Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2018, 50577 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2018, 50577 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op de artikelen 2.2, tweede lid, 2.4a, tweede lid, 2.4b, tweede lid, 4.10, derde lid, 4.11, eerste en tweede lid, 4.20, eerste lid, 4.21, eerste en tweede lid, 4.23, eerste en tweede lid, 4.24, eerste lid, van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 en artikel 1.7a, derde lid, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek;
Besluit:
De Regeling financiën hoger onderwijs wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 komt te luiden:
1. De factoren behorend bij het bekostigingsniveau, bedoeld in artikel 4.10, derde lid, van het besluit, zijn voor bacheloropleidingen en masteropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs:
a. voor een laag bekostigingsniveau: 1,
b. voor een hoog bekostigingsniveau: 1,5, en
c. voor een top bekostigingsniveau: 3.
2. De factoren behorend bij het bekostigingsniveau, bedoeld in artikel 4.10, derde lid, van het besluit, zijn voor associate degree-opleidingen, bacheloropleidingen en masteropleidingen in het hoger beroepsonderwijs:
a. voor een laag bekostigingsniveau: 1,
b. voor een hoog bekostigingsniveau: 1,28, en
c. voor een top bekostigingsniveau: 1,5.
3. De bekostigingsniveaus, bedoeld in artikel 1.1. van het besluit, behorend bij opleidingen of groepen van opleidingen, worden vastgesteld overeenkomstig bijlage 11 bij deze regeling.
B
Artikel 4, vierde, vijfde en zesde lid, komen te luiden:
4. Het deel van het onderzoekdeel wo, bedoeld in artikel 4.20, eerste lid, van het besluit, is 15,10824%.
5. Het deel van het onderzoekdeel wo, bedoeld in artikel 4.21, eerste lid, van het besluit, is 20,00000%.
6. De bedragen, bedoeld in artikel 4.21, tweede lid, van het besluit, zijn € 78.110 voor een promotie en € 65.092 voor een ontwerperscertificaat.
C
Artikel 9 komt te luiden:
Voor het in de volgende tabel genoemde studiejaar worden na de toepassing van artikel 2.2, tweede lid, 2.4a, tweede lid, en 2.4b, tweede lid, van het besluit, de volgende bedragen van het wettelijk collegegeld vastgesteld:
Vorm wettelijk collegegeld |
Studiejaar 2018–2019 |
Studiejaar 2019–2020 |
---|---|---|
Volledig wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, van het besluit |
€ 2.060 |
€ 2.083 |
Gedeeltelijk wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.4a, eerste lid, van het besluit |
Minimumbedrag: € 1.226 Maximumbedrag: € 2.060 |
Minimumbedrag: € 1.240 Maximumbedrag: € 2.083 |
Collegegeld OU, bedoeld in artikel 7.45b, eerste lid, van de wet, per studiepunt |
Minimumbedrag: € 34,33 Maximumbedrag: € 68,67 |
Minimumbedrag: € 34,71 Maximumbedrag: € 69,43 |
Hoger collegegeld, bedoeld in artikel 6.7, vierde lid, van de wet |
Minimumbedrag: € 2.060 Maximumbedrag: € 10.300 |
Minimumbedrag: € 2.083 Maximumbedrag: € 10.414 |
Verlaagd wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit |
€ 1.030 |
€ 1.041 |
Verlaagd gedeeltelijk wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit |
Minimumbedrag: € 613 Maximumbedrag: € 1.030 |
Minimumbedrag: € 620 Maximumbedrag: € 1.041 |
Verlaagd collegegeld OU, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit, per studiepunt |
Minimumbedrag: € 17,17 Maximumbedrag: € 34,33 |
Minimumbedrag: € 17,36 Maximumbedrag: € 34,71 |
Verlaagd hoger collegegeld, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit |
Minimumbedrag: € 1.030 Maximumbedrag: € 5.150 |
Minimumbedrag: € 1.041 Maximumbedrag: € 5.207 |
D
Artikel 17 vervalt.
E
Paragraaf 8a vervalt.
F
Bijlage 1 komt te luiden:
Universiteit |
Kwaliteit |
Kwetsbare opleidingen |
Bijzondere voorzieningen |
Totaalbedrag |
|
---|---|---|---|---|---|
00DV |
Protestantse Theologische Universiteit |
€ 302.650 |
€ 302.650 |
||
21PB |
Universiteit Leiden |
€ 2.465.028 |
€ 2.580.067 |
€ 5.045.095 |
|
21PC |
Rijksuniversiteit Groningen |
€ 2.079.001 |
€ 1.028.154 |
€ 3.107.155 |
|
21PD |
Universiteit Utrecht |
€ 5.473.298 |
€ 2.682.148 |
€ 8.155.446 |
|
21PE |
Erasmus Universiteit Rotterdam |
€ 491.410 |
€ 9.205.477 |
€ 9.696.887 |
|
21PF |
Technische Universiteit Delft |
€ 15.786.856 |
€ 15.786.856 |
||
21PG |
Technische Universiteit Eindhoven |
€ 566.246 |
€ 566.246 |
||
21PH |
Universiteit Twente |
€ 14.204.748 |
€ 14.204.748 |
||
21PI |
Wageningen University |
€ 302.091 |
€ 302.091 |
||
21PJ |
Universiteit Maastricht |
€ 592.613 |
€ 2.473.370 |
€ 3.065.983 |
|
21PK |
Universiteit van Amsterdam |
€ 2.792.645 |
€ 4.139.780 |
€ 6.932.425 |
|
21PL |
Vrije Universiteit Amsterdam |
€ 1.025.170 |
€ 3.316.115 |
€ 4.341.285 |
|
21PM |
Radboud Universiteit Nijmegen |
€ 1.520.459 |
€ 2.056.593 |
€ 3.577.052 |
|
21PN |
Tilburg University |
€ 517.897 |
€ 247.423 |
€ 765.320 |
|
21QO |
Theologische Universiteit Apeldoorn |
€ 4.272 |
€ 4.272 |
||
22NC |
Open Universiteit |
€ 335.377 |
€ 489.866 |
€ 825.243 |
|
23BF |
Universiteit voor Humanistiek |
€ 3.639 |
€ 3.639 |
||
25AV |
Theologische Universiteit Kampen |
€ 4.238 |
€ 4.238 |
||
Totaal |
€ 17.292.898 |
€ 59.393.733 |
€ 76.686.631 |
G
Bijlage 2 komt te luiden:
Universiteit |
Percentage |
|
---|---|---|
00DV |
Protestantse Theologische Universiteit |
0,88461% |
21PB |
Universiteit Leiden |
9,35199% |
21PC |
Rijksuniversiteit Groningen |
8,99909% |
21PD |
Universiteit Utrecht |
11,76390% |
21PE |
Erasmus Universiteit Rotterdam |
6,56247% |
21PF |
Technische Universiteit Delft |
8,09805% |
21PG |
Technische Universiteit Eindhoven |
5,13676% |
21PH |
Universiteit Twente |
5,42191% |
21PI |
Wageningen University |
3,88027% |
21PJ |
Universiteit Maastricht |
5,24245% |
21PK |
Universiteit van Amsterdam |
12,34374% |
21PL |
Vrije Universiteit Amsterdam |
7,15050% |
21PM |
Radboud Universiteit Nijmegen |
8,35222% |
21PN |
Tilburg University |
3,74281% |
21QO |
Theologische Universiteit Apeldoorn |
0,12093% |
22NC |
Open Universiteit |
2,63124% |
23BF |
Universiteit voor Humanistiek |
0,21764% |
25AV |
Theologische Universiteit Kampen |
0,09942% |
Totaal |
100,00000% |
H
Bijlage 3 komt te luiden:
Hogeschool |
Kwaliteit |
Kwetsbare opleidingen |
Bijzondere voorzieningen |
Totaalbedrag |
|
---|---|---|---|---|---|
00IC |
Katholieke PABO Zwolle |
€ 151.421 |
€ 61.443 |
€ 212.864 |
|
00MF |
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht |
€ 382.427 |
€ 311.898 |
€ 694.325 |
|
01VU |
Christelijke Hogeschool Windesheim |
€ 411.867 |
€ 642.940 |
€ 1.054.807 |
|
02BY |
Gerrit Rietveld Academie |
€ 828.666 |
€ 105.230 |
€ 933.896 |
|
02NR |
Hotelschool The Hague |
€ 743.876 |
€ 743.876 |
||
02NT |
Design Academy Eindhoven |
€ 378.443 |
€ 30.032 |
€ 408.475 |
|
07GR |
Avans Hogeschool |
€ 505.525 |
€ 329.955 |
€ 835.480 |
|
08OK |
Pedagogische Hogeschool De Kempel |
€ 278.616 |
€ 65.089 |
€ 343.705 |
|
09OT |
Iselinge Hogeschool |
€ 189.781 |
€ 79.759 |
€ 269.540 |
|
10IZ |
Marnix Academie |
€ 646.066 |
€ 144.126 |
€ 790.192 |
|
14NI |
Codarts, Hogeschool voor de Kunsten |
€ 657.665 |
€ 175.745 |
€ 833.410 |
|
15BK |
Driestar educatief |
€ 99.982 |
€ 99.982 |
||
21CW |
HAS Hogeschool |
€ 37.927 |
€ 37.927 |
||
21MI |
HZ University of Applied Sciences |
€ 720.767 |
€ 1.377.560 |
€ 2.098.327 |
|
21QA |
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
€ 646.172 |
€ 599.762 |
€ 1.245.934 |
|
21RI |
Hogeschool Leiden |
€ 965.409 |
€ 188.477 |
€ 1.153.886 |
|
21UG |
Hogeschool IPABO Amsterdam Alkmaar |
€ 563.288 |
€ 64.330 |
€ 627.618 |
|
21UI |
NHTV internationale hogeschool Breda |
€ 234.535 |
€ 234.535 |
||
22HH |
Viaa-Gereformeerde Hogeschool |
€ 961.023 |
€ 95.893 |
€ 1.056.916 |
|
22OJ |
Hogeschool Rotterdam |
€ 4.173.659 |
€ 717.707 |
€ 4.891.366 |
|
23AH |
Saxion Hogeschool |
€ 1.372.055 |
€ 638.690 |
€ 2.010.745 |
|
23KJ |
Hogeschool der Kunsten Den Haag |
€ 599.848 |
€ 149.729 |
€ 749.577 |
|
25BA |
Christelijke Hogeschool Ede |
€ 858.056 |
€ 558.679 |
€ 1.416.735 |
|
25BE |
Hanzehogeschool Groningen |
€ 1.776.693 |
€ 861.643 |
€ 2.638.336 |
|
25DW |
Hogeschool Utrecht |
€ 3.002.349 |
€ 627.281 |
€ 3.629.630 |
|
25JX |
Zuyd Hogeschool |
€ 1.496.777 |
€ 615.471 |
€ 2.112.248 |
|
25KB |
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
€ 1.429.582 |
€ 871.448 |
€ 2.301.030 |
|
27NF |
ArtEZ |
€ 1.037.987 |
€ 291.257 |
€ 1.329.244 |
|
27PZ |
Hogeschool INHolland |
€ 3.306.783 |
€ 446.134 |
€ 3.752.917 |
|
27UM |
De Haagse Hogeschool |
€ 1.984.634 |
€ 411.188 |
€ 2.395.822 |
|
28DN |
Hogeschool van Amsterdam |
€ 1.273.961 |
€ 1.154.268 |
€ 2.428.229 |
|
30GB |
Fontys Hogescholen |
€ 4.086.768 |
€ 1.154.075 |
€ 5.240.843 |
|
30HD |
Hogeschool Van Hall Larenstein |
€ 77.162 |
€ 77.162 |
||
30TX |
Aeres Hogeschool |
€ 64.717 |
€ 64.717 |
||
30VP |
Hogeschool Thomas More |
€ 51.587 |
€ 51.587 |
||
31FR |
NHL Stenden Hogeschool |
€ 2.293.534 |
€ 599.027 |
€ 2.892.561 |
|
Totaal |
€ 36.979.822 |
€ 14.678.622 |
€ 51.658.444 |
I
Bijlage 4 komt te luiden:
Hogeschool |
Percentage |
|
---|---|---|
00IC |
Katholieke PABO Zwolle |
0,15236% |
00MF |
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht |
4,46788% |
01VU |
Christelijke Hogeschool Windesheim |
1,63412% |
02BY |
Gerrit Rietveld Academie |
1,50475% |
02NR |
Hotelschool The Hague |
0,23776% |
02NT |
Design Academy Eindhoven |
0,64468% |
07GR |
Avans Hogeschool |
2,55522% |
08OK |
Pedagogische Hogeschool De Kempel |
0,24968% |
09OT |
Iselinge Hogeschool |
0,17681% |
10IZ |
Marnix Academie |
0,37985% |
14NI |
Codarts, Hogeschool voor de Kunsten |
4,04117% |
15BK |
Driestar educatief |
0,31487% |
21CW |
HAS Hogeschool |
1,18994% |
21MI |
HZ University of Applied Sciences |
0,87693% |
21QA |
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
10,32129% |
21RI |
Hogeschool Leiden |
1,34981% |
21UG |
Hogeschool IPABO Amsterdam Alkmaar |
0,40112% |
21UI |
NHTV internationale hogeschool Breda |
0,42740% |
22HH |
Viaa-Gereformeerde Hogeschool |
0,20393% |
22OJ |
Hogeschool Rotterdam |
4,64702% |
23AH |
Saxion Hogeschool |
3,08990% |
23KJ |
Hogeschool der Kunsten Den Haag |
5,11851% |
25BA |
Christelijke Hogeschool Ede |
0,27853% |
25BE |
Hanzehogeschool Groningen |
5,74675% |
25DW |
Hogeschool Utrecht |
4,02182% |
25JX |
Zuyd Hogeschool |
5,50238% |
25KB |
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
4,10447% |
27NF |
ArtEZ |
7,18346% |
27PZ |
Hogeschool INHolland |
6,81071% |
27UM |
De Haagse Hogeschool |
2,46711% |
28DN |
Hogeschool van Amsterdam |
3,48280% |
30GB |
Fontys Hogescholen |
8,86237% |
30HD |
Hogeschool Van Hall Larenstein |
2,31956% |
30TX |
Aeres Hogeschool |
1,20073% |
30VP |
Hogeschool Thomas More |
0,10310% |
31FR |
NHL Stenden Hogeschool |
3,93121% |
Totaal |
100,00000% |
J
Bijlage 5 komt te luiden:
Universiteit |
Bedrag |
|
---|---|---|
00DV |
Protestantse Theologische Universiteit |
|
21PB |
Universiteit Leiden |
€ 9.242.489 |
21PC |
Rijksuniversiteit Groningen |
€ 6.129.411 |
21PD |
Universiteit Utrecht |
€ 10.714.179 |
21PE |
Erasmus Universiteit Rotterdam |
€ 3.809.259 |
21PF |
Technische Universiteit Delft |
€ 8.352.783 |
21PG |
Technische Universiteit Eindhoven |
€ 3.121.903 |
21PH |
Universiteit Twente |
€ 7.082.775 |
21PI |
Wageningen University |
€ 1.408.130 |
21PJ |
Universiteit Maastricht |
€ 131.743 |
21PK |
Universiteit van Amsterdam |
€ 3.750.419 |
21PL |
Vrije Universiteit Amsterdam |
|
21PM |
Radboud Universiteit Nijmegen |
€ 9.257.451 |
21PN |
Tilburg University |
|
21QO |
Theologische Universiteit Apeldoorn |
|
22NC |
Open Universiteit |
|
23BF |
Universiteit voor Humanistiek |
|
25AV |
Theologische Universiteit Kampen |
|
Totaal |
€ 63.000.542 |
K
Bijlage 6 komt te luiden:
Universiteit |
Percentage |
|
---|---|---|
00DV |
Protestantse Theologische Universiteit |
0,25747% |
21PB |
Universiteit Leiden |
7,78527% |
21PC |
Rijksuniversiteit Groningen |
8,38126% |
21PD |
Universiteit Utrecht |
11,24031% |
21PE |
Erasmus Universiteit Rotterdam |
5,05120% |
21PF |
Technische Universiteit Delft |
14,16543% |
21PG |
Technische Universiteit Eindhoven |
7,17056% |
21PH |
Universiteit Twente |
5,92703% |
21PI |
Wageningen University |
7,39466% |
21PJ |
Universiteit Maastricht |
4,90842% |
21PK |
Universiteit van Amsterdam |
9,56558% |
21PL |
Vrije Universiteit Amsterdam |
7,45566% |
21PM |
Radboud Universiteit Nijmegen |
6,82153% |
21PN |
Tilburg University |
2,61632% |
21QO |
Theologische Universiteit Apeldoorn |
0,01103% |
22NC |
Open Universiteit |
1,08434% |
23BF |
Universiteit voor Humanistiek |
0,14522% |
25AV |
Theologische Universiteit Kampen |
0,01871% |
Totaal |
100,00000% |
L
In de opschriften van de bijlagen 7, 8 en 10 wordt ‘Regeling’ vervangen door ‘regeling’.
M
Bijlage 9 komt te luiden:
Hogeschool |
Bedrag |
|
---|---|---|
00IC |
Katholieke PABO Zwolle |
€ 63.239 |
00MF |
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht |
€ 24.543 |
01VU |
Christelijke Hogeschool Windesheim |
€ 263.526 |
02BY |
Gerrit Rietveld Academie |
|
02NR |
Hotelschool The Hague |
|
02NT |
Design Academy Eindhoven |
|
07GR |
Avans Hogeschool |
€ 41.920 |
08OK |
Pedagogische Hogeschool De Kempel |
€ 57.417 |
09OT |
Iselinge Hogeschool |
€ 28.753 |
10IZ |
Marnix Academie |
€ 97.546 |
14NI |
Codarts, Hogeschool voor de Kunsten |
€ 10.749 |
15BK |
Driestar educatief |
€ 82.856 |
21CW |
HAS Hogeschool |
|
21MI |
HZ University of Applied Sciences |
€ 23.200 |
21QA |
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
€ 28.216 |
21RI |
Hogeschool Leiden |
€ 106.682 |
21UG |
Hogeschool IPABO Amsterdam Alkmaar |
€ 67.628 |
21UI |
NHTV internationale hogeschool Breda |
|
22HH |
Viaa-Gereformeerde Hogeschool |
€ 30.993 |
22OJ |
Hogeschool Rotterdam |
€ 245.253 |
23AH |
Saxion Hogeschool |
€ 71.928 |
23KJ |
Hogeschool der Kunsten Den Haag |
€ 4.389 |
25BA |
Christelijke Hogeschool Ede |
€ 42.727 |
25BE |
Hanzehogeschool Groningen |
€ 110.534 |
25DW |
Hogeschool Utrecht |
€ 308.492 |
25JX |
Zuyd Hogeschool |
€ 26.514 |
25KB |
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
€ 336.081 |
27NF |
ArtEZ |
€ 54.640 |
27PZ |
Hogeschool INHolland |
€ 136.242 |
27UM |
De Haagse Hogeschool |
€ 81.781 |
28DN |
Hogeschool van Amsterdam |
€ 317.360 |
30GB |
Fontys Hogescholen |
€ 482.354 |
30HD |
Hogeschool Van Hall Larenstein |
|
30TX |
Aeres Hogeschool |
€ 41.204 |
30VP |
Hogeschool Thomas More |
€ 50.161 |
31FR |
NHL Stenden Hogeschool |
€ 255.375 |
Totaal |
€ 3.492.303 |
N
Na bijlage 10 wordt een bijlage toegevoegd, luidende:
Opleiding |
Niveau |
---|---|
Ad Facilitair Eventmanagement |
Hoog |
Ad Facility Management |
Hoog |
Ad Hotel Management |
Hoog |
Ad Informatiedienstverlening en -management |
Hoog |
B Communicatiesystemen |
Hoog |
B Creative Business |
Hoog |
B European Studies |
Hoog |
B Facility Management |
Hoog |
B Food and Business |
Hoog |
B Hotel management |
Hoog |
B Informatiedienstverlening en -management |
Hoog |
B Journalistiek |
Hoog |
B Media, Informatie en Communicatie |
Hoog |
B Oriëntaalse Talen en Communicatie |
Hoog |
B Vertaalacademie |
Hoog |
Opleiding |
Niveau |
---|---|
B Vaktherapie |
Hoog |
Opleiding |
Niveau |
---|---|
Ad Management in de Zorg |
Laag |
Ad Zorg en technologie |
Laag |
B Management in de Zorg |
Laag |
B Oefentherapie Cesar |
Laag |
B Opleiding voor Ergotherapie |
Laag |
B Opleiding voor Logopedie |
Laag |
B Opleiding tot Fysiotherapeut |
Laag |
B Opleiding tot Oefentherapeut-Mensendieck |
Laag |
B Opleiding tot Verpleegkundige |
Laag |
B Sport, Gezondheid en Management |
Laag |
B Voeding en Diëtetiek |
Laag |
B Verloskunde |
Top |
B Mondzorgkunde |
Top |
M Advanced Nursing Practice |
Top |
M Physician Assistant |
Top |
Opleiding |
Niveau |
---|---|
B International Business |
Laag |
B International Business and Management Studies |
Laag |
CROHO onderdeel Natuur (standaard niveau bekostiging ‘Hoog’)
Geen uitzonderingen.
Opleiding |
Niveau |
---|---|
Ad Pedagogisch Professional Kind en Educatie |
Laag |
Ad Pedagogisch Educatief Medewerker |
Laag |
Ad Onderwijsondersteuner Omgangskunde |
Laag |
Ad Onderwijsondersteuner Gezondheidszorg en Welzijn |
Laag |
B Learning and Development in Organisations |
Laag |
B Opleiding tot leraar Basisonderwijs |
Laag |
B Opleiding tot leraar van de eerste graad in Lichamelijke Opvoeding |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Aardrijkskunde |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Algemene Economie |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Bedrijfseconomie |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Duits |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Engels |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Frans |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Fries |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Geschiedenis |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Godsdienst |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Gezondheidszorg en Welzijn |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Islamgodsdienst |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Maatschappijleer |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Nederlands |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in omgangskunde |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Pedagogiek |
Laag |
B Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede dan wel eerste graad in Spaans |
Laag |
M Educational Needs |
Laag |
M Leraar Aardrijkskunde |
Laag |
M Leraar Algemene Economie |
Laag |
M Leraar Bedrijfseconomie |
Laag |
M Leraar Duits |
Laag |
M Leraar Engels |
Laag |
M Leraar Frans |
Laag |
M Leraar Fries |
Laag |
M Leraar Geschiedenis |
Laag |
M Leraar Godsdienst |
Laag |
M Leraar Maatschappijleer |
Laag |
M Leraar Nederlands |
Laag |
CROHO onderdeel Recht (standaard niveau bekostiging ‘Laag’)
Geen uitzonderingen.
Opleiding |
Niveau |
---|---|
Subonderdeel: Onderwijs/Landbouw en Natuurlijke Omgeving/Natuur/Techniek/Gezondheid |
Hoog |
Opleiding |
Niveau |
---|---|
Subonderdeel: opleidingen op het gebied van de kunst |
Hoog |
B Cultureel Erfgoed |
Hoog |
M Architectuur |
Hoog |
M Landschapsarchitectuur |
Hoog |
M Stedenbouw |
Hoog |
CROHO onderdeel Techniek (standaard niveau bekostiging ‘Hoog’)
Geen uitzonderingen.
CROHO onderdeel Economie (standaard niveau bekostiging ‘Laag’)
Geen uitzonderingen.
Opleiding |
Niveau |
---|---|
B Milieu-maatschappijwetenschappen |
Hoog |
M Environment and Resource Management |
Hoog |
M Environment and Society Studies |
Hoog |
Opleiding |
Niveau |
---|---|
B Diergeneeskunde |
Top |
B Geneeskunde |
Top |
B Klinische Technologie (inclusief joint degree) |
Top |
B Tandheelkunde |
Top |
M Arts – Klinisch Onderzoeker (research) |
Top |
M Diergeneeskunde |
Top |
M Geneeskunde |
Top |
M Geneeskunde, klinisch onderzoeker |
Top |
M Tandheelkunde |
Top |
M Technical Medicine (inclusief joint degree) |
Top |
CROHO onderdeel Landbouw en natuurlijke omgeving (standaard niveau bekostiging ‘Hoog’)
Geen uitzonderingen.
Opleiding |
Niveau |
---|---|
B Farmacie |
Top |
M Farmacie |
Top |
Opleiding |
Niveau |
---|---|
M Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Aardrijkskunde |
Laag |
M Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Duitse Taal en Cultuur |
Laag |
M Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Engelse Taal en Cultuur |
Laag |
M Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Franse Taal en Cultuur |
Laag |
M Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Geschiedenis |
Laag |
M Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Maatschappijleer |
Laag |
M Opleiding tot leraar voorgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur |
Laag |
M Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Spaanse Taal en Cultuur |
Laag |
CROHO onderdeel Recht (standaard niveau bekostiging ‘Laag’)
Geen uitzonderingen.
Opleiding |
Niveau |
---|---|
Subonderdeel: Onderwijs/Landbouw en Natuurlijke Omgeving/Natuur/Techniek/Gezondheid |
Hoog |
CROHO onderdeel Taal en cultuur (standaard niveau bekostiging ‘Laag’)
Geen uitzonderingen.
CROHO onderdeel Techniek (standaard niveau bekostiging ‘Hoog’)
Geen uitzonderingen.
De Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 1 juni 2018, nr. 1357503, tot wijziging van de Regeling financiën hoger onderwijs mede in verband met wijzigingen als gevolg van de eerste suppletoire begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het begrotingsjaar 2018 en in verband met de vaststelling van de hoogte van het wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2019–2020 (Stcrt. 2018, 31665) wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel I, onderdeel B, vervalt.
B
Artikel II, tweede lid, vervalt.
1. De artikelen I, uitgezonderd onderdelen A, C en N, en II treden in werking met ingang van 1 januari 2019.
2. Artikel I, onderdeel A, C en N, treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 september 2018.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven
Met deze regeling wordt de Regeling financiën hoger onderwijs gewijzigd. De aanpassingen van de Regeling financiën hoger onderwijs hangen onder meer samen met de berekening van de rijksbijdrage 2019 in overeenstemming met de eerste ontwerpbegroting 2019 van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Een concept van de regeling is voor bestuurlijke reactie voorgelegd aan de VSNU, Vereniging Hogescholen en Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra. De Vereniging Hogescholen en de NFU hebben aangegeven zich te kunnen vinden in de voorgestelde wijzigingen. De Vereniging Hogescholen geeft aan ervan uit te gaan dat, met de toevoeging van bijlage 11 aan deze regeling, voor alle opleidingen het bekostigingsniveau blijft gelden dat voorheen van toepassing was. Dit is inderdaad het geval. Verschillende universiteiten betreuren de wijze van integratie van Wageningen University in de OCW-bekostigingssystematiek. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft bij de integratie echter een aantal keuzes gemaakt om de in de afgelopen jaren ontstane effecten voor Wageningen University als gevolg van de 2%-regel (de rijksbijdrage van Wageningen University mocht ondanks studentengroei maximaal 2% per jaar groeien) gedeeltelijk te kunnen corrigeren. Als gevolg van de harmonisatie vanaf 2019, is er sprake van een geringe herverdeling voor alle universiteiten. Daarnaast heeft de VSNU nog enkele technische verzoeken ten aanzien van Zwaartekracht en de middelen voor halvering collegegeld via de onderwijsopslag in bedragen. In overleg met de VSNU zal worden bezien in hoeverre het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hieraan invulling kan geven.
DUO acht de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar.
De wijzigingen in deze regeling hebben geen gevolgen voor de Rijksbegroting. Wijziging mede vanwege de eerste en tweede suppletoire (ontwerp-) begrotingen 2019 kan op grond van artikel 2.5, vierde lid, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek nog leiden tot nadere bepaling van de in deze regeling opgenomen bedragen en percentages.
De regeling heeft geen gevolgen voor administratieve lasten.
Grondslagen
– In artikel 2.2, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 (UWHW) is bepaald dat bij ministeriële regeling het bedrag voor het volledig wettelijk collegegeld wordt vastgesteld aan de hand van de consumentenprijsindex. Dit is de grondslag voor het aanpassen van artikel 9 van de Regeling financiën hoger onderwijs (Rfho) waarin de bedragen voor het wettelijk collegegeld zijn opgenomen.
– In artikel 2.4a, tweede lid, van het UWHW is bepaald dat bij ministeriële regeling het minimumbedrag voor het gedeeltelijk wettelijk collegegeld wordt vastgesteld overeenkomstig artikel 2.2, tweede en derde lid, van het UWHW. Dit is de grondslag voor het aanpassen van artikel 9 van de Rfho waarin de bedragen voor het gedeeltelijk wettelijk collegegeld zijn opgenomen.
– In artikel 2.4b, tweede lid, van het UWHW is bepaald dat bij ministeriële regeling de omvang van de verschillende soorten verlaagd wettelijk collegegeld wordt vastgesteld. Dit is de grondslag voor het aanpassen van artikel 9 van de Rfho waarin de verschillende bedragen voor het verlaagd wettelijk collegegeld zijn opgenomen.
– In artikel 4.10, derde lid, van het UWHW is bepaald dat bij ministeriële regeling de factoren behorend bij de bekostigingsniveaus van de opleidingen worden vastgesteld. Dit is de grondslag voor het aanpassen van artikel 2 van de Rfho waarin de factoren voor de bekostigingsniveau worden benoemd. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen hbo en wo en tussen associate degree-, bachelor- en masteropleidingen.
– In artikel 4.11, eerste lid, van het UWHW is bepaald dat de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uit het onderwijsdeel van de rijksbijdrage aan een universiteit onderscheidenlijk hogeschool een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag kan toekennen in relatie tot kwaliteit, kwetsbare opleidingen of bijzondere voorzieningen. Dit is de grondslag voor het aanpassen van bijlage 1 en 3 van de Rfho waarin deze bedragen worden vastgesteld. In artikel 4.11, tweede lid, van het UWHW is bepaald dat het resterende gedeelte van het onderwijsdeel wordt verdeeld over universiteiten onderscheidenlijk hogescholen volgens percentages vastgesteld bij ministeriële regeling. Dit is de grondslag voor het aanpassen van bijlage 2 en 4 van de Rfho waarin deze percentages worden vastgesteld.
– In artikel 4.20, eerste lid, van het UWHW is bepaald dat bij ministeriële regeling een deel van het onderzoekdeel wo wordt vastgesteld dat over de universiteiten wordt verdeeld naar rato van de som van de aantallen bekostigde graden per opleiding. Dit is de grondslag voor het aanpassen van artikel 4, vierde lid, van de Rfho waarin het deel van het onderzoekdeel wo, dat bestemd is voor de financiering van bekostigde graden, wordt vastgesteld in de vorm van een percentage van het onderzoekdeel.
– In artikel 4.21, eerste lid, van het UWHW is bepaald dat bij ministeriële regeling een deel van het onderzoekdeel wo wordt vastgesteld dat over de universiteiten wordt verdeeld naar rato van de som van de aantallen proefschriften die hebben geleid tot een promotie en de aantallen ontwerperscertificaten. In artikel 4.21, tweede lid, van het UWHW is vervolgens bepaald dat de per promotie en ontwerperscertificaat toe te kennen bedragen per ministeriële regeling wordt bepaald. Dit is de grondslag voor het aanpassen van artikel 4, vijfde lid, van de Rfho waarin het deel van het onderzoekdeel wo, dat bestemd is voor de financiering van graden en ontwerperscertificaten, wordt vastgesteld in de vorm van een percentage van het onderzoekdeel en artikel 4, zesde lid, van de Rfho waarin de bedragen per promotie en ontwerperscertificaat, voortvloeiend uit artikel 4, vijfde lid, worden vastgesteld.
– In artikel 4.23, eerste lid, van het UWHW is bepaald dat bij ministeriële regeling bedragen worden vastgesteld, die uit het onderzoekdeel wo aan universiteiten worden toegekend in verband met toponderzoekscholen en bijzondere voorzieningen. Dit is de grondslag voor het aanpassen van bijlage 5 van de Rfho waarin deze bedragen worden vastgesteld. In artikel 4.11, tweede lid, van het UWHW is bepaald dat de verdeling van het resterende gedeelte van het onderzoekdeel over universiteiten bij ministeriële regeling wordt vastgesteld. Dit is de grondslag voor het aanpassen van bijlage 6 van de Rfho waarin deze verdeling, aan de hand van percentages, wordt vastgesteld.
– In artikel 4.24, eerste lid, van het UWHW is bepaald dat de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uit het deel ontwerp en ontwikkeling hbo aan een instelling een bedrag kan toekennen dat bij ministeriële regeling wordt vastgesteld. Dit is de grondslag voor het aanpassen van bijlage 9 van de Rfho waarin deze bedragen worden vastgesteld.
– In artikel 1.7a, derde lid, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek is bepaald dat er bij ministeriële regeling regels kunnen worden gesteld over de uitvoering van een experiment. Dit is de grondslag voor paragraaf 8a ‘experimenten’ van de Rfho die bij deze wijziging van de regeling komt te vervallen.
Bij de wijziging van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 (Staatsblad 2018, nr. 174) zijn factoren behorend bij de bekostigingsniveaus van wo opleidingen komen te vervallen. Deze factoren worden nu vastgesteld in artikel 2, eerste lid, van de regeling. Tevens zijn aan dit artikel de bekostigingsfactoren onderwijs voor de associate degree-opleidingen toegevoegd.
Dit onderdeel betreft een wijzigingen van de bedragen voor promoties en ontwerperscertificaten in artikel 4 van de regeling. De bedragen zijn gewijzigd als gevolg van de wijziging van de omvang van het totale onderzoekdeel wo in de rijksbijdrage. Het deel van het onderzoekdeel wo, bedoeld in artikel 4.20, eerste lid, van het besluit, is gewijzigd als gevolg van het onderbrengen van het groen onderwijs bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Regeerakkoord maatregel kabinet-Rutte III). Tevens is in het vierde en vijfde lid de term ‘percentage’ vervangen door ‘deel van het onderzoekdeel wo’ omdat dit overeenkomt met de formulering in het Uitvoeringsbesluit WHW 2008.
Dit onderdeel betreft een toevoeging van het verlaagd wettelijk collegegeld voor studiejaar 2018–2019. Met de Wet verlaagd wettelijk collegegeld is het wettelijk collegegeld voor eerstejaars studenten in het hoger onderwijs gehalveerd. Ook worden de bedragen voor het studiejaar 2019–2020 opnieuw vastgesteld. Op grond van artikel 2.2, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 wordt het wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2019–2020 aangepast aan de hand van de consumentenprijsindex. Dit is reeds gebeurd bij een eerdere wijziging van deze regeling (Staatscourant 2018, nr. 31665) maar na publicatie heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek de consumentenprijsindex voor april 2018 bijgesteld. Onder de consumentenprijsindex wordt verstaan: de consumentenprijsindex ‘reeks alle huishoudens’ zoals vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het bedrag van het volledig wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2018–2019 wordt vermenigvuldigd met 103,11 (indexcijfer april 2018, was eerst 102,89) en gedeeld door 101,98 (indexcijfer april 2017). De hieruit resulterende bedragen zijn afgerond opgenomen in deze regeling conform het onderstaande overzicht voor het studiejaar 2019–2020; zij vervangen vanaf 1 september 2019 de bedragen voor het studiejaar 2018–2019.
In de tabel zijn ook verschillende bedragen opgenomen die strikt genomen niet worden vastgesteld, omdat ze rechtstreeks voortvloeien uit de WHW en het UWHW 2008.1 Om alle verschillende geldende bedragen inzichtelijker te maken, worden ze tezamen met de daadwerkelijk jaarlijks vast te stellen bedragen bekend gemaakt:
2018–2019 |
2019–2020 |
|||
---|---|---|---|---|
Niet afgerond |
Afgerond |
Niet afgerond |
Afgerond |
|
Volledig wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, van het besluit |
€ 2.060,06 |
€ 2.060 |
€ 2.082,89 |
€ 2.083 |
Gedeeltelijk wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.4a, eerste lid, van het besluit |
Minimumbedrag: € 1.226,39 Maximumbedrag: € 2.060,06 |
Minimumbedrag: € 1.226 Maximumbedrag: € 2.060 |
Minimumbedrag: € 1.239,97 Maximumbedrag: € 2.082,89 |
Minimumbedrag: € 1.240 Maximumbedrag: € 2.083 |
Collegegeld OU, bedoeld in artikel 7.45b, eerste lid, van de wet, per studiepunt |
Minimumbedrag: € 34,33 Maximumbedrag: € 68,67 |
Minimumbedrag: € 34,33 Maximumbedrag: € 68,67 |
Minimumbedrag: € 34,71 Maximumbedrag: € 69,43 |
Minimumbedrag: € 34,71 Maximumbedrag: € 69,43 |
Hoger collegegeld, bedoeld in artikel 6.7, vierde lid, van de wet |
Minimumbedrag: € 2.060,06 Maximumbedrag: € 10.300,31 |
Minimumbedrag: € 2.060 Maximumbedrag: € 10.300 |
Minimumbedrag: € 2.082,89 Maximumbedrag: € 10.414,45 |
Minimumbedrag: € 2.083 Maximumbedrag: € 10.414 |
Verlaagd wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit |
€ 1.030,03 |
€ 1.030 |
€ 1.041,44 |
€ 1.041 |
Verlaagd gedeeltelijk wettelijk collegegeld, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit |
Minimumbedrag: € 613,19 Maximumbedrag: € 1.030,03 |
Minimumbedrag: € 613 Maximumbedrag: € 1.030 |
Minimumbedrag: € 619,99 Maximumbedrag: € 1.041,44 |
Minimumbedrag: € 620 Maximumbedrag: € 1.041 |
Verlaagd collegegeld OU, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit, per studiepunt |
Minimumbedrag: € 17,17 Maximumbedrag: € 34,33 |
Minimumbedrag: € 17,17 Maximumbedrag: € 34,33 |
Minimumbedrag: € 17,36 Maximumbedrag: € 34,71 |
Minimumbedrag: € 17,36 Maximumbedrag: € 34,71 |
Verlaagd hoger collegegeld, bedoeld in artikel 2.4b, eerste lid, van het besluit |
Minimumbedrag: € 1.030,03 Maximumbedrag: € 5.150,16 |
Minimumbedrag: € 1.030 Maximumbedrag: € 5.150 |
Minimumbedrag: € 1.041,44 Maximumbedrag: € 5.207,22 |
Minimumbedrag: € 1.041 Maximumbedrag: € 5.207 |
Artikel 17 komt te vervallen vanwege het onderbrengen van het groen onderwijs bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Regeerakkoord maatregel kabinet-Rutte III).
Paragraaf 8a komt te vervallen vanwege de beëindiging van het experiment prestatiebekostiging.
Dit onderdeel betreft de verhoging vanwege loon- en prijsbijstelling internationale uitgaven 2018 (HGIS) met 0,02490% van alle ‘bedragen onderwijsopslag universiteiten’ in bijlage 1. Daarnaast is er sprake van wijzigingen om de volgende redenen:
a. onder de noemer kwetsbare opleidingen zijn de middelen voor het experiment educatieve module voor het jaar 2018 komen te vervallen. De middelen die voor het jaar 2019 bestemd zijn voor het experiment educatieve module worden toegevoegd bij de rijksbijdragebrief die samenhangt met de eerste suppletoire begroting 2019 van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Stb. 2016, nr. 145 en brief van 2 juni 2016 met kenmerk 937141).
b. onder de noemer bijzondere voorzieningen zijn de volgende incidentele bedragen komen te vervallen: € 263.402 voor versterking vakdidactiek in de bètawetenschappen, € 323.625 voor Promodoc, € 42.025 voor het plan van aanpak kwartiermaker open en verbonden HO, € 204.499 voor de bijdrage leergemeenschap Slotervaart, € 1.215.940 vanwege een correctie van de bekostiging van joint degrees van de Vrije Universiteit Amsterdam, € 1.124.744 vanwege compensatie voor de Open Universiteit naar aanleiding van de gekozen verdeelsystematiek voor de middelen prestatiebox en studievoorschot in 2018 en € 161.949 voor de financiële compensatie van universiteiten waar studenten een diploma behaalden voor een tweede studie zorg/onderwijs in het collegejaar 2016–2017. Deze middelen waren beschikbaar tot en met 2018.
c. onder de noemer bijzondere voorzieningen zijn de aflossingen gerealiseerd van het compensatiebedrag invoering bachelor-masterstructuur voor € 7.993.684. Tevens zijn de aflossingen van de kaskorting voor € 3.278.058 gerealiseerd en verdeeld over de desbetreffende universiteiten naar rato van de nog af te lossen bedragen.
d. onder de noemer bijzondere voorzieningen zijn in het kader van het programma Holland Scholarship de vanuit OCW beschikbare middelen voor deelnemende universiteiten voor inkomende en uitgaande beurzen herverdeeld op basis van de opgegeven aantallen inkomende en uitgaande beurzen per instelling voor het studiejaar 2018–2019.
e. onder de noemer bijzondere voorzieningen is voor het jaar 2019 een bedrag van € 2.176.007 opgenomen ten behoeve van halvering collegegeld eerstejaars studenten HO bij opleidingen met een verhoogd wettelijk collegegeld (kenmerk ‘kleinschalig en intensief’ en Open Universiteit). Universiteiten ontvangen via de rijksbijdrage compensatie voor de Regeerakkoord maatregel ‘halvering collegegeld eerstejaars HO’. Met dit voorstel wordt het wettelijk collegegeld voor eerstejaars studenten in het HO gehalveerd. Opleidingen met het kenmerk kleinschalig en intensief’ en de Open Universiteit mogen een verhoogd wettelijk collegegeld vragen. Dit verhoogde tarief wordt ook gehalveerd en daarvoor ontvangen deze universiteiten extra middelen. De middelen worden verdeeld over Universiteit Leiden, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Utrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Twente, Universiteit Maastricht, Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam en de Open Universiteit (brief van 9 april 2018 met kenmerk 1346352).
f. onder de noemer bijzondere voorzieningen is voor het jaar 2019 een bedrag van € 200.000 en voor het jaar 2020 een bedrag van € 180.050 vóór indexering opgenomen ten behoeve van projecten naar aanleiding van de Student4Student-campagne. Deze projecten dragen bij aan inclusief hoger onderwijs en gelijke kansen. De projectvoorstellen zijn beoordeeld door ECHO. De middelen worden verdeeld over Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht en Erasmus Universiteit Rotterdam (brieven van 23 juli 2018 met kenmerk 1393033, 1390012 en 1393048). De middelen voor 2018 worden toegevoegd bij de wijziging van de regeling die samenhangt met de tweede suppletoire begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het jaar 2018.
Dit onderdeel betreft de aanpassing van de ‘percentages onderwijsopslag universiteiten’ in bijlage 2. Er is sprake van wijzigingen om de volgende redenen:
a. De percentages zijn gewijzigd als gevolg van het onderbrengen van het groen onderwijs bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Regeerakkoord maatregel kabinet-Rutte III). De onderwijsopslag in percentages van Wageningen University (groen onderwijs) is gelijk gesteld aan het bedrag zoals bekend bij de eerste rijksbijdragebrief 2018, de laatste rijksbijdragebrief voor het verschijnen van het Regeerakkoord, inclusief loon- en prijsbijstelling 2018. Daarnaast ontvangt Wageningen University middelen voor het terugdraaien taakstelling groen onderwijs. Deze worden nog apart toegevoegd aan de onderwijsopslag in percentages van Wageningen University, deze middelen zijn specifiek bedoeld voor groen onderwijs. Daarnaast kan dit worden beschouwd als een reparatie van een deel van de gevolgen van de 2%-regel bij Wageningen University in de afgelopen jaren (2% regel hield in dat rijksbijdrage van Wageningen University niet meer dan 2% per jaar mocht toenemen of dalen, ongeacht studentengroei). Het deel van het onderwijsdeel van Wageningen University dat resteert na aftrek van de onderwijsopslag in percentages, zal worden toegevoegd aan de studentgebonden financiering die wordt verdeeld over alle universiteiten.
b. aan de onderwijsopslag in percentages van de Open Universiteit is een bedrag van € 1.124.744 vóór indexering toegevoegd vanwege compensatie voor de gekozen verdeelsystematiek van de studievoorschotmiddelen en de middelen prestatiebox. In 2018 ontving de Open Universiteit deze compensatie via de onderwijsopslag in bedragen. De onderwijsopslag in bedragen bestaat uit bedragen die vanwege beleidsmatige overwegingen of bestuurlijke afspraken jaarlijks kunnen wijzigen. Zodra het niet langer nodig is dat deze bedragen vanwege diezelfde overwegingen of bestuurlijke afspraken zichtbaar blijven, worden ze omgezet naar onderwijsopslag in percentages. Dit is sinds 2008 bestendig beleid. Tevens is aan de onderwijsopslag in percentages van de Protestants Theologische Universiteit en de Theologische Universiteit Apeldoorn een bedrag van respectievelijk € 388.873 en € 67.096 vóór indexering toegevoegd vanwege compensatie voor de gekozen verdeelsystematiek van de middelen prestatiebox (brieven van 2 augustus 2018 met kenmerk 1396559 en 1396821).
Dit onderdeel betreft de aanpassing van de ‘bedragen onderwijsopslag hogescholen’ in bijlage 3 om de volgende redenen:
a. onder de noemer kwetsbare opleidingen is voor het jaar 2019 een bedrag van € 24.829.129 toegevoegd aan de onderwijsopslag van de betreffende hogescholen vanwege een compensatieregeling voor pabo-opleidingen. De middelen zijn afkomstig uit het macrobudget voor hogescholen (brief van 23 mei 2016 met kenmerk 940417 en brieven Vereniging Hogescholen van 15 december 2015 met kenmerk 15-4133 en 14 juli 2016 met kenmerk 16.4263).
b. onder de noemer kwetsbare opleidingen is een bedrag van € 4.423.731 toegevoegd vanwege de ophoging van de opleidingscapaciteit voor zorgmasters met inachtneming van het daadwerkelijk aantal bekostigde inschrijvingen bij deze opleidingen per peildatum 2017 en 2011, indien sprake is van een toename van het aantal bekostigde inschrijvingen gedurende deze periode (brief van 29 maart 2012 met kenmerk 384276). De beschikbare middelen worden verdeeld naar rato van het aandeel van een instelling in de toename van het aantal inschrijvingen tussen peildatum 2011 en 2017.
c. onder de noemer bijzondere voorzieningen zijn de volgende incidentele bedragen komen te vervallen: € 102.277 voor de eerste landelijke associate degree conferentie, € 20.017.501 voor de bijdrage voor de Centres of Expertise in 2018, € 31.940 ten behoeve van verdere professionalisering van de leden van de raden van toezicht van hogescholen, € 157.113 voor startsubsidies experimenten vraagfinanciering, € 18.421 voor een eenmalige bijdrage aan de opstartkosten van een teach-nasium, € 8.811 voor een bijdrage aan de conferentie bildung en burgerschap en € 427.621 voor de financiële compensatie van hogescholen waar studenten een diploma behaalden voor een tweede studie zorg/onderwijs in het collegejaar 2016–2017. Deze middelen waren beschikbaar tot en met 2018.
d. onder de noemer bijzondere voorzieningen zijn de middelen voor restproblematiek herijkt. In 2011 is in het kader van restproblematiek een compensatie via de rijksbijdrage afgesproken voor de bacheloropleiding godsdienst-pastoraal werk vanwege een onbedoeld negatief financieel effect bij de overgang naar een nieuwe bekostigingssystematiek. Deze middelen zijn afkomstig uit het macrobudget voor hogescholen. Aan de Vereniging Hogescholen is gevraagd om vast te stellen of continuering van de bedragen, die aan de zes betrokken hogescholen zijn toegekend, noodzakelijk is. De Vereniging Hogescholen heeft verzocht om vier van de zes hogescholen die de opleiding nog aanbieden te blijven compenseren en de compensatiebedragen voor deze hogescholen te herijken op basis van actuele gegevens over het aantal inschrijvingen en deze over vijf jaar opnieuw te evalueren. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft dit voorstel overgenomen. De vier betreffende hogescholen ontvangen derhalve tot en met 2023 de volgende bedragen: € 145.825 voor Christelijke Hogeschool Windesheim, € 53.725 voor Viaa-Gereformeerde Hogeschool, € 491.200 voor Christelijke Hogeschool Ede en € 46.050 voor Fontys Hogescholen (brief van 30 mei 2018 met kenmerk 1359211).
e. onder de noemer bijzondere voorzieningen zijn in het kader van het programma Holland Scholarship de vanuit OCW beschikbare middelen voor deelnemende hogescholen voor inkomende en uitgaande beurzen herverdeeld op basis van de opgegeven aantallen inkomende en uitgaande beurzen per instelling voor het studiejaar 2018–2019.
f. onder de noemer bijzondere voorzieningen is voor het jaar 2019 een bedrag van € 3.249.005 opgenomen ten behoeve van halvering collegegeld eerstejaars studenten HO bij opleidingen met een verhoogd wettelijk collegegeld (kenmerk ‘kleinschalig en intensief’) en ten behoeve van halvering collegegeld tweedejaars studenten HO bij lerarenopleidingen. Hogescholen ontvangen via de rijksbijdrage compensatie voor de Regeerakkoord maatregel ‘halvering collegegeld eerstejaars HO’. Met dit voorstel wordt het wettelijk collegegeld voor eerstejaars studenten in het HO en tweedejaars studenten bij lerarenopleidingen gehalveerd. Opleidingen met het kenmerk ‘kleinschalig en intensief’ mogen een verhoogd wettelijk collegegeld vragen. Dit verhoogde tarief wordt ook gehalveerd en daarvoor ontvangen deze hogescholen extra middelen. Voor lerarenopleiding geldt de halvering van het collegegeld niet alleen in het eerste jaar, maar ook in het tweede jaar van de opleiding. De desbetreffende hogescholen ontvangen ook hiervoor extra middelen via de onderwijsopslag in bedragen (brief van 9 april 2018 met kenmerk 1346352).
g. onder de noemer bijzondere voorzieningen is voor het jaar 2019 een bedrag van € 530.000 en voor het jaar 2020 een bedrag van € 430.474 vóór indexering opgenomen ten behoeve van projecten naar aanleiding van de Student4Student-campagne. Deze projecten dragen bij aan inclusief hoger onderwijs en gelijke kansen. De projectvoorstellen zijn beoordeeld door ECHO. De middelen worden verdeeld over Christelijke Hogeschool Windesheim, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Hogeschool Rotterdam, Saxion Hogescholen, Hogeschool van Amsterdam en Fontys Hogescholen (brieven van 23 juli 2018 met kenmerk 1393044, 1393039, 1393058, 1393060, 1393059 en 1393056). De middelen voor 2018 worden toegevoegd bij de wijziging van de regeling die samenhangt met de tweede suppletoire begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het jaar 2018.
Dit onderdeel betreft de aanpassing van de ‘percentages onderwijsopslag hogescholen’ in bijlage 4. De percentages zijn gewijzigd als gevolg van het onderbrengen van het groen onderwijs bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Regeerakkoord maatregel kabinet-Rutte III). De onderwijsopslag in percentages van de groene hogescholen is gelijk gesteld aan het bedrag zoals bekend bij de eerste rijksbijdragebrief 2018, de laatste rijksbijdragebrief voor het verschijnen van het Regeerakkoord, inclusief loon- en prijsbijstelling 2018. Daarnaast ontvangen de groene hogescholen middelen voor het terugdraaien taakstelling groen onderwijs. Deze worden nog apart toegevoegd aan de onderwijsopslag in percentages van de groene hogescholen, deze middelen zijn specifiek bedoeld voor groen onderwijs. Het deel van het onderwijsdeel van de groene hogescholen dat resteert na aftrek van de onderwijsopslag in percentages, zal worden toegevoegd aan de studentgebonden financiering die wordt verdeeld over alle hogescholen.
Dit onderdeel betreft de verhoging vanwege loon- en prijsbijstelling internationale uitgaven 2018 (HGIS) met 0,02383% van alle ‘bedragen voorziening onderzoek universiteiten’ in bijlage 5. Daarnaast is er sprake van wijzigingen om de volgende redenen:
a. de bedragen zijn gewijzigd als gevolg van het overhevelen van een bedrag van € 120.719.121 vóór indexering voor profilering op onderzoek dat bijdraagt aan de Nationale Wetenschapsagenda van de voorziening onderzoek in bedragen naar de voorziening onderzoek in percentages. Dit bedrag is in 2017 beschikbaar gekomen door het aftoppen van de promotiecomponent in het onderzoekdeel op 20%. De voorziening onderzoek in bedragen bestaat uit bedragen die vanwege beleidsmatige overwegingen of bestuurlijke afspraken jaarlijks kunnen wijzigen. Zodra het niet langer nodig is dat deze bedragen vanwege diezelfde beleidsmatige overwegingen of bestuurlijke afspraken als zodanig zichtbaar blijven, worden ze omgezet naar de voorziening onderzoek in percentages. Dit is sinds 2008 bestendig beleid.
b. aan de voorziening onderzoek in bedragen van Wageningen University een bedrag van € 1.407.795 vóór indexering toegevoegd als gevolg van het onderbrengen van het groen onderwijs bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Regeerakkoord maatregel kabinet-Rutte III). Dit bedrag ontvingen zij voorheen via het Ministerie van Economische Zaken (het huidige Ministerie van Economische Zaken en Klimaat) en betreft een bijdrage voor het International Soil Reference and Information Centre (ook wel aangeduid als Bodemarchief).
Dit onderdeel betreft de aanpassing van de ‘percentages voorziening onderzoek universiteiten’ in bijlage 6. Er is sprake van wijzigingen om de volgende redenen:
a. de percentages zijn gewijzigd als gevolg van het onderbrengen van het groen onderwijs bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Regeerakkoord maatregel kabinet-Rutte III). De voorziening onderzoek in percentages van Wageningen University wordt bepaald door het beschikbare middelen voor het onderzoekdeel van Wageningen University te verminderen met het benodigde budget voor graden, promoties en de voorziening onderzoek in bedragen van Wageningen University zoals deze bekend waren bij de tweede rijksbijdragebrief 2018. Het resterende bedrag is beschikbaar voor de voorziening onderzoek in percentages van Wageningen University. Het onderzoekdeel van Wageningen University, zoals beschikbaar gesteld door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, kent tot en met 2023 een oploop. De oploop zal ieder jaar tot en met 2023 toegevoegd worden aan de voorziening onderzoek in percentages van Wageningen University. Dit kan worden beschouwd als een reparatie van een deel van de gevolgen van de 2%-regel bij Wageningen University in de afgelopen jaren (2% regel hield in dat rijksbijdrage van Wageningen University niet meer dan 2% per jaar mocht toenemen of dalen, ongeacht studentengroei).
b. daarnaast zijn de percentages gewijzigd als gevolg van het overhevelen van middelen voor profilering Nationale Wetenschapsagenda van de voorziening onderzoek in bedragen naar de voorziening onderzoek in percentages. Het bedrag van € 120.719.121 (dit is inclusief de middelen voor Wageningen University, te weten groen onderwijs) vóór indexering wordt aan de voorziening onderzoek in percentages van universiteiten toegevoegd conform de verdeling zoals deze was in de voorziening onderzoek in bedragen.
Dit betreft een wijziging van de opschriften van de bijlagen 7, 8 en 10 van de regeling.
Dit onderdeel betreft de aanpassing van de ‘bedragen ontwerp en ontwikkeling hogescholen’ in bijlage 9. De hogescholen die lerarenopleidingen verzorgen ontvangen een bedrag bepaald in de regeling. De verdeling van het bedrag wordt jaarlijks herijkt op basis van het aantal bekostigde inschrijvingen bij lerarenopleidingen.
Dit onderdeel betreft de overheveling van bijlage 1 van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 naar de Regeling financiën hoger onderwijs. Tevens is het overzicht geactualiseerd aan de hand van een aantal doorgevoerde wijzigingen, bijvoorbeeld het verwijderen van gestopte opleidingen. De bijlage wordt overgeheveld naar de regeling om in de toekomst sneller wijzigingen door te kunnen voeren zodat het overzicht actueel blijft.
In de regeling van 1 juni 2018 (Stcrt. 2018, 31665) worden ook de artikelleden van artikel 9 gewijzigd (artikel I, onderdeel B) als in artikel I, onderdeel C, van onderhavige regeling. De inwerkingtredingsdatum van beide wijzigingen is op 1 september 2019. Om te voorkomen dat de wijzigingsopdracht uit onderhavige regeling niet uitvoerbaar is, komt artikel I, onderdeel B, van de regeling van 1 juni 2018 (Stcrt. 2018, 31665) te vervallen.
Artikel I, uitgezonderd onderdeel A, C en N, en artikel II treden in werking met ingang van 1 januari 2019.
Artikel I, onderdeel A, C en N, hebben betrekking op het collegegeld voor het studiejaar 2018–2019 en op het vervallen van de artikelen met betrekking tot factoren behorend bij het bekostigingsniveau van opleidingen en bijlage 1 in het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 per 1 september 2018, en treden daarom met terugwerkende kracht in werking per 1 september 2018.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven
Dit geldt voor het maximumbedrag van het gedeeltelijk wettelijk collegegeld, het minimum- en maximumbedrag van het hogere wettelijk collegegeld, de bedragen van het collegegeld OU en de verschillende bedragen van het verlaagd wettelijk collegegeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-50577.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.