Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 15 juni 2017, nr. IENM/BSK-2017/138374, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met een aanpassing in de coördinaten van de ATZ Twente, de Regeling valschermspringen 2010 in verband met de verhoging van enkele valschermspringgebieden en de Regeling vliegplannen in verband met enkele technische wijzigingen ten aanzien van luchtverkeersmeldingsposten

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelet op de artikelen 5, eerste lid, 12 en 16, tweede lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Onderdeel 8 van Bijlage 2, behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, 7b, tweede lid, 7c, tweede lid, 7d, tweede lid, 7e, tweede lid, 7f, tweede lid, 7g, vierde lid, en 7h, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, komt te luiden:

  • 8. ATZ Twente

    • a. De laterale grenzen van de ATZ Twente zijn als volgt:

      Met de klok mee volgens de punten:

      • A. 52°17'07"NB 006°44'36"OL, kruispunt/fly over A35/A1, in een rechte lijn naar:

      • B. 52°21'38"NB 006°59'18"OL, rotonde N342/Beuningerstraat: zuid/west van Denekamp, in een rechte lijn naar:

      • C. 52°18'49"NB 007°02'37"OL, grensovergang De Poppe, vandaar langs de Nederlands-Duitse grens naar:

      • D. 52°16'18"NB 007°01'55"OL, in een rechte lijn naar:

      • E. 52°15'54"NB 007°02'08"OL, noordpunt meertje oost van Losser, in een rechte lijn naar:

      • F. 52°10'37"NB 006°47'19"OL, zuidpunt meertje Rutbeek, in een rechte lijn naar:

      • G. 52°13'39"NB 006°43'12"OL, bosgebiedje Wolfkaterbeek, in een rechte lijn naar punt A.

    • b. De ATZ Twente heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 670,6 meter (2200 ft) AMSL.

      ATZ Twente

      ATZ Twente

ARTIKEL II

Bijlage 1. behorende bij artikel 1 en artikel 6, eerste lid, van de Regeling valschermspringen 2010 komt als volgt te luiden:

Bijlage 1. behorende bij artikel 1 en artikel 6, eerste lid, van de Regeling valschermspringen 2010

Locatie

Maximale springhoogte

Coördinaten

Toegestaan tijdstip

Ameland

FL 150

53°27'06"NB 005°40'38"OL

01 APR-31 OCT

During AD OPR HR

Echten

FL 130

52°43'56"NB 006°25'57"OL

Daily UDP

Eelde

FL 130

53°07'30"NB 006°35'00"OL

SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800)

During summertime FRI: 1500–1800

Hoogeveen

FL 150

52°43'51"NB 006°30'58"OL

During AD OPR HR

Leusderheide

FL 130

52°06'14"NB 005°20'34"OL

Daily 0800-1600 (0700–1500)

Rhoon

FL 120

51°51'08"NB 004°26'10"OL

Daily UDP

Spier

FL 130

52°48'01"NB 006°28'19"OL

Daily UDP

Teuge

FL 130

52°14'41"NB 006°02'48"OL

MON-FRI: 0700-1900 (0600–1800)

SAT, SUN, HOL: 0800–1900 (0700-1800)

Texel

FL 150

53°06'55"NB 004°50'01"OL

Daily UDP

Oostelijk Flevoland

FL 060

52°25'07"NB 005°30'15"OL

Daily UDP

Oostwold

FL 150

53°12'36"NB 007°02'04"OL

MON-FRI: 0900-1900 (0800-1800)

SAT, SUN, HOL: 0900 (0800)-end UDP

Winde

FL 130

53°07'38"NB 006°31'51"OL

SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800)

Cluster Noord-Brabant

Rijsbergen

FL 100

51°31'NB 004°41'OL

Daily UDP

Seppe Airport

FL 100

51°33'NB 004°33'OL

Daily UDP

Schijf

FL 100

51°29'NB 004°34'OL

Daily UDP

Oudenbosch

FL 100

51°34'NB 004°32'OL

Daily UDP

Bosschenhoofd

FL100

51°33'31"NB 004°31'40"OL

Daily UDP

Cluster Zeeland

‘s-Heer Arendskerke

FL 100

51°29'56"NB 003°47'07" OL

Daily UDP

Oud Sabbinge

FL 100

51°31'24"NB 003°47'03" OL

Daily UDP

Zuid v. Midden-Zeeland

FL 100

51°30'26"NB 003°44'37" OL

Daily UDP

Cluster Utrecht

Baarn

FL 060

52°12'30"NB 005°19'00"OL

MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP

SUN + HOL: 1000-1700 (0900-1600)

Hilversum

FL 060

52°11'31"NB 005°08'49"OL

MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP

SUN, HOL: 1000-1700 (0900-1600)

Westbroek

FL 060

52°08'08"NB 005°07'51"OL

MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800)

SAT: 0700 (0600)-end UDP

SUN, HOL: 1100-1700 (1000-1600)

Wijk bij Duurstede

FL 060

51°59'15"NB 005°18'07"OL

SAT: 0700 (0600)-end UDP

SUN, HOL: 1000 (0900)-end UDP max 1700 (1600)

ARTIKEL III

De Regeling vliegplannen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De omschrijving van de begripsbepaling Amsterdam Flight Service Centre (FSC) komt te luiden: afdeling van LVNL aangeduid als verantwoordelijke luchtverkeersmeldingspost.

2. De volgende begripsbepalingen worden in de alfabetische rangschikking ingevoegd:

Integrated Initial Flight Plan Processing System (IFPS):

een gecentraliseerde vliegplanverwerkings- en -distributieservice onder de autoriteit van de Eurocontrol-organisatie, die de vliegplannen verwerkt voor en distribueert binnen de ICAO EUR-regio, waaronder vliegplannen van en naar Nederlandse luchthavens;

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen:

afdeling van AOCS Nieuw Milligen aangeduid als verantwoordelijke luchtverkeersmeldingspost;.

B

In artikel 11, tweede lid, wordt ‘het FSC’ vervangen door: het IFPS.

C

Bijlage B. behorende bij artikel 4, eerste en tweede lid, en artikel 6, komt als volgt te luiden:

Luchthaven

Bevoegde luchtverkeersmeldingspost

Ameland (EHAL)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Budel (EHBD)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Drachten (EHDR)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Hilversum (EHHV)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Hoogeveen (EHHO)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Lelystad (EHLE)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Midden Zeeland (EHMZ)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Noordoostpolder (EHNP)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Seppe (EHSE)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Teuge (EHTE)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Texel (EHTX)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

Twente (EHTW)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

   

Militaire luchthavens

 

Eindhoven (EHEH)

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen

Gilze-Rijen (EHGR)

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen

Leeuwarden (EHLW)

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen

Volkel (EHVK)

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen

Woensdrecht (EHWO)

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen

Deelen (EHDL)

luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen

De Kooy (EHKD)

luchtverkeersmeldingspost Schiphol

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt met ingang van 1 juli 2017 in werking.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

Deze ministeriële regeling strekt tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, de Regeling valschermspringen 2010 en de Regeling vliegplannen. Omdat de minister van Infrastructuur en Milieu en de Minister van Defensie op grond van artikel 1.4 van de Wet luchtvaart een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben in het luchtruim, zijn onderhavige wijzigingen in overeenstemming met de Minister van Defensie vastgesteld. In het artikelsgewijze deel van de toelichting zullen de aanpassingen nader worden toegelicht.

Toezicht en Handhaving

Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de ministeriële regelingen die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid, Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheid-toets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd, dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is. Uitbereiding van de capaciteit van de ILT is voor de regeling niet aan de orde.

Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten

De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee.

Internetconsultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen ingrijpende verandering teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt met ingang van 1 juli 2017 in werking. Omdat deze regeling niet voor 1 mei 2017 is gepubliceerd zal wat betreft de vereiste publicatiedatum worden afgeweken van het daarvoor geldende zogenaamde vaste verandermoment. Dit is niet bezwaarlijk omdat er sprake is van reparatieregelgeving.

Artikelsgewijs

Artikel I

In de Regeling luchtverkeersdienstverlening zijn de coördinaten en het kaartje van de Aerodrome Traffic Zone (ATZ) Twente aangepast. Met ingang van 30 maart 2017 is er ten behoeve van de bescherming van het luchthavenluchtverkeer voor de burgerluchthaven Twente de ATZ Twente aangewezen en opgenomen in Bijlage 2 bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening. Bij de publicatie van de ATZ in de luchtvaartgids bleek een kleine afwijking van de begrenzing van de ATZ nodig om de publicatie te realiseren. De begrenzing van de ATZ is in artikel I aangepast en komt hierdoor overeen met de begrenzing in de luchtvaartgids. Luchtvarenden worden geacht de luchtvaartgids te raadplegen ter voorbereiding van de vlucht.

Er is tevens een nieuwe kaart toegevoegd van de ATZ Twente.

Artikel II

Door het zeer drukke Nederlandse luchtruim is ruimte voor de recreatieve luchtvaart schaars. Valschermspringen is uit capaciteits- en veiligheidsoverwegingen enkel toegestaan binnen de daarvoor aangewezen delen van het luchtruim. Op incidentele basis kan deze ruimte worden uitgebreid waarna tevens wordt bezien of deze ruimte een vast karakter kan krijgen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de vraag uit de sector.

In de Regeling valschermspringen 2010 is het vaste valschermspringgebied Ameland verhoogd van FL090 naar FL 150. Met de verhoging van het vaste valschermspringgebied bij Ameland is tegemoetgekomen aan de behoefte sprongen vanaf een grotere hoogte te accommoderen. Verder is de benaming van het vaste valschermspringgebied Oud Gastel gewijzigd, omdat de nieuwe naam (Oudenbosch) meer recht doet aan de feitelijke locatie waar wordt gesprongen. Ten slotte is een vaste locatie (Bosschenhoofd) toegevoegd die reeds enige tijd op incidentele basis werd gebruikt.

Artikel III

In de Regeling vliegplannen is de omschrijving van de begripsbepaling van Amsterdam Flight Service Centre aangepast. Deze aanpassing hangt samen met de wijziging van de Bijlage B bij de Regeling vliegplannen waarin onder andere de luchtverkeersmeldingspost Schiphol wordt aangewezen als bevoegde luchtverkeersmeldingspost voor de militaire luchthaven De Kooy. In de praktijk is het efficiënter gebleken dat FSC deze taak op zich zou nemen en deze bestaande praktijk voort te zetten. In de begripsbepaling van FSC was echter te lezen dat FSC voor alle burgerluchthavens verantwoordelijk is. Hoewel dit nog steeds het geval is, is hier een militaire luchthaven bij gekomen. De begripsbepaling van FSC is hierop aangepast.

Verder is de begripsbepaling van IFPS toegevoegd. Deze wijziging hangt samen met de wijziging van artikel 11 van de Regeling vliegplannen in onderdeel B. In de praktijk verwerkt IFPS al enige tijd de RPL’s. Dit is wel in de luchtvaartgids opgenomen en bekend bij alle luchtruimgebruikers. Deze aanwijzing is echter abusievelijk nimmer in de Regeling vliegplannen aangepast. Met deze wijziging wordt deze omissie hersteld.

Tevens is een begripsbepaling van de luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen nieuw opgenomen. Hiermee wordt de omissie hersteld.

Ten slotte is Bijlage B aangepast. Naast de eerder genoemde aanpassing van de bevoegde luchtverkeersmeldingspost bij luchthaven de Kooy, is luchthaven Deelen opgenomen in de lijst van militaire luchthavens en is luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen aangewezen als bevoegde luchtverkeersmeldingspost. Deze luchthaven heeft inmiddels een luchthavenbesluit en is weer operationeel. Tevens is de tweede kolom onder de militaire luchthavens redactioneel aangepast. De luchtverkeersmeldingspost AOCS Nieuw Milligen is in deze kolom nu telkens uitgeschreven.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven