Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 21 september 2018, nummer WBV 2018/11, houdende wijziging van de Vreemdelingencirculaire 2000

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,

Gelet op de Vreemdelingenwet 2000, het Vreemdelingenbesluit 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

De Vreemdelingencirculaire 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Paragraaf C7/8 Vreemdelingencirculaire 2000 komt te luiden:

8. Het asielbeleid ten aanzien van China

8.1. Besluitmoratorium

Geen bijzonderheden.

8.2. Artikel 1F Vluchtelingenverdrag

Ten aanzien van Oeigoeren geldt dat bijzondere aandacht wordt besteed aan toepasbaarheid van artikel 1F. De IND gaat na of de vreemdeling een veiligheidsrisico vormt in verband met radicalisering of betrokkenheid bij een extremistische of terroristische organisatie.

8.3. Vervolging in de zin van het Vluchtelingenverdrag
8.3.1. Groepsvervolging in de zin van paragraaf C2/3.2 Vc

Geen bijzonderheden.

8.3.2. Risicogroepen in de zin van paragraaf C2/3.2 Vc

De IND merkt voor China de volgende groepen aan als risicogroep:

  • a. Leden van oppositiepartijen, in het geval de oppositiepartij zich kritisch uit ten aanzien van de Communistische Partij en/of de politieke leiders;

  • b. Politieke activisten;

  • c. Dissidenten; en

  • d. Mensenrechtenadvocaten.

Ad b en c.

De beoordeling of iemand als politiek activist dan wel dissident kan worden beschouwd, vindt plaats overeenkomstig de relevante algemene landeninformatie inzake China. Tot de groep rekent de IND ook journalisten en bloggers indien zij zich in hun publicaties als politiek activist of dissident uiten, bijvoorbeeld door het leveren van significante kritiek op de overheid en/of de Communistische Partij.

De IND beoordeelt ook anderszins of er aanleiding bestaat een journalist of blogger als politiek activist of dissident te beschouwen.

8.3.3. Tibetanen die te maken kunnen hebben met repressie

Tibetanen kunnen te maken hebben met repressie in China, als zij:

  • a. als advocaat, politiek activist of blogger actief zijn geweest;

  • b. verdacht worden van separatistische sympathieën;

  • c. steun hebben betuigd aan de dalai lama in China, of daarvan verdacht worden;

  • d. te maken hebben gehad met religieuze activiteiten die door de overheid worden gezien als uitingen van politieke onvrede of streven naar onafhankelijkheid; of

  • e. om andere redenen de negatieve aandacht van de Chinese autoriteiten hebben getrokken dan wel zullen trekken en de overheid deze zien als uitingen van politieke onvrede of streven naar onafhankelijkheid.

De IND verleent een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd op grond van artikel 29, eerste lid, aanhef en onder a, Vw aan de Tibetaan afkomstig uit China die aannemelijk maakt dat hij tot een of meerdere van deze groepen behoort.

8.3.4. Oeigoeren afkomstig uit China

Ten aanzien van Oeigoeren uit China geldt dat er rekening gehouden dient te worden met verscherpte aandacht van de Chinese autoriteiten voor Oeigoeren, met name indien zij een asielaanvraag in het buitenland hebben ingediend. Het bestaan van een dergelijk risico kan leiden tot de vaststelling dat betrokkene een verdragsvluchteling is, en daarmee tot verlening van de vluchtelingenstatus. In dergelijke gevallen verleent de IND een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd op grond van artikel 29, eerste lid, aanhef en onder a Vw behoudens de onder C7/8.2 en C7/8.8 genoemde contra-indicaties.

8.4. Ernstige schade in de zin van artikel 29, eerste lid, onder b, Vw
8.4.1. Uitzonderlijke situatie in de zin van paragraaf C2/3.3 Vc

Geen bijzonderheden.

8.4.2. Systematische blootstelling in de zin van paragraaf C2/3.3 Vc

Geen bijzonderheden.

8.4.3. Kwetsbare minderheidsgroepen in de zin van paragraaf C2/3.3 Vc

Geen bijzonderheden.

8.4.4. Vreemdelingen die illegaal China zijn uitgereisd

De IND verleent een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd op grond van artikel 29, eerste lid, aanhef en onder b, Vw aan de Tibetaan afkomstig uit China die aannemelijk heeft gemaakt dat hij illegaal China is uitgereisd.

8.5. Bescherming
8.5.1. Bescherming door autoriteiten en/of internationale organisaties in de zin van paragraaf C2/3.4 Vc

Geen bijzonderheden.

8.5.2. Vlucht- en vestigingsalternatief in de zin van paragraaf C2/3.4 Vc

Geen bijzonderheden.

8.6. Adequate opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen

In China is adequate opvang in de zin van paragraaf B8/6 Vc.

8.7. Vertrekmoratorium

Geen bijzonderheden.

8.8. Bijzonderheden

De IND betrekt bij de beoordeling van de aanvraag van met name Oeigoeren, de vraag of Turkije of een ander land als eerste land van asiel of veilig derde land kan worden aangemerkt zoals beschreven in C2/6.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal (met de toelichting) in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 21 september 2018

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, C. Riezebos waarnemend directeur-generaal Migratie

TOELICHTING

ALGEMEEN

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft op 19 februari 2018 een algemeen ambtsbericht over China gepubliceerd. Bij brief d.d. 17 augustus 2018 (TK 2017–2018, 19 637 nr. 2418) heeft de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid de Tweede Kamer geïnformeerd over zijn beslissing het landgebonden asielbeleid voor vreemdelingen uit China op basis van het ambtsbericht aan te passen.

De aanpassing heeft betrekking op de volgende punten.

Leden van oppositiepartijen, politieke activisten, dissidenten en mensenrechtenadvocaten worden aangemerkt als risicogroep.

Het ambtsbericht meldt dat de situatie voor leden van bovenstaande groepen in de beschreven periode is verslechterd. Met name mensenrechtenadvocaten werden met zeer grote regelmaat vervolgd en veroordeeld tot gevangenisstraffen, vaak op basis van vage aanklachten.

Ten aanzien van dissidenten geldt dat het onderscheid tussen dissidenten en andere mensenrechtenverdedigers soms moeilijk te maken is en dat beide categorieën elkaar dikwijls overlappen. In algemene zin kan gesteld worden dat dissidenten een bedoelde activistische inslag hebben en vaak in langslepende conflicten met de Chinese autoriteiten zijn verwikkeld, waar (sommige) andere mensenrechtenverdedigers ook op incidentele wijze met het gezag in aanraking kunnen komen en niet met voorbedachten rade de confrontatie zoeken. Om deze reden worden ook dissidenten aangemerkt als risicogroep.

Van de groep politieke activisten en dissidenten kunnen journalisten en bloggers deel uitmaken indien zij zich in hun publicaties als zodanig uiten, bijvoorbeeld door het leveren van significante kritiek op de overheid en/of de partij. In dat geval, en als zij door de overheid als dissident of politiek activist worden aangemerkt, vallen zij onder die risicogroep.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, C. Riezebos waarnemend directeur-generaal Migratie

Naar boven