Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2017, 36096 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2017, 36096 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 8.23, eerste lid, van de Wet luchtvaart;
BESLUIT:
Artikel 2 van de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan komt te luiden:
1. In afwijking van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 bij het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2017 voor de in de eerste kolom van onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, zoals gespecificeerd in de tweede en derde kolom, de daarbij behorende grenswaarden in de vierde en vijfde kolom:
|
Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)] |
||||
|---|---|---|---|---|
|
Puntnummer |
X-coörd |
Y-coörd |
Grenswaarde |
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden |
|
1 |
97.325 |
470.400 |
55,20 |
56,20 |
|
2 |
100.475 |
472.525 |
57,07 |
58,07 |
|
3 |
104.150 |
474.925 |
58,03 |
59,03 |
|
4 |
106.325 |
477.125 |
57,97 |
58,97 |
|
5 |
108.875 |
478.725 |
57,55 |
58,55 |
|
6 |
109.675 |
481.125 |
60,22 |
61,22 |
|
7 |
107.625 |
486.025 |
57,64 |
58,64 |
|
8 |
107.725 |
489.075 |
58,62 |
59,62 |
|
9 |
107.725 |
492.100 |
57,05 |
58,05 |
|
10 |
108.525 |
495.350 |
59,23 |
60,23 |
|
11 |
109.175 |
498.100 |
58,79 |
59,79 |
|
12 |
109.550 |
500.725 |
58,45 |
59,45 |
|
13 |
110.250 |
503.025 |
57,49 |
58,49 |
|
14 |
110.775 |
500.550 |
56,82 |
57,82 |
|
15 |
110.575 |
496.725 |
57,98 |
58,98 |
|
16 |
111.750 |
491.425 |
56,93 |
57,93 |
|
17 |
111.825 |
487.425 |
57,15 |
58,15 |
|
18 |
111.950 |
485.275 |
61,29 |
62,29 |
|
19 |
113.625 |
482.275 |
54,17 |
55,17 |
|
20 |
116.175 |
481.925 |
57,91 |
58,91 |
|
21 |
119.050 |
481.900 |
57,52 |
58,52 |
|
22 |
122.025 |
481.450 |
57,62 |
58,62 |
|
23 |
118.800 |
481.050 |
56,74 |
57,74 |
|
24 |
114.525 |
476.925 |
57,89 |
58,89 |
|
25 |
116.100 |
474.050 |
58,12 |
59,12 |
|
26 |
113.575 |
472.550 |
56,27 |
57,27 |
|
27 |
112.500 |
468.500 |
56,93 |
57,93 |
|
28 |
112.600 |
472.325 |
56,72 |
57,72 |
|
29 |
112.525 |
475.400 |
57,53 |
58,53 |
|
30 |
110.475 |
475.250 |
60,89 |
61,89 |
|
31 |
108.600 |
475.075 |
58,86 |
59,86 |
|
32 |
110.150 |
471.075 |
58,47 |
59,47 |
|
33 |
106.800 |
471.150 |
56,16 |
57,16 |
|
34 |
103.400 |
472.225 |
57.00 |
58,00 |
|
35 |
98.400 |
470.300 |
56,34 |
57,34 |
2. In afwijking van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 bij het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2017 voor de in de eerste kolom van onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, zoals gespecificeerd in de tweede en derde kolom, de daarbij behorende grenswaarden in de vierde en vijfde kolom:
|
Grenswaarden handhavingspunten nacht Lnight [dB(A)] |
||||
|---|---|---|---|---|
|
Puntnummer |
X-coörd |
Y-coörd |
Grenswaarde |
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden |
|
1 |
102.750 |
473.250 |
52,00 |
53,00 |
|
2 |
104.150 |
474.925 |
49,48 |
50,48 |
|
3 |
105.750 |
476.600 |
47,14 |
48,14 |
|
4 |
108.875 |
478.725 |
47,34 |
48,34 |
|
5 |
108.025 |
485.875 |
52,22 |
53,22 |
|
6 |
108.350 |
492.100 |
51,93 |
52,93 |
|
7 |
108.525 |
495.350 |
49,99 |
50,99 |
|
8 |
109.275 |
501.750 |
48,54 |
49,54 |
|
9 |
109.675 |
504.850 |
46,86 |
47,86 |
|
10 |
110.825 |
504.425 |
47,46 |
48,46 |
|
11 |
110.775 |
500.550 |
48,56 |
49,56 |
|
12 |
110.575 |
496.725 |
49,89 |
50,89 |
|
13 |
110.600 |
494.400 |
50,56 |
51,56 |
|
14 |
110.175 |
488.550 |
52,47 |
53,47 |
|
15 |
118.825 |
481.650 |
52,32 |
53,32 |
|
16 |
120.250 |
481.500 |
51,22 |
52,22 |
|
17 |
118.825 |
481.350 |
52,30 |
53,30 |
|
18 |
111.000 |
476.350 |
50,68 |
51,68 |
|
19 |
109.175 |
474.600 |
47,35 |
48,35 |
|
20 |
110.750 |
471.600 |
48,43 |
49,43 |
|
21 |
115.875 |
468.125 |
43,89 |
44,89 |
|
22 |
111.800 |
467.525 |
45,02 |
46,02 |
|
23 |
109.500 |
468.025 |
46,55 |
47,55 |
|
24 |
106.000 |
471.050 |
45,47 |
46,47 |
|
25 |
100.475 |
472.525 |
47,92 |
48,92 |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma
Op 18 maart 2017 is de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan in werking getreden. Het groot onderhoud aan de Kaagbaan is op 18 maart 2017 gestart en op 26 mei 2017 afgerond. In de toelichting bij de regeling is aangegeven dat op een later moment voor het gebruiksjaar 2017 vervangende grenswaarden geluid voor de handhavingspunten zullen worden ingevoegd. De onderhavige regeling dient hiertoe.
Op 23 mei 2017 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol een berekening van de noodzakelijke vervangende grenswaarden ingediend (brief d.d. 23 mei 2017, kenmerk 014-2017-D CD). Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium heeft een contra-expertise uitgevoerd op deze berekeningen. Uit deze contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.
In de onderstaande twee figuren zijn de verschillen aangegeven tussen de grenswaarden zonder het groot onderhoud, zoals opgenomen in het LVB, en de grenswaarden met het groot onderhoud. De eerste figuur heeft betrekking op Lden (Level day-evening-night), en de tweede figuur heeft betrekking op Lnight (indicator van nachtelijke geluidbelasting). Een staafje boven de nullijn geeft aan met hoeveel dB(A) de grenswaarde is verhoogd ten behoeve van de werkzaamheden, een staafje onder de nullijn geeft de verlaging aan.


Bij het bepalen van de grenswaarden is rekening gehouden met de baanpreferenties zoals deze in het Aldersadvies van 8 oktober 2013 zijn afgesproken. Het afwijkende baangebruik heeft tot gevolg dat de geprognosticeerde Lden geluidbelasting in sommige handhavingspunten afneemt en in andere punten toeneemt. In de toelichting bij artikel 3 van de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan, zoals op 17 maart 2017 gepubliceerd in de Staatscourant1, staat beschreven welke effecten de verschillende werkzaamheden hebben op het baangebruik op Schiphol.
De Omgevingsraad Schiphol is door Schiphol op de hoogte gesteld.
De onderhavige wijzigingsregeling leidt niet tot extra lasten.
Artikel 4 van de Tijdelijke regeling groot onderhoud Kaagbaan bepaalt dat de regeling eindigt op 1 november 2017. De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2017 (1 november 2016 – 31 oktober 2017).
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Omdat het groot onderhoud al is afgerond wordt afgeweken van de vaste verandermomenten die voor ministeriële regelingen worden gehanteerd. Tevens wordt afgeweken van de minimuminvoeringstermijn. Deze uitzonderingen kunnen worden gemotiveerd met een beroep op aanwijzing 174, vierde lid, onder a van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Het gaat in het onderhavige geval om regelgeving die gepaard gaat met afspraken en afstemming met doelgroepen. Dit maakt het mogelijk om de regeling direct toe te passen: het gaat immers om een in het verleden al meerdere malen toegepaste en in de praktijk beproefde werkwijze.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-36096.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.