De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde
lid, 8a.4, vierde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, en 11.2a, derde lid, van de
Wet luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde
lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede
lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1a wordt ‘8a.4, vijfde lid’ vervangen door ‘8a.4, vierde lid’.
B
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 229’ vervangen door ‘€ 230’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 150,95’ telkens vervangen door ‘€ 153,95’, wordt ‘€ 101,70’
telkens vervangen door ‘€ 103,75’ en wordt ‘€ 202,60’ vervangen door ‘€ 206,65’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 70’ vervangen door ‘€ 60’.
4. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
C
In de artikelen 5, eerste lid, 11, derde lid, 12, vijfde lid en 16, achtste lid, wordt
‘Minister van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ‘Minister van Infrastructuur
en Waterstaat’.
D
Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 312’ vervangen door ‘€ 320’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 247’ vervangen door ‘€ 253’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 76’ vervangen door ‘€ 78’.
E
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 525’ vervangen door ‘€ 534’.
2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 505’ vervangen door ‘€ 514’.
3. In het derde lid, onderdeel d, wordt ‘€ 505’ vervangen door ‘€ 514’.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 106’ vervangen door ‘€ 108’.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 136’ vervangen door ‘€ 138’.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 54’ vervangen door ‘€ 55’.
7. In het zevende lid wordt ‘€ 62’ vervangen door ‘€ 63’.
8. In het achtste lid wordt ‘€ 62’ vervangen door ‘€ 63’.
9. Het negende lid vervalt, onder vernummering van het tiende tot en met twaalfde lid
tot negende tot en met elfde lid.
10. In het negende lid (nieuw) wordt ‘€ 61’ vervangen door ‘€ 62’.
11. In het tiende lid (nieuw) wordt ‘€ 122’ vervangen door ‘€ 125’.
12. In het elfde lid (nieuw) wordt ‘€ 92’ vervangen door ‘€ 94’.
G
In artikel 7 komt tabel 1 te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte
|
Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat
|
€ 89
|
Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat
|
€ 36
|
Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens
|
€ 0,27
per pagina
|
Doorsturen medisch dossier, in verband met conversie van een bewijs van bevoegdheid,
door of naar een andere bevoegde autoriteit
|
€ 55
|
H
In artikel 8 komt tabel 1 te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Initiële afgifte
|
Verlenging
|
Wijziging
|
Hernieuwde afgifte
|
Certificatie AeMC
|
€ 3.131
|
|
|
€ 296
|
Extra vestigingsplaats AeMC
|
€ 990
|
|
|
€ 296
|
Extra vestigingsplaats zelfstandig AME
|
€ 990
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 296
|
Certificatie AME
|
€ 302
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 296
|
Certificatie zelfstandig AME
|
€ 2.308
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 296
|
Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten
klasse 1
|
€ 87
|
|
|
|
Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig
AME of AME (per wijzigingsaanvraag)
|
|
|
€ 87
|
€ 87
|
Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC voor welke vooraf goedkeuring is vereist
(per wijzigingsaanvraag)
|
|
|
€ 296
|
€ 296
|
I
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 132’ vervangen door ‘€ 135’
2. In het tweede lid wordt ‘€ 532’ vervangen door ‘€ 545’.
J
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 98’ vervangen door ‘€ 100’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 142’ vervangen door ‘€ 144’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 98’ vervangen door ‘€ 100’.
3. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 145’ telkens vervangen door ‘€ 147’.
4. In het zesde lid wordt ‘€ 1.544’ vervangen door ‘€ 1.582’.
K
In artikel 10a wordt in het eerste en tweede lid ‘€ 46’ telkens vervangen door ‘€ 47’.
L
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Tarieven
|
Registratie opleidingsinstelling (basistarief, eerste afgifte)
|
€ 296
|
Registratie opleidingsinstelling (basistarief, herafgifte)
|
€ 296
|
Goedkeuring opleidingsinstelling voor Cabin Crew Initial Training
|
€ 3.733
|
Goedkeuring voor afgifte Cabin Crew Attestation
|
€ 975
|
Opleidingsmodule RFI
|
€ 1.482
|
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar
|
€ 888
|
Opleidingsmodule RPL
|
€ 888
|
Wijzigingen in aangeboden opleidingen
|
€ 149
|
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt)
|
€ 141
|
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten
en locaties niet wijzigen)
|
€ 141
|
Registratie opleidingsinstelling RT-only
|
€ 296
|
Module radiotelefonie met standaard handboek
|
€ 164
|
Module radiotelefonie zonder standaard handboek
|
€ 593
|
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)
|
€ 296
|
Opleidingsmodule theorie RPA-L
|
€ 888
|
Opleidingsmodule praktijk RPA-L
|
€ 888
|
Variant op praktijk RPA-L (per categorie of bevoegdverklaringen)
|
€ 213
|
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 2 komt te luiden:
Tabel 2
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen)
|
Initiële afgifte
|
DTO
|
€ 296
|
ATO complex basistarief
|
€ 4.663
|
ATO niet-complex basistarief
|
€ 3.887
|
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator
|
€ 291
|
Opleidingsmodule MPL
|
€ 5.929
|
Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR,
per module
|
€ 2.964
|
Opleidingsmodule praktijk IR
|
€ 1.482
|
Opleidingsmodule praktijk EIR
|
€ 1.186
|
Variant op opleidingsmodule IR, EIR
|
€ 447
|
Opleidingsmodule FI
|
€ 1.482
|
Opleidingsmodule FI-refresher seminar
|
€ 888
|
Overige opleidingsmodule instructeurs
|
€ 1.014
|
Opleidingsmodule praktijk CPL
|
€ 1.185
|
Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, per module
|
€ 1.037
|
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module1
|
€ 888
|
Opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft, per module
|
€ 1.038
|
Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft
|
€ 447
|
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module1
|
€ 742
|
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft
|
€ 447
|
Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk
|
€ 741
|
Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain- per module1
|
€ 888
|
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module1
|
€ 888
|
Aanvullende opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland
|
€ 1.334
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU
|
€ 12.578
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU
|
€ 25.155
|
Taalbeoordelingsinstantie
|
€ 4.892
|
Beperkte taalbeoordelingsinstantie (voor herbeoordeling LPE level 4)
|
€ 1.779
|
Uitbreiding beperkte taalbeoordelingsinstantie naar volledige taalbeoordelingsinstantie
|
€ 3.113
|
Overige aanvragen per besluit
|
€ 447
|
Praktische instructie examinatoren
|
€ 742
|
Ontheffing per onderwerp2
|
€ 1.490
|
Herhaling ontheffing per onderwerp3
|
€ 330
|
Alternative Means of Compliance
|
€ 975
|
Opleidingsmodule extension privilege to TMG – sailplanes
|
€ 724
|
Additionele startmethodes – sailplanes
|
€ 284
|
Opleidingsmodule cloud flying rating
|
€ 867
|
Class extension – balloons
|
€ 436
|
Class or group extension – balloons
|
€ 436
|
Extension tethered flight – balloons
|
€ 436
|
b. De tweede noot komt te luiden:
2 Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel
71.1 van de basisverordening.
c. De derde noot komt te luiden:
3 Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals
vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 3 komt te luiden:
Tabel 3
Omschrijving
|
Tarieven
|
Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v.
|
€ 2.181
|
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt)
|
€ 141
|
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten
en locaties niet wijzigen)
|
€ 141
|
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief
wijzigingen handboeken)
|
€ 1.334
|
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen
de EU (inclusief wijzigingen handboeken)
|
€ 12.578
|
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten
de EU (inclusief wijzigingen handboeken)
|
€ 25.155
|
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel
|
€ 466
|
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator
|
€ 296
|
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT)1
|
€ 296
|
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan
waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per
besluit
|
€ 466
|
Verwijderen van een simulator van de erkenning
|
€ 141
|
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken)
|
€ 445
|
Ontheffing per onderwerp 2
|
€ 1.490
|
Herhaling ontheffing per onderwerp 3
|
€ 330
|
Alternative Means of Compliance
|
€ 975
|
b. De tweede noot komt te luiden:
2 Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel
71.1 van de basisverordening.
c. De derde noot komt te luiden:
3 Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals
vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
4. In het vijfde lid komt tabel 4 te luiden:
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie)
|
€ 6.267
|
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie)
|
€ 5.974
|
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie)
|
€ 7.860
|
FSTD-A BITD (per kwalificatie)
|
€ 3.931
|
5. In het zesde lid komt tabel 5 te luiden:
Tabel 5
Omschrijving
|
Tarieven
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS
|
€ 3.774
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD
|
€ 3.774
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT
|
€ 2.829
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD
|
€ 2.357
|
Wijziging operator
|
€ 1.110
|
Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging
|
€ 296
|
6. Het zevende lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 6 komt te luiden:
Tabel 6
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen)
|
Participant
|
ATO niet-complex basistarief
|
€ 2.593
|
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator
|
€ 291
|
Opleidingsmodule praktijk IR
|
€ 410
|
Opleidingsmodule praktijk EIR
|
€ 351
|
Variant op opleidingsmodule IR, EIR
|
€ 204
|
Opleidingsmodule FI
|
€ 410
|
Opleidingsmodule FI-refresher seminar
|
€ 291
|
Overige opleidingsmodule instructeurs
|
€ 317
|
Opleidingsmodule theorie IR, EIR/CB-IR, per module
|
€ 321
|
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL per module
|
€ 178
|
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module
|
€ 261
|
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft
|
€ 204
|
Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain – per module
|
€ 291
|
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, per module
|
€ 178
|
Aanvullende opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland
|
€ 1.334
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU
|
€ 12.578
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU
|
€ 25.155
|
Overige aanvragen per besluit
|
€ 447
|
Ontheffing per onderwerp1
|
€ 1.490
|
Herhaling ontheffing per onderwerp2
|
€ 330
|
Alternative Means of Compliance
|
€ 975
|
Opleidingsmodule extension privilege to TMG – sailplanes
|
€ 724
|
Additionele startmethodes – sailplanes
|
€ 284
|
Opleidingsmodule cloud flying rating
|
€ 867
|
Class extension – balloons
|
€ 436
|
Class or group extension – balloons
|
€ 436
|
Extension tethered flight – balloons
|
€ 436
|
b. De eerste noot komt te luiden:
1 Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel
71.1 van de basisverordening.
c. De tweede noot komt te luiden:
2 Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals
vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
7. Het achtste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 7 komt te luiden:
Tabel 7
|
Participant
|
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt)
|
€ 141
|
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten
en locaties niet wijzigen)
|
€ 141
|
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief
wijzigingen handboeken)
|
€ 1.334
|
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen
de EU (inclusief wijzigingen handboeken)
|
€ 12.578
|
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten
de EU (inclusief wijzigingen handboeken)
|
€ 25.155
|
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel
|
€ 94
|
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator
|
€ 296
|
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT)1
|
€ 296
|
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan
waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per
besluit
|
€ 466
|
Verwijderen van een simulator van de erkenning
|
€ 141
|
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken)
|
€ 445
|
Ontheffing per onderwerp2
|
€ 1.490
|
Herhaling ontheffing3
|
€ 330
|
Alternative Means of Compliance
|
€ 975
|
b. De tweede noot komt te luiden:
2 Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel
71.1 van de basisverordening.
c. De derde noot komt te luiden:
3 Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals
vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
M
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Erkenning opleidingsinstelling:
|
|
– basisopleiding
|
€ 27.318
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10
|
€ 30.370
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1> 10
|
€ 42.652
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland
|
€ 3.816
|
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie
|
€ 4.580
|
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie
|
€ 6.870
|
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Tabel 3
Omschrijving
|
Tarieven
|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis- en typeopleiding)
|
€ 2.336
|
Bijschrijven limitation (in geval van basis- en typeopleiding)
|
€ 1.114
|
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding)
buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd
|
€ 3.861
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 710
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 127
|
3. In het derde lid wordt ‘€ 584’ vervangen door ‘€ 598’.
4. In het vierde lid komt tabel 4 te luiden:
Tabel 4
Omschrijving
|
Tarieven
|
Goedkeuring theoretisch en praktisch deel
|
€ 550
|
Goedkeuring theoretisch deel
|
€ 331
|
Goedkeuring praktisch deel
|
€ 221
|
N
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 150’ vervangen door ‘€ 154’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 75’ vervangen door ‘€ 77’.
3. In het derde lid wordt komt tabel 1 te luiden:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Verlenging
|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg
|
€ 267
|
€ 89
|
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg
|
€ 585
|
€ 196
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 2.008
|
€ 669
|
4. In het zesde lid wordt ‘€ 103’ vervangen door ‘€ 106’.
5. In het zevende lid wordt ‘€ 306’ vervangen door ‘€ 313’.
6. In het achtste lid wordt ‘€ 103’ vervangen door ‘€ 106’.
7. In het negende lid komt tabel 2 te luiden:
Tabel 2
Omschrijving
|
AMP initieel:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP initieel:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2
|
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1
|
€ 542
|
€ 762
|
€ 833
|
€ 251
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 1.874
|
€ 2.735
|
€ 2.286
|
€ 542
|
8. In het tiende lid komt tabel 3 te luiden:
Tabel 3
Omschrijving
|
AMP wijziging:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP wijziging:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2
|
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1
|
€ 319
|
€ 393
|
€ 833
|
€ 251
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 542
|
€ 762
|
€ 2.286
|
€ 542
|
9. In het elfde lid wordt ‘€ 122’ vervangen door ‘€ 125’.
10. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
12. Voor de behandeling van een aanvraag voor de goedkeuring van een Aircraft Technical
Log voor commercieel luchtvervoer, commerciële gespecialiseerde luchtvaartactiviteiten
en de commerciële ATO's, als bedoeld in artikel M.A.306 van Verordening (EU) 1321/2014,
zijn de volgende tarieven verschuldigd:
Tabel 4
Omschrijving
|
Initiële afgifte
|
Wijziging
|
Complexe motoraangedreven luchtvaartuigen
|
€ 616
|
€ 308
|
Andere dan complexe motor aangedreven luchtvaartuigen
|
€ 462
|
€ 308
|
O
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 145’ vervangen door ‘€ 149’ en wordt ‘150’ vervangen door
‘154’.
2. In het tweede lid en derde lid wordt ‘€ 626’ vervangen door ‘€ 641’.
P
In artikel 15 komt tabel 1 te luiden:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 1.527
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.885
|
Q
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1
|
|
– A1 line maintenance2
|
€ 21.211
|
– A1 base maintenance
|
€ 25.790
|
– A2, A4
|
€ 17.394
|
– A3
|
€ 17.394
|
– B1
|
€ 21.211
|
– B2, B3
|
€ 17.394
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 8.999
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 17.394
|
– D
|
€ 15.105
|
b. Er wordt onder tabel 1 een noot toegevoegd, luidende:
2 Dit tarief is van toepassing als de aanvraag uitsluitend line maintenance betreft.
Bij een aanvraag voor zowel base maintenance als line maintenance is alleen het base
maintenance tarief van toepassing.
c. Tabel 2 komt te luiden:
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1:
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)
|
€ 1.527
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2:
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen
|
€ 762
|
d. Er wordt een zin aan de eerste noot onder tabel 2 toegevoegd, luidende:
Het onderscheid tussen base maintenance en line maintenance is niet van invloed op
de hoogte van het aanvullingstarief.
e. In de tweede noot onder tabel 2 vervalt de derde zin.
f. Tabel 3 komt te luiden:
Tabel 3
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland
|
€ 3.816
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 4.580
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 6.870
|
Toeslag line stations
|
€ 397 x N2
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 15 x P3
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 1.221
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.527
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 2.290
|
Toeslag line stations
|
€ 397 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 15 x P
|
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het
verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen
die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f).
|
€ 2.607
|
Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s
voor de airworthiness review voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten
uitvoeren, conform Part 145.A.75(g).
|
€ 2.607
|
g. Tabel 4 komt te luiden:
Tabel 4
Omschrijving1
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:
|
|
– A2, A4
|
€ 13.014
|
– A3
|
€ 13.014
|
– B1
|
€ 15.868
|
– B2, B3
|
€ 13.014
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 6.708
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 13.014
|
– D
|
€ 11.289
|
h. Tabel 5 komt te luiden:
Tabel 5
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per aanvullende classificatie
|
€ 572
|
i. Tabel 6 komt te luiden:
Tabel 6
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland
|
€ 916
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.144
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 1.717
|
Toeslag line stations
|
€ 292 x N2
|
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het
verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen
die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(e).
|
€ 2.607
|
Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s
voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part
M.A.615(f).
|
€ 2.607
|
2. In het tweede lid komt tabel 7 te luiden:
Tabel 7
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Bijschrijving aanvullende classificatie1
|
€ 2.336
|
€ 1.572
|
€ 1.153
|
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)
|
€ 2.336
|
€ 1.572
|
€ 1.153
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
|
€ 3.861
|
€ 2.784
|
€ 2.069
|
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
Bijschrijven line station (per line station).
Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work
als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.
|
€ 1.114
|
€ 809
|
€ 579
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 710
|
€ 519
|
€ 378
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen2, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 127
|
€ 127
|
€ 127
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of
het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen
die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f) of Part M.A.615(e).
|
|
€ 2.607
|
€ 2.607
|
Bijschrijven privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s
voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part
145.A.75(g) of Part M.A.615(f).
|
|
€ 2.607
|
€ 2.607
|
Wijziging van Part MAF naar Part 145
|
€ 9.240
|
3. In het derde lid komen tabel 7a, tabel 7b en tabel 7c te luiden:
Tabel 7a
Omschrijving
|
|
|
Aanvraag 14 CFR Part 145 Repair Station Approval:
|
Tarief A1-classificatie
|
Tarief non - A1-classificatie
|
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling FAA-supplement)
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling FAA-supplement
|
€ 581
|
€ 581
|
– Beoordeling FAA-supplement only
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Tabel 7b
Omschrijving
|
|
|
Aanvraag CAR 573 Maintenance Organization Approval:
|
Tarief A1-classificatie
|
Tarief non A1-classificatie
|
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling TCCA-supplement)
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement
|
€ 291
|
€ 291
|
– Beoordeling TCCA-supplement only
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Tabel 7c
Omschrijving
|
|
|
Aanvraag RBAC 145 Maintenance Organization Approval:
|
Tarief A1-classificatie
|
Tarief non A1-classificatie
|
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling ANAC-supplement)
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling ANAC-supplement
|
€ 291
|
€ 291
|
– Beoordeling ANAC-supplement only
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
4. In het vierde lid wordt ‘€ 14.745’ vervangen door ‘€ 15.105’.
5. In het vijfde lid komt tabel 8a te luiden:
Tabel 8a
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1-classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1-classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component
|
€ 2.336
|
€ 1.572
|
€ 1.153
|
6. In het zesde lid komt tabel 9 te luiden:
Tabel 9
Omschrijving
|
Wijziging
|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied
|
€ 2.794
|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied
|
€ 809
|
Wijziging nationale erkenning
|
€ 1.572
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 519
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 127
|
7. In het zevende lid komt tabel 10 te luiden:
Tabel 10
Omschrijving
|
Tarieven
|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.:
|
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg
|
€ 4.778
|
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg
|
€ 1.419
|
8. In het achtste lid komen tabel 11 en tabel 12 te luiden:
Tabel 11
Omschrijving
|
Eerste afgifte
POA
(Subpart G)
|
Eerste afgifte
akkoordverklaring
(Subpart F)
|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning:
|
|
|
– Bedrijven ≤ 500 werknemers1
|
€ 25.790
|
€ 18.875
|
– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1
|
€ 41.079
|
€ 29.958
|
– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1
|
€ 79.220
|
€ 57.750
|
Tabel 12
Omschrijving
|
Eerste afgifte
POA
(Subpart G)
|
Eerste afgifte
akkoordverklaring (Subpart F)
|
Herafgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland
|
€ 3.816
|
€ 2.779
|
€ 296
|
Toeslag per nevenlocatie1 in de Europese Unie
|
€ 4.580
|
€ 3.335
|
€ 296
|
Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie
|
€ 6.870
|
€ 5.001
|
€ 296
|
9. In het negende lid komt tabel 13 te luiden:
Tabel 13
Omschrijving
|
Wijziging
POA
(Subpart G)
|
Wijziging
akkoordverklaring
(Subpart F)
|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie
|
€ 2.336
|
€ 1.091
|
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie
is gevestigd
|
€ 3.861
|
€ 1.981
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie
is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in
de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek
|
€ 1.114
|
€ 1.091
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 710
|
€ 346
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 127
|
€ 118
|
10. Het twaalfde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Na ‘assistentie’ wordt ingevoegd ‘in de vorm van inspecties’.
b. ‘National Civil Aviation Agency (ANAC)’ wordt vervangen door ‘de Agência Nacional
de Aviação Civil (ANAC)’.
c. ‘€ 1.665’ wordt vervangen door ‘€ 1.706’.
11. In het dertiende lid wordt ‘€ 4.879’ vervangen door ‘€ 4.998’.
12. In het veertiende lid wordt ‘€ 976’ vervangen door ‘€ 999’.
13. In het vijftiende lid komt tabel 15 te luiden:
Tabel 15
Omschrijving
|
Afgifte
|
Erkenning nationale ontwerporganisatie (>15 medewerkers)
|
€ 18.157
|
Erkenning nationale ontwerporganisatie (≤15 medewerkers)
|
€ 10.831
|
Bijschrijven nieuw privilege en acceptatie ‘significant change’, conform overeenkomstig
Part 21, van verordening (EU) nr. 748/2012
|
€ 6.000
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek nationale ontwerporganisatie
|
€ 710
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 127
|
R
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Tabel 1
Producten
|
Commercieel luchtvervoer (CAT) alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven
luchtvaartuigen
|
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen
|
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤19 pax,
|
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax
|
AOC (niet zijnde ROC)
Basistarief2
|
€ 3.4093
|
€ 4.1534
|
€ 25.938
|
€ 26.975
|
Plus:
|
Pax
|
€ 588
|
€ 588
|
€ 588
|
€ 588
|
Cargo
|
|
€ 445
|
€ 588
|
€ 888
|
Helicopter Emergency Medical Service per type
|
|
|
€ 1.978
|
|
VFR night per class/type
|
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 296
|
IFR per class/type
|
|
€ 588
|
€ 588
|
€ 588
|
Bijschrijving:
|
– Extra class/type5
|
€ 888
|
€ 888
|
€ 4.446
|
€ 8.894
|
– Extra luchtvaartuig registratie van aangevraagde class/type
|
€ 75
|
€ 75
|
€ 149
|
€ 149
|
– Area of operation (per area)6
|
€ 296
|
€ 588
|
€ 588
|
€ 588
|
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6
|
|
€ 2.964
|
€ 2.964
|
€ 2.964
|
Special approval:7
– Per Low visibility procedure per type per approval:
○ CAT II
○ CAT III A or B or C
○ LVTO operation
○ Lower than standard CAT I
○ Other than Standard CAT II
○ Approaches utilizing EVS
|
|
€ 1.318
|
€ 1.318
|
€ 1.318
|
– MNPS per type
|
|
|
€ 1.779
|
€ 1.779
|
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach)
|
|
|
€ 1.779
|
€ 1.779
|
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach)
|
|
|
€ 1.318
|
€ 1.318
|
– ETOPS per type
|
|
|
€ 1.978
|
€ 1.978
|
– RVSM per type
|
|
|
€ 659
|
€ 659
|
– Gevaarlijke stoffen
|
|
€ 1.196
|
€ 1.196
|
€ 1.196
|
– Helicopter offshore operations per type
|
|
|
€ 1.978
|
€ 1.978
|
– Helicopter Hoist operations per type
|
|
|
€ 1.317
|
€ 1.317
|
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)
|
|
|
€ 1.982
|
€ 1.982
|
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions
(SET-IMC)
|
|
€ 978
|
€ 978
|
€ 978
|
Eerste afgifte MEL (behalve voor CAT vluchtuitvoering)
|
|
€ 296
|
€ 889
|
€ 889
|
SPO High Risk Autorisatie
|
|
€ 975
|
€ 975
|
€ 975
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation)
|
|
|
€ 2.045
|
€ 2.045
|
– Flight time specification schemes8
|
|
|
€ 2.607
|
€ 2.607
|
– CS deviatie art. 76.7 van de basisverordening
|
|
|
€ 2.698
|
€ 2.698
|
– Fatigue Risk Management system
|
|
|
€ 4.998
|
€ 4.998
|
– Electronic Flight Bag per type
|
€ 2.371
|
€ 2.371
|
€ 2.371
|
€ 2.371
|
– Steep approach per type/runway
|
|
€ 1.779
|
€ 1.779
|
€ 1.779
|
Alternative training and qualification programme per type
|
|
|
€ 4.446
|
€ 4.446
|
Ontheffing per onderwerp9
|
€ 1.490
|
€ 1.490
|
€ 1.490
|
€ 1.490
|
Herhaling ontheffing per onderwerp10
|
€ 330
|
€ 330
|
€ 330
|
€ 330
|
Goedkeuring wet lease
|
|
€ 445
|
€ 445
|
€ 445
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen
|
€ 1.837
|
€ 1.837
|
€ 1.837
|
€ 1.837
|
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen
|
€ 2.698
|
€ 2.698
|
€ 2.698
|
€ 2.698
|
Alternative Means of Compliance
|
€ 1.164
|
€ 1.164
|
€ 1.164
|
€ 1.164
|
Overige goedkeuringen per onderwerp
|
€ 544
|
€ 975
|
€ 975
|
€ 975
|
Verklaring NCC, Verklaring SPO
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 296
|
b. In de derde noot wordt ‘€ 8.491’ vervangen door ‘€ 8.698’.
c. In de vierde noot wordt ‘€ 9.197’ vervangen door ‘€ 9.421’.
d. De negende noot komt te luiden:
9 Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel
71.1 van de basisverordening.
e. Er worden een noot toegevoegd, luidende:
10 Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals
vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 2 komt te luiden:
Tabel 2
Wijzigingen
|
Commercieel luchtvervoer alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen
|
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen
|
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤ 19 pax,
|
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax,
|
Pax
|
€ 593
|
€ 593
|
€ 593
|
€ 2.483
|
Overgang van AOC (niet zijnde ROC) AtoA naar een AOC (niet zijnde ROC) AtoB2
|
|
|
|
|
Cargo
|
|
€ 445
|
€ 815
|
€ 888
|
Helicopter Emergency Medical Service per type
|
|
|
€ 1.978
|
|
VFR night per class/type
|
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 296
|
IFR per class/type
|
|
€ 593
|
€ 593
|
€ 593
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class / type3
|
€ 888
|
€ 888
|
€ 4.446
|
€ 8.894
|
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag
|
€ 75
|
€ 75
|
€ 155
|
€ 155
|
– Bijschrijving luchtvaartuig:
registratie per dag, binnen bestaand type3
|
€ 155
|
€ 155
|
€ 445
|
€ 445
|
– Extra registratie per dag
|
€ 75
|
€ 75
|
€ 155
|
€ 155
|
Afschrijving class / type4
|
€ 296
|
€ 296
|
€ 629
|
€ 629
|
Afschrijving luchtvaartuig:
Registratie per dag
|
€ 155
|
€ 155
|
€ 296
|
€ 296
|
Dry lease-out per dag
|
|
|
€ 470
|
€ 470
|
Toeslag dry lease-in (goedkeuring)
|
|
|
€ 156
|
€ 156
|
– Area of operation (per area)5
|
€ 296
|
€ 593
|
€ 593
|
€ 593
|
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag5
|
|
€ 2.964
|
€ 2.964
|
€ 2.964
|
Special approval:6
– Per Low visibility procedure per type per approval:
○ CAT II
○ CAT III A or B or C
○ LVTO operation
○ Lower than standard CAT I
○ Other than Standard CAT II
○ Approaches utilizing EVS
|
|
€ 1.318
|
€ 1.318
|
€ 1.318
|
– MNPS, per type
|
|
|
€ 1.779
|
€ 1.779
|
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach)
|
|
|
€ 1.779
|
€ 1.779
|
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach)
|
|
|
€ 1.318
|
€ 1.318
|
– ETOPS, per type
|
|
|
€ 1.978
|
€ 1.978
|
– RVSM, per type
|
|
|
€ 659
|
€ 659
|
– Gevaarlijke stoffen
|
|
€ 659
|
€ 659
|
€ 659
|
– Helicopter Offshore operations per type
|
|
|
€ 1.887
|
€ 1.887
|
– Helicopter Hoist operations per type
|
|
|
€ 1.318
|
€ 1.318
|
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)
|
|
|
€ 1.978
|
€ 1.978
|
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions
(SET-IMC)
|
|
€ 975
|
€ 975
|
€ 975
|
SPO High Risk Autorisatie
|
|
€ 975
|
€ 975
|
€ 975
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation)
|
|
|
€ 2.045
|
€ 2.045
|
– Flight time specification schemes, inclusief wijziging op bestaande CS deviatie
/ Fatigue Risk Management system aanpassing
|
|
|
€ 544
|
€ 544
|
– MEL revisie per type
|
€ 149
|
€ 149
|
€ 742
|
€ 742
|
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging
|
€ 2.371
|
€ 2.371
|
€ 2.371
|
€ 2.371
|
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 1.779
|
€ 1.779
|
– Alternative training en qualification programme per type
|
|
|
€ 4.743
|
€ 4.743
|
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/
type, per programma
|
€ 149
|
€ 149
|
€ 445
|
€ 445
|
Goedkeuring / acceptatie personen7 (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per persoon
|
€ 149
|
€ 149
|
€ 445
|
€ 445
|
Wijziging operator naam en / of principal place of business
|
€ 149
|
€ 149
|
€ 149
|
€ 149
|
Ontheffing8
|
€ 1.490
|
€ 1.490
|
€ 1.490
|
€ 1.490
|
Herhaling ontheffing9
|
€ 330
|
€ 330
|
€ 330
|
€ 330
|
Goedkeuring wet lease
|
|
€ 445
|
€ 445
|
€ 445
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen
|
€ 1.838
|
€ 1.838
|
€ 1.838
|
€ 1.838
|
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen
|
€ 2.698
|
€ 2.698
|
€ 2.698
|
€ 2.698
|
Alternative Means of Compliance
|
€ 1.118
|
€ 1.118
|
€ 1.118
|
€ 1.118
|
Overige goedkeuringen per onderwerp
|
€ 298
|
€ 596
|
€ 596
|
€ 596
|
Wijzigen Verklaring NCC, Verklaring SPO
|
€ 75
|
€ 75
|
€ 75
|
€ 75
|
b. De achtste noot komt te luiden:
8 Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel
71.1 van de basisverordening.
c. Er worden een noot toegevoegd, luidende:
9 Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals
vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
S
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Basisvergunning:
|
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC)
|
€ 18.157
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 10.831
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC)
|
€ 12.052
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 7.169
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 2.290
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 2.290
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 4.580
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 4.580
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 6.870
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 6.870
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 2. 290
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 2. 290
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 4.580
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 4.580
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed
bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 6.870
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed
bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 6.870
|
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU
|
€ 5.342
|
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU
|
€ 5.342
|
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 6.870
|
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 6.870
|
Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate
dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform
Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 6.107
|
Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate
dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform
Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 3.052
|
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Tabel 3
Omschrijving
|
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.474
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 2.946
|
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken
> 5.700 kg
|
€ 503
|
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken
≤ 5.700 kg
|
€ 351
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan
wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part
M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg
|
€ 6.000
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan
wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part
M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg
|
€ 2.946
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg.
|
€ 710
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg.
Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’.
|
€ 519
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 127
|
Toeslag Part-T (Aanvullende voorschriften voor CAMO’s ten behoeve van managen van
luchtvaartuigen die geregistreerd zijn in een niet-EU-lidstaat)
|
€ 1.837
|
3. In het derde lid wordt ‘€ 14.745’ vervangen door ‘€ 15.105’.
4. In het vierde lid komt de tabel te luiden:
Tabel 4
Omschrijving
|
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.474
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 2.946
|
5. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
T
Artikel 18a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 1.952’ vervangen door ‘€ 2.000’.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 244’ vervangen door ‘€ 250’.
3. In het vierde lid wordt ‘€ 122’ vervangen door ‘€ 125’.
U
In artikel 19 komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):
|
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t / < 20 passagiers)
|
€ 3. 144
|
– Grote typen luchtvaartuigen (MTOM ≥ 10t / > 19 passagiers)
|
€ 8.246
|
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)
|
€ 156
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Wijziging
|
Exploitatievergunning:
|
|
– Wijziging
|
€ 314
|
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning
voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)
|
€ 4.717
|
V
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 648’ vervangen door ‘€ 664’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 309’ vervangen door ‘€ 317’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.458’ vervangen door ‘€ 3.542’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 309 vervangen door ‘€ 317’.
W
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 135.458
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht
Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 27.468
|
– Wijzigingen waarvoor goedkeuring van is vereist als bedoeld in verordening (EU)
nr. 139/2014
|
€ 149
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 5.933
|
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den
Helder door tussenkomst van een burgerexploitant
|
€ 27.468
|
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Tabel 2
Omschrijving
|
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte)
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 135.458
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht
Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 27.468
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionale betekenis
|
€ 5.933
|
3. In het derde lid komt tabel 3 te luiden:
Tabel 3
Omschrijving
|
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 376
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht
Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 376
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 376
|
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den
Helder door tussenkomst van een burgerexploitant
|
€ 376
|
X
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 278’ vervangen door ‘€ 285’ en wordt ‘€ 145’ vervangen door
‘€ 149’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 909’ vervangen door ‘€ 931’ en wordt ‘€ 145’ vervangen door
‘€ 149’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 222’ vervangen door ‘€ 227’ en wordt ‘€ 909’ vervangen door
‘€ 931’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 66’ vervangen door ‘€ 68’.
e. In onderdeel e wordt ‘€ 614’ vervangen door ‘€ 629’.
f. In onderdeel f wordt ‘€ 1.728’ vervangen door ‘€ 1.770’.
g. In onderdeel g komt tabel 1 te luiden:
Tabel 1
– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig)
|
€ 532
|
– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat
voor luchthaven Schiphol
|
€ 1.568
|
h. In onderdeel h wordt ‘€ 62’ vervangen door ‘€ 64’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 643’ vervangen door ‘€ 659’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 15.348’ vervangen door ‘€ 15.722’.
3. In het derde lid wordt ‘artikel 14, vierde lid’ vervangen door ‘artikel 71, eerste
lid’ en komt tabel 2 te luiden:
Tabel 2
Omschrijving
|
Tarieven
|
Tarieven
|
Behandelingsduur aanvraag
|
≤ 5 uren
|
> 5 uren additioneel per uur
|
t.a.v. luchtvaartuigen
– voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg
– voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg
|
€ 227
€ 931
|
€ 149
€ 149
|
t.a.v. overig
|
€ 931
|
€ 149
|
4. Het vierde lid vervalt onder vernummering van het vijfde tot vierde lid.
5. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘€ 1.420’ vervangen door ‘€ 1.455’.
Y
In artikel 25a wordt ‘€ 145’ vervangen door ‘€ 149’.
Z
In artikel 25b wordt ‘€ 321’ vervangen door ‘€ 329’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.
TOELICHTING
Algemeen
Inleiding
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband
met de inflatiecorrectie, de introductie van enkele nieuwe tarieven, de inwerkingtreding
per 11 september 2018 van de nieuwe basisverordening1 naar aanleiding waarvan de noodzakelijke wijzigingen nog niet hadden plaatsgevonden,
en enkele andere inhoudelijke wijzigingen.
De laatste jaren is toegewerkt naar een wijziging van het tariefstelsel om het transparanter
en eenvoudiger te maken. In de loop van 2019 zal nadere informatie over het nieuwe
tariefstelsel, dat het oude stelsel moet vervangen, volgen. De stelselherziening blijkt
complexer en daardoor langer te duren dan eerder voorzien.
Inflatie
ILT
Voor de vergunningverlenende werkzaamheden van de Inspectie Leefomgeving en Transport
(hierna: ILT) worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid
is ook ten aanzien van de ILT-tarieven dat zoveel mogelijk kostendekkende tarieven
in rekening worden gebracht. Veel tarieven die de ILT tot nu toe hanteert zijn niet
kostendekkend. De tarieven zullen per 1 januari 2019 slechts worden aangepast voor
inflatiecorrectie. Hierdoor is geen sprake van een reële prijsstijging. Door het toepassen
van een gewogen gemiddelde van de percentages Prijs overheidsconsumptie netto materieel
(IMOC) en CAO sector Overheid (publicatie CPB september 2018) zullen de tarieven per
1 januari 2019 stijgen met 2,44%. Hierbij kan de tariefwijziging per product iets
afwijken door het afronden van de bedragen.
CBR
De CBR-tarieven van praktijk- en theorie-examens worden voor 2019 verhoogd met gemiddeld
twee procent. Dit is het gevolg van met name exogene kostenstijgingen en inflatie.
CBR is onder andere verantwoordelijk voor een aantal examens voor zowel commerciële
als recreatieve vliegbrevetten, waaronder zweefvlieg- en ballonvaartbrevetten.
Waar dit genoemd wordt, is het bepalen van uren relevant in verband met de beoogde
kostendekkendheid van de tarieven.
Kiwa
Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen in ondermandaat gegeven aan
Kiwa N.V. (hierna: Kiwa). De overeenkomst met Kiwa voorziet in een jaarlijkse stijging
van de tarieven met een inflatiecorrectie en vanaf 1 januari 2014 tevens in een daling
van de tarieven met een efficiencyfactor. Deze factor bedraagt per 1 januari 2019
voor de Luchtvaart 1%. De efficiencyfactoren, zoals overeengekomen in de overeenkomst
met Kiwa, zijn alleen toegepast op de kostendekkende tarieven. Dit is gebeurd met
het oog op het rijksbeleid zoveel mogelijk kostendekkende tarieven te hanteren. Immers
het toepassen van efficiencyfactoren op niet-kostendekkende tarieven zou tot een verlaging
van het tarief leiden wat haaks staat op het Rijksbeleid. Per saldo leidt dit bij
een inflatiecorrectie over 2018 van 1,6% tot een tariefmutatie voor de luchtvaart
van 0,6%. Hierbij kan de tariefwijziging per individueel product iets afwijken vanwege
afronding.
Nieuwe tarieven
Nieuwe tarieven komen met name aan de orde in onderdeel L en in onderdeel N van artikel
I van deze wijzigingsregeling (artikelen 11 en 13 van de Regeling tarieven luchtvaart
2008). De opname van een tarief voor een wijziging van Part-MAF-erkenning naar een
Part-145-erkenning in onderdeel Q (artikel 16 van de Regeling tarieven luchtvaart
2008) heeft een drukkend effect op de kosten.
Nieuwe basisverordening
De nieuwe basisverordening kent een andere structuur dan zijn voorganger.2 Ook de nummering van de artikelen is aangepast. Dientengevolge heeft er in aantal
artikelen een aanpassing in de verwijzing naar het juiste artikel van de nieuwe basisverordening
plaatsgevonden. Daarnaast is artikel 14.6 van de oude Basisverordening, waarvan het
equivalente artikel in de nieuwe Basisverordening 71.3 is, in dit nieuwe artikel 71.3
inhoudelijk zodanig gewijzigd dat hier geen tarief meer voor wordt gesteld: de ‘goedkeuring
tot afwijking’ van artikel 14.6 is in artikel 71.3 veranderd in een verzoek tot wijziging
van de regels. De bevoegdheid om een dergelijk verzoek tot wijziging van algemeen
verbindende voorschriften bij de Commissie in te dienen ligt bij de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat. Organisaties die een beroep op artikel 71.3 willen doen, kunnen daartoe
een verzoek indienen bij de Minister.
Deze wijzigingen betreffen de onderdelen L, R en X van artikel I van deze wijzigingsregeling
(artikelen 11, 17 en 24 van de Regeling tarieven luchtvaart 2008).
Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten
Voor de sector luchtvaart wordt het financiële kosteneffect van de wijziging van de
tariefregeling in verband met de introductie van nieuwe vergunningen op € 11.000 becijferd.
Ten opzichte van de totale jaarlijkse opbrengsten uit tarieven van luchtvaartvergunningen
(c.a. € 3,6 mln.) betreft het een geringe stijging. Weliswaar neemt het financiële
kosten effect toe door uitbreiding van het toepassingsgebied (ATL) en de introductie
van een aantal nieuw tarieven voor opleidingsmodules. Deze nieuwe tarieven vloeien
voort uit Europese voorschriften. Daar staat tegenover een verlaging van het kosteneffect
bij een wijziging van een Part MAF erkenning naar een Part 145 erkenning. Inhoudelijke
nalevingskosten zijn de directe kosten voor het bedrijfsleven van naleving van inhoudelijke
verplichtingen als gevolg van wet en regelgeving. Het zijn bijvoorbeeld de tijd en
daarmee samenhangende kosten die een bedrijf nodig heeft om een aanvraag in te dienen.
Deze inhoudelijke nalevingkosten en ook de administratieve lasten wijzigen in 2019
nauwelijks.
De regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Naar aanleiding
van het advies van ATR is de toelichting op enkele punten aangepast.
Internetconsultatie
Het ontwerp van de regeling is aangeboden voor internetconsultatie. De reacties op
de internetconsultatie hebben niet geleid tot inhoudelijke wijzigingen.
Inwerkingtreding
De datum van inwerkingtreding is gelegen op het eerstvolgende vaste verandermoment
(1 januari 2019). Omdat deze regeling niet voor 1 november 2018 is gepubliceerd, zal
wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor geldende
twee maanden. De reden hiervoor is dat vertraging van de inwerkingtreding van de regeling
zal leiden tot nadelige financiële gevolgen voor de ILT, het CBR en Kiwa (art. 4.17,
vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving). Ook voor de doelgroepen
van de onderhavige regelingen is latere inwerkingtreding nadelig omdat daardoor de
nieuw geïntroduceerde producten niet kunnen worden afgenomen.
Artikelsgewijze toelichting
ARTIKEL I
Onderdeel A (wijziging artikel 1)
Dit betreft een reparatie: er bestaat geen artikel 8a.4, vijfde lid. De grondslag
moet zijn: artikel 8a.4, vierde lid.
Onderdeel B (wijziging artikel 5)
Om vrij te kunnen zweefvliegen is een brevet benodigd. Nederland kent op dit moment
drie brevetten, het KNVvL Glider Pilot License (GPL), het Light Aircraft Pilot License
for Sailplanes (LAPL(s)) en het SailPlane License (SPL). Omdat examenvakken afzonderlijk
kunnen worden afgelegd, wordt hiervoor een nieuw product geïntroduceerd. Het tarief
per examenvak bedraagt per poging € 20.
Het GPL is geldig tot april 2020, vanaf dat moment gaat nieuwe Europese wetgeving
in en is een EASA-brevet (LAPL(s) of SPL) nodig om te kunnen zweefvliegen.
Onderdeel E (wijziging artikel 6)
Artikel 6, negende lid, kan verwijderd worden omdat bulkuitgave niet meer van toepassing
is. Dit bulktarief was bedacht voor de gemakkelijke overgang naar LAPL, relatief weinig
werk mee gemoeid zou zijn, maar in de praktijk bleek dat individueel maatwerk nodig
was. Artikel 6, zevende lid voorziet in het tarief voor individuele conversie-aanvraag.
Onderdeel F (wijziging artikel 6a)
De termijn dat men een aanvraag voor een FAA-(Federal Aviation Authority) verklaring
kon indienen is op 9 oktober 2018 verlopen. Artikel 6a vervalt om deze reden dan ook.
Onderdeel L (wijziging artikel 11)
In tabel 2 en tabel 6 zijn de volgende producten toegevoegd, met daarbij vermeld de
grondslag in verordening (EU) 1178/20113:
-
– Opleidingsmodule extension privilege to TMG (FCL.135.S);
-
– Additionele startmethodes (FCL.130.S);
-
– Opleidingsmodule cloud flying rating (FCL.830);
-
– Class extension (FCL.135.B);
-
– Class or group extension (FCL.225.B);
-
– Extension tethered flight (FCL.130.B).
De bepalingen in de verordening waarop deze producten gebaseerd zijn, zijn niet nieuw.
Het betreft producten die uiterlijk 8 april 2020 ingevoerd moeten zijn. Tot op heden
zijn deze producten niet uitgegeven maar de verwachting is dat ze wel aangevraagd
zullen gaan worden en daarom zijn er nu tarieven voor opgenomen.
De bijbehorende producten kunnen door een DTO (declared training organisation, verklaring houdende opleidingsinstelling) of ATO (approved training organisation, goedgekeurde opleidingsinstelling) als losse producten worden aangevraagd op grond
van verordening (EU) 1178/2011.
In de oude tekst wordt verwezen naar artikel 14, vierde lid, van de ingetrokken basisverordening.
Het artikel in de nieuwe basisverordening is artikel 71, eerste lid.
Onderdeel N (wijziging artikel 13)
Met verordening (EU) 2015/15364 is paragraaf M.A.306 van verordening (EU) 1321/20145, voor het gebruik van een Aircraft Technical Log (ATL), aangepast en van toepassing
geworden op commercial air transport, commerciële ATO’s en commerciële gespecialiseerde
operators. Voorheen was het verplichte gebruik van een ATL enkel van toepassing voor
luchtvaartmaatschappijen met een exploitatievergunning zoals bedoeld onder verordening
(EG) 1008/20086. De aanvraag kon destijds worden ingediend onder een handboekwijziging van de CAMO.
Nu de eis breder van toepassing is, moet de mogelijkheid geboden worden om een separate
aanvraag ter goedkeuring in te kunnen dienen voor het ATL en wijzigingen in het ATL
omdat commerciële ATO’s en commerciële gespecialiseerde operators geen CAMO handboek
hebben.
Onderdeel Q (wijziging artikel 16)
Onderdeel 1
In het verleden heeft de toevoeging ‘A1 line en A1 base maintenance gelden in deze
regeling als aparte classificaties’ voor verwarring gezorgd. De vraag deed zich voor
of er twee tarieven in rekening moesten worden gebracht of één. Onderzoek naar vergelijkbare
gevallen heeft uitgewezen dat in de praktijk altijd maar één tarief is geheven. Om
toekomstige verwarring te voorkomen is artikel 16 van de Regeling verduidelijkt.
Onderdeel 2
Het wijzigen van een Part MAF-erkenning naar een Part 145-erkenning wordt apart getarifeerd
omdat voor dit soort aanvragen de Part MAF erkende onderhoudsorganisatie aan vergelijkbare
eisen voldoet van Part 145, en de ILT enkel een beoordeling uit zal voeren op de aanvullende
eisen van Part 145. De huidige tarieven staan niet in een redelijke verhouding tot
het uit te voeren werk.
Een aanvraag van een bestaande Part MAF naar een Part 145 organisatie levert voor
de ILT minder werk op dan wanneer een geheel nieuw bedrijf een Part 145 aanvraagt.
De aanvullende eisen voor een Part 145 erkend onderhoudsbedrijf ten opzichte van een
Part MAF erkend onderhoudsbedrijf zijn:
-
• Een Part MAF erkend onderhoudsbedrijf mag geen complexe motoraangedreven luchtvaartuigen
onderhouden en geen luchtvaartuigen onderhouden die voor commerciële vluchtuitvoering
worden ingezet.
-
• Een Part MAF erkend onderhoudsbedrijf mag een interne organisatie evaluatie uitvoeren
terwijl een Part 145 erkend onderhoudsbedrijf een onafhankelijk kwaliteitssysteem.
-
• Een Part 145 erkend onderhoudsbedrijf moet aan explicietere eisen voldoen met betrekking
tot de faciliteiten.
-
• Een Part 145 erkend onderhoudsbedrijf moet aan aanvullende eisen voldoen met betrekking
tot de planning van het personeel en beschikbaarheid van gereedschappen.
-
• In Part 145 worden meer uitgesproken eisen gesteld aan onderhoudsgegevens en het verwerken
naar een werkkaartsysteem.
-
• In Part 145 wordt het intern melden van voorvallen expliciet vereist.
Het beoordelen van deze aanvullende eisen wordt geschat op in totaal 60 uren werk.
Onderdeel R (wijziging artikel 17)
In de oude tekst wordt verwezen naar artikelen 14, vierde lid, en 22 van de ingetrokken
basisverordening. De artikelen in de nieuwe basisverordening zijn artikelen 71, eerste
lid, en 76, zevende lid.
Artikel 17 van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 kent een onderscheid tussen typen
vluchtuitvoerders, waarbij het onderscheid is gebaseerd op de vluchtuitvoering, dat
wil zeggen van niet-complex tot complex (tabellen 1 en 2). Tot op heden zijn het met
name de vluchtuitvoerders met complexe vluchtuitvoeringen die ontheffingen aanvragen.
De ILT ervaart dat de werklast (beoordeling en administratieve handelingen) gemiddeld
10 manuren is. Vluchtuitvoerders met niet-complexe vluchtuitvoeringen hebben in het
recente verleden geen ontheffingen aangevraagd. Daar echter de verordening voor elke
vluchtuitvoerder op dezelfde wijze toegepast wordt, zal de werklast niet verschillen.
Voor elke type vluchtuitvoerder is derhalve een gelijke werklast vastgesteld.
In het recente verleden zijn voor vluchtuitvoerders geen goedkeuringen tot afwijkingen
verstrekt. Voor organisaties bedoeld in artikel 11 is wel een beperkt aantal goedkeuringen
tot afwijkingen verstrekt.
De ILT stelt dat de werklast (beoordeling en administratieve handelingen) gemiddeld
15 manuren zal zijn. Ook hier geldt dat voor elke type vluchtuitvoerder de werklast
hetzelfde is.
Onderdeel S (wijziging artikel 18)
Dit betreft een nieuw tarief voor de wijziging van een nationale onderhoudsmanagementerkenning,
bijvoorbeeld voor verhuizing van de bestaande locatie of toevoeging van een nieuw
type luchtvaartuig. Er is geen bepaling van uren gemaakt omdat er al eenzelfde product
aanwezig is in de onderhavige regeling, namelijk nationale onderhoudserkenning (artikel
16, zesde lid) waarop deze tarieven zijn gebaseerd.
Onderdeel X (artikel 24)
In de oude tekst wordt verwezen naar artikel 14, vierde lid, van de ingetrokken basisverordening.
Het artikel in de nieuwe basisverordening is artikel 71, eerste lid.
De eisen in de verordeningen waarvoor goedkeuring voor ontheffing of verzoek tot wijziging
kan worden aangevraagd zijn voor elke organisatie gelijk. Derhalve zal ook de werklast
van de ILT ongeacht de complexiteit van de organisatie die een goedkeuring aanvraagt
niet verschillen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga