Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 27 augustus 2018, nr. 20180000668055, houdende wijziging van de Kies- en referendumregeling onder andere in verband met de introductie van kiescolleges voor de Eerste Kamer voor de Caribische openbare lichamen ten behoeve van de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer en het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES in verband met de formalisering Cao CN 2018-2020

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PbEU 2016, L 119), de Kieswet en artikel 7 van het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage bij artikel 1 van de Kies- en referendumregeling wordt als volgt gewijzigd:

1. De modellen D 3-1 en D 3-2. (Wrr 22) worden vervangen door de gelijknamige modellen die zijn opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

2. In onderdeel 1 van de modellen G 1-1, G 1-3, I 1, I 4, V 9, W 2, W 5 wordt na de regel

‘□ de eilandsraad van het openbaar lichaam □ Bonaire □ Saba □ Sint Eustatius’ telkens een regel ingevoegd, luidende

‘□ het kiescollege van het openbaar lichaam □ Bonaire □ Saba □ Sint Eustatius’.

3. In model G 1-2 wordt na ‘de provinciale staten van <provincie>‘ ingevoegd ‘/ de eilandsraad van het openbaar lichaam <openbaar lichaam>‘.

4. De modellen H 1, H 4, L 8 (Wrr 61), P 22-2, T 11 en U 16 worden vervangen door de gelijknamige modellen die zijn opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

5. Onderdeel 1 van de modellen H 3-1, H 3-2, H 9, H 12 wordt telkens als volgt gewijzigd:

  • a. Na de regel

    ‘□ de eilandsraad van het openbaar lichaam □ Bonaire □ Saba □ Sint Eustatius’ wordt een regel ingevoegd, luidende

    ‘□ het kiescollege van het openbaar lichaam □ Bonaire □ Saba □ Sint Eustatius’.

  • b. Na de regel

    ‘□ de eilânsried fan it iepenbiere lichem □ Bonêre □ Saba □ Sint Eustaasjus’ wordt een regel ingevoegd, luidende

    ‘□ it kieskolleezje fan it iepenbiere lichem □ Bonêre □ Saba □ Sint Eustaasjus’.

6. In model J 20 wordt na ‘de eilandsraad van het openbaar lichaam .../’ ingevoegd ‘het kiescollege van het openbaar lichaam ..../’.

7. In model N 11 (Wrr 67), onderdeel 1, wordt na de regel

‘□ de verkiezing van de eilandsraad van het openbaar lichaam □ Bonaire □ Saba □ Sint Eustatius’ een regel ingevoegd, luidende

‘□ de verkiezing van het kiescollege van het openbaar lichaam □ Bonaire □ Saba □ Sint Eustatius’.

8. Model T 4 wordt als volgt gewijzigd:

a. De eerste zin komt te luiden:

Met dit formulier verzoekt u de voorzitter van provinciale staten/ de voorzitter van het kiescollege om uw stem door een ander statenlid/ kiescollegelid te laten uitbrengen.

b. In onderdeel 1 wordt na ‘Provincie’ ingevoegd ‘/ openbaar lichaam’.

c. Aan het slot wordt na ‘voorzitter provinciale staten’ ingevoegd ‘/ voorzitter kiescollege’.

9. In model W 1-1, tekstblokken 1a, 1b en 5, wordt na ‘de eilandsraad van het openbaar lichaam ... /’ telkens ingevoegd ‘het kiescollege van het openbaar lichaam ... /’.

10. Model W 1-2 wordt als volgt gewijzigd:

a. In het opschrift van tekstblok 1b wordt ‘gemeenteraad of eilandsraad’ vervangen door ‘gemeenteraad, eilandsraad of kiescollege’.

b. In tekstblok 1b wordt na ‘de eilandsraad van het openbaar lichaam ...’ ingevoegd ‘/ het kiescollege van het openbaar lichaam ...’.

c. In tekstblok 5 wordt na ‘de eilandsraad van het openbaar lichaam ... /’ ingevoegd ‘het kiescollege van het openbaar lichaam ... /’.

11. Model W 1-3 wordt als volgt gewijzigd:

a. In het opschrift van tekstblok 1b wordt ‘gemeenteraad of eilandsraad’ vervangen door ‘gemeenteraad, eilandsraad of kiescollege’.

b. In tekstblok 5 wordt na ‘de eilandsraad van het openbaar lichaam ... /’ ingevoegd ‘het kiescollege van het openbaar lichaam ... /’.

12. In model W 4, tekstblok 1, wordt na ‘de eilandsraad van het openbaar lichaam <openbaar lichaam>/’ ingevoegd ‘het kiescollege van het openbaar lichaam <openbaar lichaam>/’.

13. De modellen Ya 7 en Ya 9 worden telkens als volgt gewijzigd:

a. De zinsnede ‘bij de verkiezing van de Tweede Kamer of het Europees Parlement’ wordt vervangen door ‘bij de verkiezing van de Tweede Kamer, het Europees Parlement of de Eerste Kamer’.

b. In onderdeel 1 wordt na de regel ‘□ het Europees Parlement’ een regel toegevoegd, luidende ‘□ de Eerste Kamer’.

ARTIKEL II

1. In artikel 6a, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES wordt ‘71 USD’ vervangen door ‘73 USD’.

2. In artikel 6a, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES wordt ‘73 USD’ vervangen door ‘74 USD’.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met uitzondering van artikel II, tweede lid, dat in werking treedt op 1 januari 2019.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

BIJLAGE BIJ DE REGELING VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES VAN 27 AUGUSTUS 2018, NR. 20180000668055, HOUDENDE WIJZIGING VAN DE KIES- EN REFERENDUMREGELING ONDER ANDERE IN VERBAND MET DE INTRODUCTIE VAN KIESCOLLEGES VOOR DE EERSTE KAMER VOOR DE CARIBISCHE OPENBARE LICHAMEN TEN BEHOEVE VAN DE VERKIEZING VAN DE LEDEN VAN DE EERSTE KAMER EN WIJZIGING VAN HET RECHTSPOSITIEBESLUIT POLITIEKE GEZAGDRAGERS BES IN VERBAND MET DE FORMALISERING CAO CN 2018-2020

Model D 3-1

Model D 3-2. (Wrr 22)

Model H 1

Model H 4

Model L 8 (Wrr 61)

Model P 22-2

Model T 11

Model U 16

TOELICHTING

1. Inleiding

In artikel Ya 22 van de Kieswet1 is, voor zover hier van belang, geregeld dat de bij of krachtens die wet gestelde bepalingen over de verkiezing van de leden van provinciale staten, over het begin van en de veranderingen in het lidmaatschap van provinciale staten en over de beëindiging van het lidmaatschap en de tijdelijke vervanging als lid van toepassing zijn op het kiescollege. In artikel Ya 30, derde lid, is voorts geregeld dat de bij of krachtens die wet gestelde bepalingen over de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer van toepassing zijn op de kiescolleges. Uit deze bepalingen volgt dat de modellen die worden gebruikt voor de provinciale statenverkiezingen en de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer door provinciale staten, ook worden gebruikt voor de kiescollegeverkiezingen onderscheidenlijk de Eerste Kamerverkiezing in de openbare lichamen. Daarom worden verschillende modellen, zoals vastgesteld in de bijlage bij de Kies- en referendumregeling, aangepast dan wel opnieuw vastgesteld. In deze regeling zijn voor de verkiezing van de leden van het kiescollege geen (nieuwe) modellen voor een stempas en het schriftelijk volmachtbewijs vastgesteld. Deze modellen worden thans voorbereid en zullen zo spoedig mogelijk worden vastgesteld.

Van de gelegenheid is voorts gebruikt gemaakt om de bijlage bij artikel 1 van de Kies- en referendumregeling op één onderdeel te wijzigen in verband met de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming. De wijziging voorziet in aanpassing van het model voor het registratieformulier voor kiezers buiten Nederland en het model voor het formulier gegevenswijziging kiezers buiten Nederland. Ten slotte wordt in deze regeling (artikel II) het maximumbedrag van de vergoeding voor de kiescollegeleden, zoals geregeld in artikel 6a, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers, geïndexeerd op basis van de wijziging in de arbeidsvoorwaarden van het overheidspersoneel in dienst van de Rijksdienst Caribisch Nederland (Cao CN 2018-2020).

Volledigheidshalve wordt erop gewezen dat sommige in deze regeling gewijzigde modellen nog verwijzen naar de Wet raadgevend referendum die is ingetrokken.2 De wijziging van de modellen op dit punt zal worden meegenomen in de wijziging van de Kies- en referendumregeling in verband de intrekking van de Wet raadgevend referendum die thans in voorbereiding is.

2. Inhoud van de regeling

Enkele modellen in de bijlage bij de Kies- en referendumregeling worden in deze regeling niet gewijzigd maar, gelet op het aantal wijzigingen en met het oog op de leesbaarheid van deze regeling, opnieuw vastgesteld. Het betreft de modellen voor het registratieformulier voor kiezers buiten Nederland (Model D 3-1), het model voor het formulier gegevenswijziging kiezers buiten Nederland (Model D 3-2. (Wrr 22)), de inlevering van kandidatenlijsten (model H 1), de ondersteuningsverklaring bij de kandidatenlijst (model H 4), het verzoek om bij volmacht te stemmen (L 8 (Wrr 61)), het proces-verbaal van de uitslag van de kiescollegeverkiezing (model P 22-2), het proces-verbaal van het stembureau voor de verkiezing van de Eerste Kamer en het proces-verbaal met de uitslag van de Eerste Kamerverkiezing (model U 16). Die modellen zijn evenwel uitsluitend aangepast, voor zover dat noodzakelijk is in verband met de introductie van de kiescolleges, de Algemene verordening gegevensbescherming dan wel ten behoeve van kleine, redactionele verbeteringen.

Artikel I, onderdeel 1

De wijziging van het model voor het registratieformulier voor kiezers buiten Nederland (Model D 3-1) en het model voor het formulier gegevenswijziging kiezers buiten Nederland (Model D 3-2. (Wrr 22)) houdt verband met de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming.3 Bij de totstandkoming van de Aanpassingswet Algemene verordening gegevensbescherming heeft de Kiesraad geadviseerd om in het buitenland woonachtige Nederlanders die zich als kiezer wensen te registreren, via het registratieformulier te informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens.4 Daarmee wordt voorkomen dat ieder registratieverzoek moet worden beantwoord met een informatiebrochure. De verordening bepaalt immers dat deze informatie niet opnieuw hoeft te worden verstrekt als de betrokkene al over de informatie beschikt.5 De regering heeft in reactie op dat advies aangegeven de relevante modellen uit de Kies-en Referendumregeling te zullen wijzigen.6 Behalve aanpassing van het registratieformulier is ervoor gekozen om ook in het formulier voor gegevenswijziging te voorzien in informatie over de verwerking van persoonsgegevens. Op die manier kan ook de groep kiezers die al eerder is geregistreerd en een wijziging doorgeeft, alsnog via dat formulier worden geïnformeerd.

Het is aan het orgaan dat verantwoordelijk is voor de gegevensverwerking om te bepalen welke informatie over de verwerking van persoonsgegevens in het in de modellen opgenomen veld wordt opgenomen. Het gaat onder andere om informatie over het doel waarvoor de gegevens worden verwerkt en de bewaartermijn van de gegevens.7 De verantwoordelijke organen met betrekking tot de (wijziging van) de registratie van kiezers buiten Nederland zijn burgemeester en wethouders van ’s-Gravenhage, het hoofd van de consulaire post waaronder de woonplaats van aanvrager ressorteert en de vertegenwoordiger van Nederland in Aruba, Curaçao of Sint Maarten.

Voor de volledigheid wordt vermeld dat de kiezers in Nederland over de verwerking van hun persoonsgegevens in het kader van de Kieswet zullen worden geïnformeerd door de organen die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van hun persoonsgegevens. Het is aan die organen om te bepalen hoe zijn in die informatie zullen voorzien.

Artikel I, onderdelen 2 tot en met 13

De meeste modellen worden aldus gewijzigd dat deze ook kunnen worden gebruikt voor de verkiezing van de leden van het kiescollege. Het betreft onder meer de modellen in het kader van de registratie van de aanduiding van politieke groeperingen, de inlevering van de kandidatenlijsten, het onderzoek naar en de openbaarmaking van de kandidatenlijsten, de modellen voor het stembiljet en de vaststelling van het aantal stemmen in een gemeente of openbaar lichaam, alsmede de verschillende modellen in het kader van de benoeming van nieuwe leden van een vertegenwoordigend orgaan (artikel I, onderdelen 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11 en 12). Ook is, voor zover nodig, geregeld dat de modellen voor de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer kunnen worden gebruikt voor die verkiezing in de openbare lichamen. Verwezen wordt naar het model voor het verzoek om bij volmacht te stemmen voor de Eerste Kamer (artikel I, onderdeel 8). In het model voor het verzoek om bij volmacht te stemmen (L 8 (Wrr 61)) is in onderdeel 4 ten slotte nog tot uitdrukking gebracht dat ook voor eilandsraadsverkiezingen geldt dat zowel de volmachtgever als de gemachtigde, kiezer voor dezelfde eilandsraad moet zijn. De eilandsraadsverkiezing was per abuis niet in onderdeel 4 van het model vermeld. Wat betreft de wijziging van de modellen G 1-2, Ya 7 en Ya 9 (artikel I, onderdelen 3 en 13) wordt ten slotte het volgende opgemerkt.

Model G 1-2

In artikel Ya 26, eerste lid, gelezen in samenhang met artikel G 4, eerste lid, is geregeld dat naast de geregistreerde aanduiding voor de verkiezing van de Tweede Kamer ook de geregistreerde aanduiding voor de verkiezing van de eilandsraad doorwerkt naar de verkiezingen van de leden van de kiescolleges. In het geval de aanduiding van een politieke groepering reeds is geregistreerd voor de verkiezing van de eilandsraad, is dus geen nieuwe registratie van de aanduiding voor de verkiezing van het kiescollege nodig (artikel Ya 25, eerste lid, gelezen in samenhang met artikel G 2, eerste lid). Om inzicht te geven in de gevallen waarin in beginsel sprake is van doorwerking van de registratie voor de verkiezing van de eilandsraad naar de verkiezing van het kiescollege, is in artikel Ya 15, tweede lid, geregeld dat op de veertigste dag vóór de kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van het kiescollege, het centraal stembureau de geregistreerde aanduidingen van politieke groeperingen voor de verkiezing van de eilandsraad, ter openbare kennis stelt (Kamerstukken II 2016/17, 34 782, nr. 3, blz. 27). Het model G 1-2 voor de openbare kennisgeving van geregistreerde aanduidingen van politieke groeperingen wordt derhalve hierop aangepast.

Modellen Ya 7 en Ya 9

Wat betreft de Eerste Kamerverkiezingen in de openbare lichamen is in de Kieswet geregeld dat de kandidatenlijsten naast de inlevering in persoon bij het centraal stembureau (de Kiesraad) ook in persoon in het openbaar lichaam bij de gezaghebber (op het bestuurskantoor) kunnen worden ingeleverd (artikel Ya 31, in samenhang met artikel Ya 4, en artikel Ya 31a). De door de gezaghebbers ontvangen kandidatenlijsten, de bijbehorende stukken en de stukken die in het kader van het herstel van eventuele verzuimen zijn ontvangen, worden vervolgens (elektronisch) verzonden naar het centraal stembureau. Daarbij verzendt de gezaghebber ook een door hem opgestelde begeleidingsverklaring (artikel Ya 31, gelezen in verbinding met artikel Ya 7, alsmede artikel Ya 31a), waarop de gezaghebber onder meer kan aankruisen welke stukken hij heeft ontvangen bij een kandidatenlijst (Kamerstukken II 2016/17, 34 782, nr. 3, blz. 29-30). Gelet hierop zijn de modellen voor de begeleidingsverklaring bij de stukken voor de kandidaatstelling en bij de stukken voor het herstel van verzuim aldus aangepast zodat deze ook kunnen worden gebruikt voor de Eerste Kamerverkiezing in de openbare lichamen.

Artikel II

Op 15 februari 2018 is tussen de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de vertegenwoordigers van de ambtenarenbonden in Caribisch Nederland overeenstemming bereikt over de wijzigingen in de arbeidsvoorwaarden van het overheidspersoneel in dienst van de Rijksdienst Caribisch Nederland. In de arbeidsvoorwaardenovereenkomst, die een looptijd heeft van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2020, is onder meer afgesproken dat de lonen met ingang van 1 januari 2018 2% stijgen en vervolgens met ingang van 1 januari 2019 met 1,75%.8 Op grond van artikel 7 van het rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES, zoals dat met ingang van 1 augustus 2018 luidt,9 wordt het maximale bedrag voor de vergoeding van de leden van het kiescollege voor het bijwonen van de vergaderingen van het college op gelijke voet gewijzigd. Hoewel de leden van de eerste kiescolleges van de openbare lichamen eerst in maart 2019 zullen worden gekozen, wordt het maximumbedrag ook voor het jaar 2018 geïndexeerd, opdat het maximumbedrag voor het jaar 2019 kan worden gewijzigd overeenkomstig de stijging van 1,75% ten opzichte van het laatst geïndexeerde bedrag voor het jaar 2018. De maximale vergoeding zal met ingang van 1 januari 2019 derhalve 74 USD bedragen. De bezoldigingsschalen en bedragen voor vergoedingen voor de overige politieke gezagdragers BES zijn overigens reeds geïndexeerd. Verwezen wordt naar de regeling van 13 juni 2018 (Stcrt. 2018, nr. 34718).

3. Regeldruk en financiële lasten voor overheid en burger

Deze regeling schept geen administratieve of financiële lasten voor burgers of bedrijven.

De Kiesraad wijst er in zijn advies van 9 juli 2018 (zie hierna, paragraaf 4) op dat de Ondersteunende Software Verkiezingen die bij de verkiezingen voor de Eerste Kamer door politieke partijen en het centraal stembureau wordt gebruikt, als gevolg van deze regeling aanpassing behoeft. De Kiesraad maakt daarbij het voornemen kenbaar deze aanpassingen tijdig voorafgaande aan de aankomende Eerste Kamerverkiezingen in te voeren, maar vraagt om daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken. In reactie hierop wordt opgemerkt dat dit punt wordt betrokken bij het overleg dat reeds plaatsvindt met de Kiesraad over het traject van verbetering van de Ondersteunende Software Verkiezingen.

4. Consultatie

De Kiesraad is bij brief van 12 juni 2018 gevraagd om advies uit te brengen over deze regeling. Dat advies is op 9 juli 2018 ontvangen. De Kiesraad kan instemmen met het voorstel, maar adviseert om de vaststelling van de Friestalige versies van de modellen ten behoeve van kiescollegeverkiezingen en de eilandsraadverkiezingen achterwege te laten. Ook geeft de Kiesraad in overweging om de inzet van de Friese versie van de formulieren voor andere verkiezingen nader te bezien, omdat de opname van keuzeopties in het formulier die in de praktijk niet kunnen worden gebruikt, onnodig tot verwarring kan leiden. In reactie hierop wordt het volgende opgemerkt.

In de bijlage bij de Kies- en referendumregeling zijn de modelformulieren voor de kandidaatstelling niet alleen in het Nederlands maar ook in het Fries vastgesteld. Deze modellen zijn integraal van het Nederlands naar het Fries vertaald, zodat in de formulieren wordt verwezen naar de verkiezingen die in Europees Nederland en in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Voor deze integrale vertaling is gekozen uit oogpunt van uniformering van de modellen alsmede de leesbaarheid en vereenvoudiging van de Kies- en referendumregeling. In de onderhavige regeling is dan ook bij deze opzet aangesloten. Het standpunt van de Kiesraad dat de integrale vertaling tot verwarring kan leiden over de vraag voor welke verkiezingen de Friestalige versie kan worden gebruikt, deel ik niet. Die modellen dienen – zoals hierna zal worden toegelicht – te worden gebruikt met inachtneming van de Wet gebruik Friese taal. Bovendien zijn er geen aanwijzingen (eerdere versies van de Friese modelfomulieren voor kandidaatstelling zijn reeds in 2010 vastgesteld10) dat de Friestalige modellen op dit punt verduidelijking behoeven. Het advies van de Kiesraad is niet overgenomen.

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de Friestalige modellen kunnen worden gebruikt voor de indiening van een kandidatenlijst voor de verkiezing van provinciale staten van Fryslân, het algemeen bestuur van het Wetterskip Fryslân en van de raden van de gemeenten in de provincie Fryslân (artikel 3, eerste lid, van de Wet gebruik Friese taal). Voorts is het mogelijk de Friestalige modellen bij de Tweede Kamerverkiezingen, de Eerste Kamerverkiezingen en de Europese parlementsverkiezingen te gebruiken. Dat betekent bijvoorbeeld dat de Friese versie van het model voor de indiening van de kandidatenlijst bij de Tweede Kamerverkiezing in beginsel ook voor andere kieskringen dan kieskring 2 (Fryslân) kan worden gebruikt en voor de Europese parlementsverkiezingen met slechts één kieskring. Overeenkomstig artikel 6, eerste lid, van de Wet gebruik Friese taal gaat het hierbij immers om het gebruik van de Friese taal in contact met het centraal stembureau voor de landelijke verkiezingen, waarvan het werkterrein van het centraal stembureau zich mede uitstrekt tot de provincie Fryslân.

5. Inwerkingtreding

Deze regeling, met uitzondering van artikel II, tweede lid, treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met het oog op een tijdige inwerkingtreding van deze regeling voor de eerste kiescollegeverkiezingen in maart 2019 wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, die voorschrijft dat algemene maatregelen van bestuur per 1 januari of 1 juli van een jaar in werking moeten treden. Tevens is het wenselijk dat de wijziging van de Kies- en referendumregeling die samenhangt met de uitvoering van de Algemene verordening gegevensbescherming die met ingang van 25 mei 2018 in werking is getreden, zo spoedig mogelijk in werking treedt. Eveneens is gelet op het voorgaande een afwijking van de bekendmakingstermijn (de regel dat er minimaal twee maanden moeten zitten tussen het moment van publicatie en de inwerkingtreding van het besluit) gerechtvaardigd. De indexering van het maximumbedrag van de vergoeding van kiescollegeleden per 1 januari 2019 treedt met ingang van die datum in werking.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren


X Noot
1

Zoals die wet luidt sinds de inwerkingtreding van de wet tot wijziging van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Kieswet in verband met de introductie van kiescolleges voor de Eerste Kamer voor de Caribische openbare lichamen ten behoeve van de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer (Stb. 2018, 58) op 1 augustus 2018.

X Noot
2

Intrekkingswet Wet raadgevend referendum (Stb. 2018, 214).

X Noot
3

Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PbEU 2016, L 119).

X Noot
5

Artikel 13, vierde lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming.

X Noot
6

Kamerstukken II, 2017/18, 34 939, nr. 3, p. 6.

X Noot
7

Artikel 13 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

X Noot
9

De datum van inwerkingtreding van het besluit van 28 juni tot wijziging van het Kiesbesluit en het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES in verband met de introductie van kiescolleges voor de Eerste Kamer voor de Caribische openbare lichamen ten behoeve van de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer.

Naar boven