ARTIKEL I
In artikel 3.19.12 van de Regeling nationale EZ-subsidies wordt ‘4 juni 2019’ vervangen
door ‘15 mei 2020’.
ARTIKEL II
In de tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2019,
wordt na de rij met titel 3.16, artikel 3.16.12, de volgende rij ingevoegd:
Titel 3.19
Duurzame innovatieve scheepsbouw
|
3.19.2
|
|
|
15-05-2019 t/m 16-09-2019
|
€ 4.600.000
|
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 15 mei 2019.
TOELICHTING
1. Aanleiding
In december 2016 nam de Tweede Kamer het amendement Bruins (Kamerstukken II, 2016/17,
34 550 XIII, nr. 117) aan waarmee werd voorzien in € 5.000.000 voor een Subsidieregeling duurzame scheepsbouw.
Naar aanleiding hiervan trad op 15 juli 2017 de subsidiemodule duurzame innovatieve
scheepsbouw (afdeling 3.19 van de Regeling nationale EZ-subsidies) in werking. Voor
2018 is middels een amendement van de leden Bruins en Veldman (Kamerstukken II, 2017/18,
34 775 XIII, nr. 113) voorzien in € 6.000.000 voor deze subsidiemodule. Voor 2019 is middels een amendement
van de leden Bruins en Veldman (Kamerstukken II, 2018/2019, 35 000 XIII, nr. 12) voorzien in € 5.000.000 voor deze subsidiemodule.
Met deze regeling worden de hiervoor benodigde wijzigingen doorgevoerd in de Regeling
nationale EZ-subsidies en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2019.
2. Inhoud van de wijziging
Op grond van artikel 4.10, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 moet een subsidieregeling
een tijdstip bevatten waarop de regeling vervalt. Dat tijdstip mag niet later zijn
dan vijf jaar na inwerkingtreding van de regeling. De subsidiemodule duurzame innovatieve
scheepsbouw vervalt met ingang van 4 juni 2019. Nu middels het amendement Bruins en
Veldman voor 2019 in budget voor deze module is voorzien, moet de vervaldatum worden
aangepast. Er is voor gekozen om 15 mei 2020 op te nemen als nieuwe vervaldatum (Artikel
I). Dit is een jaar na de openstelling van de subsidiemodule die voor het jaar 2019
is voorzien. Op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016
moet de aanpassing van een vervaldatum bij de Tweede Kamer worden voorgehangen. Onderhavige
regeling is daarom aan de Tweede Kamer overgelegd (Kamerstukken II, 2018/19, 35 000-XIII, nr. 78).
Daarnaast wordt met deze regeling de openstelling van de subsidiemodule en het daarvoor
toepasselijke subsidieplafond geregeld (Artikel II). Het aanvragen van een subsidie
op grond van deze module is in 2019 mogelijk vanaf 15 mei 2019 tot en met 16 september
2019. Voor deze subsidiemodule geldt een subsidieplafond van € 4,6 miljoen. Dit is
overeenkomstig het eerder genoemde amendement van de leden Bruins en Veldman, verminderd
met de uitvoeringskosten voor deze module.
De subsidiemodule is inhoudelijk onveranderd gebleven ten opzichte van 2018.
3. Staatssteun
De subsidie die op grond van deze subsidiemodule wordt toegekend bevat staatssteun.
Van deze module is op grond van artikel 11 van de algemene groepsvrijstellingsverordening
een kennisgeving gedaan (SA.48475). Vanwege de verlenging van de module zal opnieuw
een kennisgeving worden gedaan. Voor een verdere toelichting op de staatssteunaspecten
van deze subsidiemodule wordt verwezen naar de toelichting bij de regeling waarmee
de subsidiemodule tot stand is gebracht (Stcrt. 2017, 29443).
4. Regeldruk
In het kader van de totstandkoming van de subsidiemodule duurzame innovatieve scheepsbouw
is de regeldruk als gevolg van deze module berekend. Blijkens de toelichting bij deze
regeling bedragen de administratieve lasten € 25.344,– (Stcrt. 2017, 29443). Met onderhavige regeling worden geen wijzigingen in de subsidiemodule aangebracht
die gevolgen hebben voor de administratieve lasten. De regeling is voorgelegd aan
het Adviescollege Toetsing Regeldruk. Het adviescollege heeft de regeling niet geselecteerd
voor formele toetsing.
5. Vaste verandermomenten
Deze regeling treedt in werking met ingang van 15 mei 2019. Daarmee wordt afgeweken
van de systematiek van vaste verandermomenten voor regelgeving, die inhoudt dat ministeriële
regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal
twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd,
omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding. Via deze regeling wordt
de horizonbepaling van de subsidiemodules duurzame innovatieve scheepsbouw namelijk
verlengd. Omdat deze module zonder de verlenging niet meer opengesteld zou kunnen
worden, is afwijking van de systematiek van vaste verandermomenten gewenst. Daarbij
komt dat de doelgroep voldoende tijd heeft om te kunnen anticiperen op de inhoud van
deze regeling. Deze regeling is aan de Tweede Kamer overgelegd. Hierdoor is de inhoud
van de regeling al bekend geworden.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer