Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 6 juni 2017, nr. IENM/BSK-2017/97476, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met de vaststelling van de naderingsluchtverkeersleidingsgebieden Liège en het algemene luchtverkeersleidingsgebied Brussels

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelet op artikel 5, eerste lid, onderdeel a, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 2 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het eerste lid wordt, onder vervanging van de punt aan het eind van onderdeel h door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • i. Brussels CTA EAST 4A.

2. Aan het tweede lid wordt, onder vervanging van de punt aan het eind van onderdeel f door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • g. Liège TMA’s.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

Aanleiding

In 2013 is de luchtruimstructuur boven Maastricht-Liège aangepast. Daarbij zijn de destijds geldende Maastricht Control Zone (CTR) en Terminal Control Area (TMA) uitgebreid tot boven Belgisch grondgebied en zijn de TMA Liège 1 en 2 en Brussels CTA EAST 4A uitgebreid tot boven Nederlands grondgebied. Deze aanpassing ten behoeve van de gemeenschappelijke ATC-sectorgrens aan de zuidgrens van Limburg en de aanpassing van de Maastricht TMA en CTR zijn reeds in de luchtvaartcirculaire van 4 april 2013 aangekondigd en in de luchtvaartgids (luchtvaartgids van 30 mei 2013) opgenomen. De luchtvaartgids is het operationele handboek voor de luchtvaart waarvan deelnemers aan het luchtverkeer op grond van artikel 5.8 Wet luchtvaart vóór iedere vlucht kennis dienen te nemen. In de luchtvaartgids is onder andere de indeling van het Nederlandse luchtruim opgenomen. Door een kennelijke omissie was echter verzuimd ook de Liège TMA’s en de Brussels CTA in de Regeling tot wijziging van onder meer de Regeling luchtverkeersdienstverlening van 27 juni 2013 (Stcrt. 2013, 23634) op te nemen. Deze omissie wordt in de onderhavige ministeriële regeling hersteld.

Liège TMA’s en Brussels CTA

Het Nederlandse luchtruim is ten behoeve van de luchtverkeerdienstverlening verdeeld in verschillende functies en op die wijze verschillend genormeerd. Voor de functie van TMA betekent dit dat in dat deel van het luchtruim naderingsluchtverkeersdienstverlening wordt gegeven. Voor de functie van CTA is dit algemene luchtverkeersdienstverlening. Dit is in eerste plaats belangrijk voor ontwerp en indeling van het luchtruim ten behoeve van de waarborging van de veiligheid en de capaciteit. Maar ook voor luchtvarenden is het noodzakelijk te weten welke dienstverlening waar wordt gegeven en welk type luchtverkeer (bijvoorbeeld luchthavenluchtverkeer of kruisend luchtverkeer) waar verwacht kan worden. Met de vaststelling van de Liège TMA’s en de Brussels CTA wijzigt het gebruik van de TMA’s van naderingsluchtverkeersdiensten voor luchthaven Maastricht naar het gebruik van naderingsluchtverkeersdiensten voor luchthaven Luik, evenals de algemene luchtverkeersdiensten.

Inwerkingtreding en vaste verandermomenten

Er is afgeweken van de vaste verandermomenten omdat hier sprake is van reparatieregelgeving.

Administratieve lasten en uitvoeringskosten

Onderhavige ministeriële regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en uitvoeringskosten met zich mee.

Toezicht, handhaving en uitvoering

Het toezicht op naleving van de in onderhavige ministeriële regeling gewijzigde Regeling luchtverkeersdienstverlening is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Er is geen verzoek tot het uitvoeren van een Handhaafbaarheid-, Uitvoerbaarheid- en Fraudebestendigheidtoets, omdat het reparatieregelgeving betreft. De materiële wijzigingen zijn reeds in de luchtvaartgids opgenomen en in de praktijk worden die delen van het luchtruim die bekend staan als de Liège TMA’s en Brussels CTA reeds sinds 2013 als zodanig gebruikt en zij zijn voorafgaand getoetst.

Internetconsultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze ministeriële regeling, omdat hier sprake is van reparatieregelgeving, waarbij consultatie niet in betekenende mate kan leiden tot aanpassing van het voorstel.

Artikelsgewijs

Artikel I

Aan het eerste en tweede lid van artikel 2, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden Brussels CTA EAST 4A en de Liège TMA’s toegevoegd. De grondslag van de vaststelling van de CTA en TMA’s is als na intrekking van het Luchtverkeersreglement thans vastgelegd in artikel 5, eerste lid, onderdeel a, van het Besluit luchtverkeer 2014. Door de toevoeging van de Brussels CTA en Liège TMA’s aan respectievelijk het eerste lid en het tweede lid van artikel 2, is er ook formeel in voorzien dat definiëring van de begrenzing van deze gebieden door een dynamische verwijzing naar de Luchtvaartgids, in die gids staat aangegeven.

Artikel II

De Regeling luchtverkeersdienstverlening bevat veelal normen die reeds in de praktijk noodzakelijk gebleken ontwikkelingen vastlegt. Deze normen behoeven vaak formele legalisering achteraf van de materiële wijzigingen. Met ingang van 4 april 2013 zijn materieel de vaststelling van de Liège TMA’s en Brussels CTA in werking getreden en bekend gesteld in de luchtvaartgids. Met onderhavige ministeriële regeling worden de kennelijke omissies hersteld en worden de TMA’s Liège en CTA Brussels formeel aangewezen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven