Mededeling in het kader van de uitvoering van het project Afsluitdijk, Rijkswaterstaat

Omgevingsvergunning activiteiten bouwen en werkzaamheden rijksmonument – Inspectie Leefomgeving & Transport

De toenmalige Minister van Infrastructuur en Milieu heeft in juni 2013, op basis van artikel 3.35, eerste lid Wet ruimtelijke ordening, een coördinatiebesluit genomen voor het project Afsluitdijk (Staatscourant 2013, nr. 20154). Op grond van de artikelen 3.35 en 3.36 van de Wet ruimtelijke ordening coördineert de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de voorbereiding en bekendmaking van de op aanvraag of ambtshalve te nemen besluiten die in het coördinatiebesluit zijn opgenomen. Op deze besluiten is de Crisis- en herstelwet van toepassing.

In het kader van deze coördinatie geeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat kennis van het feit dat het volgende besluit is genomen.

Welk besluit is genomen en ligt ter inzage?

Voor de uitvoering van het rijksinpassingsplan Afsluitdijk is onderstaand besluit genomen, overeenkomstig de procedure in artikel 3.31, derde lid van de Wet ruimtelijke ordening in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Het besluit voor een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en werkzaamheden rijksmonument (kenmerk Olo nr. 3798541) ten name van BAM Infraconsult bv namens Levvel EPC V.O.F. is op 26 maart 2019 afgegeven door Minister van Infrastructuur en Waterstaat en betreft het slopen en nieuw aanleggen van bodembescherming bij de spuimiddelen Den Oever aan de zijde van het IJsselmeer.

Het besluit is als volgt gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit:

Op verzoek van de aanvrager zijn in maart 2019 twee onderdelen uit de aanvraag gehaald, deze onderdelen worden later separaat aangevraagd. In de aanhef is dit omschreven. Daarnaast is het dictum aangevuld in die zin dat het besluit alleen ziet op een onderdeel van de aangevraagde bodembescherming. Een enkele voorwaarde is hierop aangepast.

Het besluit is op 27 maart 2019 bekendgemaakt aan de aanvrager.

Waar en wanneer kunt u de stukken inzien?

Het besluit en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 28 maart 2019 tot en met 8 mei 2019 tijdens kantooruren ter inzage op:

  • het gemeentekantoor van de gemeente Hollands Kroon, De Verwachting 1, 1761 VM Anna Paulowna;

  • het gemeentekantoor van de gemeente Súdwest-Fryslân, Marktstraat 8, 8601 CT Sneek.

Voor het inzien van de stukken kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 088 – 321 50 00. U kunt de omgevings­vergunning met de bijbehorende stukken gedurende de inzagetermijn digitaal opvragen bij vergunningen@hollandskroon.nl.

Hoe kan er beroep ingesteld worden?

Van 28 maart 2019 tot en met 8 mei 2019 staat voor belanghebbenden beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het instellen van beroep tegen een besluit geschiedt door indiening van een ondertekend beroepschrift dat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het is gericht, alsmede de gronden van het beroep bevat.

Het beroepschrift moet worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • de omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en, zo mogelijk, de datum en het kenmerk van het besluit;

  • een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Tevens dient ten behoeve van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het beroep is gericht te worden overgelegd.

Op deze besluiten is hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke zijn beroepsgronden zijn. Na afloop van de beroepstermijn kunnen deze gronden niet meer worden aangevuld. In het beroepschrift dient tevens te worden vermeld dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is. Het instellen van beroep schorst de werking van de besluiten niet.

Indien beroep is ingesteld, kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening, bijvoorbeeld inhoudende een schorsing van het besluit. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Bij het verzoek moet een afschrift van het beroepschrift worden overgelegd.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en dient ten minste het volgende te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en de datum en het nummer of kenmerk van het besluit;

  • de gronden van het verzoek (motivering).

Voor het indienen van een beroepschrift en/of een verzoekschrift om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Meer informatie?

Voor nadere informatie met betrekking tot het besluit kunt u zich wenden tot de heer H.E. de Hoo, telefoon 06 – 50 03 60 02 of e- mail: waboaib@ilent.nl.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, het wnd. afdelingshoofd BJV-Projectadvisering bij Rijkswaterstaat Corporate Dienst, W. Warmerdam

Naar boven