TOELICHTING
Algemeen deel
1. Aanleiding
Water is een eerste levensbehoefte en vrijwel iedereen in Nederland heeft toegang
tot drinkwater via een aansluiting aan huis. Niettemin komt gedwongen afsluiting van
kleinverbruikers van drinkwater1 vanwege wanbetaling in de praktijk met enige regelmaat voor. In veel minder gevallen
is fraude, misbruik of onveiligheid van de installatie oorzaak van de gedwongen afsluiting.
De Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van drinkwater (hierna: regeling)
voorziet in een zorgvuldige procedure voordat een drinkwaterbedrijf tot afsluiting
kan overgaan. De regeling is, als stok achter de deur, essentieel voor drinkwaterbedrijven
om het aantal onbetaalde rekeningen zo laag mogelijk te houden.
Het is echter onwenselijk dat iemand in het geheel geen toegang meer heeft tot drinkwater,
aangezien daaruit zeer ernstige gezondheidsrisico’s kunnen voortkomen. Iedereen verdient
dezelfde minimale bescherming daartegen. Dat is de aanleiding om door aanpassing van
de regeling de kleinverbruiker beter te beschermen.
Enerzijds is door de onderhavige regeling bepaald dat van een kleinverbruiker die
niet tijdig de rekening heeft betaald, ook niet na meerdere schriftelijke herinneringen,
diens contactgegevens, klantnummer en informatie over de hoogte van diens schuld aan
een instantie ten behoeve van schuldhulpverlening (veelal gemeenten of aan gemeenten
gelieerde organisaties) worden verstrekt, tenzij de kleinverbruiker expliciet heeft
aangegeven dat niet te willen. Door het doorgeven van de gegevens kunnen problematische
schulden vroeg(er) gesignaleerd worden, kunnen schuldhulpverlenende instanties eerder
in actie komen en kan de kleinverbruiker sneller in een schuldhulpverleningstraject
terechtkomen.
Anderzijds is mogelijk gemaakt dat voorafgaand aan afsluiting de kleinverbruiker hoe
dan ook toegang heeft of kan krijgen tot voldoende drinkwater om na de afsluiting
in de eerste levensbehoeften te voorzien. Het drinkwaterbedrijf moet de kleinverbruiker
in de gelegenheid stellen om één of meer bewaarmiddelen voor drinkwater, zoals waterzakken,
te verkrijgen en te vullen. Zo kan de kleinverbruiker na afsluiting in de eerste levensbehoeften
voorzien gedurende een periode die voor een redelijk handelende kleinverbruiker voldoende
is om herstel van de aansluiting te bewerkstelligen, of om te zoeken naar een meer
permanent alternatief.
Deze wijzigingsregeling sluit met de bovengenoemde initiatieven aan bij de internationale
ontwikkelingen betreffende de toegang tot drinkwater (zie paragraaf 3). Het doorgeven
van de gegevens van de kleinverbruiker aan schuldhulpverlenende instanties, tenzij
de kleinverbruiker heeft aangegeven dat niet te wensen, is reeds ingevoerd voor de
leveranciers van elektriciteit en gas via de Regeling van de Minister van Economische
Zaken en Klimaat van 30 januari 2018 tot wijziging van de Regeling afsluitbeleid voor
kleinverbruikers van elektriciteit en gas en de Warmteregeling (Stcrt. 2018, 5311).
2. Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van drinkwater
De regeling is gericht op procedures die gevolgd worden alvorens tot afsluiting wordt
overgegaan. De regeling bepaalt dat afsluiting wegens wanbetaling niet is toegestaan
voordat een procedure met waarschuwingen en informatieverstrekking is doorlopen (artikelen
3 en 4 van de regeling). Het drinkwaterbedrijf moet zich inspannen om persoonlijk
in contact te komen met de kleinverbruiker om die te wijzen op mogelijkheden om betalingsachterstanden
te voorkomen en te beëindigen. Bij de betalingsherinnering biedt het drinkwaterbedrijf
aan om met schriftelijke toestemming van de kleinverbruiker diens gegevens te verstrekken
aan een schuldhulpverleningsinstantie. Het drinkwaterbedrijf probeert bovendien in
het persoonlijk contact uitsluitsel te krijgen over het al of niet geven van die toestemming.
De regeling ontziet kleinverbruikers voor wie of wiens huisgenoten de beëindiging
van de levering van drinkwater zeer ernstige gezondheidsrisico’s tot gevolg zouden
hebben (aangeduid als kwetsbare consumenten, zie artikel 1, onderdeel a, van de regeling).
Wanneer zij met een doktersverklaring van een onafhankelijke arts kunnen aantonen
dat afsluiting leidt tot zeer ernstige gezondheidsrisico’s voor hen of hun huisgenoten,
mogen zij in beginsel niet worden afgesloten, aldus artikel 6 van de regeling. Een
uitzondering op het ‘verbod’ is gemaakt voor afsluiting op eigen verzoek, bij onveiligheid
van de installatie, bij fraude en bij misbruik. In die gevallen mag dus ook een kwetsbare
consument worden afgesloten. Afsluiting wegens wanbetaling mag wel plaatsvinden bij
andere kleinverbruikers (als de voorgaande stappen, die in de regeling zijn voorgeschreven,
zijn doorlopen).
3. Internationale ontwikkelingen
Sinds de inwerkingtreding van de regeling op 1 juni 2012 is op internationaal gebied
de visie op drinkwater en de toegang daartoe veranderd. In de laatste jaren is er
meer (specifieke) aandacht gekomen voor dit onderwerp.
3.1 Internationale verdragen
Een aantal internationale verdragen raakt al dan niet rechtstreeks de toegang tot
drinkwater. Dat zijn onder meer het Verdrag inzake de rechten van het kind2, het VN-Gehandicaptenverdrag3 en het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten4. Uit deze internationale verdragen volgt al dan niet expliciet dat een ieder recht
heeft op toegang tot voldoende schoon drinkwater.
3.2 Burgerinitiatief Right2Water en Mededeling van de Europese Commissie
De Mededeling van de Europese Commissie in het kader van het burgerinitiatief Right2Water5 gaat ook over de toegang tot drinkwater. Uitgangspunt van de Mededeling is dat voor
water betaald wordt en dat de toegang tot drinkwater betaalbaar moet zijn. Nationale
overheden zijn bevoegd concrete maatregelen te treffen om degenen die geen schoon
drinkwater kunnen betalen, te beschermen. De Europese Commissie nodigt in de Mededeling
lidstaten uit om binnen hun bevoegdheid rekening te houden met de bezorgdheid die
uit het burgerinitiatief blijkt en zich ervoor in te zetten dat een ieder toegang
heeft tot een minimum watervoorziening, conform aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie6.
4. Toegang tot en afsluiting van drinkwater
Toegang tot drinkwater wordt in deze wijzigingsregeling zodanig geïnterpreteerd dat
kleinverbruikers in staat zijn om over drinkwater te beschikken door een rechtstreekse
aansluiting in huis dan wel via een andere weg. Door het uitgebreide leidingnetwerk
en de aanwezigheid van aansluitingen op vrijwel alle panden en verblijfsobjecten,
is de toegang tot schoon en voldoende drinkwater in Nederland gegarandeerd. Daarnaast
leggen drinkwaterbedrijven, vaak op verzoek van gemeenten, op steeds meer plekken
openbare drinkwatertappunten aan.
Door over te gaan tot vroegsignalering van problematische schulden door het aan schuldhulpverlenende
instanties doorgeven van gegevens van kleinverbruikers die de waterrekening langdurig
niet kunnen betalen, wordt de toegang in algemene zin verbeterd. Hierdoor wordt de
schuldenproblematiek aangepakt.
In het geval van afsluiting van de drinkwaterlevering is er niet per definitie sprake
meer van rechtstreekse toegang, aangezien er geen water meer wordt geleverd via de
gebruikelijke route. Deze wijzigingsregeling streeft ernaar in dat geval de toegankelijkheid
op een andere manier te waarborgen.
Het afsluiten van kleinverbruikers anders dan op eigen verzoek mag er niet toe leiden
dat kleinverbruikers op geen enkele wijze toegang meer hebben tot drinkwater. Er dient,
zeker bij afsluiting van kwetsbare consumenten, op andere wijze gezorgd te worden
dat er toegang tot drinkwater is. Immers, het onderscheid tussen kwetsbare consumenten
en andere kleinverbruikers is niet altijd helder en door afsluiting kan ook een kleinverbruiker
die geen kwetsbare consument is, in een moeilijke situatie terechtkomen. Tegelijkertijd
behoudt de doktersverklaring voor kwetsbare consumenten haar waarde, omdat die ervoor
kan zorgen dat afsluiting in het geheel niet zal plaatsvinden.
Het voorgaande betekent echter niet dat drinkwater gratis dient te zijn. Dat blijkt
in internationaal verband, maar is ook in Nederland nader geconstateerd in onder meer
een rechterlijke uitspraak van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch7 en in antwoorden op Kamervragen van de toenmalige Minister van Infrastructuur en
Milieu aan de voorzitter van de Tweede Kamer8. In een brief van de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking
aan de voorzitter van de Tweede Kamer werd opgemerkt dat betaling voor de diensten
voor het financieel duurzaam realiseren van het recht op water en sanitatie van groot
belang is.9 Gezocht is dus naar een oplossing waarbij aan de ene kant de toegang tot – aldus
de voornoemde mededeling van de Europese Commissie – minimum drinkwatervoorziening
blijft bestaan, terwijl dat aan de andere kant niet tot gevolg heeft dat drinkwater
in grote hoeveelheden aan grote groepen personen gratis wordt verstrekt.
5. Wijzigingen in de regeling
In deze wijzigingsregeling worden twee wijzigingen voorgesteld. Ten eerste worden
gegevens van kleinverbruikers die de rekening langdurig niet (kunnen) betalen en niet
reageren op een aanbod om de gegevens aan een schuldhulpverlenende instantie door
te geven, bij het uitblijven van elke vorm van reactie alsnog doorgegeven aan schuldhulpverlenende
instanties. Ten tweede moet bij afsluiting van de levering van drinkwater de kleinverbruiker
de mogelijkheid hebben om door middel van bewaarmiddelen toegang te hebben tot voldoende
drinkwater om te voldoen in de eerste levensbehoeften van zichzelf en zijn of haar
huisgenoten.
5.1 Doorgeven van gegevens
Met deze wijziging van de regeling wordt geregeld dat de eigenaar van het drinkwaterbedrijf
die geen contact krijgt met de kleinverbruiker die de rekening ook na meerdere schriftelijke
herinneringen niet heeft betaald, de contactgegevens, het klantnummer en informatie
over de hoogte van de schuld van die kleinverbruiker verstrekt aan een instantie voor
schuldhulpverlening. Zoals in paragraaf 2 is vermeld, was er voorheen al de mogelijkheid
daartoe. Nu wordt het een verplichting voor drinkwaterbedrijven. Het uitgangspunt
blijft dat de gegevens alleen worden verstrekt met instemming van de kleinverbruiker.
Het drinkwaterbedrijf dient zich in te spannen om contact te krijgen. Wanneer de kleinverbruiker
in het contact met het drinkwaterbedrijf niet uitdrukkelijk instemt met de verstrekking,
worden de gegevens niet verstrekt. Dat was voorheen al onderdeel van de regeling.
In de regeling is nu een nieuwe regel opgenomen voor als het, ondanks alle pogingen
van het drinkwaterbedrijf, niet lukt om contact te krijgen. Als (ook) niet wordt gereageerd
op het aanbod van de eigenaar van het drinkwaterbedrijf om de gegevens aan een schuldhulpverleningsinstantie
te verstrekken, worden de gegevens in het kader van vroegsignalering van problematische
schulden op grond van de regeling zonder toestemming verstrekt aan schuldhulpverleningsinstanties.
5.2 Bewaarmiddelen voor drinkwater bij afsluiting
Om het recht op een minimum drinkwatervoorziening te bewerkstelligen zonder een (kosten)efficiënte
drinkwatervoorziening onmogelijk te maken, wordt naast het voorgaande bepaald dat
een kleinverbruiker voorafgaand aan afsluiting uitdrukkelijk in staat wordt gesteld
een watervoorraad aan te leggen die voor een beperkte periode in de eerste levensbehoeften
van de kleinverbruiker en diens huisgenoten voorziet.
De drinkwaterbedrijven behouden de mogelijkheid om bij wanbetaling tot afsluiting
over te gaan. Daardoor blijft er een stok achter de deur voor de betaling en worden
drinkwaterbedrijven in staat gesteld het aantal wanbetalers beperkt te houden.
Voor wat betreft de bewaarmiddelen bepaalt artikel 5a, eerste lid, dat die een zodanige
capaciteit moeten hebben dat de kleinverbruiker en diens huisgenoten na afsluiting
in de eerste levensbehoeften kunnen voorzien. Het is in principe aan de drinkwaterbedrijven
om te bepalen welke capaciteit daarvoor voldoende is. In overleg met de Vereniging
voor waterbedrijven in Nederland (Vewin) wordt als uitgangspunt een ‘overbruggingsperiode’
van vier dagen gehanteerd ter bepaling van welke capaciteit voldoende is. Hiermee
wordt aangesloten bij de termijn die volgens de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
geldt voor gemeenten om een eerste gesprek te hebben met een persoon die zich tot
de gemeente heeft gewend voor schuldhulpverlening om de hulpvraag vast te stellen
als sprake is van een dreigende afsluiting van onder andere drinkwater. Die termijn
is drie dagen; daarbovenop wordt een marge van één dag gehanteerd, zodat de hulp op
gang kan worden gebracht. Uit ervaringen van de drinkwaterbedrijven blijkt dat binnen
die tijd de meeste afsluitingen ongedaan zijn gemaakt. De minimum watervoorziening
kan als uitgangspunt worden gesteld op drie liter per persoon per dag. Deze hoeveelheid
is gebaseerd op de minimale hoeveelheid nooddrinkwatervoorziening die een drinkwaterbedrijf
moet leveren ingeval van een verstoring van de reguliere drinkwatervoorziening op
grond van artikel 48 van het Drinkwaterbesluit. De bewaarmiddelen zullen dus in beginsel
een corresponderende inhoud (van ten minste 12 liter per persoon in het desbetreffende
huishouden) dienen te hebben. Hiermee wordt bereikt dat op enigerlei wijze wordt gezorgd
dat de kleinverbruiker niet geheel verstoken blijft van water. In individuele gevallen
kan de noodzaak tot een alternatieve drinkwatervoorziening groter of anders van aard
zijn, in die zin dat sommige kleinverbruikers bij een gebrek aan water zeer ernstige
gezondheidsrisico’s lopen of op een andere, eigen wijze een betere toegang hebben
tot alternatieve drinkwatervoorzieningen. Daarop kan de totale capaciteit van de te
verstrekken bewaarmiddelen worden aangepast. Het drinkwaterbedrijf zal deze afweging
maken, waarbij het uitgangspunt blijft dat het voldoende moet zijn om in de eerste
levensbehoefte van de kleinverbruiker en diens huisgenoten te voorzien. De bewaarmiddelen
hoeven overigens niet geretourneerd te worden nadat de levering van drinkwater is
hervat. Dit is met de Vewin besproken, aangezien de drinkwaterbedrijven hebben aangegeven
dat de bewaarmiddelen mede vanwege de hygiëne niet opnieuw gebruikt zullen worden.
De afsluiting als prikkel voor wanbetalers om de rekening te betalen dan wel hulp
te zoeken, blijft in stand. Het kunnen hebben van een drinkwatervoorraad voor een
korte periode na afsluiting biedt de mogelijkheid om de toegang tot voldoende drinkwater
te behouden. Deze voorziening zorgt er niet voor dat wanbetaling gestimuleerd wordt.
Afsluiting is nog steeds een zwaar middel. Drinkwater uit bijvoorbeeld een waterzak
is geen volwaardig alternatief voor de levering van drinkwater aan huis, ook niet
als wordt bedacht dat een waterzak kan worden bijgevuld, bijvoorbeeld bij andere kleinverbruikers
of in openbare gebouwen. Men zal heraansluiting dus nog sterk verkiezen boven afsluiting.
6. Privacy
Ten aanzien van het verstrekken van de gegevens van kleinverbruikers aan schuldhulpverlenende
instanties (gemeenten, gemeentelijke kredietbanken of andere door gemeenten gehouden
instellingen die zich krachtens hun doelstelling met schuldbemiddeling bezighouden)
speelt privacy een grote rol. Daarom is een Privacy Impact Assessment (PIA) uitgevoerd.
Deze is vergelijkbaar met de PIA die het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
in de fase van beleidsontwikkeling heeft uitgevoerd ten aanzien van de eerdergenoemde
wijziging van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en
gas en de Warmteregeling. Met behulp hiervan zijn de noodzaak en de andere randvoorwaarden
voor deze wijzigingsregeling die voortvloeien uit de regels omtrent gegevensverwerking,
met name de Algemene verordening gegevensbescherming, bekeken. Hoewel het Rijk geen
verwerker is bij de uitvoering van de regeling, zijn met de PIA zo goed mogelijk de
implicaties van de uitbreiding van gegevensuitwisseling voor gegevensbescherming in
kaart gebracht. Hierbij is onder meer aandacht besteed aan de beginselen van gegevensminimalisering
en doelbinding en de rechten van de betrokkenen.
Het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer is een recht dat ingevolge
artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de
fundamentele vrijheden (hierna: EVRM) alleen mag worden beperkt als die beperking
bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is uit het oogpunt
van specifieke belangen, waaronder het belang van de bescherming van de gezondheid.
De inbreuk op het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer is volgens
het Europees Hof voor de Rechten van de Mens noodzakelijk in een democratische samenleving
als er een ‘dringende maatschappelijke behoefte’ bestaat en voldaan is aan het proportionaliteitsvereiste.
Die houdt in dat de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer niet onevenredig mag zijn
ten opzichte van het daarmee te dienen doel. Er dient een belangenafweging te worden
verricht, waarbij de omstandigheden van het geval, het algemeen belang en de op het
spel staande belangen van het individu moeten worden betrokken.10 Voorts moet de verwerking voldoen aan de subsidiariteitseis. Dit betekent dat het
doel niet op een andere, voor de betrokkene minder nadelige wijze kan worden gerealiseerd.
Door in deze wijzigingsregeling de verplichting voor het drinkwaterbedrijf om gegevens
te verstrekken op te nemen, is sprake van een geldige wettelijke grondslag voor de
verstrekking van persoonsgegevens in de zin van artikel 6, eerste lid, onderdeel c,
van de Algemene verordening gegevensbescherming. Daarmee is de inbreuk op het recht
op bescherming van de persoonlijke levenssfeer in artikel 8 EVRM bij wet voorzien.
Verstrekking van de gegevens van de kleinverbruiker aan een instantie voor schuldhulpverlening
als onderdeel van het afsluitbeleid is in het belang van de bescherming van de gezondheid.
Drinkwater is een eerste levensbehoefte. Zonder drinkwater zou de gezondheid van de
kleinverbruiker of diens huisgenoten gevaar kunnen lopen. Daarnaast is aannemelijk
dat schulden, die de aanleiding zijn voor de verstrekking van de gegevens, verband
houden met psychosociale problemen, zoals stress, spanning, angststoornissen en depressie,
die kunnen leiden tot lichamelijke klachten.
De inbreuk op de privacy van de kleinverbruiker wordt gerechtvaardigd door een dringende
maatschappelijke behoefte. Mensen die te leiden hebben onder problematische schulden
moeten zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden, liefst voordat afsluiting van
drinkwater aan de orde kan komen. Dit heeft tot doel om de nadelige effecten van oplopende
schulden zo veel mogelijk te beperken. Voor de beoordeling van de zwaarte van de inbreuk
ten opzichte van het te dienen doel is van belang dat de inmenging in de persoonlijke
levenssfeer op grond van deze wijzigingsregeling ten doel heeft gezondheidsproblemen
van de kleinverbruiker en diens huisgenoten te voorkomen. Het verstrekken van persoonsgegevens
van de kleinverbruiker aan een instantie voor schuldhulpverlening is een inmenging
waarmee mogelijk grote gezondheidsproblemen bij die kleinverbruiker of diens huisgenoten
kunnen worden voorkomen, doordat het schuldenprobleem mogelijk wordt aangepakt voordat
de gezondheid in gevaar komt.
In verband met de proportionaliteitstoets is relevant dat de gegevens pas worden verstrekt
na schriftelijke kennisgeving van de mogelijkheden tot schuldhulpverlening en na meerdere
pogingen tot persoonlijk contact. De verstrekking vindt dan ook alleen plaats aan
de schuldhulpverleningsinstantie, die de gegevens niet verder verspreidt. De gegevens
worden alleen door de instantie zelf gebruikt om waar nodig en nuttig in contact te
treden met de kleinverbruiker om de mogelijkheden voor schuldhulpverlening te verkennen.
De instantie voor schuldhulpverlening heeft de contactgegevens, het klantnummer en
de hoogte van de schuld nodig om in contact te kunnen treden met de kleinverbruiker.
Zonder naam, adres en woonplaats kan geen contact worden opgenomen. Zonder het klantnummer
kan de uitwisseling van informatie tussen schuldhulpverleningsinstanties en drinkwaterbedrijven
over de kleinverbruiker niet plaatsvinden. Tot slot heeft een schuldhulpverleningsinstantie
de hoogte van de schuld nodig om een passend plan van aanpak op te stellen. Er zijn
geen andere manieren waarop de instantie zijn taak effectief kan uitvoeren. Aan het
subsidiariteitsvereiste is om die reden eveneens voldaan.
7. Effecten
7.1 Betrokkenen
De verplichting tot verstrekking van gegevens van kleinverbruikers met wie geen contact
mogelijk is gebleken aan schuldhulpverlenende instanties heeft allereerst gevolgen
voor de kleinverbruikers zelf. Hun gegevens worden doorgegeven aan een schuldhulpverlenende
instantie. Het primaire doel hiervan is om de betrokkenen te beschermen tegen verergering
van problematische schulden en de gevolgen daarvan, door een schuldenprobleem vroegtijdig
te signaleren en een helpende hand te bieden, waar mogelijk en indien die hulp door
de betrokkene wordt toegelaten. Uiteindelijk heeft de betrokkene hier zelf voordeel
bij.
Door de verstrekking worden kleinverbruikers als wanbetaler bekend bij schuldhulpverlenende
instanties. Hierdoor kunnen ze als zodanig te boek komen te staan, doch alleen bij
die instantie. De gegevens worden niet verder verspreid. De betrokkenen kunnen in
een schuldhulpverleningstraject komen, als de instantie naar aanleiding van het signaal
optreedt en de betrokkene akkoord gaat met een schuldhulpverleningstraject.
Tot slot zij opgemerkt dat alleen in het uiterste geval gegevens worden verstrekt
zonder toestemming van de betrokkene; daaraan zijn dan al vele pogingen voorafgegaan
om in contact te komen met de betrokkene.
7.2 Bedrijfsleven
Het bedrijfsleven in het algemeen wordt door deze wijzigingsregeling nauwelijks geraakt,
aangezien deze alleen ziet op kleinverbruikers. Het doel van de regeling is consumenten
en hun huisaansluiting te beschermen. Aangezien de bepaling gaat om het voorzien in
eerste levensbehoeften, zal deze niet kunnen worden ingeroepen bij een afsluiting
van bedrijfsruimten en winkelpanden, ook al vallen de afnemers wel onder de definitie
‘kleinverbruiker’. Het gaat dan immers niet om een woon- of verblijfplaats van personen.
Uiteraard heeft deze wijzigingsregeling effect op de 10 drinkwaterbedrijven in Nederland.
Zij moeten nu aan schuldhulpverlenende instanties de contactgegevens, klantnummers
en informatie over de hoogte van de schuld verstrekken van alle kleinverbruikers die
niet tijdig aan hun betalingsverplichtingen hebben voldaan en niet hebben gereageerd
op het aanbod om hun gegevens te verstrekken aan de genoemde instanties, ondanks meerdere
herinneringen. De drinkwaterbedrijven zijn al bekend met het verstrekken van die gegevens,
omdat ze dat al vrijwillig of met instemming van de betrokkene konden doen, maar door
de plicht wordt het aantal verstrekkingen potentieel flink uitgebreid. Drinkwaterbedrijven
verwachten hierbij echter geen problemen en weinig extra kosten, mits zij komen tot
goede afspraken met de gemeenten (die fungeren als schuldhulpverlenende instantie
of daaraan gelieerd zijn). Het meest voordelig voor drinkwaterbedrijven zou zijn als
in hun verzorgingsgebied een uniforme werkwijze wordt gehanteerd.
Daarnaast moeten drinkwaterbedrijven bij de voorgenomen beëindiging van de levering
van drinkwater kleinverbruikers desgevraagd voorzien van bewaarmiddelen waarmee kleinverbruikers
in de gelegenheid worden gesteld een drinkwatervoorraad aan te leggen. Ook is er een
uitbreiding van de informatieplicht van het drinkwaterbedrijf jegens de kleinverbruiker
ten aanzien van de aankondiging dat afsluiting zal plaatsvinden. Drinkwaterbedrijven
zullen ook voorbereid moeten zijn op het ontvangen van en het reageren op eventuele
verzoeken tot bewaarmiddelen. Daarnaast moeten drinkwaterbedrijven een voldoende voorraad
van bewaarmiddelen aanleggen en paraat houden, zodat bewaarmiddelen tijdig kunnen
worden verstrekt. De drinkwaterbedrijven schatten in dat de extra handelingen in verband
met de ontvangst van verzoeken en het verstrekken van de bewaarmiddelen een tijdsbeslag
van circa anderhalf uur per verzoek en een extra belasting van administratie en systemen
zal opleveren, wat overeenkomt met circa € 100,– aan kosten per verstrekking van bewaarmiddelen,
exclusief de kosten van de bewaarmiddelen en de verzendkosten. Op basis van het aantal
afsluitingen in 2016 (3600) zullen de geraamde kosten uitkomen op € 360.000 per jaar
voor de gehele drinkwatersector. De kosten van de bewaarmiddelen en de verzending
kunnen, mits dit voortvloeit uit de algemene voorwaarden van een drinkwaterbedrijf,
achteraf in rekening worden gebracht tegen niet meer dan kostprijs (deze kostprijs
kan in de orde van grootte liggen van ongeveer € 10,–). De verwachting is echter dat
van deze mogelijkheid geen gebruik zal worden gemaakt als het aantal aanvragen beperkt
blijft.
7.3 Overheden
De wijzigingsregeling heeft voor waterschappen, provincies en het Rijk geen directe
gevolgen.
Er zijn wel gevolgen voor gemeenten. Gemeenten hebben immers een verantwoordelijkheid
op het gebied van schuldhulpverlening op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Aan die taak wordt onder meer uitvoering gegeven doordat de gemeente optreedt als
schuldhulpverlenende instantie. De meest voorkomende aanbieders van schuldbemiddeling
(in de zin van de Wet op het consumentenkrediet) zijn de gemeenten of aan de gemeenten
gelieerde organisaties. De gemeente heeft in het laatste geval een financieringsrelatie
of ten minste een samenwerkingsrelatie met organisaties die betrokken kunnen zijn
bij het integraal oplossen van de problemen van een schuldenaar. Meer dan tot nu toe
zullen gemeenten dus direct of indirect als schuldhulpverlenende instantie te maken
krijgen met de gegevens die drinkwaterbedrijven verstrekken op grond van artikel 5
van de regeling. Hierover zijn tussen sommige gemeenten en drinkwaterbedrijven al
afspraken gemaakt en zullen nog nadere afspraken worden gemaakt. Aangezien de verstrekking
ziet op persoonsgegevens, is het in het bijzonder van belang dat de verstrekking op
een betrouwbare wijze gebeurt. Hierover zijn afspraken tussen gemeenten en drinkwaterbedrijven
nodig, om ervoor te zorgen dat de verstrekking op een goede manier gebeurt. Voor de
uitwisseling van gegevens wordt gebruikgemaakt van een na overleg met gemeenten door
de drinkwaterbedrijven vastgesteld gestandaardiseerd format dat erin voorziet dat
de verstrekking op betrouwbare wijze plaatsvindt. Het is uiteindelijk aan de gemeenten
hoe zij met de aan hen verstrekte gegevens omgaan; wanneer zij expliciet hebben aangegeven
alle gegevens te willen ontvangen, kan er ook door de drinkwaterbedrijven op worden
vertrouwd dat in ieder geval iets met de verstrekte gegevens zal worden gedaan.
Door de prikkel die van de afsluiting uitgaat in stand te laten, wordt beoogd dat
burgers die de rekening voor drinkwater niet meer kunnen betalen, vrijwillig dan wel
door tussenkomst van de schuldhulpverlenende instanties die eventueel gegevens van
een kleinverbruiker hebben ontvangen, bij de gemeente aankloppen om in aanmerking
te komen voor schuldhulpverlening. Er wordt door sommige drinkwaterbedrijven en gemeenten
ook gekeken hoe op andere manieren met de afsluiting van drinkwater door een meeromvattend
schuldenprobleem van burgers kan worden omgegaan.
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid
en fraudebestendigheid van de wijzigingsregeling getoetst. Die toets heeft niet geleid
tot bijzonderheden, waardoor de regeling uitvoerbaar wordt geacht.
8. Advisering en consultatie
Er is een wettelijke verplichting om de gezamenlijke drinkwaterbedrijven, de consumentenorganisaties
en de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (in de Drinkwaterwet
nog aangeduid als de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet; NVVK) in de gelegenheid
te stellen hun zienswijze te geven over de inhoud van een regeling tot beëindiging
van de levering van drinkwater (artikel 9, vierde lid, van de Drinkwaterwet). Daartoe
is aangesloten bij de internetconsultatie.
8.1 Vereniging van waterbedrijven in Nederland
Deze wijzigingsregeling is opgesteld met input uit de consultatie van de Vewin en
enkele individuele drinkwaterbedrijven. Hen is gevraagd op het ontwerp van de wijzigingsregeling
te reageren. De uitvoerbaarheid van de regeling is in dit geval immers erg belangrijk
en drinkwaterbedrijven hebben daarbij zowel een groot belang als veel expertise.
Met de Vewin en de drinkwaterbedrijven is in het bijzonder gesproken over het aanbieden
van bewaarmiddelen en het verstrekken van de gegevens van kleinverbruikers die niet
reageren op het aanbod om de gegevens door te geven aan schuldhulpverlenende instanties.
Over de bewaarmiddelen heeft de Vewin opgemerkt dat de verstrekking ervan naar verwachting
voor de praktijk geen problemen zal opleveren. Drinkwaterbedrijven hebben eigenlijk
altijd bewaarmiddelen voorradig voor calamiteiten en kunnen deze gemakkelijk meenemen
bij een eventuele afsluiting. Afgesproken is dat ten minste 12 liter per persoon zal
worden achtergelaten bij de kleinverbruiker en diens huisgenoten en dat de bewaarmiddelen
niet geretourneerd hoeven te worden (zie paragraaf 5.2). Over het doorgeven van de
informatie hebben de Vewin en drinkwaterbedrijven opgemerkt dat het in theorie een
goed idee is om bij geen contact de gegevens door te geven aan schuldhulpverlenende
instanties, met inachtneming van de privacyregelgeving. Echter, ze geven aan dat er
in potentie veel gegevens door te geven zijn, aangezien er relatief veel betalingsherinneringen
worden gestuurd. Ook na een tweede betalingsherinnering is de hoeveelheid nog dusdanig
dat erg veel gegevens zouden moeten doorgegeven, wat de drinkwaterbedrijven onpraktisch
lijkt, aangezien de ontvangende instanties deze hoeveelheid waarschijnlijk ook niet
effectief zouden kunnen verwerken. Gezien de formulering van artikel 5 van de regeling
is afgesproken dat daaraan op een pragmatische manier uitvoering wordt gegeven. Daarmee
kunnen drinkwaterbedrijven de gegevens effectief doorgeven, kunnen de ontvangende
instanties in staat worden gesteld deze gegevens te ontvangen en er iets mee te doen,
worden niet te snel of te lichtvaardig persoonsgegevens doorgegeven en wordt het doel
van vroegsignalering bereikt.
8.2 Consumentenorganisaties
Als consumentenorganisatie is de Consumentenbond uitgenodigd om op het ontwerp van
deze wijzigingsregeling te reageren. Daarvan is echter geen reactie ontvangen. De
consumentenbelangen zijn vertegenwoordigd door de reacties, deels van consumenten
zelf, die tijdens de internetconsultatie zijn binnengekomen.
8.3 NVVK
De NVVK is de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. NVVK-leden
zijn kredietbanken, gemeenten en particuliere organisaties voor schuldhulpverlening
of voor bewindvoering (die uitvoering geven aan wettelijke schuldsanering natuurlijke
personen en beschermingsbewind). In de internetconsultatie heeft de NVVK een reactie
gegeven. De NVVK vond het voorstel dat iemand een gevulde waterzak van 12 liter krijgt
voorafgaand aan afsluiting van water stuitend. Drinkwater is een eerste levensbehoefte.
Volgens verschillende internationale verdragen heeft een ieder recht op toegang tot
voldoende schoon drinkwater. Dit recht zou in een welvarend land als Nederland toch
geborgd moeten zijn, aldus de NVVK.
Dat drinkwater een eerste levensbehoefte is, wordt breed gedeeld, evenals het recht
op toegang tot drinkwater. Daarom is het uitgangspunt van de regeling ook dat afsluiting
niet zou moeten plaatsvinden en alles in het werk moet worden gesteld om afsluiting
te voorkomen. Afsluiting is en blijft een ultimum remedium. De wijzigingsregeling
beoogt dan ook geenszins de rechten van burgers in te perken. Integendeel, het achterlaten
van water bij een kleinverbruiker die onverhoopt toch wordt afgesloten, is bedoeld
om ervoor te zorgen dat deze persoon niet geheel zonder drinkwater komt te zitten.
Deze maatregel komt juist tegemoet aan het feit dat drinkwater een eerste levensbehoefte
is en een ieder daar recht op heeft.
De NVVK stelt voor een drinkwaterfonds in het leven te roepen waaruit drinkwaterbedrijven
kunnen putten op het moment dat een kleinverbruiker afgesloten dreigt te worden. Dat
sluit ook aan bij het standpunt van de NVVK dat minderjarigen nooit afgesloten zouden
mogen worden.
Het voorstel van de NVVK om een drinkwaterfonds op te richten gaat voorbij aan het
feit dat Nederland een goed sociaal vangnet kent (kinderbijslag, huursubsidie, bijstand).
Daarnaast worden gemeenten door het Rijk ondersteund om uitvoering te geven aan armoedebeleid,
waaronder schuldhulpverlening en -sanering. Een drinkwaterfonds past hier niet bij.
Bovendien zou het fonds betaald moeten worden uit rijksmiddelen dan wel de opbrengsten
van drinkwaterbedrijven, met stijgende lasten voor alle burgers tot gevolg. Dit past
ook niet bij de gekozen financiering van de drinkwatervoorziening in Nederland.
8.4 Vereniging Nederlandse Gemeenten
Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is verzocht om te reageren op de
internetconsultatie. De gemeente heeft op grond van de Gemeentewet een algemene zorgplicht
voor haar inwoners en is vanuit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verantwoordelijk
voor de schuldhulpverlening binnen de gemeente. De VNG heeft tezamen met Divosa, de
vereniging van leidinggevenden in het sociaal domein, gereageerd op de internetconsultatie.
Ook de VNG en Divosa wijzen op het recht op toegang tot voldoende schoon drinkwater
en spraken hun ongenoegen uit over het voorstel. Zij vonden dat deze wijzigingsregeling
haaks staat op het ingezette beleid van gemeenten, haar partners en de Rijksoverheid.
Met de wijzigingsregeling zouden wederom pleisters worden geplakt in plaats van dat
structurele oorzaken worden aangepakt. Drinkwaterbedrijven zouden een belangrijke
rol kunnen spelen in vroegsignalering van mensen met schulden. Door intensief samen
te werken met gemeenten worden mensen met schulden eerder bereikt. Het delen van gegevens,
klantvriendelijke incasso, het inhouden van de vaste lasten op de uitkering of de
inzet van budgetbeheer en schuldhulpverlening zorgen ervoor dat mensen met financiële
problemen worden geholpen. Gemeenten kunnen mensen immers sneller en beter helpen
wanneer geen sprake is van een acute situatie. Zij pleitten ervoor afsluiting van
water in alle gevallen als ultimum remedium te beschouwen en door samenwerking en
actieve vroegsignalering ondersteuning te bieden om ieders recht op voldoende schoon
drinkwater te respecteren.
Onder andere deze reactie heeft geleid tot het opnemen van de wijziging van artikel
5 van de regeling in deze wijzigingsregeling. In eerste instantie was en is deze wijzigingsregeling
bedoeld om toegang tot drinkwater voor kleinverbruikers te verzekeren, door ze ook
na afsluiting toegang te laten houden tot een voorraad drinkwater. Het uitgangspunt
is daarbij altijd dat afsluiting een ultimum remedium is. Het voordeel van vroegsignalering
wordt ook onderkend. Daarom is de mogelijkheid voor drinkwaterbedrijven om informatie
door te geven van kleinverbruikers waarmee zij geen contact kunnen krijgen, omgevormd
tot een plicht (zie paragraaf 5.1). Daarmee krijgen gemeenten meer informatie over
mensen die wellicht schuldhulpverlening nodig hebben en willen. Klantvriendelijke
incasso wordt ook zo veel mogelijk door drinkwaterbedrijven beoogd. De aangedragen
oplossingen van het inhouden van de vaste lasten op de uitkering of de inzet van budgetbeheer
en schuldhulpverlening kunnen via de regeling niet worden bereikt: daarvoor zijn andere
instrumenten nodig.
8.5 Internetconsultatie
Tot slot zijn burgers en bedrijven over deze wijziging geconsulteerd via internetconsultatie.
Van 29 mei tot 25 juni 2017 kon men via www.internetconsultatie.nl reageren op het ontwerp van deze wijzigingsregeling. Dat heeft in totaal 18 reacties
opgeleverd, waarvan er 15 openbaar zijn. De reacties zijn afkomstig van zeven particulieren,
een innovatiebureau, de Landelijke Cliëntenraad (LCR) en de Sociale Cliëntenraad Walcheren,
de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR, gezamenlijk met Sociaal Werk
Nederland), de NVVK, VNG en Divosa gezamenlijk, Defence for Children International,
De Kinderombudsman, Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), Wout
van Veen advocaten alsmede FNV. De laatste twee participanten steunen de reactie van
de LCR. De reacties van de NVVK en VNG zijn hiervoor reeds aan de orde geweest.
Op enkele reacties na reageerde het overgrote deel van de participanten kritisch op
het voorstel. In verreweg de meeste reacties werd de kwetsbare positie van kinderen
benadrukt. Zij zouden van deze maatregel de dupe worden. Onder meer werd naar voren
gebracht dat drinkwater een eerste levensbehoefte is, dat niemand ontzegd mag worden,
en dat het afsluiten van drinkwater kwetsbare burgers in een directe levensbehoefte
raakt en gezondheid in gevaar brengt. De maatregel zou aldus, volgens meerdere participanten,
disproportioneel zijn. Hierbij werd tevens door meerdere participanten naar voren
gebracht dat er andere mogelijkheden zijn om met wanbetaling om te gaan. Het recht
op toegang tot drinkwater wordt door het kabinet erkend als belangrijk mensenrecht.
De Drinkwaterwet geeft dan ook het recht op toegang tot drinkwater, via een zogenaamde
aansluitverplichting, en daarnaast de verplichting voor drinkwaterbedrijven om het
afsluiten van een kleinverbruiker zoveel mogelijk te voorkomen. Daar is ook de regeling
op gericht. Dat de toegang tot drinkwater een mensenrecht is, betekent echter niet
dat het gratis zou moeten zijn. Voor het duurzaam realiseren van het recht op water
en sanitatie is betaling voor de levering van drinkwater van groot belang. Dit omdat
het de financiële duurzaamheid van het dienstensysteem waarborgt. Ondanks de zorgvuldigheid
die drinkwaterbedrijven in acht moeten nemen bij afsluiting, bestaat er een zekere
spanning met de toegenomen aandacht voor het recht op de toegang tot drinkwater. Dit
is de reden geweest om de regeling zodanig aan te passen dat de kleinverbruiker, waaronder
ook gezinnen met minderjarige kinderen, ook na afsluiting kan beschikken over voldoende
drinkwater om in de eerste levensbehoefte te voorzien. Aanvullend zijn drinkwaterbedrijven
verplicht gegevens van wanbetalers door te geven aan (gemeentelijke) schuldhulpverlenende
instanties. Daardoor kunnen ook gezinnen met minderjarige kinderen eerder in beeld
komen bij gemeenten en kan in een eerder stadium (schuld)hulp worden geboden.
Andere alternatieven die worden aangedragen, zoals het aanmerken van kinderen als
kwetsbare consumenten of het oprichten van een drinkwaterfonds, zijn veelal dermate
ingrijpend dat de financiële houdbaarheid van de drinkwatervoorziening niet meer is
geborgd. Insprekers wijzen daarnaast op het voorkomen van schulden, door de waterrekening
uit andere sociale voorzieningen te betalen of de gemeenten of andere schuldhulpverlenende
instanties (eerder) te betrekken. Het kabinet deelt de mening van de insprekers dat
voorkomen beter is dan genezen en dat er veel te winnen is door de schuldenproblematiek
in een eerder stadium aan te pakken. Dat kan echter niet alleen via de onderhavige
wijzigingsregeling worden bereikt. De gemeentelijke schuldhulpverlening meer informeren
kan worden bereikt, maar in het sociale vangnet kan niet direct iets worden veranderd.
Na, en mede naar aanleiding van, de internetconsultatie is de wijziging van artikel
5 van de regeling toegevoegd. Deze wijziging is gedaan in het kader van vroegsignalering
van problematische schulden. Uit verschillende reacties uit de internetconsultatie
kwam naar voren dat men daarin een meer fundamentele oplossing voor het schuldenprobleem
ziet, in plaats van dat ter voldoening van de eerste levensbehoeften een beperkte
hoeveelheid drinkwater bij een van levering afgesloten kleinverbruiker achtergelaten
wordt. Desalniettemin is ook de verstrekking van bewaarmiddelen op verzoek geïntroduceerd
in de regeling. De drinkwaterbedrijven hebben te kennen gegeven daarmee uit de voeten
te kunnen. Bovendien zorgt het ervoor dat afsluiting door drinkwaterbedrijven er niet
direct toe leidt dat iemand acuut zonder drinkwater zit.
Over de verstrekking van gegevens in het kader van de wijzigingsregeling heeft geen
afzonderlijke internetconsultatie plaatsgevonden. Aangezien deze maatregel juist in
het leven is geroepen naar aanleiding van de internetconsultatie, wordt dat niet bezwaarlijk
geacht. Bovendien heeft een internetconsultatie plaatsgevonden over de vergelijkbare
Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 30 januari 2018 tot
wijziging van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en
gas en de Warmteregeling (Stcrt. 2018, 5311). Daarop zijn enkele, overwegend positieve, reacties gekomen. Op basis daarvan was
de verwachting dat een (tweede) internetconsultatie over deze wijzigingsregeling niet
tot een andere uitkomst zou leiden.
9. Inwerkingtreding
Deze wijzigingsregeling treedt in werking op 1 juli 2018, in overeenstemming met de
systematiek van de vaste verandermomenten van regelgeving. De invoeringstermijn van
drie maanden uit aanwijzing 4.17, vijfde lid, van de Aanwijzingen voor de regelgeving
is niet gehaald. Echter, met gemeenten is, door tussenkomst van de VNG, al eerder
gedeeld dat deze wijzigingsregeling in werking zou treden. Daarom wordt inwerkingtreding
met ingang van 1 juli niet bezwaarlijk geacht, ook gelet op de aanmerkelijke voordelen
voor kleinverbruikers.
Artikelsgewijs
Artikel I, onderdelen A, D en E
Deze onderdelen betreffen redactionele wijzigingen.
Artikel I, onderdeel B
Artikel 5 van de regeling bevatte de mogelijkheid om aan schuldhulpverlenende instanties
gegevens te verstrekken van kleinverbruikers die langdurig de waterrekening niet hadden
betaald en niet uitdrukkelijk hadden gereageerd op het aanbod van het drinkwaterbedrijf
om tot het verstrekken van die gegevens over te gaan. Van die mogelijkheid is een
verplichting gemaakt, zonder dat de genoemde voorwaarde van het ontbreken van contact
is gewijzigd. De redenen hiervoor zijn toegelicht in het algemeen deel van deze toelichting.
Artikel I, onderdeel C
Het nieuwe artikel 5a van de regeling introduceert de mogelijkheid voor kleinverbruikers
van drinkwater die worden afgesloten om te verzoeken om bewaarmiddelen voor drinkwater.
Door die bewaarmiddelen voor de afsluiting te vullen met drinkwater, hebben de kleinverbruikers
en hun huisgenoten na afsluiting nog een beperkte hoeveelheid drinkwater om in hun
eerste levensbehoeften te kunnen voorzien.
De bewaarmiddelen moeten door de kleinverbruiker worden gevraagd (artikel 5a, eerste
lid). De kleinverbruiker wordt op die mogelijkheid geattendeerd bij de aankondiging
dat de levering van drinkwater zal worden beëindigd (artikel 5a, tweede lid). Die
aankondiging vindt altijd plaats nadat betalingsherinneringen zijn verstuurd en persoonlijk
contact is gezocht. Dit is ook opgenomen in artikel 9, eerste lid, aanhef, van de
Model Algemene Voorwaarden Drinkwater 2012 van de Vewin.
Het verzoek van de kleinverbruiker is niet gebonden aan een bepaalde vorm of termijn.
In eerste instantie kan worden gedacht aan een schriftelijk of telefonisch verzoek
in reactie op een aankondiging van afsluiting. Het verzoek kan echter ook mondeling
worden gedaan, tot het moment dat de afsluiting heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld
op het moment dat een medewerker van het drinkwaterbedrijf bij de kleinverbruiker
langskomt om de levering van drinkwater te beëindigen. Doet een kleinverbruiker een
dergelijk verzoek, dan zal het drinkwaterbedrijf de middelen uiterlijk bij de afsluiting
verstrekken (artikel 5a, derde lid). In ieder geval moet de kleinverbruiker de gelegenheid
hebben de bewaarmiddelen te vullen voordat de levering van drinkwater wordt beëindigd,
indien de kleinverbruiker aanwezig is op het moment van afsluiting.
De bepaling geldt niet in de gevallen waarin de kleinverbruiker verzoekt om de beëindiging
van levering (artikel 5a, vierde lid). Uit het verzoek kan immers worden afgeleid
dat de kleinverbruiker op een andere manier voorziet in zijn drinkwater. Te denken
valt aan een verhuizing, waarbij de kleinverbruiker de waterlevering in het oude huis
laat beëindigen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga