Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2018, 37661 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2018, 37661 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 3, derde lid, 4, vierde lid, en 7 van het Besluit bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen;
BESLUIT:
Een bewijs van verzekering als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel a, van het besluit is een vierkante plaat of sticker van 80 x 80 mm met afgeronde hoeken.
Op het bewijs van verzekering worden drie hoofdletters naast elkaar en daaronder drie cijfers naast elkaar geplaatst. Deze letters en cijfers zijn ten minste 24 mm hoog en ten minste 16 mm breed, met dien verstande dat het cijfer 1 ten minste 7 mm breed moet zijn.
1. Op het bewijs van verzekering worden het woord ‘Nederland’ en een jaartal geplaatst. Deze aanduiding bestaat uit letters en cijfers van ten minste 5 mm hoog.
2. De aanduiding, bedoeld in het eerste lid, wordt boven de drie hoofdletters of onder de drie cijfers op het bewijs van verzekering geplaatst.
3. De aanduiding wordt in de kalenderjaren 2018 en 2019 onderaan het bewijs van verzekering geplaatst. Vanaf 1 januari 2020 wisselt de aanduiding elke drie kalenderjaren van plaats, beginnende met een plaats bovenaan het bewijs van verzekering.
4. De volgorde waarop het woord ‘Nederland’ en het jaartal op het bewijs van verzekering staan vermeld, wisselt elke vier kalenderjaren, beginnende vanaf het kalenderjaar 2018 met de volgorde het jaartal gevolgd door ‘Nederland’.
1. De ondergrond van het bewijs van verzekering heeft een retroreflecterende kleur geel.
2. De letters en cijfers, het woord ‘Nederland’ en het jaartal, alsmede een eventuele rand, worden uitgevoerd in de kleur groen, blauw, rood of zwart. De kleur wisselt in de genoemde volgorde per kalenderjaar, beginnende met de kleur groen, waarbij na de kleur zwart opnieuw de kleur groen volgt.
Het model van het door de verzekeraars te verstrekken document als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel b, van het besluit is goedgekeurd en als bijlage bij deze regeling gevoegd.
1. De afmetingen van het document zijn 13 cm breed en ±10 cm hoog, met dien verstande dat het te gebruiken formulier aan de linker- en rechterzijde mag worden verbreed en aan de onderzijde mag worden verlengd met gedeelten, in de bijlage aangegeven met A en B, welke door of vanwege de verzekeraar kunnen worden gebruikt voor het vermelden van gegevens omtrent de gesloten verzekering.
2. De achterkant van het document mag eveneens door of vanwege de verzekeraar worden benut voor het vermelden van gegevens omtrent de gesloten verzekering, met uitzondering van een strook van 13 cm breed en ten minste 1,6 cm hoog aan de bovenzijde van het document.
1. De gegevens die ingevolge artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdelen a tot en met d, van het besluit in het document worden vermeld, worden in de daartoe bestemde ruimten ingevuld.
2. De letters en cijfers van het bijbehorende bewijs van verzekering worden in de beide rechthoeken aan de bovenzijde van het document vermeld. In de onderbreking van de omlijning van deze rechthoeken wordt het jaartal dat is vermeld op het betrokken bewijs van verzekering aangebracht. Deze gegevens worden gedrukt of met een machine aangebracht.
1. Een ontheffing als bedoeld in artikel 7 van het besluit om een bewijs van verzekering bij zich te hebben is verleend aan de bestuurder van een motorrijtuig dat gewoonlijk is gestald in:
Andorra;
België;
de Bondsrepubliek Duitsland;
Bulgarije;
Cyprus;
Denemarken, met inbegrip van de Faeröer;
Estland;
Finland;
Frankrijk en Monaco;
Griekenland;
Hongarije;
Ierland;
Italië, San Marino en Vaticaanstad;
Kroatië;
Letland;
Litouwen;
Luxemburg;
Malta;
Noorwegen;
Oostenrijk;
Polen;
Portugal;
Roemenië;
Servië;
Slovenië;
de Slowaakse Republiek;
Spanje;
de Tsjechische Republiek;
het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, de Kanaaleilanden, het eiland Man en Gibraltar;
IJsland;
Zweden; of
Zwitserland en Liechtenstein.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op bestuurders van motorrijtuigen ten aanzien waarvan:
a. in dat land overeenkomstig artikel 5, tweede lid, van de Richtlijn 2009/103/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid (PbEU 2009, L 263), van de bepalingen van artikel 3 van die richtlijn is afgeweken, of
b. niet voldaan is aan de voorwaarde, genoemd in artikel 8, eerste lid, tweede alinea, van die richtlijn.
De volgende regelingen worden ingetrokken:
– de Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen,
– de Regeling model document voor bromfietsen, en
– de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Deze regeling heeft betrekking op drie bestaande ministeriële regelingen ten aanzien van het bewijs van verzekering van niet-kentekenplichtige motorrijtuigen. Die regelingen worden samengevoegd tot één regeling. De aanleiding voor deze regeling is het Besluit van 26 april 2018, houdende technische wijzigingen van enkele algemene maatregelen van bestuur op het terrein van milieu, vervoer en water (Stb. 2018, 135). Daarin is het Besluit bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen1 (hierna: het besluit) aangepast. De Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen, de Regeling model document voor bromfietsen en de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen moesten daardoor enigszins gewijzigd worden. Van die gelegenheid is gebruikgemaakt om de drie regelingen te actualiseren en samen te voegen en de afzonderlijke regelingen aldus in te trekken. Inhoudelijk zijn de regels niet gewijzigd.
Het besluit schreef het gebruik van een plaat voor om duidelijk te maken dat voor gehandicaptenvoertuigen en andere niet-kentekenplichtige motorrijtuigen een verzekering overeenkomstig de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen van kracht is. Verzekeraars hebben inmiddels een ‘verzekeringsplaat’ ontwikkeld in de vorm van een sticker. De aanpassing van het besluit houdt, behalve een gewijzigde citeertitel en redactionele wijzigingen, met name in dat niet meer wordt gesproken van een ‘verzekeringsplaat’, maar van een ‘bewijs van verzekering’.2 Daaronder kan een sticker worden verstaan. De sticker kan voldoen aan de eisen van duurzaamheid en vormgeving die op grond van de voorheen geldende Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen aan verzekeringsplaten waren gesteld. Het enige verschil is het materiaal. Er zijn geen inhoudelijke redenen om het gebruik van een sticker in plaats van een plaat af te wijzen. Daarom zijn de regels voor bewijzen van verzekering voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen zo aangepast, dat de daarin opgenomen eisen gelden voor bewijzen van verzekering in het algemeen.
Deze regeling heeft geen administratieve lasten of nalevingskosten tot gevolg. De praktijk van de verzekeringsplaten kan gehandhaafd blijven. Vanaf nu kunnen ook stickers worden gebruikt als bewijs van verzekering. Het gebruik van een sticker levert ten opzichte van de plaat een besparing op in de productie (minder materiaal) en verzending (lager gewicht). Aangezien deze regeling daarnaast met name een uitvloeisel is van wat in het besluit is gewijzigd en voor het overige geen noemenswaardige gevolgen voor burgers, bedrijven en instellingen hebben, is in lijn met het beleid daaromtrent afgezien van internetconsultatie.3
De wijziging van het besluit treedt in werking op 1 juli 2018. Inwerkingtreding van deze regeling was op hetzelfde moment beoogd, aangezien de ruimte die in het besluit is geboden, doorwerking zou moeten vinden in de regelingen. Aangezien die datum echter niet gehaald kon worden, is de regeling zo spoedig mogelijk na die datum op de dag na publicatie in de Staatscourant in werking getreden. Hierdoor is afgeweken van het systeem van vaste verandermomenten voor regelgeving als bedoeld in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dit wordt gerechtvaardigd doordat hier sprake is van spoedregelgeving (aanwijzing 4.17, vijfde lid, onderdeel b). Zonder aanpassing van de regelingen is de wijziging van het besluit immers niet zinvol.
Nu de regelingen zijn samengevoegd is ervoor gekozen een begripsbepaling op te nemen voor het besluit, om verwijzingen daarnaar te vereenvoudigen.
In deze artikelen zijn de regels met betrekking tot de uiterlijke en technische kenmerken van het bewijs van verzekering voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen vastgesteld. Deze waren reeds opgenomen in de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen. Het gekozen systeem waarbij de kleur, volgorde en plaats van de aanduidingen op het bewijs van verzekering per jaar verschillen, wordt onverminderd voortgezet. Naast letters en cijfers is het bewijs voorzien van de aanduiding ‘Nederland’ en het jaartal. Er wordt gevarieerd in de volgorde en plaats waarop deze aanduidingen op het bewijs staan. Bovendien wisselt de kleur van de letters, cijfers, aanduidingen en van een eventuele rand. Op basis van de in de artikelen 4 en 5 beschreven systematiek rouleren de verschillende kenmerken jaarlijks volgens een vast patroon van variatiemogelijkheden. Schematisch ziet dit er als volgt uit:
Kleur (wisselt per kalenderjaar) |
Volgorde (wisselt per vier kalenderjaren) |
Plaats (wisselt per drie kalenderjaren vanaf 2020) |
---|---|---|
Groen |
[Jaartal] Nederland |
Bovenaan |
Blauw |
Nederland [jaartal] |
Onderaan |
Rood |
||
Zwart |
Bij de inwerkingtreding van de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen met ingang van kalenderjaar 2014 waren de letters en cijfers, het woord ‘Nederland’ en het jaartal, alsmede een eventuele rand, uitgevoerd in de kleur groen. In 2018 is het patroon weer opnieuw begonnen bij de kleur groen. De kleur van de achtergrond van het bewijs van verzekering blijft ieder jaar gelijk, namelijk een retroreflecterende kleur geel.
In de volgorde van de aanduiding zijn twee variaties mogelijk. Een variatie blijft gelden gedurende een hele cyclus van vier jaren waarin de kleuren van de aanduidingen wisselen. De volgorde wisselt aldus per vier kalenderjaren. De eerste vier kalenderjaren waarin de systematiek werd gehanteerd (2014 tot en met 2017) werd de verzekeringsplaat uitgevoerd met de aanduiding ‘Nederland [jaartal]’. Vanaf 2018 is de aanduiding op het bewijs van verzekering komen te luiden ‘2018 Nederland’, ‘2019 Nederland’, et cetera.
Ten slotte wordt gevarieerd in de plaats van de aanduiding ‘Nederland [jaartal]’ of ‘[jaartal] Nederland’. Deze aanduiding kan geplaatst worden bovenaan dan wel onderaan op het bewijs van verzekering. De plaats van de aanduiding wisselt per drie kalenderjaren vanaf 2014, om min of meer gelijkluidende combinaties van kenmerken zo veel mogelijk te voorkomen. Dit houdt in dat in 2014, 2015 en 2016 de aanduiding bovenaan (boven de drie hoofdletters) werd geplaatst, in 2017, 2018 en 2019 onderaan (onder de drie cijfers) en vervolgens weer drie jaar bovenaan, en zo verder.
Hieronder volgt een overzicht van de kenmerken van het bewijs van verzekering per verzekeringsjaar voor de komende tien jaar.
Jaar |
Kleur |
Tekst |
Plaats |
---|---|---|---|
2018 |
Groen |
2018 Nederland |
Onderaan |
2019 |
Blauw |
2019 Nederland |
Onderaan |
2020 |
Rood |
2020 Nederland |
Bovenaan |
2021 |
Zwart |
2021 Nederland |
Bovenaan |
2022 |
Groen |
Nederland 2022 |
Bovenaan |
2023 |
Blauw |
Nederland 2023 |
Onderaan |
2024 |
Rood |
Nederland 2024 |
Onderaan |
2025 |
Zwart |
Nederland 2025 |
Onderaan |
2026 |
Groen |
2026 Nederland |
Bovenaan |
2027 |
Blauw |
2027 Nederland |
Bovenaan |
2028 |
Rood |
2028 Nederland |
Bovenaan |
etc. |
De artikelen 6, 7 en 8 zijn de omzetting van de artikelen 1, 2 en 3 van de Regeling model document voor bromfietsen. De artikelen en de bijlage betreffen regels over het document dat verzekeraars verstrekken aan verzekerden. Daarmee kunnen zij aantonen dat op een gehandicaptenvoertuig een verzekering overeenkomstig de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen van kracht is. Aangezien de Regeling model document voor bromfietsen enigszins verouderd was, zijn redactionele wijziging aangebracht ten opzichte van de genoemde regeling. Ten overvloede is opgemerkt dat de regeling sinds de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen per 1 september 2005 niet meer gold voor bromfietsen waarvoor een kentekenbewijs is afgegeven.4 Evenmin geldt de regeling voor fietsen met trapondersteuning, in tegenstelling tot wat de regeling vermeldde, aangezien die per 1 oktober 2006 zijn vrijgesteld van de verplichte verzekering op grond van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.5
De artikelen 1 en 2 van de oude Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen zijn omgezet naar artikel 9, eerste en tweede lid, van deze regeling. Dit artikel regelt een ontheffing (vrijstelling) van de plicht om een bewijs van verzekering bij zich te hebben voor bestuurders uit bepaalde landen waar het desbetreffende voertuig gewoonlijk gestald is.
De in artikel 2 van de Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen genoemde richtlijn bestond niet meer. Deze is vervangen door Richtlijn 2009/103/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid (PbEU 2009, L 263). Naar de gelijkluidende bepalingen in die richtlijn wordt verwezen in het nieuwe artikel 9, tweede lid.
De lijst met landen uit artikel 1 van de Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen bleek eveneens niet actueel te zijn. De lijst is voor het laatst aangepast in 2004.6 Uit het Uitvoeringsbesluit van de Commissie van 22 november 2011 betreffende de toepassing van Richtlijn 2009/103/EG van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de controle op de verzekering tegen de aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven (PbEU 2011, L 310) blijkt dat sindsdien niet alleen afgezien dient te worden van controles op de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid ten aanzien van voertuigen die gewoonlijk zijn gestald in de reeds genoemde landen, maar ook ten aanzien van voertuigen die gewoonlijk zijn gestald in Andorra, Bulgarije, Roemenië en Servië. Die landen zijn toegevoegd aan de lijst.
Tot slot zijn redactionele wijzigingen doorgevoerd.
De Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen, de Regeling model document voor bromfietsen en de Regeling verzekeringsplaten voor niet-kentekenplichtige motorrijtuigen zijn ingetrokken, omdat de daarin opgenomen regels zijn geïncorporeerd in deze regeling, zoals hiervoor is beschreven.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie van deze regeling in de Staatscourant. Daarmee is deze regeling zo spoedig mogelijk van kracht ter aansluiting bij het besluit, dat met ingang van 1 juli 2018 is gewijzigd.
De citeertitel van deze regeling luidt: Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen. Deze titel sluit aan bij de citeertitel van het besluit waarop deze regeling is gebaseerd. Het jaartal is toegevoegd om deze regeling te onderscheiden van de hiervoor bestaande gelijknamige regeling omtrent de ontheffing, die nu in artikel 9 is opgenomen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Voorheen: het Besluit van 16 september 1965, houdende vaststelling van het bewijs van verzekering voor de niet-kentekenplichtige motorrijtuigen en enkele regelen met betrekking tot het bewijs van vrijstelling (Stb. 1965, 414).
Zie de Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 9 augustus 2005 tot wijziging van de Regeling model document voor bromfietsen in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen (Stcrt. 2005, 161).
Bij het Besluit van 28 augustus 2006, inzake vrijstelling voor fietsen met trapondersteuning van aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen alsmede houdende wijziging van het Besluit van 16 september 1965, houdende vaststelling van het bewijs van verzekering voor de niet-kentekenplichtige motorrijtuigen en enkele regelen met betrekking tot het bewijs van vrijstelling (Stb. 414) (Stb. 2006, 400).
Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 13 augustus 2004 tot wijziging van de Regeling bewijs van verzekering niet-kentekenplichtige motorrijtuigen (Stcrt. 2004, 159).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-37661.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.