de Zeezwaluwstraat (het fietsverkeer komende vanaf het tweerichtingenfietspad moet voorrang verlenen);IV.03:   Pluvierstraat, bij de kruising met de Kranenburgweg (het verkeer komende vanaf de Pluvierstraat moet voorrang verlenen);  dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeers- maatregelen/-verkeersbesluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin direct betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt geregeld;  dat bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij het Haags Informatiecentrum, Spui 70, Den Haag Burgemeester en wethouders van Den Haag,namens deze: Senior medewerker Vergunningen, M.D. Shamlal    Afdruk aan:1* DPZ / Wegbeheer Stadsdeel Scheveningen1* Politie Haaglanden, Team Verkeer (DHG.Infra.ABC@politie.nl)1* DSB/IBDH (VOV@denhaag.nl)1* DSO Mobiliteit BEZWAARSCHRIFTBent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de datum bekendmaking van het besluit in. Maakt u gebruik van internet? Dien uw bezwaarschrift dan in via www.denhaag.nl/bezwaar. U heeft hiervoor DigiD nodig. Op www.denhaag.nl/bezwaar vindt u meer informatie. E-mailen kan niet. Beschikt u niet over internet, dan kunt u het bezwaarschrift ook opsturen naar het volgende adres: Burgemeester en wethouders van Den Haag, AWB / bezwaar.Postbus 12 600 2500 DJ DEN HAAG Vermeld in uw bezwaarschrift:naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en e-mailadres;de datum en handtekening;een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het kenmerk;de argumenten voor bezwaar. Dient u namens iemand anders het bezwaar in? Stuur dan een schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon het bezwaar mag indienen. Bij een spoedeisend belang kunt u na het indienen van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Rechtbank Den Haag.  

Naar boven