Beleidsregels UWV subsidieonderzoek IPS 2018

Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen,

Gelet op artikel 32b van de Wet Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. In deze regeling wordt verstaan onder:

    a. Doelgroep IPS:

    de doelgroep IPS betreft klanten:

    • met ernstige psychische aandoeningen die in zorg zijn bij een (behandel)team van een GGZ-instelling;

    • die kenbaar hebben gemaakt een wens te hebben om naar werk te worden begeleid;

    • op het moment dat deze wens geuit wordt geen dienstverband hebben danwel waarvoor geldt dat het dienstverband een geringe omvang heeft én de klant de wens heeft om te werken in een andere sector/functie dan waarvoor het dienstverband is gesloten;

    b. Duur IPS-traject:

    de tijdsperiode van 36 maanden vanaf datum gestart IPS-traject;

    c. Ernstige Psychische Aandoening (EPA):

    er is sprake van een ernstige psychische aandoening bij:

    • een psychische, gedrags- of emotionele stoornis;

    • welke op dit moment of gedurende het afgelopen jaar te diagnosticeren is;

    • van voldoende duur is om te voldoen aan de diagnostische criteria omschreven in de DSM IV; en,

    • resulterend in ernstige functionele beperkingen, die leiden tot substantiële verstoring of Begrenzing van belangrijke levensactiviteiten;

    d. Gestart IPS-traject:

    IPS-traject waarvoor UWV schriftelijk akkoord heeft gegeven dat het in uitvoering genomen kan worden;

    e. GGZ-instelling:

    een rechtspersoon die voldoet aan de navolgende voorwaarden:

    Geestelijke gezondheidszorg biedt, onder onafhankelijk toezicht staat en een Toelating Zorginstelling heeft voor geestelijke gezondheidszorg;

    of,

    Geestelijke gezondheidszorg biedt, onder onafhankelijk toezicht staat en gefinancierd wordt op basis van een of meerdere van volgende wetten:

    • Wet Maatschappelijke Ondersteuning;

    • Wet Langdurige Zorg;

    • Jeugdwet;

    • Zorgverzekeringswet;

    • Interim Besluit Forensische Zorg totdat de Wet Forensische Zorg in werking treedt;

    f. IPS:

    Individuele Plaatsing en Steun;

    g. IPS-traject:

    een traject dat het totaal aan ondersteuningsactiviteiten bevat gericht op het vinden en behoud van werk die een persoon die behoort tot de doelgroep IPS doorloopt;

    h. IPS-trajectbegeleider:

    een persoon die in het bezit is van een geldig Certificaat IPS-opleiding, verstrekt door Kenniscentrum Phrenos;

    i. Klant:

    een persoon die van UWV een uitkering ontvangt op grond van de Wet WIA, de WAO, de WAZ, of de ZW, waarvoor geen werkgever als eigenrisicodrager het risico van betaling draagt, en de persoon die recht heeft op arbeidsondersteuning of een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de Wajong;

    j. Re-integratieondersteuning:

    Elke vorm van ondersteuning die door UWV bij re-integratiebedrijven is ingekocht;

    k. Relevante wetgeving:

    WAO: Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering;

    WAZ: Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen;

    Wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten;

    WGA: Werkhervattingsuitkering gedeeltelijk arbeidsgeschikten;

    WIA: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

    ZW: Ziektewet;

    l. Werkhervatting:

    de persoon die behoort tot de doelgroep IPS heeft het werk hervat waarbij is voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • het gaat om werk in dienstbetrekking bij een of meer werkgevers dan wel als zelfstandig ondernemer; én

    • de dag waarop de persoon die behoort tot de doelgroep IPS het werk hervat, ligt binnen de duur IPS-traject;

    m. zelfstandig ondernemer:

    een natuurlijk persoon die voor eigen rekening en risico deelneemt aan het economisch verkeer.

Artikel 2. Doel subsidieverstrekking

  • 1. Het doel van de subsidieverstrekking is door onderzoek inzicht te krijgen in de (omvang van) activiteiten op het terrein van re-integratie en jobcoaching die een IPS-trajectbegeleider uitvoert en in het verloop van een IPS-traject. Subsidie wordt verleend voor het ten behoeve van het onderzoek uitvoeren van IPS-trajecten door GGZ-instellingen voor klanten met een Ernstige Psychische Aandoening (EPA) en het monitoren van de uitgevoerde trajecten. Het doel van het onderzoek is om op basis van de uitgevoerde trajecten te komen tot een voorstel om IPS structureel te financieren en inzicht te krijgen in de effectiviteit ervan voor klanten.

  • 2. UWV verstrekt tussen 1 januari 2017 tot en met 31 december 2021 per gestart IPS-traject subsidie ten behoeve van de GGZ-instelling als bedoeld onder artikel 1 om IPS-trajecten uit te voeren ten einde de onderzoeksdoelen te behalen.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een IPS-traject ten behoeve van een individuele klant.

  • 2. De activiteiten behorende tot het IPS-traject behelzen:

    • a. re-integratie: het ondersteunen van de klant bij werkhervatting;

    • b. jobcoaching: het na een werkhervatting ondersteunen van de klant bij het verrichten van de aan hem opgedragen taken. De ondersteuning biedt een compensatie voor de beperkingen van de klant. De activiteiten en handelingen die in dit kader worden verricht zijn er op gericht om de klant zelfstandig(er) zijn werkzaamheden uit te laten voeren;

    • c. acquisitie van vacatures en contacten onderhouden met werkgevers;

    • d. nauwe samenwerking met het (behandel)team gedurende het gehele traject

    • e. het monitoren van en rapporteren over de uitgevoerde trajecten;

  • 3. De GGZ-instelling verstrekt eens per drie maanden per IPS-traject aan UWV de volgende gegevens:

    • a. uren tijdsbesteding IPS-trajectbegeleider;

      • per klant;

      • algemeen (bijv. vacature-acquisitie);

    • b. verloop IPS-traject;

      • gewerkte aantal uren tijdens het IPS-traject door klant;

      • aantal uren verzuim;

      • aantal dienstverbanden tijdens het IPS-traject door klant;

      • uitval (staken van het IPS-traject);

    • c. resultaat IPS-traject (duurzame plaatsing).

      De GGZ-instelling maakt hierbij gebruik van de door UWV verstrekte vragenlijst.

Artikel 4. Kwaliteitseisen GGZ-instelling

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een GGZ-instelling die kan aantonen dat ze modelgetrouw werkt.

  • 2. De GGZ-instelling die voor de eerste maal subsidie aanvraagt voor het uitvoeren van op grond van deze regeling gesubsidieerde IPS-trajecten dient een ingevuld formulier Deelname onderzoeksubsidie IPS in dat is ondertekend door een persoon die bevoegd is om de GGZ-instelling te vertegenwoordigen.

  • 3. Bij het formulier Deelname onderzoekssubsidie IPS, bedoeld in het vorige artikellid, overlegt de GGZ-instelling de volgende documenten en gegevens:

    • a. een geldig Verslag IPS Modelgetrouw of geldige Verklaring Implementatietraject IPS Gestart, afgegeven door Kenniscentrum Phrenos. Tijdens de periode dat deze regeling van kracht is kan eenmaal een geldige Verklaring Implementatietraject IPS Gestart overlegd worden in plaats van een Verslag IPS Modelgetrouw. Na ommekomst van maximaal een jaar, gerekend vanaf datum dagtekening van de Verklaring Implementatietraject IPS Gestart, dient de GGZ-instelling een geldig Verslag IPS Modelgetrouw te overleggen.

    • b. een bewijs waaruit blijkt dat de ondertekenaar van het aanvraagformulier gemachtigd is om de GGZ-instelling te vertegenwoordigen;

  • 4. UWV verstuurt nadat is vastgesteld dat de GGZ-instelling aan de in de voorgaande leden gestelde eisen voldoet een schriftelijke bevestiging dat de GGZ-instelling IPS-trajecten mag uitvoeren.

  • 5. De GGZ-instelling stuurt UWV uit eigener beweging op het daartoe aangewezen moment steeds een (geldig) Verslag IPS Modelgetrouw toe, opdat het daarmee blijft voldoen aan de in lid 2 gestelde eis dat de IPS-trajecten aantoonbaar modelgetrouw worden uitgevoerd.

  • 6. Indien zich wijzigingen voordoen ten opzichte van de informatie die verstrekt is op het formulier Deelname onderzoekssubsidie IPS, dan dient de GGZ-instelling onverwijld opnieuw het formulier in.

Artikel 5. Aanvraag subsidie individuele IPS-trajecten

  • 1. De GGZ-instelling dient de aanvraag om subsidie voor het uitvoeren van een IPS-traject schriftelijk bij UWV in. De GGZ-instelling maakt hiervoor gebruik van het formulier Aanmelden deelnemer voor IPS-traject dat door UWV beschikbaar wordt gesteld.

  • 2. Het formulier Aanmelden deelnemer voor IPS-traject dient ondertekend te zijn door een persoon die bevoegd is om de GGZ-instelling te vertegenwoordigen.

  • 3. Een IPS-traject kan niet eerder starten met de activiteiten behorende tot het IPS-traject dan nadat er een schriftelijk akkoord van UWV is ontvangen.

Artikel 6. Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en artikel 4:43, tweede lid jo artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de subsidie geweigerd, indien:

  • a. de klant niet behoort tot de doelgroep IPS.

  • b. de klant reeds deelneemt aan re-integratieondersteuning;

  • c. de GGZ-instelling niet een door Kenniscentrum Phrenos afgegeven geldig Verslag Modelgetrouwmeting of geldige Verklaring Implementatie IPS Gestart kan overleggen;

  • d. de GGZ-instelling bij de eerste subsidieaanvraag een geldige Verklaring Implementatie IPS Gestart heeft overgelegd en na ommekomst van de in artikel 4, derde lid, onderdeel a bedoelde termijn niet een geldig Verslag Modelgetrouwmeting kan overleggen.

Artikel 7. Subsidiehoogte/Subsidieplafond

  • 1. De subsidie bedraagt € 8.000,– inclusief BTW per IPS-traject.

  • 2. Het subsidieplafond voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2021 bedraagt € 20 miljoen.

Artikel 8. Volgorde behandeling verzoeken subsidie individuele IPS-trajecten

  • 1. Om te bepalen wanneer het subsidieplafond bereikt is, worden de aanvragen om subsidie voor het uitvoeren van een IPS-traject op volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 2. Voor het bepalen van de datum van binnenkomst van de aanvraag is de datum poststempel UWV leidend. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van binnenkomst van de aanvraag de datum waarop de volledige aanvraag is ontvangen.

  • 3. Indien honorering van aanvragen die op dezelfde datum zijn binnengekomen leidt tot overschrijding van het subsidieplafond en de volgorde van binnenkomst van die aanvragen niet kan worden vastgesteld, wordt in afwijking van het eerste lid met betrekking tot die aanvragen de volgorde door loting vastgesteld.

Artikel 9. Vaststelling subsidie

De subsidie wordt direct vastgesteld.

Artikel 10. Verrekening verstrekte subsidies in de periode tot 1 juli 2018

  • 1. Inzake de IPS-trajecten waarvoor subsidie verstrekt is op basis van de Beleidsregels subsidieonderzoek IPS zoals deze golden voor de periode van 1 januari 2017 tot 1 juli 2018 verloopt de financiële afhandeling conform de leden 2 tot en met 4.

  • 2. De in de periode 1 januari 2017 tot 1 juli 2018 gestarte IPS-trajecten worden met terugwerkende kracht volledig gefinancierd tot € 8.000,– inclusief BTW per gestart traject. De verstrekte voorschotten ter hoogte van 40% van het verleende subsidiebedrag in de periode van 1 januari 2017 tot 1 juli 2018 worden hierop in mindering gebracht.

  • 3. Voorschotten betaald aan GZZ-instellingen voor aangevraagde IPS-trajecten in de periode van 1 januari 2017 tot 1 juli 2018, zonder dat de IPS-trajecten van start zijn gegaan zullen worden verrekend met de gestarte IPS-trajecten na 1 juli 2018.

  • 4. Is verrekening in het in lid 3 genoemde geval niet mogelijk zijn, doordat er onvoldoende nieuwe IPS-trajecten van start gaan vanaf 1 juli 2018, dan zal UWV met ingang van 1 juli 2019 de reeds verstrekte subsidie terugvorderen.

Artikel 11. Meldingsplicht

De GGZ-instelling doet onverwijld een schriftelijke melding aan UWV zodra aannemelijk is dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

Artikel 12. Intrekking

De Beleidsregels UWV subsidieonderzoek IPS (gepubliceerd op 20 oktober 2016 in Staatscourant nummer 55505) worden ingetrokken.

Artikel 13. Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2018.

  • 2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2022, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op voor die datum reeds verstrekte subsidies.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Beleidsregels subsidieonderzoek IPS 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Amsterdam, 12 juni 2018

A. Paling, Voorzitter Raad van bestuur UWV

TOELICHTING BELEIDSREGELS UWV-SUBSIDIEONDERZOEK IPS

Algemeen

Sinds 2012 hebben GGZ-Nederland en UWV een convenant. Doelstelling van het convenant is om de samenwerking zodanig te versterken dat voor uitkeringsgerechtigden van UWV met een (ernstige) psychisch of psychiatrische aandoening aan het werk komen en aan het werk blijven wordt bevorderd. Daardoor wordt bevorderd dat deze mensen betaald werk kunnen gaan verrichten of kunnen blijven verrichten als onderdeel van gelijkwaardig burgerschap.

Eén van de activiteiten binnen het convenant is te komen tot structurele financiering van de methode Individuele Plaatsing en Steun (IPS). Hiertoe is onderzoek nodig om inzicht te krijgen in het verloop van een IPS-traject om vervolgens een voorstel te kunnen doen om dit mogelijk te maken. De wettelijke verankering van de Beleidsregels is artikel 32b van de Wet structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI).

In artikel 32b van de Wet SUWI is geregeld dat UWV in het belang van de arbeidsintegratie van personen met een structureel functionele beperking, subsidie kan verstekken aan instellingen of organisatie met het oog op onderzoek naar en het bevorderen van maatregelen, die strekken tot behoud, herstel of bevordering van de mogelijkheid tot het verrichten van arbeid.

De Beleidsregels UWV-subsidieonderzoek IPS hebben betrekking op de arbeidsintegratie van personen met een uitkering van UWV en die gediagnosticeerd zijn met een ernstig psychiatrische aandoening (EPA) middels Individuele Plaatsing en Steun (IPS) ten einde het blijvend kunnen verrichten van betaald werk.

De Beleidsregels UWV-subsidieonderzoek IPS zijn van kracht geworden met ingang van 1 januari 2017 en zijn eind 2017 geëvalueerd. Daaruit bleek o.a. de gehanteerde aanvraagsystematiek door de GGZ-instellingen als knelpunt te worden ervaren. Daarnaast resulteerde de aanvraagprocedure in een stelselmatige overvraging van het beschikbare aantal IPS-trajecten. Dit vormde voor UWV de aanleiding om de Beleidsregels op deze punten te herzien.

Methode Individuele Plaatsing en Steun (IPS)

De methode Individuele Plaatsing en Steun (IPS) is een methode -startend vanuit de GGZ om mensen met een ernstige psychiatrische aandoening (waaronder mensen met een vroege psychose) naar werk toe te leiden. IPS is bijzonder omdat het integrale aanpak is (evidence based) van zorg, re-integratie en jobcoaching.

IPS is een uit de Verenigde Staten afkomstige interventie met de volgende kenmerken:

  • Iedere cliënt die een reguliere baan wil, kan meedoen aan IPS (‘zero exclusion’).

  • Er wordt snel gezocht naar een echte baan.

  • De arbeidswensen van de cliënt staan centraal.

  • Er wordt langdurige ondersteuning geboden, zowel aan de persoon als aan de werkomgeving.

  • IPS is geïntegreerd met behandeling: de trajectbegeleider IPS is lid van of werkt samen met het (behandel)team van een GGZ-instelling waar de cliënt in zorg is.

In Nederland is kenniscentrum Phrenos licentiehouder van IPS. Phrenos bewaakt de kwaliteit van de uitvoer van de IPS-trajecten door middel van modeltrouwmetingen (audits).

Onderzoek

IPS is een bijzondere methode omdat het een integraal traject is van zorg, re-integratie en jobcoaching startend vanuit een GGZ-instelling. Dit maakt deze methode uniek en is er nog niet veel ervaring met de financiering van deze regeling. Het doel van het onderzoek is om een voorstel te formuleren hoe IPS in de toekomst structureel gefinancierd kan worden.

Middels onderzoek worden deze trajecten gemonitord: welke werkzaamheden voert een IPS-trajectbegeleider uit voor een klant en het aantal bestede uren aan deze werkzaamheden. Ook wordt het verloop van een IPS-traject gevolgd: hoeveel dienstverbanden heeft een klant tijdens een IPS-traject, hoeveel uren heeft de klant gewerkt, de hoogte van het verzuim. En welk resultaat (duurzame plaatsing) is bereikt met een IPS-traject.

Subsidiesystematiek

De subsidie voorziet in bekostiging van de integrale kosten voor arbeidsintegratie en het verlenen van persoonlijke ondersteuning (re-integratie en jobcoaching). De zorg binnen een IPS-traject worden bekostigd via de Zorgverzekeringswet.

Door UWV is een vast subsidiebedrag per IPS-traject vastgesteld, zijnde € 8.000 inclusief BTW. Daar zijn de door de GGZ-instelling te maken kosten in verband met het onderzoek bij inbegrepen. Voor het verstrekken van subsidie is gedurende de onderzoeksperiode een bedrag van € 20 miljoen inclusief BTW beschikbaar. Hiermee kunnen 2500 IPS-trajecten worden bekostigd.

Artikelsgewijs

Artikel 1

De methode Individuele Steun en Plaatsing is een integraal traject van zorg, re-integratie en jobcoaching. De subsidie voorziet in bekostiging van de kosten voor re-integratie en jobcoaching, niet van het zorgdeel. De zorg binnen een IPS-traject wordt bekostigd via de Zorgverzekeringswet. De duur van een IPS-traject is 3 jaar.

De IPS methode kan in een veelheid van situaties worden toepast. De subsidieregeling richt zich op activiteiten in het kader van het verwerven van (nieuw) werk en het zoveel mogelijk behouden van dat werk.

In de praktijk komt het echter voor dat personen op het moment dat inzet van een IPS-traject aan de orde is al beschikken over een klein dienstverband. Dit dienstverband, vaak beperkt tot enkele (ca. 4 tot 6) uren per week, is gericht op het aanbrengen van structuur in het dagelijks leven alsmede het genereren van wat extra inkomsten. De wens om deel te nemen aan een IPS traject betreft in deze situaties de wens om structureel voor een substantieel aantal uren aan het werk te komen waarbij deze structurele situatie een andere sector/functie betreft dan waarvoor het (kleine) dienstverband is gesloten. In deze situaties is het toegestaan dat een IPS-traject van start gaat.

Artikel 3

In dit artikel worden de werkzaamheden beschreven die de GGZ-instelling moet verrichten voor de verleende subsidie. Dit behelst o.a. het driemaandelijks overleggen van onderzoeksdata.

Alleen klanten kunnen door de GGZ-instelling worden voorgedragen voor een IPS-traject. Onder klanten wordt blijkens artikel 1 verstaan een persoon die van UWV een uitkering ontvangt op grond van de Wet WIA, de WAO, de WAZ, of de ZW, waarvoor geen werkgever als eigenrisicodrager het risico van betaling draagt, en de persoon die recht heeft op arbeidsondersteuning of een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de Wajong.

De IPS-trajectbegeleider ondersteunt mensen met een ernstige psychiatrische aandoening middels re-integratie en jobcoachactiviteiten bij het vinden en behouden van een betaalde baan. De IPS-trajectbegeleider begeleidt de klant gedurende het gehele traject in samenwerking met een (behandel)team. De wens van de klant is richtinggevend waarbij hij zo snel mogelijk contact worden gebracht met een werkgever. De IPS-trajectbegeleider werkt modelgetrouw volgens de richtlijnen van de IPS-methodiek. Acquisitie van vacatures bij werkgevers is een belangrijk onderdeel van het werk.

Artikel 4

Uitsluitend GGZ-instellingen komen in aanmerking voor een subsidie. Alleen GGZ-instellingen kunnen aan de eisen van modelgetrouwheid voldoen die gesteld worden aan de uitvoerders van de IPS-methodiek.

Een GGZ-instelling kan op twee manieren aantonen dat ze modelgetrouw werkt. De eerste manier is door overlegging van een door Kenniscentrum Phrenos afgegeven geldig Verslag IPS Modeltrouwmeting. De score op het verslag dient Voorbeeldig, Goed of Redelijk te zijn. Indien er geen sprake is van IPS (score: geen IPS), dan voldoet de GGZ-instelling niet aan de eis van modelgetrouw werken.

De tweede manier is door overlegging van een door Kenniscentrum Phrenos afgegeven geldige Verklaring Implementatietraject IPS Gestart. Deze verklaring wordt verstrekt aan GGZ-instellingen die gestart zijn met het benodigde implementatietraject, maar waarbij de meting om een modelgetrouwe uitvoering van IPS te toetsen nog niet kan plaatsvinden. Daarmee wil UWV stimuleren dat ook GGZ-instellingen die recent zijn gestart om IPS in hun organisatie te implementeren toch subsidie kunnen aanvragen.

Kenniscentrum Phrenos zal in genoemde Verklaring Implementatietraject IPS Gestart ten behoeve van de Beleidsregels UWV-subsidieonderzoek IPS verklaren dat instelling X per datum xx-xx-xx van start gaat/is gegaan met het implementatietraject IPS. In deze verklaring zal worden opgenomen dat voldaan is aan de volgende criteria:

  • Een getekende overeenkomst en vastgestelde planning van het implementatietraject IPS (inclusief de training tot IPS trajectbegeleider). Een ingeplande IPS Modeltrouwmeting acht maanden na de start van het implementatietraject IPS opdat de GGZ-instelling in staat is om na ommekomst van een jaar het ‘Verslag IPS modeltrouw’ te kunnen overleggen als bewijs dat sprake is van modelgetrouwheid.

  • De aanwezigheid van de randvoorwaarden voor het modelgetrouw uitvoeren van IPS binnen een organisatie.

  • De aanwezigheid van de randvoorwaarden voor het starten van training voor IPS-trajectbegeleider en het verkrijgen van het Certificaat Training IPS-trajectbegeleider.

Gelet op de benodigde doorlooptijd om tot een audit en daarmee tot afgifte van een Verslag Modeltrouwmeting te komen, is het een GGZ-instelling toegestaan om gedurende de periode dat de regeling van kracht is (tot 1 januari 2022) maximaal een jaar gebruik te maken van een Verklaring Implementatietraject IPS Gestart te overleggen als bewijs dat sprake is van modelgetrouwheid. Als de GGZ-instelling een jaar na afgifte van een Verklaring Implementatietraject IPS Gestart niet in staat is om een geldig Verslag Modeltrouwmeting te overleggen, dan komt de GGZ-instelling niet langer in aanmerking om subsidie te ontvangen voor het uitvoeren van IPS-trajecten.

Artikel 5

In artikel 5 wordt uiteengezet hoe de subsidie daadwerkelijk aangevraagd dient te worden. GGZ-instellingen mogen eerst met een IPS-traject starten, nadat er een schriftelijk akkoord van UWV is ontvangen.

Artikel 7

Omdat deze subsidieregeling een budget kent, en geen zogenaamde ‘open-einderegeling’ is, wordt op grond van artikel 7 een subsidieplafond vastgesteld.

Voor de gehele subsidieperiode 2017 tot en met 2021 is € 20 miljoen inclusief BTW beschikbaar. In totaal kunnen met het ter beschikking gestelde subsidiebedrag 2500 IPS-trajecten worden uitgevoerd.

Het subsidiebedrag voor de uitvoering van een IPS-traject en het leveren van de daarbij behorende gegevens is € 8.000,– inclusief BTW.

Artikel 8

In dit artikel wordt de procedure uiteengezet op welke objectieve grondslagen ingediende verzoeken om subsidie om een IPS-traject te mogen uitvoeren worden afgehandeld in het geval het subsidieplafond bijna bereikt is.

Het is de verantwoordelijkheid van de subsidieaanvrager om een aanvraag in te dienen waar UWV direct op kan beslissen. Indien de bij de aanvraag verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag dan wordt de GGZ-instelling, conform artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, alsnog in de gelegenheid gesteld om de aanvraag in overeenstemming met de vereisten te brengen. Voor het bepalen van de datum van binnenkomst van het verzoek wordt de datum waarop een complete aanvraag is ontvangen gehanteerd.

Artikel 9

Indien een subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt, dan wordt direct een beschikking tot subsidievaststelling gegeven (zie aanwijzing 7, eerste lid, onder a van de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking). Het subsidiebedrag wordt overeenkomstig de subsidievaststelling en in één keer betaald.

Artikel 10

De beleidsregels zoals deze golden in de periode 1 januari 2017 tot 1 juli 2018 kenden een gefaseerde financiering. In dit artikel wordt geregeld op welke wijze de verstrekte subsidie in de periode 1 januari 2017 tot 1 juli 2018 wordt afgerekend. De aanmeldingen worden met terugwerkende kracht volledig gefinancierd, zijnde € 8.000,– inclusief BTW per aangemeld traject. De verstrekte 40% voorschotten in de periode van 1 januari 2017 tot 1 juli 2018 worden hierop in mindering gebracht. Indien een GGZ-instelling minder voorschot heeft ontvangen dan het totaalbedrag van de aanmeldingen tot en met 30 juni 2018, dan wordt zo spoedig mogelijk na 1 juli het resterende bedrag overgemaakt. Mocht een GGZ-instelling een hoger voorschot hebben ontvangen dan het totaalbedrag van de aanmeldingen tot 1 juli 2018, dan wordt het verschil verrekend met de nieuwe aanmeldingen vanaf 1 juli 2018. Mocht verrekening uiteindelijk niet mogelijk zijn doordat er onvoldoende nieuwe aanmeldingen komen vanaf 1 juli 2018, dan zal UWV per 1 juli 2019 verstrekte subsidie gaan terugvorderen.

Artikel 11

Aan de verstrekte subsidie wordt ingevolge artikel 11 de verplichting verbonden voor de GGZ-instelling om onverwijld een schriftelijke melding aan UWV te doen zodra aannemelijk is dat de gesubsidieerde activiteiten niet geheel, niet tijdig of volgens alle daaraan verbonden verplichtingen zullen worden verricht. Bij het niet voldoen aan de meldingsplicht kan, indien dat achteraf mocht blijken, met toepassing van artikel 4:49, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht de subsidievaststelling alsnog worden ingetrokken omdat de ontvanger wist en behoorde te weten dat de subsidievaststelling onjuist was.

Amsterdam, 12 juni 2018

A. Paling, Voorzitter Raad van bestuur UWV

Naar boven