TOELICHTING
Algemeen deel
Deze regeling heeft betrekking op drie bestaande ministeriële regelingen ten aanzien
van het bewijs van verzekering van niet-kentekenplichtige motorrijtuigen. Die regelingen
worden samengevoegd tot één regeling. De aanleiding voor deze regeling is het Besluit
van 26 april 2018, houdende technische wijzigingen van enkele algemene maatregelen
van bestuur op het terrein van milieu, vervoer en water (Stb. 2018, 135). Daarin is het Besluit bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen1 (hierna: het besluit) aangepast. De Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige
motorrijtuigen, de Regeling model document voor bromfietsen en de Regeling verzekeringsplaten
voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen moesten daardoor enigszins gewijzigd worden.
Van die gelegenheid is gebruikgemaakt om de drie regelingen te actualiseren en samen
te voegen en de afzonderlijke regelingen aldus in te trekken. Inhoudelijk zijn de
regels niet gewijzigd.
Het besluit schreef het gebruik van een plaat voor om duidelijk te maken dat voor
gehandicaptenvoertuigen en andere niet-kentekenplichtige motorrijtuigen een verzekering
overeenkomstig de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen van kracht is.
Verzekeraars hebben inmiddels een ‘verzekeringsplaat’ ontwikkeld in de vorm van een
sticker. De aanpassing van het besluit houdt, behalve een gewijzigde citeertitel en
redactionele wijzigingen, met name in dat niet meer wordt gesproken van een ‘verzekeringsplaat’,
maar van een ‘bewijs van verzekering’.2 Daaronder kan een sticker worden verstaan. De sticker kan voldoen aan de eisen van
duurzaamheid en vormgeving die op grond van de voorheen geldende Regeling verzekeringsplaten
voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen aan verzekeringsplaten waren gesteld. Het
enige verschil is het materiaal. Er zijn geen inhoudelijke redenen om het gebruik
van een sticker in plaats van een plaat af te wijzen. Daarom zijn de regels voor bewijzen
van verzekering voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen zo aangepast, dat de daarin
opgenomen eisen gelden voor bewijzen van verzekering in het algemeen.
Deze regeling heeft geen administratieve lasten of nalevingskosten tot gevolg. De
praktijk van de verzekeringsplaten kan gehandhaafd blijven. Vanaf nu kunnen ook stickers
worden gebruikt als bewijs van verzekering. Het gebruik van een sticker levert ten
opzichte van de plaat een besparing op in de productie (minder materiaal) en verzending
(lager gewicht). Aangezien deze regeling daarnaast met name een uitvloeisel is van
wat in het besluit is gewijzigd en voor het overige geen noemenswaardige gevolgen
voor burgers, bedrijven en instellingen hebben, is in lijn met het beleid daaromtrent
afgezien van internetconsultatie.3
De wijziging van het besluit treedt in werking op 1 juli 2018. Inwerkingtreding van
deze regeling was op hetzelfde moment beoogd, aangezien de ruimte die in het besluit
is geboden, doorwerking zou moeten vinden in de regelingen. Aangezien die datum echter
niet gehaald kon worden, is de regeling zo spoedig mogelijk na die datum op de dag
na publicatie in de Staatscourant in werking getreden. Hierdoor is afgeweken van het
systeem van vaste verandermomenten voor regelgeving als bedoeld in aanwijzing 4.17
van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dit wordt gerechtvaardigd doordat hier sprake
is van spoedregelgeving (aanwijzing 4.17, vijfde lid, onderdeel b). Zonder aanpassing
van de regelingen is de wijziging van het besluit immers niet zinvol.
Artikelsgewijs deel
Artikel 1
Nu de regelingen zijn samengevoegd is ervoor gekozen een begripsbepaling op te nemen
voor het besluit, om verwijzingen daarnaar te vereenvoudigen.
Artikelen 2 tot en met 5
In deze artikelen zijn de regels met betrekking tot de uiterlijke en technische kenmerken
van het bewijs van verzekering voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen vastgesteld.
Deze waren reeds opgenomen in de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige
motorrijtuigen. Het gekozen systeem waarbij de kleur, volgorde en plaats van de aanduidingen
op het bewijs van verzekering per jaar verschillen, wordt onverminderd voortgezet.
Naast letters en cijfers is het bewijs voorzien van de aanduiding ‘Nederland’ en het
jaartal. Er wordt gevarieerd in de volgorde en plaats waarop deze aanduidingen op
het bewijs staan. Bovendien wisselt de kleur van de letters, cijfers, aanduidingen
en van een eventuele rand. Op basis van de in de artikelen 4 en 5 beschreven systematiek
rouleren de verschillende kenmerken jaarlijks volgens een vast patroon van variatiemogelijkheden.
Schematisch ziet dit er als volgt uit:
Kleur (wisselt per kalenderjaar)
|
Volgorde (wisselt per vier kalenderjaren)
|
Plaats (wisselt per drie kalenderjaren vanaf 2020)
|
Groen
|
[Jaartal] Nederland
|
Bovenaan
|
Blauw
|
Nederland [jaartal]
|
Onderaan
|
Rood
|
|
|
Zwart
|
|
|
Bij de inwerkingtreding van de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige
motorrijtuigen met ingang van kalenderjaar 2014 waren de letters en cijfers, het woord
‘Nederland’ en het jaartal, alsmede een eventuele rand, uitgevoerd in de kleur groen.
In 2018 is het patroon weer opnieuw begonnen bij de kleur groen. De kleur van de achtergrond
van het bewijs van verzekering blijft ieder jaar gelijk, namelijk een retroreflecterende
kleur geel.
In de volgorde van de aanduiding zijn twee variaties mogelijk. Een variatie blijft
gelden gedurende een hele cyclus van vier jaren waarin de kleuren van de aanduidingen
wisselen. De volgorde wisselt aldus per vier kalenderjaren. De eerste vier kalenderjaren
waarin de systematiek werd gehanteerd (2014 tot en met 2017) werd de verzekeringsplaat
uitgevoerd met de aanduiding ‘Nederland [jaartal]’. Vanaf 2018 is de aanduiding op
het bewijs van verzekering komen te luiden ‘2018 Nederland’, ‘2019 Nederland’, et
cetera.
Ten slotte wordt gevarieerd in de plaats van de aanduiding ‘Nederland [jaartal]’ of
‘[jaartal] Nederland’. Deze aanduiding kan geplaatst worden bovenaan dan wel onderaan
op het bewijs van verzekering. De plaats van de aanduiding wisselt per drie kalenderjaren
vanaf 2014, om min of meer gelijkluidende combinaties van kenmerken zo veel mogelijk
te voorkomen. Dit houdt in dat in 2014, 2015 en 2016 de aanduiding bovenaan (boven
de drie hoofdletters) werd geplaatst, in 2017, 2018 en 2019 onderaan (onder de drie
cijfers) en vervolgens weer drie jaar bovenaan, en zo verder.
Hieronder volgt een overzicht van de kenmerken van het bewijs van verzekering per
verzekeringsjaar voor de komende tien jaar.
Jaar
|
Kleur
|
Tekst
|
Plaats
|
2018
|
Groen
|
2018 Nederland
|
Onderaan
|
2019
|
Blauw
|
2019 Nederland
|
Onderaan
|
2020
|
Rood
|
2020 Nederland
|
Bovenaan
|
2021
|
Zwart
|
2021 Nederland
|
Bovenaan
|
2022
|
Groen
|
Nederland 2022
|
Bovenaan
|
2023
|
Blauw
|
Nederland 2023
|
Onderaan
|
2024
|
Rood
|
Nederland 2024
|
Onderaan
|
2025
|
Zwart
|
Nederland 2025
|
Onderaan
|
2026
|
Groen
|
2026 Nederland
|
Bovenaan
|
2027
|
Blauw
|
2027 Nederland
|
Bovenaan
|
2028
|
Rood
|
2028 Nederland
|
Bovenaan
|
etc.
|
|
|
|
Artikelen 6, 7 en 8 en de bijlage
De artikelen 6, 7 en 8 zijn de omzetting van de artikelen 1, 2 en 3 van de Regeling
model document voor bromfietsen. De artikelen en de bijlage betreffen regels over
het document dat verzekeraars verstrekken aan verzekerden. Daarmee kunnen zij aantonen
dat op een gehandicaptenvoertuig een verzekering overeenkomstig de Wet aansprakelijkheidsverzekering
motorrijtuigen van kracht is. Aangezien de Regeling model document voor bromfietsen
enigszins verouderd was, zijn redactionele wijziging aangebracht ten opzichte van
de genoemde regeling. Ten overvloede is opgemerkt dat de regeling sinds de invoering
van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen per 1 september 2005 niet meer
gold voor bromfietsen waarvoor een kentekenbewijs is afgegeven.4 Evenmin geldt de regeling voor fietsen met trapondersteuning, in tegenstelling tot
wat de regeling vermeldde, aangezien die per 1 oktober 2006 zijn vrijgesteld van de
verplichte verzekering op grond van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.5
Artikel 9
De artikelen 1 en 2 van de oude Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige
motorrijtuigen zijn omgezet naar artikel 9, eerste en tweede lid, van deze regeling.
Dit artikel regelt een ontheffing (vrijstelling) van de plicht om een bewijs van verzekering
bij zich te hebben voor bestuurders uit bepaalde landen waar het desbetreffende voertuig
gewoonlijk gestald is.
De in artikel 2 van de Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen
genoemde richtlijn bestond niet meer. Deze is vervangen door Richtlijn 2009/103/EG
van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 betreffende de verzekering
tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen
aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid
(PbEU 2009, L 263). Naar de gelijkluidende bepalingen in die richtlijn wordt verwezen
in het nieuwe artikel 9, tweede lid.
De lijst met landen uit artikel 1 van de Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige
motorrijtuigen bleek eveneens niet actueel te zijn. De lijst is voor het laatst aangepast
in 2004.6 Uit het Uitvoeringsbesluit van de Commissie van 22 november 2011 betreffende de toepassing
van Richtlijn 2009/103/EG van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de controle
op de verzekering tegen de aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer
van motorrijtuigen aanleiding kan geven (PbEU 2011, L 310) blijkt dat sindsdien niet
alleen afgezien dient te worden van controles op de verzekering tegen de wettelijke
aansprakelijkheid ten aanzien van voertuigen die gewoonlijk zijn gestald in de reeds
genoemde landen, maar ook ten aanzien van voertuigen die gewoonlijk zijn gestald in
Andorra, Bulgarije, Roemenië en Servië. Die landen zijn toegevoegd aan de lijst.
Tot slot zijn redactionele wijzigingen doorgevoerd.
Artikel 10
De Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen, de Regeling
model document voor bromfietsen en de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige
motorrijtuigen zijn ingetrokken, omdat de daarin opgenomen regels zijn geïncorporeerd
in deze regeling, zoals hiervoor is beschreven.
Artikel 11
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie van deze regeling
in de Staatscourant. Daarmee is deze regeling zo spoedig mogelijk van kracht ter aansluiting
bij het besluit, dat met ingang van 1 juli 2018 is gewijzigd.
Artikel 12
De citeertitel van deze regeling luidt: Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige
motorrijtuigen. Deze titel sluit aan bij de citeertitel van het besluit waarop deze
regeling is gebaseerd. Het jaartal is toegevoegd om deze regeling te onderscheiden
van de hiervoor bestaande gelijknamige regeling omtrent de ontheffing, die nu in artikel
9 is opgenomen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga