ARTIKEL I. WIJZIGING REGELING EXAMENPROGRAMMA’S VOORTGEZET ONDERWIJS
Bijlage 2 bij de Regeling examenprogramma’s voortgezet onderwijs wordt als volgt gewijzigd:
-
1. Paragraaf 2.11 wordt vervangen door paragraaf 2.11 zoals opgenomen in bijlage A bij
deze regeling.
-
2. Er wordt een paragraaf toegevoegd, luidende overeenkomstig paragraaf 2.63 zoals opgenomen
in bijlage B bij deze regeling.
ARTIKEL II. OVERGANGSBEPALING
De wijziging die artikel I, onderdeel 1, van deze regeling aanbrengt in paragraaf
2.11 van bijlage 2 bij de Regeling examenprogramma’s voortgezet onderwijs is in het
schooljaar 2018–2019 niet van toepassing op leerlingen die op 1 augustus 2018 zijn
toegelaten tot het vierde leerjaar van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
ARTIKEL III. INWERKINGTREDING
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2018, met uitzondering van
artikel I, onderdeel 2, dat in werking treedt met ingang van de dag na de datum van
uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en terugwerkt tot
en met 1 augustus 2016.
TOELICHTING
Algemeen deel
Deze regeling verduidelijkt de inhoud van het examenprogramma kunstvakken 1 en wijzigt
de naam van dat examenprogramma in: kunstvakken inclusief ckv, dat staat voor culturele
en kunstzinnige vorming. Niet te verwarren met het havo/vwo-vak culturele en kunstzinnige
vorming (CKV), dat een eigen examenprogramma kent. Daarnaast stelt deze regeling het
examenprogramma voor het vak informatietechnologie vast.
Verduidelijking en aanpassing naam examenprogramma kunstvakken 1
Het huidige examenprogramma kunstvakken 1, dat alle leerlingen in de bovenbouw van
het vmbo moeten afsluiten, kent, sinds de globalisering van de examenprogramma’s in
2007, als enige inhoudelijke eindterm nog de verplichting tot deelname aan vier culturele
activiteiten. De eindterm: ‘de kandidaat beheerst van tenminste één kunstvak de kerndoelen
van de basisvorming’ is komen te vervallen. Hiermee is de samenhang met het in de
artikelen 10, 10b en 10d van de WVO omschreven vereiste aanbod van een kunstvak naar
keuze voor alle leerlingen in de bovenbouw van het vmbo onvoldoende duidelijk. Scholen
en kunstvakdocenten hebben hierover vragen gesteld aan OCW en de SLO. Daarop is het
examenprogramma verduidelijkt en de naam – op verzoek van scholen en kunstvakdocenten
– aangepast, zodat het verband tussen de culturele activiteiten en de praktijk van
de kunstvakdisciplines weer/beter zichtbaar is.
Advies van de Stichting Leerplanontwikkeling verduidelijking examenprogramma kunstvakken
1
OCW heeft een opdracht verstrekt aan de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) om samen
met kunstvakdocenten en vertegenwoordigers van de kunstvakverenigingen een werkgroep
te formeren en advies uit te brengen aan de Staatssecretaris van OCW over een mogelijke
verduidelijking van het programma en de oplevering van dit verduidelijkte programma.
Uitgangspunten bij de opdracht waren dat het verduidelijkte programma niet mocht zorgen
voor een verzwaring van de huidige praktijk in scholen. Ook moest het verduidelijkte
programma aansluiten bij de huidige onderwijspraktijk. Doel was te komen tot een programma
waarin de samenhang tussen de culturele en de kunstzinnige activiteiten en de praktijk
van de kunstvakdisciplines weer zichtbaar zou worden.
Het opgeleverde examenprogramma kunstvakken inclusief ckv is overgenomen door de Staatssecretaris
van OCW en – met deze regeling – vastgesteld. Het examenprogramma kunstvakken inclusief
ckv wordt voor het eerst gegeven aan derdejaarsleerlingen vmbo in het schooljaar 2018–2019.
De SLO stelt een handreiking voor leraren beschikbaar.
Inwerkingtreding examenprogramma informatietechnologie
Het vak informatietechnologie is sinds schooljaar 2007–2008 door een klein aantal
scholen ontwikkeld. Het is vervolgens gelijktijdig met de vmbo-profielen als officieel
vak ingevoerd, zodat vanaf schooljaar 2016–2017 alle scholen het vak als algemeen
vormend keuzevak kunnen aanbieden aan hun leerlingen. Het voorliggende examenprogramma
komt, afgezien van enkele technische aanpassingen, overeen met het examenprogramma
dat vanaf dat schooljaar is aangeboden aan leerlingen. De formele vaststelling heeft
echter nog niet plaatsgevonden en krijgt daarom nu alsnog, met terugwerkende kracht,
via deze regeling gestalte.
Uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid
Uit het advies van de SLO blijkt dat de kunstvakdocenten en de vertegenwoordigers
van de kunstvakverenigingen van mening zijn dat het verduidelijkte programma kunstvakken
inclusief ckv beter dan het oorspronkelijke programma aansluit bij de wetgeving. Ook
zijn zij van mening dat de verduidelijkingen haalbaar zijn in de praktijk en niet
zullen leiden tot een verzwaring van de onderwijspraktijk. De naamswijziging tot kunstvakken
inclusief ckv activiteiten heeft op hun verzoek plaatsgevonden.
De Inspectie, de Auditdienst Rijk en de Dienst Uitvoering Onderwijs hebben geen uitvoeringsconsequenties
vastgesteld. De regeling is naar aanleiding van een aantal opmerkingen van de Dienst
Uitvoering Onderwijs op enkele technische punten aangepast.
Administratieve lasten
Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten van scholen. Onder
administratieve lasten worden verstaan: de kosten om te voldoen aan informatie-verplichtingen
aan de overheid, voortvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid. Het gaat om
het verzamelen, bewerken, registreren, bewaren en ter beschikking stellen van informatie.
Caribisch Nederland
De scholen in Caribisch Nederland zijn geconsulteerd over de wijzigingsregeling. Zij
hadden geen opmerkingen bij de regeling.
Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob