Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2017, 34311 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2017, 34311 | Besluiten van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;
Gelet op de artikelen 5, eerste lid, 12 en 16, tweede lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;
BESLUIT:
Onderdeel 8 van Bijlage 2, behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, 7b, tweede lid, 7c, tweede lid, 7d, tweede lid, 7e, tweede lid, 7f, tweede lid, 7g, vierde lid, en 7h, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, komt te luiden:
8. ATZ Twente
a. De laterale grenzen van de ATZ Twente zijn als volgt:
Met de klok mee volgens de punten:
A. 52°17'07"NB 006°44'36"OL, kruispunt/fly over A35/A1, in een rechte lijn naar:
B. 52°21'38"NB 006°59'18"OL, rotonde N342/Beuningerstraat: zuid/west van Denekamp, in een rechte lijn naar:
C. 52°18'49"NB 007°02'37"OL, grensovergang De Poppe, vandaar langs de Nederlands-Duitse grens naar:
D. 52°16'18"NB 007°01'55"OL, in een rechte lijn naar:
E. 52°15'54"NB 007°02'08"OL, noordpunt meertje oost van Losser, in een rechte lijn naar:
F. 52°10'37"NB 006°47'19"OL, zuidpunt meertje Rutbeek, in een rechte lijn naar:
G. 52°13'39"NB 006°43'12"OL, bosgebiedje Wolfkaterbeek, in een rechte lijn naar punt A.
b. De ATZ Twente heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 670,6 meter (2200 ft) AMSL.
ATZ Twente
Bijlage 1. behorende bij artikel 1 en artikel 6, eerste lid, van de Regeling valschermspringen 2010 komt als volgt te luiden:
Locatie |
Maximale springhoogte |
Coördinaten |
Toegestaan tijdstip |
---|---|---|---|
Ameland |
FL 150 |
53°27'06"NB 005°40'38"OL |
01 APR-31 OCT During AD OPR HR |
Echten |
FL 130 |
52°43'56"NB 006°25'57"OL |
Daily UDP |
Eelde |
FL 130 |
53°07'30"NB 006°35'00"OL |
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800) During summertime FRI: 1500–1800 |
Hoogeveen |
FL 150 |
52°43'51"NB 006°30'58"OL |
During AD OPR HR |
Leusderheide |
FL 130 |
52°06'14"NB 005°20'34"OL |
Daily 0800-1600 (0700–1500) |
Rhoon |
FL 120 |
51°51'08"NB 004°26'10"OL |
Daily UDP |
Spier |
FL 130 |
52°48'01"NB 006°28'19"OL |
Daily UDP |
Teuge |
FL 130 |
52°14'41"NB 006°02'48"OL |
MON-FRI: 0700-1900 (0600–1800) SAT, SUN, HOL: 0800–1900 (0700-1800) |
Texel |
FL 150 |
53°06'55"NB 004°50'01"OL |
Daily UDP |
Oostelijk Flevoland |
FL 060 |
52°25'07"NB 005°30'15"OL |
Daily UDP |
Oostwold |
FL 150 |
53°12'36"NB 007°02'04"OL |
MON-FRI: 0900-1900 (0800-1800) SAT, SUN, HOL: 0900 (0800)-end UDP |
Winde |
FL 130 |
53°07'38"NB 006°31'51"OL |
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800) |
Cluster Noord-Brabant |
|||
Rijsbergen |
FL 100 |
51°31'NB 004°41'OL |
Daily UDP |
Seppe Airport |
FL 100 |
51°33'NB 004°33'OL |
Daily UDP |
Schijf |
FL 100 |
51°29'NB 004°34'OL |
Daily UDP |
Oudenbosch |
FL 100 |
51°34'NB 004°32'OL |
Daily UDP |
Bosschenhoofd |
FL100 |
51°33'31"NB 004°31'40"OL |
Daily UDP |
Cluster Zeeland |
|||
‘s-Heer Arendskerke |
FL 100 |
51°29'56"NB 003°47'07" OL |
Daily UDP |
Oud Sabbinge |
FL 100 |
51°31'24"NB 003°47'03" OL |
Daily UDP |
Zuid v. Midden-Zeeland |
FL 100 |
51°30'26"NB 003°44'37" OL |
Daily UDP |
Cluster Utrecht |
|||
Baarn |
FL 060 |
52°12'30"NB 005°19'00"OL |
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN + HOL: 1000-1700 (0900-1600) |
Hilversum |
FL 060 |
52°11'31"NB 005°08'49"OL |
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN, HOL: 1000-1700 (0900-1600) |
Westbroek |
FL 060 |
52°08'08"NB 005°07'51"OL |
MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800) SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN, HOL: 1100-1700 (1000-1600) |
Wijk bij Duurstede |
FL 060 |
51°59'15"NB 005°18'07"OL |
SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN, HOL: 1000 (0900)-end UDP max 1700 (1600) |
De Regeling vliegplannen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De omschrijving van de begripsbepaling Amsterdam Flight Service Centre (FSC) komt te luiden: afdeling van LVNL aangeduid als verantwoordelijke luchtverkeersmeldingspost.
2. De volgende begripsbepalingen worden in de alfabetische rangschikking ingevoegd:
een gecentraliseerde vliegplanverwerkings- en -distributieservice onder de autoriteit van de Eurocontrol-organisatie, die de vliegplannen verwerkt voor en distribueert binnen de ICAO EUR-regio, waaronder vliegplannen van en naar Nederlandse luchthavens;
afdeling van AOCS Nieuw Milligen aangeduid als verantwoordelijke luchtverkeersmeldingspost;.
B
In artikel 11, tweede lid, wordt ‘het FSC’ vervangen door: het IFPS.
C
Bijlage B. behorende bij artikel 4, eerste en tweede lid, en artikel 6, komt als volgt te luiden:
Luchthaven |
Bevoegde luchtverkeersmeldingspost |
---|---|
Ameland (EHAL) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Budel (EHBD) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Drachten (EHDR) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Hilversum (EHHV) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Hoogeveen (EHHO) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Lelystad (EHLE) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Midden Zeeland (EHMZ) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Noordoostpolder (EHNP) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Seppe (EHSE) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Teuge (EHTE) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Texel (EHTX) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Twente (EHTW) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Militaire luchthavens |
|
Eindhoven (EHEH) |
luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen |
Gilze-Rijen (EHGR) |
luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen |
Leeuwarden (EHLW) |
luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen |
Volkel (EHVK) |
luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen |
Woensdrecht (EHWO) |
luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen |
Deelen (EHDL) |
luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen |
De Kooy (EHKD) |
luchtverkeersmeldingspost Schiphol |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma
Deze ministeriële regeling strekt tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, de Regeling valschermspringen 2010 en de Regeling vliegplannen. Omdat de minister van Infrastructuur en Milieu en de Minister van Defensie op grond van artikel 1.4 van de Wet luchtvaart een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben in het luchtruim, zijn onderhavige wijzigingen in overeenstemming met de Minister van Defensie vastgesteld. In het artikelsgewijze deel van de toelichting zullen de aanpassingen nader worden toegelicht.
Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de ministeriële regelingen die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid, Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheid-toets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd, dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is. Uitbereiding van de capaciteit van de ILT is voor de regeling niet aan de orde.
De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee.
Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen ingrijpende verandering teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.
Deze regeling treedt met ingang van 1 juli 2017 in werking. Omdat deze regeling niet voor 1 mei 2017 is gepubliceerd zal wat betreft de vereiste publicatiedatum worden afgeweken van het daarvoor geldende zogenaamde vaste verandermoment. Dit is niet bezwaarlijk omdat er sprake is van reparatieregelgeving.
In de Regeling luchtverkeersdienstverlening zijn de coördinaten en het kaartje van de Aerodrome Traffic Zone (ATZ) Twente aangepast. Met ingang van 30 maart 2017 is er ten behoeve van de bescherming van het luchthavenluchtverkeer voor de burgerluchthaven Twente de ATZ Twente aangewezen en opgenomen in Bijlage 2 bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening. Bij de publicatie van de ATZ in de luchtvaartgids bleek een kleine afwijking van de begrenzing van de ATZ nodig om de publicatie te realiseren. De begrenzing van de ATZ is in artikel I aangepast en komt hierdoor overeen met de begrenzing in de luchtvaartgids. Luchtvarenden worden geacht de luchtvaartgids te raadplegen ter voorbereiding van de vlucht.
Er is tevens een nieuwe kaart toegevoegd van de ATZ Twente.
Door het zeer drukke Nederlandse luchtruim is ruimte voor de recreatieve luchtvaart schaars. Valschermspringen is uit capaciteits- en veiligheidsoverwegingen enkel toegestaan binnen de daarvoor aangewezen delen van het luchtruim. Op incidentele basis kan deze ruimte worden uitgebreid waarna tevens wordt bezien of deze ruimte een vast karakter kan krijgen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de vraag uit de sector.
In de Regeling valschermspringen 2010 is het vaste valschermspringgebied Ameland verhoogd van FL090 naar FL 150. Met de verhoging van het vaste valschermspringgebied bij Ameland is tegemoetgekomen aan de behoefte sprongen vanaf een grotere hoogte te accommoderen. Verder is de benaming van het vaste valschermspringgebied Oud Gastel gewijzigd, omdat de nieuwe naam (Oudenbosch) meer recht doet aan de feitelijke locatie waar wordt gesprongen. Ten slotte is een vaste locatie (Bosschenhoofd) toegevoegd die reeds enige tijd op incidentele basis werd gebruikt.
In de Regeling vliegplannen is de omschrijving van de begripsbepaling van Amsterdam Flight Service Centre aangepast. Deze aanpassing hangt samen met de wijziging van de Bijlage B bij de Regeling vliegplannen waarin onder andere de luchtverkeersmeldingspost Schiphol wordt aangewezen als bevoegde luchtverkeersmeldingspost voor de militaire luchthaven De Kooy. In de praktijk is het efficiënter gebleken dat FSC deze taak op zich zou nemen en deze bestaande praktijk voort te zetten. In de begripsbepaling van FSC was echter te lezen dat FSC voor alle burgerluchthavens verantwoordelijk is. Hoewel dit nog steeds het geval is, is hier een militaire luchthaven bij gekomen. De begripsbepaling van FSC is hierop aangepast.
Verder is de begripsbepaling van IFPS toegevoegd. Deze wijziging hangt samen met de wijziging van artikel 11 van de Regeling vliegplannen in onderdeel B. In de praktijk verwerkt IFPS al enige tijd de RPL’s. Dit is wel in de luchtvaartgids opgenomen en bekend bij alle luchtruimgebruikers. Deze aanwijzing is echter abusievelijk nimmer in de Regeling vliegplannen aangepast. Met deze wijziging wordt deze omissie hersteld.
Tevens is een begripsbepaling van de luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen nieuw opgenomen. Hiermee wordt de omissie hersteld.
Ten slotte is Bijlage B aangepast. Naast de eerder genoemde aanpassing van de bevoegde luchtverkeersmeldingspost bij luchthaven de Kooy, is luchthaven Deelen opgenomen in de lijst van militaire luchthavens en is luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen aangewezen als bevoegde luchtverkeersmeldingspost. Deze luchthaven heeft inmiddels een luchthavenbesluit en is weer operationeel. Tevens is de tweede kolom onder de militaire luchthavens redactioneel aangepast. De luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen is in deze kolom nu telkens uitgeschreven.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-34311.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.