Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Staatscourant 2017, 44427 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Staatscourant 2017, 44427 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bergen op Zoom, Etten-Leur, Moerdijk, Roosendaal en Tholen;
Gelet op het besluit tot toetreding van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen;
Overwegende dat de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten hun ondersteuning op het gebied van ICT gezamenlijk vorm wensen te geven in de vorm van een bedrijfsvoeringsorganisatie, teneinde de expertise en kwaliteit in de bedrijfsvoering te bevorderen en tevens de continuïteit hiervan te willen waarborgen;
Gelet op de toepasselijke bepalingen uit de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet 1995,
Gelet op de toestemming van de raden van de gemeenten Bergen op Zoom, Etten-Leur, Moerdijk, Roosendaal en Tholen ex artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Vast te stellen de Gemeenschappelijke Regeling ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST
HOOFDSTUK 3 TE BEHARTIGEN DUUR, BELANGEN, TAKEN, BEVOEGDHEDEN
Belang van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van de bedrijfsvoering van de Deelnemende lichamen van de aan ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST opgedragen taken.
De Colleges zijn verplicht om de in artikel 7, eerste lid, genoemde producten en diensten verbandhoudende met de in dit artikel bedoelde taken af te nemen van ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST, voor zover er geen wettelijke verplichting bestaat om deze producten of diensten van derden af te nemen of het Bestuur anderszins beslist.
Artikel 7 Basistaken, plustaken en maatwerk
In aanvulling op de taken zoals bedoeld in het eerste lid, kan ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST - voor zover dit geen verstoring veroorzaakt in de uitvoering van de taken zoals bedoeld in het eerste lid - op verzoek van één of meer van de deelnemers - binnen de kaders van deze Regeling - ook andere werkzaamheden uitvoeren. Deze werkzaamheden worden aangeduid met “maatwerk”. Het uitvoeren van maatwerk als bedoeld in dit artikel is uitsluitend mogelijk na een daartoe strekkend besluit van het Bestuur.
In geval van onvoldoende kwalitatief of onzorgvuldig handelen van ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST ten aanzien van een of meer deelnemers als gevolg waarvan schade ontstaat of dreigt te staan, is ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST verplicht alle maatregelen te treffen ter beperking of voorkoming van schade, onverlet het recht van de betreffende deelnemer om nakoming of vergoeding van schade te vorderen.
Artikel 9 Samenstelling Bestuur
De leden van het Bestuur treden af als lid met ingang van de dag waarop de zittingsperiode van het College van de betreffende deelnemer afloopt. Zij blijven hun bestuursfunctie waarnemen tot het moment waarop het betreffende College een nieuw bestuurslid heeft aangewezen, met in achtname van het bepaalde in artikel 14a jo. artikel 13, tweede lid Wgr.
Artikel 12 Informatie- en verantwoordingsplicht
Ter uitvoering van de informatie- en inlichtingenplicht verstrekt het Bestuur in ieder geval aan de Colleges:
een jaarlijkse beoordeling en evaluatie van het functioneren van ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST aan de hand van een jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 25, en tussentijds via voortgangsrapportages, die kunnen leiden tot aanpassingen en aanvullingen van de taakstelling, te vertalen in een kadernota en/of Dienstverleningsovereenkomst;
HOOFDSTUK 8 PERSONEEL EN ORGANISATIE
Artikel 19 Organisatiestructuur
Het Bestuur stelt de organisatiestructuur van ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST vast.
Op basis van de kadernota en begroting zoals bedoeld in artikel 24, de door het Bestuur vastgestelde kaders en de Dienstverleningsovereenkomsten stelt het Bestuur ter borging van de taakstelling van ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST jaarlijks uiterlijk op 1 november van het voorafgaande kalenderjaar een jaarplan voor het volgende kalenderjaar vast. Het Bestuur gaat niet over tot vaststelling van het jaarplan dan na het inwinnen van advies van de Directie én de Manager.
HOOFDSTUK 9 FINANCIELE BEPALINGEN
Artikel 24 Kadernota en begroting
De meerjarenbegroting en de ontwerpbegroting worden door de zorg van de Gemeenten voor een ieder ter inzage gelegd en, tegen betaling van de kosten, algemeen verkrijgbaar gesteld. Van de ter inzage legging en de verkrijgbaarstelling van de ontwerpbegroting en de meerjarenbegroting wordt openbaar kennis gegeven.
Het Bestuur stelt jaarlijks de jaarstukken op, bestaande uit het jaarverslag, de jaarrekening en de berekening van de door de deelnemers verschuldigde bijdrage. De jaarstukken dienen voorzien te zijn van een goedkeurende controleverklaring voor de aspecten getrouwheid en rechtmatigheid, door een daartoe overeenkomstig het bepaalde in artikel 213 Gemeentewet bevoegde accountant.
Aldus besloten d.d. ……………….. 2017 door:
Gemeente Bergen op Zoom
het college van burgemeester en wethouders
De secretaris de burgemeester
Aldus besloten d.d. ……………….. 2017 door:
Gemeente Etten-Leur
het college van burgemeester en wethouders
De secretaris de burgemeester
Aldus besloten d.d. ……………….. 2017 door:
Gemeente Moerdijk
het college van burgemeester en wethouders
De secretaris de burgemeester
Aldus besloten d.d. ……………….. 2017 door:
Gemeente Roosendaal
het college van burgemeester en wethouders
De secretaris de burgemeester
Aldus besloten d.d. ……………….. 2017 door:
Gemeente Tholen
het college van burgemeester en wethouders
De secretaris de burgemeester
Deze regeling is aangegaan door de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemers en is uitsluitend getroffen ter behartiging van aangelegenheden op het gebied van ICT, zoals gedefinieerd in de regeling. Aan de regeling worden taken opgedragen op het gebied van ICT-A, uitdrukkelijk niet zijnde informatiebeleid, informatieadvies en producten en/of diensten betreffende het applicatielandschap.
De bedrijfsvoeringsorganisatie “ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST” geeft krachtens dienstverleningsovereenkomsten met een daaraan gekoppeld mandaat namens de deelnemers uitvoering aan de in de regeling genoemde taken. Aan ICT SAMENWERKING WEST-BRABANT-WEST zijn door de deelnemers geen bevoegdheden op basis van delegatie overgedragen. Voor ICT blijven de gemeenteraden en colleges van burgemeester en wethouders blijven het beleidsbepalende en beslissingsbevoegde bestuursorgaan voor het bestuur van hun gemeente, ieder vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid. De voorbereiding en uitvoering daarvan geschiedt door bedrijfsvoeringsorganisatie.
Gekozen is voor de uitwerking van bedrijfsvoeringsorganisatie overeenkomstig de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (wetsvoorstel 33.597), die per 1 januari 2015 in werking is getreden.
De bedrijfsvoeringsorganisatie wordt omschreven in artikel 8, derde lid Wgr: “Bij een regeling waaraan uitsluitend colleges van burgemeester en wethouders deelnemen, kan een bedrijfsvoeringsorganisatie worden ingesteld in het geval de regeling uitsluitend wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers. De bedrijfsvoeringsorganisatie is een rechtspersoon.”
In de Memorie van Toelichting op het wetvoorstel wordt aangeduid wat wordt verstaan onder “behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en uitvoeringstaken” namelijk ”Als het gaat om aangelegenheden op het gebied van bedrijfsvoering die ten behoeve van de deelnemers kunnen worden behartigd, denkt de regering onder meer aan de volgende zaken: personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, administratie, communicatie en huisvesting. Onder bedrijfsvoering wordt verstaan de sturing en beheersing van bedrijfsprocessen om de beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren.
Ook zou de uitvoering van bepaalde taken onder het bereik van de bedrijfsvoeringsorganisatie gebracht kunnen worden, wanneer dergelijke taken naar hun aard geen of weinig bestuurlijke aansturing en controle vragen in de vorm van een samenwerkingsverband met een geleed bestuur. De regering denkt daarbij aan taken waarbij geen beleidsmatige keuzes door de bedrijfsvoeringsorganisatie gemaakt worden, zoals het opleggen van belastingaanslagen en het invorderen van belastingen, groenvoorziening, afvalinzameling, gemeentereiniging, leerlingenvervoer en het uitvoeren van de Leerplichtwet. De keuze voor een bedrijfsvoeringsorganisatie is volgens de regering aangewezen indien sprake is van uitvoerende taken, waarbij de mogelijkheid bestaat dat voor een efficiënte en effectieve uitvoering een bepaalde mate van keuzeruimte binnen het belang van de bedrijfsvoering aanwezig is voor de bedrijfsvoeringsorganisatie. Beleidsmatige keuzes horen thuis bij een gemeente of een openbaar lichaam. Door deze beperking van de taken acht de regering het gerechtvaardigd dat de bedrijfsvoeringsorganisatie rechtspersoonlijkheid heeft, maar een ongeleed bestuur.”
De regeling gaat uit van een algemene toekenning van taken op het gebied van ICT-A. Op deze wijze wordt de mogelijkheid gecreëerd om die taken aan de bedrijfsvoeringsorganisatie toe te kennen. Of dit ook daadwerkelijk gebeurd wordt vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomsten en mandaatbesluiten. Deze wijze van werken heeft als voordeel dat de afspraken en specifieke taken periodiek kunnen worden geëvalueerd en geactualiseerd.
Deze regeling is op grond van een collegebesluit ingesteld conform artikel 1 eerste en tweede lid Wgr:
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van twee of meer gemeenten kunnen afzonderlijk of te samen, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn, een gemeenschappelijke regeling treffen ter behartiging van een of meer bepaalde belangen van die gemeenten.
De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters gaan niet over tot het treffen van een regeling dan na verkregen toestemming van de gemeenteraden. De toestemming kan slechts worden onthouden wegens strijd met het recht of het algemeen belang.
In deze toelichting worden alleen de artikelen genoemd waarbij een toelichting aan de orde is:
Artikel 2: Dit artikel betreft de instelling van de bedrijfsvoeringsorganisatie in de zin van artikel 8, derde lid Wgr. De bedrijfsvoeringsorganisatie is een rechtspersoon en kan zelfstandig optreden in het rechtsverkeer, zoals het indienstnemen van medewerkers.
De bedrijfsvoeringsorganisatie is gevestigd te Zevenbergen, gemeente Moerdijk. De vestigingsplaats zegt niets over de uitvoeringslocatie(s).
Artikel 3: De Regeling wordt getroffen voor onbepaalde tijd, maar kent de mogelijkheid om tussentijds toe- of uit te treden, de regeling te wijzigen danwel de regeling op te heffen.
Artikel 5: De Regeling biedt de mogelijkheid om taken op te dragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie. De verdere uitwerking van taken vindt plaats in de dienstverleningsovereenkomsten.
Volgens artikel 8, derde lid Wgr mag het belang van de regeling niet verder gaan dan “behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken”. Beleid of beleidsmatige keuzen kunnen en worden niet aan de bedrijfsvoeringsorganisatie (worden) overgelaten.
De term “beleidsvoorbereiding”in het tweede lid sub a heeft enkel betrekking op het meewerken aan, het adviseren over en het voorbereiden van beleid. De gemeenteraden en colleges van burgemeester en wethouders blijven het beleidsbepalende en beslissingsbevoegde bestuursorgaan, ieder vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid.
In het vierde lid is de toevoeging ”voor zover …..dit anderszins niet mogelijk is”opgenomen met het oog op mogelijke verplichtingen voortvloeiende uit wet- en regelgeving. Ten aanzien van het vierde lid gelden de overeenkomstig de regeling gestelde financiële kaders.
Artikel 6: Overeenkomstig artikel 8, vierde lid Wgr kunnen bevoegdheden van de deelnemende colleges worden gemandateerd aan organen en personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een van de deelnemende gemeenten, tenzij de regeling waarop de bevoegdheid steunt zich daartegen verzet. De bevoegdheidstoekenning zal plaatsvinden bij afzonderlijke te nemen mandaatbesluiten.
Artikel 7: Ondergrens bij het opdragen van taken vormt het behartigen van bepaalde gemeenschappelijke belangen (artikel 1 Wgr). Dit betekent dat niet alle deelnemers dezelfde taken hoeven op te dragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Onder “basistaak”wordt verstaan:de diensten die aan alle Colleges worden geleverd.
Onder “plustaak” wordt verstaan: een taak die een College verplicht moet afnemen als het College die taak in de organisatie voert.
Artikel 10: In de Wgr wordt artikel 23 niet van toepassing verklaard op de bedrijfsvoeringsorganisatie. Artikel 23 Wgr regelt de geheimhouding. Om toch de mogelijkheid van geheimhouding te hebben worden in het vierde lid de artikelen 54 tot en met 59 Gemeentewet (waarin dit ook is geregeld) van toepassing verklaard.
Artikel 11: De bevoegdheden van het Bestuur volgen uit de regeling en de mandaatbesluiten van de deelnemende Colleges.
Het bestuur is bevoegd om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten voor zover deze passen binnen de bestaande begroting en overige vastgestelde kaders. In het tweede lid zijn de uitzonderingen op de bevoegdheden vastgelegd.
Artikel 12: De kadernota zoals genoemd in het tweede lid sub b betreft de kadernota ex artikel 24 van de Regeling.
Artikel 15: Vanuit de rol van de opdrachtgevers is gekozen voor het instellen van de Directie. De zittingsduur van de Directie is gekoppeld aan de zittingsduur van het Bestuur. De Directie is binnen de door het bestuur vastgestelde kaders en mandaten belast met de dagelijkse leiding van de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Artikel 16: Binnen de door het Bestuur vastgestelde kaders regelt de Directie de om haar werkwijze en legt die vast.
Artikel 18: Binnen de door de directie vastgestelde kaders en mandaten is de Manager belast met de aansturing van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Het Bestuur bepaalt of er sprake zal zijn van een één- of meerhoofdig management.
Artikel 21: In het vierde lid is vastgelegd dat het Bestuur besluit over de bezoldiging en rechtspositie van de directie. Hiermee wordt uitdrukkelijk ook beoogd dat dat besluit –afhankelijk van de situatie- kan inhouden dat rechtspositie en de bezoldiging van de directie niet aan de orde is en derhalve de leden van de directie voor hun werkzaamheden geen vergoeding -in welke vorm dan ook- ontvangen.
Artikel 22: Voor elk van de deelnemende gemeenten wordt de financiële administratie gevoerd, op basis waarvan de betreffende gemeenten rekening en verantwoording kunnen afleggen. Hierbij worden dezelfde –uit wet- en regelgeving volgende- eisen gesteld zoals die gelden voor de deelnemende gemeenten.
Artikel 28: Onder toetredingskosten kunnen worden verstaan de ontwikkelingskosten van deze gemeenschappelijke regeling.
Artikel 33: Deze regeling treedt in werking op 1 augustus 2017. Per die datum komt de regeling ICT WBW ingaande 1 augustus 2015 door inwerkingtreding van onderhavige regeling te vervallen.
Artikel 35: Conform deze regeling draagt het college van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeente Moerdijk zorg voor toezending van deze regeling aan Gedeputeerde Staten van Noord Brabant.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-44427.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.