Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2018, 29510 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2018, 29510 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Aan de bijlage behorend bij artikel 1 van de Regeling veiligheid niet-primaire waterkeringen in rijksbeheer wordt toegevoegd:
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Op grond van artikel 2.4 van de Waterwet zijn bij het Besluit van … tot wijziging van het Waterbesluit in verband met normering van de Westelijke kanaaldijk Amsterdam-Rijnkanaal en Lekkanaal tussen Amsterdam en Nieuwegein, de Westelijke kanaaldijk Afwateringskanaal ’s-Hertogenbosch Drongelen en de kanaaldijk Kreekrakpolder en overdracht van voorhavendijken (Stb. 2018, ...) in het Waterbesluit veiligheidsnormen vastgesteld voor de genoemde andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk. Deze waterkeringen maken met ingang van 1 januari 2017 geen deel meer uit van het stelsel van primaire waterkeringen, maar ze vervullen nog wel een functie in het regionaal systeem. Daarom zijn deze keringen met ingang van 1 januari 2017 toegevoegd aan het Waterbesluit als andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk.1 De waterkeringen zijn opgedeeld in dijkdelen waarvoor afzonderlijke normen zijn vastgesteld. Alle niet-primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk zijn nu aangewezen voor normering. Die keringen zijn genoemd in bijlage III, onderdeel 2, bij het Waterbesluit.
Om te kunnen beoordelen of dijkdelen aan de veiligheidsnormen voldoen, zijn in de Regeling veiligheid niet-primaire waterkeringen in rijksbeheer de hydraulische randvoorwaarden voor de dijkdelen vastgesteld op grond van artikel 2.5 van de Waterwet. Bij de onderhavige regeling gebeurt dat ook voor de Westelijke kanaaldijk Afwateringskanaal ’s-Hertogenbosch Drongelen en de kanaaldijk Kreekrakpolder; voor de Westelijke kanaaldijk Amsterdam-Rijnkanaal en Lekkanaal tussen Amsterdam en Nieuwegein zijn de hydraulische randvoorwaarden reeds vastgelegd, aangezien de kering aan de oostkant van het kanaal reeds genormeerd was.
In de bijlage bij de Regeling veiligheid niet-primaire waterkeringen in rijksbeheer zijn per oppervlaktewaterlichaam waarlangs een genormeerde waterkering ligt, de waterstanden vastgesteld die de aanliggende waterkering moet kunnen keren. De waterstanden zijn voor vastgestelde punten (uitvoerpunten) weergegeven in meters ten opzichte van het Normaal Amsterdams Pijl. De aanduiding ‘T=... jr’ geeft de norm of normen (overschrijdingskans van 1:100, 1:150, 1:300 of 1:1000 per jaar) weer waaraan de dijkdelen van een waterkering moeten voldoen. De norm die bij een uitvoerpunt geldt, bepaalt welke waterstand wordt gehanteerd bij de toetsing. Zo worden de waterstanden in de kolom T=150 jr. gebruikt voor de uitvoerpunten op de dijkdelen van de kering langs de Westelijke kanaaldijk Afwateringskanaal ’s-Hertogenbosch Drongelen waarvoor een overschrijdingskans van 1:150 de norm is.2 De onderbouwing van de waterstanden is opgenomen in de in opdracht van Rijkswaterstaat opgestelde achtergrondrapportages.3 Die achtergrondrapportages hebben gediend als uitgangspunt voor de bijlage bij deze regeling.
Of de waterkeringen de voorgeschreven waterstanden kunnen keren, moet aan de hand van een toetsinstrumentarium worden bepaald. Dit toetsinstrumentarium (het Voorschrift toetsen op veiligheid niet-primaire waterkeringen in rijksbeheer) is voorgeschreven aan de feitelijk beheerder, Rijkswaterstaat.4 De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet toe op de correcte naleving van de voorschriften bij de toetsing van de waterkeringen aan de in het Waterbesluit vastgestelde veiligheidsnormen. Rijkswaterstaat en de ILT zullen hun resultaten van de toetsing rapporteren aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De toetsing zal plaatsvinden op basis van de situatie in 2020. Het jaartal 2020 geeft de peildatum weer; dat wil zeggen dat getoetst wordt aan de verwachte omstandigheden in 2020. Keringen die niet aan de norm voldoen zullen vervolgens worden versterkt. Uitgaande van een voorgenomen twaalfjaarlijkse toetscyclus, zoals die ook voor de primaire waterkeringen geldt, zal de daaropvolgende toetsronde in 2032 afgerond zijn.
De Waterwet bepaalt in artikel 2.5 dat gedeputeerde staten van de provincies waarin de waterkeringen zijn gelegen bij de voorbereiding van deze regeling worden gehoord. De colleges van gedeputeerde staten zijn daartoe per brief uitgenodigd. Ze hebben laten weten met de voorgestelde randvoorwaarden in te kunnen stemmen.
De onderhavige regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lastendruk voor burgers en bedrijven noch voor bestuurlijke en uitvoeringslasten. Voor burgers en bedrijven zijn er evenmin andere ingrijpende gevolgen. Om deze redenen is afgezien van internetconsultatie, in lijn met het beleid ten aanzien daarvan.5
De hydraulische randvoorwaarden zijn nodig om de niet-primaire waterkeringen in rijksbeheer te kunnen toetsen aan de veiligheidsnormen die per 1 juli 2018 zijn vastgesteld. Inwerkingtreding van deze regeling op dezelfde datum is dus nodig. Een later moment kan niet worden afgewacht. Om die reden wordt afgeweken van de vaste invoeringstermijn van twee maanden uit de systematiek van vaste verandermomenten. Dit is in overeenstemming met de uitzonderingsgrond van aanwijzing 4.17, vijfde lid, onderdeel a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving.
Een elektronische versie van de gehele bijlage, inclusief de onderhavige wijziging, is te raadplegen op en te downloaden van www.helpdeskwater.nl.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Besluit van 6 december 2016 tot wijziging van het Waterbesluit (wijziging status van enkele rijkswaterkeringen, aanwijzing voormalige primaire waterkeringen ten behoeve van subsidiëring en een technische wijziging) (Stb. 2016, 492).
Zie voor een uitgebreidere toelichting over de normen de nota van toelichting bij het Besluit van ... tot wijziging van het Waterbesluit in verband met normering van de Westelijke kanaaldijk Amsterdam-Rijnkanaal en Lekkanaal tussen Amsterdam en Nieuwegein, de Westelijke kanaaldijk Afwateringskanaal ’s-Hertogenbosch Drongelen en de kanaaldijk Kreekrakpolder en overdracht van voorhavendijken (Stb. 2018, ...).
HKV-lijn in water, Hydraulische randvoorwaarden voor regionale keringen in beheer bij het Rijk, juli 2015 en Royal Haskoning DHV, Normering van de kering aan de Oostzijde van het Antwerps kanaalpand als regionale kering, april 2018.
Een elektronische versie van het Voorschrift toetsen op veiligheid niet-primaire waterkeringen in rijksbeheer is te raadplegen op en te downloaden van www.helpdeskwater.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-29510.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.