Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 27 juni 2017, nr. IENM/BSK-2017/157391 tot wijziging van de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 2 van de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan komt te luiden:

Artikel 2

  • 1. In afwijking van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 bij het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2017 voor de in de eerste kolom van onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, zoals gespecificeerd in de tweede en derde kolom, de daarbij behorende grenswaarden in de vierde en vijfde kolom:

    Tabel: grenswaarden geluidbelasting in Lden handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde

    in geval van buitengewone

    weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,20

    56,20

    2

    100.475

    472.525

    57,07

    58,07

    3

    104.150

    474.925

    58,03

    59,03

    4

    106.325

    477.125

    57,97

    58,97

    5

    108.875

    478.725

    57,55

    58,55

    6

    109.675

    481.125

    60,22

    61,22

    7

    107.625

    486.025

    57,64

    58,64

    8

    107.725

    489.075

    58,62

    59,62

    9

    107.725

    492.100

    57,05

    58,05

    10

    108.525

    495.350

    59,23

    60,23

    11

    109.175

    498.100

    58,79

    59,79

    12

    109.550

    500.725

    58,45

    59,45

    13

    110.250

    503.025

    57,49

    58,49

    14

    110.775

    500.550

    56,82

    57,82

    15

    110.575

    496.725

    57,98

    58,98

    16

    111.750

    491.425

    56,93

    57,93

    17

    111.825

    487.425

    57,15

    58,15

    18

    111.950

    485.275

    61,29

    62,29

    19

    113.625

    482.275

    54,17

    55,17

    20

    116.175

    481.925

    57,91

    58,91

    21

    119.050

    481.900

    57,52

    58,52

    22

    122.025

    481.450

    57,62

    58,62

    23

    118.800

    481.050

    56,74

    57,74

    24

    114.525

    476.925

    57,89

    58,89

    25

    116.100

    474.050

    58,12

    59,12

    26

    113.575

    472.550

    56,27

    57,27

    27

    112.500

    468.500

    56,93

    57,93

    28

    112.600

    472.325

    56,72

    57,72

    29

    112.525

    475.400

    57,53

    58,53

    30

    110.475

    475.250

    60,89

    61,89

    31

    108.600

    475.075

    58,86

    59,86

    32

    110.150

    471.075

    58,47

    59,47

    33

    106.800

    471.150

    56,16

    57,16

    34

    103.400

    472.225

    57.00

    58,00

    35

    98.400

    470.300

    56,34

    57,34

  • 2. In afwijking van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 bij het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2017 voor de in de eerste kolom van onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, zoals gespecificeerd in de tweede en derde kolom, de daarbij behorende grenswaarden in de vierde en vijfde kolom:

    Tabel: grenswaarden geluidbelasting in Lnight handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten nacht Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde

    in geval van buitengewone

    weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,00

    53,00

    2

    104.150

    474.925

    49,48

    50,48

    3

    105.750

    476.600

    47,14

    48,14

    4

    108.875

    478.725

    47,34

    48,34

    5

    108.025

    485.875

    52,22

    53,22

    6

    108.350

    492.100

    51,93

    52,93

    7

    108.525

    495.350

    49,99

    50,99

    8

    109.275

    501.750

    48,54

    49,54

    9

    109.675

    504.850

    46,86

    47,86

    10

    110.825

    504.425

    47,46

    48,46

    11

    110.775

    500.550

    48,56

    49,56

    12

    110.575

    496.725

    49,89

    50,89

    13

    110.600

    494.400

    50,56

    51,56

    14

    110.175

    488.550

    52,47

    53,47

    15

    118.825

    481.650

    52,32

    53,32

    16

    120.250

    481.500

    51,22

    52,22

    17

    118.825

    481.350

    52,30

    53,30

    18

    111.000

    476.350

    50,68

    51,68

    19

    109.175

    474.600

    47,35

    48,35

    20

    110.750

    471.600

    48,43

    49,43

    21

    115.875

    468.125

    43,89

    44,89

    22

    111.800

    467.525

    45,02

    46,02

    23

    109.500

    468.025

    46,55

    47,55

    24

    106.000

    471.050

    45,47

    46,47

    25

    100.475

    472.525

    47,92

    48,92

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

1. Inleiding

Op 18 maart 2017 is de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan in werking getreden. Het groot onderhoud aan de Kaagbaan is op 18 maart 2017 gestart en op 26 mei 2017 afgerond. In de toelichting bij de regeling is aangegeven dat op een later moment voor het gebruiksjaar 2017 vervangende grenswaarden geluid voor de handhavingspunten zullen worden ingevoegd. De onderhavige regeling dient hiertoe.

2. De vervangende grenswaarden en de effecten

Op 23 mei 2017 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol een berekening van de noodzakelijke vervangende grenswaarden ingediend (brief d.d. 23 mei 2017, kenmerk 014-2017-D CD). Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium heeft een contra-expertise uitgevoerd op deze berekeningen. Uit deze contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.

In de onderstaande twee figuren zijn de verschillen aangegeven tussen de grenswaarden zonder het groot onderhoud, zoals opgenomen in het LVB, en de grenswaarden met het groot onderhoud. De eerste figuur heeft betrekking op Lden (Level day-evening-night), en de tweede figuur heeft betrekking op Lnight (indicator van nachtelijke geluidbelasting). Een staafje boven de nullijn geeft aan met hoeveel dB(A) de grenswaarde is verhoogd ten behoeve van de werkzaamheden, een staafje onder de nullijn geeft de verlaging aan.

Bij het bepalen van de grenswaarden is rekening gehouden met de baanpreferenties zoals deze in het Aldersadvies van 8 oktober 2013 zijn afgesproken. Het afwijkende baangebruik heeft tot gevolg dat de geprognosticeerde Lden geluidbelasting in sommige handhavingspunten afneemt en in andere punten toeneemt. In de toelichting bij artikel 3 van de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan, zoals op 17 maart 2017 gepubliceerd in de Staatscourant1, staat beschreven welke effecten de verschillende werkzaamheden hebben op het baangebruik op Schiphol.

De Omgevingsraad Schiphol is door Schiphol op de hoogte gesteld.

3. Lasten voor burgers en bedrijven

De onderhavige wijzigingsregeling leidt niet tot extra lasten.

4. Werkingsduur

Artikel 4 van de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan bepaalt dat de regeling eindigt op 1 november 2017. De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2017 (1 november 2016 – 31 oktober 2017).

5. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Omdat het groot onderhoud al is afgerond wordt afgeweken van de vaste verandermomenten die voor ministeriële regelingen worden gehanteerd. Tevens wordt afgeweken van de minimuminvoeringstermijn. Deze uitzonderingen kunnen worden gemotiveerd met een beroep op aanwijzing 174, vierde lid, onder a van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Het gaat in het onderhavige geval om regelgeving die gepaard gaat met afspraken en afstemming met doelgroepen. Dit maakt het mogelijk om de regeling direct toe te passen: het gaat immers om een in het verleden al meerdere malen toegepaste en in de praktijk beproefde werkwijze.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven