Informatie over deze publicatie

Deze publicatie is op 25-05-2018 gepubliceerd door Woerden. De publicatie is van het type Verkeersbesluiten en heeft als identifier "stcrt-2018-29574".

Bestandsformaten

Op dit moment is de publicatie beschikbaar in de volgende formaten:

Publicatiegegevens

Onderstaande tabel bevat een overzicht van de publicatiegegevens (metadata) die bij deze publicatie horen. Deze zijn ook als los bestand beschikbaar:

Publicatiegegevens Waarde
Citeertitel Gemeente Woerden - Verkeersbesluit opheffen geslotenverklaring voor voertuigen breder dan 2,2m op de Van Teylingenweg Burgermeester en wethouders van Woerden, Gelet op: De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW); Artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, waarin het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 1 september 2013 is gemandateerd aan de verkeerskundig beleidsadviseur van het team realisatie en beheer; Overwegende dat: Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens. Op grond van artikel 14 van het BABW de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en 3 van het BABW, in het betrokken verkeerbesluit tot uitdrukking wordt gebracht. Uit het oogpunt van: • het verzekeren van de veiligheid op de weg; • het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg; Is het gewenst om: De gesloten verklaring voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,2 meter die geldt op de Van Teylingenweg te Kamerik op te heffen. Motivering Aanleiding voor dit verkeersbesluit is het feit dat heel Kanis vanaf medio mei 2018 in een periode van ongeveer drie a vier jaar wordt gereconstrueerd, aangezien de gehele openbare ruimte erg verzakt is. Omdat er in dit gebied weinig voor vrachtverkeer geschikte infrastructuur is, is – na afweging van alle alternatieven - de keuze gemaakt om de route voor het noodzakelijke bouwverkeer via de Van Teylingenweg naar het Oortjespad te laten lopen. Langs het Oortjespad staan namelijk de minste woningen en dit is de kortste route naar de provinciale weg, waardoor de overlast zoveel mogelijk beperkt wordt. Op de Van Teylingenweg geldt momenteel een breedtebeperking van 2,2 meter, waardoor zwaar (bouw-)verkeer hier in de huidige situatie niet mag komen. Deze breedtebeperking is een erfenis vanuit het verleden, toen de Van Teylingenweg nog als C-weg gold. Het is gewenst om deze breedtebeperking op te heffen. Uit tellingen blijkt bovendien dat er momenteel op een gemiddelde werkdag al zware voertuigen (illegaal) over deze weg rijden. Deze voertuigen rijden hier omdat er bedrijven zijn gevestigd, die onder andere bevoorraad moeten worden. Wanneer de gesloten verklaring voor voertuigen breder dan 2,2m in stand blijft, worden de bedrijven langs de Van Teylingenweg en Mijzijde onnodig gehinderd in hun bedrijfsvoering. De politie heeft aangegeven dat het daarom niet wenselijk is strikt te handhaven op de huidige breedtebeperking. Voor de politie is het niet mogelijk onderscheid te maken tussen het bouwverkeer en ander zwaar verkeer. Wanneer een maatregel niet handhaafbaar is, kan deze beter ingetrokken worden. Met de maatregelen die wel getroffen worden, wordt de verkeerssituatie veiliger gemaakt ten opzichte van de huidige situatie, omdat de suggestie van een veilige route zonder vrachtverkeer (schijnveiligheid) wordt opgeheven. Belangenafweging Bij de keuze voor het Oortjespad is gekeken naar de beschikbare infrastructuur rondom Kanis. Omdat in dit gebied relatief weinig infrastructuur beschikbaar is, is ervoor gekozen om één weg als route voor bouwverkeer aan te wijzen. Dit geeft extra verkeersdruk op het Oortjespad, ten nadele van de leefbaarheid rond en verkeersveiligheid op het Oortjespad. Alternatieve routes lopen door het dorp Kamerik of via de Van Teylingenweg naar de Lange Meentweg, wat qua afstand een langere route is. Bovendien ervaren dan meer mensen overlast van het bouwverkeer. Andere wegen worden bij de keuze voor het Oortjespad minder belast door het bouwverkeer, wat de verkeersveiligheid op deze wegen ten goede komt. Gehoord Overeenkomstig artikel 24 van het BAB
Collectie officiële publicatie
DTD-versie Officiële Publicaties, versie 1.1
Eindverantwoordelijke Woerden
Geo informatie (coördinaten) 122433 460265
Geo informatie (gemeente) Woerden
Identifier stcrt-2018-29574
Jaargang 2018
Onderwerp Verkeer | Organisatie en beleid
Organisatietype gemeente
Postcode en huisnummer 3471HD 5
Publicatiedatum 2018-05-25
Publicatienaam Staatscourant
Publicatienummer 29574
Publicerende organisatie Woerden
Referentienummer 18i.02511
Rubriek Verkeersbesluiten
Samenvatting Verkeersbesluit opheffen geslotenverklaring voor voertuigen breder dan 2,2m op de Van Teylingenweg
Straatnaam Oortjespad
Taal nl
Titel Verkeersbesluit opheffen geslotenverklaring voor voertuigen breder dan 2,2m op de Van Teylingenweg
Type verkeersbesluit maatregel(en) tot wijziging van de inrichting van de weg
Uitgever Ministerie van Binnenlandse Zaken
Vereiste van besluit Het bepaalde in artikel 12 van het BABW
Vereiste van besluit Wegenverkeerswet 1994, art. 15, lid 2
Verkeersborden C18
Wegcategorie Gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom
Weggebruiker bestuurders van een motorrijwiel, scooter, personenauto of bestelauto
Woonplaats Kamerik